Tukar Tiub |
- BUKAN TAK POPULAR - BENCI
- MULA KAN BANTAHAN
- CUACA DUNIA SEDANG BERUBAH
- AL-FATIHAH
- PROGRAM MENGHASUT DAN MELAWAN
- BUKTI GRADE A
- KENAPA HARGA BARANGAN NAIK
- NAJIB AKAN TANDA TANGANI TPPA
Posted: 17 Dec 2013 07:02 PM PST PAKATAN MENDAPAT 52% UNDI SELURUH RAKYAT MALAYSIA hang nak kata apa? 'Saya Tidak Guna Pendekatan Populis Tadbir Negara' - PMKUALA LUMPUR: Najib Razak sekali lagi menegaskan kerajaan pimpinannya tidak akan menggunakan pendekatan populis dalam mentadbir sebaliknya sentiasa berusaha untuk mengembangkan ekonomi negara. KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH woit... MEMANG TAK POLULAR... kah kah kah.. kah kah kah..INI SEMUA RAKYAT TAHU... kah kah kah... kah kah kah... BUKAN SAJE TAK POPULAR... kah kah kah.. kah kah kah...SATU MALAYSIA ORANG BENCI..MENYAMPAH...kah kah kah.. kah kah kah...ROSMAH PERABIS DUIT RAKYAT... kah kah kah.. kah kah kah.. BARANG KEPERLUAN HARIAN NAIK HARGA... kah kah kah.. kah kah kah...KRONI JADI KAYA RAYA... kah kah kah... kah kah kah...TANAH KTM BERI PADA LEE KUAN YEW...kah kah kah kah kah kah...TENTERA AMERIKA KERLUAR MASUK... kah kah kah.. kah kah kah...SEMUA MEMANG TAK POPULAR... kah kah kah.. kah kah kah...SEMUA INI DI BENCI OLEH ORANG RAMAI... kah kah kah kah kah kah..YANG POPULAR 52% IALAH PAKATAN RAKYAT... kah kah kah ---------- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 17 Dec 2013 06:01 PM PST APA AKAN JADI KAU KITA PAKAT PAKAT http://cursingmalay.blogspot.com/2013/12/apa-akan-jadi-kalau-kita-semua-bayar.html cuba kau baca cursingmalay.blogspot.com PEMEGANG KONSESI SUDAH UNTUNG BESAR PADA KADAR TOL SEDIA ADA Saya telah menegaskan bahawa cadangan dan alasan kenaikan tol seperti yang dipertahankan oleh Wahid Omar tidak masuk akal kerana majoriti dari pemegang konsesi adalah dikuasai kerajaan. Malah, syarikat-syarikat ini juga mendapat bantuan kewangan dan subsidi dari kerajaan melaksanakan dan mengendalikan lebuhraya bertol. Sebab itu, kenyataan Wahid Omar cuba mengelirukan rakyat apabila beliau membayangkan bahawa Barisan Nasional perlu tunduk kepada syarikat-syarikat swasta yang kononnya memilik syarikat pemegang konsesi, sedangkan hakikatnya syarikat ini kebanyakannya syarikat milik kerajaan. Saya juga membidas sekeras-kerasnya keangkuhan Wahid Omar yang memberi kata dua kepada pengguna jalanraya agar tidak menggunakan jalan bertol jika tidak bersetuju dengan kenaikan tol. Walaupun beliau sebelum ini dibayar gaji berjuta ringgit setahun dan sudah tentu tidak memahami kepayahan rakyat di bawah berhadapan dengan kenaikan harga barang, sepatutnya beliau mengambil kira kebajikan rakyat dalam melaksanakan tugas sebagai menteri. Kehadiran menteri-menteri seperti ini membuktikan betapa terpisahnya kabinet Najib Tun Razak dari realiti seharian rakyat. Saya membantah keras cadangan menaikkan kadar tol kerana rekod kewangan syarikat pemegang konsesi menunjukkan mereka telah pun mendapat keuntungan berlipat kali ganda (obscene profits) pada kadar tol sekarang. Setiap kenaikan kadar tol sebenarnya menambahkan lagi keuntungan mereka sedangkan rakyat terus terbeban dengan tekanan ekonomi. Pampasan yang dibayar oleh kerajaan bukanlah satu bentuk subsidi yang diwar-warkan oleh Barisan Nasional. Subsidi bermakna belanja yang dikeluarkan kerajaan untuk menampung kos sesuatu barangan atau perkhidmatan supaya harganya boleh dikekalkan pada paras yang lebih rendah. Dalam kes kenaikan kadar tol, jumlah kos yang ditanggung pada kadar tol sekarang pun sudah terlalu rendah hingga memberikan keuntungan yang terlampau tinggi kepada pemegang konsesi. Oleh itu, sebarang kenaikan kadar tol sebenarnya sama dengan kerajaan mencukai rakyat dengan cukai tambahan kerana keuntungan syarikat-syarikat pemegang konsesi yang dimiliki kerajaan ini akhirnya kembali ke kantung Putrajaya untuk diborosi oleh Dato' Seri Najib Tun Razak dan kabinetnya. Analisa keputusan kewangan PLUS Berhad (yang mengendalikan 6 lebuhraya), KESAS Berhad dan LITRAK Berhad (yang mengendalikan Lebuhraya Damansara Puchong dan SPRINT) menunjukkan kadar keuntungan yang melampau telah pun dinikmati oleh pemegang-pemegang konsesi, seperti berikut: 1) PLUS Berhad (keputusan kewangan bagi tahun 2011 dan perincian kos bagi tahun 2010 berdasarkan Laporan Tahunan PLUS)
Tidak banyak perniagaan di dunia ini yang mencapai peratus untung bersih sehingga 61% seperti yang dicatatkan oleh PLUS Berhad. Melihatkan kepada kos untuk menyenggara lebuhraya hanyalah 6% dari jumlah kutipan tol setiap tahun sudah cukup menunjukkan bahawa kadar tol sedia ada sudah pun terlalu tinggi dan memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda kepada PLUS. 2) KESAS Lebuhraya KESAS mencatatkan keuntungan berganda sehingga 121% secara terkumpul (cumulative annual growth rate atau CAGR) di antara tahun kewangan 2008 hingga tahun kewangan 2012 seperti dilaporkan oleh Maybank Investment Bank Research bertarikh 6 November 2013. Kadar keuntungan yang naik satu kali ganda dalam tempoh empat tahun ini juga membuktikan bagaimana kadar tol sudah pun terlalu tinggi hingga pemegang konsesi menikmati keuntungan yang meningkat dua kali ganda dalam tempoh hanya 4 tahun. 3) Litrak Berhad yang mengendalikan LDP dan SPRINT (keputusan kewangan bagi tahun 2013 mengikut Laporan Tahunan terkini)
Seperti juga pemegang konsesi yang lain, Litrak Berhad yang mengendalikan Lebuhraya Damansara Puchong (LDP) menikmati margin keuntungan bersih sebelum cukai yang begitu tinggi pada kadar 49% iaitu lebih tinggi dari industri minyak dan gas. Kos menyenggara lebuhraya juga hanyalah 6% sahaja dari jumlah kutipan tol. Ini membuktikan bahawa kadar tol sedia ada sudah terlalu tinggi hingga memberikan keuntungan yang berlipat kali ganda kepada pemegang konsesi. Pada masa yang sama, walaupun kadar tol tidak dinaikkan, jumlah kutipan tetap meningkat dan margin keuntungan kekal tinggi kerana jumlah kenderaan yang menggunakan lebuhraya meningkat saban tahun. Jadual berikut menunjukkan kadar pertambahan jumlah kenderaan setiap tahun yang dinikmati pemegang-pemegang konsesi besar di Malaysia seperti yang dilaporkan di dalam laporan tahunan masing-masing dan pelbagai analisa lain:
Angka-angka yang saya bentangkan secara jelas menunjukkan bagaimana pemegang-pemegang konsesi utama menikmati kutipan tol yang lebih tinggi kerana jumlah kenderaan yang bertambah telah pun melampaui sasaran kenderaan yang digunakan untuk menetapkan kadar tol sedia ada. Dalam keadaan kos operasi sudah pun rendah (bagi sesetengah lebuhraya kos penyenggaraan tidak sampai 10% pun dari kutipan tol), keuntungan yang dinikmati merupakan antara yang tertinggi berbanding industri-industri lain. Oleh sebab itu, sebarang kenaikan kadar tol menghina rakyat pada kala kerajaan dan pemegang konsesi bermewah dengan keuntungan yang sudah pun terlalu tinggi. RAFIZI RAMLI Pengarah Strategi 17 DISEMBER 2013 ----------- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 17 Dec 2013 05:00 PM PST | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 17 Dec 2013 11:17 AM PST AL-FATIHAH Azean Irdawaty meninggal dunia PRIMODANA filem Melayu, Azean Irdawaty, 63 tahun meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) Petaling Jaya Selangor malam ini. Allahyarham menderita sejak lima tahun lalu akibat penyakit tumor dan lymphedema yang dihidapinya. Difahamkan, pelakon itu meninggal dunia kira-kira jam 8.30 malam di depan suaminya. Khairil Anwar dan juga anak-anak. Ini disahkan oleh Pengarang hiburan Berita Harian, Hanizam Abdullah atau dikenali sebagai Kak Cham menerusi Twitternya sebentar tadi. "Kita pasti merindui dia. Alfatihah seniwati Azean Irdawati yang kembali ke rahmatullah sebentar tadi. Alfatihah," katanya. --------- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 17 Dec 2013 06:00 AM PST | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 17 Dec 2013 05:00 AM PST Mat Sabu saman Zahid Hamidi kerana tuduh SyiahKAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH woit...INI DIA BAHAN BUKTI GRADE A.... kah kah kah KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH woit...MAT SABU SEDANG BAWA BATU... kah kah kah.. kah kah kah...SHIAH DIKATAKAN SEMBAHYANG ATAS BATU... kah kah kah.. kah kah kah...INI BUKTI GRADE A... kah kah kah ---------- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 16 Dec 2013 11:41 PM PST KOMENTAR TUKAR TIUB semua barang akan naik harga tiket bas tambang teksi harga minyak tambang tol dan dan dan...... subsidi akan ditarik harga barangan dan kos hidup akan melonjak naik semua kenaikan akan dilakukan dalam tahun ini dan semua akan dilakukan tahun hadapan lepas itu semua senyap ini untuk memastikan tidak ada kenaikkan harga barang barang paada tahun 2015/2016 bilamana pru14 akan dijalankan dalam masa dua tahun ini rakyat boleh buat bising rakyat boleh buat heboh rakyat boleh bantah hampir ke pru14 akan diwujudkan kembali brooooom braaam briiim brim brim bring dua tahun heboh ini kita semua heboh kita semua marah tetapi kerana pru masih lambat maka orang ramai akan terlupa harga naik semua dah lupa harga batang naik ini lah cara najib menipu orang melayu 2014 tahun mencabar TAHUN 2014 akan menjadi masa paling mencabar kepada masyarakat terutama mereka berpendapatan rendah dan sederhana kerana harga barang serta perkhidmatan di negara ini, naik serentak. Selepas PRU13, kerajaan mengumumkan satu demi satu kenaikan harga barang dan perkhidmatan, atau pengurangan serta pemansuhan subsidi, berselang dalam tempoh sebulan, sejak September lalu. Bermula dengan pengurangan subsidi yang menyebabkan kenaikan petroleum RON95 dan diesel sebanyak 20 sen, diikuti pemansuhan subsidi gula 34 sen, kemudian peningkatan tarif elektrik 4.99 sen satu kilowat sejam (KWJ), semakan semula kadar gas, tambang LRT serta monorel dan kadar tol membabitkan 13 lebuh raya seolah-olah membentuk satu siri kenaikan harga. ---------- | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Posted: 16 Dec 2013 09:26 PM PST KOMENTAR TUKAR TIUB apa makna berita di bawah ini? maknanya najib akan menanda tangani perjanian tppa apa dia perjanjian ini? ini adalah perjanjian untuk jual malaysia untuk jual kedaulatan negara kepada pembeli yang sanggup membeli dengan harga termahal berita ini adalah bukti bahawa najib masih cuba mengolah persetujuan untuk tipu rakayat malaysia kenapa najib mahu tanda tangan? walau pun semua rakyat menentang? ini kerana najib sedang di pau najib ada kes bunuh altanyuya maka senang amerika maka senang singapura buat kerja dengan orang ada masalah TPPA bantu tarik pelaburan asingKuala Lumpur: Amerika Syarikat (AS) menegaskan Perundingan Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) memberi banyak manfaat, termasuk lonjakan pelaburan asing, selain mewujudkan pelbagai peluang pekerjaan kepada rakyat negara ini. » ---------- |
You are subscribed to email updates from Tukar Tiub To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan