Sabtu, 20 Julai 2013

Biaqpila

Biaqpila


SIAPA AKAN JADI KAMBING HITAM DAKWAT KEKAL?

Posted: 20 Jul 2013 12:13 PM PDT


SPR: Siasatan dalaman dakwat kekal dihantar ke pihak berkuasa

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof (gambar), berkata SPR sudah menghantar penemuan awal hasil siasatan dalaman yang mereka lakukan membabitkan isu dakwat kekal kepada penyiasat undang-undang.

Beliau berkata, mereka akan menasihati pihak berkuasa untuk tindakan undang-undang selanjutnya.

"Jika terdapat kesalahan, mereka yang bertanggungjawab akan dihukum.


"Kami sekarang dalam peringkat akhir siasatan," katanya.

Dakwat kekal yang bertujuan menghalang pengundian berulang itu gagal berfungsi apabila ramai rakyat Malaysia mendapati ia mudah ditanggalkan.

Abdul Aziz turut mengulangi pemberian tender dakwat kekal yang mencetuskan kontroversi pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13)mengikut prosedur ditetapkan.

Abdul Aziz dalam akhbar The Star hari ini dipetik sebagai berkata, walaupun kontrak itu diberikan secara rundingan terus tidak bermakna ia menyalahi undang-undang, malah setiap prosedur yang dilakukan mengikut piawaian oleh Kementerian Kewangan.

"Pegawai kami mengikut prosedur kewangan, kerana mereka mengetahui mereka perlu mendapatkan pengesahan daripada Kementerian Kewangan setiap masa.

"Walaupun secara rundingan langsung, kelulusan bertulis perlu diperoleh daripada kementerian itu," katanya.

Pertikaian mengenai dakwat kekal tercetus selepas ia didapati tidak kekal seperti yang dikatakan oleh SPR, pembangkang Pakatan Rakyat (PR) menyalahkan SPR kerana bertanggungjawab dalam isu itu dan cuba mengheret Abdul Aziz bersama timbalan nya Datuk Wan Ahmad Wan Omar ke mahkamah menerusi satu saman sivil.

Selain itu, Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli baru-baru ini mendedahkan di Dewan Rakyat Mohamed Salleh Md Ali, pemilik syarikat Integrated Challenger Malaysia diberikan kontrak untuk membekalkan dakwat itu pada pilihan raya 5 Mei dan rapat dengan kepimpinan tertinggi SPR.

Abdul Aziz bagaimanapun menafikan dakwaan Rafizi, menegaskan beliau dan timbalannya tidak tahu menahu mengenai urusan pembelian dakwat kekal itu.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga sudah menubuhkan pasukan untuk menyiasat kemelut dakwat kekal, untuk melihat apakah terdapat pecah amanah dalam pembelian dakwat itu oleh SPR.

SPR berdepan tekanan selepas pendedahan di Parlimen baru-baru ini apabila bahan kimia dalam dakwat itu diganti dengan pewarna makanan yang menyebabkan ia mudah ditanggal.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Shahidan Kassim mengakui di Dewan Rakyat bahawa pewarna makanan, bukannya nitrat perak yang digunakan dalam dakwat kekal.

Beliau berkata dakwat tertanggal kerana bahan kimia yang sepatutnya adalah punca dakwat itu mudah dibersihkan tetapi juga menyalahkan pengundi yang cuba membasuhnya sebagai punca ia tidak kekal. - 20 Julai, 2013.


TMI




KILANG UTK DISEWA DI SERI MANJUNG PERAK CALL ILA 017-5655767
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN


ANAK MATI LEMAS TERKURUNG DALAM KERETA MYVI

Posted: 19 Jul 2013 08:18 PM PDT


NAWAL IRIS menemui ajal selepas lemas dalam kereta ibunya di Subang Jaya kelmarin.

SUBANG JAYA - Luluh hati seorang ibu apabila mendapati anak bongsu kesayangannya ditemui mati dalam keadaan muka kebiru-biruan dan bajunya dibasahi peluh selepas lemas akibat ditinggalkan secara tidak sengaja di dalam kereta jenis Perodua Myvi yang diletakkan di bawah panas terik.

Kejadian menyayat hati di sebuah sekolah menengah di USJ4 di sini itu menyebabkan anak bongsu daripada dua beradik, Nawal Iris Samsudin, 3, mati di tempat kejadian akibat lemas selepas ditinggalkan selama enam jam bermula pukul 11.30 pagi kelmarin.

Mayat kanak-kanak tersebut ditemui oleh ibunya, Nor Zatusy Hazwa Abdul Rahim, 32, selepas selesai mengajar sesi petang di sekolah tersebut pada pukul 5.30 petang. Wanita itu merupakan guru di sekolah berkenaan.

Menurut kakitangan sekolah yang enggan dikenali, guru wanita yang baru selesai mengajar pada sesi petang itu terus meraung apabila menemui anaknya yang sudah kebiru-biruan, tidak lagi bergerak dan pakaiannya dibasahi peluh sebaik membuka pintu kereta Myvi yang berwarna kuning.

"Sebelum itu tiada siapa tahu yang anaknya berada di tempat duduk belakang kereta. Guru wanita itu meraung kuat hingga mengejutkan kami dan apabila dilihat, kami dapati anaknya sudah kaku dalam keadaan basah kuyup dipercayai berpeluh akibat cuaca yang panas terik," ceritanya.



Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0720&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz2ZbwL9a4Q
Hakcipta terpelihara

RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN
NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?
RUANG IKLAN TEKS RM10 SEBULAN

Tiada ulasan: