Sabtu, 18 Mei 2013

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


Sedia terus berlawan dan Zahid yang sombong

Posted: 18 May 2013 08:08 AM PDT


Ahmad Lutfi Othman,18 Mei 2013


Semasa berkunjung ke Kelantan Selasa lalu, saya dapat mengesan riak kekhuatiran bahawa era pemerintahan PAS sejak 23 tahun lalu bakal berdepan cabaran besar, khususnya selepas pengunduran Tok Guru Nik Abd Aziz Nik Mat.

Bagi saya, kebimbangan kecil itu boleh membawa kepada natijah positif jika ia diurus dengan baik. Ia jauh lebih baik daripada sikap terlalu yakin dapat mengekalkan kuasa, sehingga berlaku pengabaian ketara, terutama untuk mengawasi strategi licik musuh dan menutup ruang kelemahan sendiri.

Ketika majlis jamuan meraikan petugas PRU13 Kelantan di Kota Bharu, yang turut dihadiri Menteri Besar Ustaz Ahmad Yaakob, dua penggerak utama pilihan raya negeri, Wan Nik Wan Yusof dan Zulkifli Mamat menekankan keperluan gerak kerja mendekati rakyat harus bermula dari sekarang.

Semasa Pakatan Rakyat dilihat mendapat sokongan lebih meluas di Selangor dan Pulau Pinang, tentunya Kelantan mahu bergerak seiring. Ya, bukan saja memperkukuhkan kekuatan sedia ada, malah mampu menyuntik semangat dan inspirasi, khususnya kepada penyokong PAS di seluruh negara. 

Ketua Penerangan PAS Negeri, Dr Mohd Fadzli Hassan, yang juga anggota Exco Kerajaan Negeri, ketika ditemui di pejabanya di Kota Darulnaim, mengakui cabaran tersebut. "Dari segi asas kekuatan, pengaruh PAS dan Umno di Kelantan, hampir seimbang, masing-masing sekitar 35 peratus. Kemenangan terletak kepada 30 peratus pemilih atas pagar dan pengundi luar," tambahnya.

Berbicara soal keputusan PRU13, kami agak bersepakat bahawa faktor rasuah politik dan "proses pembodohan" umat, terutama di kawasan luar bandar, membabitkan majoriti pengundi Melayu  masih berkesan untuk mempertahankan survival Umno.

"Oleh itu, cabaran besar kita sepanjang lima tahun ini adalah untuk melahirkan masyarakat berilmu dan bermaklumat. Dengan itu tidak mudah lagi mereka diugut atau dirasuah, atau aktiviti beli undi lainnya," tambah Dr Fadzli, sambil menjamu kami makan tengahari nasi paprik di pejabatnya.

Saya agak kaget apabila Dr Fadzli mendedahkan beberapa pendekatan membeli undi, termasuk sindiket membabitkan kertas undi pos. Dalam PRU13, hampir 250,000 pemilih mengundi secara pos. 

Lebih dahsyat, menurutnya, kertas undi pos itu cuba "dijual" kepada calon-calon yang bertanding, sehingga RM300 seorang. Malah, kegiatan ini dilakukan oleh broker tertentu, yang mengutip "komisyen" sehingga lebih 60 peratus. Ada kes di mana pemilik kertas undi mendapat RM100, manakala broker membolot RM200!

Di sebuah negeri di utara tanahair, diceritakan bagaimana para petugas BN, termasuk seorang bekas menteri besar, di malam hari mengundi, mengetuk pintu dari rumah ke rumah, seterusnya menyogok sejumlah wang, selepas memetrai "perjanjian" dan keesokan harinya ramai pengundi tidak keluar mengundi.

Malang sekali. Rupanya politik rimba, politik lama, politik kuno masih mengakar dalam amalan pilihan raya kita. Retorik politik baru, transformasi dan pelbagai istilah yang mahu menggambarkan pembaharuan dicipta untuk mengangkat pemerintahan Najib Razak, ternyata palsu. 

Sebenarnya kita tidak memerlukan bukti-bukti terkini untuk mengesahkan bahawa sistem dan proses pilihan raya di Malaysia dipenuhi pelbagai ketempangan dan penipuan. Badan yang dipertanggungjawabkan khusus untuk menjalankan pilihan raya yang adil dan bersih, SPR secara jelas mengkhianati "kepercayaan awam" apabila bertindak seperti parti komponen BN yang ke-15!

Dalam perkembangan berkaitan, tulisan Dr Zahid Hamidi, Naib Presiden Umno, yang baru dilantik Menteri Dalam Negeri, disiarkan Utusan Malaysia (akhbar mana lagi?), mendapat reaksi panas. 

Zahid dan Hishammuddin Husein, masing-masing rapat dengan Najib Razak, bertukar posisi di kementerian kanan, Pertahanan dan Dalam Negeri, walaupun pretasi kerja kedua-duanya buruk, seperti dibuktikan dalam kes pencerobohan di Lahad Datu dan peningkatan kadar jenayah. 

Zahid mencabar golongan yang mengkritik sistem First-Past-The-Post (FPTP) serta mereka yang menimbulkan undi popular yang memihak Pakatan: "Jika golongan ini mahu menerima pakai list system atau single transferable vote seperti mana digunakan oleh negara-negara republik, sepatutnya mereka berhijrah ke negara-negara berkenaan untuk mempraktikkan kepercayaan politik mereka."

Cabaran kepada "pengkritik" supaya berhijrah ke negara luar atau dicabut terus kerakyatan, selain ditahan tanpa bicara semasa ISA masih mengamuk dulu,  hanya menunjukkan kebebalan, kedunguan dan keangkuhan yang tiada batas. 

Daripada pencacai Umno di kampung, atau bertaraf ketua bahagian, juga pemimpin KeADILan yang dibeli -- termasuk yang pernah memegang jawatan Timbalan Ketua Menteri atau ahli Parlimen melompat parti -- sehinggalah Menteri Dalam Negeri berkelulusan doktor falsafah, semuanya menunjukkan kecenderungan yang sama, mungkin disebabkan diternak dalam "kandang" yang serupa.

Respons Dr Mohamad Agus Yusoff kepada Zahid menarik sekali: "Mengapa DS Zahid boleh mengeluarkan kenyataan sebegini? Apakah salah jika rakyat mempersoalkan pelaksanaan sistem pilihan raya yang ada? Apakah Perlembagaan  menghalangnya? Setahu saya, Perkara 10 Perlembagaan menjamin hak rakyat untuk bebas mengeluarkan pendapat, berhimpun dan berpersatuan. 

"Tidak ada satu klausa pun dalam Perlembagaan yang membenarkan menteri untuk memberitahu rakyatnya supaya berhijrah ke negara lain hanya kerana berbeza pendapat dalam politik. Jika kita akui negara kita adalah negara demokrasi, maka berdemokrasilah secara jujur.

"Sebagai menteri, DS Zahid sepatutnya membangkitkan kasih sayang dan semangat patriotik rakyat kepada negara, bukannya mengeluarkan kenyataan sebegini. Sebagai menteri DS Zahid sepatutnya menggunakan masa untuk merancang mengatasi masalah keselamatan, jenayah, social ills dalam negara, daripada menyerang rakyat yang mempunyai perbedaan politik dengan parti kerajaan." 

Saya tidak pasti apakah Zahid berhasrat mahu menghalau lebih 52 peratus penduduk negara ini (berdasarkan undi popular yang diperolehi Pakatan Rakyat dalam PRU13) keluar daripada Malaysia hanya kerana mereka mungkin tidak bersetuju dengan sistem pilihan raya yang penuh ketempangan dan penipuan itu?

Sambil menyifatkan tulisan Zahid itu sebagai kenyataan sombong yang menghina rakyat, Ketua Umum KeADILan, Anwar Ibrahim, semasa berpidato di perhimpunan Suara Rakyat Suara Keramat edisi Negeri Sembilan, Jumaat lalu, beliau mempersoalkan: "Kamu (Zahid) ingat negara ini bapa kamu punya?"

Sebenarnya, apa jua sistem pilihan raya yang dipilih, termasuk FPTP, mempunyai kelemahan dan juga kekuatan tersendiri. Kebanyakan negara yang baru memilih sistem demokrasi dilihat lebih cenderung kepada bentuk-bentuk sistem pilihan raya alternatif, khususnya "yang menilai dan mengambil kira" setiap undi yang dibuang, iaitu sistem proporsional atau yang menggabungkan antara FPTP dan proporsional.

Bukan niat saya untuk menilai sistem mana lebih mewakili suara rakyat.  Yang hendak ditekankan, mengapa seorang menteri kanan (Dalam Negeri pula itu), memberi reaksi yang sebegitu kasar dan tidak bertamadun, hanya kepada golongan yang mengkritik, hatta membantah sistem pilihan raya yang berjalan sekarang?

Apakah partisipasi politik menurut Zahidi bermakna hanya turun mengundi setiap lima tahun sekali, seterusnya memberikan "cek kosong" kepada pemerintah, dan kemudiannya sekadar menjadi pemerhati pasif, walaupun menyedari bermacam-macam penyelewengan dan salahlaku berleluasa? 

Malah, sistem FPTP di Malaysia, diperalatkan semahunya oleh elit pemerintah terutama semasa proses persempadanan semula kawasan pilihan raya. Lakaran persempadanan baru itu dibuat oleh pegawai-pegawai Umno sendiri, dan SPR hanya menurut saja. 

Itulah yang berlaku selepas Umno dikejutkan dengan undi protes orang Melayu pada 1999. Pengundi Melayu di Kelantan, Kedah dan Terengganu "dihukum" SPR apabila tiada penambahan kerusi Parlimen diperuntukkan. Di Kedah, tokoh-tokoh utama PAS, misalnya Mohamad Sabu dan Mahfuz Omar dikalahkan  melalui taktik gerrymandering persempadanan semula itu, membabitkan sekurang-kurangnya kerusi Kuala Kedah, Baling, Pokok Sena dan Yan.

Jelas, sistem FPTP telah dimanipulasi berdekad lamanya, menyebabkan setiap kali persempadanan semula dibuat, prestasi pembangkang dalam pilihan raya berikutnya akan merosot teruk. Contoh ketara ialah pada 2004, selepas Barisan Alternatif menerima sokongan membanggakan, terutama daripada pengundi Melayu pada 1999.

Sistem FPTP yang dilaksanakan sekarang juga memperlihatkan perbedaan ketara jumlah pengundi, misalnya di antara kerusi Parlimen Putrajaya (15,791) dengan Kapar (144,159), malah pengundi di Baling yang jauh tersorok lebih ramai berbanding kerusi Parlimen di Kuala Lumpur. 

Ketika persempadanan semula itu dibuat, ia berasaskan keyakinan PM ketika itu, Dr Mahathir Mohamad, bahawa orang Melayu akan mengundi pembangkang dan masyarakat Tionghua menjadi penyelamat BN. Maka banyaklah kawasan Parlimen pengundi campuran yang dibentuk, dan tiada tambahan kerusi di tiga negeri Melayu. 

"Ibarat main bolasepak, padang permainan condong ke sebelah Pakatan, pihak lawan tak perlu sumbat gol pun, bola boleh meleret sendiri ke gawang kita," rakan saya, Zainal Abidin Hussin, orang kuat Pusat Kajian Strategik Kelantan, memberi contoh kepincangan sistem demokrasi di Malaysia, semasa kami minum air kelapa muda, di sebuah gerai di Pengkalan Chepa, sementara menunggu pesawat bertolak balik ke Kuala Lumpur. Kami sama-sama ketawa, walaupun menyedari hakikat itu cukup pedih untuk diterima.

Cuaca buruk pada petang Rabu itu menyebabkan AirAsia terlewat. Namun saya lebih memikirkan, bagaimana kaedah terbaik untuk memanfatkan mood semasa, terutama melalui himpunan "Black505" bagi memperolehi sistem pilihan raya yang bersih, bebas dan adil, termasuk merombak FPTP. Meskipun belum berkesempatan turun bersama-sama memeriahkannya, saya memberikan sokongan sepenuhnya kepada sebarang usaha melakukan reformasi menyeluruh ke atas sistem dan proses pilihan raya negara kita.

Di atas pesawat, saya teringat penutup tulisan Hishamuddin Rais:  "Tidak ada sesiapa dalam dunia ini akan mengagihkan Kuasa dan Kebebasan. Kuasa dan Kebebasan hanya dapat dirampas dengan Perlawanan." - Harakahdaily

Kesan didikan Tok Guru (TGNA)

Posted: 18 May 2013 03:03 AM PDT


KISAH NYATA Yang BENAR | YA ALLAH, Kagumnya Abe Dengan BUDAK PUNK Ni | THIS IS KELANTAN. Ikhlas Abe nak cakap kat sini, Abe sangat kagum dengan 2 orang BUDAK PUNK yang Abe jumpa ni. Subhanallah, berkat rahmatmu YA ALLAH menganugerahkan PEMIMPIN YANG MEMPERAKTIKKAN ISLAM DALAM PENTADBIRANNYA DI KELANTAN NI. Bersyukur padaMu Ya Allah.

Kisahnya macam ni. Ni pengalaman Abe sendiri, Abe alaminya. Abe adalah ke Shopping Complex KB Mall untuk beli barang. Yelah, majlis pun semakin dekat, so, beli barang lah. Masa tu Abe sampai dalam jam 3.30 ptg. Masa tu jgk, Abe belum pekena Zohor lagi, almaklumlah perjalanan jauh dr Putrajaya Ke Kota Bharu. Jadi, 1st step yg Abe buat, Abe carilah Surau. Dekat KB Mall, korang jgn bimbang, suraunya banyak, Alhamdulillah.

Masa Abe OTW menghala ke surau, tetiba Abe terpana bila Abe lihat 2 orang BUDAK PUNK (sorang baju biru & sorang baju kuning) siap dengan pakaian & rambut tercacak juga menghala ke laluan yang sama. Mmg rock abis Abe tengok. Awalnnya Abe pikir, mungkin budak2 ni siap lokasi kot. Xpe, Abe teruskan langkah lagi. Korang nak tahu tak, bila betul2 sampai di depan pintu surau, Abe jadi kaku, tak tahu sebab kenapa Abe terKAKU. Seriously, Abe saksikan budak2 PUNK tu sedang tanggalkan kasut bootnya, pastu dia tanggalkan stoking. Setiap sorang budak PUNK tu menyandang beg galas. Abe perhatikan lagi, dan perhati dan terus perhatikan mereka.

Mungkin dorang terperasan kot Abe sedang tengok mereka, dorang toleh pada Abe dan dorang angkat tangan serta bagi salam. Abe jawab je salam mereka. Lepas tu, dorang terus menghala ke tempat amik air wuduk. Abe ternganga, percaya dalam tak percaya. Pertama sekali, Abe tengok dibasuhnya kepala dan jambul masing2 sampai dah tercacak lagi. Bila dah bersih sempurna, dorang mula berwuduk. ABE KAGUM, YA ALLAH! ABE SANGAT KAGUM & HAMPIR TAK PERCAYA.

Abe sampai duk asyik perhatikan dorang saja tanpa berganjak pun dr tempat duduk bangku Abe tanggalkan kasut. Lepas tu, Abe tengok sesuatu YANG MEMBUATKAN Abe ucap ALHAMDULILLAH. Rupanya dalam beg sandang budak tu masing2, ada kain pelikat & kopiah. Ya Allah, tersentuh hati Abe. Dorang kemudiannya Abe lihat sedang salin pakaian dan kenakan kain pelihat serta pakai kopiah. Yang lagi membuatkan Abe terkejut & terus Abe bangun dari tempat duduk Abe bilamana salah seorang dari budak PUNK tu menyapa Abe dan cakap dalam loghat kelate "Abe, marilah semaye skali ngn kami, insyaAllah kami tunggu. Kito semaye samo2". Terus Abe amik wuduk. Bila siap berwuduk, Abe terus masuk surau. YA ALLAH, satu lagi benda yang Abe lihat yang buat Abe macam nak nangis je. Mungkin sb terlalu kagum kot, huhuhuhu.

Abe lihat satu saf lebih kurang 8orang telah dibentuk dan seseorang telah iqamat. Korang nak tahu tak, yang sedang iqamat tu, budak PUNK yang pakai baju kuning manakala yang bersedia untuk jadi Imam pulak budak PUNK yang pakai baju hijau tadi. Kami pun solat sesama. Alhamdulillah, siap solat berjemaah. Lepas masing2 bersalaman, kami pun masing2 keluar. Mata Abe masih asyik lagi pandang budak2 tadi. Dorang perasan Abe sedang tengok dorang, dorang senyum je kat Abe. Abe tengok dorang sedang bersiap semula pakai pakaian masing2 macam tadi. Dikeluarkan WAX rambut dr beg galas, pastu siap cacakkan rambut, dorang mula bercelak semula.

Tetiba tergerak hati Abe nak buka mulut berkata. Kata2 yang keluar dari mulut Abe cuma pertanyaan pada salah sorang budak tu "Adik orang mana? Asal kelate ke? ". Dorang jawab "Ye Bea, kami asal Kubang Kerian (salah satu nama tempat kat sini). Bakpo bea? Dorang pulak tanya Abe?"
Abe jawab "takdop gapo2, Abe cuma xbanggo je. Tak sangko".

Dorang senyum je dan jawab "THIS IS KELANTAN, Tok Guru bagi ilmu yang cukup InsyaAllah pada semua rakyat kelate"

Kami bersalaman dan dorang terus beredar. Dalam xsedar, airmata Abe terMENGALIR sebab kagum dengan aturanMu Ya Allah. Pengajaran daripada KISAH BENAR PENGALAMAN ABE NI, Don't Judge A Book By Its Cover. Maknanya, jangan cepat menilaikan orang & berperasangka buruk sebelum mengenali seseorang itu. - QUE ACHMAD

Tiada ulasan: