Selasa, 8 Oktober 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Jangan merungut, guna dompet anda sampaikan mesej

Posted: 08 Oct 2013 09:02 PM PDT

Berhenti merungut rakyat Malaysia. Uruskan sendiri setiap perkara.

Menjelang pilihan raya umum pada 5 Mei lalu, media arus perdana menghina kebijaksanaan rakyat Malaysia dan sudah dihukum beberapa kali menerusi edaran akhbar mereka yang menjunam.

Kini, sebahagian daripada mereka cuba menarik balik kawasan capaian namun tiada apa yang dapat membantu apabila kredibiliti hilang.

Malaysia Airlines (MAS) yang sering mengalami kerugian membawa kakitangannya menonton Tanda Putera untuk ulang tahun ke-41 mereka.

"Ia akan mengembalikan memori kakitangan senior kami dan menjadi pemangkin motivasi kepada junior," kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya kepada pemberita di Kelana Jaya semalam.

Penyelesaian mudah, jika tidak berpuas hati dengan Ahmad Jauhari: boikot MAS.
Read More / Baca Lagi >>

Ketirisan, pembaziran: Heret pesalah ke muka pengadilan – Anwar

Posted: 08 Oct 2013 08:44 PM PDT

(Kenyataan Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim)

KEADILAN merakamkan ucapan terima kasih di atas usaha Tan Sri Datuk Setia Hj Ambrin Buang dan pasukan beliau di Jabatan Audit Negara menerbitkan Laporan Ketua Audit Negara 2012.
Anwar baruNamun ianya bagaikan deja vu, satu igauan tak henti-henti. Laporan ini terus membuktikan pentadbiran kewangan dan aset kerajaan pusat yang teruk, pengurusan dan penyeliaan projek-projek kerajaan yang lemah, penyelewengan kewangan yang berterusan, dan yang paling utama – ketiadaan kesungguhan politik untuk menghentikan ketirisan dan pembaziran dalam pentadbiran kewangan negara.
KEADILAN mengamati satu perkembangan yang cukup jelas dan membimbangkan, iaitu sikap tak kisah yang berterusan dalam membelanjakan dana kerajaan oleh kementerian-kementerian dengan sebegini rupa, dan tiada langsung kesungguhan politik untuk menghukum pesalah berulang.
KEADILAN berpandangan Kerajaan Pusat tidak patut membenarkan penyelewengan kewangan seperti ini berterusan, lebih-lebih lagi tatkala Malaysia telah diberi amaran oleh badan-badan antarabangsa bahawa ia telah berbelanja secara berlebihan dan tiada langkah kukuh untuk menangani ketirisan dan pembaziran. Pihak Kerajaan Pusat tetap berdegil dengan sikap berbelanja tanpa mahu berusaha mengurangkan kos perbelanjaan tahunan dan berjimat – walaupun rakyat seringkali disuruh berbuat sedemikian.
Di sini KEADILAN mengangkat beberapa penemuan Jabatan Audit Negara di mana terbukti Kerajaan Pusat terus mengamalkan pembaziran:
Read More / Baca Lagi >>

DAP buat laporan polis isu gengster yang didedahkan Zahid

Posted: 08 Oct 2013 08:41 PM PDT

DAP buat laporan polis isu gengster  
Khoo (tengah) bersama Lai (kanan) menunjukkan salinan laporan polis yang dibuatnya, semalam.
AYER KEROH - Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong membuat laporan polis, meminta siasatan dibuat berhubung kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengenai isu 'gengster' di dalam satu majlis di MITC, Melaka pada 5 Oktober lalu.
Menurut laporan tersebut, Ahmad Zahid didakwa mengeluarkan kenyataan berbunyi: 'Dulu gengster kena tangkap akan dapat surat daripada pemimpin parti komponen BN atau wakil rakyat untuk melepaskan gengster-gengster tersebut'.

Kenyataan itu dikatakan dibuat ketika Majlis Taklimat Keselamatan Bersama Pemimpin Masyarakat di Ballroom, MITC.

Laporan itu memetik, antara parti komponen terlibat adalah MIC, PPP, MCA, IPF dan Gerakan.
Read More / Baca Lagi >>

Audit: UniMAP buat bayaran sebelum meterai kontrak

Posted: 08 Oct 2013 08:39 PM PDT

Laporan Ketua Audit Negara 2012 mendedahkan sebanyak dua bayaran dibuat Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) bagi projek pembinaan kampus tetapnya berjumlah RM2.51 juta kepada Perunding Pengurus Projek (PMC) walaupun kontrak belum ditandatangani.

Menurut laporan itu, pada 15 Januari 2002, Kementerian Kewangan telah meluluskan pelantikan kontraktor iaitu Konsortium Pauh Indah melalui konsep reka dan bina sebagai kontraktor utama dan Crimson Network Sdn. Berhad sebagai PMC.

Bagaimanapun, PMC itu ditamatkan perkhidmatannya pada 28 November 2006 dan pengurusan projek dipertanggungjawabkan kepada Unit Projek Khas Kampus Tetap, UniMAP bagi Pakej 3B dan Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi Pakej 4.

"Kontrak antara UniMAP dan PMC ditandatangani pada September 2009 iaitu kelewatan 16 bulan," kata laporan itu.

Selain itu, laporan tersebut menyatakan kualiti kerja kontraktor bagi pembinaan kampus tetap UniMAP di Pauh Putera, Arau secara keseluruhannya tidak memuaskan.
Read More / Baca Lagi >>

Audit: Projek UTHM tidak sempurna

Posted: 08 Oct 2013 08:37 PM PDT

Audit: Projek UTHM tidak sempurna  
Pemasangan timber pagola yang tidak sempurna
 
SHAH ALAM - Laporan Ketua Audit Negara 2012 mendapati pengurusan projek pembinaan Universiti Tun Hussein Onn (UTHM) adalah kurang memuaskan.

Menurut Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, ketiga-tiga projek membina masjid dan pusat Islam, Fakulti Pengurusan Teknologi dan Perniagaan (FPTP) serta kolam renang dan blok pentadbiran mengalami kelewatan sehingga kos pembinaan telah meningkat sebanyak 8.9 peratus daripada sejumlah RM78.48 juta kepada RM85.44 juta.

"Pembinaan masjid dan pusat Islam lewat disiapkan selama 547 hari, FPTP lewat selama 175 hari, blok pentadbiran lewat selama 484 hari manakala kolam renang masih belum diselesaikan.
Read More / Baca Lagi >>

Bongkar Isu Terengganu: Syed Azman tak layan gelaran 'pembohong bersiri' oleh MB

Posted: 08 Oct 2013 08:35 PM PDT

Syed Azman Syed Ahmad Nawawi KUALA TERENGGANU – Adun Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi yang sering kali digelar pembohong bersiri oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said setiap kali mengemukakan isu dalam sidang Dun memberitahu, akan terus memperjuangkan isu-isu pembangunan dan rakyat.

Beliau yang merupakan salah seorang Adun yang lantang bersuara dalam sidang Dun hanya berserah kepada rakyat untuk menilai tuduhan yang dibuat ke atasnya.

Beliau turut berkata, dakwaan sebagai pembohong bersiri itu dianggap perkara remeh kerana beliau sering bercakap berdasarkan fakta berhubung sesuatu perkara yang dikemukakan.

"Sebab itu, saya dari dulu tidak layan benda-benda begini sebab setiap pendedahan yang kita buat berdokumen, bukan hanya cakap hatta isu kecurian yang berlaku di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin," katanya di Pejabat Ahli Parlimen Kuala Terengganu, di sini.
Read More / Baca Lagi >>

Kakitangan MAS kena tonton Tanda Putera sempena ulang tahun ke-41..!!

Posted: 08 Oct 2013 08:32 PM PDT


Filem Tanda Putera.Filem Tanda Putera.Syarikat penerbangan negara Malaysia Airlines (MAS) membawa kakitangannya menonton tayangan khas filem Tanda Putera di Akademi MAS di Kelana Jaya sempena meraikan ulang tahun syarikat itu ke-41.
Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS, Ahmad Jauhari Yahya, berkata filem itu mengandungi banyak bahan bersejarah berkaitan dengan syarikat penerbangan itu.
"Perjalanan kami bermula pada 1972 apabila nama syarikat penerbangan menjadi MAS dan cabarannya tersedia untuk melonjakkan nama negara di seluruh dunia dan seterusnya menjadi kebanggaan semua.
"Hari ini, MAS menyambut ulang tahunnya yang ke-41. Dalam dunia penerbangan, berada dalam perniagaan dalam tempoh sepanjang ini, adalah satu pencapaian besar," katanya dalam satu kenyataan, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Bil RM6 Ribu: Abe Din kata bukan 50 orang tapi 400 orang..!!!

Posted: 08 Oct 2013 08:12 PM PDT

 Abe Din towkey restoran Bil RM6000 untuk sarapan pagi yang dikontroversikan memaklumkan jumlah yang datang seramai 400 orang dan ada yang minta dibungkuskan bukan 50 orang seperti yang dilapurkan media. Caj sebenar RM6000 tapi minta kurang jadi RM5500 tapi dalam resit masih RM6000 atas nama seorang MB.

Jika makan 400 orang dan bungkus bil sebanyak RM6000 adalah logik untuk sarapan nasi berlauk ayam kampung....kita tunggu penjelasan Abe Din dalam bentuk video...!!

Sumber FB.


KELANTAN DITAWAN BN: Jika Kerajaan Buat Tak Tau Teguran Husam..!!!

Posted: 08 Oct 2013 07:50 PM PDT

KOTA BHARU - Seorang Adun Pas yang juga bekas exco kanan kerajaan Kelantan hari ini membuat kejutan apabila membidas beberapa tindakan kerajaan negeri yang disifatkannya tidak wajar dan menyimpang dari konsep ketelusan.

Datuk Husam Musa (Pas-Salor) yang membahaskan usul Belanjawan 2014 kerajaan Kelantan antara lain membangkitkan isu pembalakan Hutan Simpan Kekal Ulu Sat di Machang dan kenaikan tarif air yang berkuat kuasa Ogos lalu.

Menyentuh isu pembalakan itu, Husam meminta kerajaan negeri tidak meluluskan permohonan sebuah syarikat untuk menebang kawasan seluas 1,400 hektar di hutan simpan berkenaan.

Tegasnya ketika Kelantan diteraju Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, satu keputusan sudah dicapai agar semua permohonan baharu di kawasan hutan simpan itu
mesti ditolak.

"Seingat saya, kata Tok Guru (Nik Abdul Aziz), Hutan Ulu Sat dan Cabang Tongkat adalah paru-paru untuk mengeluarkan udara segar dan bersih bagi penduduk
Kelantan. Biarlah ia kekal untuk anak cucu kita," kata Husam yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan.
Read More / Baca Lagi >>

PCA untuk Penguasa Cekup Aje..!!

Posted: 08 Oct 2013 07:40 PM PDT


Cartoonkini-PCA-3-Oct-2013
AWAL tahun ini, tiba-tiba rakyat mendapati lambakan kes jenayah tembak di dada akhbar. Laporan demi laporan menjadikan purata seminggu ada satu kes tembakan. Daripada individu berstatus pegawai sehinggalah cikgu sekolah pun ditembak. Seolah-olah Malaysia sudah terjerumus ke dalam dunia koboi. Rakyat menjadi cemas. Slogan "Syukurlah Malaysia masih aman" telah menjadi ayat sinis di kalangan rakyat yang mula merasakan ironinya.
Terdapat sekelompok kecil mula bertanya, di saat setiap berita arus perdana itu sentiasa mengikut rentak pemerintah, mengapa berita jenayah tembak menembak turut dijadikan isu hangat, bukankah ini merugikan pemerintah? Apakah ada udang di sebalik batu, apakah ini satu usaha mengolah persetujuan umum?
Seperti dijangka, dalam keributan rasa bimbang rakyat itu tiba-tiba keluar pak Menteri Dalam Negeri mengaitkan jenayah tembak yang semakin menjadi-jadi itu dengan pemansuhan Ordinan Darurat (EO). EO bersama dengan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah dimansuhkan oleh pemerintahan Datuk Seri Najib Razak pada 2011 bagi tujuan mempamerkan kononnya wujud transformasi dalam kerajaannya.
Parlimen_BerjerebuBagaimanapun baru-baru ini apabila Najib Razak yang sama turut mengundi untuk meluluskan satu lagi undang-undang "penahanan tanpa dibicarakan". Bolehlah rakyat simpulkan bahawa pemansuhan Ordinan Darurat dahulu bukanlah kerana Najib Razak merasakan kezaliman menahan tanpa dibicara. Tetapi hanya satu lagi gimik transformasi dalam perjalanan menuju Pilihan Raya Umum ke-13 yang ketika itu tidak diketahui entah bila munculnya.
Statistik polis sendiri jelas menunjukkan jenayah menurun pada 2012, yakni selepas mansuhnya ISA dan EO. Merujuk kepada indeks jenayah yang dikeluarkan pihak polis, kadar jenayah pada 2012 adalah yang terendah sepanjang satu dekad dengan penurunan sebanyak 7.6 peratus berbanding 2011. Lebih aneh, kadar jenayah meningkat lebih tinggi bagi tempoh 2003 hingga 2008, sewaktu ISA dan EO masih wujud. Dengan fakta ini, sama ada pak Menteri atau pihak polis, salah satunya pasti berbohong!
Namun pemerintah terus menutup sebelah mata terhadap fakta tadi dan berkeras mahukan satu akta penahanan tanpa dibicarakan diwujudkan kembali. Seolah-olah seperti suatu projek yang sudah dimulakan gerak kerjanya sejak awal tahun, kemuncaknya adalah pada sidang Parlimen pada akhir September. Rang Undang-Undang Pencegahan Jenayah 2013 (Pindaan dan Pemerluasan) diluluskan menyaksikan undang-undang penahanan tanpa dibicarakan bangkit daripada kubur dengan jasad baru bernama PCA (Akta Pencegahan Jenayah) .
Gugurnya "tidak bersalah sehingga disabitkan bersalah"
Read More / Baca Lagi >>

PAS terjerat bila Syiah jadi isu politik...!!

Posted: 08 Oct 2013 07:39 PM PDT

Subky Latif

Sebelum Datuk Mukhriz membangkit isu Syiah di  Kedah, Dr  Mahathir ada membuat kenyataan bersama dengan bekas Presiden Qatami dari Iran betapa Islam jangan bertempur dan berbunuh sama sendiri atas perbezaan antara Syiah dan Sunni.

Ia adalah merujuk tentang perang saudara di Syria. Pergolakan di Syria itu adalah campuran antara kezaliman dan demokrasi, antara penindasan dan pembelaan keadilan, dan antara Syiah dan Sunni. Majoriti penduduk adalah Sunni dan mereka dikuasai sejak berdekad oleh manoriti Syiah yang terdiri sekitar 22 peratus rakyat.

Persefahaman Mahathir-Qatami itu tenggelam apabila anaknya Menteri Besar Kedah membangkit bahayanya penyerapan Syiah dalam kalangan rakyat.

Sejak zaman-berzaman pertentangan antara kedua penganut itu adalah masalah akidah. Sekalian Arab berbalah dengan Iran kerana Syiah orang Iran itu, bukan kerana Parsi dan Arabnya. Kalau kerana bangsanya, mengapa Arab tidak masalah dengan Pakistan sedang kedua-dua bukan satu rumpun bangsa.

Ia tidak jadi isu di Malaysia  sehingga tercetusnya Revolusi Islam Iran kerana negara kita bukan tapak yang subur untuk Syiah. Tetapi pengaruhnya menyusup di tengah pengikut Sunni. Antara pendakwah kita memandang berat penyusupan itu. Justeru kepekaan tentang akidah itu oleh individu-individu, maka isu Syiah itu tidak meletup.
Read More / Baca Lagi >>

Bahasa, kekuasaan dan kepembangkangan

Posted: 08 Oct 2013 07:34 PM PDT



 
"Tanpa mempelajari bahasa sendiri pun orang takkan mengenal bangsanya sendiri." - Pramoedya Ananta Toer
'I feel stupid when i speak in Malay.'  Jelas, kenyataan ini mengecewakan.

Tanpa sedar, konotasi sebegini menjelaskan suatu keadaan yang membingungkan. Dan hal ini juga meremehkan. Sejauh penelitian saya, kenyataan ini memberi tiga gambaran yang besar tentang kedudukan bahasa Melayu.
Pertama, bahasa Melayu semakin jauh dari wacana arus perdana dan kini menjadi sebahagian daripada pinggiran.

Kedua, kenyataan ini seakan meremehkan nilai bahasa Melayu yang mungkin (ulang: mungkin) bernada kolot dan kekampungan, malahan jauh daripada elemen globalisasi yang menjadikan Bahasa Melayu, bukan lagi sebahagian daripada bahasa pertuturan utama.

Ketiga, bahasa Melayu bukan alat dukungan untuk menjalankan kerja-kerja intelektual.
Sedikit sebanyak, saya rasakan perkara ini ada hubung-kaitnya dengan kegagalan Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang dilancarkan pada tahun 1971.

Pembentukan dasar ini sama ada kita sedar mahupun tidak, telah menjebakkan peranan bahasa Melayu ke tahap yang bukan sekadar tepu dan longlai, tetapi umpama 'hidup segan mati tak mahu'.

Polemik ini bukanlah perkara yang baru, tetapi dasar bahasa Melayu kita yang lemah menjadi punca kenapa kebanyakan wacana keilmuan tidak mampu dirakyatkan dan dilambakkan.
Ada antara kita juga yang sinis dengan bahasa Melayu. Mereka merasakan bahawa mutu bahasa Melayu kini semakin rendah dan tidak bermaya. Keluhan ini ada asasnya.
Read More / Baca Lagi >>

Kerusi Naib Presiden Umno Kini Semakin Panas

Posted: 08 Oct 2013 07:30 PM PDT

Oleh JOCELINE TAN
DATUK Seri Hishammuddin Tun Hussein semakin giat berkempen untuk mempertahankan kedudukan beliau sebagai naib presiden Umno.
Beliau dikatakan telah mengambil cuti daripada menjalankan tugas-tugas di kementerian untuk memberi tumpuan terhadap kempen.

Pada hari Ahad lalu beliau meluangkan masa sehari suntuk di Perak untuk bertemu dengan perwakilan-perwakilan dari utara hingga ke selatan negeri itu. Menteri Pertahanan itu sedang bergelut dalam persaingan yang melibatkan enam calon bagi tiga kerusi naib presiden.
Beliau bersungguh-sungguh cuba meyakinkan khalayak tentang sebab-sebab mengapa mereka patut menyokong beliau dan malah mengingatkan mereka bahawa beliaulah yang telah mempengerusikan jawatankuasa yang menghasilkan sistem pemilihan baru dalam parti itu.
Kempen beliau amat berbeza dengan kempen Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Di mana saja Zahid pergi, para penyokong Umno memberitahunya bahawa mereka mahukan beliau terus kekal sebagai naib presiden.
Sedangkan Hishamuddin berhempas-pulas untuk meyakinkan perwakilan bahawa mereka masih memerlukannya.
Beliau bagaimanapun dikatakan mendapat sokongan di Perak yang Menteri Besarnya Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir telah memberi sokongan kepada tiga penyandang, termasuk Zahid dan Datuk Seri Shafie Apdal.
Sokongan Perak terhadap para penyandang jawatan naib presiden dikatakan berasas pada dakwaan bahawa ada arahan dari pucuk pimpinan tertinggi parti untuk mengekalkan status quo di peringkat kerusi naib presiden. Dakwaan ini telah dinafikan kebenarannya.
Read More / Baca Lagi >>

Audit: Perbadanan Labuan rugi RM23.82 juta

Posted: 08 Oct 2013 07:27 PM PDT

Tuntutan kerugian Perbadanan Labuan terhadap kontraktor asal projek pembinaan pasar serta stesen bas dan teksi berjumlah RM23.82 juta kerana gagal menyiapkan projek masih belum diterima sehingga September 2012.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2012, Perbadanan Labuan telah membayar wang pendahuluan sejumlah RM3.60 juta kepada Labindo Engineering Services Sdn. Berhad pada Februari 2008 untuk memulakan kerja pembinaan pasar.

"Syarikat ini telah mengemukakan jaminan bank bernilai RM3.60 juta kepada Perbadanan Labuan untuk pendahuluan tersebut. Semakan mendapati tarikh luput jaminan bank tersebut adalah 7 Oktober 2009 iaitu sebelum tarikh kontrak tamat pada 17 Januari 2010.

"Bagaimanapun, kontrak tersebut telah ditamatkan pada 7 Januari 2010. Perbadanan Labuan telah menuntut semula wang pendahuluan tersebut pada 18 Januari melalui jaminan bank tetapi tidak berjaya kerana tempoh jaminan bank telah luput," kata Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang menerusi laporan yang dikeluarkan.
Read More / Baca Lagi >>

Turki Mansuh Larangan Bertudung Bagi Wanita Selepas 90 Tahun..!!!

Posted: 08 Oct 2013 07:26 PM PDT

Perdana Menteri, Recep Tayyip Erdogan

Ankara: Turki memansuhkan larangan ke atas wanita memakai tudung di kawasan bangunan kerajaan semalam, antara langkah pembaharuan bertujuan memperkuat demokrasi.

Larangan itu sudah wujud lebih 90 tahun lalu sejak pembentukan Republik Turki. Ia menyebabkan ramai wanita Turki tidak menyertai perkhidmatan kerajaan. 


"Satu peraturan yang secara rasmi campur tangan ke atas kebebasan berpakaian dan gaya hidup hingga menjadi punca ketidaksamaan taraf, diskriminasi dan ketidakadilan terhadap rakyat, sudah menjadi sejarah," kata Timbalan Perdana Menteri, Bekir Bozdag di Twitter. 

Bagaimanapun, golongan sekular masih percaya pemansuhan itu adalah bukti kerajaan masih meneruskan agenda agama.

Peraturan itu tidak membabitkan badan kehakiman dan tentera disiarkan oleh Pekeliling Rasmi dan berkuatkuasa serta- merta.

Cara kikis sekular
Read More / Baca Lagi >>

Kalau nak berkempen kena adalah sedikit ‘decorum’

Posted: 08 Oct 2013 07:23 PM PDT

Aspan Alias

Umno sebagaimana yang saya sebut akhir-akhir ini sudah hilang moral dan sifatnya sebagai parti yang memerintah negara berbilang kaum, seperti negara kita ini. Umno sudah hilang 'magnanimity' sebagai parti pemerintah negara kerana kecenderungan pemimpinnya hanya mahu memimpin orang Melayu dan membawa orang Melayu memusuhi bangsa lain.

Ini lebih terlihat dalam siri kempen pemilihan Umno dan ia dilakukan, bukannya oleh Ketua-Ketua Cawangan, tetapi oleh Naib Presiden dan calon Naib Presiden. Apa yang berlaku di Melaka beberapa hari lalu adalah contoh jelas keadaan ini.

Pemilihan Umno kali ini merupakan pemilihan paling buruk nilai pemimpin yang bertanding untuk memegang jawatan tinggi parti itu. Di mana-mana orang ramai bercakap betapa teruknya kempen yang ditunjukkan oleh Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam, bekas Ketua Menteri Melaka, beberapa hari lalu. "It's atrocious" kata ramai rakan apabila berjumpa dengan rakan dalam Umno yang ramai di antaranya hadir dalam siri kempen mereka.

Zahid dan Ali menggunakan isu rasis yang menebal untuk menaikkan semangat Melayu kononnya dan membuatkan mereka berdiri di belakang mereka dalam siri kempen pemilihan parti kali ini. Gaya ini adalah manifestasi pemimpin yang kurang kepimpinan. Nampaknya Zahid dan Ali hanya mahu memimpin orang Melayu dan tidak mahu memimpin bangsa lain di negara ini.
Read More / Baca Lagi >>

Harga Rumah 2013 Naik Melonjak VS Harga Rumah Turun 20% 2015. Berita Baik?

Posted: 08 Oct 2013 06:27 PM PDT


Harga Rumah Lembah Klang
Sebelum anda meneliti laporan Berita Semasa kali, kami ingin mengajak anda melihat kajian perbandingan harga rumah di Malaysia VS trend pendapatan rakyat Malaysia selama ini (KLIK SINI). Sudah? Ok. Berita Semasa baru sahaja meneliti laporan kajian daripada kalangan penganalisis termasuklah daripada CIMB yang mula meramalkan harga rumah turun sekitar 20% pada tahun 2015. Harga rumah turun?
Realiti hari kalangan pemodal dan pemaju hartanah di Malaysia tidak lagi berminat mendapatkan keuntungan sekitar 60-80% semata. Malah lebih daripada itu. Kebiasannya antara margin keuntungan yang diharapkan kalangan pemain dan pemaju hartanah di Malaysia adalah sekitar 100% sehingga 150% (SEPERTI YANG MEREKA BUAT DI SINI)
  • Memang untunglah pemaju.
  • Yang terkena & mangsa permainan mereka adalah rakyat Malaysia adalah anda, anda dan kita semua rakyat Malaysia
Persoalannya pernahkah selama ini harga rumah turun mendadak sehingga 20%-30% di Malaysia melibatkan kawasan tumpuan?

Harga Rumah Turun 20% 2015 : Kajian Penganalisis CIMB VS Kapitalis REDHA?

Harga Rumah Turun
Adakah jangkaan harga rumah turun seperti perniagaan minyak petrol di Malaysia? Awal pagi menafikan kemungkinan harga minyak petrol naik, pada lewat petangnya sudah terbitnya pengumuman harga minyak naik. Semudah itu?
Read More / Baca Lagi >>

Boleh Land: Anak kurung ibu, dibiarkan berlapar

Posted: 08 Oct 2013 06:22 PM PDT

Anak kurung ibu, dibiarkan berlapar 
 Pegawai JKM bersama Ketua Kampung Bukit Merah, Mohamad Nor Hassan menemu ramah mangsa sebelum dibawa menjalani pemeriksaan perubatan di Hospital Parit Buntar.
GUNUNG SEMANGGOL - "Makcik dah tak sanggup nak duduk dengan depa, kalau boleh hari ini makcik nak lari pi tempat lain."

Itulah rintihan seorang ibu yang mendakwa dikurung empat hari oleh anak kandungnya di sebuah rumah sewa di Lembah Beriah, Bukit Merah.

Lebih menyedihkan, ibu malang itu juga mendakwa, dia kelaparan sepanjang tempoh dikurung akibat tiada bekalan makanan ditinggalkan dan hanya minum air sejuk untuk menahan lapar.

Bagaimanapun, derita yang ditanggung mangsa dihidu jiran yang pelik kelibat mangsa tidak kelihatan lebih seminggu.

Jiran mangsa yang hanya mahu dikenali Mohammad, 41, berkata, mangsa yang berusia 55 tahun dipercayai tinggal bersama anak keduanya sejak setahun lalu.

Menurutnya, sebelum ini sudah tersebar khabar angin mengenai penderitaan mangsa yang didakwa kerap menjadi mangsa dera, namun kebanyakan jiran tidak mengambil serius mengenainya.Read More / Baca Lagi >>

Putrajaya sengaja lengah rayuan kes Altantuya..!!

Posted: 08 Oct 2013 06:17 PM PDT


Pembunuh Altantuya Shaariibuu masih belum didakwa.Pembunuh Altantuya Shaariibuu masih belum didakwa.Putrajaya seolah-olah sengaja berlengah untuk mengemukakan rayuan terhadap dua polis komando yang dibebaskan daripada pendakwaan kes berprofil tinggi iaitu membunuh warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu, kata peguam veteran, Karpal Singh.
Beliau berkata, Pejabat Peguam Negara boleh memfailkan petisyen rayuan mereka dan menyatakan alasan mengapa Mahkamah Rayuan melakukan kesilapan ketika membebaskan dua anggota polis itu berdasarkan kepada alasan bertulis penghakiman.
"Mereka boleh mempercepat proses rayuan ke Mahkamah Persekutuan walaupun tanpa mempunyai rekod keseluruhan rayuan," katanya kepada The Malaysian Insider di Kuala Lumpur.
Peguam kanan itu mempunyai arahan memerhati terhadap kes Shaariibuu.
Katanya, mahkamah apex (persekutuan) kemudian boleh melakukan pengurusan kes dan menetapkan tarikh rayuan kerana Putrajaya sebenarnya tiada keperluan untuk menunggu keseluruhan rekod rayuan untuk memfailkan petisyen rayuan.
Ketua Inspektor Azilah Hadri dan Korporal Sirul Azhar Umar bebas selepas rayuan mereka terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang mensabitkan mereka bersama dibenarkan oleh Mahkamah Rayuan, dua bulan lalu.
Kedua-dua anggota polis itu yang sebelum ini bertugas dengan Unit Tindakan Khas (UTK) didapati bersalah membunuh Altantuya pada 2006.
Read More / Baca Lagi >>

Audit: UUM rugi RM1.33j kos sewa perabot

Posted: 08 Oct 2013 05:22 PM PDT

Universiti Utara Malaysia (UUM) boleh menjimatkan kos sewaan sebanyak RM1.33 juta bagi tempoh lima tahun jika harga tender diselaraskan mengikut tawaran terendah iaitu RM1.09 sehari.

Menurut Laporan Ketua Audit Negara 2012, hasil semakan mendapati kos sewaan sehari per unit bagi setiap pembekal adalah berbeza walaupun membekalkan perabot yang sama iaitu di antara RM1.09 hingga RM1.35.

"Sewaan per unit perabot yang dibekalkan oleh pembekal yang dilantik mengandungi tujuh jenis perabot yang terdiri daripada katil, almari pakaian, meja belajar, rak buku, papan kenyataan, tilam bujang dan kerusi belajar.

"Bagaimanapun, terdapat sedikit perbezaan dari segi kualiti, warna dan spesifikasi terhadap perabot yang dibekalkan oleh setiap pembekal tersebut," kata laporan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Dun Kelantan: Rizab besi di Sungai Tuang 2 bilion tan

Posted: 08 Oct 2013 05:18 PM PDT


KOTA BHARU: Kelantan mempunyai rizab besi mentah di Sungai Tuang dianggar sebanyak 50 juta sehingga dua bilion tan, kata Adun Salor, Datuk Husam Musa.

Beliau berkata, kekayaan sumber itu boleh dimanfaat syarikat dari Korea yang dilantik sebelum ini untuk membina lebuh raya rakyat.

Katanya, kerajaan negeri sepatutnya mempertimbang secara saksama kemampuan syarikat terbabit melaksanakan projek pembinaan lebuh raya menghubungkan Kota Bharu-Kuala Krai.

"Kerajaan juga perlu mempunyai kaedah cadangan pembayaran balik projek berkenaan secara jelas.

"Kerajaan tidak seharusnya dengan mudah memutuskan hubungan dengan kontraktor berkenaan yang dikira berkebolehan dan telah dipilih lebih awal," katanya ketika membahas Belanjawan Kelantan 2014 pada persidangan Dun semalam.

Menurut beliau sekiranya kerajaan negeri menerima pakai cadangan tersebut dan berdasar kepada harga minimum ketika itu iaitu RM50 satu tan, ia dianggar mampu menjanakan hasil sehingga RM2.5 bilion.

Husam sebelum ini penggerak utama projek lebuh raya rakyat. Projek sejauh 68 km itu dilakukan pecah tanah pada 28 Mei 2012, dirancang dibina empat lorong dua hala tanpa tol dengan anggaran kos RM1.8 bilion.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan mahu SPRM ‘diaudit’ sebelum mereka siasat laporan audit

Posted: 08 Oct 2013 05:12 PM PDT


Pastikan SPRM mendakwa mereka yang melakukan kesalahan, kata Datuk Mahfuz Omar.Pastikan SPRM mendakwa mereka yang melakukan kesalahan, kata Datuk Mahfuz Omar.Pakatan Rakyat (PR) berharap siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap kepincangan yang didedahkan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012 akan membuahkan hasil dan bukan hanya setakat "melepaskan batuk di tangga."
Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar bagaimanapun mempersoalkan tindakan SPRM yang hanya membawa dua kes ke mahkamah dalam Laporan Ketua Audit 2011, sedangkan berlaku ketirisan dan penyelewengan seperti didedahkan dalam laporan audit berkenaan.
"Itu tindakan wajar (menjalankan siasatan), namun saya pelik kenapa untuk 2011 hanya dua kes didakwa, dan lima dikenakan tindakan disiplin. Berbillion wang negara tiris tetapi hanya tujuh orang ini sahaja yang dikenakan tindakan," katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider, di Kuala Lumpur.
"Saya rasa ada keperluan untuk SPRM diaudit. Keberkesanan SPRM menyiasat tidak berjaya timbulkan ketakutan orang ramai," katanya.
Selain siasatan dijalankan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), terdapat dua lagi jawatankuasa siasatan yang menyiasat pendedahan laporan audit berkenaan yang ditubuhkan SPRM dan jawatankuasa di bawah Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Dr Ali Hamsa.
Read More / Baca Lagi >>

Jangan terasa: 'Barua' ada di mana-mana, bukan dalam polis sahaja!

Posted: 08 Oct 2013 05:07 PM PDT


Polis bukan semua baruaSiapa yang tak merah telinga panas hati bila dipanggil "Barua". Perkataan barua adalah perkataan yang berdaftar di dalam kamus dewan. Ertinya perkataan tersebut memang digunakan dalam Bahasa Malaysia bagi menggambarkan maksudnya.

Ada dua maksud perkataan Barua:
  1. Orang perantaraan yg digunakan utk mengerjakan sesuatu pekerjaan jahat
  2. Kata makian.
Sebenarnya definisi kedua itu boleh dijangka. Apa saja perkataan yang membawa maksud tak bagus boleh dijadikan kata makian samada benar orang itu seperti yang digambarkan oleh perkataan atau tidak. Ia tetap menimbulkan kemarahan, dan itupun tujuan orang maki orang lain. Untuk timbulkan kemarahan.
Kalau kita lihat maknanya, kita boleh faham bahawa barua tak wujud jika tidak ada orang atasan atau boss yang mengarah atau menggunakannya. Oleh itu, sesiapa saja yang ada boss atau orang atasan boleh menjadi barua dengan syarat dia diarah melakukan perkara jahat dan dia menurut arahan tersebut.
Bagaimana pula dengan orang atasan yang menyuruh perbuatan jahat itu. Kita panggil apa pula padanya?. Kita boleh panggil dia barua juga kerana dia mendapat arahan daripada Syaitan atau nafsu buruk yang ada dalam jiwanya. Tak ada sesiapa yang kerja mengarahkan orang buat jahat selain dari Syaitan yang menggunakan nafsu yang tak terkawal dalam diri anak Adam.
Jadi sesiapa saja boleh jadi barua. Saya juga boleh jadi barua bila menurut arahan nafsu bisikan syaitan untuk buat perkara jahat. Orang politik juga boleh jadi barua bila mengikuti pemimpinnya untuk melakukan benda jahat. Pengikut ajaran sesat atau lain-lain seumpamanya juga boleh jadi barua.
Read More / Baca Lagi >>

Ini Harta UMNO Yang Punya: Borang permohonan Tekun perlu pengesahan pemimpin Umno

Posted: 08 Oct 2013 05:05 PM PDT

Salah satu syarat wajib untuk mendapatkan pinjaman Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun) untuk perniagaan, anda perlu mendapatkan pengesahan daripada pemimpin tempatan atau dengan tepatnya merujuk kepada pemimpin Umno.
Perkara tersebut dinyatakan melalui borang permohonan pinjaman Tekun "JPP02" pada bahagian H yang memerlukan peminjam mendapatkan pengesahan pemimpin tempatan, wakil rakyat, syarikat rakan strategic atau Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK).
Percubaan The Malaysian Insider menghubungi tiga pejabat Tekun di Bandar Tasik Selatan, Shah Alam dan Ayer Keroh membuktikannya apabila mereka menyatakan ia adalah prosedur biasa yang harus dilakukan bagi memohon pinjaman selain perlu memberikan dokumen berkaitan lain.
"Anda perlu pergi ke pejabat Umno negeri untuk dapatkan tandatangan dalam borang tersebut kerana kalau borang tidak lengkap maksudnya kita tidak boleh proses permohonan," kata telefonis Pejabat Tekun Ayer Keroh, Melaka ketika dihubungi The Malaysia Insider semalam.
Perkara sama turut dinyatakan Pejabat Tekun Bandar Tasik Selatan, Kuala Lumpur dan Shah Alam, Selangor apabila mereka menyarankan untuk mendapatkan pengesahan yang hanya ditandatangani oleh pemimpin Umno atau wakil rakyat daripada parti Melayu itu.
"Kalau anda pergi ke semua tempat memerlukan perkara yang sama, lebih mudah datang sendiri ke pejabat," kata telefonis Pejabat Tekun Shah Alam.
Apabila ditanya apakah pegawai tempatan di dalam borang permohonan merujuk kepada pemimpin Umno, ketiga-tiga telefonis Pejabat Tekun di ketiga-tiga negeri itu mengesahkannya.
Tekun ditubuhkan pada 1998 sebagai sebuah institusi di bawah Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.
Read More / Baca Lagi >>

Boleh Land: Harga rumah semakin tidak masuk akal

Posted: 08 Oct 2013 04:54 PM PDT



RATA-RATA pelajar lepasan institusi pengajian tinggi yang berjaya mendapatkan pekerjaan selepas tamat pengajian pasti menyasarkan untuk membeli kereta terlebih dahulu.
Ada antara mereka yang memasang angan-angan untuk menukar kenderaan baharu selang beberapa tahun tanpa ada perancangan untuk melaburkan wang simpanan ke atas pembelian hartanah.
Jika adapun lebihan wang simpanan, kebanyakan mereka menghabiskan wang tersebut untuk perbelanjaan perkahwinan bagi memulakan fasa baharu dalam kehidupan.
Pembelian aset seperti rumah terpaksa diletakkan di tangga bawah kerana harganya yang semakin melonjak dari tahun ke tahun. Bayangkan, nilai bagi seunit apartmen tiga bilik tidur dan dua bilik air berdekatan pusat bandar adalah sekitar RM245,000.
Nilai tersebut dianggap amat membebankan bagi bagi pelajar lepasan diploma dan ijazah yang kebiasaannya memperoleh bayaran gaji antara RM1,500 hingga RM3,000 sebulan. Walhal, dengan gaji sebanyak itu, mereka hanya layak memiliki rumah berharga di bawah RM150,000 seunit.
Realiti kehidupan
Hakikat memedihkan itu membuatkan golongan tersebut tidak memasang angan-angan untuk memiliki rumah pertama mereka sendiri. Perkara tersebut diakui oleh pasangan muda, Mohd. Abhar Haniff Jaafar, 24, dan isterinya, Eyzzatul Eylia Yunos, 24.
"Bukannya kami tidak mahu tinggal di rumah yang lebih besar tetapi melihat kepada harga rumah teres yang tidak masuk akal, kami pendamkan sahaja impian tersebut.
"Kalau begini harga rumah di Kuala Lumpur, 15 tahun lagi pun belum tentu kami mampu membelinya," ujar Mohd. Abhar Haniff yang kini menetap bersama isterinya di Ukay Perdana, Selangor.
Pasangan tersebut sebenarnya bertuah kerana rumah yang didiami merupakan pemberian orang tua mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: