Jumaat, 8 November 2013

.

.


Mungkin Mohamad Sabu menang tidak bertanding?

Posted: 08 Nov 2013 02:12 AM PST

SUSUPAN PETANG                                                                          

Penolakan tawaran untuk bertanding merebut jawatan timbalan presiden Pas oleh Husam Musa kemungkinan menyebabkan penyandangnya Mohamad Sabu akan menang tidak bertanding.

Penolakan Husam itu atas alasan beliau mementingkan perpaduan parti dan jawatan itu merupakan pencalonan terbanyak untuknya berbanding timbalan presiden, menjadikan Mohd Amar serba salah.

Kedua-dua tokoh yang dicalonkan untuk merebut jawatan itu yang mendapat undi terbanyak telah menolak pencalonan masing-masing. Sebelum ini Tuan Ibrahim Tuan Man yang mendapat pencalonan melebihi 100 pencalonan menolak untuk mencabar Mohamad Sabu.
Petang ini Husam Musa pula yang mendapat pencalonan kedua terbanyak juga berbuat tindakan demikian. Pencalonan untuk Mohd Amar katanya lebih rendah dari Mohamad Sabu dan Husam.

Apakah formula yang digunakan oleh Umno di mana kedua-dua jawatan tertinggi parti presiden dan timbalan presiden akan tidak dipertandingkan dipakai Pas? Formula itu juga dilihat baik bagi Pas dalam usahakan memantapkan parti.

Dalam pada itu beberapa tokoh lagi yang dicalonkan untuk merebut jawatan naib presiden menolak pencalonan dan hanya bertanding Ahli Jawatankuasa Pas Pusat sahaja. Mereka Idris Ahmad, Mujahid Yusuf Rawa. Kedua mereka juga dicalonkan untuk merebut jawatan naib presiden.

Tokoh yang mengesahkan akan bertanding naib presiden selain Salahuddin Ayub, Husam Musa, Tuan Ibrahim Tuan Man dan Mahfuz Omar (bagaimana pun belum umumkan) ialah Abu Bakar Chik. Abu Bakar Chik dan Tuan Ibrahim Tuan Man merupakan pencabar jawatan naib presiden.

Sekiranya Mohd Amar juga akan mengambil pendirian sama dengan rakan-rakan lain yang menarik diri atas 'maslahat' dan kepentingan parti adalah diramalkan beliau hanya akan bertanding jawatan Ahlijawatankuasa Pas Pusat. Sukar untuk Mohd Amar membuat keputusan kerana kalau beliau meneruskan untuk bertanding timbalan presiden beliau akan dilihat 'kebobo', atau tamak jawatan.

Orang akan mempersoalkan kenapa calon yang mendapat pencalonan lebih banyak dari beliau menarik tetapi tidak beliau.

Penarikan diri oleh Husam yang merupakan calon yang dilihat paling sesuai untuk merebut jawatan timbalan presiden itu secara tidak langsung ia memerangkap Mohd Amar Nik Abdullah dan juga Tuan Ibrahim Tuan Man yang sebelum ini dianggap cuba berkompromi dengan timbalan menteri besar Kelantan itu.

Mengenai langkah Husam itu menjelaskan beliau ikhlas untuk merapatkan barisan kepimpinan khasnya si Kelantan kerana beliau sedia melupaskan peluang untuk sama-sama merebut jawatan nombor dua itu. Tunggu ulasan selepas pengumuman dibuat oleh pengerusi jawatankuasa pemilihan. [wm.kl.6:12 pm 08/11/03]

Husam akan tanding timbalan, Idris tolak pencalonan

Posted: 07 Nov 2013 06:08 PM PST

MAKLUMAT PAGI                                                                              

Husam Musa dijangka akan menyerahkan surat pengesahan untuk bertanding merebut jawatan timbalan presiden Pas selewat-lewatnya esok. Menurut seorang yang rapat dengan bekas Exco itu Husam yang beberapa hari lalu berada di luar negara kini sudah pun berada dalam negara.

Setakat ini jawatan nombor dua Pas itu ada dua perebut antara Mohamad Sabu dan Husam Musa. Semalam Tuan Ibrahim Tuan Man yang mendapat pencalonan untuk merebut jawatan itu telah menyatakan pendiriannya untuk tidak bertanding merebut jawatan itu sebalik sedia merebut jawatan naib presiden.

Kini apa yang menjadi tanda tanya pendirian Mohd Amar Nik Abdullah yang juga mendapat pencalonan untuk jawatan timbalan presiden. Sekiranya Mohd Amar berhajat elok beliau menayatakan pendirian lebih awal dari Husam.

Dalam pada itu seorang calon naib presiden, Idris Ahmad (foto) telah menarik diri dari merebut jawatan itu. Dalam satu sms kepada saya, Idris menyatakan dia hanya bertanding ahli jawatankuasa Pas pusat.

Idirs mengucapkan terima kasih kepada kawasan yang mencalonkannya. Beliau menyifatkan dirinya sebagai hamba parti yang boleh memberi sumbangan dari posisi mana sekalipun.

"Apa yang penting kita adalah khadam parti. Posisi mana sekalipun kita perlu mengukuhkan parti. Semoga ia menjadi amal soleh ketika kita mati nanti," demikian kata Idris.

Calon naib presiden yang menyatakan kesediaan bertanding setakat ini Abu Bakar Chik manakala dua penyandang Salahuddin Ayub dan Mahfuz Omar masih belum memberi jawaban.  [wm.kl.10:04 am 08/11/13] 

Tuan Ibrahim tidak tanding jawatan Timbalan Presiden

Posted: 07 Nov 2013 07:53 AM PST

BERITA MALAM                                                                              

Tuan Ibrahim Tuan Man telah mengesahkan beliau tidak akan turut merebut jawatan timbalan presiden buat kali kedua sebaliknya akan menumpukan ke jawatan naib presiden. Beliau yang khabarnya mendapat pencalonan terbanyak untuk jawatan timbalan presiden menjelaskan 'penarikan' itu di atas kehendaknya sendiri dan kerana lebih mentingkan soal parti.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Jadi kini ada dua pencabar jawatan timbalan presiden yang kini dipegang Mohamad Sabu; Husam Musa dan Mohd Amar Nik Abdullah. Mohamad Sabu telah menyatakan kesediaan untuk mempertahankan kedudukannya sebagai timbalan presiden.

Meneliti kata-kata atau ayat-ayat yang disusun Tuan Ibrahim dalam kenyataa penarikan dirinya agak menarik dan ia dibuat dengan penuh keinsafan. Beliau sendiri memperakui ianya tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ertinya tidak ada 'perestuan' langsung darinya untuk mana-mana calon yang bakal berdepan dengan Mohamad Sabu.

Antara lain katanya; kepimpinan adalah amanah besar yang perlu dipikul di dunia sampai akhirat. Kerana itu, keputusan menerima atau tidak menerima perlu dilakukan berdasarkan kemampuan seseorang untuk memikul amanat tersebut."

Ayat ini menjelaskan Tuan Ibrahim meletakkan kepentingan dan masa depan parti lebih utama. Beliau memahami seorang yang selayaknya perlu memegang jawatan itu.

Penarikan diri itu juga kerana beliau lebih mengutamakan kesejahtraan Pas daripada cuba meletakkan dirinya di atas. Katanya, "Pas kini berhadapan dengan cabaran masa depan dan muafakat dalam Pakatan Rakyat yang perlu diperkukuhkan serta ukhwah yang perlu diperkasakan. Inilah menjadi antara faktor beliau menerima atau menolak."

Sekali lagi beliau mahukan kekuatan Pakatan Rakyat diperkasakan dan hanya orang tertentu yang mempunyai kredibiliti dan aura sahaja dapat melakukannya.

Jelas pernyatan itu menggambarkan keinsafan dan kesedaran beliau terhadap tanggungjawab dan amanah menjadi pemimpin. Beliau menyedari menjadi pemimpin bukan sesuatu perkara untuk diseronoki tetapi ia penuh dengan tanggungjawab. Inilah sikap yang perlu ada kepada pimpinan parti Pas.

Bagi saya pernyataan itu jujur dan ikhlas.

Sebelum ini dibayangkan akan berlaku kompromi di antara beliau dengan Mohd Amar yang dilihat dari rahang dan aliran pemikiran yang sama. Diramalkan dalam kompromi itu sudah pasti Tuan Ibrahim akan dilepaskan untuk mencabar Mohamad Sabu. Ia lebih logik dan munasabah kerana dua tahun lepas beliau pernah bersama dengan Mohamad mencabar kedudukan bekas timbalan presiden untuk jawatan itu dalam pertandingan tiga penjuru.

Soalnya kini, apakah dengan penarikan diri Tuan Ibrahim itu ada persefahaman Mohd Amar akan mencabar Mohamad Sabu? Sebaris pernyataan Tuan Ibrahim menyebut; "Keputusan untuk bertanding Naib Presiden adalah keputusan yang diambil diri saya sendiri tanpa dipengaruhi oleh mana-mana pihak. Ia lebih kepada penilaian diri dengan kemampuan melaksanakan tugas yang diamanahkan."

Ayat ini menjelaskan penarikan diri beliau yang diharap mencabar Mohamad itu bukan kerana ada persefahaman (kompromi) dengan sesiapa melainkan atas keinsafannya sendiri.

Tuan Ibrahim memilih Doha untuk membuat pengumuman itu. Pengumuman di luar negara itu boleh disifatkan ianya sebagai sesuatu yang ada teknikalnya atau pun ada helah untuk tidak dilihat sebagai beliau berkompromi dengan sesiapa? Pasti kalau beliau membuat pengumuman itu di dalam negeri akan ada tanggapan sebaliknya. Setidak-tidaknya semasa beliau membuat pengumuman itu tentu ada sesiapa mendampinginya dan ini menyebabkan ianya akan ditafsir dengan berbagai maksud.

Sebelum ini tidak ada terlepas kata-kata sedemikian atau reaksi dari Ketua Penerangan Pas itu yang beliau akan bermaufakat dengan sesiapa. Bagaimana pun ada segelintir orang yang 'sekampung' dengannya menjelaskan perkara itu. Satu maklumat yang sampai ke telinga saya, menjelaskan ada kompromi itu. "Semuanya sudah beres, enta sahaja yang tidak tahu?" kata sumber itu memberi konotasi dan memberi faham kepada saya mengenai kompromi itu.

Memang agak pelik kenapa tidak beliau mencabar Mohamad Sabu? Kalau dibanding dari segi pengaruh peringkat kebangsaan Tuan Ibrahim lebih ke depan berbanding dengan Mohd Amar. Lagipun beliau pernah menjadi Naib Presiden dan kini selaku Ketua Penerangan Pas. Manakala Mohd Amar masih dikira amatur, beluam pernah memegang jawatan di peringkat kebangsaan kecuali Ajk Pas Pusat.

Dengan kedudukan itu agak sukar untuk Mohd Amar mendapat pengaruh. Apa lagi beluau sendiri pernah kalah dalam percubaan untuk mendapat kerusi naib presiden Pas. Seperti dikatakan, kedudukannya dalam kerajaan Pas Kelantan sebagai Timbalan Menteri Besar juga tidak kuat. Beliau akan dibayangi oleh pengaruh Husam Musa di peringkat kebangsaan.

Tetapi apabila menyedari Pas kawasan Kuala Krau mencalonkan Mohd Amar untuk kerusi timbalan presiden ia merombakkan rasa ganjil itu. Yang di-Pertua Pas Kuala Krau ialah Tuan Ibrahim Tuan Man.

Seperti mana kata sumber itu atas kepercayaan perwakilan Pas ada stand tersendiri dalam memilih pemimpin di mana mereka akan berwala' (taat dan patuh) kepada arahan ketua, tidak mudah terpengaruh dengan environment luaran, sumber yang rapat dengan Tuan Ibrahim itu yakin 60% perwakilan akan memilih Mohd Amar?

Penarikan diri Tuan Ibrahim ini saya tidak mahu menyimpulkan apakah ia satu kompromi dengan Mohd Amar atau tidak? Saya lebih suka menganggapnya satu keinsafana dan keikhlasan Tuan Ibrahim. Bagaimana pun diingatkan dalam apa juga keadaan saya tetap berpegang kepada falsah politik saya, bahawa tidak ada keikhlasan, kejujuran dan kebenaran di dalam politik.

Pengumuman Tuan Ibrahim itu telah mengakhiri penantian Husam Musa yang juga buat masa kini katanya berada di luar negara. Naib Presiden itu sebelum ini hanya menunggu pendirian Tuan Ibrahim saja. Nah, Tuan Ibrahim sudah bersuara kini semua orang ingin mendengar suara Husam pula. Apakah pendirian dan pilihan beliau. Akan bertanding jawatan timbalan presiden, atau naib presiden atau pun tidak bertanding apa-apa jawatan dan akan membiarkan Mohamad Sabu menang tanpa bertanding?

Di kejauhan malam ini saya dapat membaca apa yang tersekang di sanubari bekas Exco Kelantan itu. Saya merasakan dia juga akan turut mencabar Mohamad Sabu sekiranya Mohd Amar juga berbuat demikian. Cuma politik baik saya terfikir, apakah tidak mustahil kalau Mohd Amar juga mengambil sikap seperti Tuan Ibrahim mahu mengutamakan kepentingan parti dan tidak mahu pakai baju sais free, maka beliau akan membiarkan Husam untuk berdepan dengan Mohamad Sabu.(?) [wm.kl.11:52 t/mlm 07/11/13] * tanpa edit

Tiada ulasan: