Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Video Animasi "Bila Bik Mama Pakai Celana" oleh Zunar

Posted: 04 Feb 2013 11:12 PM PST

Habisla Najib/BN : DUN Selangor akan dibubar selepas CNY

Posted: 04 Feb 2013 02:26 AM PST


CABARAN untuk Najib & BN: S'gor bubar Dewan Undangan Negeri selepas CNY!
Dalam cabaran berani ke atas kerajaan persekutuan dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang bermasalah, Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim mungkin akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) selepas Tahun Baru Cina, para pemimpin PKR memberitahu pada hari Rabu.
"Ini adalah satu langkah proaktif Saya rasa kita semua bosan dengan ketidaktentuan. Rakyat dan para pelabur sudah mula merungut dan kami percaya ini adalah jalan yang terbaik. Jika Najib tidak berani membubarkan Parlimen persekutuan, Selangor mungkin mempunyai akan memulakannya. Malah, kita menggalakkan semua negeri-negeri Pakatan menyusul, "ketua PKR Wanita Zuraida Kamaruddin memberitahu Malaysia Chronicle.
"Ia telah mencapai satu peringkat di mana ia mula memberi kesan kepada ekonomi dan pasaran saham. Rakyat biasa mahu membuat keputusan. Kita tidak boleh menunda perkara begitu lama hanya kerana Najib tidak boleh membuat keputusan atau bacul (takut) untuk mengadakan pilihan raya, "naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.
Butir-butir sedang dimuktamadkan
Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memenangi 5 daripada 13 negeri di Malaysia dalam pilihan raya umum 2008. Disebabkan perebutan kuasa di Perak pada tahun 2009, PR kini menguasai Pulau Pinang, Kedah, Kelantan di samping Selangor.
Ia tidak jelas lagi jika Khalid, yang juga ahli parlimen PKR Bandar Tun Razak dan ahli Dewan Undangan Negeri untuk Ijok, telah memuktamadkan bila tarikh pembubaran dewan perundangan negeri Selangor.
Tahun Baru Cina jatuh pada 10 dan 11 Februari, dan Khalid dijangka untuk membincangkan butir-butir itu dengan seluruh majlis eksekutif negeri.
"MB Selangor berkata beliau akan mempertimbangkan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Selangor selepas Tahun Baru Cina jika PM gagal untuk membubarkan Parlimen pada masa itu. Apa pendapat anda?" Speaker bagi Selangor Teng Chang Khim berkata dalam Twitter beliau.
Teruja
Berita ini bakal menjadikan rakyat di seluruh Negara merasa teruja, yang bersedia untuk menghadapi perubahan rejim di Malaysia buat pertama kali pada pilihan raya umum ke-13. Menurut sumber-sumber politik, risikan peringkat kerajaan dalam kaji selidiknya mendapati PR boleh menang 124 kerusi dan BN 98 kerusi.
Menurut kaji selidik itu, PR akan memenangi 10 kerusi di Wilayah Persekutuan, 10 di Johor, 11 di Kedah, 12 di Kelantan, 18 di Perak, 17 di Selangor, 1 di Terengganu, 1 di Melaka, 3 di Negeri Sembilan, 5 di Pahang, 0 di Perlis dan jumlah 25 kerusi di Sabah dan Sarawak.
"Anda boleh katakan kita menjolok sarang tebuan. Walaupun keputusan kaji selidik itu tidak memihak kepada kita, kita akan melakukan sesuatu untuk mempercepatkan pilihanraya. Sekurang-kurangnya, tetapkan tarikh pilihan raya. Mengapa membahayakan diri dan negara kita dengan berdolak-dalih tentang sesuatu yang begitu mudah dan kebiasaan seperti tarikh PRU?," kata Zuraida, yang juga Ahli Parlimen Ampang.
Najib yang bergelumang dengan skandal takut mengadakan pilihanraya?
Malah, Najib yang sering dicemari skandal telah menunjukkan tanda-tanda dia akan sekali lagi melengahkan pilihanraya di seluruh negara selepas lawatannya ke luar negara ke Gaza menemui kegagalan apabila dia dimarahi secara terbuka oleh Presiden Palestin Mahmoud Abbas.
Najib dituduh cuba campur tangan dalam politik Palestinan selepas membuat komen yang dilihat sebagai memihak kepada Hamas, saingan parti politik Mahmoud, Fatah.
Umno-BN yang sering dikaitkan dengan rasuah telah memerintah Malaysia sejak 1957, juga sudah jauh tenggelam dalam publisiti negatif akibat pendedahan terkini dari RCI Sabah bahawa bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah diberikan kerakyatan kepada ratusan ribu pekerja haram di Malaysia Timur dengan syarat mereka mengundi BN.
Najib dan isterinya Rosmah Mansor juga menghadapi beberapa tuduhan berat iaitu terlibat dalam rasuah peringkat tinggi termasuk menerima sogokan haram berjumlah R570 juta dalam pembelian kapal selam Scorpene dan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.
Sebagai perdana menteri, Najib mempunyai tanggungjawab untuk memutuskan bila parlimen akan dibubarkan. Dia juga boleh membenarkan Parlimen terbubar secara automatik pada 28 April, selepas Suruhanjaya Pilihanraya diberi 2 bulan untuk mengadakan pilihanraya umum ke-13.
"Kemungkinan penantian yang lama tidak boleh dipandang ringan. Malah jika Selangor dibubarkan hari ini, SPR boleh menetapkan-tarikh pengundian pada 1 Mei. Mereka boleh memberikan pelbagai penjelasan. Jadi Pakatan akan mencari jalan untuk menghentikan keadaan ketidak tentuan ini dari mematahkan semangat seluruh negara. Malah jika Najib dan BN tidak bersedia, untuk menettetapkan saja tarikh. Biar rakyat dan pelabur tahu, "kata Tian.
Malaysia Chronicle

SORRY LA NONG CHIK , Rasuah tak main la - Pengundi Lembah Pantai

Posted: 04 Feb 2013 02:04 AM PST


It is no secret that Federal Territories Minister Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin is the BN's favoured candidate for the Lembah Pantai parliamentary seat in the coming general election.

But judging by the response of those at a BN-Umno Lembah Pantai event yesterday - at which certificates, cash and schoolbags were doled out to students who had done well in the last UPSR and PMR examinations - he faces a tough task in wresting the seat from incumbent Nurul Izzah Anwar.

In his speech during the event at the Experimental Theatre in Universiti Malaya, Raja Nong Chik asked some 300 parents present to vote for BN.

Only the students clapped, while the parents were distinctly lukewarm in their response.

"Remember that we are about to face a festive period. We celebrated the Federal Territories Day last Friday and next week we will have Chinese New Year.

"Next, we will have a bigger Hari Raya. And when the time comes, I hope you (parents) will do the right thing by voting for BN."

When only the children applauded this, he said: "Judging by the response of the children, the BN will win."

The event organisers told parents that Raja Nong Chik had personally set aside close to RM40,000 of personal funds to sponsor the cash awards for the students.

This was the fourth year in a row that the BN-Umno Lembah Pantai has organised the event.

And while the election date has yet to be announced, BN flags have been displayed around the constituency.
Kuala Lumpur City Hall, which is under Raja Nong Chik's jurisdiction, did not remove the flags for some time. Today however, the flags were brought down.

In the 2008 election, Nurul Izzah won the seat with a majority of 2,895 votes over the BN's Shahrizat Abdul Jalil.
-malaysiakini.com

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


BUANG NAJIS MERATA-RATA, MINTA PAS TOLONG CUCI, INI TABIAT UMNO

Posted: 04 Feb 2013 01:31 PM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

ISU kalimah Allah makan tuan.  Biarpun media haprak pencacai Umno cuba untuk mainkan isu ini termasuk beberapa ekor 'kontraktor cari makan' seperti Hassan Jati dan Us Nasha juga Zul Kulum menangguk di air longkang di dalam isu ini.

Jawapannya sudah diketahui oleh rakyat tentang persoalan siapakah yang sebenarnya bertangungjawab di dalam isu ini.  Seperti yang dinyatakan oleh Presiden PAS, Umno tidak boleh lari untuk menjawab isu yang mereka mainkan sekarang. Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata isu mengenai penggunaan kalimah Allah dalam Bible sepatutnya diperjelaskan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan bukannya oleh parti tersebut.Katanya, KDN merupakan pihak yang bertanggungjawab memberikan lesen mencetak kitab itu. "Sepatutnya soalan ini dikemukakan kepada Kementerian Dalam Negeri, kerana hak membenarkan kalimah Allah dalam Bible ini hak Kementerian Dalam Negeri. "Yang menentukan untuk dicetak dan seumpamanya bukannya kami, kami (belum) memerintah lagi (di peringkat persekutuan)," kata Hadi pada sidang media di Shah Alam kelmarin.

Sekarang Umno mahu jawab apa lagi?  Presiden PAS sudah jelaskan bahawa PAS tetap berpegang kepada keputusan Majlis Syura parti tersebut.  DS Anwar Ibrahim juga bersetuju dengan Presiden PAS di dalam isu ini walaupun di pihak DAP mungkin agak kabur.  Tetapi itu tidak menghairankan kerana sebagai Non Muslim, mana mungkin mudah untuk memahamkan orang seperti Karpal Singh.  Lagi pelik pemimpin Umno yang mengaku Islam itu, usahkan mahu faham bahkan pemimpin mereka benarkan dan keluarkan lesen atau permit percetakan kitab Bibble di dalam Bahasa Melayu tersebut.

Isu ini hendaklah kita perjelaskan di dalam setiap ceramah penerangan kita kepada rakyat di seluruh pelusuk kampong, terutamanya kepada umat-umat Islam agar mereka mengerti bahawa Umno adalah parti yang masih berkuasa dan terus membenarkan benda yang pelik ini berlaku.  Mereka buang najis merata-rata, mereka lari dan minta orang lain tolong cucikan.


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kenapa Kita Gagal?

Posted: 04 Feb 2013 09:31 PM PST

Tengku Paduka : Kerajaan baru PR lebih berkaliber

Posted: 04 Feb 2013 09:29 PM PST

Siri Malaysia tong sampah pendatang asing ~ Kemboja berkubu di Kubu Gajah

Posted: 04 Feb 2013 09:12 PM PST

Best Blogger Tips

Mula mula sebelum apa berlaku.. nak paham tujuan gua amik isu nih tengok alamat dalam ic kat gambar di atas tu.kad pengenalan siap tarih luput!! ok dah faham?alamat pada ic tu kat Kg Kubu Gajah,Sungai Buluh.

Lebih kurang 9k penduduk Kemboja berkampung di sana.Apakah mereka ada ic? ya... mereka ada ic.ini menurut otai yang beritahu.semua rakaman tu gua akan post bila sampai masanya.

Kampung kubu gajah lubuk Kemboja bertapak dan membina empayar.Mereka memasuki negara melalui air asia.. sebarang urusan pasport diuruskan sindikat.Bukti? nanti gua ada masa.. gua postkan video pengakuan  tekong yang uruskan mereka dulu.Kata tekong tersebut.. satu kepala dia dapat RM900 !! bayangkan berapa banyak wang dia dapat? katanya lagi, kemboja kemboja ni masuk ke KLIA kemudia HILANG ... ke dalam negara kita, bertebaran dari utara hingga ke selatan.. jumlah mereka jika di TOTALKAn cecah juta!! katanya.. bukan gua reka.. bukti video tu ada dengan gua beb..nanti gua siarkan yer..



Pada awal penyiasatan gua hari tu.. gua cuma nak pergi sana dan snap! snap! snap! untuk ambil gambar aja.. namun  rezki tergolek bila dalam panas terik tu gua nak hilangkan dahaga.. singah beli air kelapa..niat nak try pancing tokeh tu untuk cari maklumat di mana lubuk2  perkampungan  Kemboja nih..risik punya risik tak pasal pasal pak cik berumur 70an secara sukarela menceritakan kepada gua tak soal banyak pun.dia dedah semua benda yang DALANGnya tu adalah UMNO penyelamat bangsa Melayu dan negara KONONNYALAH!! puii...


Usus lembu di dalamnya daging cincang.
makanan orang kemboja
Apa lagi,gua onkan camra telepon secara sembunyi dan rakam.. banyak bukti bukti menarik antaranya dia dedahkan siapa dalang yang bawa kemboja ini ke negara kita.. Jika dulu mereka masuk ke Malaysia akibat huru hara perang.. mengapa kini Kemboja telah aman.. mereka tidak di hantar pulang? tak lain tak bukan sebab mereka telah selesa dan hidop kaya raya mengatasi penduduk melayu !!! ada kemboja yang pakai Alphard beb!! rumah bungalow!!  gua tanya.. begaimana mereka ni kaya ek? pak cik tu cakap.. mereka ni tak focus macam orang kita.



Mereka tak hantar anak sekolah,mereka tak bayar cukai itu ini,mereka bekerja bersunguh sungguh untuk dapat apa yang mereka ada sekarang ni.
Read More / Baca Lagi >>

KANTOI : AHLI-AHLI "PAS" YANG PEMALU BERSELUAR JEAN BUAT DEMO DIKUALA TERENGGANU BANTAH DAP/PKR!!!!!!

Posted: 04 Feb 2013 09:03 PM PST

Sekumpulan 20 orang lelaki yang pemalu mendakwa sebagai  "mewakili para penyokong PAS Kuala Terengganu" telah mengadakan demonstrasi aman di hadapan Masjid Terapung Tengku Tengah Zaharah di Kuala Ibai, Kuala Terengganu semalam.

Kumpulan pemalu berseluar jean  itu mahu pemimpin tertinggi PAS di peringkat pusat menyatakan pendirian tegas berhubung isu penggunaan kalimah Allah yang masih dibangkitkan DAP.

Punyalah pemalu para pendemo "ahli" PAS ini.. sampai terpaksa menutup wajah mereka dari dirakam.

Pada lazimnya kalau pejuang, pendokong, penyokong dan ahli PAS yang tulin, mereka tidak malu memaparkan wajah mereka malahan merasa bangga dan megah sekali, tetapi berlainan sedikit pada "demonstrasi" yang ini.

Berpakaian tidak seperti ahli PAS di Pantai Timur.

Perlu ingat.. kalau PAS yang menganjurkan demo bukan yang hadir setakat tak sampai 20 orang.. Paling kokak pun ratusan kalau bukan ribuan.

Kepada UMNO.. ini nasihat ikhlas Omakkau...Jangan ingat rakyat bodoh...Jangan nak hina dan perlekehkan kebijaksanaan rakyat.
YANG KELUARKAN FATWA HARAM UNDI DAP ITU SIAPA EK????

YANG GEMAR GUNAKAN PERKATAAN PAS PARASIT SIAPA EK????

Untuk Malaysia yang lebih baik

Posted: 04 Feb 2013 08:45 PM PST

Oleh Mazir Ibrahim

Penyataan oleh masyarakat awam seperti "biarlah orang politik fikirkan", "biarlah menteri buat keputusan", "aku tak tahu, sebab aku tak campur hal politik-politik ni" telah menjadi pemisah antara kulit dengan isi, antara pemberi amanah dan pelaksana amanah.
Frasa oleh pengamal politik seperti "undi saja kami, nanti kami tahulah nak buat bagaimana", "biar kami buat keputusan, anda cuma perlu sokong sahaja, "you help me, I help you" atau "kami lebih tahu apa yang baik untuk anda, kami dah buat kajian" juga menjadi sebab berlakunya kepincanganan antara jalan cerita dengan pengarahan, antara kerajaan dengan rakyat.
Kedua-dua senario ini merupakan manifestasi dari kegagalan pendemokrasian amalan politik kita dalam membangunkan siasah bangsa Malaysia. Ini jugalah yang menjadikan politik itu suatu hal yang sangat eksklusif dan menjauh dari realiti demokrasi yang kita harapkan.
Punca masalah
Puncanya barangkali ada dua;
1.      Amalan politik perkauman (aasabiyah) tajaan UMNO.
2.      Amalan politik kebendaan dalam budaya masyarakat.
Yang dikatakan politik perkauman UMNO sebagai punca utama terjadinya politik sempit dan eksklusif ini adalah menjurus kepada dasar pembahagian ekonomi dan dasar integrasi kaum menerusi sistem pendidikan.
Sebagai satu ringkasan, isu kemiskinan yang wujud semenjak dari awal Tanah Melayu merdeka hingga tertubuhnya Malaysia, yang majoritinya di kalangan kaum Melayu dan Bumipuetra itu sememangnya benar.
Tetapi, atas realiti itulah maka UMNO menjadikannya sebagai alasan atau sebab untuk berjuang atas nama bangsa. Atas nama bangsa itu jugalah UMNO mengambil kesempatan dengan mencipta dasar ekonomi yang mana kini dasar tersebut telah membaja budaya rasuah. Proses yang memakan masa lebih dari dua puluh tahuan ini pada akhirnya telah mencacatkan kemajuan bangsa itu sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

PATI jadi warganegara, apa tindakan BN selepas ini?

Posted: 04 Feb 2013 08:44 PM PST

KOTA KINABALU, 4 FEB: Bukan lagi rahsia apabila semakin ramai warga asing didapati memperoleh  kerakyatan dengan mudah untuk menjadi pengundi Barisan Naisonal (BN).
Persoalannya adakah BN akan membersihkan daftar pemilih dengan segera atau membiarkan "warganegara ekspress" itu terus menentukan nasib rakyat Malaysia?
Bagi Ahli Parlimen Kota Kinabalu, Dr Hiew King Cheu, perkara serius itu sekaligus mengancam demokrasi negara ini kerana daftar pemilih adalah kunci bagi sistem demokrasi di Malaysia.
"Tanpa daftar pemilih yang bersih, tidak akan ada demokrasi di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.
Sehubungan itu, beliau menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) membersihkan senarai daftar pemilih sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) demi keadilan kepada rakyat sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Mahathir dan Rosmah Liabiliti Najib Dalam PRU 13

Posted: 04 Feb 2013 08:41 PM PST

Oleh Shahbudin Husin
Ramai yang tertanya-tanya kenapakah Najib masih tidak berani mengumumkan tarikh pilihanraya walaupun sering mendakwa sokongan rakyat kepada BN makin bertambah dan yakin untuk mencapai kemenangan. Beberapa pemimpin lain, terutama Ahmad Maslan, Ketua Penerangan UMNO, bukan sekadar yakin BN akan terus menggenggam kuasa malah merasakan kuasa majoriti dua pertiga pun mampu dicapai kali ini.

Apakah sebenarnya halangan utama Najib sehingga beliau menjadi satu-satunya Perdana Menteri yang paling takut mengumumkan pembubaran Parlimen? Inilah pertama kali dalam sejarah, tarikh pilihanraya masih tidak diumumkan walaupun sudah berada di penghujung tempoh lima tahun selepas pilihanraya lalu diadakan pada Mac 2008.

Ada kemungkinan Najib akan membiarkab Parlimen terbubar dengan sendirinya selepas 28 April ini ataupun mungkin beliau akan memohon perkenan Yang Dipertuan Agong untuk melanjutkan lagi tempoh pembubaran itu.

Apa pun keadaannya, ketakutan Najib untuk mengumumkan pembubaran Parlimen menggambarkan ketidakyakinan beliau terhadap kemenangan yang mampu dicapai kali ini. Walaupun sering mendakwa sokongan rakyat makon bertambah, tambahan pula dengan pelbagai janji dan pemberian gula-gula politik terutamanya BR1M 2.0 yang sedang dilaksanakan sekarang, hakikatnya sokongan yang diharapkan masih tidak memadai untuk menciptakan kemenangan yang selesa buat BN.
Read More / Baca Lagi >>

Ada pula Bible Jawi??

Posted: 04 Feb 2013 08:39 PM PST

Oleh Subky Abdul Latif
Amat menakjubkan di tengah keributan isu Bible Melayu menggunakan kalimah Allah, ada pula kononnya ditemui naskhah Bible tulisan Jawi.
Demikian dipetik dari kenyataan seorang timbalan menteri. Saya tidak pasti di mana Bible Jawi itu ditemui dan setakat ini belum saya temui gambar kitab itu disiar oleh media.

Mengapa tiada pula media  memburu berita Bible Jawi itu bagi mengesahkan berita itu betul? Saya tidak mahu kata kenyataan sang timbalan menteri itu betul dan tidak juga kata ia karut. Tetapi saya amat musykil akan kebijaksanaan pengembangan agama Kristian menerbitkan versi Bible Jawinya pada masa penggunaan tulisan Jawi dalam Bahasa Melayu hampir pupus.
Saya tidak tahu kalau dicetak pada masa Jawi adalah tulisan rasmi bagi Bahasa Melayu sebelum merdeka dulu. Satu-satunya akhbar Melayu tulisan Jawi yang dibaca ramai ialah Utusan Melayu yang diterbitkan di Singapura sejak ia diterbitkan tahun 1939 hingga tahun 80an. Sebuah akhbar Jawi lagi yang hidup beberapa tahun selepas merdeka ialah Warta Negara yang diterbitkan di Pulau Pinang.
Ia mati kerana kelemahan perniagaannya. Akan tetapi Utusan Melayu menjadi rebutan antara Tun Razak dan Lee Kuan Yew kerana siapa yang menguasainya akan dapat menguasai politik orang Melayu. Siapa yang menguasai politik orang Melayu, dialah yang berkuasa di Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

PR yakin menang besar PRU13

Posted: 04 Feb 2013 08:36 PM PST


PR menang besar PRU13
Twitter Mohammad Nizar menunjukkan jangkaan keputusan PRU13 bagi kerusi Parlimen seluruh negara.
 
IPOH -  Pakatan Rakyat (PR) dijangka akan memperoleh 145 kerusi Parlimen berbanding hanya 77 untuk Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ramalan itu dibuat Timbalan Pesuruhjaya Pas Negeri, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang menyenaraikan kebarangkalian keputusan PRU13 di dalam Twitternya kelmarin.

Menurutnya, PR Selangor bakal memenangi kerusi Parlimen paling banyak iaitu 20 kerusi diikuti Perak dengan 18 kerusi.

Read More / Baca Lagi >>

KAP 2013: Anwar tekan kualiti & keperluan pendidikan percuma

Posted: 04 Feb 2013 08:33 PM PST

ANWAR UNISELSHAH ALAM 5 Feb: Keperluan pendidikan percuma dan isu kualiti pendidikan negara perlu diambil perhatian serius pemerintah, kata Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Demikian antara intipati ucaptama II disampaikan Anwar pada Konvensyen Antarabangsa Pendidikan (KAP 2013) di Universiti Selangor (Unisel), di sini, pagi ini.
Penekanan itu dipetik menerusi twitter Ahli Biro Politik KEADILAN, Dr Syed Husin Ali yang hadir pada konvensyen itu.
Semalam, ucaptama I disampaikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Konvensyen tersebut memfokuskan dasar pendidikan negara 2013-2025.
Ia merupakan inisiatif universiti untuk membincangkan secara akademik isu-isu pendidikan yang dihadapi di negara ini.
Antara isu pendidikan yang menarik perhatian rakyat pada masa ini yang disentuh dalam konvensyen adalah pendidikan percuma, tabung pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), kualiti institusi pendidikan negara dan lain-lain.
Konvensyen anjuran Unisel dan kerajaan Selangor ini diadakan dua hari bermula semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Merap kesan lebih 100,000 pengundi dengan etnik ganjil....SPR kena jawap...!!!!

Posted: 04 Feb 2013 08:32 PM PST

Merap menyatakan daftar pemilih yang dikemaskini sehingga suku pertama 2012 menunjukkan sejumlah 108,970, atau 11.7 peratus daripada 920,160 pengundi di Sabah direkodkan sebagai anggota kumpulan etnik seperti "Bugis", "Brunei", "Jawa" dan "Filipina".

Satu kajian oleh Projek Analisis Daftar Pemilih Malaysia (Merap) mendapati hampir 12 peratus daripada pengundi di Sabah direkodkan dengan etnik ganjil itu dalam kad pengenalan masing-masing.

Sebahagian daripada kad pengenalan yang dimiliki pengundi ini menjadi pertikaian utama dalam petisyen pilihan raya Likas 1999 di Sabah lebih satu dekad lalu.

Mahkamah berkenaan memutuskan bahawa individu berkenaan mungkin merupakan pengundi hantu yang ditempatkan di kawasan terbabit, namun ia masih kekal dalam daftar pemilih.
Read More / Baca Lagi >>

Apa...? Tak Percaya : Johor kubu BN, pembangkang hanya mimpi - Ghani

Posted: 04 Feb 2013 08:29 PM PST


Datuk Abdul Ghani Othman MUAR – Pembangkang diibaratkan seperti bermimpi di siang hari apabila dilihat terlalu yakin mampu menawan negeri ini pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, Johor masih menjadi kubu kuat Umno dan Barisan Nasional (BN) kerana sokongan rakyat terhadap parti itu masih lagi kukuh serta tidak pernah goyah walaupun cuba digugat pihak tertentu.

"Seperti 50 tahun yang lalu, anak-anak muda Johor tetap menyokong BN. Malah, sokongan mereka semakin meningkat sejak kebelakangan ini.

"Sebab itu kita kekal sebagai kubu kuat parti. Keyakinan pembangkang itu sebenarnya berasaskan kepada adanya 'orang lain' yang menyokong parti mereka," katanya ketika berucap pada pelancaran Pemuda BN Pilihan Orang Muda Peringkat Negeri Johor di Stadium Sultan Ibrahim di sini, kelmarin.

Turut hadir, Naib Ketua Pemuda Umno merangkap Timbalan Menteri  Belia dan Sukan,  Datuk Razali Ibrahim; Naib Ketua Puteri Umno, Shahanim Mohd. Yusof; Ketua Pemuda Umno negeri, Datuk Zulkurnain Kamisan dan Ketua Puteri Umno Johor,  Nurshilda Ibrahim.

Read More / Baca Lagi >>

Peserta mahu dakwah anti-Hari Valentine diteruskan

Posted: 04 Feb 2013 08:25 PM PST

PRU13: Pakatan Rakyat mampu bentuk kerajaan

Posted: 04 Feb 2013 08:23 PM PST

Wang Rakyat Jadi Mangsa : RM1 juta untuk Psy, RM120 juta untuk SYABAS

Posted: 04 Feb 2013 05:46 PM PST

KALAU dibelek-belek berita semasa, angka RM yang muncul kebelakangan ini menjadi kontroversi kerana semuanya juta-juta belaka. RM yang dimaksudkan ialah Ringgit Malaysia, bukan singkatan nama insan yang mengaku 'wanita pertama'.
Kembali kepada angka juta-juta dalam berita semasa. Minggu ini saja ada dua. Yang pertama, pada 2 Febuari lalu Perdana Menteri, Najib Razak daripada Barisan Nasional (BN) mengumumkan peruntukan RM120 juta kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) yang katanya sebagai bantuan mengatasi masalah air di Selangor.
Maknanya RM120 juta lagi dikorek dari kocek rakyat dan ditaburkan kepada SYABAS, syarikat swasta yang masyhur dengan gaji CEO-nya yang amat besar itu dengan belanja hebat untuk ubah suai pejabat  serta membeli kereta mewah.
Menurut laporan Sinar Harian, suntikan RM120 juta itu kerana Najib Razak "mahu masalah air yang berlarutan itu ditamatkan segera".
Read More / Baca Lagi >>

Has Najib let rakyat down?

Posted: 04 Feb 2013 05:40 PM PST

No prime minister in Malaysia's history has ever tried to correct his image at the expense of his party or his coalition partners.

When a prime minister shows he is helpless, is he not letting down the rakyat?
The fact is no prime minister in Malaysia's history has ever expressed helplessness in facing challenges that have come up during his tenure.
No prime minister has ever sought refuge in compulsions in dealing with crucial national matters.
No prime minister has admitted to the failings of his Cabinet colleagues while trying to absolve himself.
No prime minister has ever tried to correct his image at the expense of his party or his coalition partners.
As such, Prime Minister Najib Tun Razak must realise that he is occupying a seat that was once occupied by a great visionary and statesman – his father, Tun Abdul Razak.
Razak faced many challenges in his life. But he never said he was helpless.
The same office was held by humble but strong-willed Hussein Onn, acclaimed for his discipline and against all corruption. He, too, was never helpless.
Neither was Tunku Abdul Rahman, a leader whose mass base was astounding and who came to power after getting independence.
Najib not 'chosen one'
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia patut contohi kemajuan ekonomi Korea Selatan, bukan sekadar Gangnam Stylenya

Posted: 04 Feb 2013 05:39 PM PST


KUALA LUMPUR, 4 FEB: Perkara yang sedang hangat diperkatakan sekarang ialah senjata rahsia Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada PRU-13 untuk menarik 60,000 orang hadir ke majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina di Sekolah Han Chiang, Pulau Pinang pada 11 Februari ini dengan menjemput bintang Korea Selatan, Psy, untuk mempersembahkan Gangnam Style.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, jemputan Psy itu akan mengakibatkan kos yang besar bagi UMNO/BN dan akhirnya rakyat Malaysia sendiri, termasuk Najib dan pemimpin UMNO/BN terlepas titik paling penting jemputan Psy untuk majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina itu.
Menurutnya, Malaysia tidak seharusnya cuma memuja Psy dan Gangnam Style tetapi fahamilah pengajaran paling penting bahawa UBAH pada PRU-13 adalah prasyarat untuk Malaysia melakukan peningkatan besar menjadi sebuah negara maju seperti Korea Selatan.
"Pemimpin UMNO/BN telah cuba menakut-nakutkan pengundi Malaysia dengan memberi amaran bahawa sekiranya berlaku perubahan pada Kerajaan Persekutuan di Putrajaya pada PRU-13 nanti akan berlaku huru-hara seperti yang dialami "Kebangkitan dunia Arab" dan Malaysia akan muflis dalam masa lima, tiga atau dua tahun,  bergantung pada pemimpin mana yang mengatakan demikian.
"Mengapa rakyat Malaysia mahukan perubahan ketika PRU-13 kerana pengundi dan pemimpin Pakatan Rakyat mahu mengakhiri hagemoni 55 tahun UMNO dan kerajaan BN yang mahukan huru-hara dalam negara dan Malaysia muflis dalam masa dua, tiga atau lima tahun lagi," katanya dalam kenyataan akhbar mengenai Pengiraan Detik 67 Hari ke PRU-13, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : Debat Laki-Bini, BN Buang Tabiat???

Posted: 04 Feb 2013 05:22 PM PST


Mahu gelak? Gelaklah! Memang lawak!!!
Belum lagi tengok berapa kerat orang menonton debat lawak ini!
Aduhai, kasihan!!!!

Dr M will do a Brutus on anyone

Posted: 04 Feb 2013 05:21 PM PST

Hate must be eating into Dr Mahathir Mohamad's 88-year-old physique now that the extent of his lust for power is unravelling in the RCI.

Will any self-respecting non-Malay Malaysian vote for Dr Mahathir Mohamad's Umno, now that their forefathers may be dishonoured with his suggestion that a Royal Commission of Inquiry be established on pre-independence non-Malays?
His suggestion questions your grandparents and great-grandparents' presence in Malaysia before Merdeka.
He is trivialising your ancestors' hardwork, sweat and contributions to the growth of this country. Will you sit back and allow it?
This is the man Mahathir is. He would have done a Brutus on anyone.
As an ex-committee member of Pekan Umno and Najib Tun Razak's former information officer, I know a little more about the prime minister. Believe me, he is small fry for Mahathir.
The way it stands Najib is begging Mahathir to save his life. That is how vile and powerful Mahathir is.
It is now obvious that Mahathir is not a statesman. He is in fact a political animal. If he can do that to Tunku Abdul Rahman, no one else is safe.
That is why we say Mahathir's 22 years as premier was a nightmare.
Malaysians are better off without his legacy – the Umno of 1988 – which is now inherited by Najib.
Tunku Abdul Rahman is not here to defend himself.
Mahathir's lust for power
Read More / Baca Lagi >>

Isteri YB UMNO mohon cerai, dakwa suami kahwin kakak artis

Posted: 04 Feb 2013 05:20 PM PST


 Isteri YB mohon cerai, dakwa suami kahwin kakak artis
Mastura (depan) keluar dari kamar bicara sebaik kes tuntutan cerainya disebut di Mahkamah Rendah Syariah Dungun, pagi semalam. 
 
DUNGUN - "Saya tidak boleh terima apabila gambarnya dengan isteri baru terpampang dalam majalah hiburan. Ia satu publisiti murahan dan tidak sesuai dengan jawatannya sebagai YB (wakil rakyat).
"Saya rasa tindakan beliau mengaibkan keluarga dan menjatuhkan imejnya dalam politik dan itulah punca saya memohon cerai ini."
Demikian pengakuan Mastura Othman, 47, yang mengemukakan permohonan cerai ke atas Adun Paka, Zakaria @ Ariffin Abdullah, 60, di Mahkamah Rendah Syariah Dungun, pagi semalam.
Mastura, isteri kedua Zakaria, ketika ditemui wartawan sebaik keluar dari kamar mahkamah selepas kesnya disebut berkata, beliau sebelum ini sudah bercerai dua kali, dan kedua-duanya difahamkan tidak didaftarkan dan permohonan cerai tersebut adalah kali ketiga bagi pasangan terbabit, yang berkahwin lebih 20 tahun lalu.
Mastura, yang hadir ke mahkamah berbaju kurung oren berkata, kali pertama beliau bercerai dengan suaminya ialah pada 27 April 2012, dan kali kedua pada 18 Ogos 2012, iaitu beberapa hari selepas Aidilfitri.
Read More / Baca Lagi >>

Dihalang masuk Felda, Anak minta campurtangan polis

Posted: 04 Feb 2013 05:17 PM PST

Pengerusi Anak Mazlan Aliman dalam memorandumnya berkata bantahan dibuat apabila Kembara Oren sebelum ini dihalang daripada masuk ke kawasan rancangan Felda di Pahang, Terengganu dan Negeri Sembilan.

KUALA LUMPUR: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) hari ini menyerahkan satu memorandum kepada Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar menyatakan bantahan terhadap sekatan dan halangan masuk ke dalam kawasan Felda untuk sebarang aktiviti termasuk ceramah dan 'Kembara Oren'.
Memorandum itu diserahkan kepada Penolong Ketua Urus Setia Ketua Polis Negara (Perhubungan Awam) ACP Ramli Mohamed Yoosuf di pintu masuk utama Bukit Aman di sini petang tadi.
Pengerusi Anak Mazlan Aliman dalam memorandumnya berkata bantahan dibuat apabila Kembara Oren sebelum ini dihalang daripada masuk ke kawasan rancangan Felda di Pahang, Terengganu dan Negeri Sembilan.
Halangan itu dibuat Pengurus Felda kawasan yang menggunakan peruntukan Seksyen 34 Akta Tanah (Kawasan-kawasan Penempatan Berkelompok) (GSA) 1960 yang memberi kuasa kepada Felda untuk melarang sesiapa sahaja daripada kawasan tanah rancangan.
Read More / Baca Lagi >>

Ada Berani : Gate sedia anjur debat Ahmad Said, Raja Baharin

Posted: 04 Feb 2013 05:15 PM PST


KUALA TERENGGANU: Gabungan Anak Terengganu (Gate) bersedia menjadi penganjur perdebatan pihak kerajaan dan pengkritik, di antara Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said dengan Pengerusi Amanah Terengganu, Raja Datuk Kamarul Baharin atau di antara Penyelia Dun Ladang, Datuk Wan Hisham Wan Salleh dengan Adun Ladang, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar atau kedua-duanya sekali.


Presidennya, Ahmad Amzad Hashim menyatakan demikian dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Beliau terpanggil mengulas sama isu nasib penduduk-penduduk asal Kampung Ladang Tok Pelam yang telah diambil tanah mereka atas nama pembangunan dan sebahagian mereka ditempatkan di Flat Ladang Gemilang sebagaimana dipaparkan dalam artikel HarakahDaily beberapa hari lepas dan Sinar Harian Edisi Terengganu 3 Februari.

Katanya, dalam pada sebahagian dari penduduk Terengganu melihat bangunan-bangunan flat tersebut sebagai simbol pembangunan, tidak ramai menyedari kesengsaraan yang dialami oleh penduduk-penduduk yang merasai sendiri pengalaman mendiami unit-unit flat tersebut.

Menurutnya, rata-rata mereka adalah penduduk miskin yang masih berharap pada janji kerajaan yang pada suatu hari rumah yang mereka diami akan diberi pemilikan melalui skim sewa beli.

Read More / Baca Lagi >>

Lensa : Samseng politik ganggu ceramah Mazlan Aliman di Felda Sungai Tengi malam tadi

Posted: 04 Feb 2013 05:14 PM PST

DAP Dinner : Ucapan Mat Sanu

Posted: 04 Feb 2013 04:38 PM PST

Anwar Ibrahim: Kadang-Kadang Najib Sudah Lupa Dia Perdana Menteri

Posted: 04 Feb 2013 04:34 PM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT