Khamis, 18 Julai 2013

labun KulupSakah...

labun KulupSakah...


jangan hina agama

Posted: 17 Jul 2013 06:28 AM PDT

beginilah sidi,
janganlah sesiapa pun memulakan kerja mempersendakan agama dan kaum apa pun. usah pertikaikan mengapa orang itu terlepas dan orang ini kena pula. pokoknya kita jangan mula mempersendakan. ahli politik tak kira melayu, cina atau india memang bebas tak kena apa pun buat kerja jijik sebab mereka punya agenda. kita jangan ikut perangai ahli politik yang bangang kerana mereka memang sentiasa mahu benda ini dimainkan. sebab kita akan mula debat-mendebat itu tak patut ini tak wajar.dipukul adalah 'reaksi' dari sebuah 'aksi' (memprovokasi).kita selalu marah dengan reaksi lalu melupakan aksi.demonstrasi jalanan adalah 'reaksi' kerana memprotes 'aksi' penyelewengan pemerintah. orang selalu marah dengan demonstrasi tetapi lupa tentang penipuan kerajaan.

sidi,
Kita selalu diberitahu Islam tak ajar bertindak tegas terhadap orang yang menghina agama dan Tuhan dengan dalil serta nas tetapi jangan lupa juga dengan surah Al Maidah ayat 54
Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan merekapun mencintai-Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.(QS. 5:54)


ini di facebook aku tulis;
  • Che Nithiya wat does it mean? plz explain
  • Hj Wan Hilmi Tuan, orang murtad dan orang bukan islam lain
  • Ronasina Kartunis Islam mengajar umatnya menghormati semua makhluk sama ada manusia, haiwan dan alam. Ini sangat jelas. menghormati manusia dan memberi keadilan dan kebaikan tanpa mengenal kedudukan. Islam juga menyuruh bersabar dengan segala kejahatan dan keburukan yang dikenakan oleh musuh terhadap kita tetapi Islam juga mengajarkan agar mempertahankan maruah kesucian agama dari dihina.
  • Ronasina Kartunis Hj Wan Hilmi ya! murtad dan bukan Islam memanglah tak sama tetapi yang dinyatakan di ayat ini ialah mendatangkan suatu kaum. kaum yang dicintai dan mencintai, lemah lembut tetapi tegas terhadap orang-orang kafir. masalah kita ialah orang kita tak jelas apa maksud 'kafir'.
  • Zuhaidie Al-Matdie Org sufi bukanke sukakan kedamaian?
  • Ronasina Kartunis Pada zaman Rasulullah ada sekumpulan sufi yang duduk di masjid. Mereka ini beribadah. Jika ada makanan mereka makan jika tiada mereka berpuasa. Dan jika berlaku peperangan mereka ambil bahagian. Rasulullah menyukai kumpulan ini
  • Ronasina Kartunis sayang di Malaysia mereka menafsirkan kafir itu hanya orang bukan Islam. tetapi tidak mengapa juga kerana kafir juga ada kategori. ada kafir (bukan Islam) yang wajar dihormati kerana mereka baik. Rasulullah dahulu berurusniaga dgn Yahudi juga malah pemandu rombongan hijrah Rasulullah ke Madinah adalah Yahudi. Yang diperangi adalah kafir yang bahaya, yang menghina dan mengancam keselamatan kita. Sebenarnya kafir bermaksud 'yang engkar'
  • Che Nithiya hanya satu persoalan saja.. kafir bererti org bukan islam yang 'jahat'? kalau begitu bagaimana dgn org islam yang 'jahat'? adakaha mereka juga dipanggil kafir atau nama lain
  • Ronasina Kartunis Che Nithiya jika kita sebut kafir orang Islam marah nanti haha! tetapi ada istilah utk muslim 'kufur', munafik (hipokrit) dan lain2. namun begitu memerangi orang kafir bukan dengan nafsu tetapi demi mempertahankan kesucian. pernah seorang kafir kencing di dalam tempat ibadah, sahabat-sahabat mahu mengejar tetapi Rasulullah menahan sehinggalah orang itu selesai kencing. Dalam satu peperangan Saidina Ali mahu membunuh musuhnya yang sudah jatuh, dia menngangkat pedangnya dan musuh itu meludah mukanya. Ali tiba2 tak jadi membunuh, musuh bertanya kenapa? Ali jawab mulanya aku nak bunuh demi agama tetapi apabila kau ludah aku marah dan mahu membunuh kerana nafsu lalu aku tak jadi. musuh ini terharu dan masuk Islam.
  • Ronasina Kartunis Che Nithiya jika agama apa pun dihina kita patut kutuk, saya juga membantah hinaan terhadap agama lain malah al quran melarang merobohkan pusat ibadah agama lain. Jika sesebuah negara itu majoritinya Islam, maka diibaratkan Islam itu pokok yang besar dan rendang yang melindungi pokok2 lain (agama-agama lain) yang rendah.
  • Che Nithiya can i gv my personal view... i think the theist are the problematic. no matter u r islam, hindu, christian etc. they become the fan of religion rather than follower. when they become the fan they r too rigid and willing to do harm to other religions just because they wan their religion to be the best. willing to kill ppl, demolish holy houses, racism, ethnocentrism etc. actually no religion in the world have said other religion r fake and dont respect them. its these fan who does that..
  • Ronasina Kartunis they do not fully 'embrace' their scriptures, their holy book that promotes peace.
  • Rusyan Kari mengenai ayat di atas, dalam tafsir Ali bin Ibrahim disebutkan begini : "ayat ini turun berkaitan dengan Qaim dan para pengikutnya merekalah yang berjuang di jalan Allah SWT dan sama sekalim tidak takut akan apapun" (mengingat al Quran itu adalah mu'jizat, maka dari segi kemaknaan ayatayatnya boleh saja mempunyai lapisan2 makna yang banyak seperti yang diusahakan oleh sdr ronasina)
  • Azley Ahmad handalnya sdr rusyan memetik kitab tafsir tu.

hakikat cinta

Posted: 17 Jul 2013 06:14 AM PDT

cinta mesti ada rasa- mesti ada rindu -mesti jiwa bergetar menyebut namanya-melihat huruf-huruf namanya -mesti ada suka- mesti ada duka- ada merajuk-ada bergaduh-ada menyampah-ada busuk-ada wangi- cinta mesti kenal dalam-dalam zahir dan batin-wujud dan maujud-dzat dan sifat-awal dan akhir-tanpa awal tanpa akhir-ia halus-ia di sini- di sini-bukan di mana-mana. itulah dia-itu-itulah-ada aku mengakui- ada nafi-menafi- ada penyatuan - ada tak ada- tak ada ada-

Tiada ulasan: