Selasa, 17 Disember 2013

Tukar Tiub

Tukar Tiub


BUKAN TAK POPULAR - BENCI

Posted: 17 Dec 2013 07:02 PM PST





PAKATAN MENDAPAT
52% UNDI  SELURUH RAKYAT
MALAYSIA
hang nak kata apa?


'Saya Tidak Guna Pendekatan Populis Tadbir Negara' - PM

KUALA LUMPUR:  Najib  Razak sekali lagi menegaskan kerajaan pimpinannya tidak akan menggunakan pendekatan populis dalam mentadbir sebaliknya sentiasa berusaha untuk mengembangkan ekonomi negara.
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
woit... MEMANG  TAK POLULAR... kah kah kah..
kah kah kah..INI SEMUA RAKYAT TAHU... kah kah kah...
kah kah kah... BUKAN SAJE TAK POPULAR... kah kah kah..
kah kah kah...SATU MALAYSIA ORANG BENCI..MENYAMPAH...kah kah kah..
kah kah kah...ROSMAH PERABIS DUIT RAKYAT... kah kah kah..
kah kah kah.. BARANG KEPERLUAN HARIAN NAIK HARGA... kah kah kah..
kah kah kah...KRONI JADI KAYA RAYA... kah kah kah...
kah kah kah...TANAH KTM BERI PADA LEE KUAN YEW...kah kah kah
kah kah kah...TENTERA AMERIKA KERLUAR MASUK... kah kah kah..
kah kah kah...SEMUA MEMANG TAK POPULAR... kah kah kah..
kah kah kah...SEMUA  INI DI BENCI OLEH ORANG RAMAI... kah kah kah
kah kah kah..YANG POPULAR 52% IALAH PAKATAN RAKYAT... kah kah kah
----------

MULA KAN BANTAHAN

Posted: 17 Dec 2013 06:01 PM PST






APA AKAN JADI
 KAU KITA PAKAT PAKAT

http://cursingmalay.blogspot.com/2013/12/apa-akan-jadi-kalau-kita-semua-bayar.html cuba kau baca

PEMEGANG KONSESI SUDAH UNTUNG BESAR PADA KADAR TOL SEDIA ADA

Saya telah menegaskan bahawa cadangan dan alasan kenaikan tol seperti yang dipertahankan oleh  Wahid Omar tidak masuk akal kerana majoriti dari pemegang konsesi adalah dikuasai kerajaan. Malah, syarikat-syarikat ini juga mendapat bantuan kewangan dan subsidi dari kerajaan melaksanakan dan mengendalikan lebuhraya bertol.

Sebab itu, kenyataan  Wahid Omar cuba mengelirukan rakyat apabila beliau membayangkan bahawa Barisan Nasional perlu tunduk kepada syarikat-syarikat swasta yang kononnya memilik syarikat pemegang konsesi, sedangkan hakikatnya syarikat ini kebanyakannya syarikat milik kerajaan.

Saya juga membidas sekeras-kerasnya keangkuhan  Wahid Omar yang memberi kata dua kepada pengguna jalanraya agar tidak menggunakan jalan bertol jika tidak bersetuju dengan kenaikan tol. Walaupun beliau sebelum ini dibayar gaji berjuta ringgit setahun dan sudah tentu tidak memahami kepayahan rakyat di bawah berhadapan dengan kenaikan harga barang, sepatutnya beliau mengambil kira kebajikan rakyat dalam melaksanakan tugas sebagai menteri. Kehadiran menteri-menteri seperti ini membuktikan betapa terpisahnya kabinet  Najib Tun Razak dari realiti seharian rakyat.

Saya membantah keras cadangan menaikkan kadar tol kerana rekod kewangan syarikat pemegang konsesi menunjukkan mereka telah pun mendapat keuntungan berlipat kali ganda (obscene profits) pada kadar tol sekarang. Setiap kenaikan kadar tol sebenarnya menambahkan lagi keuntungan mereka sedangkan rakyat terus terbeban dengan tekanan ekonomi.

Pampasan yang dibayar oleh kerajaan bukanlah satu bentuk subsidi yang diwar-warkan oleh Barisan Nasional. Subsidi bermakna belanja yang dikeluarkan kerajaan untuk menampung kos sesuatu barangan atau perkhidmatan supaya harganya boleh dikekalkan pada paras yang lebih rendah.

Dalam kes kenaikan kadar tol, jumlah kos yang ditanggung pada kadar tol sekarang pun sudah terlalu rendah hingga memberikan keuntungan yang terlampau tinggi kepada pemegang konsesi. Oleh itu, sebarang kenaikan kadar tol sebenarnya sama dengan kerajaan mencukai rakyat dengan cukai tambahan kerana keuntungan syarikat-syarikat pemegang konsesi yang dimiliki kerajaan ini akhirnya kembali ke kantung Putrajaya untuk diborosi oleh Dato' Seri Najib Tun Razak dan kabinetnya.

Analisa keputusan kewangan PLUS Berhad (yang mengendalikan 6 lebuhraya), KESAS Berhad dan LITRAK Berhad (yang mengendalikan Lebuhraya Damansara Puchong dan SPRINT) menunjukkan kadar keuntungan yang melampau telah pun dinikmati oleh pemegang-pemegang konsesi, seperti berikut:

1)      PLUS Berhad (keputusan kewangan bagi tahun 2011 dan perincian kos bagi tahun 2010 berdasarkan Laporan Tahunan PLUS)

Jumlah kutipan tol & perolehan (2011)
RM4.098 bilion
Jumlah kos menyenggara lebuhraya (mengikut kos 2010)

RM241 juta
Jumlah kos penggajian, pentadbiran dan lain-lain (mengikut kos 2010)

RM397 juta
Jumlah bersih kos faedah dan pembiayaan kewangan (mengikut kos 2010)

RM507 juta
Anggaran keuntungan dari operasi tanpa caj susutnilai 2011 (mengikut kos 2010)

RM2.953 bilion
Keuntungan bersih sebelum cukai dengan caj susutnilai (2011)

RM2.515 bilion
% untung bersih sebelum cukai ( 2011)

61%

Tidak banyak perniagaan di dunia ini yang mencapai peratus untung bersih sehingga 61% seperti yang dicatatkan oleh PLUS Berhad. Melihatkan kepada kos untuk menyenggara lebuhraya hanyalah 6% dari jumlah kutipan tol setiap tahun sudah cukup menunjukkan bahawa kadar tol sedia ada sudah pun terlalu tinggi dan memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda kepada PLUS.


2)      KESAS
Lebuhraya KESAS mencatatkan keuntungan berganda sehingga 121% secara terkumpul (cumulative annual growth rate atau CAGR) di antara tahun kewangan 2008 hingga tahun kewangan 2012 seperti dilaporkan oleh Maybank Investment Bank Research bertarikh 6 November 2013.

Kadar keuntungan yang naik satu kali ganda dalam tempoh empat tahun ini juga membuktikan bagaimana kadar tol sudah pun terlalu tinggi hingga pemegang konsesi menikmati keuntungan yang meningkat dua kali ganda dalam tempoh hanya 4 tahun.

3)      Litrak Berhad yang mengendalikan LDP dan SPRINT (keputusan kewangan bagi tahun 2013 mengikut Laporan Tahunan terkini)

Jumlah kutipan tol & perolehan
RM369 juta
Jumlah kos menyenggara lebuhraya
RM21 juta
Jumlah kos penggajian, pentadbiran dan lain-lain

RM29 juta
Jumlah bersih kos faedah dan pembiayaan kewangan

RM79 juta
Keuntungan dari operasi tanpa caj susutnilai

RM240 juta
Keuntungan bersih sebelum cukai dengan caj susutnilai

RM180 juta
% untung bersih sebelum cukai
49%

Seperti juga pemegang konsesi yang lain, Litrak Berhad yang mengendalikan Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) menikmati margin keuntungan bersih sebelum cukai yang begitu tinggi pada kadar 49% iaitu lebih tinggi dari industri minyak dan gas. Kos menyenggara lebuhraya juga hanyalah 6% sahaja dari jumlah kutipan tol.

Ini membuktikan bahawa kadar tol sedia ada sudah terlalu tinggi hingga memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda kepada pemegang konsesi.
  
Pada masa yang sama, walaupun kadar tol tidak dinaikkan, jumlah kutipan tetap meningkat dan margin keuntungan kekal tinggi kerana jumlah kenderaan yang menggunakan lebuhraya meningkat saban tahun.

Jadual berikut menunjukkan kadar pertambahan jumlah kenderaan setiap tahun yang dinikmati pemegang-pemegang konsesi besar di Malaysia seperti yang dilaporkan di dalam laporan tahunan masing-masing dan pelbagai analisa lain:

LEBUHRAYA
TAHUN
JUMLAH KENDERAAN
% PENINGKATAN
PLUS
2010
417 juta setahun
8%
LDP
2013
497,000 seminggu
3.3%
Sprint
2013
237,000 seminggu
4.4%
KESAS
2013
290,000 sehari
5.0%
Maju Expressway
2010
78,962 sehari
8.1% lebih tinggi dari jumlah mengikut perjanjian

Angka-angka yang saya bentangkan secara jelas menunjukkan bagaimana pemegang-pemegang konsesi utama menikmati kutipan tol yang lebih tinggi kerana jumlah kenderaan yang bertambah telah pun melampaui sasaran kenderaan yang digunakan untuk menetapkan kadar tol sedia ada.

Dalam keadaan kos operasi sudah pun rendah (bagi sesetengah lebuhraya kos penyenggaraan tidak sampai 10% pun dari kutipan tol), keuntungan yang dinikmati merupakan antara yang tertinggi berbanding industri-industri lain. Oleh sebab itu, sebarang kenaikan kadar tol menghina rakyat pada kala kerajaan dan pemegang konsesi bermewah dengan keuntungan yang sudah pun terlalu tinggi.

RAFIZI RAMLI
Pengarah Strategi

17 DISEMBER 2013 




-----------

CUACA DUNIA SEDANG BERUBAH

Posted: 17 Dec 2013 05:00 PM PST








Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin
SHAH ALAM - Bekas Mufti Perlis, Profesor Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin hari ini menegaskan kejadian turun salji di Mesir bukanlah satu petanda kiamat.

KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit... NASIB BAIK.... kah kah kah...

kah kah kah...SEMPAT LAGI MAKAN GULAI ITIK... kah kah kah...

woit.... INI TANDA CUACA DUNIA BERUBAH.... kah kah kah..

kah kah kah ...INILAH DIA PEMANASAN GLOBAL... kah kah kah



---------

AL-FATIHAH

Posted: 17 Dec 2013 11:17 AM PST



AL-FATIHAH 




Azean Irdawaty meninggal dunia

PRIMODANA  filem Melayu, Azean Irdawaty, 63 tahun meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Petaling Jaya Selangor malam ini.

Allahyarham menderita sejak lima tahun lalu akibat penyakit tumor dan lymphedema yang dihidapinya.

Difahamkan, pelakon itu meninggal dunia kira-kira jam 8.30 malam di depan suaminya. Khairil Anwar dan juga anak-anak.

Ini disahkan oleh Pengarang hiburan Berita Harian, Hanizam Abdullah atau dikenali sebagai Kak Cham menerusi Twitternya sebentar tadi.

"Kita pasti merindui dia. Alfatihah seniwati Azean Irdawati yang kembali ke rahmatullah sebentar tadi. Alfatihah," katanya.


---------

PROGRAM MENGHASUT DAN MELAWAN

Posted: 17 Dec 2013 06:00 AM PST





MALAM JUMAAT INI
PERMULAAN MENGHASUT



MALAM 31 DISEMBER
DATARAN MERDEKA
JAM 10:00
PAKAI HITAM

TUJUAN UNTUK
MENUBUHKAN KERAJAAN BARU
LEBIH ADIL DAN SAKSAMA



--------

BUKTI GRADE A

Posted: 17 Dec 2013 05:00 AM PST






Mat Sabu saman Zahid Hamidi kerana tuduh Syiah

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu akan memfailkan saman fitnah kepada Menteri Dalam Negeri, i Ahmad Zahid Hamidi atas tuduhannya semasa Perhimpunan Agung Umno 2013 yang menuduhnya sebagai penganut fahaman Syiah. Mohamad berkata, tindakan saman ke atas Ahmad Zahid diambil kerana kenyataan Menteri Dalam Negeri itu... SELANJUTNYA

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit...INI DIA BAHAN BUKTI GRADE A.... kah kah kah

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

woit...MAT SABU SEDANG BAWA BATU... kah kah kah..

kah kah kah...SHIAH DIKATAKAN SEMBAHYANG ATAS BATU... kah kah kah..

kah kah kah...INI BUKTI GRADE A... kah kah kah

----------

KENAPA HARGA BARANGAN NAIK

Posted: 16 Dec 2013 11:41 PM PST






KOMENTAR TUKAR TIUB
semua barang akan naik harga
tiket bas
tambang teksi
harga minyak 
tambang tol
dan dan dan......

subsidi akan ditarik
harga  barangan
dan kos hidup akan melonjak naik

semua kenaikan akan  dilakukan dalam  tahun ini
dan semua akan dilakukan tahun hadapan

lepas itu semua senyap
ini untuk memastikan tidak ada
kenaikkan harga barang barang 
paada tahun 2015/2016
bilamana pru14 akan dijalankan

dalam masa dua tahun ini
rakyat boleh buat bising
rakyat boleh buat heboh
rakyat boleh bantah

hampir ke  pru14  akan diwujudkan kembali
brooooom braaam briiim
brim brim bring

dua tahun heboh ini
kita semua heboh
kita semua marah

tetapi kerana pru masih lambat
maka orang ramai akan terlupa harga naik
semua dah lupa harga batang naik
ini lah cara najib menipu orang melayu



2014 tahun mencabar

TAHUN 2014 akan menjadi masa paling mencabar kepada masyarakat terutama mereka berpendapatan rendah dan sederhana kerana harga barang serta perkhidmatan di negara ini, naik serentak.

Selepas PRU13, kerajaan mengumumkan satu demi satu kenaikan harga barang dan perkhidmatan, atau pengurangan serta pemansuhan subsidi, berselang dalam tempoh sebulan, sejak September lalu.

Bermula dengan pengurangan subsidi yang menyebabkan kenaikan petroleum RON95 dan diesel sebanyak 20 sen, diikuti pemansuhan subsidi gula 34 sen, kemudian peningkatan tarif elektrik 4.99 sen satu kilowat sejam (KWJ), semakan semula kadar gas, tambang LRT serta monorel dan kadar tol membabitkan 13 lebuh raya  seolah-olah membentuk satu siri kenaikan harga.



----------

NAJIB AKAN TANDA TANGANI TPPA

Posted: 16 Dec 2013 09:26 PM PST







KOMENTAR TUKAR TIUB
apa makna berita di bawah ini?

maknanya najib akan menanda tangani
perjanian tppa

apa dia perjanjian ini?

ini adalah perjanjian 
untuk jual malaysia
untuk jual kedaulatan negara
kepada pembeli  yang sanggup
membeli dengan harga termahal

berita ini
adalah bukti bahawa najib masih
cuba mengolah persetujuan untuk
tipu rakayat malaysia

kenapa najib mahu tanda tangan?
walau pun semua rakyat menentang?

ini kerana najib sedang di pau
najib ada kes bunuh altanyuya
maka senang amerika
maka senang singapura
buat kerja dengan orang ada masalah




TPPA bantu tarik pelaburan asing

Kuala Lumpur: Amerika Syarikat (AS) menegaskan Perundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) memberi banyak manfaat, termasuk lonjakan pelaburan asing, selain mewujudkan pelbagai peluang pekerjaan kepada rakyat negara ini. »



----------

Tiada ulasan: