Rabu, 3 Julai 2013

BRIGED MP SEGAMBUT

BRIGED MP SEGAMBUT


SAKSIKAN KISAH ANAK TIRI YG MALANG:SALAH SIAPAKAH INI

Posted: 03 Jul 2013 08:30 AM PDT

un, 03 Jul 2013
KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menyeru kerajaan mengislamkan dasar Pembangunan Belia Negara agar tidak kontradik dengan agama Islam.

Beliau yang mengambil bahagian membahaskan ucapan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini berkata, pembinaan belia mestilah di dalam kerangka Islam kerana nilai utama belia muslim hendaklah dibina dengan cara Islam yang ditetapkan Allah SWT.

"Ini adalah kewajiban pemerintah bahawa pembinaan negara telah disebut oleh Allah di dalam al-Quran yang hendaklah bermula dengan asas iaitu hubungan mereka dengan Allah melalui solat," katanya.

Jelasnya, daripada soal pendidikan sehinggalah kepada sukan masyarakat berdepan dengan bahaya keruntuhan moral kerana masalah penagihan dadah yang telah membunuh belia pada hari ini.

"Kita bukannya membina pejuang berani mati tetapi negara kita memperlihatkan perompak yang berani mati. Inilah masalah yang berlaku apabila melibatkan isu dadah yang membahayakan negara," katanya.

Justeru katanya, PAS dan Pakatan Rakyat bersedia untuk memberi kerjasama dari sudut kepakaran dan ilmu demi mahu melihat pembangunan belia negara berjaya.

Sementara itu, beliau turut menyeru kepada Kerajaan Pusat agar memberi hak kepada negeri Kelantan agar negeri itu boleh menikmati apa yang dinikmati oleh negeri-negeri lain.

"Setiap kali saya ke Sabah dan Sarawak, saya tak kata dalam hati, mengapalah Kelantan jadi macam Sabah dan Sarawak. Tetapi saya kata, mengapalah Sabah dan Sarawak jadi macam Kelantan, dianak tirikan," katanya mengakhiri perbahasannya.

GAMBAR PEJUANG ISLAM MELAWAN HEGOMONI AMERIKA ISRAEL DAN SYIAH:SAKSIKAN

Posted: 03 Jul 2013 07:00 AM PDT


GAMBAR UMNO SEDIH TERBAIK MINGGU INI:TENGOKLAH MUKANYA

Posted: 03 Jul 2013 05:00 AM PDT

MATI DEMOKRASI KATANYA..KALAU BLACKOUT TAK MATILA DEMOKRASI KIKIKI..

INILAH AGAKNYA DUIT ANWAR 332 JUTA KAT ISRAEL TU:SAKSIKAN

Posted: 03 Jul 2013 01:00 AM PDT


Seorang penyokong kerajaan mendakwa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim memiliki 20 akaun bank yang berpangkalan di luar negara termasuk Israel dengan jumlah simpanan kira-kira RM332 juta.
Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam) mendakwa beliau mendapat maklumat itu daripada laman web Wikileaks.

Katanya Anggota Parlimen Permatang Pauh itu dikatakan mempunyai 20 akaun bank dengan jumlah simpanan kira-kira AS$66 juta (RM209 juta) dan SGD$49 juta (RM123 juta) di bank di Amerika Syarikat, China, Singapura dan Israel.

"Perkara ini tersebar luas dalam internet, dan apabila saya membaca perkara ini, terlintas dalam kepala ialah dari mana datangnya wang sebanyak ini," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang Di-Pertuan Agong pada sidang Dewan Rakyat hari ini.

Liang berkata setiap akaun itu mempunyai maklumat terperinci seperti nama pemegang, jawatan, nombor pasport, tarikh akaun dibuka dan tarikh matang.

Sehubungan itu, beliau meminta kerajaan menyiasat perkara itu kerana ia amat bahaya memandangkan ada akaun berkenaan dibuka di Israel sedangkan Malaysia tidak mempunyai sebarang hubungan diplomatik dengan negara itu.

Dakwaan itu mengundang tindak balas Tian Chua (PKR-Batu) yang bangun mencelah dan mendesak Liang mengemukakan bukti dan tidak membuat tuduhan melulu sambil menggesa mengemukakan bukti itu kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk siasatan.

"...Kita sudah berjuang lebih 15 tahun, satu sen pun tidak dapat...jadi kalau pemimpin kita kaya macam ini, kita juga ingin tahu," katanya.

Ini diikuti Jeff Ooi Chuan Aun (DAP-Jelutong) yang turut mendesak Liang mengemukakan bukti dan sekiranya gagal berbuat demikian perlu dihadapkan ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen.

Desakan oleh wakil pembangkang itu mendorong Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) bangun mencelah dan dengan lantang mencabar pembangkang mengambil tindakan undang-undang ke atas WikiLeaks sekiranya maklumat itu adalah palsu.

Liang mengakhiri perbahasannya dengan berkata tindakan Anwar memiliki akaun di negara Israel seakan memungkiri janji dan komitmen ketika bersama mengutuk kekejaman tentera Israel ke atas penduduk Gaza tahun lepas.

"Tahun lepas, di dewan ini ketika perdana menteri membentangkan usul khas mengutuk serangan Israel ke atas Gaza, Permatang Pauh bersama PAS dan DAP turut mengutuk sama tetapi sebaliknya di belakang mempunyai akaun simpanan di negara berkenaan," katanya.

Persidangan bersambung esok.

- Bernama

baru UMNO TAHU RASA..CAMNE SAKITNYE JADI PEMBANGKANG

Posted: 02 Jul 2013 11:30 PM PDT

Ketua pembangkang DUN Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid menyelar keputusan Speaker Law Choo Kiang untuk menggantung sesi soalan lisan dalam persidangan, yang disifatkannya sebagai satu "hukuman mati ke atas demokrasi".

Jahara (BN-Teluk Ayer Tawar) berkata perkara seperti itu tidak pernah dilaksanakan sebelum ini dan sesi berkenaan juga penting untuk memastikan kebertanggungjawab kerajaan engeri.

Katanya, wakil rakyat akan menggunakan peluang berkenaan untuk bertanya soalan dan mendapat jawapan berhubung masalah dihadapi rakyat.

Sesi itu juga bukan hanya untuk kepentingan wakil pembangkang tetapi juga untuk wakil rakyat penyokong kerajaan, demi kepetingan rakyat, katanya.

"Jelas sekali ada keangkuhan kuasa di sini. Ianya seperti menjatuhkan hukuman mati ke atas demokrasi. Demokrasi telah mati di Dewan ini," katanya.

Kenyataannya itu dibantah Jagdeep Singh Deo (DAP-Dato Keramat) yang memekik dan meminta Jahara menarik balik kenyataan tersebut.

Namun, memandangkan perkara itu telah disebut oleh Jahara, beliau meminta Dewan menjelaskan sama ada perkara itu boleh diterima.

Perdebatan itu bermula apabila speaker Law Choo Kiang menjelaskan bahawa sesi soalan lisan itu digantung untuk menjimatkan masa.

Tindakan itu tidak akan mengganggu persidangan kerana ia masih dijalankan mengikut peraturan Dewan, katanya.

Perkara itu dibantah oleh Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) yang berkata alasan tersebut tidak boleh digunakan untuk membatalkan sesi soalan lisan.

"Kita ada banyak masa. Mohon kembalikan sesi itu dalam persidangan ini," katanya.

HAKIM TAK BOLEH JADI PEGUAM?

Posted: 02 Jul 2013 10:02 PM PDT

Ketua Hakim Negara Tun Ariffin Zakaria berkata para hakim yang bersara berhak untuk tampil sebagai peguam di mahkamah dan anggota kehakiman sepatutnya "tidak menghadapi masalah dengan perkara itu".
Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai kegusaran sesetengah pihak mengenai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri Gopal Sri Ram yang mewakili wakil rakyat Pakatan Rakyat dalam petisyen pilihan raya di Perak.

Katanya, bekas hakim juga merupakan orang biasa yang berhak melakukan apa sahaja mengikut kebebasan mereka dan hak itu tidak sepatutnya disekat.

Bekas Ketua Hakim Tun Salleh Abbas juga sebelum ini pernah tampil sebagai peguam, katanya.

Perkara itu tidak menjadi masalah kerana mahkamah akan menentukan kes berdasarkan merit dan fakta, tambahnya.

Malaysiakini sebelum ini melaporkan bahawa Sri Ram akan tampil pada hari Jumaat apabila petisyen pilihan raya tersebut akan didengar di mahkamah.

Pengerusi Majlis Peguam Christopher Leong sebelum ini dalam satu tulisan di akhbar TheSun mencadangkan agar prosedur kehakiman dipinda untuk menghalang hakim yang bersara daripada tampil sebagai peguam.

Katanya, hakim yang bersara sepatutnya menjadi perunding dan menasihati peguam yang tampil di mahkamah.

ANWAR ADA DUIT 209JUTA DI ISRAEL DAN AMERIKA? KA KA KA KA....

Posted: 02 Jul 2013 09:00 PM PDT

KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat pada Selasa dikejutkan dengan pendedahan Liang Teck Meng (BN-Simpang Renggam) berhubung dakwaan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai 20 akaun bank di luar negara dengan jumlah simpanan mencecah USD66 juta (RM209 juta).
Jelas Liang, maklumat yang diperoleh menerusi internet seperti yang didedahkan oleh Wikileak itu turut mendedahkan bahawa kesemua akaun berkenaan dibuka di Amerika Syarikat, Israel, China dan Singapura.
Tambah Liang, menerusi data yang diperolehinya turut mengandungi maklumat terperinci termasuk nama, jawatan, nombor pasport, jenis akaun, nombor akaun, tarikh pembukaan dan tarikh pematangan simpanan tetap.
"Apabila saya membaca semua akaun ini di internet soalan pertama yang muncul dalam kepala saya dari mana datangnya wang sebanyak ini?
"Apa yang didedahkan oleh Wikileaks amat bahaya. Oleh itu saya meminta pihak kerajaan siasat kesahihan maklumat ini memandangkan akaun berkenaan dibuka di Israel sedangkan kita tidak ada sebarang hubungan diplomatik dengan negara tersebut," katanya ketika membahaskan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat lewat petang Selasa.
Menurut Liang, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu bersikap hipokrit apabila mengutuk kekejaman tentera Israel namun pada masa yang sama mempunyai akaun simpanan di negara itu.
"Kelakuan hipokrit ini bukan sahaja menggadaikan nasib bangsa, agama, bahkan akan menggadaikan nasib negara pada suatu hari yang akan datang," katanya.
Ketika pendedahan itu dibuat, Anwar bagaimanapun tiada di Dewan.
Namun beberapa wakil rakyat pembangkang bangun mencelah sebagai usaha menghalang Liang daripada terus membuat pendedahan tersebut.
Tian Chua (PKR-Batu) ketika bangkit mencelah mendesak Liang mengemukakan bukti dan tidak membuat sebarang tuduhan melulu.
Sementara itu Jeff Ooi (DAP-Jelutong) pula menggesa supaya Liang dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Ahli Parlimen sekiranya gagal mengemukakan bukti berhubung sumber maklumat berkenaan.
Suasana perbahasan Dewan Rakyat makin kecoh apabila Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pula dengan lantang bersuara meminta pembangkang mengambil tindakan undang-undang terhadap Wikileaks.

INI JAWABNYA KENAPA NIK AZIZ MASIH DI KUNJUNGI...

Posted: 02 Jul 2013 07:04 PM PDT


KOTA BHARU: Kunjungan masyarakat luar Kelantan untuk bertemu dengan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melebihi aura sewaktu mula-mula menjawat jawatan sebagai Menteri Besar Kelantan sekitar tahun 90-an.

Dengan situasi itu, hampir setiap hari rombongan pelancong luar akan ke Masjid Pulau Melaka tidak kurang tiga hingga lima buah bas sehari, khususnya pada hujung minggu, tidak termasuk kenderaan individu yang datang berkonvoi untuk tujuan yang sama.

Perkara itu diakui sendiri isterinya, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, ketika ditemui petang semalam di JKR 10 untuk menyelami perasaannya selepas Tuan Guru bersara sebagai Menteri Besar.

Menurutnya, walaupun Tuan Guru hanya Adun biasa, namun masjid dan kediamannya sering dikunjungi orang ramai termasuk masyarakat luar untuk bertemu dengan Tuan Guru.

"Kalau era 90-an ketika mula menjadi Menteri Besar, mereka datang bertemu Tuan Guru hanya pada majlis-majlis tertentu, kalau ada rezeki sempat bertemu.

"Tetapi sekarang mereka bertemu di rumah atau di masjid tanpa protokol," ujarnya.

Katanya lagi, memandangkan kehadiran orang luar begitu ramai, hanya masjid sahaja menjadi ruang untuk bertemu.

Tegasnya, rumahnya yang agak sempit tidak mampu menampung kehadiran orang ramai pada satu-satu masa, apa lagi dengan rombongan bas sehingga lima buah sehari.

Katanya, jika diminta Tuan Guru khususnya ada rombongan berkenaan terdiri daripada muslimat, beliau juga akan turun di halaman rumahnya bersama-sama Tuan Guru.

Sabariah ketika ditemui mengakui walaupun beliau tidak lagi menjadi isteri kepada seorang Menteri Besar, namun tugasnya masih seperti dahulu.

"Sentiasa sibuk, sering menghadiri majlis, kadang-kadang ganti Tuan Guru kalau dia tidak sempat hadir atau keletihan," ujarnya.

Beliau juga turut memberitahu, selagi hidup perjuangannya tetap untuk Islam, membantu kerajaan negeri dan parti.

Tuan Guru dan Sabariah kini mempunyai 59 orang cucu dan dua orang cicit.

UMNO CEMBURU:TENGOKLAH..

Posted: 02 Jul 2013 04:30 PM PDT

DAP hari ini turut menyatakan komitmen akan memberi kerjasama sepenuhnya kepada PAS pada Pilihan Raya Kecil (PRK) di Kuala Besut nanti.

Setiausaha Organisasi DAP, Anthony Loke memberitahu semangat kerjasama di dalam Pakatan Rakyat begitu kuat dan setiap parti akan memberi sokongan serta kerjasama penuh kepada parti yang bertanding.

"Sebagai rakan di dalam Pakatan Rakyat, DAP akan memberi sokongan penuh kepada PAS pada PRK nanti.

"Kita menanti permintaan rakan kita dari PAS bentuk kerjasama yang mereka perlukan bagi menghadapi Barisan Nasional (BN) nanti," jelasnya kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Seremban turut menjelaskan walaupun PAS mempunyai kekuatan sendiri di Terengganu, namun apa-apa pertolongan yang diperlukan dari DAP akan dipenuhi.

"Saya yakin PAS mempunyai kekuatan mereka sendiri terutamanya di Terengganu, tetapi sebagai rakan DAP akan membantu mengikut apa yang mereka perlukan," sambung beliau.

Menurut beliau memandangkan komposisi Melayu di kawasan Kuala Besut adalah lebih 98 peratus Melayu, DAP mungkin diperlukan untuk peranan sokongan.

"Kalau di pantai timur kempen itu akan dikendalikan oleh PAS, cuma kita akan memainkan peranan sokongan.

"Kita lihat bentuk sokongan yang diperlukan oleh PAS, DAP sedia membantu dan apa yang pasti pimpinan utama DAP akan turun berkempen pada PRK nanti," kata beliau lagi.

Beliau yang menegaskan PRK ini merupakan pilihanraya yang amat penting kepada Pakatan Rakyat, kemenangan PAS akan mengubah keseluruhan senario politik di Terengganu.

DEMI NAJIB KES ALTANTUYA TIDAK DIRAYU?

Posted: 02 Jul 2013 12:00 PM PDT

Mengapa dalam kes A Kugan sahaja kerajaan merayu keputusan mahkamah, tetapi enggan berbuat demikian terhadap pembebasan Abdul Razak Baginda dalam kes pembunuhan Altantuya Shaariibuu, kata Datuk Mahfuz Omar (gambar).

"Adakah rayuan hendak dibuat dalam kes pembunuhan Kugan ketika dalam tahanan polis kerana Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan (Ketua Polis Negara, Tan Sri) Khalid (Abu Bakar) bertanggungjawab atas kematian Kugan, yang disiksa ketika soal siasat sehingga menyebabkan kematian?"

"Tetapi, dalam soal pembebasan Abdul Razak dalam kes pembunuhan Altantuya pula, adakah kerajaan sengaja tidak mahu buat rayuan kerana hendak melindungi (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) yang sehingga hari ini tidak dilihat bersih oleh sebahagian besar rakyat dalam kes pembunuhan wanita Mongolia itu," katanya.

Mahfuz berkata, apa yang berlaku itu menyebabkan rakyat semakin yakin bahawa institusi dan prosedur perundangan diperalatkan untuk kepentingan pihak yang berkuasa.

"Rakyat semakin tidak percaya kerana nampak semakin jelas bahawa pertimbangan dibuat mengikut kepentingan pihak yang ada kuasa.

"Nampak benar kerajaan mengajar rakyat supaya menjadi orang yang berkuasa di dalam kerajaan Umno atau mempunyai hubungan yang baik dengan mereka, barulah mendapat pertimbangan yang wajar dan saksama," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Dalam kes Kugan, Hakim Mahkamah Tinggi Datuk V T Singham memutuskan Khalid yang pada waktu itu merupakan Ketua Polis Selangor bertanggungjawab ke atas kematian suspek curi kereta itu ketika berada dalam tahanan polis empat tahun lalu.

Singham berkata Khalid cuai untuk memastikan keselamatan tahanan dalam kes tersebut.

Tidak berapa lama selepas membuat penghakiman itu, Hakim Singham telah bersara dari perkhidmatan kehakiman.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi yang kelihatan tidak  berpuashati dengan penghakiman itu berkata, kerajaan dan polis akan memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi itu.

Beliau berkata, kerajaan akan mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan dan jika gagal ia akan dibawa ke Mahkamah Persekutuan.

Sebaliknya, kerajaan tidak pula mahu merayu keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam membebaskan Abdul Razak daripada tuduhan bersubahat membunuh Altantuya.

Dalam kenyataannya pada November 2008, Timbalan Pendakwaraya, Tun Majid Tun Hamzah mengesahkan bahawa pendakwa tidak akan memfail rayuan terhadap keputusan kes Abdul Razak tersebut.

Tiada ulasan: