Sabtu, 28 Disember 2013

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Mahasiswa tetap terus himpunan Turun walaupun KDN beri amaran

Posted: 28 Dec 2013 03:19 PM PST

OLEH DIYANA IBRAHIM




Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)  tetap bertegas akan meneruskan himpunan  Gerakan Turunkan Kos Sara Hidup (Turun) 31 Ogos ini bagi mendesak kerajaan menimbang semula beberapa isu berkaitan kos sara hidup biarpun usaha itu cuba dikekang oleh polis dan Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Menyifatkan program Turun sebagai salah satu cara kritikan membina rakyat, Exco Perhubungan Awam, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM, Nor Azhar Baharum  berkata mahasiswa UIAM tidak gentar dengan ugutan pihak berkuasa demi ingin meluaskan penerangan dan meluahkan kebimbangan terhadap situasi kenaikan harga barang dan perkhidmatan yang terpaksa dihadapi rakyat.

Nor Azhar mendakwa, KDN dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) cuba memberi gambaran salah kepada masyarakat mengenai perjuangan gerakan itu dengan menggambarkan seolah-olah Turun bertujuan memberi ancaman kepada keharmonian negara dengan bertindak untuk menggulingkan kerajaan.

Katanya reaksi pihak berkuasa yang cuba mengelirukan rakyat dengan fakta sebenar telah mencetuskan ketakutan umum berhubung gerakan itu hingga isu utama yang hendak disampaikan oleh Turun tenggelam.

Lebih daripada itu  tindakan pihak berkuasa yang masih menggunakan alasan teknikal  seperti mengaitkan isu permit memperlihatkan ketidakmatangan KDN dan PDRM menangani isu seperti ini.
"Tuduhan sebegini seolah-oleh menunjukkan mahasiswa tidak faham dengan sistem demokrasi raja beperlembagaan di Malaysia.

"Kami sudah terlibat dalam Pilihan Rayu Umum yang lalu, sudah mengundi, maka tersangat bodohkah kami untuk memahami sistem negara ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Polis semalam menamakan empat pertubuhan di belakang perhimpunan mendesak kerajaan agar menurunkan harga barangan dan perkhidmatan 31 Ogos ini termasuklah Turun yang diketuai oleh Nor Azan Safar.

Melalui media, empat pertubuhan ini digambarkan sebagai pihak yang mahu menggulingkan kerajaan.

Sehubungan itu, Nor Azhar mengutuk media pro Barisan Nasional seolah-olah tidak memahami isu yang cuba disampaikan oleh Turun.

"Mahasiswa berniat murni ingin menyumbang kepada negara dengan turun bersama denyut nadi masyarakat pada malam sambutan tahun baru terus dipermainkan secara tidak bijak oleh pihak KDN.

"Akibatnya, isu utama yang ingin dibawa oleh Turun tidak dapat disampaikan malah dikaburi dengan isu kecil seperti permit dan isu lawak seperti gulingkan kerajaan," katanya.

Tambahnya peranan KDN itu sendiri ialah dengan mewujudkan suasana selamat kepada masyarakat di negara ini bukannya dengan menakutkan rakyat sepertimana yang dilakukan kini.

"Maka dengan ini, mahasiswa mengharapkan pihak KDN terus bertindak matang dalam berhadapan dengan gerakan mahasiswa sebegini.

"Mahasiswa seperti kami ingin terlibat secara langsung dalam proses pembinaan negara yang demokratik. Mahasiswa masih bertindak rasional dan memilih jalan harmoni untuk peradaban negara," katanya.

Kos sara hidup melonjak, RM12,000 sebulan terasa perit di Pulau Pinang

Posted: 28 Dec 2013 03:17 PM PST

Oleh The Malaysian Insider























Berapakah gaji yang diperlukan untuk hidup di Malaysia? Inilah persoalan yang sukar dijawab sejak kebelakangan ini namun bergaji RM12,000 sebulan di Pulau Pinang tidak menjanjikan hidup yang selesa.

Caroline Wong, 34 seorang kerani tinggal bersama suaminya seorang pengurus jualan dan anak perempuan mereka yang masih kecil.  Setiap hujung bulan, mereka mendapat RM12,000 sebagai pendapatan bulanan namun sejak kebelakangan ini mereka berasa ia sudah tidak mencukupi.

"Kami kini terpaksa makan di rumah dan tidak boleh lagi membeli barangan mahal termasuk pakaian berjenama sebagaimana dahulu," cerita Wong kepada The Malaysian Insider.

Menurut Wong semua orang kini terpaksa berjimat dengan cara mengurangkan perbelajaan di mana perlu untuk menghadapi kenaikan kos sara hidup.

Wong berkata, dia dan suaminya terpaksa membayar RM4,000 untuk rumah dan kereta, RM1,500 untuk makanan dan RM1,500 lagi untuk penjagaan, makanan dan susu anak perempuannya.

Dia juga terpaksa membelanjakan RM750 untuk insurans dan kad perubatan keluarga; RM700 untuk petrol; RM600 untuk bil telefon, broadband dan wifi; RM120 untuk Astro; RM140 untuk air dan elektrik; dan RM110 untuk pembantu rumah yang datang mengemaskan rumah mereka setiap minggu.

"RM500 lagi kami terpaksa simpan setiap bulan bagi cukai jalan dan insurans kereta. Bulan Mei nanti, kami terpaksa membelanjakan RM1500 sebulan lagi untuk anak kedua kami yang bakal lahir," cerita Wong.

Inilah nasib yang dialami Wong sekeluarga yang tinggal di Pulau Pinang, bandar raya paling mahal kos sara hidupnya di Malaysia. Semua ini dirasai oleh Wong menjelang tahun 2014 yang akan menjelang tidak lama lagi.

Mulai Januari 2014, semua rakyat negara ini terpaksa menerima cabaran baru dalam mengharungi kehidupan apabila pelbagai harga barangan dan perkhidmatan akan dinaikkan lagi.

Dengan status keseluruhan pulau sebagai kawasan tarikan pelancong, kos sara hidup Wong dan keluarga jauh lebih tinggi berbanding tinggal di lain-lain tempat hatta ibu negara Kuala Lumpur.

Inilah hasil kajian yang diperoleh wartawan The Malaysian Insider di seluruh negara tentang kos sara hidup. Kajian yang dibuat mulai pertengahan Disember ini merangkumi Kuala Lumpur, Pulau Pinang, Johor Bharu, Kuala Terengganu, Klang, Kucing dan juga Alor Setar.

Perkara yang dikaji pula adalah harga barangan keperluan harian seperti ayam, sayuran seperti sawi dan cili merah, ikan, kadar sewa rumah dan juga keperluan pendapatan minima untuk hidup sempurna.

Kajian ini dibuat menjelang tahun 2014, di mana rakya bakal menghadapi kenaikan kadar tarif elektrik, tol, sewa bas sekolah, kadar cukai taksiran dan sebagainya.

Dengan harga yang sudah tinggi berbanding dengan pendapatan rakyat, tahun 2014 bakal menjadikan mereka lebih terbeban lagi apabila harga barangan dan perkhidmatan dinaikkan.

Bagi Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Persatuan Pengguna Kebangsaan (Fomca), Datuk Paul Selvaraj, kerajaan bertanggungjawab untuk mengurangkan impak ini.

"Harga barangan ditentukan oleh pasaran dan bergantung kepada pengguna untuk mengawal perbelanjaannya.

"Memang tanggungjawab kerajaan untuk meminimakan impaknya kepada pengguna, namun pada sesetengah keaadaan, ia adalah tanggungjawab individu," katanya.



Dengan kadar sewa rumah serta harga rumah yang tinggi dan harga barangan keperluan harian yang agak mahal, seseorang memerlukan gaji sekurang-kurangnya RM4,000 sebulan untuk tinggal di atas pulau di Pulau Pinang.

Ia dikira paling tinggi berbanding bandar-bandar lain di Malaysia. Turut mengiringi Pulau Pinang adalah bandar perindusrian Bintulu di Sarawak dan Paka di Terengganu.

Namun, harga barangan di Pulau Pinang jauh lebih rendah jika mereka tinggal di tanah besar iaitu di Seberang Prai. Mungkin kerana itulah ramai penduduk Pulau Pinang tinggal di tanah besar walaupun bekerja di pulau.

Mungkin ini juga menjadi punca kesesakan berlaku setiap hari di jambatan Pulau Pinang dan feri sehingga menyebabkan jambatan kedua terpaksa dibuat untuk disambungkan ke pulau Mutiara itu.
Harga sekilo ayam di pasar George Town adalah RM9 berbanding RM7.00 di Kuala Lumpur, RM6.50 di Klang.

Kadar sewa rumah juga tinggi di Pulau Pinang. Sebuah rumah teres satu tingkat tiga bilik di Tanjung To Kong disewa dengan kadar RM1,000 sebulan. Namun kadarnya lebih rendah di Batu Kawan atau Nibong Tebal yang boleh diperolehi sekitar RM500 sebulan.

Walau kos sara hidup agak rendah di Kuala Terengganu, namun harga barangan keperluan hariannya antara yang tertinggi berbanding bandar-bandar lain di Semenanjung Malaysia.

Harga ayam di Kuala Terengganu adalah RM7.50 berbanding Kuala Lumpur  RM7.00 dan Klang hanya RM6.50. Begitu juga harga ikan, walaupun Terengganu ramai nelayan, tetapi harga ikannya antara yang termahal, mungkin kerana kesegarannya.

Harga ikan kembong di pasar Chabang Tiga, Kuala Terengganu adalah antara RM10.00 ke RM15.00 bergantung kepada kualiti ikan itu.

Namun oleh kerana kos sewa rumah dan jalan raya tanpa tol di Kuala Terengganu, ia menyebabkan kos hidupnya tidaklah terlalu tinggi. Dengan pendapatan RM2,500 sebulan, sebuah keluarga boleh hidup di Kuala Terengganu dengan memiliki sebuah kereta dan rumah sewa.

Namun di Paka dan Kerteh yang terletak di daerah Kemaman, kos sara hidupnya agak tinggi. Ini kerana kedua-dua bandar ini menjadi tempat tinggal pekerja industri gas dan petroleum. Ia memberikan kesan pahit kepada penduduk tempatan yang terpaksa bertanding untuk mendapatkan barangan keperluan harian dengan pekerja industri yang mempunyai pendapatan lebih baik berbanding mereka.

Keadaan sama berlaku di Sarawak. Bandar Bintulu dan Miri yang menjadi pusat industri gas dan petroleum yang menjadikan penduduk bandar ini terpaksa menghadapi kos sara hidup yang tinggi.
Harga rumah di kawasan ini naik mendadak di samping harga barangan meningkat dengan ketara.

Ikuti laporan Kos Sara Hidup untuk bandar-bandar seluruh Malaysia yang disediakan pasukan The Malaysian Insider sepanjang minggu ini sebelum kita menyambut kedatangan tahun 2014 yang serba mencabar.

Perkhidmatan Bas RapidKL, LRT, Monorel Dilanjutkan Sehingga 2 Pagi Pada 31 Dis

Posted: 28 Dec 2013 03:06 PM PST

MSTAR ONLINE

 
KUALA LUMPUR: Perkhidmatan pengangkutan awam bandar bas RapidKL, sistem transit aliran ringan (LRT) dan monorel akan dilanjutkan sempena sambutan Tahun Baharu 2014, Selasa ini.

Naib Presiden Eksekutif Jabatan Komunikasi dan Pemasaran Strategik Kumpulan Prasarana Negara Berhad Lim Jin Aun berkata semua stesen LRT dan monorel akan dibuka sehingga pukul 1 pagi dengan stesen utama iaitu KL Sentral, KLCC, Masjid Jamek, Hang Tuah, Imbi, Bukit Bintang, Bukit Nanas dan Titiwangsa melanjutkan operasi masing-masing sehingga pukul 2 pagi.

"Meskipun begitu, kami akan memantau bilangan pengguna dengan teliti. Jika terdapat keperluan untuk melanjutkan lagi tempoh operasi, kami akan berbuat demikian selain menambah bilangan tren," katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Perkhidmatan bas RapidKL pula akan dilanjut setengah jam melebihi perkhidmatan tren bagi memudahkan orang ramai, katanya.

Lim berkata laluan bas yang akan dilanjut perkhidmatannya ialah U64 (dariTaman Seri Muda ke Pasar Seni), U66 (Taman Medan ke Pasar Seni), U68 (SriManja/Sentosa ke Pasar Seni), U70 (Puchong Prima ke Pasar Seni), U22 (Sri Nilamke Jalan Hang Lekiu), U40 (Terminal Kajang ke Mydin Sinar Kota), U23 (TamanMelawati ke Lebuh Ampang), U224 (Bandar Dato Senu ke Kotaraya), U6 (Taman JasaUtama ke Medan Pasar) dan U88 (Kota Damansara ke Pasar Seni).- BERNAMA

[TURUN] Polis Tak Boleh Sembarangan Larang & Tangkap Peserta Himpunan

Posted: 28 Dec 2013 06:46 AM PST


PAS sertai himpunan Turun

KELAB GREENBOC
 
 
KUALA LUMPUR: PAS bersedia untuk bersama-sama menyertai Himpunan Turun yang akan diadakan menjelang tahun baru akan datang sebagai permulaan kepada siri-siri himpunan seterusnya.

Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr. Mohd Hatta Ramli melihat himpunan yang akan diadakan pada malam 31 Dis anjuran NGO Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) itu bersesuaian dengan perjuangan Pakatan Rakyat.

Bercakap kepada Harakahdaily, Dr. Hatta yang juga Penyelaras Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) menegaskan selepas Himpunan Turun itu, PAS akan terus menyokong mana-mana himpunan yang diadakan selepas itu, sekiranya bersesuaian dengan perjuangan PAS.

Sebagai contoh, katanya PAS akan sama-sama menggerakkan Himpunan Bantah GST yang dirancang diadakan pada Hari Buruh, 1 Mei akan datang.

"Selepas Himpunan Turun, kita akan ada pula Himpunan Bantah GST. Antara masa-masa tersebut, akan ada program-program yang diatur bersama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu sebagai Penggerak Mobilisasi PAS dengan kerjasama NGO lain," tegas beliau.

Dalam pada itu, Dr. Hatta melahirkan rasa kesal dengan sikap pihak tertentu yang cuba melabelkan himpunan malam 31 Dis itu sebagai kononnya himpunan untuk menggulingkan kerajaan.

Biarpun tidak tahu-menahu sekiranya ada gerakan yang akan mengadakan himpunan sedemikian (guling kerajaan), Dr. Hatta berkata Pakatan Rakyat dan NGO Turun tiada kaitan dengan himpunan tersebut.

"Semua tahu, Himpunan Turun itu bertujuan untuk membantah pesta kenaikan barangan dan perkhidmatan. Berhimpun secara aman. Tidak timbul isu guling kerajaan, bukan tujuan pun.

"Jadi, janganlah kerajaan bersikap antagonistik sangat apabila rakyat berhimpun dengan aman. Kita hanya nak bersuara menyatakan bantahan sahaja selepas pelbagai cara kita lakukan bagi mengelakkan kenaikan kos hidup ini, sama ada melalui perbahasan parlimen, perbincangan, penyerahan memorandum dan sebagainya," tegas beliau.

Sehubungan itu, beliau yang berkemungkinan turut menyertai himpunan itu menyeru ahli-ahli PAS untuk bersama-sama menyertainya di Dataran Merdeka dengan suasana aman dan tenteram bagi memberi signal kepada kerajaan tentang kepayahan rakyat. -HD

ULASAN GB

Negara kita ada undang-undang. Polis tidak boleh sembarangan melarang dan menangkap peserta perhimpunan kerana semasa perhimpunan BERSIH 2.0 mahkamah pernah memutuskan polis bersalah menahan dan menangkap beberapa aktivis.

Malah kerana tindakan polis menangkap sesuka hati, pihak kerajaan Malaysia telah diperintahkan oleh mahkamah untuk membayar gantirugi kepada aktivis berkenaan.

Berikut ialah berita-beritanya:-


Bersih 2.0 - Mahkamah Putuskan Kerajaan Bersalah Tangkap Naib Presiden PAS


KUALA LUMPUR: Mahkamah Rayuan hari ini mengarahkan Kerajaan Malaysia membayar ganti rugi sebanyak RM50,000 kepada dua Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

Ganti rugi itu adalah berhubung dengan kes saman yang difailkan oleh mereka selaku plantif terhadap tangkapan yang tidak sah ketika perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011 di KL Sentral.

Sebelum itu Mahkamah Rayuan yang diketuai oleh Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus memutuskan bahawa rayuan kerajaan Malaysia terhadap keputusan saman kedua-dua plantif adalah dibenarkan berhubung ganti rugi sahaja.

Kedua-dua plaintif telah berjaya dalam tindakan saman mereka di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan diputuskan ganti rugi sebanyak RM70,000 tiap seorang atas tangkapan salah dan tidak sah tersebut.

Kedua-dua plantif diwakili peguam Muhammad Faiz Fadzil Noor, Abdul Aziz Hamzah dan Surya Putra Taulan Rasul.

Manakala Kerajaan Malaysia diwakili Peguam Kanan Persekutuan, Habibah Haron.



21 aktivis bebas tuduhan perhimpunan haram


Mahkamah Sesyen Petaling Jaya hari ini menggugurkan pertuduhan terhadap 21 orang peserta yang didakwa berhimpun secara haram dan tidak mematuhi arahan polis dalam perhimpunan sambutan tahun pertama Bersih dan vigil anti ISA pada November 2008.

Pendakwaan terhadap peserta gagal untuk membuktikan prima facie berikutan kegagalan pihak polis menunjukkan peranan yang dimainkan oleh peserta dalam perhimpunan tersebut.

Mereka telah dikenakan pertuduhan dibawah Seksyen 27 Akta Polis yang jika disabit kesalahan membawa hukuman antara RM2,000 sehingga RM10,000 dan/ atau penjara tidak lebih dari setahun.

Pada awal tahun ini Seksyen 27 telah dimansuhkan dan digantikan dengan Akta Perhimpunan Aman.

Dalam kenyataan ringkasnya, Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang berkata, keputusan mahkamah tersebut menunjukkan bahawa kesemua 21 orang peserta tidak seharusnya didakwa.

"Saya juga ingin menegaskan dan berharap agar Peguam Negara tidak membuat rayuan bagi keputusan ini," ujar beliau.

Menyifatkan keputusan ini sebagai tepat, Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan Tony Pua berkata, "Keputusan mahkamah ini sebagai kemenangan kepada kebebasan berhimpun dan menunjukkan bagaimana undang-undang sebelum ini menindas."

Antara yang bebas dari pertuduhan tersebut antaranya ialah Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua, Exco Negeri Selangor Ronnie Liu, ADUN Kampung Tunku Lau Weng San dan Ahli Majlis MBPJ Tiew Way Keng dan yang lain ialah seorang peguam S Ashok Kandiah, Paulino Francesco Miranda, Mohd Khairul Anuar Mohd Jamil, Mohd Fasya Mohd Tajudin, K Thengaran, Ong Boon Keong, Goh Jin Kiat, Henry Hor @ Henry James Hor, and Goh Chien Yee, Johny Andu @ Abu Bakar Adnan, K Raman, G Ramish, Augustine Gan Liam Tee, Andrew Ng Yew Han, Lim Cheng Inn, Ooi Suan Huah dan Ambrose Poh Teik Huat,

Kesemua mereka dituduh mengambil bahagian dalam perhimpunan haram di hadapan bangunan MBPJ pada 9 Oktober 2008 untuk sambutan ulangtahun pertama Bersih dan vigil anti ISA. -HD (19/09/2012)


Bersih 1: Mahkamah bebaskan Tian Chua, Mat Sabu


Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini membebaskan Timbalan Presiden PAS Mohammad Sabu (Mat Sabu) dan Naib Presiden PKR Tian Chua daripada tuduhan menyertai perhimpunan haram semasa Bersih 1.0 pada November 2007.

Hakim Mahkamah Sesyen Jenayah Datuk Jagjit Singh Bant Singh dalam keputusannya berkata, kedua-dua tertu berjaya menimbulkan keraguan munasabah semasa memberikan keterangan berhubung insiden di hadapan Istana Negara.

Sementara itu Jagjit dalam hujahnya berkata, pihaknya bersetuju dengan keterangan bahawa Tian Chua (SD8) dan Mat Sabu (SD10) pada hari terbabit hanya berjalan kaki ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum kepada Yang diPertuan Agong (YDPA).

Malah, semasa kejadian mereka tidak dihalang polis untuk menyerahkan memorandum.

"Mereka berada dalam himpunan di hadapan Istana yang tidak dihalang polis sebaliknya polis bagi mereka masa untuk serahkan memorandum.

"Tujuannya bukan untuk memudaratkan, maka saya berpendapat kedua-dua tertuduh telah berjaya menimbulkan keraguan munasabah tehadap kes pendakwaan," kata Jagjit.

Unit Amal tidak bersalah

Hakim turut menerima hujah lima tertuduh lain yang bertugas sebagai Unit Amal pada hari itu tidak menyertai himpunan tersebut, tetapi hanya bertugas menjaga keselamatan peserta dan mengutip sampah.

Keputusan itu sekaligus membebaskan mereka daripada hukuman penjara maksimum enam tahun atau didenda atau kedua-duanya sekali, seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 143 Kanun Keseksaan dan Seksyen 27(5)(a) Akta Polis 1967.

"Kami bersyukur dan berterima kasih atas sokongan rakyat.

"Saya berpendapat sebarang kes yang melibatkan himpunan yang tidak bersenjata perlu digugurkan.

"Peguam Negera perlu pertimbang semula untuk tarik balik kes perhimpunan aman yang berdasarkan Akta Polis terdahulu kerana sekarang sudah ada Akta Perhimpunan 2012," kata Mat Sabu ketika ditemui pemberita di luar mahkamah.

Sementara itu, Tian Chua berkata kemenangan ini membuktikan perjuangan rakyat menuntut pilihan raya yang adil dan bebas sejak enam tahun lalu bukanlah perkara yang sia-sia.

"Terbukti perjuangan Bersih sejak dulu tetap relevan dan kita akan teruskan sehingga matlamat memulihkan sistem pilihan raya terlaksana," katanya.



NGO: Pentadbiran Najib musuh kebebasan

Posted: 28 Dec 2013 06:40 AM PST


MALAYSIAKINI
 
 
 
Sekumpulan NGO prokebebasan menganggap penggantungan mingguan The Heat oleh kerajaan menunjukkan bahawa pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai "musuh kebebasan".

Perkara itu dinyatakan dalam dalam kenyataan bersama Institut Kajian Dasar, Komunite Seni Jalan Telawi (KsJT) dan Akademi Pak Sako hari ini.

"Kami sebagai sebuah perkumpulan yang menjunjung idea kebebasan serta pembinaan sebuah masyarakat dan negara yang liberal mengecam tindakan Kementerian Dalam Negeri (KDN) menggantung penerbitan akhbar mingguan The Heat.

"Penggantungan tersebut membuktikan pentadbiran Najib musuh kepada kebebasan," kata mereka.

Mereka juga menyeru pelbagai pihak bersatu membentuk "kekuatan liberal" dan mempertahan hak kebebasan yang menjadi asas penubuhan Malaysia.

"Kami berpendirian, menjadi keutamaan kepada semua kumpulan yang menjunjung kebebasan berekspresi untuk tuntas mengungkapkannya dalam apa sahaja bentuk sama ada seni budaya, politik, media dan lain-lain demi menewaskan anasir autoritarian di negara ini," katanya.

Ketiga-tiga kumpulan itu juga dengan tegas menyatakan solidariti dan dokongan terhadap perjuangan Gerakan Media Marah (GERAMM) untuk menuntut kebebasan media ekoran penggantungan akhbar itu.

MIC turut bantah kenaikan tol

Posted: 28 Dec 2013 06:34 AM PST

HARAKAHDAILY 


KUALA LUMPUR: Pergerakan Pemuda MIC Kebangsaan meminta kerajaan membuat kajian terperinci dengan mengambil kira pandangan rakyat akar umbi sebelum memuktamadkan sebarang kenaikan kadar tol lebuh raya.
          
Ketuanya, C. Sivarraajh (gambar) berpendapat kerajaan perlu mencari mekanisme lain yang lebih efektif terutama dalam menyelesaikan isu pembayaran kos perjanjian antara kerajaan dan syarikat konsesi lebuh raya.
          
"Pemuda MIC Kebangsaan memohon supaya kerajaan yang prihatin ini mengenal pasti alternatif lain dalam menyelesaikan masalah kenaikan tol selaras dengan jaminan (sebelum ini) untuk mengurangkan kadar bayaran tol antara bandar secara berperingkat," katanya pada sidang media di sini hari ini.
          
Dalam perkembangan lain, Sivarraajh berkata mulai 4 Jan depan, Pemuda MIC akan menggerakkan satu jawatankuasa khas di setiap bahagian sebagai pemudah cara bagi rakyat terutama kaum India membuat permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M).
          
Menurutnya, jumlah pemohon bagi bantuan itu terutama dalam kalangan masyarakat India kurang memuaskan akibat masalah teknikal.
          
"Pemuda MIC mengambil tindakan proaktif untuk pastikan mereka yang layak berpeluang merasai bantuan yang disediakan kerajaan ini.
          
"Kita akan bantu pemohon secara terperinci bermula dari saat borang diedarkan, bagaimana mengisinya sehingga ia dihantar sama ada secara manual atau elektronik," katanya.
          
Permohonan BR1M dibuka bermula Isnin lepas hingga 31 Jan 2014. - Bernama

20 pelajar terima sumbangan PAS Sepanggar

Posted: 28 Dec 2013 06:30 AM PST



 MOHD KHAIRUDDIN DAUD 


KOTA KINABALU: PAS Kawasan Sepanggar telah menyampaikan sumbangan berbentuk beg dan peralatan sekolah kepada 20 orang murid sekolah rendah bertempat di Kampung Likas, Sepanggar, semalam.

Majlis tersebut merupakan siri pertama penyampaian sumbangan dalam jelajah Program Back To School anjuran PAS Kawasan Sepanggar.

Menurut Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasan Sepanggar, Asfar Akbar, beg dan peralatan sekolah yang disampaikan itu adalah hasil sumbangan daripada orang ramai.

"Alhamdulillah, program siri pertama telah berjaya kita laksanakan. Sumbangan dana daripada orang ramai amat menggalakkan sejak kita melancarkan tabung sumbangan dana pada 20 Disember lalu. Terima kasih saya ucapkan kepada para penyumbang.

Menurutnya lagi, penerima sumbangan terdiri daripada murid-murid yang kurang berkemampuan di sekitar Kampung Likas.

"Kita dapati, masih ramai anak-anak kita yang kurang berkemampuan di sini dan sangat memerlukan sumbangan. Maka, kita di peringkat PAS mèngambil inisiatif ini bagi meringankan beban ibu bapa," tambahnya.

Turut menyampaikan sumbangan ialah Ketua Pemuda PAS kawasan, Abdillah Matlin.

"Jelajah Program Back to School selepas ini akan ke Kampung Padas dan berakhir di Kampung Unngun. Insya Allah program ini akan berakhir dengan satu mini karnival pada hari ahad ini," kata Abdillah.

Malaysia, Mesir dan mahasiswa

Posted: 28 Dec 2013 06:28 AM PST

FARAH 'AQILAH ABD HAMID


Berita kenaikan kos sara hidup seperti kenaikan harga minyak, barangan harian, tarif elektrik dan kenaikan konsesi tol yang bakal dilaksanakan pada Januari 2014 mencetuskan satu fenomena rakyat yang menolak tindakan kerajaan itu.

Hal ini dapat dibuktikan dengan hasil kajian dari Pusat Kajian Demokrasi dan Kajian Pilihanraya Universiti Malaya (UMcedel) terhadap 1,676 responden di Semenanjung Malaysia pada 6 hingga 8 Disember 2013.

Kajian tersebut mendapati 42% responden beranggapan kenaikan harga minyak memberikan kesan kepada kehidupan mereka diikuti 34% kenaikan harga barang, dan kenaikan kadar tarif elektrik sebanyak 24%.

Tambahan pula jawapan serta respon tidak bertanggungjawab yang dibuat oleh menteri-menteri seakan menampakkan kurang cerdiknya mereka terhadap kenaikan kos sara hidup ini.

Keadaan ini telah membangkitkan satu gelombang protes rakyat yang seumpama  Reformasi yang berlaku pada 1998. Mungkin isu yang berbeza, tapi nada yang sama iaitu ketidakadilan kerajaan terhadap kepentingan rakyat.

Antara gelombang yang berlaku ialah Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) yang dipelopori mahasiswa seterusnya diikuti dengan satu street protest yang akan berlaku pada malam 31 Disember 2013.

Yang pasti,kerajaan Malaysia sememangnya khuatir gelombang ini akan menggugat pemerintahan mereka dengan cubaan tangkapan terhadap pengerusi TURUN yang disabitkan kesalahan berniat untuk menggulingkan kerajaan. Tidak kurang media negara dijadikan budak upahan bagi memaparkan berita dan ancaman  bertujuan menakutkan rakyat untuk bersama-sama dalam protes pada 31 Disember ini.

Terlalu besar pengkhianatan kerajaan Malaysia lakukan menerusi kenaikan kos sara hidup ini walaupun  mereka baru sahaja menang dalam Pilihanraya Umum ke-13 pada Mei yang lalu.

Saya tidak dapat menjangkakan apa yang bakal berlaku kepada negara Malaysia sepanjang 5 tahun pemerintahan Barisan Nasional. Golongan kaya terus hidup dalam timbunan kemewahan dan marhaen terus mengemis untuk sesuap nasi. Di benak saya adakah Malaysia akan diisytiharkan bankrap seperti yang digembar-gemburkan?

Mesir dan nasib ummah

Kekalutan kita berhadapan dengan isu kenaikan kos sara hidup ini telah membuatkan kita leka dengan isu yang lebih bersifat global iaitu isu Mesir yang semakin parah.

Saban hari semakin ramai rakyat yang tidak berdosa dibunuh, fatwa ulama' yang membenarkan nyawa rakyat Mesir dikorbankan, Parti Nur dan Dakwah Salafiah cawangan Iskandariah yang bersubahat dengan pihak tentera, kerjasama yang diberikan oleh Saudi dan UAE kepada kezaliman As-Sisi serta banyak lagi mewarnai politik Mesir.

Kekejaman As-Sisi kepada rakyat Mesir lebih teruk jika hendak dibandingkan kekejamaan Israel terhadap rakyat Palestin.

Jika kita menentang kezaliman kerajaan Malaysia yang terus-terang menggunakan wang rakyat dengan salah, rakyat Mesir menentang kezaliman As-Sisi yang membunuh rakyatnya dengan sewenang-sewenangnya.

Malangnya isu kezaliman pemerintah ini tidak akan berhenti dan kezaliman ini akan berterusan selagi mana keadilan Islam tidak ditegakkan atas muka bumi ini. Lagi isu kezaliman yang melatari krisis kemanusiaan yang berlaku.

Di mana pedulisme mahasiswa?

Di tengah kemelut berpanjangan kezaliman pemerintah itu, sautu krisis yang kita hadapi adalah mahasiswa yang semakin kurang sikap peduli. Ada antara mereka yang sibuk untuk mengejar 'first class owner' semasa graduasi dan juga yang leka dengan berhibur dengan budaya hedonism.

Mahasiswa yang kurang sifat empati terhadap masyarakat sekeliling sehinggakan mereka lupa peranan dan amanah mereka pada negara masa mendatang.

Mahasiswalah yang bakal memimpin negara di pelbagai varsiti masyarakat serta bakal mendidik anak bangsa seterusnya. Tugas ini amatlah berat dan mesti dimulakan dengan pembinaan diri seorang mahasiswa.

Oleh itu, mahasiswa semestinya mempunyai sikap kritis serta peduli terhadap perkara-perkara yang berlaku sekelilingnya juga terhadap masyarakat.

Bangkitlah mahasiswa, keluarlah dari kepompong pentingkan diri, pedulilah pada dunia sekelilingnya dan beranikanlah dirimu untuk menentang ketirisan kerajaan kerana kau harapan negara suatu hari nanti.

(*)  Penulis ialah pelajar Kejuruteraan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

PAS sertai himpunan Turun

Posted: 28 Dec 2013 06:26 AM PST

ANIS NAZRI 


KUALA LUMPUR: PAS bersedia untuk bersama-sama menyertai Himpunan Turun yang akan diadakan menjelang tahun baru akan datang sebagai permulaan kepada siri-siri himpunan seterusnya.

Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr. Mohd Hatta Ramli (gambar) melihat himpunan yang akan diadakan pada malam 31 Dis anjuran NGO Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun) itu bersesuaian dengan perjuangan Pakatan Rakyat.

Bercakap kepada Harakahdaily, Dr. Hatta yang juga Penyelaras Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Minyak (Protes) menegaskan selepas Himpunan Turun itu, PAS akan terus menyokong mana-mana himpunan yang diadakan selepas itu, sekiranya bersesuaian dengan perjuangan PAS.

Sebagai contoh, katanya PAS akan sama-sama menggerakkan Himpunan Bantah GST yang dirancang diadakan pada Hari Buruh, 1 Mei akan datang.

"Selepas Himpunan Turun, kita akan ada pula Himpunan Bantah GST. Antara masa-masa tersebut, akan ada program-program yang diatur bersama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu sebagai Penggerak Mobilisasi PAS dengan kerjasama NGO lain," tegas beliau.

Dalam pada itu, Dr. Hatta melahirkan rasa kesal dengan sikap pihak tertentu yang cuba melabelkan himpunan malam 31 Dis itu sebagai kononnya himpunan untuk menggulingkan kerajaan.

Biarpun tidak tahu-menahu sekiranya ada gerakan yang akan mengadakan himpunan sedemikian (guling kerajaan), Dr. Hatta berkata Pakatan Rakyat dan NGO Turun tiada kaitan dengan himpunan tersebut.

"Semua tahu, Himpunan Turun itu bertujuan untuk membantah pesta kenaikan barangan dan perkhidmatan.  Berhimpun secara aman. Tidak timbul isu guling kerajaan, bukan tujuan pun.

"Jadi, janganlah kerajaan bersikap antagonistik sangat apabila rakyat berhimpun dengan aman. Kita hanya nak bersuara menyatakan bantahan sahaja selepas pelbagai cara kita lakukan bagi mengelakkan kenaikan kos hidup ini, sama ada melalui perbahasan parlimen, perbincangan, penyerahan memorandum dan sebagainya," tegas beliau.

Sehubungan itu, beliau yang berkemungkinan turut menyertai himpunan itu menyeru ahli-ahli PAS untuk bersama-sama menyertainya di Dataran Merdeka dengan suasana aman dan tenteram bagi memberi signal kepada kerajaan tentang kepayahan rakyat.

Tinggalkan Malaysia jika tidak suka kerajaan BN, kata Ketua Wanita Umno

Posted: 28 Dec 2013 01:50 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER

 
Wanita Umno Bahagian Kuantan meminta pihak yang tidak berpuas hati dengan kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) meninggalkan negara ini dan tinggal di negara yang disukainya.

Ketuanya Datuk Zaiton Mat (gambar) berkata, adalah mudah untuk mempertikaikan kelemahan kerajaan tetapi dalam masa yang sama menafikan usaha kuat yang dibuat kerajaan untuk melahirkan suasana yang bebas dan harmoni di negara ini.

Zaiton berkata demikian selepas mengetuai 50 anggota Umno Kuantan dan Paya Besar yang membuat laporan polis di Balai Polis Kuantan semalam, lapor The Star.

Laporan polis itu dibuat berikutan cadangan "Himpunan Guling Kerajaan" menjelang sambutan tahun baru di Kuala Lumpur.

Masyarakat Kuantan dan Paya Besar antara pihak yang paling marah dengan kerajaan ekoran kegagalan jentera kerajaan membantu mereka ketika banjir besar melanda Kuantan baru-baru ini.

Ekoran itu, pelbagai kata nista ditujukan kepada kerajaan khasnya Umno ekoran kegagalan pemimpinnya turun membantu mangsa banjir.

Usaha anggota Parlimen Kuantan Fuziah Salleh untuk mendapatkan bantuan melalui usul agar diumumkan darurat di Kuantan pula dicerca oleh ahli Parlimen daripada BN termasuk meminta beliau pulang sahaja ke kawasannya yang sedang banjir itu.

Kenyataan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Sharizat Jalil yang menggunakan perkataan "bangsat" terhadap beliau semakin memarahkan penduduk Kuantan kepada kerajaan BN

MTEM selar Petronas kerana ketepikan syarikat Bumiputera

Posted: 28 Dec 2013 01:47 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER


















Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) menyelar syarikat gergasi minyak terbesar negara Petronas yang dilihat terus menerus mengenepikan usahawan Bumiputera dengan pemberian projek kepada syarikat perniagaan asing.

MTEM yang mendapat dana awal daripada Perdana Menteri itu mendakwa, wujudnya manipulasi dalam penawaran kontrak terbesar SK316 daripada Petronas yang bernilai RM1 bilion yang diberikan kepada syarikat Perancis, Technip dan rakan usahasama mereka iaitu Malaysia Marine Heavy Engineering (MMHE).

Tambah mengejutkan apabila syarikat Technip itu dikatakan enggan menawarkan syarikat tempatan untuk bekerjasama dalam projek tersebut sebaliknya hanya akan menawarkan kepada syarikat berstatus pengeluar sahaja.

"Projek yang bernilai RM1 billion ini adalah bagi kerja kerja kejuruteraan, pemerolehan, pembinaan, pemasangan dan pentauliahan (EPCIC) sebagai salah satu daripada projek penting tahun ini selepas Projek Malikai, Sabah.

"Bagaimanapun syarikat ini enggan untuk berkongsi dengan apa diperoleh dari Petronas yang sepatutnya membantu usahawan Bumiputera," kata MTEM dalam satu kenyataannya hari ini.

Malah MTEM juga turut mendakwa pembidaan projek blok terbesar SK316 diperoleh atas tiket rakan usahasama mereka di negara ini iaitu MMHE.

MTEM pada masa sama membidas Petronas yang memberikan tanggungjawab untuk memutuskan hak perolehan kepada Technip memandangkan syarikat tersebut juga merupakan entiti perniagaan asing.

Pada masa sama MTEM juga mempersoalkan alasan Petronas yang kononnya berkata syarikat tempatan lebih layak untuk projek kecil walhal hakikatnya usahawan Bumiputera juga dikekang untuk mendapatkan manfaat tersebut.

"Trend yang sama tetap berlaku apabila kami masih dihalang daripada menyertai pembidaan tender untuk projek berskala kecil seperti yang telah berlaku di Sepat dan Berantai.

"Segala urusan tender telah di rus oleh syarikat Petrofac yang memanipulasi proses perolehan dan akhirnya dimenangi sebuah syarikat asing dari India," kata MTEM.

Sebelum ini Projek Malikai yang bernilai RM2.4 billion yang telah dianugerahkan pada 2013 turut menyaksikan situasi sama kerana hampir semua syarikat tempatan yang berdaftar dengan Petronas di bawah kod SWEC (Kod Kerja Standard dan Pembuatan) untuk kerja kerja bekalan dan perkhidmatan tidak dijemput untuk menyertai pembidaan di dalam perolehan.

Polis didakwa cabul undang-undang bila terlibat paksa penduduk Kampung Railway berpindah

Posted: 28 Dec 2013 01:45 AM PST

OLEH DIYANA IBRAHIM

N. Surendran bercakap pada sidang akhbar di pusat khidmat masyarakat Parlimen Batu di Kuala Lumpur berkenaan tindakan pemaju merobohkan Kampung Railway lebih awal daripada yang dijanjikan. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 28 Disember, 2013. 
N. Surendran bercakap pada sidang akhbar di pusat khidmat masyarakat Parlimen Batu di Kuala Lumpur berkenaan tindakan pemaju merobohkan Kampung Railway lebih awal daripada yang dijanjikan. Gambar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli



Ahli Parlimen Pakatan Rakyat (PR) mendakwa pihak polis bukan sahaja melanggar hak asasi manusia bahkan telah mencabul undang-undang apabila menggunakan kekerasan terhadap penduduk dalam isu merobohkan kampung tradisi India, Kampung Railway di Kuala Lumpur semalam.

Ahli Parlimen Padang Serai N. Surendran (gambar) berkata, tindakan polis itu sebagai menyalahgunakan kuasa dan melanggar Akta Polis 1967 yang secara tidak langsung membantu pemaju mengusir penduduk.

Surendran juga menuntut penjelasan daripada Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung isu berkenaan.

Semalam 30 buah  keluarga Kampung Railway dilaporkan telah diusir keluar daripada rumah mereka bagi memberi laluan kepada pihak pemaju merobohkan perkampungan tersebut bagi pembangunan.

Bagaimanapun keadaan menjadi tegang apabila penduduk bertindak melawan kembali dengan mendakwa pemaju melanggar perjanjian yang ditetapkan iaitu memberi masa untuk berpindah sehingga Ahad ini.

Ia menyaksikan tujuh ditahan termasuk seorang remaja berumur 16 tahun dan dua wanita.

Selain Surendran, sidang media juga turut dihadiri oleh peguam Latheefa Koya, Ahli Parlimen Batu Tian Chua , Ahli Parlimen Wangsa Maju Tan Kee Kwong  serta aktivis S. Jayathas.

Mereka mendakwa campur tangan oleh pihak berkuasa dalam perobohan kampung tersebut membuktikan satu lagi korupsi yang dilakukan kerajaan Barisan Nasional.

Surendran berkata polis hanya dibenarkan terlibat sekiranya terdapat unsur jenayah dalam insiden tersebut.

Sementara itu Ahli Parlimen Batu Tian Chua menggesa Khalid dan Zahid menyatakan apakah perlakuan jenayah penduduk di situ sehingga melibatkan campur tangan polis.

"Sekiranya penduduk disabitkan dan terletak atas arahan mahkamah sepatutnya mereka dibawa ke mahkamah bukannya kepada polis," katanya.

Pengerusi Biro Bantuan Guaman turut mendakwa polis juga tidak mempunyai hak dan telah melanggar undang-undang sekali lagi menahan remaja yang masih di bawah umur.

"Ia satu lagi perbuatan yang melanggar undang-undang apabila menahan seorang remaja bawah umur kerana itu kita berjanji usaha kita menghalang kekejaman ini akan berterusan," katanya.

Pada masa sama Tian Chua menggesa pemaju untuk memberikan pampasan sewajarnya kepada penduduk.

"Sebelum ini bukan kerana mereka enggan berpindah ke pangsapuri yang disediakan namun bentuk rumah tidak mengikut keperluan untuk sebuah keluarga oleh demikian mereka menggesa agar pengubahsuaian dilakukan.

"Kita juga menuntut pihak pemaju membayar pampasan dalam bentuk wang tunai juga, sebelum ini kita diberitahu terdapat tawaran tidak sekata yang diberikan pemaju, kenapa wujudkan isu berkenaan," soal beliau.

Tanah perkampungan Railway yang menjadi tempat tinggal bagi lima generasi itu telah dijual kepada syarikat YTL Corp Berhad pada tahun 1990.

Anak syarikat YTL, Sentul Raya Sdn Bhd yang merupakan syarikat pemaju bertanggungjawab untuk membangunkan kawasan tersebut telah menawarkan unit perumahan kos rendah di Bukit Jalil juga wang tunai sebanyak RM18,000 sebagai ganti rugi pengangkutan dalam tempoh tiga tahun sebagai pampasan kepada 100 lagi keluarga yang bersetuju untuk berpindah.

Namun 30 keluarga Kampung Railway bagaimanapun enggan menerima tawaran tersebut.

Kesemua mangsa tersebut kini dikatakan berlindung di sebuah kuil Hindu di Sentul.

Anwar, Karpal mengadu terus kepada AG selepas polis tidak bertindak

Posted: 28 Dec 2013 01:42 AM PST

OLEH V. Anbalagan PENOLONG PENGARANG BERITA




Setelah berputus asa dengan pihak polis, Karpal Singh (gambar) dan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah merujuk terus kepada Tan Sri Abdul Gani Patail tentang status laporan mereka terhadap calon Barisan Nasional Permatang Pauh, Mazlan Ismail lima bulan lalu.

Kedua-dua laporan yang difailkan di ibu pejabat polis Petaling Jaya terhadap Mazlan yang mendakwa beliau menerima lebih daripada 6,000 surat tanpa nama yang menyatakan bahawa Anwar telah memberi Karpal RM50 juta sebagai yuran guaman dan  untuk merasuah pihak pendakwaan dan badan kehakiman.

Karpal berkata beliau menghantar surat kepada Peguam Negara hari ini bagi mengetahui status laporan mereka yang dibuat pada 4 Ogos.

"Kami tidak akan membiarkan perkara ini. Kami mahu Gani, yang juga pendakwa raya memberitahu kita apa yang sedang berlaku," katanya kepada The Malaysian Insider.

Peguam kanan itu berkata sebagai pengadu, mereka bergantung kepada peruntukan dalam Kanun Prosedur Jenayah untuk menuntut hak-hak mereka bagi memastikan mereka sentiasa dimaklumkan mengenai perkembangan kes itu.

"Polis masih belum hubungi kami untuk merekodkan sebarang kenyataan dan saya cenderung untuk percaya bahawa tiada sebarang siasatan telah dimulakan," katanya lagi.

Karpal berkata, beliau sebelum ini telah menulis kepada pegawai  polis yang bertanggungjawab bagi daerah Petaling Jaya tetapi tiada jawapan .

"Sekurang-kurangnya, saya mengharapkan pihak polis memaklumkan kami berhubung siasatan terhadap aduan itu," katanya.

Beliau berkata, pihak polis dan pendakwa raya mesti bertindak sewajarnya  dan segera terhadap semua laporan kerana dakwaan yang dibuat agak serius, terutama terhadap badan kehakiman dan Pejabat Peguam Negara.

Pada 4 Ogos lalu, Anwar dan Karpal membuat laporan polis terhadap Mazlan dan media arus perdana.

Kedua-dua tokoh pembangkang mendakwa mereka difitnah berhubung kandungan 6,000 surat tanpa nama yang didakwa dihantar ke rumah Mazlan itu.

Mazlan memberitahu pemberita pada 3 Ogos bahawa lebih daripada 6,000 surat itu dihantar ke rumahnya mendakwa Anwar membayar Karpal lebih RM50 juta sejak 2008 untuk yuran guaman dan rasuah kepada hakim-hakim dan pendakwa.

Karpal berkata Mazlan sepatutnya membuat laporan polis atau Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berbanding membawa hal berkenaan kepada media arus perdana.

Beliau berkata adalah jelas ia menunjukkan bahawa Mazlan dan beberapa media telah melakukan kesalahan di bawah Kanun Keseksaan, Akta Hasutan dan Mesin Cetak dan Penerbitan 1984.

"Saya jangka Gani akan memberi perhatian khusus terhadap kes ini kerana Mazlan telah membabitkan badan kehakiman dan pegawai-pegawai beliau," katanya.

Sementara itu, Karpal berkata beliau akan memfailkan saman fitnah terhadap Mazlan, Utusan Malaysia dan TV3 minggu depan.

"Saya telah menghantar surat meminta penjelasan tetapi mereka tidak memenuhinya. Saya akan meneruskan untuk mendapatkan keadilan melalui mahkamah," kata beliau.

Polis keluar amaran keras terhadap penganjur perhimpunan guling kerajaan

Posted: 28 Dec 2013 01:29 AM PST

THE MALAYSIAN INSIDER
 























Polis memberi amaran keras terhadap individu atau kumpulan yang mengadakan perhimpunan haram 'menggulingkan kerajaan' di Dataran Merdeka di Kuala Lumpur, Selasa ini.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Amar Singh Ishar Singh berkata pihak polis tidak teragak-agak menahan pihak yang cuba mencetuskan huru-hara di bawah Akta Kanun Keseksaan dan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas)(Sosma) 2012.

Beliau berkata hasil risikan mendapati beberapa kumpulan dan badan bukan kerajaan akan terlibat dalam perhimpunan itu bagi menunjukkan rasa tidak berpuas hati mereka ke atas kerajaan dan seterusnya mahu menimbulkan kekacauan.

"Kumpulan Gerakan Turun Kos Sara Hidup (Turun), Jingga 13, Solidariti Anak Muda Malaysia serta Solidariti Mahasiswa Malaysia dipercayai akan terlibat dalam perhimpunan itu," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata penganjur perhimpunan haram tersebut dipercayai akan mendirikan khemah di sekitar Dataran Merdeka dengan membawa pelbagai senjata termasuk bom tangan bagi melakukan kekecohan.

Amar Singh menasihatkan orang ramai supaya tidak menyertai dan menyokong perhimpunan sedemikian kerana ia menyalahi undang-undang negara.

Katanya setakat hari ini, pihak polis telah menerima 588 laporan di seluruh negara dari pelbagai pihak bagi membantah perhimpunan berkenaan. - Bernama

PKR gesa SPRM siasat anak Rosmah beli megapuri RM110 juta di New York

Posted: 28 Dec 2013 01:27 AM PST

OLEH DIYANA IBRAHIM


Tian Chua mengulas laporan pembelian megapuri mewah oleh anak tiri Perdana Menteri di Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Batu di Kuala Lumpur. Gabar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 28 Disember, 2013. 


Tian Chua mengulas laporan pembelian megapuri mewah oleh anak tiri Perdana Menteri di Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Batu di Kuala Lumpur. Gabar The Malaysian Insider oleh Najjua Zulkefli, 28 Disember, 2013.Ahli Parlimen Batu, Tian Chua menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat bagaimana anak tiri Perdana Menteri boleh membeli sebuah megapuri (penthouse) bernilai RM110 juta di New York.

Kenyataan ini dibuat ketika mengulas laporan pembelian satu unit kondomium mewah, megapuri, di New York oleh anak tiri Perdana Menteri, Riza Shahriz Abdul Aziz, 36.

Tian Chua berkata pendedahan itu amat mengejutkan ketika rakyat bergelut dengan kesukaran menghadapi peningkatan kos sara hidup.

"Ia amat mengejutkan dan kita persoalkan dari manakah dia mendapat wang sebanyak itu kerana angkanya terlalu besar iaitu RM110 juta," katanya kepada media hari ini.

Oleh itu, beliau menggesa SPRM perlu lebih memainkan peranan untuk menjalankan siasatan ke atas anak tiri  Perdana Menteri tersebut.

"Pendedahan itu seperti membuktikan terdapat kalangan pemimpin yang begitu kebal daripada
undang-undang.

"Sepatutnya SPRM tidak perlu dibayangi dengan kuasa seperti ini, mereka haruslah menjalankan siasatan biarpun tiada tuduhan kerana ini merupakan penyelewengan yang amat serius," katanya.

Semalam media melaporkan Riza yang merupakan anak lelaki Datin Seri Rosmah Mansor dengan bekas suami terdahulu telah membeli hartanah di West 63rd Street Park di laurel New York.

Laporan itu memetik laman Web syarikat hartanah New York The Real Deal menyatakan Riza membeli megapuri tujuh bilik pada 19 November tahun lepas.

Unit megapuri itu dibeli Riza menerusi syarikat dengan liabiliti terhad dikenali sebagai Park Laurel Acquistation

Risiko maut dan kebejatan jenayah bila barang naik!

Posted: 27 Dec 2013 11:51 PM PST


Oleh Dr Dzulkefly Ahmad 


Tirai 2013 bakal dilabuhkan dalam beberapa hari lagi. Namun kali ini tidak ramai yg mahu membuat azam dan cita-cita besar di ambang tahun baru ini. Sebabnya mudah.  Rakyat di negara ini sedang menghitung pelbagai ancaman kenaikan kos saraan hidup atau inflasi yang mesti mereka depani.

Kali terakhir harga petrol dan diesel dinaikkan atas nama 'rasionalisasi subsidi' pada bulan September lalu (2013), 'analysts' sebuah Bank Pelaburan (Maybank lnvestment Bank) melaporkan bahawa inflasi (CPI) melonjak paling tinggi dalam 20 bulan berbanding sebelumnya ke paras 2% pada bulan Oktober. Pantas betul.

Kalau lonjakan tersebut dicetuskan oleh hanya satu faktor yakni ketika bahan bakar itu dinaikkan 20 sen satu liter, rakyat gerun memikirkan apakah 'malapetaka dan celaka' yang bakal menimpa mereka ketika pelbagai kenaikan dilakukan serentak dan mendadak.

Tahun 2014 pastinya 'Tahun Derita'. Golongan berpendapatan rendah, khasnya nelayan, petani serta peniaga pasar malam contohnya, yang tak ada kenaikan gaji berkali ganda, berdepan dengan prospek hidup yang sangat suram dengan hempitan kos saraan hidup yang bakal melambung. Pendapatan mereka yang tetap sama atau kalau peniaga mungkin sahaja mengecut sebab kuasa membeli rakyat mengecil akibat inflasi.

Bayangkan setelah penarikan subsidi gula pada hari yg sama Belanjawan 2014 dibentang 25 Oktober lalu, rakyat secara berdikit-dikit dengan kaedah 'conditioning' minda, didedah tentang kenyataan bahawa mereka akan berdepan dengan kenaikan tarif elektrik, kos pengangkutan awam, kenaikan tol di 13 lebuhraya, kenaikan 40% bas sekolah dan bayaran bulanan Astro untuk tahun depan ini.

Paling menyiksa kerana semua kebejatan ini bakal berlaku seawal Januari 2014, 8 bulan setelah 47% pengundi memandatkan kembali kerajaan Umno-BN memerintah Putrajaya. Kerajaan yang paling lama di muka bumi ini (tak termasuk kerajaan Komunis Cina) nyata sudah hilang kepeduliaan terhadap rakyatnya, semacam mengalami sejenis sindrom 'pyschosclerosis' – buta perut atau hilang kepekaan dan tak prihatin penderitaan rakyat atau dalam bahasa Ingeris 'hardening of feelings'.

Sudah sampai waktunya juga 53% pengundi-rakyat yang menolak kerajaa Umno-BN ini wajar bangkit bersama masyarakat sivil (NGOs) dari pelbagai latar-belakang, untuk menentang kezaliman ini. Pembayaran BRIM nyata tidak bererti kalau 'untung secupak rugi segantang'.

Ini perbuatan kerajaan Umno-BN paling biadap mentelahan baru sahaja dimandatkan semula dan telah berjanji 'bulan dan bintang' dalam pilihanraya ke-13 lalu. Hairan juga PM Najib naikkan tol sementara telah berjanji sebaliknya. Begitu juga halnya tentang kenaikan tarif elektrik gergasi utiliti

Tenaga Nasional Berhad atau TNB sebab baru sahaja mengisytiharkan keuntungan RM4.46 bilion dalam laporan kewangan berakhir April 2013 lalu, menambah dari RM4.41 bilion keuntungan tahun sebelumnya.

Mengapa kerajaan izinkan kenaikan ini adalah amat membingungkan. Kenaikan menasabah kalau TNB mengalami kerugian. Kerajaan  cepat-cepat membuat penjelasan bahawa kenaikan tidak akan membabit 4.6juta ketua isirumah kerana kenaikan tarif tak menjejaskan golongan domestik ini yang pengggunaannya rendah.

Nyata kerajaan ini samada benar-benar jahil atau memang jahat serta buat-buat tak faham. Rakyat umumnya sudah mulai faham bahawa yang dipertikaikan bukan kenaikan bil bulanan elektrik atau tol itu sahaja, tetapi 'kesan rantaian' (chain effect) ke atas pelbagai barangan dan perkhidmatan yang menggunakan bahan bakar, elektrik dan pengangkutan dan tol.

Tekanan inflasi akibat kenaikan kos terhadap barangan dan perkhidmatan ini atau "Cost-Push Inflation' adalah sangat parah! Sesungguhna, CPI (Indek Harga Barangan) bukan ukuran beban sebenar rakyat. Ia adalah lebih tinggi dan lebih teruk. Rakyat sudah tidak dapat lagi dibendung amarah mereka. Satu lagi aspek kenaikan.     

Ya, memandangkan kadar inflasi diramalkan bakal mencecah 3.5% sehingga 4% (CPI atau Indeks Harga Pengguna) oleh pelbagai pihak 'analysts' Perbankan Pelaburan pada tahun 2014, maka Bank Negara Malaysia (BNM) pastinya akan menaikkan satu kadar faedah yang dinamakan 'Kadar Faedah Semalaman' atau 'Overnight Policy Rate'-OPR.

Dengan kenaikan OPR maka kaedah faedah pinjaman (Average Lending Rate) akan dinaikkan oleh semua bank komersil sekaligus menjadikan bayaran bulanan pi akan pinjaman juga turut naik. Apa akan berlaku? Ramailah yang akan tersiksa dan terbeban untuk membayar ansuran yang lebih tinggi.

Lebih banyak lagi 'Hutang Tak Berbayar atau NPL'. Lebih ramailah rakyat akan bakal muflis dan bankrap!

Impak inflasi seperti ini bukan sahaja dari aspek kewangan.  Kesan sosial ke atas keutuhan kekeluargaan apabila ibu-bapa mula membuat pelbagai kerja tambahan pastinya menjejas pelbagai aspek keharmonian keluarga dan anak-anak. Ini sudah pasti. Apa lagi? Ada lagi dan yang ini tentunya menyayat hati.

Mengikut kajian sebuah badan penyelidikan (International Association of Traffic and  Services) setiap kali bahan bakar (petrol dan diesel) naik dan inflasi tercetus golongan berpendapatan rendah akan merubah cara hidup mereka. Menteri-menteri BN tak payahlah suruh rakyat ikat perut atau suruh ambil jalan alternatif kalau tak bayar kenaikan tol sebab rakyat memang tahu sangat untuk 'survive'.

Hanya menteri-menteri  yang boleh hidup mewah bershopping di Harold London dan bandar-bandar besar dunia semasa cuti Christmas dan Tahun Baru ini. Rakyat sudah mula ikat perut dan sedang bergelut untuk menyiapkan anak-anak hendak mula bersekolah.

Namun yang hendak didedah penulis ialah apabila rakyat marhaen bertukar dari kereta kancil dan proton saga mereka kepada menunggang motosikal untuk ke pejabat, maka di situ jugalah dapatan kajian membuktikan bahawa kadar kemalangan meningkat. Sudah umum maklumi bahawa Malaysia merupakan Negara punyai risiko kematian jalanraya tertinggi di dunia. Penunggang motosikal terdedah tiga kali ganda risiko kemalangan berbanding menaikki kereta!

Dengan kenaikan kos saraan hidup ini atau inflasi barang naik ini, rakyat Malaysia sekaligus berdepan dengan maut jalanraya. Apakah kerajaan Umno-BN sedar akan akibat perbuatan mereka menaikkan secara mendadak kesemua ini? Umno-BN memangsakan rakyat!

Satu dapatan kajian sekumpulan penyelidik USM sedikit waktu lalu (2009) juga menemui hubungan faktor inflasi dan kadar jenayah. Sayugia dingatkan kerajaan Najib dengan NKRA Jenayah serta KPInya pasti akan tercalar apabila rakyat lebih mudah menukar  kerjaya mereka atau menambah pendapatan dengan meragut, mencuri dan merompak! Dapatan menemui hakikat bahawa semasa dalam tekanan kos saran hidup yang tinggi-inflasi, kadar jenayah meningkat! Rakyat juga diheret ke kancah jenayah atau menjadi mangsa jenayah. Pencetusnya siapa?

Apakah benar tidak ada cara lain kecuali mengheret negara ke kebejatan inflasi dan kesengsaraan hidup ini dengan menarik balik subsidi-subsidi penting ini? Tun Mahathir yang baru celek pun suruh supaya kos pengurusan diturunkan bukan subsidi direntap macam malaikat maut mengambil nyawa.

Maka Najib dan konco2nya wajar berfikir panjang. Apakah mereka sanggup mengundang semua malapetaka untuk rakyat di negara ini. Menjual asset negara dan berniaga (securitise mortgages) atas pajakan pembelian rumah kerajaan memang langkah desperate. Umum akan lebih faham kalau maksudnya ialah 'gali lubang baru untuk tutup lubang hutang lama'. Pokoknya masih berhutang untuk bayar hutang.

Sudah cemuih atau mangli dan bosan rakyat sarankan supaya lobang-lobang kebocoran ditutup dahulu, rasuah ditangani, monopoli dirungkaikan jenayah 'kebodohan dan kebebalan' pihak birokrasi di atasi dalam 'perolehan' atau 'procurement' seperti didesak oleh Laporan "Ketua Audit Negara" setiap tahun.

Kalau berdegil dan keras kepala juga kerajaan Najib ini, jumpa anda semua di demonstrasi  'TURUN' pada 31 hb Disember. Bukan TURUN itu untuk suruh kerajaan Umno-BN turun dengan cara digulingkan. Silap itu! Patutlah ada pelajar yang ditahan kerana hendak guling kerajaan.

Turun itu adalah kempen supaya 'jangan subsidi ditarik dan Tol serta Tarif dinaik'. Itu maksudnya.

Sah ada pihak yang silap faham. Ini lah yang dimaksudkan dengan kata Tun Mahathir... Jangan lama-lama memerintah akibatnya lebih ramai pemimpin yang 'bodoh' mengemudi kerajaan.

Akhir sekali kalau GST mahu juga dilaksanakan pada April 2015, memanglah bagai dek kata, rakyat akan di 'Gasak Sampai  Tumbang'. Tapi tak tahu kali ini siapa yang benar-benar akan Tumbang?

Cuma hari ini penulis ingatkan kerajaan Najib-BN, belum pasti siapa yang bakal Tumbang pada PRU14. Jangan terlalu angkuh setelah mengemis dan mendapat sokongan 47% sokongan rakyat! -

Akhirnya hanya satu demo 31 Dis di Dataran

Posted: 27 Dec 2013 11:49 PM PST

 
 
 
MALAYSIAKINI
 
 
Penganjur-penganjur perhimpunan membantah kenaikan harga barang dan kos sara hidup di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur, akhirnya mencapai kata sepakat bergabung bersama-sama untuk demontrasi pada 31 Disember ini.

Perkara itu diumumkan dalam kenyataan bersama kedua-dua kumpulan itu – Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN) dan Gabungan Gerakan3112 hari ini.

"Setelah satu pertemuan berlangsung, kami dari Gerakan3112 dan NGO TURUN akhirnya mencapai kata sepakat bersama rakyat menganjurkan sebuah himpunan protes besar-besaran di Dataran Merdeka menjelang ambang tahun baru," menurut kenyataan itu.

Mereka juga sekali lagi menafikan terlibat dengan "Himpunan Guling Kerajaan" seperti diwar-warkan oleh media arus perdana dan menyifatkannya sebagai tohmahan tidak bertanggungjawab.

"Himpunan anjuran rakyat ini adalah himpunan aman yang dibenarkan menurut Perkara 10 Perlembagaan Malaysia," katanya merujuk kepada peruntukan kebebasan berhimpun.

Mereka memilih tiga tempat sebagai tempat berkumpul awal pada jam 9 malam, iaitu pusat membeli belah Sogo, Masjid Jamek dan Pasar seni.

Peserta kemudiannya akan berarak ke Dataran Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) untuk bergabung dengan kumpulan aktivis anak muda dan mahasiswa sebelum maju bersama-sama ke Dataran Merdeka.

Mereka akan memakai pakaian hitam sebagai lambang bantahan mereka dan digalakkan membawa bendera kebangsaan.

"Pihak Gabungan Gerakan3112-TURUN mengharap kerjasama dari pihak polis dan tidak ada pihak samaran yang sabotaj," menurut kenyataan itu lagi.

Jangan biarkan BN alih isu

Posted: 27 Dec 2013 11:39 PM PST


Oleh ZULKIFLI YAHAYA


PERCAYALAH bahawa perkara yang paling ditakuti oleh BN ialah isu yang boleh membangkitkan kemarahan orang ramai, termasuk orang Umno sendiri. Pilihan raya umum 1999 tahap sokongan orang Melayu terhadap BN adalah paling rendah. Puncanya kerana ahli-ahli dan penyokong Umno sendiri marahkan tindakan Dr Mahathir Mohamad yang mereka sifatkan menzalimi Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Selepas peristiwa tersebut hingga PRU 2013 tidak muncul lagi isu yang membawa kemarahan kepada orang Melayu dan Umno secara serentak.

Banyak isu yang membangkitkan kemarahan orang Melayu tetapi tidak pada orang Melayu Umno.

Selepas 15 tahun berlalu, nampaknya situasi terkini menunjukkan sudah muncul isu yang membangkitkan kemarahan orang Melayu dan Umno terhadap kerajaan. Di pejabat, kedai kopi, tempat awam, di media sosial atau di mana sahaja  kini, kita mudah untuk temui ahli dan penyokong Umno marahkan kerajaan berikutan tekanan kos hidup yang semakin hari semakin membebankan.

Semua sedar bahawa punca kenaikan harga barang dan perkhidmatan berlaku akibat kerajaan menaikkan harga bahan bakar, gula, tol dan akan menaikkan tarif elektrik. Pengumuman kerajaan akan mengadakan GST juga menjadi pemangkin terhadap segala kenaikan. Para pemimpin pembangkang siap mengisytiharkan 2014 sebagai Tahun Barang Naik.

Ahli Parlimen Kepala Batas, Dato' Seri Reezal Naina Merican berani mengkritik dalam isu kenaikan kadar tol. Menurutnya, BN secara spesifik melalui akujanji pilihan raya mengumumkan akan mengurangkan kadar bayaran tol secara berperingkat.

Sebelum itu Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin dalam Perhimpunan Agung Umno turut mendesak kerajaan menimbang semula kenaikan tarif elektrik. Beliau juga melahirkan kebimbangan terhadap peningkatan kos hidup yang dihadapi rakyat.

Reezal, Khairy dan beberapa lagi pemimpin Umno adalah mereka yang mewakili golongan yang 'sedar' dalam Umno bahawa kesan membiarkan isu tekanan kos hidup adalah ancaman besar terhadap sokongan orang Melayu dan Umno sendiri terhadap kerajaan.

Apatah lagi pemimpin Pakatan Rakyat pernah memberi amaran sebelum PRU13 bahawa jika BN terus diberi mandat maka rakyat akan menderita dengan pelbagai kenaikan tarif dan barangan bersubsidi. Kerajaan BN hanya menahan sementara kenaikan dahulu demi menghadapi PRU.

Pengarah Strategik KeADILan, Rafizi Ramli pernah berkata bahawa kerajaan akan naikkan satu persatu barangan dan perkhidmatan pada 2014 sebelum GST dilaksanakan. BN tahu bahawa GST akan melonjakkan inflasi dan kenaikan harga sukar dibuat selepas itu memandangkan PRU perlu diadakan sekitar 2017-18.

Najib mungkin berpegang pada sikap 'Melayu mudah lupa' yang diberitahu oleh Mahathir.

Biar orang Melayu marahkan BN di awal penggal pentadbiran, tetapi di hujung pentadbiran menjelang PRU maka mereka mula menabur dedak dan umpan untuk membeli undi rakyat.

Mengikut kajian Merdeka Center populariti Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak jatuh paling rendah sejak memegang jawatan itu apabila ratingnya jatuh daripada 62% Ogos lalu ke 52% pada bulan Disember ini.

Kajian itu dibuat selepas pemotongan subsidi minyak dibuat oleh kerajaan pada September 2013, pembentangan Bajet 2014 yang memperkenalkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dan kenyataan peningkatan tarif elektrik mulai Januari 2014.

Menurut Malaysian Insider, kajian Merdeka Center juga menunjukkan isu ekonomi terutamanya kenaikan harga dan inflasi menjadi kebimbangan sehingga 67% daripada responden yang ditanya.

Bagi Pakatan, persoalannya bolehkah kemarahan rakyat itu dikekalkan sehingga PRU14? Di beberapa negara kemarahan rakyat berhubung bebanan kos hidup yang melam p a u mampu menumbangkan kerajaan sebelum berlaku pilihan raya umum lagi. Mereka melakukannya di jalan raya.

Adakah hal tersebut mungkin berlaku di Malaysia. Jangan berbohong jika BN tidak terfikir kemungkin tersebut.

Sayang, kuih tidak mengikut acuan

Posted: 27 Dec 2013 11:37 PM PST


Oleh SHIRZAD LIFEBOAT 


LAZIMNYA seorang murid akhirnya akan menjadi lebih baik daripada sifu atau gurunya.'Common sense' atau dalam bahasa Melayu 'akal budi' menyatakan seseorang anak lazimnya akan menjadi lebih baik daripada bapanya apabila mewarisi sesuatu jawatan sama.

Justeru di atas kertas dan dengan mengambil kira segala kemudahan pelbagai teknologi masa kini serta sumber ekonomi yang jauh lebih banyak dan terpelbagai, PM Najib Razak sepatutnya mampu melahirkan prestasi selaku Perdana Menteri jauh lebih baik daripada apa yang pernah dicapai oleh bapanya Allahyarham Tun Abdul Razak.

Sewaktu Tun Razak menjadi Timbalan Perdana Menteri dan kemudiannya Perdana Menteri (kedua-dua jawatan diwarisi oleh Najib kini), dengan berlatarbelakangkan pendidikan tidak relevan untuk bidang ekonomi dan kewangan, dalam keadaan tidak begitu sihat (walaupun keadaan kesihatannya dirahsiakan daripada pengetahuan awam), beliau telah mewujudkan pelbagai sumber ekonomi dan peluang untuk rakyat menikmati 'erti kehidupan di sebuah negara merdeka'.

Mudah sahaja untuk mengapresiasi hakikat seorang anak Felda yang berjaya dalam pelajaran dan memegang jawatan penting dalam sektor awam atau swasta hari ini adalah berpunca dan berakarkan apa yang dilakukan oleh Tun Abdul Razak.

Bagaimanapun, di tangan Najib, di sebalik memiliki sedikit sebanyak asas ekonomi serta dalam suasana pentadbiran serba moden dan pendapatan negara jauh lebih tinggi yang tidak pernah diimpikan oleh Tun Razak, keadaan sudah menjadi terbalik.

Pendapatan sebenar rakyat berbanding kos kehidupan dikatakan lebih teruk daripada di zaman Tun Razak walaupun bagi golongan bukan Felda dan masyarakat bandar yang berpendidikan tinggi.
Boleh dikatakan secara menyeluruh semua harga peringkat pengguna barangan keperluan utama, bukan keperluan utama dan pelbagai perkhidmatan meningkat berganda-ganda di zaman Najib menjadi Perdana Menteri sehinggakan sebarang pertambahan dalam angka gaji dan upah tidak lagi memberi kesan positif kepada rakyat.

Ada kenaikan ketara seperti minyak di mana disedari umum.

Namun terdapat pelbagai lagi kenaikan yang hampir tidak disedari oleh kebanyakan rakyat. Misalnya minggu lalu, ketika berada di sebuah pejabat pos, seorang lelaki tua berketurunan Cina, berseluar pendek dan berkemeja lusuh mendekati sebuah kaunter dan menanyakan sama ada dia boleh membeli insurans kenderaan di pejabat pos langsung terus memperbaharui cukai jalan untuk keretanya.

Lelaki tua itu terkejut apabila diberitahu insurans yang perlu dibayarnya untuk sebuah kereta Proton Saga model lebih 15 tahun lalu melebihi RM160 setahun sedangkan bagi tahun sebelumnya premium 'third party' yang perlu dibayar cuma RM104 sahaja. Dia mengeluarkan beg duitnya dan menyelaknyelak wang, "Tak cukup wang.

Nanti saya telefon anak dulu…" katanya kepada pegawai kaunter.

Setelah menelefon dia duduk bersebelahan saya di tempat duduk menunggu. Dengan wajah suram dia merungut. "Haiya… Semua naik."

"Hujan sahaja turun, kawan. Banjir pun sekarang sudah naik banyak tinggi," saya memberikan respons sambil mengingati pelbagai barang dan perkhidmatan yang naik sejak Najib menjadi Perdana Menteri dan memikirkan tol dan bil api yang bakal naik menjelang 2014 serta pembayaran GST pada tahun 2015.

Benar betapa sembang rakyat mengenai kenaikan barangan ini adalah perkara biasa. Tetapi nampaknya di zaman Najib inilah ia bukan sahaja dilakukan saban hari dan setiap detik dan di mana sahaja oleh rakyat malah impaknya adalah sahih dan cukup membebankan.

Tidaklah diketahui sama ada Najib sedar bahawa di mata rakyat kehebatan, prestasi, kehandalan seseorang pemimpin bertaraf Perdana Menteri sebenarnya diukur berasaskan bagaimana dia dapat mewujudkan sumber ekonomi dan seterusnya mengagihkannya kepada rakyat. Jadi Perdana Menteri bukan setakat pandai bercakap dan berpidato, pandai itu dan ini tetapi paling penting pandai mensejahterakan rakyat.

Di mana-mana sekalipun seseorang Perdana Menteri dan Presiden menjadi tidak popular dan lebih lazim daripada tidak digulingkan sama ada menerusi proses demokrasi atau caracara lain apabila ia bukan sahaja gagal mensejahterakan rakyatnya tetapi semakin lama semakin menyusah dan menghimpit rakyat.

Tidaklah diketahui sama ada Najib sendiri perasan diri dan dan kerajaan BN yang dipimpinnya itu begitu popular.

Tetapi daripada raut wajahnya setiap kali muncul di skrin TV terbayang hal seperti itu. Namun hakikatnya, populariti Najib terus merudum.

Peninjauan pendapat awam terbaru yang dibuat oleh Merdeka Centre di antara 4 hingga 12 Disember 2013, selepas penghapusan subsidi minyak pada September 2013 dan selepas Najib membentangkan Bajet 2014 di mana menyaksikan kerajaan mengumumkan penguatkuasaan GST pada 2015 kelak menunjukkan populariti Najib dan kerajaan BN terus merosot daripada 62% kepada 52%. (Ketika mengambil alih jawatan Perdana Menteri dari Abdullah Badawi populariti Najib adalah 65%).

Kemerosotan Najib menurut Merdeka Centre adalah menyeluruh bagi semua kaum utama di negara ini. Walaupun melakukan aksi minum teh tarik dan meluluskan secara bidan terjun itu dan ini, kemorosotan populariti di kalangan kaum India merosot daripada 76% kepada 57%, sementara di kalangan kaum Cina (walaupun pernah memakai pakaian tradisi keturunan tersebut dan memalu gong) kedudukannya kekal pada kadar 21% setelah turun 15 mata peratus berbanding kajian sebelum ini.

Dan manakala di kalangan orang Melayu pula populariti Najib dan kerajaan terus merosot daripada 73% peratus kepada 66%.

Semua angka ini tentulah menyatakan sesuatu mengenai penerimaan rakyat terhadap Najib dan kerajaan BN pimpinan beliau.

Nampaknya segala aksi minum teh tarik, memalu gong dan mengelek bayi di pusat pemindahan banjir dan sebagainya hanyalah tidak lebih daripada latihan PR yang bersifat 'artificial' dan 'superficial'. Ia tidak sama dengan imej Tun Razak yang turut bersama rakyat masuk ke dalam kolam ikan air tawar atau berbasikal dan bermotosikal untuk mendekati rakyat.

Mereka yang hidup di zaman Tun Razak begitu terasa akan keikhlasan dan ketekunan beliau memperjuangkan nasib rakyat.

Imej seorang bapa yang kasih dan sayang kepada anaknya begitu jelas.

Bertolak kepada perihal Tun Razak ini, apakah pula tanggapan dan imej rakyat terhadap Najib?

Rasanya tidak sukar untuk menjawabnya.

Kenapa bantu PERKASA saja, soal NGO Melayu lain

Posted: 27 Dec 2013 11:31 PM PST



Tindakan kerajaan menyalurkan dana kepada kumpulan pendesak Melayu PERKASA hari ini menimbulkan perasaan tidak puas hati kumpulan NGO Melayu-Islam yang lain.

Antara yang menyuarakan perasaan tidak puas hati itu, Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM) dan Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA).


Mereka yang juga mengaku terlibat mempertahankan hak-hak orang Melayu dan umat Islam di negara ini turut mahukan pengiktirafan, termasuk menerima penyaluran dana itu.

Presiden MJMM Abdul Rani Kulup Abdullah berkata, mereka mengesyaki PERKASA mendapat bantuan daripada kerajaan tetapi perkara ini tidak pernah didedahkan secara terbuka sebelum ini.

"Sekarang, dengan pendedahan PERKASA mendapat dana kerajaan... saya rasa tidak adil hanya PERKASA mendapat dana ini," kata Rani dalam SMS kepada Malaysiakini hari ini.

"Kami bergerak dengan wang saku sendiri... jadi saya desak kerajaan berhati-hati menyemak semula dana terhadap NGO."

Lelong tandatangan pemimpin

Posted: 27 Dec 2013 11:28 PM PST


Lelong tandatangan pemimpin  
Nazri (dua, kiri) melihat Nik Aziz (tengah) menandatangani kalendar 2014 R untuk dibida bagi sumbangan mangsa banjir di Kemamam, semalam.


KOTA BHARU – Empat keping kalendar yang ditandatangani Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob akan dilelong bagi membantu sumbangan untuk bantuan misi banjir di Kemaman.

Presiden badan bukan kerajaan (NGO) Royalti, Nazri Deraman berkata, dalam masa sama, pihaknya juga menyediakan kalendar 2014 tersebut kepada orang ramai yang menderma bagi tujuan yang sama.

"Kami tidak mengenakan sebarang bayaran namun atas ikhlas rakyat sebagai tanda prihatin kepada mangsa bencana banjir terutama di Kemaman, baru-baru ini.

"Bidaan yang bermula serendah RM500 itu juga adalah untuk tujuan yang sama dan untuk misi kelima. Kali ini, kami menghantar 20 aktivis R untuk menyampaikan bantuan tersebut ke Kemaman selepas majlis tandatangan berlangsung," katanya kepada Sinar Harian di Medan Ilmu, semalam.

Kalendar tersebut ditandatangani Nik Aziz dan Ahmad setelah selesai mengadakan kuliah Jumaat mingguan di sini, semalam.

Menurutnya, misi selama dua hari tersebut bertujuan meringankan beban mangsa dan pihaknya telah menyediakan pelbagai keperluan atas sumbangan orang ramai sebelum ini.

Beliau berkata, barangan tersebut berupa periuk nasi elektrik, pakaian dan beg sekolah, yang dibeli melalui sumbangan orang ramai terutama rakyat Kelantan yang dikumpulkan sejak dua minggu lalu.

"Majlis tandatangan kalendar ini juga sebagai simbolik perasmian pengedaran kalendar ke seluruh negeri selepas ini.

"Kami turut mengalu-alukan NGO negeri untuk turut sama menyumbang dan meringankan beban mangsa banjir,"katanya.

Sumbangan boleh disalurkan melalui akaun bank Pertubuhan R Kelantan 03120010000318 (Bank Islam) atau menghubungi pihak R untuk sebarang pertanyaan lanjut.

Bunting Perkasa diubah suai

Posted: 27 Dec 2013 11:26 PM PST


Bunting Perkasa diubah suai 
Foto: PARPUKARI
 
ISU kenaikan harga barang beri impak yang besar kepada pandangan rakyat, kini telah menjadi bahan serangan di media siber.

Terbaru, NGO Perkasa menjadi mangsa individu tidak bertanggungjawab yang mengubahsuai bunting NGO berkenaan.

Perkataan yang diubah adalah 'Perkasa sokong kerajaan menaikkan harga barang', sedangkan bunting yang asal menyebut tentang ALLAH just for Muslim, fight no fear.

Tinjauan Sinar Harian, mendapati terdapat beberapa pihak yang percaya tentang dakwaan ini, malah ada yang turut menyebarkannya kepada umum.

Polis anggap TURUN kumpulan gulingkan k'jaan

Posted: 27 Dec 2013 11:22 PM PST


 
 
 
Polis Kuala Lumpur hari ini mengenal pasti empat kumpulan, diketuai Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN) yang didakwa mahu menggulingkan kerajaan dengan mengadakan himpunan untuk melahirkan rasa tidak puas hati sempena sambutan tahun baru pada 31 Disember ini di Dataran Merdeka.

Menyifatkan kumpulan itu sebagai "kumpulan NGO yang kecil" sahaja, Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh memberi amaran kepada orang ramai agar tidak menyertai dan menyokong usaha kumpulan itu.

"Polis mendapat maklumat dan risikan serta laporan polis menunjukkan bahawa satu perhimpunan untuk mengganggu sambutan yang telah diatur akan dibuat oleh kumpulan Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN) dan gabungan beberapa NGO di Dataran merdeka pada hari tersebut.

"Kumpulan yang tidak bertanggungjawab ini telah mewar-warkan dalam laman web dan laman sosial dengan memberitahu orang ramai bahawa mereka akan menggulingkan kerajaan dengan cara mengadakan perhimpunan itu.

"Mereka juga telah membuat beberapa siri perhimpunan yang tidak mematuhi undang-undang di beberapa lokasi dan negeri dengan cara menghasut orang ramai khususnya anak-anak muda untuk bersama-sama mereka turun menggulingkan kerajaan," katanya pada sidang media pagi ini.

Tanpa menyebutnya secara langsung, Amar dalam power point yang dipaparkan pada sidang medianya turut menyenaraikan NGO Jingga 13, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) sebagai tiga lagi kumpulan lain yang terlibat sama.

TURUN telah menafikan dakwaan itu dan memaklumkan perhimpunan mereka sebenarnya bagi mendesak supaya kerajaan menurunkan harga barangan dan perkhimatan serta kos sara hidup.

Kehadiran dijangka ratusan saja
"Kumpulan ini NGO tak berapa ramai. Sehingga kini tak ada parti-parti politik yang terlibat," kata Amar sambil menambah polis menjangkakan jumlah mereka sekitar ratusan orang sahaja.

Dalam sidang media sama, Amar turut menayangkan gambar beberapa individu yang disyaki akan menggerakkan himpunan itu.

Di antaranya adalah aktivis mahasiswa Adam Adli, Eedikoup Lakip Sediyanto, serta Pengerusi SAMM Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard.

Penduduk Taman Permata 'rai' 200 hari dalam khemah

Posted: 27 Dec 2013 11:19 PM PST

 

 
 
Penduduk rumah pangsa Taman Permata Dengkil yang tinggal di dalam khemah bermula 11 Jun lalu selepas kediaman mereka retak semalam 'meraikan' hari ke-200 berbuat demikian, malam tadi.

Mereka juga sekali gus meraikan Anugerah Hak Asasi Manusia 2013 yang diberikan oleh NGO hak asasi, Suara Rakyat Malaysia (Suaram), kepada penduduk di situ pada awal bulan ini.

"Sudah lebih dua bulan kita tinggal di dalam khemah dan malam ini kita akan adakan sedikit jamuan bagi memperingati perkara ini.

"Kita ini sekarang duduk di dalam khemah, jadi tak dapatlah nak buat besar-besaran.

"Kita juga akan tunjukkan sijil yang kita dapat dari Suaram pada 10 Disember lalu kepada penduduk dan wakil media," kata ahli jawatankuasa penduduk rumah pangsa Taman Permata Dengkil, Ramadass K kepada Malaysiakini semalam.

Suaram sebelum ini memberikan Anugerah Hak Asasi Manusia 2013 kepada penerima bersama iaitu pasukan petugas menentang pembinaan Empangan Kaiduan dan penduduk Taman Permata Dengkil.

Kemelut penduduk di Blok 5, rumah pangsa itu bermula apabila rumah yang disediakan kerajaan buat mereka didapati retak dan dikhuatiri akan roboh pada bila-bila masa.

Mereka adalah pekerja ladang di sekitar Putrajaya yang bersetuju untuk dipindahkan buat sementara waktu ke perumahan tersebut - sementara menanti rumah teres untuk mereka siap dibina - sewaktu Putrajaya dijadikan pusat pentadbiran negara.

Masalah mula tercetus apabila penduduk mendakwa kerajaan tidak memenuhi janji untuk membina rumah teres itu dan pada masa sama, kediaman mereka sekarang sudah tidak selamat untuk dihuni.

Kerajaan Persekutuan bagaimana pun mendakwa mereka masih menunggu jaminan peruntukan tanah daripada kerajaan Selangor untuk membina rumah teres tersebut.

Namun, kerajaan Selangor pula mendakwa mereka bersedia memberikan sebidang tanah kepada kerajaan Persekutuan untuk tujuan berkenaan dengan syarat, kerajaan Persekutuan memberi jaminan ia akan digunakan untuk tujuan itu dan tidak akan diniagakan kepada pihak lain.

'Protes Pensil Merah' wartawan Sabtu depan

Posted: 27 Dec 2013 11:18 PM PST

 


 
 
 
Kempen sekumpulan wartawan yang tidak puas hati dengan tindakan kerajaan menggantung penerbitan The Heat maju setapak lagi apabila mereka akan mengadakan sebuah perhimpunan bantahan pada 4 Januari ini.

fathi aris omar free the media forum 2Jurucakap Gerakan Media Marah (GERAMM), perkumpulan longgar wartawan, Fathi Aris Omar (kanan) semalam mengumumkan protes itu akan diadakan pada Sabtu depan dan maklumat lanjut akan dimaklumkan kemudian.

"Pada 4 Januari nanti kita akan anjur satu protes yang kita namakan protes Pensel Merah.

"Anda dapatkan pencil dari penganjur kita (GERAMM) patahkan sebagai simbolik siri pencabulan ke atas wartawan dan organisasi media,"katanya.

Fathi mengumumkan langkah itu semasa menutup tirai forum membincangkan isu The Heat dan kebebasan media bertemakan di ibu negara malam tadi, yang disertai wakil portal-portal berita utama.

Kata Fathi Aris, protes itu simboliknya bukan sahaja tentang The Heat tetapi juga perkara yang mencabar dunia kewartawanan termasuk keganasan terhadap wartawan dalam perhimpunan BERSIH 3.0 sebelum ini.

malaysiakini journalists in free the media forumKetua editor Malaysiakini itu juga menegaskan mereka juga menuntut kerajaan menjamin kebebasan dan hak menerbit kepada sesiapa sahaja yang mahukannya.

Beliau juga secara berjenaka berkata perhimpunan itu bukan bertujuan menggulingkan kerajaan tetapi sekadar "giling" kerajaan

"Sehingga 4 Januari, jika The Heat tidak sampai ke tempat letak akhbar (di kedai), kami akan turun ke jalan.

"Kalau The Heat sampai ke tempat letak akhbar, kami tetap akan turun ke jalan," katanya disambut tepukan peserta yang padat di dalam dewan.

8 tuntutan GERAMM
GERAMM mengemukakan lapan tuntutan kepada kerajaan, parti politik dan petugas media sendiri, iaitu:

Kepada Kerajaan Persekutuan:

1. Tarik balik penggantungan akhbar mingguan The Heat dan benarkan ia beroperasi seperti biasa;

crowd in free the media forum 22. Siasat semula dengan rapi insiden-insiden keganasan anggota-anggota polis terhadap pengamal media sewaktu perhimpunan Bersih 3.0 pada 2012;

3. Mansuhkan permit penerbitan yang diwajibkan mengikut Akta Penerbitan dan Mesin Cetak (PPPA) yang tidak relevan lagi; malah ia dijadikan alat kawalan terhadap kebebasan pengamal media;

4. Membenarkan semua pengamal media membuat liputan di semua majlis kerajaan dan bangunan-bangunan awam untuk keperluan liputan berita;

5. Memohon maaf kepada pengamal-pengamal media atas tindakan-tindakan pencabulan hak kebebasan media selama ini;

Kepada parti-parti politik:

6. Memberi akses yang sama rata kepada semua pengamal media, tanpa pilih kasih, untuk hadir untuk liputan berita dalam aktiviti atau sidang media masing-masing

Kepada semua media dan wartawan:

panelists in free the media forum7. Mengamalkan etika kewartawanan, yang dianggap piawaian dunia, demi memberikan liputan berimbang dan adil kepada semua;

8. Mendukung semangat kebebasan, keadilan dan hak-hak asasi manusia.

Forum malam tadi disertai wakil-wakil akhbar utama atas talian, termasuk Malaysiakini, penerbit bebas dan wakil Wartawan Tanpa Sempadan (RSF) di Malaysia.

Tiada ulasan: