Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Tahniah saya ucapkan kepada kerajaan negeri Kedah

Posted: 23 Jan 2013 07:37 PM PST

Tahniah saya ucapkan kepada Kerajaan Negeri Kedah atas keberanian menyediakan garis panduan hiburan bagi sambutan program '1Malaysia Sambutan Tahun Baru Cina 2013', yang akan berlangsung di Alor Setar, Kedah, pada 15 Februari depan.

Garis tersebut melibatkan aspek pemakaian, nyanyian dan tarian. Cara pemakaian pegawai dan artis yang terlibat, hendaklah bersopan dan tidak mencolok mata. Persembahan nyanyian dan lagu hendaklah berunsurkan ketuhanan atau nasihat dan tidak melalaikan serta melampau.

Jika berlaku nyanyian dan tarian melampau, pihak kerajaan berhak memberhentikan program serta-merta. Terus-terang, sebagai seorang Islam, saya bersetuju. Jika saya masih belum memeluk Islam pun, saya akan bersetuju, kerana sepanjang pembacaan saya, tidak ada satu agama membenarkan hiburan melampau.

Namun, dengan tidak semena-mena ultra kiasu seperti cacing kepanasan. Pimpinan parti ultra kiasu komponen BN dan PR, menyifatkan tindakan Kerajaan Negeri Kedah itu bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan, serta menafikan hak dan kebebasan orang bukan Islam.

Tidak cukup dengan itu, garis panduan ini terus dipersendakan, termasuk seorang personaliti radio dengan berani berkata "menggalakkan nyanyian lagu motivasi! Apa jenis motivasi yang mereka mahukan? Sembahyang lima waktu? Semua wanita bertudung? Apa?"

Kenyataan seperti ini amat bersifat kurang ajar dan biadab. Saya berasa bangga kerana Presiden Persatuan Seniman, tampil ke hadapan, mendesak personaliti tersebut meminta maaf secara terbuka. Tindakan Seniman berhasil.

Personaliti tersebut terpaksa akur. Kepada Persatuan Seniman, "Gua tabik lu bro! Harap-harap kita dapat mengubah persembahan industri hiburan negara agar mempunyai identiti dan jati diri Islam.

Pada saya, garis panduan tersebut bukan sesuatu yang baru. Pihak Jakim pada 2009 turut mengeluarkan garis panduan hiburan yang hampir sama. Mengambil kira pandangan ulama kontemporari Yusuf al-Qaradawi, hiburan yang dapat menghibur jiwa, menenangkan hati serta menyedapkan telinga diharuskan oleh Islam, dengan syarat ia tidak dicampuri kata-kata kotor, keji atau boleh memberangsangkan kepada perbuatan dosa.

Ini bermakna, Islam tidak menentang hiburan selagi mana kita menjaga adab dan mematuhi garis panduan. Persoalannya, kenapa kita terlalu obses dengan hiburan melampau?
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia dalam persidangan kali ke-2 pada 12-13 Mei 1981, membuat keputusan, nyanyian yang seni katanya baik, tidak lucah, tidak biadab dan tidak mendorong kepada maksiat, tidak bercampur gaul antara lelaki dengan perempuan dan tidak membawa kepada fitnah adalah harus.


Jika sebaliknya, maka ia adalah haram. Saya berpendirian, kenyataan kerajaan negeri, Jakim, Majlis Fatwa adalah adil untuk semua pihak, sama ada Islam atau bukan.
Saya hairan, kita semua begitu beria-ia memperjuangkan kalimah ALLAH, termasuk bukan Islam.


Maka tunaikanlah hak ALLAH tersebut. Jika ultra kiasu ini beragama dan sayang kepada agamanya, sudah tentu mereka turut akur kepada garis panduan ini, malangnya mereka menentang habis-habisan. Apa kata kita minta ibu bapa atau adik-beradik menyanyi dan menari telanjang. Apakah kita suka melihatnya?

Kita tidak kisah orang telanjang, tetapi bila orang mahu tutup sedikit, kita begitu sensitif? Kenapa sebegitu ya? Agama apakah yang menggalakkan perlakuan melampau ini? Apakah berbogel juga dibenarkan perlembagaan? Apakah melakukan hubungan seks (bebas) dengan wanita lain dibenarkan perlembagaan? Kenapa parti ultra kiasu dan pejuang hak asasi manusia, tidak bersuara tentang amalan seks songsang seperti LGBT?

Apakah parti ini mungkin akan menghalalkan LGBT seperti mana parti ultra kiasu? Pelik sungguh, kejahatan disokong, kebaikan pula ditentang. Ultra kiasu turut memberi amaran, kerajaan yang tidak mendengar kehendak rakyat, tidak akan bertahan lama, dan berharap Kerajaan Kedah untuk lebih inklusif dalam menyentuh isu-isu sensitif. Pada saya, ini bukan suara rakyat.

Saya harap Pas tidak akan goyah dengan tekanan ini. Umno hendaklah menyokongnya. Kita hendaklah bersama dalam perkara kebaikan, walaupun ideologi berbeza. Garis panduan ini perlu diwujudkan di semua negeri, apatah lagi di peringkat Pusat. Bukan apa, supaya setiap persembahan kita ada identiti dan jati diri rakyat Malaysia yang mengaku mereka beragama, termasuk juga mereka yang mengaku ALLAH juga kepunyaan mereka.- 

Cuba hampa mai tengok, ni BUKAN di Selangor atau Kelantan tapi di PAHANG ,,, TV3 malukan Najib

Posted: 23 Jan 2013 08:07 AM PST

KEMENTAH BELI SENJATA SECARA RASUAH - BEKAS PEGAWAI TINGGI TENTERA ??

Posted: 23 Jan 2013 05:01 AM PST


PETALING JAYA 22 Jan: Bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat Malaysia, Lt Jen (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid hari ini pertama kali ke program dihadiri Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membongkar kepincangan dasar keselamatan negara di bawah Kementerian Pertahanan (Kementah).

Pada sidang media bermula jam 11 pagi ini di ibu pejabat KEADILAN, Ghafir mendedahkan pelbagai penyelewengan dan kelemahan urustadbir kementerian itu.

Sebahagiannya disebut Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dalam twitternya sejurus didedah Ghafir.Rafizi turut hadir mendengar penjelasan tersebut.

Menurut Ghafir, kebanyakan kem di Malaysia adalah kem sementara peninggalan British dan tidak dinaiktaraf.

Tentera juga katanya tidak diberi kelengkapan cukup. Tulis Rafizi, Ghafir semasa bertugas di Namibia, dalam cuaca sejuk, Kerajaan Malaysia tidak bekalkan baju sejuk kepada petugas, tetapi mereka dipaksa menggunakan tuala untuk menahan sejuk.

"Datuk Ghafir persoalkan kenapa kerajaan Malaysia yang kaya, tetapi kelengkapan dan kem tentera sangat daif sedangkan RM75 bilion sudah dibelanjakan ikut belanjawan," kata Rafizi.

Ghafir berkata, punca utama perkara itu berlaku kerana amalan kepimpinan Mindef (Kementah) yang beli senjata mahal melalui rundingan terus, terdedah kepada rasuah menyebabkan kos pembelian mahal.

"Amalan beli senjata rundingan terus yang ada rasuah, jejaskan persiapan tentera kita dan abaikan kebajikan tentera," kata Ghafir.

Tulis Rafizi lagi, Ghafir berkata, pembelian senjata melalui rundingan terus hanya untungkan sesetengah pihak, akibatnya tidak mendapat senjata terbaik.

"Bila Malaysia beli senjata, tiada pemindahan teknologi. Negara lain macam Pakistan lebih miskin tetapi mereka beli termasuk teknologi," kata Ghafir dipetik.

Tambahnya, Pakistan beli kapal selam pertama dibuat oleh Perancis, kedua dibuat (syarikat) Perancis di Pakistan; menjelang kapal selam kelima, negara itu mampu menghasilkannya sendiri.

http://www.facebook.com/pas.selangor/posts/552222971455553

Kajian UM - Sokongan terhadap PR meningkat BN menurun

Posted: 23 Jan 2013 03:53 AM PST


KUALA LUMPUR 23 Jan: Kajian yang dibuat oleh Universiti Malaya (UM) menunjukkan sokongan kepada Pakatan Rakyat terus meningkat dari masa ke semasa dan kini hampir dengan Barisan Nasional.
Ini menghasilkan, persaingan antara Pakatan Rakyat dengan BN pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) kali ini dijangka paling sengit dalam sejarah politik negara.
Hasil kajian yang dibuat Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) hari ini menunjukkan hanya perbezaan kecil antara sokongan terhadap kedua-dua kumpulan politik yang bertanding itu.
Dalam hasil kajian yang didedahkan hari ini, daripada 1409 responden, 42 peratus menjangkakan BN akan menang, 37 peratus pula yakin kemenangan berpihak kepada Pakatan Rakyat manakala 21 peratus tidak pasti.
Dalam kajian sebelum ini, sokongan untuk Pakatan hanya bermula dengan Pakatan 18%, BN 43% (Disember 2011), Pakatan 21%, BN 49% (April 2012) dan Pakatan 30%, BN 44% (September 2012).

Keputusan kajian yang dibuat oleh UMCEDEL
Yang terbaru, sokongan kepada Pakatan sudah 37% dan BN turun kepada 42% manakala 21% lagi masih atas pagar.
Pengarah UMCEDEL, Prof Dr Mohammad Redzuan Othman berkata, hasil itu menunjukkan pertarungan antara kedua-dua kelompok parti bertanding pada waktu ini adalah bersifat terbuka.
"Kita boleh kata penentu kemenangan bagi kedua-dua parti yang bertanding adalah golongan 21% ini," katanya ketika membentangkan hasil kajian itu di Pejabat UMCEDEL, di UM hari ini.
Memperincikan golongan 21 peratus ini beliau berkata, jika mengikut pecahan bangsa, paling tinggi adalah golongan Tionghua iaitu 53 peratus.
Dari segi pendidikan pula, paling tinggi adalah gologan lepasan ijazah iaitu 49 peratus.
Peringkat umur pula, peratusan paling tinggi adalah yang berumur antara 21 hingga 30 tahun.
"Jika dalam kategori status mengundi, peratusan paling tinggi adalah golongan yang kali pertama mengundi iaitu sebanyak 48%," katanya.
Menurut beliau lagi, parti yang mampu menguasai golongan 21 peratus ini mempunyai peluang untuk menang pada pilihan raya umum nanti.
Hasil kajian ini dibuat UMCEDEL bermula 26 Disember lalu hingga 11 Januari tahun ini. – Harakah Daily

Proiek IC kepada pendatang Sabah oleh Mahathir tanpa pengetahuan Kabinet - DSAI

Posted: 23 Jan 2013 01:25 AM PST


KUALA LUMPUR 23 Jan: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedia beri keterangan di hadapan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pemberian kewarganegaraan kepada pendatang asing di Sabah jika dipanggil.
Anwar menegaskan, sepanjang menjadi Timbalan Perdana Menteri, beliau tidak pernah terlibat secara langsung dalam projek tersebut.
Menurut beliau, bekas Setiausaha Politik Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu adalah peneraju utama projek tersebut.
"Ia (kewarganegaraan untuk warga asing) disebabkan penglibatan Abdul Aziz Shamsuddin dan Megat Junid Megat Ayub, dengan sokongan Perdana Menteri pada masa itu (Mahathir)," katanya pada sidang media di Ibu pejabat KEADILAN di sini hari ini.
"Saya sedia beri keterangan jika dipanggil. Saya yakin saya tidak terlibat dalam apa-apa perkara dan tidak mempunyai kaitan langsung," katanya.
Menurut Anwar, projek IC tersebut tidak melalui Kabinet kerana ia adalah satu 'task force' di bawah Mahathir selaku Perdana Menteri pada ketika itu.
"Bahkan semasa saya memangku jawatan Perdana Menteri selama dua bulan itu, saya tidak menerima sebarang laporan apa-apa mengenai projek IC ini," kata Anwar.
Beliau turut menegur Datuk Seri Najib Razak kerana membiarkan proses pemberian kewarganegaraan diteruskan semasa pentadbiran Perdana Menteri itu.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Umno bantu PR singkirkan Najib? (LM)

Posted: 23 Jan 2013 04:38 AM PST

Usaha mengenepikan Najib dari kepimpinan UMNO macam 'real' nampaknya

Terperanjat juga saya mendengar khabar-khabar angin yang berkisar hebat di kalangan UMNO yang Najib sudah sampai masa untuk diketepikan untuk menyelamatkan UMNO daripada dihumbankan oleh rakyat dalam pilihan raya ini.

SELESAI DULU MASAALAH AIR NEGERI PAHANG

Posted: 23 Jan 2013 12:35 AM PST


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Welcome to Penjara Sungai Buluh

Posted: 23 Jan 2013 09:23 PM PST

Apa gila melantun lantun korang sokong umno?

Yang bersenang lenang, PEMIMPIN UMNO
yang kaya raya ialah PEMIMPIN UMNO
yang tukang tengok melayu2 yang sokong umno
yang jumud otak di bodohkan ialah melayu penyokong umno


Apa kata buat perubahan? gua bukan suruh kayakan pemimpin PR ..

Gua nak suruh tukar kepimpinan PENYAMUN kepada kepimpinan yang lebih baik. 
yang jaga hak hak RAKYAT,
yang jaga ekonomi. yang basmi rasuah.
yang menaikkan kredibeliti badan2 kerajaan.. 
yang akan kembalikan kuasa hakim semasa zaman umno di konkong..jadi Zombi.

SPRM bebas dakwa pemimpin2 korop bukan sepertizaman edan masa umno perintah.. hanya ikan bilis di tahan.. ikan jerung bebas buat suka ..bebas melantak semahunya!

Apa gila melantun lantun korang sokong umno?

Apa korang dapat  dengan sokong umno? korang sedar tak . Korang hari2 kena bodoh kat tv3.RTM tu pun nak percaya ka? mengapa berita terlalu berat sebelah? apa pemimpin pakatan tak ada suara ka? apa tv3 terlalu takut nak jumpa pemimpin PR ka? tv tuduh pemimpin PR si polan si polan tu buat itu ini.. tapi yang bersuara tu semua bekas2.. orang yang tak kena mengena! nampak tak penipunya media pencacai umno? sebab tu korang stil bodoh melantun lantun! mengapa tv jadi begitu? tak lain tak bukan sebab arahan umno supaya SPIN berita! tu jer kisahnya.. tu pun bodoh melantun lantun dok sokong umno .. puii!!


Apa gila melantun lantun korang sokong umno?
Umno dok jerit HIDOP MELAYUU!! puii...woikk! melayu yang idop tu bukan ko!! pemimpin umno yang idop mewah!! melayu2 yang jadi pencacai tetap merempat gak! pemimpin korang sebuk kira komisyen.. sebuk rasuah orang nak tutup skandal dari kena dakwa! kalah umno dalam PRU.. penuhlah penjara sungai buluh.. tak percaya ek?

Apa gila melantun lantun korang sokong umno?

Agak2 berapa peratus baki hak milik melayu ke atas aset2 tanah dan perniagaan di Kuala Lumpur ek? cer korang amik masa 5 minit untuk korang fikir.. kedai2 di KL .. bangunan tinggi2 tu hak milik kaum mana? puii!!! hidop melayu la konon!! tu kat KL.. blom lagi gua jarah kawasan lain tuh!terimalah hakikatnya.. semua hak2 dan aset tanah dan premis2 niaga adalah hak milik kaum lain.. bukan melayu punya.. faham tak? lu kata gua bohong lu cek sendiri lah!!

Apa gila melantun lantun korang sokong umno?
Skandal2 pemimpin yang rembat bilion2 ni bila nak selesai ek? tak kan nak biarkan mcm tu jer.. dah 55 tahun beb!.. 55 tahun skandal pemimpin umno yang kaya raya tu korang nak pertahankan buat apa? temgok Khir Toyo.. asalnya seorang Dr gigi jer.. jadi MB Selgor taw2 rumah bukan main besar.. harga juta2 lak tuh.. tu bukan rembat ker namanya tuh? masuk mahkamah.. mahkamah kata dia salah.. sampai sekarang dia TAK MASUK LOKAP PUN LAGIK.. awat??? rakyat jelata yang curi susu untuk anak bernilai rm14 kena lokap 2 tahun.. pemimpin korang rembat juta2 relek jer dok kat umah tonton tv!! kaw ada??

Apa gila melantun lantun korang sokong umno?
Pendek kata.. sempena cuti mauludilrasul nih.. amik masa cuti ni untuk korang renung masa depan negara kita.. kaji selidik skandal2 pemimpin umno.. kalu kata PR ni tipu.. bukak jer laman web jabatan audit negara.. baca !! sah2 negeri2 BN lah yg paling banyak merembat!! ada tv3 nak lapor!!! ada RTM nak lapor? kaw ada??? pui!!

Senario baru selepas kekalahan BN dalam PRU13

Adakah bila PR menang pru13.. pemimpin2 umno yang kaki2 rembat.. penipu2 ni akan ke penjara?

YES!!! kita semua pastikan mereka semua ke PENJARA SUNGAI BULUH!!!! korek skandal mereka dan dakwa!! sebab merekalah yang 55 tahun menipu rakyat Malaysia dan membiarkan rakyat terima tekanan hidop yang kini membebankan!

Undilah Pakatan Rakyat.. keputusan di tangan kalian semua!!

BN PENENTU KESENANGAN RAKYAT???

Posted: 23 Jan 2013 09:16 PM PST


Dengan program BR1M,KR1M,BB1M,SL1M,PR1MA semua rakyat terus menjadi senang lenang.. Tiada rakyat yang miskin papa kedana dinegara kita.

Dahsyat dan berhantu sungguh buah fikiran Najib Razak...Dengan RM500, RM200 dan RM100 semua rakyat yang menerimanya sudah dikategorikan sebagai warga yang senang lenang..CAYALAH SAMA LU UMNO/BN.

Tiada negara dalam dunia boleh buat apa yang UMNO/BN lakukan.. SIFAR MISKIN PAPA KEDANA..Negara SERATUS PERATUS RAKYAT KAYA RAYA SENANG LENANG.

PRU13: Yang mana satu pilihan rakyat Kelantan - 7 janji atau Pakatan...!!!

Posted: 23 Jan 2013 09:11 PM PST

Janji pelaksanaan tujuh projek yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kepada rakyat Kelantan Ahad lalu mempunyai kaitan menarik dengan kisah dua puteri zaman silam, Puteri Saadong dan Puteri Gunung Ledang.

Puteri Saadong, yang kecewa dengan tindakan suaminya bernikah seorang lagi, membawa diri sebelum membuat sumpahan tujuh keturunannya tidak akan menjejak kaki di bumi Cik Siti Wan Kembang itu.

Puteri Gunung Ledang pula menolak pinangan Sultan Melaka, Sultan Mansor Shah, walaupun baginda bertungkus-lumus untuk memenuhi tujuh tuntutannya.
Bagi Najib dan Barisan Nasional (BN) yang dipimpinnya itu, hasil yang bakal diperoleh daripada janji tujuh projek itu adalah suatu cabaran besar.

Kegagalan Najib mencapai cita-cita untuk menawan kubu kuat Pas itu memang sesuatu yang diramalkan ramai pendeta politik, apa lagi pihak pembangkang, manakala kejayaan mencapainya merupakan suatu kejutan kepada semua.

Read More / Baca Lagi >>

Chua hanya pentingkan golongan atasan, kata MTUC

Posted: 23 Jan 2013 09:03 PM PST

Chua berkata MCA akan memberi sokongan penuh kepada para majikan dan pengusaha yang menerima kesan akibat kelewatan berkenaan. – Gambar fail
KUALA LUMPUR, 24 Jan—Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dalam satu kenyataan mengecam Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kerana mempertikaikan pindaan gaji minimum yang telah diumumkan oleh kerajaan sebelum ini. Setiausaha Agung MTUC Abdul Halim Mansor mendakwa sikap Chua tersebut menunjukkan dengan jelas pemimpin MCA tersebut terpaksa mengikut cakap bos mereka yang terdiri daripada orang atasan.
"MCA sebagai wakil kepada yang kaya mempunyai pilihan terhad dan terpaksa lantang untuk memenuhi permintaan bos dalam indsutri.
"Sudah difahami Chua tidak ambil kisah terhadap keperluan pekerja yang bersusah-payah setiap hari dengan gaji serendah RM500 sebulan," kata Abdul Halim.
Abdul Halim menyifatkan tindakan Chua yang memberikan kata putus kepada Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Dr S Subramanian bukan mengejutkan dan menasihatkan presiden MCA tersebut untuk bertemu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi menyelesaikan perkara yang dibangkitkannya itu.
"MTUC menggesa Putrajaya tidak berpatah balik dengan keputusan mereka sebelum ini.
Read More / Baca Lagi >>

Sifat Sharifah dan Utusan Meloya 2x5

Posted: 23 Jan 2013 08:59 PM PST

AZABNYA WANITA INI UNTUK BERKATA,, "AKU MINTA MAAF",,  sebaliknya dia lebih suka berkata   "Aku maafkan kamu,,"   Sikap tidak mahu meminta maaf ini tak ada bezanya dengan tabiaat UTUSAN MELOYA. Mereka tidak pun meminta maaf kepada mangsa-mangsa yang pernah mereka fitnah.                                        
Seperti yang semua orang tahu Utusan Malaysia telah banyak kali ko di mahkamah akibat perbuatan fitnah mereka. Namun mereka tidak serik,,  mereka seolah berbangga menyiarkan berita palsu dan fitnah itu walaupun kerapkali  dikenakan saman malu dan  ganti rugi. Nampaknya tiada istilah insaf dan serik dalam kamus hidup Utusan Malaysia.                                                                                                              Sekadar menyebut beberapa nama,,seperti Khalid Samad, Karpal Singh,  Lim Guan Eng, Nizar Jamaludin dan terbaru DS Anwar Ibrahim,, semua mereka ini menang besar saman mereka terhadap Utusan di mahkamah. Malangnya belum pernah Utusan Malaysia meminta maaf kepada pihak-pihak berkenaan terutama mangsa fitnah.  Samalah macam sifat yang ditonjolkan Sharifah Zohra Jabeen yang tidak mahu meminta maaf kepada Bawani siswa yang dimalukannya dalam satu majlis.  -  rahimothman  

RM100 : Tunggu enam bulan lagi selesai masalah air - MP Kota Belud....dah berpuluh tahun tak selesai ..!!!

Posted: 23 Jan 2013 08:57 PM PST

Dakwa Abdul Rahman, tiada kerajaan lain memberi bantuan kewangan kepada rakyat seperti Malaysia.
KOTA BELUD : Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang lantang menyokong segala dasar Umno mendapat kejutan apabila para pelajar dan ibu bapa yang sedang mendengar ucapannya bertepuk tangan pada masa yang tidak diduga.
Para pelajar dan ibu bapa bertepuk tangan ketika anggota parlimen Umno itu menyindir pihak pembangkang pada ucapannya sempena penyampaian bantuan tunai RM100 kepada para pelajar SMK Pekan Kota Belud II di sini semalam.
"Di pihak sebelah sana, mereka ini hanya pandai bercakap "undilah saya sebab BN (Barisan Nasional) menindas rakyat".." katanya disambut tepukan oleh hadirin yang sepatutnya "mengeboo" pembangkang yang cuba diperkecil-kecil oleh Abdul Rahman.
Keadaan itu memaksa beliau yang juga Setiausaha BN Sabah, berusaha keras menyembunyikan kehairanannya dengan tepukan itu.
Seperti biasa, Abdul Rahman memuji-muji hanya BN sahaja yang boleh membantu rakyat di negara ini.
Dakwanya tiada kerajaan lain di dunia yang memberi bantuan kewangan kepada rakyat seperti yang kerajaan Malaysia buat.
Mungkin beliau betul dari satu aspek.
Dakwaan tidak benar

Bagaimanapun dakwaan itu memang tidak benar sedangkan negara maju seperti England pun memberi bantuan kepada rakyatnya yang berhak.
Read More / Baca Lagi >>

BN SARAWAK IMPLODING! Taib's PBB start exposing each other's CORRUPTION

Posted: 23 Jan 2013 08:54 PM PST

BN SARAWAK IMPLODING! Taib's PBB start exposing each other's CORRUPTION
Radin Kadri Radin Budiman has done extremely well out of being a loyal BN 'youth' leader it seems, although at 47 years old he is plainly no spring chicken.
He has become known as a vocal spokesman, who claims to speak for Sarawak's youth, yet he sounds remarkably like a government mouthpiece.
Likewise, although the swaggering PBB member has taken centre stage in condemning "traitors" to the party, it turns out that he himself stands accused of being at the heart of a high level conspiracy to topple Taib, according to a dossier released by some of the Chief Minister's family members.
Radin's pivotal role comes with his organisation of the so-called 'Blue Wave' of PBB supporters, who are supposedly being paid to line up behind his youth wing and to come out in support of the planned take over by Second Planning, Resources and Environment Minister, Awang Tengah.
According to our sources, Radin has reportedly been given millions of ringgit to recruit thousands of the blue uniformed marchers to give the plotters a show of strength when the time comes. Their presence and their thuggish military style is causing considerable concern among certain ruling circles.
Show of strength – Radin marches his Blue Shirts through Sibu in September 2011
How Radin feathers his own nest
Meanwhile, we can reveal how this particular BN fat cat has made himself rich over the past several years, using a method that is typical of how the families and hangers-on around Taib have sponged off the state and the people.
Radin is married to a relative of the former BN politician and Taib crony Effendi Norwawi, who became Federal Agriculture Minister in 1999.
In that very same year Mrs Radin Siti Noralem Binti Raden Ibrahim's company Noble Mermaid Sdn Bhd was granted no less than 40 deep sea fishing trawler permits from the relevant Ministry of Agriculture.
Read More / Baca Lagi >>

RCI : Mahathir Sudah Mengaku, Jangan Babitkan Anwar

Posted: 23 Jan 2013 08:52 PM PST

SHAH ALAM 24 JAN: Datuk Seri Lajim Ukin menyatakan Timbalan Pengerusi Umno Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak tidak wajar cuba mengaitkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberi penjelasan dalam isu pendatang tanpa izin.
Ini kerana, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad sudah mengakui bahawa beliau yang terlibat secara langsung dalam pemberian kad pengenalan kepada warga asing.
"Cabaran yang dikemukakan oleh Salleh itu tidak tepat," kata Lajim yang juga mantan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
Jelas beliau, penubuhan RCI itu mendedahkan pengeluaran kira-kira 200,000 untuk mengeluarkan kad pengenalan kepada warga asing.
"Pendedahan ini akan membuka mata rakyat Sabah.
"Kerajaan BN kini tidak melindungi kepentingan rakyat Sabah tetapi lebih mahu melindungi pendatang tanpa izin dan juga yang tidak layak mendapat kad pengenalan," katanya.
Anggota panel RCI itu terdiri bekas Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah Profesor Datuk Seri Dr Kamaruzaman Ampon, bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Henry Chin Poy Wu.
Turut sama, bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Datuk Kee Mustafa dan bekas Timbalan Ketua Menteri dan bekas Peguam Besar Sabah Tan Sri Herman J Luping.
Prosiding seterusnya akan diadakan 28 Januari hingga 1 Februari dan 22 Februari hingga 27 Februari.

Minyak di atas daratan di Kelantan..Adakah pusat cuba rompak..!!!

Posted: 23 Jan 2013 08:50 PM PST


KOTA BHARU: Berita gembira bakal diterima oleh rakyat Kelantan sekiranya penemuan minyak benar-benar berlaku di atas daratan di beberapa buah lokasi di negeri itu.

Bagi mengesahkan perkara itu, kerajaan negeri bakal melantik sebuah syarikat untuk mengkaji secara sah wujudnya ura-ura berhubung penemuan itu.

Pengerusi Jawatankuasa Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa (gambar), berkata walaupun Petronas enggan mendedahkan maklumat itu, namun ianya sampai juga pada kerajaan negeri.

"Antara kawasan yang dijangkakan mempunyai rizab itu Kota Bharu dan Tumpat,"ujarnya.

Husam menambah, cadangan untuk melantik syarikat luar berkenaan telah dipersetujui dalam mesyuarat exco semalam di Kota Darul Naim.

Pada sidang medianya itu, Husam berkata, proses pelantikan syarikat tersebut yang bertanggungjawab untuk mengesan penemuan minyak itu akan dilakukan seberapa segera yang mungkin.

Beliau bagaimanapun enggan mengulas identiti syarikat terbabit buat masa sekarang.
Read More / Baca Lagi >>

Politik Samseng : Lagi billboard PAS dibakar di Negeri Sembilan

Posted: 23 Jan 2013 08:48 PM PST

(Penasihat MTD Lenggeng, Zulkefly Mohamad Omar (ketiga kiri) bersama AJK MTD PAS Lenggeng dan AJK PAS Kampung Sungai Jai di hadapan Billboard 'Janji Pakatan Rakyat' yang dibakar)

SEREMBAN: Sebuah lagi Billboard PAS yang  dibakar di Negeri Sembilan iaitu di Kampung Sungai Jai, Lenggeng di bakar oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Kejadian disedari oleh seorang penyokong PAS, Adnan Mohamad pada pukul 11.30 pagi.

Billboard 'Janji Pakatan Rakyat' tersebut baru sahaja didirikan tiga hari sebelum kejadian di hadapan kediaman Adnan.

Penasihat MTD Lenggeng, Zulkefly Mohamad Omar berkata tindakan ini melihat betapa 'desperate' dan takutnya pihak tertentu terhadap janji Pakatan Rakyat menjelang Pilihan Raya Umum ke 13.

"Jelas bahawa Pakatan Rakyat lebih awal kemukakan Manifesto berbanding Barisan Nasional. Ini bukti kita telah bersedia untuk tunaikan janji negara berkebajikan pada rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Najib, Satu-Satunya PM Yang Takut Dengan Pilihanraya

Posted: 23 Jan 2013 08:26 PM PST

Oleh Shahbudin Husin
Ambo nak umum dah, itulah ayat terbaru yang dilafazkan Najib mengenai tarikh PRU 13. Sebelum ini, sudah beberapa kali beliau cuba memberi bayangan tentang tarikh pilihanraya akan diadakan. Pihak pembangkang pula cuba meneka beberapa tarikh yang difikirkan logik untuk Najib membubarkan Parlimen. 

Tetapi semua tekaan dan ramalan itu tidak menjadi kenyataan.

Apabila beberapa hari lepas, Najib sekali lagi membayangkan tentang tarikh pilihanraya, rakyat sebenarnya tidak lagi teruja. Jauh sekali merasa suspen dan terkejut.

Tarikh piliharaya kali ini bagi rakyat sudah jadi anti klimaks. Tiada sesiapa pun yang stim dengan bayangan tarikh pilihanraya yang disebutkan Najib itu.

Ini kerana inilah kali pertama sejak Allah SWT menciptakan pilihanraya untuk Malaysia, ia diadakan di penghujung tempoh atau akhirnya mungkin terbubar dengan sendirinya. Sebelum ini pilihanraya biasanya diadakan dalam tempoh tiga tahun lebih selepas pilihanraya sebelumnya atau sekurang-kurangnya setahun lagi sebelum tempohnya berakhir.

Di era pentadbiran Mahathir, beliau biasanya mengadakan pilihanraya umum sekurang-kurangya setahun sebelum tempoh edahnya berakhir, biar bagaimana getir sekali pun cabaran politik yang dihadapinya. Pilihanraya 1990 dan 1999 misalnya, ia diadakan ketika suhu politik sedang mendidih ketika itu.

Read More / Baca Lagi >>

Dewan Rakyat tidak bersidang tanda PRU13 sudah dekat

Posted: 23 Jan 2013 08:24 PM PST


Nik Ahmad Kamal Nik Mahmod
SHAH ALAM - Pilihan raya umum ke-13 (PRU13) begitu hampir apabila Dewan Rakyat dikhabarkan tidak bersidang seperti kebiasaannya ekoran ketiadaan surat untuk bersidang yang ditunggu-tunggu kebanyakan ahli-ahli parlimen.

Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmod berkata, secara formal ahli-ahli Dewan Rakyat dipanggil melalui surat.

"Namun, sama ada perlu atau tidak surat itu tertakluk pada peraturan mesyuarat. Tetapi di dalam Perlembagaan tidak sebut soal ini, sama ada melalui surat atau cara lain itu bergantung pada amalan Perdana Menteri.

"Bagaimanapun, ketiadaan surat yang dikeluarkan oleh Speaker Dewan Rakyat untuk ahli dewan setakat ini, menunjukkan yang PRU13 sangat hampir," katanya semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Jangan disamakan Tunku dengan Mahathir

Posted: 23 Jan 2013 08:23 PM PST


KUALA LUMPUR: Mahathir membabitkan Tunku untuk menemani beliau sebagai seorang yang menjenayahi negara, tulis Aspan Alias di dalam blognya.

Menurutnya, Mahathir melakukannya kerana kepentingan politik beliau dan parti beliau dan ini merupakan satu pembelotan terhadap negara merdeka kita.

"Sesiapa yang menjenayahi negaranya adalah pembelot dan rakyat wajar menghukumnya," ujar beliau lagi.


Saya cuba untuk mengelak hendak menulis dan memberi komen tentang isu Dr Mahathir memalitkan Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj dengan isu pemberian kerakyatan kepada bangsa Cina seramai sejuta orang semasa dalam mengusahakan kemerdekaan negara dahulu. Saya gagal untuk mengelak dari membuat komen dalam isu yang di sebut oleh Dr Mahathir terhadap beliau dan saya terus menulisnya mengikut pengamatan saya terhadap isu yang disebut oleh Dr Mahathir ini.

Tunku telah lama meninggalkan kita dengan nama yang baik sebagai Bapa Kemerdekaan Negara Malaysia ini. Setelah mengaku bertangungjawab terhadap pemberian kerakyatan kepada pendatang asing Filipina dan lain-lain di Sabah Dr Mahathir cuba untuk membawa Tunku nampak sama bersalah dengan beliau dan ini merupakan satu penginayaan moral yang paling buruk di lakukan terhadap Bapa Kemerdekaan yang bertanggungjawab menyempurnakan pencapaian kemerdekaan kita dahulu.
Read More / Baca Lagi >>

1M’sia concept laid to waste

Posted: 23 Jan 2013 07:58 PM PST

Government's policies of protecting one specific community has helped groom people with the twisted thinking that they are a superior race

Need there be more proof that the 1Malaysia concept, built by the Najib Tun Razak government, is yet another failed policy? The recent outburst of a pro-Barisan National speaker at a university forum that went viral is the perfect example of this failure.
The first thing one reads when opening a PDF format of the 1Malaysia booklet, found on the 1Malaysia.com website, is the following policy declaration by the prime minister himself:
"1Malaysia is a concept to foster unity among Malaysians of all races based on several important values that should be the practice of every Malaysian."
First of all, the launching of the concept by the BN made it clear that the previous governments had failed in cementing the unity among the diverse ethnic groups in Malaysia.
It was, in silence and under the cover of "unity", an admission that Malaysia had serious racial issues that needed to be ironed out. This kind of admission was not seen under the administration of Dr Mahathir Mohamad or Abdullah Ahmad Badawi.
In the past, Malaysia was seen as a united country, with all the ethnic groups behind the BN while only some disgruntled members of the communities supported a divided opposition.
The opposition was always the culprit in attempting to divide the nation, the races and stirring conflicts. Its members were always deemed as "traitors" of the nation. This, of course, was BN 's way of demonising the opposition.
Reversal of fortune
Read More / Baca Lagi >>

A federal government by the people for the people: WE ARE NEARLY THERE!

Posted: 23 Jan 2013 07:57 PM PST

The last weapon to save UMNO/Barisan Nasional coalition from being sent to the Opposition benches in Parliament in the 13th general elections is to force a split in Pakatan Rakyat by driving apart PAS and DAP.
It is a reflection of the degree of desperation of UMNO/BN leaders, propagandists and spin doctors about their prospects of retaining Putrajaya in the 13GE which is looming ever nearer that they  have  revealed their hand by publicly putting in black-and-white their hope and strategy.
A federal government by the people for the people: WE ARE NEARLY THERE!One of the chief UMNO/BN media spin doctors yesterday postulated that  "Pakatan parties may go own way", on the ground that  "With chances of capturing Putrajaya slim, Pas and DAP may want to just wrest the states they fancy".
He fancied:
"IS there a case to be made that DAP and Pas may be privately ditching the idea of taking over Putrajaya and are preparing themselves to keep the spoils of March 2008 instead?
"DAP, for instance, may want to be the biggest opposition group in the land, with one or two states in its hands, and Pas with its continued hold on Kelantan.
"This is especially so when the prognosis of Pakatan Rakyat's performance for the next general election is generally believed to be less sterling than what supporters are made to believe.
"Apart from hardcore and partisan supporters, sober political observers, from all sides of the political divide, share a rather common reading that the chances of Pakatan taking over Putrajaya in the 13th general election are rather slim. It is not impossible, but it is slim.
"Or, to put it another way, there is a strong likelihood that Barisan Nasional will be returned to power at the federal level."
BN victims of their own fantasy and unreal spin
Read More / Baca Lagi >>

Kalimah Allah : Keputusan Majlis Syura muktamad

Posted: 23 Jan 2013 07:56 PM PST



SHAH ALAM – Keputusan Pas berhubung isu kalimah ALLAH mengikut keputusan Majlis Syura adalah muktamad yang berasaskan kepada nas-nas dan syarak.
Setiausaha Majlis Syura, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh berkata, ia adalah keputusan terbaik kepada semua agama dan kaum di negara ini.
Menurutnya, semua agama perlu hormati Perlembagaan Malaysia yang meletak Islam sebagai agama rasmi.
Nik Muhammad Zawawi Nik Salleh "Itu adalah perundangan Islam. Pas anggap isu ini telah selesai dan tidak seharusnya mana-mana umat Islam mempertikaikan perkara ini.
"Keputusan tersebut adalah muktamad dan Pas mewakili umat Islam di Malaysia," katanya.
Sebelum ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pembangkang tetap dengan pendirian yang diputuskan oleh Majlis Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat (PR) pada 8 Januari lalu berhubung isu penggunaan kalimah iaitu bukan Islam boleh guna tetapi dengan syarat tidak boleh disalahgunakan.

Anwar berkata, pihaknya tidak menolak untuk mengadakan sebarang perbincangan susulan keputusan Majlis Syura Pas, 13 Januari lalu.

Read More / Baca Lagi >>

Banyak lagi penipuan, pembohongan UMNO/BN untuk menang PRU-13

Posted: 23 Jan 2013 07:55 PM PST

KUALA LUMPUR, 24 JAN: Rakyat Malaysia diingatkan tidak mengalihkan perhatian daripada isu penting reformasi dan pembaharuan nasional pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti kerana UMNO/BN pasti akan menghidangkan lebih banyak lagi penipuan.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, pemimpin Pakatan Rakyat (PR) pasti akan dihujani pelbagai penipuan dan pembohongan pemimpin UMNO/BN, propagandis dan media perdana mereka tanpa sedikit pun rasa penyesalan atau keinsafan.
"Mereka tanpa rasa hormat terhadap kesengsaraan dan kesedihan keluarga dengan apa yang terjadi pada Pengerusi DAP Sarawak dan Ahli Parlimen Sibu, Wong Ho Leng, isterinya, Irene Change dan lima anak mereka.
"Tindakan itu benar-benar keji dan hina kerana Irene tidak pernah diwawancara merungut mengenai parti dan pemimpin, namun kenyataan palsu itu diterbitkan kononnya mereka menyelar parti dan pemimpin sebagai tidak berhati perut mengenai rawatan "tumor otak" Ho Leng.
"Malah mereka juga menyatakan yang Ho Leng mengumpul RM10 juta untuk belanja pilihan raya tetapi hanya RM4 juta yang dibelanjakan sementara selebihnya RM6 juta dirampas DAP Sarawak dan Ibu Pejabat DAP.
"Ho Leng juga menyatakan laporan itu palsu dan rekaan semata-mata mengenai Irene, "tiada satu ayat pun yang benar", dakwaan RM10 juta juga tidak munasabah dan DAP membelanjakan RM1.3 juta untuk menghasilkan video klip Gangnam baru-baru ini juga tidak betul," katanya Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur dalam kenyataan media mengenai pengiraan detik 78 hari ke PRU-13, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Johor Milik PR : Marah MB, tutup bilik gerakan UMNO@BN

Posted: 23 Jan 2013 07:53 PM PST


Marah MB, tutup bilik gerakan
Bilik gerakan Umno cawangan Kampung Rumah 10 ditutup
 
PASIR GUDANG - Sebahagian besar bilik gerakan Umno cawangan di sembilan kampung setinggan, dekat sini ditutup tanpa sebarang aktiviti persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), meskipun tarikh yang ditunggu itu semakin hampir.

Pengerusi Tetap Umno Bahagian Pasir Gudang, Abu Bakar Alibi berkata, pihaknya tidak akan menjalankan sebarang kerja-kerja persediaan PRU13 kerana terlalu kecewa dengan tindakan Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani
Othman yang masih gagal menunaikan janji pemberian hak milik tanah kepada penduduk setinggan.

Menurutnya, pihaknya juga tidak akan bertanggungjawab dengan tindakan pengundi yang boleh menjejaskan calon Barisan Nasional (BN) pada PRU13, sekiranya janji yang ditaburkan sejak lebih 10 tahun lepas belum
dilunaskan.

"Apa sahaja tindakan pengundi dan apa sahaja yang bakal berlaku kepada calon BN pada PRU13 nanti, kami selaku Ketua Umno Cawangan tidak akan bertanggungjawab.

"Sekarang sudah lima bilik gerakan ditutup, kami difahamkan empat lagi bilik gerakan di kampung setinggan akan menyusul tanpa sebarang persiapan berdepan PRU13," katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Sementara itu, Ketua Umno Cawangan Kampung Senibong, Yacob Sahadan, 68, berkata, isu pemilikan tanah itu diperjuangkan sejak 1999 bersama lebih 400 penduduk, namun masih gagal menemui jalan penyelesaian.

Menurutnya, penduduk sehingga kini masih setia menuntut janji yang ditaburkan sejak 13 tahun lalu yang disifatkan sebagai janji tinggal janji.

"Masalah setinggan keseluruhannya melibatkan orang Melayu, jadi kami bimbang kekecewaan ini boleh menjejaskan undi Melayu dalam PRU13 nanti.

"Kami tak tolak pembangunan yang dirancang kerajaan, tapi tolong jangan sampai pinggirkan penduduk asal yang bersusah-payah meneroka tanah ini selama ini," katanya.

Read More / Baca Lagi >>

Lajim: Ambil Tindakan Undang-Undang Terhadap 40,000 Warga Sabah Dipindah Mengundi Di Selangor

Posted: 23 Jan 2013 07:50 PM PST

lajimukin
SHAH ALAM, 24 JAN : Kerajaan Negeri Selangor diseru mengambil tindakan undang-undang terhadap dakwaan wujudnya kira-kira 40,000 'warga Sabah' yang dipindahkan sebagai pengundi di Selangor.
Mantan Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Lajim Ukin mendakwa, 'warga Sabah' itu majoritinya bukan yang berasal atau lahir daripada negeri itu tetapi pendatang asing yang diberi taraf kewarganegaraan dan kad pengenalan.
Katanya, daripada jumlah itu hanya kira-kira 20-30 peratus adalah warga Sabah yang sebenar.
"Pihak Kerajaan Selangor perlu meneliti jika ada ruang-ruang dalam perundangan untuk mendapatkan proses injuksi atau sebagainya kepada mereka ini," kata Lajim yang juga Ahli Parlimen Beaufort ketika dihubungi TVSelangor.
Ujar beliau lagi, jentera Pakatan Rakyat (PR) di Selangor perlu memperhebatkan usaha dan gerak kerja untuk mengenalpasti 40,000 'warga Sabah' itu dengan memberikan penerangan agar mereka tidak dipergunakan oleh BN.
"Tidak mustahil jika mereka-mereka ini diberikan penjelasan dan penerangan maka mereka akan berpihak kepada kita (Pakatan Rakyat).
"Sebab mereka hanya dipergunakan sahaja oleh BN untuk mendapatkan kuasa.
"Selepas itu mereka akan diabaikan dan tidak lagi diberi perhatian oleh BN jika berkuasa nanti," katanya.

Politik Samseng Dan Ganas : Gesaan bakar Injil Melayu adalah ‘wake-up call’ - Perkasa

Posted: 23 Jan 2013 07:48 PM PST

Syed Hassan juga mengesahkan Ibrahim sudah dihubungi oleh pihak polis untuk disoal siasat. – Gambar fail
KUALA LUMPUR, 24 Jan – Disebalik tekanan dan kemarahan pelbagai pihak berikutan dengan kenyataan Datuk Ibrahim Ali mengenai pembakaran kitab Injil, Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) menegaskan kenyataan presiden mereka adalah "wake-up call" kepada semua pihak bagi mengelakkan berlakunya serangan fizikal kepada pengedar kitab yang menggunakan kalimah Allah dan perkataan Arab lain. Setiausaha Agung pertubuhan tersebut , Syed Hassan Syed Ali berkata, Ibrahim tidak mempunyai masalah untuk berhadapan dengan tindakan berhubung dengan kenyataannya, termasuk disoal siasat polis berikutan dengan beberapa laporan polis yang dibuat terhadapnya.
"Bagi Presiden Perkasa, beliau pasti  tidak perlu bimbang apa-apa dengan semua laporan polis itu. Sebab siasatan pastinya berpandu kepada kebenaran dan keadilan," katanya dalam satu kenyataan kepada The Malaysian Insider.
Akan tetapi Syed Hassan menegaskan kenyataan Ibrahim adalah lebih kepada untuk menggelakkan kemungkinan berlakunya keganasan fizikal dan kejadian lain yang tidak diingini jika kitab Injil berbahasa Melayu diberikan kepada pelajar Muslim.
Jika ini dilihat oleh orang Islam yang menganggap ini adalah percubaan untuk memurtadkan mereka, keganasan mungkin berlaku kepada pengedar kitab tersebut.
"Saya sangat memahami kenyataan presiden saya itu kerana kenyataan tersebut dibuat adalah sebagai 'wake-up call' kepada semua pihak bagi mengelak sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.
"Itu yang presiden bimbangkan kerana jika berlakunya kejadian seperti itu akan tergambar sudah berlaku serangan fizikal antara penganut berlain agama dlm negara ini. Ini tidak baik utk negara," katanya.
Syed Hassan juga mengesahkan Ibrahim sudah dihubungi oleh pihak polis untuk disoal siasat setelah pihak polis menerima laporan polis dari beberapa pihak termasuk Pengerusi DAP Karpal Singh.
Siasatan akan diadakan dalam satu dua hari lagi, tambahnya.
Read More / Baca Lagi >>

Najib Main Politik Lawat Gaza, Selepas Tidak Iktiraf Hamas

Posted: 23 Jan 2013 07:47 PM PST


SHAH ALAM, 24 JAN: Keikhlasan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Gaza semalam dipersoalkan kerana sebelum ini Kerajaan Malaysia mengambil pendirian tidak mengiktiraf parti Hamas sebagai kerajaan yang dipilih rakyat Gaza.
Ini sekaligus menunjukkan dasar luar kerajaan BN tidak konsisten serta tidak menghormati prinsip hak berdemokratik, kebebasan dan keadilan rakyat negara bergolak itu.
Sebaliknya, menurut Ahli Parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff, dasar luar yang ditunjukkan Pakatan Rakyat (PR) lebih konsisten, berteraskan demokratik dan mengangkat agenda penting seperti kebebasan dan hak asasi manusia.
"Kerajaan BN lebih suka tunduk kepada kepentingan negara kuasa besar seperti Amerika Syarikat, tanpa melihat isu sebenar," kata beliau kepada TV Selangor.
Yusmadi turut menggesa agar kerajaan mencontohi Turki yang lantang bersuara di peringkat antarabangsa.
"Dasar luar negara dalam isu ini tidak membanggakan," ujar Yusmadi.
Presiden Palestin, Mahmoud Abbas dalam kenyataannya turut mengkritik lawatan Najib ke Gaza yang menurutnya lawatan itu hanya merendahkan pemerintahan Palestin yang sah dan menyebabkan perpecahan serta tidak menguntungkan Palestin.

Terbukti UUM merupakan UNIVERSITI UMNO MALAYSIA..!!!

Posted: 23 Jan 2013 07:51 AM PST

UMNO memperalatkan kampus untuk kepentingan parti.
Poster di atas adalah program yang dianjurkan oleh MPP UUM yang mana diberi nama Bakti Siswa, program ini diatur oleh pihak pentadbiran UUM iaitu pihak HEP dan digerakkan oleh MPP UUM, perlu diketahui program bakti siswa ini dijalankan secara berkala dan merupakan program wajib kepada pihak MPP UUM.
Program Bakti Siwa ini bertujuan untuk mendekatkan mahasiswa dengan masyarakat dan merupakan salah satu cara untuk menerap nilai prihatin kepada masyarakat. Program ini dipromosikan secara langsung oleh pihak MPP UUM di kampus untuk menarik golongan mahasiswa untuk turun bersama dalam program ini. Program yang dianjurkan oleh pihak MPP sebelum ini sering dicurigai kerana dilihat ada anasir-anasir politik luar kampus yang ingin didoktrinkan kepada mahasiswa dan peserta program terbabit. 
Perkara ini dilihat bertentangan dengan pendirian yang sering mereka war-warkan iaitu pihak MPP bebas dari kawalan politik luar kampus. Namun kali ini, program ini dapat dilihat dengan jelas telah disalah guna oleh pihak UMNO sebagai alat untuk mereka berkempen menjelang pilihanraya umum ke 13 (PRU 13). Masakan tidak, jika lambang dan nama mereka dicanang dengan "zahir" sekali di dalam program ini, jika pihak mereka ingin menafikan keterlibatan mereka dengan UMNO, kami mahasiswa prihatin terbuka untuk memberi ruang kepada mereka untuk menjelaskan perkara ini walaupun sudah terang lagi bersuluh.
Read More / Baca Lagi >>

Sajak : Oki Merindui Kelantan Lagi | Oki Setiana Dewi [Bicara Selebriti 7]

Posted: 23 Jan 2013 07:44 AM PST

Fakulti Penjanaan Bebalisme: Sebutir satira

Posted: 23 Jan 2013 07:42 AM PST

Oleh Muhammad Nazreen
Pakar pengajian sosiologi terkemuka, Allahyarham Prof Syed Hussein Alatas pernah mengemukakan konsep ilmiah bagi merungkai kitaran gejala pembodohan yang berlegar-legar di medan masyarakat. Beliau mencipta suatu istilah yang digelar 'bebalisme' di dalam bukunya, "Intelektual Masyarakat Membangun"  yang diterbitkan lewat tahun 1992.
Bebal tidak bermaksud bodoh dan jahil akan sesuatu keilmuan dan kemahiran. Bebal bermaksud sejenis penyakit yang merebak di kalangan orang cerdik pandai, yang tidak mahu memanfaatkan pengetahuan yang ada pada dirinya. Konsep 'bebalisme' menerangkan gejala pembodohan yang menjangkiti golongan bijak-pandai, kerana sikap mereka yang malas berfikir dan melakukan sesuatu perkara yang tergesa-gesa, khususnya kerana takut atau mahu mengampu pemerintah.
Kuasa hegemoni minda 'lebih kurang' yang bermula daripada zaman Dr Mahathir Mohamad kini meninggalkan penyakit 'la'ih minda', 'bodoh sombong', 'egoistik' dan kadang-kadang 'biadap' seperti seorang manusia yang menjerit 'listen, listen, listen, listen…".
Untuk mendalami ilmu wasilah tentang epidemik 'bebalisme', penulis bercadang untuk menghayati psiki 'bebalisme' yang ketara dan kelihatan di bawah projek penjanaan bebal Barisan Nasional.
Bayangkan jika ada iklan kemasukan pusat pengajian tinggi sebegini:
Read More / Baca Lagi >>

Anwar the choice of new & 1st-time voters, Najib not that popular despite HYPE

Posted: 23 Jan 2013 07:39 AM PST

Anwar the choice of new & 1st-time voters, Najib not that popular despite HYPE
There is only one percentage point separating Prime Minister Najib Abdul Razak and Opposition Leader Anwar Ibrahim in a survey as the two go head-to-head in an election expected to be called within weeks.
The survey conducted by Universiti Malaya Centre for Democracy and Elections (Umcedel) gives Najib a slight lead of 43 percent against Anwar's 42 percent as the 'most qualified to be prime minister'.
Two other leaders were included in the survey, with PAS president Abdul Hadi Awang ranked third (26 percent) while Deputy Prime Minister Muhyiddin Yassin finished last (22 percent).
Abdul Hadi ranked highest in negative votes among those survey (46 percent), followed by Muhyiddin (42 percent).
NONE
Among the Malays, Najib is the most popular (46 percent), followed by Abdul Hadi (36 percent), Anwar (34 percent) and Muhyiddin (26 percent).
The results are different among the Chinese. Anwar is by far the most popular (61 percent), followed by Najib (35 percent), Muhyiddin (15 percent). Abdul Hadi is the least popular, garnering a mere two percent.
Umcedel survey team leader Prof Mohd Redzuan Othman also noted that Najib's approval rating is on the slide, garnering 54 percent in this latest survey compared with 61 percent in March-April 2012 and 58 percent last September.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT