Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Tiada ahli keluarga datang jamin, Zarina Anjoulie tidor lokap

Posted: 02 Jan 2013 07:58 PM PST



Mungkinkah ahli keluarga Zarina Anjoulie tiada di Malaysia sehingga mereka tidak tahu akan berita penahanan Zarina bersama teman lelakinya pada 30 Disember yang lalu? Ini kerana Zarina sekarang terpaksa meringkuk di dalam lokap akibat tiada seorang pun yang datang menjamin dirinya.
zarina anjoulie
Zarina dikenakan ikat jamin RM2,000 dengan syarat penjamin adalah ahli keluarga. Teman lelaki Zarina telah pun diikat jamin oleh abangnya. Sayangnya tiada ahli keluarga Zarina yang hadir sehingga pukul 4 petang semalam sekaligus menyaksikan dirinya dibawa ke Kompleks Penjara Kajang.
zarina anjoulie
Nampaknya permulaan tahun 2013 adalah sangat tidak bagus buat Zarina Anjoulie kerana terpaksa bermalam di lokap sehingga tarikh perbicaraan pada 8 Februari kelak. Namun mana tahu pengalaman tersebut akan menjadi pengajaran yang berguna buat dirinya. 

[Video] Ceramah DSAI di Tuaran, Sabah 30/12/12

Posted: 02 Jan 2013 06:05 AM PST


WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


PARLIMEN NIBONG TEBAL - 78 % MAHUKAN CHEGU BARD

Posted: 02 Jan 2013 03:10 AM PST

SEBULAN yang lalu, saya telah adakan "Poll" atau pendapat pengunjung-pengunjung blog saya tentang siapakah yang wajar pada pandangan pengunjung blog ini untuk dicalonkan menjadi Ahli Parlimen Nibong Tebal.

Sebelum ini, heboh diperkatakan kerusi Nibong Tebal bakal ditandingi oleh Penyelaras SAMM, Sdr Badrul Hisham atau Chegu Bard kerana semenjak kawasan Parlimen tersebut ditinggalkan begitu sahaja oleh "katak' iaitu bekas MP dari PKR, dikatakan aktiviti dan program di kawasan berkenaan sepi.  Akhirnya 'direstui' oleh pihak tertentu untuk membawa Chegu Bard ke sana bagi memulihkan keadaan dan nampaknya langkah ini amat berjaya.


Namun, atas pertimbangan politik atau pertimbangan yang sukar untuk kita baca, muncul pula Dr Mansor yang sekarang ini adalah Timbalan KM P.Pinang di Parlimen Nibong Tebang.  Khabarnya nama beliau telah diumumkan oleh DS Anwar sendiri sebagai calon di situ.  Selepas pengumuman tersebut, berbagai cerita mulai kedengaran tetapi difahamkan semua ahli SAMM diarahkan oleh Chegu Bard mengelak diri dari terlibat di dalam memberikan komen di atas isu ini.

Apa pun, semua tahu kedua-dua tokoh ini ada penyokong mereka yang tersendiri.  Maka, Blog ini mengadakan Poll untuk pengunjung-pengunjung blog ini sahaja agar mereka dapat luahkan pandangan mereka.  Tidak semua yang mengundi di sini adalah penyokong PR, mungkin juga ramai ahli-ahli Umno/Bn yang sengaja 'bermain' dengan undian mereka.  Maka, keputusan Poll di atas mungkin tidak tepat atau kurang tepat.

Daripada jumlah pengunjung yang melakukan undian iaitu seramai 1,011 orang, mereka yang menyokong Chegu Bard sebagai calon di Parlimen Nibong Tebal adalah 78 %.  Mereka yang mahukan Dr Mansor pula adalah sebanyak 17 % manakala 5 % mahukan calon-calon yang lain.  (Undian ditutup pada 02/1/2013 jam 07.00 PM)

Terima kasih di atas penglibatan anda di dalam undian yang telah dijalankan.

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


JOM BEBASKAN NEGARA INI DARI UMNO....

Posted: 02 Jan 2013 09:02 PM PST


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


98 Hari Lagi- kita laung Ini Kalilah!

Posted: 02 Jan 2013 09:04 PM PST

Sedarlah bangsa Melayu, pemimpin UMNO terus merompak dan melanun. Dah hampir PRU pun mereka melakukan nya. Dalam keadaan pendedahan oleh Deepak, bongkar oleh Musa Hasan, UMNO teruskan agenda melanun negara. Seolah olah tidak takut bahawa keadilan rakyat akan menghukum mereka.
Hari ini belum pun sempat debu mendap ke bumi, kerajaan UMNO sekali lagi melancarkan projek rompakan besar. Hari ini kerajaan UMNO menanda tangani pembinaan lebuh raya pantai barat Taping ke Banting. 233km pada harga RM7.7 bilion. Ini penswastaan atau rompakan highway robbery? Projek ini diberi kepada Kumpulan EuroPLus Bhd- sekutu IJM berhad milik satu2 nya Melayu dan Melayu terakhir di Malaysia- Syed Mokhtar albukhari.
Antara ribuan Melayu seluruh dunia, yang Melayu hanya Syed Mokhtar Bukhari. ( nyanyilah ikut alunan lagu Gadis Melayu Jamal Abdillah) Alangkah hairan kita, kos sekilometer ialah RM30.5 juta walhal kos biasa ialah RM10juta/kilometer. Apa sudah jadi?
Kerajaan sekarang di pimpin oleh orang2 gila? Bukan kah kumpulan Europlus ini sebuah syarikat yang sudah tidur? Dahulu dimiliki oleh Tan Sri Chan Ah Chye. Sharehoders fund syarikat tinggal RM115juta- kerugian terkumpul sebanyak RM500 juta lebih; syarikat ini menangung rugi lebih dari 5 tahun dan mempunyai hutang RM250 juta. Baki tunai syarikat hanya ada RM3juta.
Read More / Baca Lagi >>

SK Tebing Rebak : Hanya empat murid daftar diri

Posted: 02 Jan 2013 09:01 PM PST


Hanya empat murid daftar diri
Empat murid, lima guru termasuk Muhaini (tiga kiri, belakang) dan seorang kakitangan sokongan tetap meneruskan sesi persekolahan.
Hanya empat murid daftar diri
Murid tahun enam, Muhammad Azrol Amri Salim, meneruskan sesi pembelajarannya bersama guru Pendidikan Agama Islam, Khairul Nizam Khamis.
Hanya empat murid daftar diri
Muhammad Zulkiflie Ikhmal Mohd Fauzie diajar oleh gurunya, Lee Choong Sing penggunaan komputer.
Hanya empat murid daftar diri
Murid tahun satu, Ahmad Nursyarwani Ahmad Kamal, seorang diri belajar bersama guru Bahasa Melayunnya, Idrus Baki ketika sesi pembelajaran.
 
BAGAN DATOH - Sekolah Kebangsaan (SK) Tebing Rebak, di sini, merupakan salah satu antara 113 sekolah rendah yang mempunyai bilangan murid paling sedikit dan paling mengejutkan, hanya empat murid didaftar di sekolah tersebut.

Pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) SK Tebing Rebak, Hajar Abdul Samad berkata, sekolah itu hanya mempunyai seorang murid dalam tahun satu, tiga, lima dan enam.

Menurutnya, masalah kekurangan murid di sekolah tersebut bermula sejak 10 tahun lalu, yang mana hanya tinggal 12 murid pada ketika itu dan bilangan murid semakin susut dari setahun ke setahun.

"Kampung Tebing Rebak mempunyai 120 penduduk sahaja, yang mana terdapat 40 rumah. Kebanyakan penduduk terdiri daripada mereka yang sudah berusia, manakala remaja lepasan sekolah berhijrah ke bandar untuk mencari rezeki. Ia antara punca masalah kekurangan murid di sekolah ini.

"Sebelum ini, PIBG ada mempelawa murid dari sekolah lain sebagai salah satu cara menambah bilangan murid, namun gagal," katanya ketika ditemui, semalam.

Beliau turut memaklumkan bahawa SK Tebing Rebak telah dibina sejak 1950 dan kini dikendalikan Guru Besar, Muhaini Ibrahim dengan dibantu empat guru serta seorang kakitangan sokongan.

Tidak menjadi halangan
Read More / Baca Lagi >>

49,000 cicir ke sekolah bukti pendidikan negara pincang

Posted: 02 Jan 2013 08:59 PM PST

KUALA LUMPUR 3 Jan: 49,000 kanak-kanak bertaraf warganegara dinafi Umno BN ke sekolah bukti pelaksanaan sistem pendidikan negara pincang, kata Naib Presiden KEADILAN, N Surendran.
Menurutnya, jumlah itu lebih tinggi jika digabungkan dengan kanak-kanak di Sabah dan Sarawak.
Sikap tidak bertanggungjawab kerajaan menyebabkan mereka keciciran kerana tidak memiliki dokumen pengenalan diri akibat kelemahan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
"Berdasarkan bancian dan statistik penduduk, dianggarkan lebih daripada 49,000 kanak-kanak di Semenanjung Malaysia yang dinafikan persekolahan. Angka ini menunjukkan krisis utama pendidikan di negara kita.
"Kanak-kanak ini tidak dapat ke sekolah ketika murid-murid lain mendaftar untuk sesi baru persekolahan mereka disebabkan kerana penafian sijil kelahiran atau kad pengenalan," katanya pada kenyataan.
Tambah rumit, kanak-kanak yang tiada dokumen pengenalan diri berdepan halangan sukar untuk meneruskan persekolahan terutama dari kalangan miskin.
Read More / Baca Lagi >>

Kelantan 22 Tahun – Bukti Kejayaan PAS

Posted: 02 Jan 2013 08:58 PM PST

Oleh Dinsman
Bila saya tunjukkan kulit depan buku terbaru berjudul "Kelantan 22 Tahun Bukti Kejayaan" kepada seorang kawan, dia bertanya: "Bukti kejayaan apa?" Kajayaan PAS, jawab saya. Kejayaan Nik Aziz, tambah saya lagi.
"Oh kalau begitu, Umno-BN perintah Malaysia selama 55 tahun, lagi kuatlah bukti yang Umno-BN berjaya!" Dia meningkah.



"Tidak," balas saya. "Umno-BN perintah Malaysia selama 55 tahun, bukti kejayaan apa? Kejayaan pemimpin-pemimpinnya menimbun kekayaan ada lah. Dan sekarang telah terbukti kejahatan mereka itu satu demi satu." Bukan jumlah tahun pemerintahan itu yang menjadi bukti. Tetapi pengisian dalam era pemerintahan itu yang menjadi buktinya. Buku saya setebal 263 mukasurat itu diisi dengan kisah-kisah, analisa dan hujah mengenai kejayaan pimpinan Tok Guru Nik Aziz membawa kesejahteraan dan 'pembangunan sebenar' kepada rakyat Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan Rakyat Bersedia Menjadi Sebuah Kerajaan Baik Menggantikan BN selepas PRU Ke-13

Posted: 02 Jan 2013 08:54 PM PST

Ambang 2013 : Ust Azhar, Ust Haslin....Malek Noor enggan jadi jurulatih

Posted: 02 Jan 2013 08:40 PM PST

Dosa , Pahala Dan Pilihanraya ..

Posted: 02 Jan 2013 08:35 PM PST


Agak sukar untuk meyakinkan rakyat hatta ke atas orang Islam sendiri betapa setiap apa yang dilakukan biar sebesar biji sawi pun pasti ada balasannya samada syurga atau neraka.
Kecuali bagi orang-orang yang benar-benar beriman seperti yang dinyatakan di dalam Al-Quran dan Hadith baginda nabi s.a.w. Yakni antaranya yang percaya pada yang ghaib dan yakin adanya kehidupan akhirat.

Di dalam soal memilih pemimpin negara yang natijahnya menentukan hala tuju rakyat dan negara pada masa hadapan sudah pastinya ada kaitan terus dengan balasan tersebut. Namun setiap apa yang tercerna pasti ada sebab musababnya. Umno memegang kuasa begitu lama, lebih setengah abad menerapkan di dalam pemikiran rakyat, satu doktrin iaitu pemisahan agama dengan politik.
Ini dapat dilihat melalui saranan atau kempen Umno sepanjang dominasinya di dalam negara seperti jangan campur-adukkan agama dengan politik dan jangan menggunakan agama untuk kepentingan politik dan seumpamanya.
Sedangkan politiklah yang menentukan dasar pentadbiran sesebuah negara. Apabila agama tidak dibawa bersama ke dalam politik, maka tiada persoalan dosa dan pahala dalam kegiatan politik. Seterusnya ia memberi kesan ke atas pentadbiran dan pengurusan harian rakyat.
Atau apakah pada Umno politik itu memang kotor. Jadi manusia yang berfikiran bersih tidak sesuai menyertainya. Jika begitu memang Umno sentiasa bergelumang di dalam politik kotor, apalagi apabila mereka menghalang unsur agama masuk ke dalam politik.
Ternyata perlaksanaan Islam oleh Umno dengan memperbanyakkan masjid lima bintang dan mengislamkan beberapa institusi hanya menjadi gimik demi melanjutkan kuasa Umno. Dengan mementingkan pandangan umum tetapi tidak meletakkan Islam sebagai dasar negara atau 'way of life' untuk dihayati oleh rakyat, Umno didapati tidak ke mana.
Read More / Baca Lagi >>

Najib Wajib Undur, Beri Peluang Muhyiddin Ketuai PRU 13

Posted: 02 Jan 2013 08:34 PM PST

Oleh Shahbudin Husin
Belum pun sempat Najib menjawab pelbagai persoalan yang dilemparkan kepadanya berhubung urusniaga yang dipaksakan antara LTAT dengan Deepak dan Raja Ropeah serta kaitan dengan isterinya Rosmah Mansor, tiba-tiba sebutir bom lagi digugurkan untuk menggegarkan atmosfera politik negara.

Kali ini merupakan pendedahan oleh Rafizi Ramli melalui sumber yang dipercayai dekat dengan Deepak, tentang bagaimana peniaga karpet itu didakwa telah membayar sebanyak RM13 juta untuk barangan kemas, cincin dan batu permata untuk isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor.

Yang lebih menakjubkan, pendedahan yang turut disertakan dengan bukti invois dan resit bayaran, ialah pembelian semua barang kemas sebanyak RM13 juta itu hanya untuk tempoh 3 bulan sahaja.

Hebat! Malaysia Boleh! dan satu lagi bukti isteri pemimpin kita juga boleh menyamai kehebatan isteri-isteri pemimpin dunia yang pernah menjadi mainan bibir antarabangsa sebelum ini seperti Imelda Marcos, Laila Ben Ali, Suzanne Hosni Mubarak dan seumpamanya.

Meskipun Najib dilihat cuba menyelesaikan kemelut Deepak-Rosmah-Raja Ropeah dengan membawa masuk tabung wang pencen askar iaitu LTAT untuk membeli syarikat Deepak dengan bayaran RM30 juta iaitu jumlah kos yang telah dikeluarkannya sebelum ini, kemarahan Deepak nyata masih membara.
Read More / Baca Lagi >>

Umno sedang terdesak, Najib gelabah

Posted: 02 Jan 2013 08:30 PM PST

Oleh Wan Nik Wan Yussof,
Setiausaha Politik Menteri Besar Kelantan


Musim pecutan akhir menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU13) sudah tiba. Banyak peristiwa politik yang berlaku kebelakangan ini dilihat mencabar parti-parti yang bakal bertanding. Masing-masing parti sudah melakukan 'warming up' sebagai gelagat untuk memecut ke garisan penamat
Setakat ini, gelagatnya memungkin realiti munculnya sistem dua parti di negara ini. Satu pihak adalah penguasa diwakili Barisan Nasional dan satu pihak lagi adalah Pakatan Rakyat selaku pencabar (opposition) yang bersedia menjadi penguasa. Meskipun begitu, sistem dua parti agak terserlah di Semenanjung Malaysia. Sementara di Sabah masih kelihatan kepelbagaian parti berikutan muncul dua parti baru, satunya diketuai Datuk Panglima Lajim Ukin dan satu lagi oleh Datuk Seri Wilfred Bumburing. Dua tokoh ini baru sahaja keluar daripada parrti komponen Barisan Nasional. Bagaimanapun, kedua-dua parrti itu dilihat bakal bersama Pakatan Rakyat dalam PRU13 nanti. Kemungkinan besar lagi, Pakatan Rakyat akan mendapat rakan baru jika parti pimpinan Datuk Yong Teck Lee boleh bersetuju menjadi kuasa pendesak kepada Barisan Nasional demi memastikan pertandingan hanya dua penjuru melawan Barisan Nasional.
Read More / Baca Lagi >>

Patutlah Najib tak berani jawab tuduhan Deepak tu.. tengoklah siapa di belakang Deepak ni...

Posted: 02 Jan 2013 08:28 PM PST

Bermula sejak dari hari Perhimpunan Agung UMNO Baru yang diadakan di PWTC tidak lama dulu dan berterusan hingga ke hari ini, Ahli perniagaan Deepak Jaikishan telah melakukan pendedahan-pendedahan yang melibatkan Rosmah Mansor.

Pendedahan tersebut sememangnya  mencalarkan dan memburukkan lagi imej Rosmah ( kecuali dimata Pencacai UMNO) yang selama ini terkenal dengan sikap borosnya..

Tercalar dan bertambah buruk imej Rosmah Mansor juga menjadikan imej Najib tercalar kerana beliau dikatakan gagal mengawal tindak tanduk isterinya yang kedua itu..

Biarpun pendedahan berterusan selama berminggu-minggu telah dibuat oleh Deepak Jaikishan namun tiada sepatah perkataanpun keluar dari mulut Najib bagi membela isterinya itu sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Puad: Calon PRU13 perlu bersih..!!! UMNO@BN..???

Posted: 02 Jan 2013 08:25 PM PST

SEREMBAN – Calon-calon parti politik yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) perlu mempunyai kriteria yang baik bagi mengelak sebarang masalah pada kemudian hari.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, calon-calon yang bertanding mestilah terdiri daripada calon yang berintegriti, bebas rasuah, tidak bankrap dan juga tiada kes jenayah.

Katanya, selain itu, calon juga perlu mempunyai kesihatan baik serta tidak mempunyai masalah mental dan mempunyai rekod psikiatrik.

"Saya setuju dengan semua kriteria tersebut supaya kita tidak membazir masa. Kita tidak mahu apabila menang PRU kelak, rupa-rupanya ada masalah terhadap calon dan perlu melakukan pilihan raya kecil," kata Ahli Parlimen Batu Pahat ini.

"Keadaan ini akan menyusahkan semua pihak apabila wakil rakyat tidak jujur sedangkan seorang wakil rakyat mestilah seorang yang bersih," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke Kolej Tunku Kurshiah sempena pembukaan baru sekolah berkenaan di Kompleks Pendidikan Nilai, Bandar Enstek, di sini, semalam.

Mohd Puad yang juga Timbalan Menteri Pelajaran berkata, kriteria tersebut perlu dilaksanakan secara menyeluruh malah kepada semua parti termasuk parti pembangkang.

Jadikan rasuah isu penting pada PRU-13 – Kit Siang

Posted: 02 Jan 2013 08:23 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 JAN: Semua 13.1 juta pengundi di negara ini hendaklah menjadikan rasuah satu daripada isu penting pertama kalinya dalam tempoh 53 tahun pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) nanti.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang, berkata, semalam beliau mencadang semua rakyat Malaysia mengambil bahagian dalam pengiraan detik100 Hari ke PRU-13 bermula pada hari pertama tahun baru 2013 kerana peristiwa itu mempunyai kepentingan dan kemungkinan bersejarah.
Sabtu lalu Bernama melaporkan kenyataan Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor bahawa semua calon Barisan Nasional (BN) yang bakal bertanding pada PRU-13 bebas rasuah dan jenayah.
Menurutnya, bakal calon BN bagi semua 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) sudah melalui proses saringan teliti termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jabatan Insolvensi untuk memastikan calon terbabit 'bersih' dan bebas masalah.
"Semua calon BN yang bakal bertanding telah melalui proses saringan yang teliti," katanya.
Selain itu, Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung UMNO berkata, latar belakang bakal calon BN juga dikaji secara mendalam untuk memastikan mereka adalah pilihan rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Bayaran BR1M menjelang PRU, k’jaan mahu rakyat ingat ‘jasa’ BN

Posted: 02 Jan 2013 08:22 PM PST

KUALA LUMPUR 3 Jan: Pemberian Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) 2.0 Februari ini supaya rakyat tidak melupakan 'jasa' kerajaan Umno BN menjelang pilihan raya umum (PRU), kata Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Fariz Musa.
Katanya, ia juga petanda pilihan raya mungkin berlangsung dalam bulan sama.
Tegas beliau, bantuan itu memang tanggungjawab kerajaan yang patut ditunai sejak dahulu.
"Rakyat tidak semudah itu digula-gulakan. Buktinya semakin banyak taktik 'sumbangan' yang Umno berikan, sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat tetap meningkat," katanya ketika dihubungi.
"Mereka sedar BR1M dan bantuan lain hasil tuntutan Pakatan sehingga memaksa kerajaan mengagihkan bantuan tersebut," jelas Fariz.
Beliau mempersoal mengapa pemberian BR1M 2.0 ditangguh sehingga Februari, bukan Januari seperti yang diumum Perdana Menteri dalam pembentangan belanjawan, November lalu.
"Adakah kewangan negara tidak selesa atau ia strategi pilihan raya supaya rakyat tidak lupa 'jasa' Umno?" soalnya.
Read More / Baca Lagi >>

Musa Hassan enggan komen kisah terbaru kes pembunuhan Altantuya

Posted: 02 Jan 2013 08:19 PM PST

KUALA LUMPUR, 3 Jan —Tan Sri Musa Hassan enggan diheret ke dalam kisah terbaru pembunuhan Altantuya Shaariibuu pada tahun 2006 berikutan penerbitan sebuah buku yang mendakwa bekas Ketua Polis Negara (KPN) mempunyai maklumat dalaman berkenaan kes itu.
Bekas KPN juga mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak terlibat dengan dengan kes letupan yang dikaitkan dengan beberapa ahli politik dari pemerintah Barsian Nasional (BN) yang timbul semula baru-baru ini menjelang pilihan raya umum ke-13.
"Saya takde apa nak komen," kata beliau kepada The Malaysian Insider ketika dihubungi semalam sebagai respon mengenai tuduhan beliau tahu mengenai kegiatan-kegiatan yang menyelubungi kematian penterjemah Mongolia yang diupah untuk membantu pembelian dua buah kapal selam Perancis beberapa tahun lalu dimana dua polis komando elit telah disabitkan kesalahan dan menghadapi hukuman mati.
"Saya dah kata banyak kali, Najib tidak terlibat dengan pembunuhan Altantuya. Ini kerja (Abdul) Razak Baginda," katanya merujuk kepada bekas penasihat politik Najib yang mempunyai hubungan dengan Altantuya.
"Saya pernah brief (beri taklimat) Pak Lah bahawa Najib tidak terlibat dalam kes ini," katanya merujuk kepada perdana menteri pada ketika itu Tun Abdullah Ahmad Badawi.
Read More / Baca Lagi >>

Siar manifesto: SPR-RTM bincang kali ketiga

Posted: 02 Jan 2013 08:17 PM PST


Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar
SHAH ALAM - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan perbincangan kali ketiga dengan Radio Televisyen Malaysia (RTM) bagi memperincikan kaedah penyiaran manifesto parti-parti politik yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Timbalan Pengerusinya, Datuk Wira Wan Ahmad Wan Omar berkata, penyiaran manifesto membabitkan semua parti, yang julung kali diadakan menerusi radio dan televisyen, akan menjadi catatan sejarah pilihan raya negara ini.

Justeru beliau berkata, SPR akan mengambil langkah seterusnya berbincang dengan RTM tentang kaedah terbaik untuk menguruskan proses penyiaran manifesto tersebut.
"Sebelum ini pun kita sudah bincang tapi ini kali ketiga sebelum keputusan dibuat dan diumumkan kepada media kelak.

Read More / Baca Lagi >>

FMT : Sorotan peristiwa sepanjang 2012

Posted: 02 Jan 2013 08:16 PM PST

Keputusan kes Liwat II, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim antara yang paling menjadi tumpuan. 

Bahagian pertama dari tiga siri
PETALING JAYA: Tahun 2012 sudah pun melabuhkan tirai dua hari lepas. Sepanjang tahun 2012, penulis mengalami pelbagai saat pahit dan manis bersama FMT. Adakalanya tugasan mengancam keselamatan.
Sebagai wartawan adakalanya ketika membuat liputan dapat merasai kesusahan rakyat, masalah yang membelenggu kehidupan harian rakyat dan tidak kurang juga adakalanya tulisan penulis dicaci apabila tulisan tersebut berbentuk kritikan kepada sesuatu pihak. Jarang sekali penulis mendapat penghargaan apabila mendedahkan sesuatu atau tulis sesuatu yang positif tentang sebuah parti politik.Watak yang memberi kenyataan atau individu ahli politik yang diceritakan dalam laporan itu yang sering dipuji.
Tidak mengapa kerana sememang-memangnya tugas wartawan melaporkan apa yang diperkatakan  oleh seseorang walaupun kadangkala  melontarkan idea dan pendapat sendiri dalam sesuatu perkara atau isu.
Tetapi anehnya apabila mengkritik seseorang individu yang bertanggungjawab pada rakyat atau individu dari sesebuah parti politik atau organisasi seperti NGO, begitu pantas sekali penulis dikecam dan dicaci dengan tuduhan kononnya telah dibayar dengan jutaan ringgit oleh pihak yang merupakan musuh politik kepada pihak yang dikritik itu.
Bagaimanapun, sangkaan mereka itu tidak bernar. Mereka dalam golongan ini hanya mahu mendengar berita yang baik sahaja tentang parti dan individu yang mereka suka. Hanya mahu ulasan atau analisa yang sependapat dengan mereka sahaja.
Jika ada berita yang mendedahkan kepincangan parti yang mereka sokong atau pendapat yang tidak sehaluan dengan mereka, maka dengan begitu cepat penulis dan FMT dicop sebagai orang tidak baik, tiada kredibiliti dan macam-macam istilah lagi.
Tinggalkan cerita ini, kini 2013 sudah tiba dan sudah pasti lebih banyak perkara dan isu akan berlaku dalam negara.
Read More / Baca Lagi >>

MISSING RM207 BILLION: Group to visit Japan embassy

Posted: 02 Jan 2013 08:13 PM PST

Jejak, the PAS-backed secretariat formed last November to track down next-of-kins of those forced to work in the so-called 'Death Railway' project in the 1940s, has decided to visit the Japanese embassy in Kuala Lumpur tomorrow in a bid to unravel truth over some RM207 billion in unpaid compensation.
MISSING RM207 BILLION: Group to visit Japan embassyJejak chairman Nizar Jamaluddin said the move was being taken after the group failed to get any response from the government since he raised it in the parliament.
The Bukit Gantang member of parliament said members of the secretariat hope to get a clearer picture regarding the amount paid by Japan.
The money, said to have been handed over to the Malaysian government by Tokyo as far back as 2004, was meant to be distributed to some 30,000 Malaysians who had been recruited as forced labourers. The RM207 billion in compensation means each affected family is entitled to receive between RM2.8 and RM3 million.
The 'Death Railway' was an ambitious plan by the Japanese occupying army during the Second World War to link Burma and Thailand with 400-kilometres of railway tracks.

Rosmah's diamond documents came from Deepak, Rafizi dares him to lodge police report

Posted: 02 Jan 2013 08:10 PM PST

PKR strategic director Rafizi Ramli reiterated that the documents - invoices and payment slips - relating to the 19 pieces of jewellery allegedly bought for Prime Minister Najib Razak's wife in connection to a Ministry of Defense land deal that reeked of corruption came from controversial businessman Deepak Jaikishan.
"If the documents are forgeries, then Deepak must straightaway report to the police. But he has a slight problem there because the documents really came from him," Rafizi told a press conference on Thursday.
Rafizi explained that Deepak had approached members of his PKR party with the documents several months ago to highlight the matter for him but "at that point in time, I didn't want to take it on for the fear that the Umno press would spin it that it was all a PKR conspiracy to smear the PM and his wife".
"I must make it clear that PKR is pursuing the matter for public interest. There are very important issues of corruption involves and we don't want the entire matter to be overtaken by arguments over who gave who the documents."
"I think it was very clear from Deepak's outburst yesterday that he had tried to approach PKR leaders but they declined. I was very aprehensive at that time but now it is clear that Deepak acted on his own."
To invite Deepak to discuss further 'details'
Read More / Baca Lagi >>

Akhirnya pihak yang zalim tetap akan tertewas. Itu hukum alam.

Posted: 02 Jan 2013 08:07 PM PST

Semalam saya menulis tentang isu UMNO yang saya katakan tidak mampu bertahan lagi. Kali ini saya suka untuk mengiyakan apa yang ditulis oleh Harakahdaily yang desakan untuk Muhyiddin menyelamatkan UMNO itu sebenarnya wujud lebih-lebih lagi setelah timbul tuduhan Deepak terhadap Najib dan isterinya dalam berbagai-bagai isu. Tidak payah di sebut lagi isu yang dihadapi oleh Najib suami isteri kerana isu itu berkumandang setiap hari dan menjadi bualan ramai di mana-mana kita berjumpa sesiapa.
Tidak kurang ramainya di dalam UMNO yang sudah bertekad untuk mendesak Muhyiddin mengusahakan permintaan supaya Najib mengundurkan diri dan beliau (Muhyiddin) mengambilalih kepimpinan UMNO untuk menyelamatkan parti itu tersungkur bersama Najib. Bagi saya seorang, usaha untuk memberhentikan Najib itu memanglah satu usaha yang sepatutnya telah dilakukan lama dahulu. Tetapi oleh kerana permainan politik yang berkepentingan peribadi itu lebih dari kepentingan parti, kerajaan dan rakyat, usaha itu tidak dapat dilaksanakan.
"Siapa yang hendak memberitahu Najib itu" merupakan persoalan yang telah ditanya oleh ramai pemimpin UMNO dan saya telah mendengarnya semasa saya masih menjadi ahli parti itu. UMNO sedar yang Najib akan membuat UMNO terkubur jika beliau masih mengetuai parti itu. Tetapi adakah betul jika UMNO berharap untuk Muhyiddin mengambil alih kepimpinan?
Read More / Baca Lagi >>

Amanat Hadi : Umno takut kebenaran

Posted: 02 Jan 2013 08:05 PM PST


Dr Abdul Rani Osman
SHAH ALAM - Pas Selangor menyifatkan tindakan kerajaan Umno/Barisan Nasional (BN) tidak membenarkan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk bersiaran langsung menerusi RTM dan TV3 kerana takut kepada kebenaran.

Pesuruhjaya Pas Selangor, Dr Abdul Rani Osman berkata, siaran langsung sejam itu membolehkan Abdul Hadi beri penjelasan lanjut.

"Kita tidak mahu rakaman, takut dipotong (disunting). Barisan Nasional (BN) kata siaran langsung Abdul Hadi berbahaya dan menteri tidak benar penjelasan dibuat secara langsung.

"Di negara luar, mereka akan tunjuk (siaran) secara langsung, tapi di sini, tidak berani," katanya ketika diminta mengulas pendirian Pas Selangor mengenai isu Amanat Haji Hadi.

Sebelum ini, Abdul Hadi menyatakan kesediaannya menjawab soalan dikemukakan sepanjang sesi penjelasan isu Amanat Haji Hadi.

Read More / Baca Lagi >>

Dr Asri sedia jadi panel forum Amanat Haji Hadi

Posted: 02 Jan 2013 08:04 PM PST


DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN
SHAH ALAM – "Saya bersedia untuk menjadi salah seorang panel membincangkan isu berbangkit ini dalam program siaran langsung di televisyen, walaupun tidak bersetuju dengan Amanat Haji Hadi," kata bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Beliau berkata, selain Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, kriteria panelis harus dipilih berdasarkan tiga kategori iaitu, wakil pihak pembangkang, pengkritik (kerajaan atau Barisan Nasional) dan seimbang (golongan akademik).

Menurutnya, kesan dari amanat tersebut telah memberikan impak besar kepada rakyat, tetapi ia dikeluarkan 30 tahun lalu dalam situasi tersendiri.

"Ketika itu, amanat tersebut lebih menjurus kepada keadaan semasa yang membawa maksud jelas mengenai mengkafirkan Umno.

"Tetapi, zaman telah berubah, Pas tidak lagi terikut dengan amanat tersebut malah telah bercampur gaul dengan pelbagai pemikiran matang," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Read More / Baca Lagi >>

RM900 has less ‘buying power’ than in 1997

Posted: 02 Jan 2013 08:03 PM PST

The new minimum wage policy at RM900 for workers in Peninsular Malaysia and RM800 in Sabah and Sarawak is an insult to the worker.

On Jan 1, 2013, the minimum wage policy came into effect. It's still a contensious issue although the Human Resources Minister says less than 700 employers had requested for deferments.
Truth is the new minimum wage policy at RM900 for workers in Peninsular Malaysia and RM800 for those in Sabah and Sarawak is an insult to the worker.
The Malaysian worker has not recovered since the 1997 Asian financial crisis. Had he recovered, his wages could have grown in terms of ringgit received.
Today if you equate his earnings with its buying power, the Malaysian worker is earning far less than he did pre-1997.
As such, the new minimum wage at RM900 for workers in Peninsular Malaysia and RM800 in Sabah and Sarawak is meaningless.
Take a look at the increases in the prices of houses, rice, petrol, sugar, education, toll and interest rates for loans. See how poor this worker has become.
Thus the RM900 a month is an insult to the worker.
The RM900 proposal was actually mooted by the Malaysian Trade Union Congress (MTUC) prior to 1997. In fact in 1992, MTUC was seeking minimum salary to be fixed at RM1,200 but had indicated it would settle for RM900.
But the government led by Dr Mahathir Mohamad would not have it.
Read More / Baca Lagi >>

WHY ARE YOU SILENT, NAJIB RAZAK: Who in Umno stands to gain from your ouster - Jui Meng

Posted: 02 Jan 2013 08:02 PM PST

A SILENT politician is no politician. Please tell Malaysians what is happening because they have the right to know what's going on in the government.
A string of scandalous exposes rocked Prime Minister Najib Abdul Razak, his wife Rosmah Mansor and the people prior to the Umno annual general assembly in late November.
Former Inspector-General of Police Musa Hassan and Deepak "Carpetman" Jaikishan had been making headlines in the internet and they still continue to do so.
WHY ARE YOU SILENT, NAJIB RAZAK: Who in Umno stands to gain from your ouster - Jui MengMusa focuses his attacks on Najib's cousin, Home Minister Hishammuddin Hussein's alleged interference with police work and administration, and the influence of the underworld.
The integrity and the confidence of the people on the police force have been gravely shaken.
Deepak continues to reveal more and more stories on Rosmah's greed after linking Najib and his wife to the Altantuya Murder and the RM6.7 billion purchase of two second hand French-made Scorpene submarines.
Other key financial scandals shadowing Najib and Rosmah are:
> THE controversial award of the estimated RM23 billion Sungai Buloh-Kajang Mass Rapid Transit (MRT) project;
> THE RM400 million Mindef-LTAT land scam; and
> THE misuse of multi-million ringgits of public funds for personal matters, like tours, daughter's wedding, birthday, etc to name a few.
19 pieces of jewellery
The latest allegation is that Deepak bought Rosmah 19 pieces of jewellery worth US$3.9 million (RM13 million) in three months (details in story reproduced below).
For more than a month, revelations by the Musa-Deepak duo have jolted Malaysians but the government and Najib-Rosmah have sensationally remained unresponsive, behaving as if nothing had happened.
The exposes and allegations are serious but no response or action had been taken by the law enforcers – the police and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).
The integrity of the police and MACC has been further eroded by the lack of urgency to act, raising suspicions that the allegations are all true.
Also, not a single senior Umno leader has come out to support their president against the damning revelations by the duo.
What is happening in Umno? Who is running the party? Who is really in charge of the country?
What's Amanah? Umno leaders are suspiciously silent on this organisation and also to Ku Li's criticisms of Umno on the Kelantan oil royalty. Why?
Read More / Baca Lagi >>

Dasar urustadbir mahu kayakan kroni punca Syabas gagal bekal air

Posted: 02 Jan 2013 07:35 PM PST

Kerajaan Negeri memandang serius isu kekurangan air di beberapa kawasan di Wilayah Persekutuan termasuk di Bandar Tun Razak sejak dua hari lalu.
Ini membuktikan bahawa Syabas memang tidak mampu untuk menguruskan pembekalan air kepada seluruh negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan.
Ini juga akibat projek penswastaan industri air yang tidak dilakukan secara berhemah oleh kerajaan BN Selangor. Konsesi air bukan diberikan kepada syarikat yang mampu dari segi pengalaman mengurus dan kemampuan kewangan tetapi atas dasar mahu mengkayakan kroni.
Rakyat yang akhirnya menanggung beban, beban membayar harga yang tinggi dan risiko catuan air yang tidak menentu.
Ini menguatkan azam kerajaan negeri untuk terus mendesak Kerajaan Persekutuan melaksanakan tanggungjawab mereka di bawah Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 atau WSIA. Setakat ini Kerajaan Persekutuan sengaja melambat-lambatkan proses penstrukturan semula industri air yang dicadangkan Kerajaan Negeri.
Mengenai gangguan bekalan air yang dijangka berlarutan dan akan menjejaskan lebih 100,000 akaun pengguna, Kerajaan Negeri telah menyediakan pelan bantuan dengan meminta semua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor bersiap sedia dengan lori-lori tangki air.
Read More / Baca Lagi >>

Krisis air makin meruncing..!!!

Posted: 02 Jan 2013 07:34 PM PST

Krisis air makin meruncing
Penduduk terdiri warga emas terpaksa mengangkut air di Flat Seri Melaka, semalam.
Krisis air makin meruncing
Ruslan (kanan) ketika berbincang dengan penduduk Flat Seri Melaka berhubung masalah yang dihadapi, semalam.
Krisis air makin meruncing
MD KHADZARI
KUALA LUMPUR - Dianggarkan hampir 100,000 penduduk Kuala Lumpur, Gombak dan Ampang telah berhadapan dengan krisis air sejak  lima hari lalu.

Malah keadaan bertambah meruncing apabila Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) mengesahkan bekalan air akan pulih dalam tempoh seminggu.

Siti Normah Musa, 71, berkata, kejadian ini adalah kali kedua pernah menimpa penduduk Flat Seri Melaka, Cheras.

Menurutnya, kali terakhir ketiadaan bekalan air adalah pada 1997.

"Walaupun pihak Syabas membekalkan air, tetapi kebanyakan penduduk sudah berusia dan tidak ada upaya untuk mengangkut air.

"Masalah ketiadaan air ini turut menambahkan kerunsingan penduduk apabila sesi persekolahan sudah bermula hari ini (semalam)," katanya.

Md Khadzari Md Daie, 66, berkata, kebanyakkan penduduk di sini terdiri daripada golongan warga emas dan ada dalam kalangan mereka adalah orang kurang upaya (OKU).

"Bayangkanlah dengan usia sebegini, mereka terpaksa naik dan turun tangga untuk mengangkut air.

"Sekurang-kurangnya enam kali penduduk terpaksa mengambil air bagi keperluan seharian," katanya.

Gangguan berterusan
Read More / Baca Lagi >>

fcamel 雜記

0
sumber :-

fcamel 雜記


2012 技術回顧

Posted: 02 Jan 2013 09:35 AM PST

過年生病沒啥力氣寫 2012 回顧, 今天總算好多了。總結這年的技術心得的話, 就是以往的工作只需要找出關鍵項目, 然後投入時間於短時間打好基礎, 長時間慢慢補強, 就會有不錯的成果 (如 machine learning、MySQL、Web 開發, 三者可分不同時期來處理)

目前這份工作則得從產品面出發, 同時思考技術和其它層面包含宣傳等事。並在自己技術不足數塊的情況下, 視需求不斷地同時補強兩種以上的基礎 (如 Linux programming, multi-thread programming, async IO, C++, Android 開發, iOS 開發, 其它各種 domain knowledge )。

需要補強的東西數也數不清, 同事們都很厲害, 所以自己這樣過了一年, 仍覺得進步得不夠快。但是回過頭來看, 其實好像也挺不錯的, 稍微在這沒人的地方自滿一下。

再來至少要維持同樣的水平, 習慣這種步調, 同時提升綜合能力以及技術底。大處著眼, 小處著手!


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Berani kah media dengan Rosmah?

Posted: 02 Jan 2013 04:44 AM PST

"Saya kena tanya boss saya dulu, boss saya pula kena tanya boss dia, boss dia pula kena tanya lagi besar punya boss iaitu isteri Rosmah dan suami Najib, kemudian baru lah boleh tau bila saya boleh jumpa dengan Deepak".


KUALA LUMPUR 2 Januari: Ahli perniagaan permaidani, Deepak Jaikishian dijangka akan ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya minggu ini. 
Deepak berkata, pertemuan itu sepatutnya diadakan semalam tetapi pegawai yang akan beliau temui itu sibuk. 

"Oleh itu dia meminta saya untuk ke sana dalam minggu ini. Saya akan maklumkan kepada media dengan lebih lanjut mengenai perkara ini kerana saya akan memerlukan bantuan media sebelum masuk. 
"Saya akan memberitahu media tentang apa yang saya akan maklumkan kepada SPRM sebelum perjumpaan itu," katanya dipetik Malaysiakini. 


Ditanya mengenai identiti pegawai yang memanggilnya, Deepak memberitahu, beliau tidak dapat mendedahkannya namun menyatakan beliau pernah berurusan dengan pegawai berkenaan sebelum ini. 
Deepak juga enggan mendedahkan butiran lanjut mengenai sebab beliau dipanggil dan hanya mengatakan akan mendedahkan perkara itu sebelum memasuki pejabat SPRM. 


dollah yankee -
Last sekali...apa habuk pun tarak !

Dah nak mamposs!

Posted: 01 Jan 2013 01:00 AM PST

Baru baru ini DAP telah mengadakan Kongres Kebangsaannya di Pulau Pinang buat kali ke 16. Segala perjalanan kongres dari undian hinggalah kepada perlantikan jawankuasa yang baru berjalan dengan lancar. Ramai ahli serta perwakilan hadir bagi melunaskan tanggungjawab mereka serta memberi sokongan serta mengeratkan silaturrahim antara ahli dari seluruh pelusuk negeri di Malaysia. 20 orang telah dilantik menjadi Pemimpin Tertinggi Pusat melalui undian demokrasi yang berhemah tanpa sebarang gangguan.

Namun selepas dari hari tersebut, terdapat suara-suara sumbang yang mengkritik hebat tentang pilihan ahli parti DAP dan mereka yang mengkritik ini sudah semestinya orang Be End. Tetapi ada yang lebih menggelikan hati lagi ialah terdapat 'Lalang Tua' yang tidak sedar diri ingin bertarung namun sudah hilang isinya. Hal ini ditujukan kepada Tunku Aziz yang pernah memegang jawatan Naib Pengerusi DAP Kebangsaan dan juga senator Dewan Negara.
Kenyataan media Tunku Aziz di dalam Utusan Malaysia pada 17 Disember 2012 baru-baru ini menyatakan bahawa Parti DAP yang tidak memilih calon Melayu sebagai pemimpin tertinggi sebagai chauvinis adalah fitnah sama sekali.Ini adalah kerana ia sememangnya prinsip Parti DAP yang berlandaskan semua kaum di Malaysia tidak dapat dinafikan lagi kerana ianya tertulis dalam Perlembagaan Parti.
Jika dilihatkan pada sejarah penglibatan Tunku Aziz dalam DAP, dia hanya menyertai DAP pada 2008 selepas pilihanraya ke 12 yang juga merupakan tsunami politik berlaku di 4 buah negeri termasuk Pulau Pinang. Pada waktu itu juga berlangsungnya Kongress Kebangsaan DAP yang telah menunjukkan demokrasi dalam parti dimana Ahmad Ton telah dipilih oleh perwakilan-perwakilan ahli menjadi salah seorang pemimpin Melayu tertinggi dalam Pimpinan Tertinggi Pusat DAP. Namun berlainan dengan Tunku yang baru sahaja menyertai DAP namun diberi peluang untuk berbakti dan dilantik oleh Pimpinan Tertinggi Pusat menyertai mereka. Ini menunjukkan DAP tidaklah seperti parti lain yang hanya memilih bangsa untuk menyertai parti mereka dan pemimpin tertinggi mereka. Namun bagi Tunku Aziz, dia umpama 'musang berbulu ayam' yang bukan sahaja tidak memberikan apa-apa manfaat kepada parti malah merosakkan segala usaha parti memperjuangkan hak rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama.
Inilah yang dikatakan'lalang tua yang nyanyuk' setelah tidak dapat membuahkan hasil habis seluruh bendang dijangkitinya. Orang seperti ini tidak sepatutnya diberi ruang untuk berpolitik kerana walau di parti mana yang dimasuki, habis rosaklah perjuangan parti kerana sikapnya yang mementingkan diri melebihi semangat perjuangan yang diperlukan sebagai seorang ahli parti dan rakyat Malaysia yang menegakkan keadilan kerana cintakan Negara.
dollah yankee - Happy New Year 2013 Mr.Guan Eng,semalam punya 'bunga api' adalah yang terbaik sepanjang sambutan tahun baru!

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT