Ahad, 17 November 2013

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


Shaheizy Sam Ditanam Hidup-Hidup

Posted: 17 Nov 2013 11:01 PM PST


Kredit foto Faisol Mustafa.Kredit foto Faisol Mustafa.
Kita semua akan mati. Cuma tak tahu bila giliran kita. Bagi pelakon Shaheizy Sam, pengalaman dikambus dalam lubang kubur adalah satu pengalaman yang cukup menginsafkan dirinya. Walaupun hanya beberapa minit, apa yang dilaluinya itu tak akan dilupa sampai bila-bila.
Dikambus dalam lubang kubur dalam keadaan hujan lebat. Dengan tanah merah berlumpur. Cabaran itu disahut Sam bagi menjayakan salah satu babak dalam filem terbarunya, Kisah Paling Gangster.
"Satu pengalaman baru bagi saya. Ia menguji mental dan sangat menguji kesabaran. Masa saya kena kambus tu macam-macam yang saya fikirkan. Rasa takut dan macam-macam lah yang ada dalam kepala ni. Dalam keadaan hujan pula tu, basah dan berlengas.
"Saya rasa masa tu seksi saya dah hilang. Saya macam nak balik rumah cepat nak mandi", kongsi Sam sambil sempat bergurau, ketika ditemui pada malam previu Kisah Paling Gangster bertempat di GSC One Utama, baru-baru ini.
Dalam filem arahan Brando Lee ini, Sam memegang watak sebagai Remy, seorang paramedik yang pendiam, pemalu dan sentiasa dibuli oleh rakan sekerjanya.
Namun satu insiden berlaku lantas merubah hidup Remy apabila dia akhirnya terjebak dengan kumpulan gangster. Sejak menyertai kumpulan itu Remy bukan lagi lelaki yang lembik dan dia dikehendaki melakukan kerja kotor dunia gelap itu selepas dilatih oleh ketuanya, Megat.
Kisah Paling Gangster bakal ditayangkan di pawagam mulai 21 November ini.



- mD

Culik di Pulau Pom Pom : Mangsa Culik Ada Hubungan Dengan Isteri Presiden Taiwan

Posted: 17 Nov 2013 06:09 PM PST


Berbincang...Naib Presiden, Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia, Datuk Gan Sau Wah (tengah) dan Dewan Perniagaan dan Perdagangan Kapitan Semporna, Ho Kim Chang (kiri) bertemu dengan Setiausaha Pertama Kerajaan Taiwan ke Malaysia, Charles Chou di Semporna.
KUALA LUMPUR: Pelancong warga Taiwan, Chang An Wei yang dilarikan dari sebuah pulau di Sabah, berkemungkinan menjadi sasaran utama kumpulan lelaki bersenjata yang menculiknya.
Kumpulan tersebut mungkin menganggap wanita berusia 58 tahun itu sebagai sasaran berprofil tinggi kerana kaitannya dengan Christine Chow Mei-ching, isteri kepada Presiden Taiwan, Ma Ying-jeou.
Mereka merupakan rakan sekolah.
Beliau dan suaminya mungkin menjadi sasaran utama kerana kekayaan yang dimiliki mereka.
Kedua-dua mangsa dikatakan telah bersara selepas menjual kilang pakaian mereka untuk melancong ke seluruh dunia.
Abang kepada Chang, Da Gong memberitahu sebuah stesen TV Taiwan pada Sabtu bahawa Chang dan Chow pernah bersama-sama menuntut di Sekolah Persendirian Tsai Hsing.
"Saya juga menuntut di sekolah yang sama," katanya dalam temubual itu.
Beberapa anggota polis menggunakan bot peronda untuk mengesan Chang di sekitar Pulau Pom Pom.
Kumpulan bersenjata itu melarikan Chang dan membunuh suaminya pada awal pagi Jumaat lalu.
Kumpulan Abu Sayyaf dipercayai dalang utama penculikan tersebut yang bermotifkan untuk mendapatkan wang tebusan.
Sekiranya mereka mengetahui spekulasi hubungan Chang dengan Chow, kumpulan tersebut mungkin akan meminta wang tebusan yang banyak untuk membebaskannya.
Kira-kira tiga minggu lalu, sumber perisikan kedua-dua pihak di perairan Malaysia-Filipina melaporkan khabar angin mengenai rancangan kumpulan Abu Sayyaf di Patikul, Jolo untuk memasuki perairan pantai timur Sabah.
Suami Chang, Hsu Lin Min, 57, dikatakan mati ditembak selepas menyedari kumpulan bersenjata itu cuba menculik isterinya.
Laman web The Liberty Times di Taiwan memetik abang kepada Hsu, Li Ren sebagai berkata, Li Min mungkin dibunuh kerana berbadan tegap.
Katanya, lelaki bersenjata itu mungkin melepaskan tembakan daripadabergelut dengan Li Min yang berketinggian 180cm dan mempunyai berat badan 100kg.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata polis percaya Chang masih lagi hidup.
Menurut beliau, pihak polis sedang bekerjasama rapat dengan pihak berkuasa Filipina untuk mengesan dan menyelamatkan Chang.
Khalid berkata beliau telah mengeluarkan arahan supaya semua pegawai menutup mulut dalam siasatan yang dijalankan agar tiada butiran lanjut didedahkan kerana ia boleh mengancam nyawa dan proses menyelamatkan mangsa.- mStar


'Kami Nikmati Percutian Menyeronokkan, Usah Bimbang' - SMS Terakhir Mangsa Sebelum Diculik
GEORGE TOWN: Tiga jam sebelum diculik, pelancong wanita warga Taiwan, Chang An Wei menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada keluarganya bahawa dia berada dalam keadaan selamat.
"Kami sedang menikmati percutian yang menyeronokkan di pulau ini. Tolong beritahu ibu, kami akan berhati-hati dan jangan bimbang," katanya dalam mesej bahasa Mandarin.
Chang abang sulung, Da Gong berkata adiknya telah menghantar SMS berkenaan pada pukul 10.17 malam, Khamis lalu.
Chang, 58, diculik oleh kumpulan bersenjata pada pukul 1 pagi Jumaat selepas mereka menembak mati suaminya, Hsu Li Min, 57, ketika mereka sedang bercuti di Pulau Pom Pom, berhampiran perairan Semporna, Sabah.
Da Gong memberitahu Apple Daily di Taiwan bahawa keluarga mereka bersedia menghadapi sebarang kemungkinan, termasuk menyediakan wang tebusan sekiranya diminta oleh kumpulan penculik berkenaan.
Dia bagaimanapun enggan mendedahkan butiran lanjut mengenainya.
Da Gong dilaporkan berkata kepada akhbar berkenaan bahawa polis Taiwan telah memberitahu mereka supaya tidak menghubungi atau menghantar SMS sekiranya mereka menerima sebarang mesej atau panggilan telefon daripada kakaknya.
Dia dijangka menaiki penerbangan ke Kota Kinabalu, Selasa ini bersama-sama dengan keluarga Hsu untuk membawa pulang mayat mendiang.
Dalam insiden yang berlaku awal pagi Jumaat lalu, kumpulan bersenjata yang tidak dikenali menyerbu tiga daripada lima vila atas air sebelum mereka menembak mati Hsu dan menculik Chang.
Hsu dan Chang mendaftat masuk di resort berkenaan pada Selasa dan dijadual mendaftar keluar pada Rabu.
Abang Hsu, Li Ren berharap pihak berkuasa dapat melakukan apa sahaja untuk menyelamatkan Chang.
"Dia tidak mati lagi, tolong lakukan apa sahaja demi menyelamatkan dia," katanya kepada Liberty Times.
Li Ren berkata abangnya mungkin dibunuh kerana dia memiliki tubuh badan yang sasa.
Dia berkata kumpulan bersenjata itu mungkin melepaskan tembakan kerana mereka bimbang tidak dapat menewaskan Li Min, yang mempunyai ketinggian 180 sentimeter dengan berat kira-kira 100 kilogram.
Li Ren berkata dia akan membawa bersama anak saudara lelakinya yang telah dianggap seperti anak kepada si mati ke Malaysia sebelum membawa pulang abu mayat Hsu.
Mengenai laporan yang mendakwa pasangan tersebut belum berkahwin, Li Ren berkata pasangan berkenaan telah pun mendaftarkan perkahwinan mereka di China dan bukannya di Taiwan.
Sementara itu, Timbalan Menteri Keadilan Taiwan, Chen Ming-Tang berkata beliau telah meminta jabatan berkaitan membantu keluarga mangsa yang terjejas dengan insiden berkenaan.
Beliau berkata setiap warga Taiwan yang meninggalkan negara itu dengan dokumen perjalanan yang sah namun menghadapi malapetaka boleh memohon bantuan kewangan sehingga, TWD200,000.

Faizul Juara AF 2013

Posted: 17 Nov 2013 08:24 AM PST


Hasrat Juara AF2013 - Faizul Bantu Keluarga Sakit Terlaksana
Faizul
KUALA LUMPUR: Juara Akademi Fantasia 2013 (AF2013), Faizul menyifatkan kejayaannya dalam program realiti itu dapat memenuhi hasratnya untuk membantu keluarga terutama sekali ibu dan bapanya yang sedang sakit.
Faizul atau nama sebenarnya Mohd Faizul Sani, 28, berkata, atas sebab itu selepas berpeluang menyertai AF2013, dia melaksanakan tugasnya dengan sebaik mungkin untuk memberi kepercayaan kepada orang ramai.
"Saya tahu, peluang masuk AF 2013 bukanya mudah, jadi saya anggap ia sebagai kerja yang menjadi tanggungjawab untuk dilaksanakan dengan sempurna.
"Memandangkan mak dan ayah saya sakit tetapi mereka masih lagi bekerja demi menampung kehidupan, maka misi saya adalah untuk menyenangkan mereka," katanya selepas pengumuman pemenang AF 2013 di Stadium Negara di sini pada malam Ahad.
Dalam AF2013 yang turut disiarkan secara langsung di Astro Ria itu, Faizul berjaya membawa pulang hadiah utama wang tunai RM100,000, kontrak rakaman bernilai RM100,000 dan trofi sumbangan Astro.
Faizul memegang trofi kemenangan sambgil diperhatikan Datuk Siti Nurhaliza.
Tempat kedua diungguli peserta duo Azhael iaitu Mohd Azhar Osman dan Hal Husaini Razmi yang membawa pulang wang tunai RM30,000 dan sebuah trofi sumbangan Astro.
Sementara, tempat ketiga dan keempat masing-masing dimenangi oleh Nadia Amira Othman atau Amira (menerima RM20,000 dan trofi) dan Siti Ruhailah Hussein atau Indah (menerima RM10,000 dan trofi).
Tambah Faizul, ibunya, Shallena Langkab, 56, mengalami penyakit jangkitan paru-paru dan bekerja di sebuah bank manakala ayahnya pula, Sany Saliun, 61, baharu sahaja selesai menjalani pembedahan jantung, namun masih bekerja di ladang kelapa sawit selain menjaga kambing di kampungnya di Tawau, Sabah.
"Saya bercadang untuk memberikan seluruh wang kemenangan ini kepada ibu serta ayah saya dan terpulanglah pada mereka mahu buat apa dengan wang tersebut.
"Saya faham, keluarga kami memerlukan wang terutamanya apabila mak dan ayah sakit. Jadi inilah hadiah saya buat mereka. Memang niat saya daripada awal lagi, jika menang, ia akan diberikan kepada mereka," ujarnya yang sebelum ini bekerja membantu keluarganya di kampung.
Sementara itu, Faizul juga berkata, dia sudah bersedia menempuh cabaran dan dugaan sebagai anak seni dan ingin menjadikan genre muzik pop rock sebagai imejnya.
"Walaupun pop rock, saya mahu lagu-lagu saya berada dalam kategori yang tersendiri dan ia memudahkan peminat mengenali bakat saya.
"Sebagai contoh seperti Faizal Tahir, dia memiliki keunikan tersendiri dalam membawakan sesebuah lagu," tuturnya.
  • Print this story

Faizul Sani juara AF 2013
KUALA LUMPUR: Bagai dijangka, peserta Faizul diumumkan sebagai juara program realiti Akademi Fantasia 2013 (AF2013) yang berlangsung di Stadium Negara, di sini pada malam Ahad.
Kemenangan itu membolehkan Faizul atau nama sebenarnya Mohd Faizul Sani membawa pulang hadiah utama wang tunai RM100,000, kontrak rakaman bernilai RM100,000 dan trofi sumbangan Astro yang disampaikan oleh pengilham, Datuk Siti Nurhaliza.
Pada pertandingan yang diadakan secara langsung menerusi saluran Astro Ria itu, Faizul menyanyikan lagu berjudul Hanyut, nyanyian Faizal Tahir dan sebuah lagu baharu, Sepasang Sayap.
Tempat kedua diungguli peserta duo Azhael iaitu Mohd Azhar Osman dan Hal Husaini Razmi yang membawa pulang wang tunai RM30,000 dan sebuah trofi sumbangan Astro.
Sementara, tempat ketiga dan keempat masing-masing dimenangi oleh Nadia Amira Othman atau Amira (menerima RM20,000 dan trofi) dan Siti Ruhailah Hussein atau Indah (menerima RM10,000 dan trofi).
Dua peserta lain yang beraksi pada pertandingan akhir AF 2013 ialah Aishah Aziz (Aishah) dan Nur Nabila Mohd Razali (Nabila).
Senarai pemenang diumumkan oleh pengacara Zizan Razak dan Hefni (pada akhir rancangan).
Selain juri tetap, Edry Abdul Halim dan Sharifah Amani, turut diundang sebagai pengkritik ialah Datuk Ramli MS.
Selain persembahan para peserta, Datuk Siti Nurhaliza turut memeriahkan program tersebut dengan muncul membuat persembahan.
Selepas dua tahun program AF dihentikan sementara, AF2013 diperkenalkan dengan konsep baharu dengan menampilkan tiga pengilham terkenal iaitu Faizal Tahir, Melly Goslow dan Datuk Siti Nurhaliza.
Tiga pengilham tersebut menyalurkan pengalaman mereka kepada pelajar-pelajar AF2013.

Tiada ulasan: