Selasa, 10 September 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Kehebatan Najib terserlah lagi.. Bukan saja nilai RM tapi rangking Universiti turut jatuh..

Posted: 09 Sep 2013 09:46 PM PDT


Sekali lagi kehebatan Najib terserlah dalam mentadbir negara ini.. jika sebelum ini nilai ringgit dilaporkan jatuh dan ekonomi rakyat mula tertekan ekoran harga minyak yang dinaikkan.. kedudukan Universiti-universiti di Malaysia juga turut jatuh..

Dari apa yang disiarkan oleh 'QS World University Rankings', hanya tujuh buah Universiti dari Malaysia yang tersenarai dalam senarai 'QS'. Ianya adalah Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Universiti Teknologi Mara (UiTM). 

Dan dari tujuh yang tersenarai itu pula hanya UM mengekalkan kedudukannya dalam 'Top 200' walaupun kedudukannya jatuh dari tangga 156 pada tahun 2012 kepada kedudukan nombor 167 tahun ini..

Tetapi UTM yang pada tahun lalu berada pada tangga 358 meningkatkan kedudukannya pada tangga 355. UKM jatuh lapan anak tangga kepada tangga yang ke 269 dan USM jatuh 29 anak tangga ke 35, UPM dari tangga ke 360 ke 411, UIA dan UiTM merudum 100 anak tangga..

Dimana tahun lalu UIA berada di tangga yang ke 401 turun ke 450 dan UiTM pada kedudukan 600 lebih..

Inilah hasilnya bila orang yang jelas kurang cerdik dinaikkan menjadi pemimpin.. untuk mengekalkan kuasanya beliau pula melantik orang-orang yang lebih kurang cerdik darinya sebagai Menteri-menteri kabinet..

Malaysian universities drop in world rankings, lack "highly cited" research 
Malaysian public universities continue to fall in the QS World University rankings with only Universiti Malaya (UM) still in the top 200 this year, while Singapore's National University of Singapore (NUS) has moved up to 24 in the world. 
QS said Malaysian universities do not produce enough cited research although they have quality academics and produce employable graduates. 
QS research head Ben Sowter said Malaysian universities' rankings plunged due to deficiencies in research but credited them for the quality of their academics and the employability of their graduates. 
"The drop in performance for Malaysian institutions this year reflects the intensity of global competition," he said in a statement. 
"But a five-year comparison suggests they have made some significant progress.
"Malaysian institutions are not yet producing highly cited research, but they have developed a solid profile among the world's academics and graduate employers," Sowter added. 
Only seven Malaysian universities made it to QS's list of 800 top institutions for 2013. They are Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Putra Malaysia (UPM), International Islamic University Malaysia (UIA) and Universiti Teknologi Mara (UiTM). 
Of the seven, only UM has maintained its position in the top 200 although it dropped from number 156 in 2012 to number 167 in the current list. 
But UTM, which was ranked 358th in 2012, was the only one to rise and is now at number 355. 
UKM dropped eight spots to number 269 and USM fell 29 spots to number 355. UPM plunged from number 360 to 411-420, but both UIA and UiTM plummeted by 100 points. Last year, UIA was in the ranks of 401 to 450 and UiTM was at 601+. 
An overview of the rankings indicated an improvement among Asian universities and a general drop among US institutions. 
Of the 62 Asian institutions in the top 400, 70% rank higher this year than in 2007/2008 while 64 out of 83 US universities have dropped in ranking. 
The National University of Singapore (NUS) has outshone the University of Hong Kong (HKU) for the first time. NUS is placed at the 24th spot whereas HKU is at the 26th.
However, the top 10 spots were kept by US and Britain varsities. 
The Massachusetts Institute of Technology remains at the top and Harvard University has clinched the second spot from Cambridge University, which is now number 3. 
The QS World University Rankings is an annual league table of the top universities in the world and is arguably the best-known and respected ranking of its kind.  
Compiled by the QS Intelligence Unit in close consultation with an international advisory board of leading academics, the QS World University Rankings is widely referenced by prospective and current students, university professionals and governments worldwide ~ The Malaysian Insider

Jika perkara ini berterusan.. maksud aku nilai RM dan kedudukan Universiti yang semakin menurun.. tak mustahil rasanya jika suatu masa nanti anak-anak dan juga cucu-cicit kita terpaksa berhijrah pula ke negara jiran untuk mencari kerja..

Bagaimana golongan proffesional dalam sektor pembuatan memandang rakyat Indonesia, Filipina, Vietnam, Myanmar dan Bangladesh.. begitulah anak-anak atau cucu cicit kita akan dipandang mereka..

.... Untuk pengetahuan semua.. dalam proses pemindahan teknologi dari Syarikat-syarikat Multinasional yang berada di Malaysia kenegara-negara Asean yang lain.. akan diambilkira tahap pelajaran dan juga nilai matawang mereka disamping itu kestabilan politik juga penting...

Jika tahap atau kedudukan Universiti di negara kita lebih rendah dari yang ada di negara-negara jiran yang lain.. tidak mustahil Syarikat-syarikat Multinasional akan memindahkan pelaburan kesana...

Dan untuk pengetahuan semua.. aku pernah termenung lama setelah menemuduga seorang calon bagi jawatan Jurutera yang dikeluarkan oleh Universiti tempatan, keluusannya tinggi ada Ijazah..

Tapi aku tak tahu apa yang sebenarnya telah dihasilkan oleh Universiti dinegara kita sekarang ini.. kerana cara mereka berfikir dan tahap pengetahuan mereka dalam kursus yang diambil mereka.. jahu bezanya dengan apa yang dihasilkan oleh Universiti tempatan 20 tahun yang lalu....

Kerana 20sen.. Harga ikan naik, harga sayur naik dan harga rumah juga akan naik...

Posted: 09 Sep 2013 09:03 AM PDT


Kerana bijaknya Najib dalam mentadbir ekonomi negara defisit fiskal negara melebar kepada RM14.9 bilion pada tahun ini.

Untuk mengurangkan defisit itu beliau telah menaikkan harga minyak sebanyak 20 sen bagi setiap liter..

Meskipun nilainya kelihatan kecil namun impaknya adalah besar.. setelah berbagai-bagai laporan tentang kenaikkan harga barang akibat tindakan Najib itu..

Menyusul pula laporan yang mengatakan harga sayur akan naik, harga ikan akan naik dan harga rumah tidak dapat dielakkan dari dinaikkan...

Tidak lama lagi, kita berhadapan kenaikan harga barang keperluan lain pula, hanya berpunca dari 20 sen. kata seorang Nelayan yang menyedari keperitan hidup yang akan menyusul ekoran tindakan Najib yang juga Presiden UMNO itu..


Minyak Naik : Harga Ikan Akan Melambung !, Nelayan Hadkan Turun Ke Laut

KUALA TERENGGANU – Meskipun kerajaan menjelaskan kenaikan harga minyak berlaku bagi mengurangkan perbelanjaan negara, namun pendekatan diambil tetap dianggap satu penindasan kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Malah tempias kenaikan itu turut dirasai golongan nelayan di negeri ini walaupun ada yang menganggap mereka bernasib baik kerana mendapat subsidi diesel dan elaun sara hidup sebanyak RM200 sebulan.

Nelayan, Mamat Kassim, 62, berkata, walaupun diberi subsidi diesel dan elaun sara, namun kos yang bertambah masih tidak dapat menampung perbelanjaan kerana hasil tangkapan tidak menentu.

Menurut bapa sembilan anak ini, kenaikan harga petrol dan diesel selepas negara menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-56, adalah sesuatu yang tidak patut berlaku.

"Walaupun rakyat tidak mengharapkan 'hadiah' daripada kerajaan sempena merdeka tetapi sekurang-kurangnya tidak dibebani dengan kenaikan harga minyak dan diesel yang sangat mengejutkan semua.

"Bot kecil saya perlukan 45 liter diesel setiap kali turun ke laut untuk menangkap ikan, dengan kenaikan harga diesel, saya perlu menyediakan kira-kira RM10 kos tambahan atau RM300 sebulan.

"Sedangkan hasil yang saya dapat juga sebanyak itu," katanya semasa ditemui Sinar Harian di Pelabuhan Perikanan Chendering, semalam.

Seorang lagi nelayan, Sulaiman Salleh, 65, berkata, dia memerlukan 1,000 liter diesel setiap kali ke laut untuk mengerakkan bot bersaiz sederhana besar.

"Saya memerlukan kos tambahan sekitar RM200 untuk setiap kali ke laut. Sedangkan hasil yang diperoleh belum tentu.

 "Tidak lama lagi, kita berhadapan kenaikan harga barang keperluan lain pula, hanya berpunca dari 20 sen. 

Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Negeri Johor, pula berkata "Saya percaya jika isu rasuah ditangani dan perbelanjaan dilakukan secara terkawal akan dapat membantu kerajaan menampung jumlah subsidi bahan api sekali gus mengelakkan senario kenaikan harga,"

Harga rumah naik tidak dapat dielak 

SENAI – Kenaikan harga rumah susulan akibat pengurangan subsidi diesel dan petrol RON95 oleh kerajaan baru-baru ini tidak dapat dielakkan bagi menampung kenaikan kos pengangkutan yang ditanggung kontraktor.

Yang Dipertua Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia Negeri Johor, Ir Mahmood Amir berkata, kenaikan harga rumah adalah senario biasa apabila berlaku kenaikan harga bahan api bagi mengelakkan kontraktor dan pemaju mengalami kerugian.

"Apabila harga minyak naik, secara tidak langsung harga semua barang juga akan naik, namun sejauh mana kadar kenaikan itu bergantung kepada pengiraan masing-masing.

"Kalau tidak naikkan harga, kontraktor terpaksa kurangkan saiz rumah untuk seimbangkan kos dan keuntungan mereka, jika tidak mereka akan rugi," katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Katanya, pasaran perumahan dan hartanah dijangka terus rancak dalam tempoh jangka pendek walaupun berlaku kenaikan harga berikutan trend permintaan terhadap sektor hartanah meningkat ketika ini.

Bagaimanapun katanya, beliau menjangkakan masalah bakal timbul dalam kalangan pengguna dan pemilik rumah bagi tempoh jangka panjang kerana komitmen bayaran ansuran bulanan yang perlu ditanggung amat tinggi.

"Dalam tempoh satu atau dua tahun ini kenaikan harga rumah tidak akan menjejaskan pasaran perumahan kerana trend permintaan ketika ini sangat tinggi.

"Namun masalah akan mula timbul selepas tiga tahun kemudian apabila pembeli rumah terpaksa menanggung ansuran bulanan rumah yang tinggi," katanya.

Dalam pada itu, Mahmood menggesa pihak kerajaan memberi perhatian sepenuhnya dalam menangani isu rasuah yang berlaku di negara ini di samping mengawal perbelanjaan agar tidak menyebabkan defisit kepada ekonomi.

"Saya percaya jika isu rasuah ditangani dan perbelanjaan dilakukan secara terkawal akan dapat membantu kerajaan menampung jumlah subsidi bahan api sekali gus mengelakkan senario kenaikan harga," katanya.

The Star pula melaporkan harga sayur akan turut naik...

Vegetable prices going up due to fuel hike and rainy season 

JOHOR BARU: Vegetables, especially those imported from China, are more expensive now following the recent fuel price increase and the start of the rainy season.

Vegetable seller Latipah Dardak, 43, said that although a price increase was expected, some suppliers were taking advantage of the situation.

"Vegetable suppliers would have had extra stock stored but we noticed an immediate increase by about 20 sen per kilo after the fuel price went up last week.

"Of course, we received complaints from customers but most of them understand and accept the fact that they have to pay more," she said.

She said some of the vegetables brought in from China included carrots, tomatoes and ginger.

"Carrots were priced at about RM1.30 per kilo and now they are sold at RM1.80. It is the same for tomatoes which were previously priced at RM1.50 per kilo and are now RM1.80," she said, adding that the price of ginger had gone up from RM4.80 per kilo to RM5.60.

Latipah, who has been in the business for more than eight years, said fuel price increases always brought about a ripple effect on many other sectors

Faktor penurunan nilai ringgit juga perlu diambil kira dalam kenaikkan harga sayur yang diimpot itu..

Semuanya gara-gara berjaya diperbodohkan oleh pemipin-pemimpin UMNO.. maka 47 peratus pengundi telah menyokong BN dalam PRU yang lalu..

Hasilnya ekonomi seluruh rakyat Malaysia kini semakin terhimpit...

.... Aku terima bill elektrik tadi.. biasanya aku kena bayar lebihkurang RM80 hingga RM90 sahaja setiap bulan.. tapi bil terbaru ni aku kena bayar RM110.20.. elektrik pun dah naik ke?

Tiada ulasan: