Ahad, 9 Jun 2013

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


kerajaan utamakan 47% rakyat yang sokong BN...ini bermakna 51% rakyat yang sokong pembangkang boleh berambus keluar negara...!!!!

Posted: 08 Jun 2013 06:09 PM PDT

Pentadbiran Barisan Nasional (BN) akan memberi "bantuan lebih kuat" kepada komuniti yang menyokong mereka semasa pilihan raya umum, kata Muhyiddin Yassin 

Pengumuman timbalan perdana menteri itu dilihat sebagai penerusan kepada pendirian Putrajaya untuk menyalahkan masyarakat Cina berhubung keputusan pilihan raya 5 Mei lalu.

"Mesej jelas sebahagian besar Melayu, India, Bumiputera, Orang Asli, Siam dan sebahagian besar masyarakat di Sabah dan Sarawak masih mendukung BN," kata beliau dipetik dari agensi berita nasional Bernama semasa berucap pada Majlis Kesyukuran dan Penghargaan Barisan Nasional (BN) di Sekolah Menengah Tengku Temenggong Ahmad di Kundang Ulu, Muar.

"Mereka ini akan terus kita bantu dengan lebih kuat, itu yang akan kita lakukan," tambah beliau lagi.

Akhbar milik Umno Utusan Malaysia mempersoalkan "Apa lagi Cina mahu? dalam langkah yang dilihat sebagai percubaan untuk mencorakkan keputusan Pilihan Raya 2013 sebagai undi Cina lawan undi Melayu.

Walau bagaimanapun,  trend dalam pengundian menunjukkan keputusan Pilihan Raya 2013 tidaklah semudah "tsunami Cina" seperti yang didakwa oleh Najib Razak akan tetapi ianya lebih kepada pertentangan bandar dan luar bandar bagi Malaysia.

Selepas Pilihan Raya 2013,  kelemahan BN dalam Pilihan Raya 2013 menunjukkan penolakkan dari seluruh rakyat Malaysia dan bukan hanya dari minoriti Cina.

Gabungan 13 parti itu bukan sahaja mendapat kurang kerusi daripada 222 kerusi Dewan Rakyat dan 12 Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam Pilihan Raya 2013 berbanding 2008, akan tetapi turut kehilangan undi popular buat pertama kali semenjak 1969.

Adakah tidak mungkin bahawa ini bukan tsunami Cina atau cauvinisme kaum, tetapi tsunami Malaysia yang berpaksikan aspirasi dan realiti baru, khasnya di kalangan pengundi muda?

Najib mengatakan sebaik sahaja menerima keputusan Pilihan Raya 2013 kerajaan baru BN akan memulakan perdamaian kebangsaan, sebagai usaha-usaha untuk menyatukan rakyat Malaysia, selepas apa yang beliau gambarkan senagai "tsunami Cina" dalam pilihan raya umum ke 13 - menyaksikan BN menang dengan majoriti lebih kecil berbanding Pilihan Raya 2008.

Pencapaian BN dalam Pilihan Raya 2013, lebih buruk daipada 2008. Kerusi di Parlimen jatuh daripada 140 kepada 133. Manakala bagi kerusi DUN, BN merosot daripada 306 kepada 274 walaupun dapat menawan semula Kedah dan mengesahkan penguasan ke atas Perak.

Sementara Pakatan Rakyat (PR) dapat meningkatkan pengusaan mereka di Parlimen apabila mendapat 89 kerusi berbanding 82 dalam Pilihan Raya 2008. Akan tetapi, negeri Kedah yang dimenangi mereka pada 2008 gagal dipertahankan.

Muhyiddin turut berkata adalah penting untuk memastikan institusi yang selama ini telah kerajaan wujudkan untuk menjaga pembangunan, keharmonian, perpaduan dan keselamatan negara tidak diancam oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Saya dapat mesej yang jelas sewaktu pertemuan bersama pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) dan rakyat, kini kerajaan yang memerintah mesti lebih efektif, cekap, berani serta bersedia hadapi apa sahaja di hadapan.

"Jangan biarkan puak-puak yang tidak bertanggungjawab mengganggu-gugat keamanan dan perpaduan. Mereka (rakyat) mahukan kerajaan lebih berani.

"Saya nak ulangi, kita akan bertindak lebih tegas mempertahan segala institusi yang telah dibina untuk menjaga pembangunan, keharmonian, perpaduan, keselamatan dan keamanan negara," katanya

 

 

penyapu sial

 

 

memang sial UMNO-BN ini...kalau begitu la cara pemerintahannya sia sialah slogan 1 malaysia dan janji di tepati...hanya temberang kosong dari mulut buaya yang kekenyangan dari hasil penipuan .

cakap tak serupa bikin...nampaknya cakap cakap macam ini memperli kaum cina yang terang terang menolak BN...hakikatnya 51 % rakyat malaysia termasuk berbilang kaum telah menolak BN dan bukan kaum cina sahaja..

ibarat kata ketua samseng dalam KDN siapa yang tak suka BN boleh berambus ke luar negara...tak gitu...errr...mr muhyidin boleh tak tolong carikan negara lain yang boleh menerima pelarian 51% rakyat malaysia yang tak sokong BN...???

legasi rasuah dan kroni syaitan yang di kenali

Posted: 08 Jun 2013 05:45 PM PDT

syaitan inilah yang telah melesapkan wang rakyat berbilion bilion ringgit melalui empayar rasuah dan kroni

Saman jutawan Halim Saad terhadap kerajaan mendedahkan rasuah berleluasa menunjukkan ciri-ciri rasuah dan penyelewengan  era pemerintahan syaitan yang di kenali  di mana perniagaan dan politik kotor untuk membantu pemerintah Umno mengumpul   kekayaan.

halim saad

Saman itu menjadi salah satu pertempuran perundangan  korporat terbesar di negara ini, juga akan menguji keseriusan pentadbiran Najib dalam menangani rasuah peringkat tertinggi kerana mereka menjangkakan pertempuran undang-undang akan mendedahkan maklumat lanjut mengenai hubungan korporat kotor UMNO.

Ini adalah salah satu lagi peninggalan oleh syaitan yang di kenali  (gambar atas sekali ), merujuk kepada perdana menteri paling lama berkhidmat di mana pentadbirannya telah menerajui projek kemajuan korporat Bumiputra yang membantu mewujudkan hanya  satu kumpulan jutawan Melayu seperti Halim  dan mengenepikan majoriti bangsa melayu yang lain.

Kalau tentang rasuah dan kroni, kita memang sudah tahu Umno memang rasuah dan banyak kroni. Cuma sekarang kita mahu tahu siapa sebenarnya yang mendapat untung daripada semua itu... itu sahaja rakyat mahu tahu..

Halim telah mengambil tindakan undang-undang serius terhadap kerajaan bagi menuntut penyelesaian penuh perjanjian bernilai lebih RM2 bilion yang memaksa beliau melepaskan pegangan dalam Renong Bhd sedekad lalu.

Halim, suatu ketika dahulu yang merupakan satu-satunya penama korporat pemerintah Umno, mendakwa telah ditawarkan wang tunai berjumlah RM1.3 bilion, hartanah serta kawalan ke atas syarikat swasta pengurusan sisa sebagai pertukaran ke atas pelupusan Renong seperti yang dijanjikan pada 2001.

Majalah itu melaporkan ahli perniagaan itu hanya menerima RM165 juta walaupun telah menyerahkan empayar perniagaannya dan akan menuntut bakinya.

Ini merupakan  satu kejutan kerana tempoh Halim dalam Renong telah dicemari dengan keputusan yang dipersoalkan. Terdapat persepsi dia telah gagal untuk mengekang hutang Renong yang semakin meningkat memaksa kerajaan untuk mengambil alih kepentingan dalam konglomerat melalui cabang pelaburan negara Khazanah Nasional Bhd.

Kes Halim ini adalah diantara kegagalan projek pembangunan korporat Bumiputera seperti  juga kes  antara penerbangan nasional MAS dan bekas ketua pegawai eksekutifnya Tan Sri Tajuddin Ramli dan skandal Forex pada 1983.

Sedihnya, selepas 10 tahun sejak syaitan yang di kenali  bersara kita masih bergelut dengan isu-isu sebegini... Kita rasa sudah sampai masanya cadangan Suruhanjaya Diraja dilaksanakan untuk menyiasat semua legasi kewangan yang bersangkut-paut dengan syaitan ini.

Saman Halim akan memberikan gambaran bagaimana Umno mencipta mesin membuat wang politik di seluruh Renong dan kebimbangan yang berkaitan dengannya, United Engineers Malaysia Bhd (UEM).

Ia akan menawar pengakuan Halim bagaimana dia berhenti menjadi penama perniagaan Umno dan juga memberi pengakuan peribadi yang dihadapi ahli perniagaan sejak bertahun-tahun lalu ketika beliau bertarung menjaga Renong yang penuh sarat dengan hutang untuk bertahan..

Saman tersebut itu juga akan membantu mendedahkan jaringan korporat Umno dan bagaimana ia membantu parti pemerintah itu mengumpulkan kekayaan bagi meneruskan dominasi.

Kes ini akan mendedahkan satu sistem penama korporat tunggal Umno dalam membentuk dan menjaga empayar parti tersebut.

Di samping itu, kes saman ini akan menyerlahkan lagi hubungan meragukan antara Umno dalam perniagaan. Apa yang Halim Saad katakan memang benar, sistem penama ini telah menggalakkan wujudnya budaya kekaburan (opaqueness) dalam perniagaan dan politik.

Kes ini akan menunjukkan sama ada kerajaan Perdana Menteri Najib Razak akan bertindak kepada yang terlibat dalam episod itu.

Kes ini akan menentukan ketelusan dan kebertanggungjawaban seperti mana yang dilaungkan oleh kerajaan.

Orang-orang di sebalik kegagalan dasar  rasuah  dan penyelewengan pentadbiran syaitan yang di kenali  bukan sahaja cuba melepaskan diri dari hukuman tetapi mendapat pampasan besar dalam beberapa kes.

Kes yang paling ketara adalah penyelesaian di luar mahkamah antara MAS dan Tajuddin, satu lagi “budak poster” korporat Bumiputra era Mahathir.

Langkah itu telah digambarkan sebagai cubaan oleh kerajaan untuk menutup butiran yang terdapat dalam afidavit Tajudin untuk menyokong beliau tuntutan balas di mana hartawan itu kononnya mendedahkan banyak mekanisme dalaman di sebalik pembelian MAS.

Perkara yang sama boleh berlaku dengan saman Halim kerana hartawan itu mendedahkan pada pautan Umno-Renong boleh memaksa kerajaan untuk mengalah dan mencari penyelesaian di luar mahkamah.

Kita harap perkara ini tidak jadi seperti kes Tajuddin Ramli yang mana akhirnya ia diselesaikan di luar mahkamah. Sehingga sekarang rakyat masih tertanya-tanya apa yang berlaku dan berapa telah dibayar.

Halim cuba memberi tekanan kepada kerajaan untuk mendapatkan penyelesaian penuh, tetapi pada tahun 2010, syaitan yang di kenali  berkata kepadanya perjanjian itu tidak akan dipenuhi.

Syaitan yang di kenali memberitahu Halim beliau telah dimaklumkan oleh Nor Mohamed, aset yang diambil alih oleh Khazanah adalah milik Umno..

Halim yang kemudiannya bertemu Nor Mohamed Yakcop, Menteri di Jabatan Perdana Menteri — bertanggungjawab dalam Unit Perancang Ekonomi untuk mengesahkan kata-kata syaitan yang di kenali

Nor Mohamed, kerajaan Malaysia dan dana pelaburan strategik milik kerajaan Khazanah Nasional Bhd telah dinamakan sebagai defendan di dalam saman berbilion ringgit yang telah difailkan April tahun ini.

Dalam pernyataan tuntutan itu ,Halim yang mendakwa pihak terbabit telah menandatangani perjanjian pada 2001 dan/atau perjanjian lain 2003 dengan dia untuk “niat menipu beliau atau mendorong beliau untuk bersetuju ke atas kedua-dua perjanjian tersebut”.

Hanya satu cara untuk mengetahui tentang kes ini adalah dengan mengadakan forensik audit dalaman terbuka. Kita nak rakyat lihat sekarang ini  wang mereka telah  diperjudikan sewenang-wenangnya.

Kita  juga mendesak Putrajaya untuk mendedahkan semua transaksi korporat melibatkan perjanjian Renong.

Adakah duit GLC itu juga duit Umno? Dan bukan duit rakyat?..

Halim, pada tahun 1984 diambil oleh bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin sebagai penama korporat tunggal Umno, telah membina Renong dan UEM ke dalam konglomerat terbesar di Malaysia, dengan usaha dalam perbankan, pembinaan, telekomunikasi, pembangunan hartanah dan industri jalan bertol.

Krisis Kewangan Asia pada tahun 1997 membawa kepada kejatuhan harga saham Renong dan  mendedahkan aliran tunai yang buruk konglomerat tersebut dan beban hutang yang besar.

Tiada ulasan: