Sabtu, 29 Jun 2013

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Keputusan Piala FA 2013, Kelantan Benam Johor TD

Posted: 29 Jun 2013 08:54 AM PDT



Kelantan ranapkan impian JDT
NOOR HAFIZA CHE ABDULLAH DAN MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI


KUALA LUMPUR - Kelantan membenam skuad Harimau Selatan 1-0 seterusnya mempertahankan gelaran juara dalam saingan Piala FA, di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam ini.

Keputusan itu sekali gus melayakkan pasukan bimbingan Bojan Hodak itu bergelar johan untuk kali kedua berturut-turut.

Gol tunggal Kelantan dijaringkan oleh Mohd Norfarhan menerusi hantaran kapten pasukan, Mohd Badhri Radhzi (Piya) pada minit ke-16.

Kelantan juara Piala FA

Dalam perlawanan malam ini, Kelantan hampir mendapatkan jaringan awal pada babak pertama perlawanan menerusi pemain pertahanannya, bagaimanapun sepakan tersasar.

Sepakan percuma pertama yang diterima oleh Farid Ramli gagal membolosi gawang Kelantan setelah ditangkap kemas oleh Khairul Fahmi Che Mat (Apek).

Kelantan sekali lagi hampir menjaringkan gol tetapi percubaan pemain importnya, Dickson Nwakaeme gagal menembusi gawang JDT yang berjaya dikekang pertahanan lawan pada minit keempat.

Kelantan terus menunjukkan taring apabila percubaan Ahmad Fakri Saarani yang menerima lorongan daripada Nwakaeme hampir menjaringkan gol untuk pasukan The Red Warriors (TRW), tetapi dihalang kemas oleh Muhd Al-hafiz pada minit kelapan.

Pada minit ke-11, Kelantan terus berusaha mendapatkan gol awal namun percubaan hasil sepakan percuma tersasar.

Keghairahan Kelantan dalam memburu gol pertama akhirnya tertunai apabila rembatan kencang Mohd Norfarhan hasil hantaran kapten pasukan, Mohd Badhri Radzi pada minit ke-16 berjaya menewaskan Al-Hafiz.

Tersentak dengan gol awal Kelantan, jurulatih JDT, Fandi Ahmad mengubah strategi dengan mengeluarkan Safee Sali dan memasukan penyerang import, Leonel Nunez.

Kemasukan Nunez nyata memberi kesan apabila setelah 16 minit berlangsung peluang pertama JDT muncul, namun kedudukannya offsaid.

Nunez sekali lagi membahayakan gol Kelantan pada minit ke-26, namun percubaan itu berjaya diselamatkan oleh Mohd khairul Fahmi Che Mat (Apex).

Kelantan terus mengatur strategi dan melakukan serangan, namun percubaan Nwakaeme dan Fakri gagal menambah gol Kelantan setelah dikekang pertahanan JDT, pada minit ke-36.

Bersambung babak kedua, JDT mula bertindak agresif dengan melakukan asakan menerusi Nunez. Percubaan sepakan percumanya tersasar jauh.

Fandi Ahmad yang terus mencari gol penyamaan sekali lagi melakukan pertukaran dengan membawa keluar Safiq Rahim dan menggantikan Ezrie.

Perubahan yang dilakukan Fandi nyata tidak membuahkan hasil apabila setiap percubaan yang dilakukan berjaya dihalang pertahahan Kelantan.

Pada minit ke-58, pemain JDT, Farid Ramli dilayangkan kad kuning oleh pengadil perlawanan setelah mengasari lawan.

Peluang Kelantan untuk menambah gol kedua terbuka luas apabila sepakan percuma yang dilakukan Piya nyaris membolosi gawang, bagaimapun berjaya didakap kemas penjaga gol JDT.

JDT terus melakukan serangan bertali arus menerusi sepakan percuma Azwan Roya namun ia masih gagal oleh skuad Harimau Selatan.

Selepas itu, pada minit ke-77, pemain Kelantan, Daudsu dilayangkan kad kuning kerana mengasari pihak lawan diluar petak penalti dan tendangan percuma untuk JDT.

Namun, hantaran lintang Azwan roya juga diselamatkan oleh Apex.

JDT yang masih enggan berputus asa terus berusaha mencari gol penyamaan dan tendangan percuma oleh Nunez hampir menjaringkan gol namun tersasar.

Akhirnya, keputusan 1-0 kekal sehingga ke wisel penamat dan keputusan itu sekali gus memadam impian JDT untuk menjulang Piala FA buat julung kali.


Senarai barisan pemain Kelantan:

Azizi Matt Rose, Obinna Nwaneri, Nik Shahrul Azim, Mohd Shakir Shaari, Ahmad Fakri Saarani, Mohd Norfarhan, Mohd Duadsu, Badhri Radzi (K), Mohd khairul Fahmi, Dickson Nwakaeme, Zairul Fitree

Senarai barisan pemain JDT:

Mohd Al-Hafiz, Kamarul Afiq (K), Ahmad Tharmini, Safiq Rahim, Norshahrul Idlan Talaha. Andre Francisco, Nurul Azwan Roya, Mohd Safee Sali, Muhd Nazri Ahmad, Jasazrin Jamaluddin, Mohd Farid Ramli.

Penyokong Kelantan Sahut Nasihat MB Dan TG Nik Aziz

Posted: 29 Jun 2013 04:29 AM PDT

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn2/q81/s720x720/1044058_10151683823361084_2074673240_n.jpg

solat adalah wajib!

Pendaftaran pelajar ke IPGM mendukacitakan

Posted: 28 Jun 2013 07:57 PM PDT



Bapa Guru, Pulau Pinang.,

Minggu ini bermula daripada 24hb Jun 2013 adalah minggu pendaftaran pelajar-pelajar baru lepasan SPM 2012 ke Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM). Apa yang menyedihkan ialah bilangan pelajar yang mendaftar turun dengan mendadak di kebanyakan IPG Kampus. Sebagai bukti hanya 25 orang pelajar daripada 60 orang yang dipanggil mendaftar di salah sebuah IPG. Ini bermakna hanya 7-8 orang pelajar sahaja dalam satu kelas.

Kenapa ini berlaku?

Umum sudah mengetahui bahawa pelajar-pelajar IPG dikatakan tiada lagi jaminan kerja pada masa hadapan. Maklumat-maklumat ini disalurkan oleh pegawai dari IPGM sendiri kepada umum. Mereka kononnya perlu bersaing dengan pelajar-pelajar dari IPTA dan IPTS lain dalam pasaran terbuka. Untuk mendapatkan pekerjaan mereka perlu mendaftarkan diri dalam Job Malaysia dan berbagai lagi ancaman terdedah ke atas mereka. Fenomena ini sudah pasti menjadi kerisauan kepada ibubapa dan pelajar itu sendiri. Kenapa mereka perlu melabur dalam satu urusniaga yang tidak menjanjikan pulangan yang diharapkan? Kenapa mereka perlu bersusah payah memenuhkan IPGM yang tidak memberikan keyakinan terhadap peluang kerjaya? Sebagai ibubapa saya akan pastikan anak saya yang cemerlang tidak memohon IPGM jika benar apa yang sedang berlaku.

Lebih melucukan lagi apabila syarat kemasukan ke IPGM sangatlah ketat. Hanya pelajar yang mendapat 7A ke atas sahaja layak memohon. Manakala pelajar yang tidak sampai ke tahap itu hanya gigit jari dan meleleh air liur. Siapa yang merangka syarat-syarat sebegini rupa? Mereka adalah pegawai-pegawai di IPGM yang merasakan diri mereka orang-orang yang cerdik dan berpengalaman dalam pendidikan kononnya. Sebenarnya pegawai-pegawai ini adalah mereka yang tamak, gelojoh dan pendek akal atau kurang cerdik. Mereka lupa siapa diri mereka yang sebenarnya.

Kenapa dikatakan begitu kepada mereka?


Bagaimana mereka boleh meletakkan syarat "straight A" atau sekurang-kurangnya 7A hanya layak memohon. Sedangkan dalam masa yang sama mereka gagal menjanjikan kerjaya kepada produk mereka? Inilah yang sangat melucukan dan melambangkan kelembapan tahap pemikiran pegawai-pegawai pembuat dasar ini. Bagaimana mereka menilai kemampuan pelajar-pelajar ini? Apakah statusnya sama dengan kelulusan pangkat 3 SPM pada zaman mereka dahulu?

Pelajar-pelajar yang cerdik dan cemerlang sudah pasti tidak akan terpanggil untuk ke IPGM. Banyak lagi kerjaya lain yang lebih menarik dan glamor berbanding dengan perguruan. Kenapa mereka perlu mengorbankan masa, tenaga dan peluang untuk mencapai sesuatu yang tidak berdaya saing dan tidak menjanjikan masa depan yang lebih yakin? Inilah sebab utama kenapa pendaftaran pelajar ke IPGM merudum. Ia juga satu jawapan istimewa bagi para pembuat dasar di Kementerian Pelajaran dan IPGM khususnya. Akhirnya IPGM hanya akan dipenuhi oleh pelajar-pelajar kelas ketiga iaitu mereka yang tidak ada peluang ke mana-mana sama seperti yang berlaku sebelum ini. Wal asal balik asal….

Tiada ulasan: