Sabtu, 22 Jun 2013

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Jerebu: Patutlah Malaysia tak marah.. Sebab ni rupanya..

Posted: 22 Jun 2013 08:30 AM PDT


Berang dengan jerebu yang menyelubungi negara mereka hingga menyebabkan ada lapangan terbang yang terpaksa ditutup, Singapura telah menggesa Indonesia mengambil `tindakan muktamad' untuk mengatasi perkara ini..

Ketua Agensi Alam Sekitar Nasional Singapura berkata, pihaknya mahu satu tindakan muktamad diambil oleh Indonesia berhubung perkara itu.

Indonesia bagaimanapun menyifatkan Singapura bersikap 'seperti budak' kerana merungut tentang masalah jerebu yang melanda negara itu ekoran kebakaran hutan yang berlaku di Pulau Sumatera.

Menteri Koordinasi Kebajikan Masyarakat, Agung Laksono berkata, masalah kebakaran hutan dan jerebu tersebut berlaku secara semula jadi dan kerajaan Indonesia juga tidak mahu ia terjadi.

"Singapura hanya tahu berbuat bising (merungut) dan perlu berhenti bersikap seperti budak," jelasnya.

Tetapi yang hairannya meskipun Malaysia turut dilanda jerebu, Malaysia tidak langsung bersuara menegur Indonesia dalam perkara ini..

Ini menyebabkan ramai yang tertanya-tanya.. kenapa agaknya??

Ini jawapannya...

Ladang milik Malaysia terbakar di Riau 

PETALING JAYA: Pengarah Jabatan Perhutanan Riau, Zulkifli Yusuf berkata, ladang syarikat dari Malaysia adalah antara yang terbakar di wilayah itu.

Kebakaran hutan di Sumatera menyebabkan jerebu dan asap tebal melanda Singapura dan Malaysia terutama di Johor dan Melaka.

Kata Zulkifli, antaranya ialah PT Langgam Inti Hibrida, yang berada di kawasan Desa Sering, Pelalawan, Kabupaten Pelalawan.

"Titik panas lain berada di kawasan ladang milik PT Bumi Reksa Nusa Sejati yang berada di Desa Simpang Kareman, Kecamatan Pelagiran, Kabupaten Indragiri Hilir.

"Manakala yang lain terbakar adalah milik PT Tunggal Mitra Platation, PT Abdi Platation, PT Jati Jaya Perkasa, PT Udaya Loh Dinawi dan PT Mustika Agro Lestari.

"Semuanya milik modal asing dari Malaysia.

"Jadi kami meluruskan (menjelaskan), itu bukan data yang dikeluarkan Jabatan Pehutanan. Titik panas itu dirakam satelit Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika (BMKG) dari peta kami melihat kawasan itu berada di ladang warga dan milik asing," kata Zulkifli seperti dilapor viva.co.id.

Dalam perkembangan berkaitan, satelit pemantau cuaca dan pengesan panas bumi (NOAA) milik Badan Meteorologi, Klimatologi dan Geofisika Riau mengesan 148 titik panas di wilayah itu.

Pemantuan Jabatan Perhutanan Riau, titik yang dirakam satelit sebahagian berada di kawasan ladang dan hutan tanaman industri milik Malaysia.

Channel News Asia pula melaporkan sebanyak 70 titik panas ditemui di Sarawak dan enam di Kelantan. Jumlah tersebut menunjukkan peningkatan dibandingkan tahun-tahun sebelumnya dan cuaca di Malaysia panas dan kering.

 Ini sekaligus menunjukkan kebakaran hutan ternyata tidak hanya terjadi di Indonesia yang menyebabkan asap dan jerebu melanda Malaysia dan Singapura ~ Free Malaysia Today

Ada orang kata ladang-ladang ini majoritinya dimiliki oleh beberapa pemimpin UMNO.. siapa agaknya dia?

Video Pegawai DBKL Dipukul penyokong PR dalam perhimpunan 'Black 505' tersebar.. saksikan!!

Posted: 22 Jun 2013 06:20 AM PDT


Aku sokong himpunan ini diadakan.. tetapi aku tak sokong tindakan seorang penyokong Pakatan Rakyat yang memukul kepala seorang pegawai DBKL ini..

Ianya akan digunakan sebaik mungkin oleh media-media dan juga Blog-blog Pro UMNO untuk menjadikan  kita sama ganasnya dengan samseng-samseng upahan UMNO dimata mereka yang di atas pagar (tak sokong mana-mana pihak)..

Ceritanya begini..sepertimana dilaporkan oleh wartawan Malaysiakini..

Kira-kira pada pukul 4.45 petang tadi di Padang Merbok - Dua orang pegawai penguatkuasa DBKL tiba ke kawasan khemah yang didirikan dan meminta para peserta untuk merobohkan struktur tersebut.

Seramai 20 orang peserta yang tidak berpuas hati dengan amaran itu kemudiannya mengerumuni dan mengasak pegawai tersebut.

Salah seorang daripada pegawai tersebut kemudiannya beredar dari kawasan tersebut. Namun rakannya membalas asakan para peserta dan menolak salah seorang dari anggota kumpulan terbabit sehingga individu tersebut terjatuh.


Susulan itu, pegawai terbabit terpaksa diiring oleh sekumpulan kira-kira 10 orang pegawai DBKL lain serta unit amal PAS sehingga ke satu van milik DBKL.

Van tersebut kemudiannya dikerumun oleh sekumpulan 50 orang lagi peserta himpunan yang kelihatan marah dengan tindakan pegawai tersebut sebelum itu.

Pegawai tersebut kemudiannya dibawa meninggalkan kawasan itu dengan satu kenderaan lain, dengan iringan polis..

Ni video dari MyKemut..

  

Nak kata parah kena pukul tu.. rasanya tak lah, sebab nampak kena lepuk sikit saja tu.. tapi oleh kerana ianya dilakukan oleh Penyokong Pakatan Rakyat maka...

Polis buru penyokong cederakan anggota DBKL 

KUALA LUMPUR 22 Jun - Polis memburu kumpulan penyokong yang terlibat memukul dua anggota penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam perhimpunan haram di Padang Merbok di sini hari ini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, mereka dikehendaki bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

LIVE dari Padang Merbuk!!..Saksikan!!

Posted: 22 Jun 2013 12:15 AM PDT


Tepat jam 2.00 petang, 22 June 2013 para peserta himpunan Black 505 yang datangnya dari seluruh negara telah mula bergerak ke Padang Merbuk dari tujuh lokasi berhimpun yang telah ditetapkan..

Di beberapa buah lokasi berhimpun Pihak Polis telah menunjukkan sikap proffesional sebagaimana yang diharapkan oleh rakyat Malaysia dengan membantu mengawal lalu lintas..

Ivy Josiah melalui Twitternya @ivyjosiah melaporkan..
#PdgMerbok622 Brickfields group marching. Police is helping with traffic:) #Black505
Lee Khai Loon @leekhailoon pula melaporkan..
The possession sing "tq polis" 2 show appreciation 2 polis who control traffic & safety of protestors! Reach Bangsar LRT Station. #black505


Berikut adalah LIVE Streaming yang dibawakan oleh JMR TV...

Jika ditakdirkan siaran langsung ini terputus.. sila lihat di SINI

Dan cuba tengok kat sini Menteri mana yang hadir ni.. lihat SINI

PANAS!! Menteri Wilayah Persekutuan turut hadir ke Padang Merbuk ..

Posted: 21 Jun 2013 11:01 PM PDT


Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur telah dilaporkan turut hadir di Perhimpunan Black 505 di Padang Merbuk hari ini.

Beliau telah dilihat bersama-sama dengan OCPD Dang Wangi, ACP Zainuddin..

Bagaimanapun kehadirannya bukanlah sebagai tanda beliau menyokong himpunan tersebut, kerana kita sedia maklum jika beliau menyokong himpunan ini tak lama dah la jawatan Menteri tu dia pegang..

Kehadirannya ialah untuk memujuk dan meminta penganjur Blackout 505 supaya berpindah lokasi perhimpunan dari Padang Merbok ke Stadium Merdeka..

Kuala Lumpur: Kerajaan meminta penganjur Blackout505 supaya berpindah lokasi perhimpunan dari Padang Merbok ke Stadium Merdeka.

Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansur berkata, ketika ini perbincangan masih berlangsung antara polis, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dengan penganjur perhimpunan itu.

"Saya minta mereka pentingkan keselamatan orang awam dan untuk itu penganjur seharusnya berpindah ke Stadium Merdeka, malah pintu stadium juga sudah dibuka.

"Penganjur sepatutnya mengikut peraturan dan tidak bertindak atau provokasi yang boleh mencetuskan keadaan tidak menyenangkan," katanya ketika ditemui di kawasan Padang Merbok sebentar tadi.

Tengku Adnan berkata, pihaknya tidak akan teragak-agak membuat laporan polis jika penganjur masih enggan mengubah lokasi perhimpunan.

"Jika bersetuju, penganjur bokeh dapatkan permit daripada polis," katanya ~ Berita Harian

Perkara ini telah disahkan oleh Rafizi dan tiada sebarang perubahan katanya..

"Perhimpunan #Black505 hari ini ttp diadakan di #pdgmerbok622. Jgn dengar khabar2 angin bhw ada pertukaran tempat. Terus berkumpul"


Lagi gambar-gambar sila lihat di SINI

Gambar-gambar terkini sekitar Padang Merbok yang mula dibanjiri penyokong Pakatan Rakyat..

Posted: 21 Jun 2013 09:24 PM PDT


Bukan salah ejaan, tapi memang dinamakan 'Nasi Berani' bukannya 'Nasi Beriani' sempena himpunan Black 505..

Suasana di Padang Merbok di sini mulai meriah pagi ini menjelang himpunan aman Black 505 jam 2.00 petang nanti.

Krew Harakahdaily yang meninjau sekitar jam 10.00 pagi ini melaporkan kenderaan bergerak lancar di kedua-dua jalan bersebelahan tempat himpunan itu.


Anggota polis trafik sibuk meletakkan kon di sepanjang jalan berkenaan bagi menghalang kenderaan diletakkan di situ dalam usaha untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas.



Pihak penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) juga kelihatan ramai di kawasan berkenaan. Orang ramai yang sebahagian besar memakai baju-T hitam termasuk yang berlogokan parti-parti dalam Pakatan Rakyat juga sudah berada di sekitar Padang Merbok.

Dataran Merdeka ditutup kepada awam..

Seperti suasana yang lazim dilihat di kawasan himpunan aman diadakan, para peniaga tidak melepaskan peluang untuk mencari rezeki dengan menjual makanan, minuman, baju T dan lain-lain.





Para peserta himpunan Black 505 juga sudah ramai berhimpun di hadapan Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut.




Di Jalan Raja Laut
Hadapan SOGO
Petaling Street


Masjid Negara


Sedang bergerak..

Tiada ulasan: