Selasa, 26 November 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Patutlah Ibrahim Ali tak jadi Pemandu Teksi... dah dapat habuan rupanya..

Posted: 26 Nov 2013 07:29 AM PST


Patutlah hasratnya untuk menjadi Pemandu Teksi sepenuh masa untuk menyara kehidupannya setelah kalah dalam PRU13 lalu dilupakanya begitu saja.. dah dapat habuan rupanya dia..

Ingat lagi tak suatu masa dulu, setelah merasakan dirinya dah tak langsung dipandang oleh Najib, Ibrahim Ali merajuk... kononnya nak jadi Pemandu Teksi sepenuh masa..

Ini laporannya..

KUALA LUMPUR: Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) Datuk Ibrahim Ali hari ini secara serius berkata akan menimbangkan untuk menjadi pemandu teksi sepenuh masa untuk menyara kehidupan beliau.

Beliau berkata demikian selepas ditanya mengenai status beliau selepas pilihan raya umum ke-13. Veteran politik itu kalah kepada calon PAS, Nik Abduh Nik Aziz di kerusi Parlimen Pasir Mas di Kelantan.

"Saya akan bersama Perkasa sepenuhnya sebagai presiden akan tetapi saya juga perlu menyara kehidupan saya. Saya mungkin akan memohan permit teksi. Saya tidak kisah kerana saya suka dengan kehidupan yang 'simple' – sederhana," tegas Presiden Perkasa.

Ketika ditanya mengenai penglibatan beliau didalam dunia politik Ibrahim berkata dia masih di dalam politik kerana Perkasa adalah satu badan NGO yang politikal.

Selain itu, Perkasa telah sebulat suara untuk tidak masuk campur didalam pilihanraya kecil Kuala Besut di Terengganu. "Kami tidak akan berkempen untuk sesiapa. Kami akan menjadi pihak yang berkecuali untuk kali ini"

Dua tiga bulan berlalu... tiba-tiba Ibrahim Ali dah tak menyerang Najib lagi dan tak pula menjadi Pemandu Teksi..

Rupa-rupanya dah dapat habuan.. patutlah diam saja dia..

Ibrahim Ali telah dilantik sebagai salah seorang Ahli Lembaga Pengarah UiTM...

UiTM

Dah kenyang.. diamlah dia...

PKR Sabah Hampir Lumpuh, 11 Ketua Cabang PKR Umum Keluar Parti?

Posted: 26 Nov 2013 05:59 AM PST


Kata ADUN Matunggong, Datuk Jelani Hamdan.. terlampau banyak campur tangan daripada kepimpinan PKR pusat antara faktor utama pemimpin daripada 11 cabang parti itu di Sabah bertindak keluar parti dan menyatakan sokongan kepada Barisan Nasional (BN).

Tindakan campur tangan atau menyibuk itu bertentangan dengan kuasa autonomi yang dijanjikan kepada kepimpinan negeri termasuk dalam soal pelantikan ketua pembangkang dan jawatankuasa majlis pimpinan negeri parti itu.

Sebaliknya, kata beliau lagi, kuasa pelantikan itu datang daripada seorang individu sama ada Ketua Umum parti, Datuk Seri Anwar Ibrahim atau Presidennya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail dan timbalannya, Azmin Ali.

Jelani Hamdan (kiri) and Jeremy Malajad leaving PKR.
Keputusan keluar PKR dibuat bukan soal pembangunan semata-mata, tetapi katanya mereka sudah hilang kepercayaan terhadap kepimpinan PKR peringkat pusat dan negeri.

"Harapkan nama parti itu sahaja keadilan tetapi apabila buat keputusan tidak melambangkan nama itu khususnya dalam soal autonomi untuk memberi kuasa penuh kepada Sabah bagi memilih pemimpin dan sebagainya," katanya.

KUALA LUMPUR, 26 Nov – Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak hari ini menyifatkan kedudukan PKR di Sabah hampir lumpuh apabila 11 Ketua Cabang PKR di negeri itu mengumumkan keluar parti.

Pada masa yang sama, beliau turut berkata apa yang berlaku hari ini adalah gelombang pertama kerana selepas ini akan ada gelombang kedua yang turut akan membabitkan Ketua Cabang PKR di negeri itu.

"Hari ini adalah satu hari yang amat bermakna khususnya dalam konteks politik di negeri Sabah dan negara kita amnya, kerana kumpulan Ketua Cabang PKR ini yang keluar parti PKR akibat hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap kepimpinan PKR seterusnya memberikan kepercayaan kepada kepimpinan Barisan Nasional di peringkat nasional dan di peringkat negeri.

"Mereka ini terdiri daripada 11 Ketua Cabang PKR termasuk dua ADUN yang sudah pun mengistiharkan keluar PKR sebelum ini iaitu ADUN Matunggong, Datuk Jelani Hamdan dan ADUN Kadamaian daripada PKR, Jeremy Malajad.

"Saya juga ingin maklumkan akan berlaku gelombang kedua selepas ini di mana lebih ramai lagi pemimpin-pemimpin PKR Sabah akan keluar dan menyokong BN. Apa yang sudah berlaku dan yang akan berlaku, bahawa parti PKR di Sabah hampir lumpuh dan sebaliknya BN akan menjadi semakin kuat dan semakin mendapat kepercayaan daripada rakyat Sabah," ujarnya pada sidang media di sini, sebentar tadi.

Sebelas Ketua Cabang yang mengumumkan keluar parti ialah ialah Kudat, Kota Marudu, Sepanggar, Kota Belud, Batu Sapi, Pensiangan, Beluran, Kinabantangan ,Silam, Kalabakan dan Semporna ~ Astro Awani

... Kepada siapalah aku nak rujuk dalam hal ni... Ada Haji Ansari pun dah bersara dari politik dah... dia bersara 25 Mei lalu, kira-kira 20 hari selepas PRU13, alasannya juga sama seperti yang dinyatakan oleh mereka di atas... hmmm..

Ketua Cabang nak keluar, keluarlah.. selagi Cabang tak disytiharkan bubar oleh Setiausaha Cabang dan AJK-AJKnya maka belum boleh dianggap sebagai lumpuh lagilah Najib...

Komen aku dalam hal ini... Anwar Ibrahim tak pernah serik!

Kenyataan Jeff Ooi tak ada kena mengena dengan DAP, Kerajaan Negeri - Kon Yeow

Posted: 26 Nov 2013 01:34 AM PST


Pengerusi DAP Pulau Pinang, Chow Kon Yeow ketika diminta mengulas mengenai kontroversi isu 'kucing kurap' dan 'tokong' yang dicetuskan oleh Ahli Parlimennya, Jeff Ooi Chuan Aun menegaskan itu bukanlah pendirian DAP.

Kon Yeow yang juga Exco Kerajaan Tempatan, Pengurusan Lalulintas dan Tebatan Banjir berkata, kenyataan Jeff Ooi itu tidak wajar dilihat mewakili DAP atau Kerajaan Negeri.

"Dua Kenyataan Jeff Ooi itu bukanlah mewakili DAP dan (bukan) melambangkan pendirian Kerajaan Negeri.

"Itu adalah kenyataan peribadinya," ujar Kon Yeow yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Kota pada pagi tadi di Datuk Keramat.

Ekoran itu, Kon Yeow menasihatkan Jeff Ooi memanggil Yang di-Pertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) Datuk Ar. Patahiyah Ismail untuk duduk berbincang demi menjernihkan isu kontroversi itu.

"Beliau (Jeff Ooi) dinasihatkan memanggil YDP MPPP untuk duduk berbincang," ujar Kon Yeow.

Sebelum itu, beliau menyempurna majlis menanam pokok teduhan di jalan utama Datuk Keramat-Masjid Negeri, di sini bersempena Fasa II Projek Penghijauan Bandar anjuran MPPP ~ Faqar

Isu 'kucing kurap' : UMNO dan PKR Pulau Pinang bersama membelasah Jeff Ooi..

Posted: 25 Nov 2013 09:16 PM PST


Angkatan Muda Keadilan Pulau Pinang hari ini tampil mempertahankan bos mereka Mansor Othman, sekali gus mengkritik anggota Parlimen Jelutomg daripada DAP Jeff Ooi kerana menggelar penjawat awam sebagai "kucing kurap".

Naib Ketua AMK negeri Dr Afif Bahardin berkata, kebiadapan Ooi terhadap penjawat awam berpangkat rendah dalam Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) itu tidak boleh diterima.

..... In the latest 'kucing kurap' spat between DAP and PKR, the Penang PKR Youth wing has come out to defend their boss, Mansor Othman. 
State PKR Youth vice-chief Dr Afif Bahardin said Jelutong MP Jeff Ooi's rudeness in describing Penang Municipal Council (MPPP) low-ranking civil servants as 'kucing kurap' (small fry) is uncalled for. 
Afif said Mansor, the state PKR chief and Nibong Tebal MP, was not interfering in Ooi's constituency but merely suggesting that he respect others, even if they are low-ranking staff. 
"To label someone 'kucing kurap' is simply unprofessional," Afif told Malaysiakini.
"Don't treat civil servants as BN leaders used to treat them as every civil servant has dignity and a noble profession," added Afif, who is state executive councillor on health. 
On Sunday, Ooi blasted Mansor for chiding him over his 'kucing kurap' remark which was an apparent attack against MPPP president Patahiyah Ismail. 
Ooi was unhappy that MPPP had despatched low-ranking and ill-informed staff to handle his complaints over illegal hawkers in his constituency. 
Ooi had also raised the concerns of investors who threatened to pull out their multi-million ringgit investments due to MPPP's delay in processing their development plans. 
Ooi had then suggested that Patahiyah quit her post if she cannot perform as well as her predecessors. 
In response, Mansor demanded that Ooi apologise over his "demeaning" remark, saying it does not reflect the spirit of Pakatan, and urging him to air his complaints internally. 
Afif said as part of the Pakatan Rakyat team, Ooi could air his grievances directly to the state exco and state government. 
As a DAP leader, who used to be chief of staff to Chief Minister Lim Guan Eng, Ooi can share his problems with his bosses, including state DAP chief Chow Kon Yeow. 
Chow is also state exco member for local government, who oversees MPPP. 
"Why is there a need to go to the media? We are after all in Pakatan and should communicate and discuss matters internally," said Afif. 
'Penangites want leaders who are polite and sensible' 
"There is no use being rude or arrogant as I believe Penangites want leaders who are polite and sensible," he added. 
"I urge Jeff Ooi to apologise to the civil servants," he quipped. 
Ooi had stood by his remarks, refusing to apologise, saying his remark was neither derogatory nor demeaning. 
Ooi also blamed Mansor, whom he added has yet to be accountable for the loss in Balik Pulau in the May 5 election as the parliamentary seat was captured by BN's Dr Hilmy Yahya. 
Afif said there is no guarantee that even if a DAP candidate is placed in Balik Pulau, the seat could be retained. 
"We must remember, in Balik Pulau, money politics and election irregularities were rampant, just ask our candidate (Muhammad Baktiar Wan Chik) there," said Afif. 
"To move forward is to look see how Pakatan could work together to reform the election process, and make it free and fair," he added. 
"Instead of being arrogant, Pakatan leaders should continue to push hard and demand electoral reforms," he stressed.

... The Star pula melaporkan pemimpin UMNO tidak melepaskan peluang untuk membelasah pemimpin DAP yang memang terkenal dengan cakap ikut suka dia saja ni...


..... GEORGE TOWN: Penang Umno has demanded that Jelutong MP Jeff Ooi issue an open apology and retract his statement on calling low ranking Penang Municipal Council officers kucing kurap (people of no significance). 
Its liaison committee chairman Datuk Zainal Abidin Osman said Penang Chief Minister Lim Guan Eng should also take action against Ooi. 
"If not, Lim is reflected that he is of the same view as Ooi," Zainal Abidin, who is also JKP Sdn Bhd chairman said after the Corporate Integrity Pledge signing ceremony at Eastin Hotel Penang on Monday. 
He added that the then Barisan Nasional administration had enjoyed good cooperation with civil servants and had never utter rude and vulgar words towards them. 
Zainal Abidin also chided Ooi for being disrespectful and unethical for the latter's remark.
"I took his statement as an insult and humiliation to all MPPP staff as well as government servants," he said.

Akhirnya Najib sahkan negara akan bangkrap di bawah pentadbiran Barisan Nasional...

Posted: 25 Nov 2013 04:30 PM PST


Untuk memburuk-burukkan agenda yang dibawa oleh Pakatan Rakyat dalam menghadapi PRU13 Mei lalu, Presiden UMNO Najib Razak dan juga mantan Presiden UMNO Tun Mahathir sering memberikan penekanan bahawa Pakatan Rakyat akan memufliskan negara ini sekiranya memerintah negara ini..

Apa yang dikata oleh Najib ialah sekiranya Pakatan berjaya memegang tampuk pemerintahan di Putrajaya, negara kita ini akan muflis dalam tempoh tiga tahun yang akan datang.

Manifesto pakatan itu boleh menyebabkan kerajaan menjadi muflis kerana pelaksanaannya melibatkan perbelanjaan yang sangat banyak, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Kalau kita nak jadi bankrap, bolehlah kita beri semua... kita jangan kutip cukai, lepas itu bagi pendidikan percuma, lebuh raya percuma, semuanya... kerajaan akan muflis, mana nak cari duit.

Namun begitu setelah berlangsungnya PRU13 dan kuasa masih kekal berada di tangan Barisan Nasional, Najib akui dibawah pentadbirannya negara akan muflis.

Setelah sejumlah RM7.2Billion dibayarnya kepada perunding sejak lima tahun yang lalu, akhirnya Perdana Menteri yang juga merupakan Menteri Kewangan itu akui di bawah pentadbirannya sendiri negara akan bangkrap.

Malangnya kerana kebebalannya dalam mentadbir ekonomi negara, beliau memaksa rakyat menanggung akibat dari kebodohannya itu.

Dalam amarannya yang kelihatan amat terdesak untuk melaksanakan GST kepada seluruh rakyat Malaysia, Najib memberi katadua kepada kita.. samada terima GST atau negara akan muflis..

Atau dalam lain ayat.. jika tidak dilaksanakan GST negara akan muflis atau bangkrap!!.. Bangkrap di bawah pentadbirannya sebagai Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan bukannya bangkrap kerana ditadbir oleh Pakatan Rakyat!

Terdesak tu mungkin jawapannya di ( SINI )

Kata Najib seperti yang dilaporkan oleh The Star..

Malaysia has a stark choice of either increasing government revenue via the goods and services tax (GST) or burdening the country by borrowing more money.

Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the implementation of GST was necessary as the country risked becoming bankrupt like Greece if it resorted to borrowing.

"We have to find additional sources of income and that's why we have to implement the GST," he said at a seminar on Strengthening the National Economy.

Tambahnya lagi..

Najib said out of an entire workforce of 14 million, only 1.34 million paid income tax. "That is just 10% who pay, and there are others who should pay but don't," he said.

He pointed out the definition of patriotism is fulfilling one's responsibility to the country and this included paying taxes.

He added that the public's expectations on the Government was always increasing, and more revenue is needed to meet these demands.

He said Malaysians cannot always depend on revenue from petroleum which will eventually run out. Najib said the public's fear that the GST would cause staggering price increases was unfounded.

Kenapa negara akan bangkrap di bawah pentadbiran Najib?.. Baca apa yang telah disenaraikan oleh Blogger UMNO sendiri sebagai pembaziran oleh pentadbiran Najib

The gomen is going to become bankrupt because Najib has not stopped the wasteful and useless spending that was begun by Slumberjack. Let us look at some of the wasteful and useless spending that has been undertaken by the PM over the recent years.

- 1MDB borrowed RM38.0 Billion. This amount is almost certainly gomen guaranteed. We want to know what has happened to this RM38 Billion. More importantly will we ever get this money back? With some returns, profits and dividends? I doubt it. 
- The PM himself has said he spent RM7.2 billion on con-sultans in the past five years. And what is the net result of spending this RM7.2 billion? "We are going to become bankrupt."
- The AES project is linked to an "advisor". Another RM700 million? Now the gomen has taken over the AES. Compensation has to be paid to the promoters. How many hundred million is that? Projek batal, kena bayar pampasan pula.
-  Malaysia paid RM37.0 Million to launch President Obama's 'Global Entrepreneur' program here in KL. What for? That is our taxpayers money. Kita dapat apa?
- Talk is the gomen is scaling down the purchase of the Army's APCs (armored personnel carriers). More compensation will be payable. The figure mentioned is RM600 Million. Buta money. Project batal, kena bayar pampasan lagi. More money wasted.
- Tabung Haji has bought part of a building in Melbourne for RM500 Million. I know that is not taxpayers funds but it is still duit orang Malaysia. Why not build something in Malaysia for RM500 million? Generate wealth in Malaysia.
- Give me RM500 Million and I will create new wealth for all Malaysians. Felda has bought a hotel in London for RM500 Million. Again that is not taxpayers money but it is Felda members' money. Why not develop plantations in Malaysia, Sumatera, Southern Thailand or Mindanao for RM500 million? That will create more wealth, more returns and peace. More Islamic too.
- The gomen gave RM250 million to fill a condo with lembu. What happened to the RM250 million?
- Ekuinas is spending hundreds of millions to buy this and buy that. Including an oil and gas company that is also linked to the same advisor. Now they get contracts from Petronas. Duit kita juga.
- Khazanah is investing hundreds of millions in strange projects that we know very little about. The FLOM flew off in RMAF 1 with her friends to see more of her friends in Doha. They say that it was a official trip. But how do we ascertain that for sure? Banyak teori. Isnt that all just wasting taxpayers' money. 

...So the gomen is going bankrupt not because we do not have enough money but because the gomen is wasting and burning hard earned tax payers money on useless projects that generate little or no returns and little or no spin offs.. source HERE 

Itu pendapat penyokong UMNO yang amat rasional dalam hal ini.. kalau korang nak tahu pendapat macai-macai yang bangang pula tunggu dan bacalah komen-komen dari macai dalam ruangan komen yang ada kat bawah ni..

Anggap rakyat yang elak bayar cukai sebagai Pengkhianat Negara bukti Najib dah terdesak kata A Kadir Jasin

Posted: 25 Nov 2013 09:55 AM PST


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata mereka yang mengelak daripada membayar cukai boleh dianggap melakukan pengkhianatan kepada negara.

Ini kerana, katanya kewajipan membayar cukai merupakan satu daripada semangat patriotisme terhadap negara.

"Definisi patriotisme dalam negara kita ialah apabila kita melunaskan tanggungjawab kepada negara untuk kebaikan negara dan rakyat.

"Bila bayar cukai kita tolong rakyat, kita tanamkan semangat ini, dengan ini negara kita akan lebih berjaya," katanya ketika merasmikan Seminar Pemerkasaan Ekonomi Nasional (Pena) di Masjid Wilayah Persekutuan di sini, Ahad lalu..

Mengulas mengenai kenyataan Najib ini, bekas Ketua Pengarang NST menyifatkannya sebagai terdesak sangat nak cari dana..

Prime Minister Datuk Seri Najib Razak appeared to be desperate for funds when he described tax evaders as traitors, said former New Straits Times editor-in-chief Datuk A. Kadir Jasin .

"The PM sounded desperate," Kadir wrote in his blog today.

"If things are as rosy as he and his propaganda machinery make it out to be in the mainstream media, he should not sound desperate."

Yesterday, Najib said that paying taxes is one of the pillars of patriotism.

"When we pay tax, we are helping the people," he said during the opening of the National Economic Empowerment Conference.

The Umno-controlled New Straits Times reported Najib as saying that those who evade taxes are committing treason.

In his rebuff, Kadir said that Najib's words "are a very serious insinuation".

 "Not everybody who does not pay tax is a tax evader. Many have mitigating reasons," he wrote.

"He is the PM and the Finance Minister, and he has at his disposal those billion-ringgit consultants and a spouse that goes around the world bringing in investments!

Kadir emphasised that Putrajaya has lost its trust among the public in the way they spend taxpayers' money.

"More and more people, I believe, are reluctant and unhappy to pay taxes because they hold the view that the government is lavish and corrupt."

The former journalist also went on to imply that all is not well with Putrajaya's coffers despite the government's assurances.

"All this while we have been told and assured repeatedly that everything is okay - the government has money, the Treasury is filled, revenue collection is good and billions of ringgit of foreign investments are flowing in," he said.

"So why should the PM, who is also the Finance Minister, sound so desperate?"

If Putrajaya is indeed facing financial troubles, then Najib must be held accountable, said Kadir.

"If there is something amiss about government finances, Najib only has himself to blame.

"He is the PM and the Finance Minister, and he has at his disposal those billion-ringgit consultants and a spouse that goes around the world bringing in investments!"~ The Malaysian Insider

Tiada ulasan: