Khamis, 14 November 2013

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Biarlah Nik Amar sorang tu terus berdegil !

Posted: 13 Nov 2013 08:58 PM PST


KOTA BHARU 10 Nov. - Kumpulan ulama dalam Pas termasuk golongan profesional perlu diletakkan di 'tempat yang betul' dan setaraf dengan peranan masing-masing bagi memantapkan lagi parti itu, kata calon Timbalan Presiden Pas, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah.

 Beliau yang disifatkan sebagai mewakili kumpulan ulama berkata, posisi seseorang pemimpin ibarat sebuah pasukan bola sepak iaitu seorang penyerang tidak boleh diletakkan di posisi pertahanan, begitu juga pemain pertahanan tidak sepatutnya menjadi penyerang kerana akan merencatkan persembahan pasukan.

 Timbalan Menteri Besar Kelantan sehubungan itu menjelaskan, masalah utama yang dihadapi Pas selama ini ialah lebih kepada memilih pemimpin yang betul untuk mengisi setiap jawatan.

 "Dari dulu pun Pas dianggotai oleh semua lapisan masyarakat, semua kelompok masyarakat, latar belakang yang berbeza bergabung dalam Pas dan memberi kekuatan, cuma saya rasa isu yang besar pada hari ini ialah di mana kita mahu meletakkan orang itu di tempat yang sesuai.Sila baca seterusnya di sini

 Maka sebab itu, Nik Amar masuk bertanding Timbalan Pengerusi PAS sebab dia dan gengnya merasakan tempat itu tidak layak bagi penyandang sekarang, Mohamad Sabu. Tempat itu hanya layak untuk dirinya. 

 Tapi, takkanlah Nik Amar hingga kini masih tak mendapat berita yang pernah disampaikan oleh Nik Abduh perihal pesanan ayahandanya Tuan Guru Nik Aziz itu?

Nik Abduh cakap, dalam satu kuliah, yang mesti dilantik di kalangan ulama (orang alim) adalah ahli Majlis Syura Ulama iaitu badan tertinggi dalam PAS.

Beliau juga mengingatkan pesan Tuan Guru bahawa syarat utama untuk memegang jawatan eksekutif dalam PAS adalah kepimpinan politik. 

 "Nak jadi pemimpin politik, presiden atau timbalan presiden, syarat utama dia bukan kena reti baca kitab. Hak reti baca kitab ni duk dalam Majlis Syura tapi presiden, timbalan presiden, naib presiden ni kena ada satu syarat yang lebih daripada Majlis Syura, iaitu kepimpinan politik kena ada," katanya pada 30 Oktober, 2013.SUMBER

 Harap Nik Amar terlebih maklum keadaan dirinya  sendiri.Kalau tidak selincah Mokhtar Dahari, janganlah nak ngada-ngada nak bermain sebagai penjaring utama, takut tersumbat gol sendiri.

  Nik Aziz sudah menyampaikan kata-kata yang cukup jelas bahawa tempat Ulama ialah Majlis Syura Ulama, iaitu badan yang tertinggi dalam PAS.Takkanlah para perwakilan masih tidak mahu percaya?

 Usahlah nak lawan cakap Tuan Guru.Kalau benar menghormati Tuan Guru, mahu PAS terus dibawah Kepimpinan Ulamak, ikutilah nasihatnya. Biarlah Nik Amar sorang tu terus degil!

Tiada ulasan: