Jumaat, 10 Mei 2013

.

.


Nota Kecil Untuk Memahami Kes Azmin Ali

Posted: 10 May 2013 01:40 AM PDT

ULASAN ISU                                                                                                                          

Kerana saya letih untuk menulis dan ulas panjang maka saya catat nota kecil ini saja.

1. Seperti mana saya tidak percaya Mohamaed Azmin Ali akan umum keluar dari PKR bersama rakan-rakan, maka ia terjawab hari ini apabila Azmin menjelaskan yang beliau masih bersama PKR. Sidang akhbar khas Azmin bersama beberapa orang MP dan Adun Selangor yang sangat diminati ramai khasnya Umno, menjawab serba serbi. Yang paling pentingnya dia tidak keluar PKR dan berjanji tidak akan mengkhianati amanah rakyat terutamanya pengundi di Gombak dan Bukit Antarabangsa.

Azmin melambai tangan entah kepada siapa?
Azmin masih seperti Azmin belum menjadi seperti Ezam Mohd Noor.

2. Penjelasan itu menyebabkan harapan sesetengah orang yang suka lihat PKR hancur tidak kesampaian. UBN kenalah cari idea lain untuk terus 'menggodak' PKR supaya 'berkekah' dan berpecah. Sebenarnya untuk godak PKR supaya berpecah tidak begitu penting sebab pilihan raya sudah pun selesai, dan Umno Selangor kalah makin teruk. Khir Toyol saya percaya masih bergedik-gedik kaki seronok atas kekalahan Umno Selangor. Kenapa, sila tanya Mat Maslan?

3. Dengan apa disebut dan dijelas Azmin pada sidang akhbar itu, apa menyebabkan berlaku seperti kejutan semalam mengenainya yang dinanti-nanti ramai ialah, isu ketidak-puasan hatinya kepada kepimpinan PKR Selangor. Perkaranya ialah mengenai jawatan MB Selangor.  Kini orang sudah tahu apa sebabnya.

Presiden parti Dr Wan Azizah Wan Ismail telah hantar nama Khalid Ibrahim kepada Sultan Selangor tanpa ada nama-nama lain. Nama Khalid tunggal saja. Silapnya di sini Azizah seperti dakwa Azmin tidak ajak pimpinan Selangor berbincang (mengambil konsensus) sebelum hantar nama Khalid. Itu sebabnya.

Tetapi kalau Azizah hantar nama Mohamed Azmin Ali kepada sultan tanpa nama lain dan tanpa diajak berunding dan berbincang dengan sesiapa pun, saya rasa tidak timbul kemarahan. Azmin tidak pun akan persoal mengenai himpunan raksasa di Kelana Jaya malam kelmarin dan dia juga pasti ada sama bertempik dan menyocok orang ramai agar bangkit protes SPR.

Namun kerana namanya tidak ada maka dia dan rakan-rakan lain prejudis kepada Himpunan Hitam itu. Menarik di sini kenapa Azizah sebagai presiden tidak berbincang dengan rakan-rakan dan terus hantar nama Khalid? Bolehkah dipercayai dengan sifat Azizah sedemikian, yang hanya dianggap sebagai presiden 'simbol-simbolan' dia berani berbuat demikian tanpa merujuk kepada sesiapa?

Di sini saya percaya Azizah mendapat wahyu lain untuk berbuat demikian. Mesti ada orang yang membisik di telinganya kemudian menghantar nama Khalid kepada Sultan. Jangan marahkan Azizah tanpa mencari 'jibrail' yang menyampaikan wahyu kepadanya. Terlalu 'hujan' sangat kalau hendak marahkan Azizah di sini. Azmin dan pimpinan lain yang memang suka kalau Azmin jadi MB, kena cari orang lain yang menjadi petunjuk dan pemberi wahyu kepada Azizah itu. Cari, tak jumpa tanya saya.

Dalam kemelut jiwa ini saya tidak nampak Anwar campur tangan, tetapi saya juga tidak nampak Anwar tidak campur tangan. Boleh jadi saja dalam kasus ini Anwar telah campur kaki. Bila campur kaki maka beliau sukar untuk menulis nama Azmin atau nama Khalid.

4. Kritikan Azmin kepada himpunan raksasa di Kelana Jaya itu bagi saya ia dituju direct kepada Anwar Ibrahim. Ketidaksetujuan Azmin bukan seperti mana ketidak-setujuan saya kepada majlis itu. Saya sudah katakan, Azmin tidak akan mengkritik dan sokong kalau semalam namanya sudah ada di tangan Sultan Selangor. Problemnya namanya tak masuk istana? Tetapi tidak mengapa, Azmin sudah berjanji akan hadir pada himpunan-himpunan sama yang lain.

Bagaimana pun saya bersetuju kalau Azmin kekal dengan bantahan itu sekiranya ia dibuat tanpa ada alasan peribadi lain. Saya sudah ulas himpunan itu dalam blog dan boleh dirujukkan. Himpunan untuk protes SPR itu terlalu awal dan dibuat tergesa-gesa seakan ia mahu mengejar sesuatu. Kita semua perlu ada kerehatan. Di dalam kaedah membaca al Quran selain waslah ada ada juga wakaf, berhent.

5. Kesimpulannya kenapa Azmin menunjuk ulah dan perangai sehingga boleh menyebabkan darah sesetengah ahli PKR dan penyokong Pakatan Rakyat semalam mendidih, ialah kerana disebabkan Azmin tidak diangkat menjadi MB. Itu saja, Azmin sendiri tidak boleh berdolak dalih dan menafikan hakikat ini.

Memang pun Azmin layak menjadi MB dan perlu dipertimbangkan. Khalid sudah lama diceritakan ada masalah kerana beliau dilihat menjadi MB tidak mempedulikan parti tetapi masalahnya dia disayangi oleh rakyat. Dua keadaan inilah menyebabkan maka timbul apa yang sedang timbul kini.

6. Satu pandangan untuk PKR, kalau mereka mahukan MB yang menjaga negeri dan rakyat dan tidak mempedulikan kepentingan orang parti, ambillah Khlalid jadi MB. Tetapi kalau mahukan MB yang menjaga orang parti, menjaga poket orang parti serta mahu mempamirkan seorang MB imej politik ambillah Azmin.

7. Sebelum saya tutup saya hendak berikan nota sedikit kepada ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin. Zuraida jangan lancang dan 'lancau' sangat kepada PAS dan DAP. Tidak jadi masalah kalau PAS dan DAP juga hendak bercakap mengenai kerusi MB. Walhal PKR harus sedarkan diri dalam soal ini. Mengikut bilangan kerusi PAS lebih berhak kerana mereka memilik kerusi lebih. PAS 15 sama sengan DAP, PKR hanya 14. Apakah hak Zuraida atau PKR untuk melarang orang lain mendiamkan diri. Ingat kemenangan itu adalah kemenangan bersama, kemenangan kerana kombinasi.

Jadi dengan cuba menutup mulut PAS bercakap isu MB dan merasakan PKR yang berhak, satu sikap huduh yang tidak patut ada pada seorang wakil rakyat Pakatan Rakyat tambahan lagi pula ahli itu perempuan garik.

8. Mengenai siapa akan jadi MB Selangor tidak ada penentapan yang ianya milik PKR atau milik sapa. Jadi baik PAS atau DAP terbuka untuk menyebut dan membincangkannya. Ia juga terbuka untuk difikirkan oleh Sultan Selangor bagi diserahkan kepada sesiapa saja dari kalangan Adun Pakatan Rakyat di Selangor yang mendapat kepercayaan DUN dan diperkenankan oleh baginda Sultan.

Azmin sendiri juga tidak patut membuat 'mini ugutan' kerana cara saudara itu boleh menjejaskan sikap professional yang ada kepada anda selama ini. Jangan sakitkan hati orang dengan gimik-gimik begitu. Projek mini gimik itu sebahagian daripada 'demo' untuk menghadapi kongres nasional parti itu. Jangan risau yang pastinya MB Selangor bukan Hasan Akiah.  [wm.kl.4:24 pm 10/05/13]

Najib Perlu Balas Jasa Khiary

Posted: 09 May 2013 09:42 PM PDT

TAZKIRAH JUMAAT                                                                                                  

Menantu Abdullah yang baru menang di Rembau, Khairy Jamaluddin Abu Bakar telah menawar diri untuk diberi tugas oleh Najib sebagai anggota kabinet. Khairy tidak minta tetapi dia menawarkan dirinmya. Katanya berilah apa tugas dia akan pikul tugas dan tanggungjawab itu. Bahasa politik tawar diri dan khidmat itu adalah bahasa diplomasi politik yang bermaksud memintak.

Moleklah kalau Najib mengambil kira Khiary. Kemenangannya di Rembau walaupun tidak menjadi singnifiken tetapi ia memberi makna kepada penambahan kerusi untuk BN. Kalau Khairy tidak menang atau tiba-tiba cabut diri mencari kloni baru menyertai PAS misalnya kerusi UBN akan jadi 132 kerusi.

Lagipun tidak ada sebab untuk Najib terus mendera menantu bekas PM itu. Kalau dia sebelum ini berdosa, tetapi dosanya sudah terhapus dan dia berjaya membersihkan diri dengan memperolehi kemenangan 5 Mei lalu. Lagipun penghalang kepada niat Najib untuk melantik Khairy dalam Kabinet sudah pun tidak ada. Atau ada, orang itu tidak bersungguh lagi mencegah Najib sebab matlamatnya sudah separuh berjaya.

Semua orang tahu yang benci dan tidak hingin pandang muka Khairy ialah Mahathir. Sebabnya Khairy telah menewaskan anaknya untuk menjadi ketua pemuda Umno. Mahathir tuduh Khairy melakukan rasuah tanpa menilik ke dalam dirinya yang dua kali lima saja.

Kini Mukhriz sudah pun jadi MB Kedah. Satu perancangan yang cukup mudah dan pantas. Kepantasan projek mengMBkan Mukhriz itu kerana sikap kepala beberapa orang pucuk pimpinan PAS Kedah juga khasnya Azizan Razak. Padan muka.

Kedudukan Mukhriz itu lebih besar dari kedudukan sebelum ini sebagai timbalan menteri MITI. Bintang Mukhriz terus besinar banar persis kepalanya juga. Selepas ini dia akan terus panjat tangga dalam Umno menjadi Naib Presiden. Selepas itu timbalan dan sekiranya 10 tahun lagi Umno masih hidup Mukhriz akan mengulangi sejarah ayahnya seperti mana Najib ulangi sejarah bapanya Razak Hussein, menjadi perdana menteri.

Khairy tidak mungkin akan sampai ke situ, menuruti sejarah sama sebab dia anak yatim piatu dalam politik - politik Khairy yatim piatu. Dia hanya menantu kepada politik Abdullah Badawi sahaja. Hehe... Dia tidak bernasib baik kerana mempunyai bapak mertua yang lembek.

Elok kalau kalau Najib ketika ini sedang berdikir atau sedang menyusun anggota Kabinetnya masukkan sama nama Khairy Jamaluddin. Selama empat tahun melalui ujian dan cabaran dihina dan dinfikan haknya Khairy dikira telah lulus. Dia tidak melenting dan tidak pernah mengamuk dan terus menunjukkan kesetiaan sehingga ada kalanya dia menjadi hidung tidak mancung pipi tersorong-sorong untuk membantu memenangkan UBN.

Jawatan atau tugas paling sesuai untuk beliau ialah mengisi tempat ditinggal Mukhriz sebagai timbalan menteri MITI. Kalau Najib terus menafikan hak Khairy dan masih pandang dan jeling Mahathir, ibarat kata akan mati beragamlah Khairy dalam pertandingan merebut jawatan ketua pemuda akan datang.
Saya penuh yakin Najib akan mengikhtiaf Khairy kali ini. Kalau tidak timbal;an menteri MITI dia boleh diletak di bawah Annuar Musa yang khabarnya disebut akan dibawa masuk ke dalam kabonet semula untuk jadi menteri Belia dan Bola sepak?  [wm.kl.12:31 pm 10/05/13]

Tugas Untuk Exco Baru Kelantan Sudah Diagih

Posted: 09 May 2013 08:36 PM PDT

LAPORAN LEWAT                                                                                                                

Semalam Khamis, Menteri Besar Kelantan yang baru, Ahmad Yaacob telah mengumumkan portfolio untuk semua barisan anggota Exconya. Pengumuman itu dibuat selepas mesyuarat Badan Perhubungan PAS Kelantan yang dipengerusi oleh Tokguruku Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Pesuruhjaya PAS Kelantan.

Pengumuman itu menampakkan sedikit perubahan atau pun pertukaran potfolio di kalangan anggota Exco. Perkara ini tidak pelik kerana pengubahsuaian itu perlu dilakukan kerana ada muka baru menyertai barisan Exco Kelantan itu.

Keseluruhan pembahagian tugas dan tanggungjawab itu nampak kemas dan Ahmad tidak melakukan perubahan besar untuk mencerminkan stail atau pun bentuk pentadbirannya. Belau masih mengekalkan komposisi tugas dan tanggungjawab seperti mana yang dilakanakan sebelum ini. Tampaknya Ahmad tidak membuat penyalinan anggota Exco dan masih yakin Exco sebelum ini mampu melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diberikan.



Seperti dikatakan tadi kerana ada empat muka baru; Hanifa Ahmad, Muntaz Nawi, Dr Ramli Mamat dan Nasaruddin Daud, hendak tidak hendak perubahan dan penyesuaian dilakukan. Tiga muka lama yang tidak disenaraikan dalam barisan Exco ialah Husam Musa, Wan Ubaidah Wan Omar dan Takiyuddin Hassan yang berpindah ke kerusi parlimen.

Ketiadaan Husam Musa yang sempat menimbulkan sedikit keributan dalam 'telak' bagaimana pun reda dan selesai apabila Husam sendiri dapat menerima ketiadaanya dan menyatakan kesediaan membantu kerajaan negeri jika khidmatnya diperlukan. "Saya berjuang bukan kerana jawatan tetapi kerana Islam" begitulah kira-kira gambaran Husam mengenai pendiriannya. Ketiadaan Husam sempat yang sempat menghangatkan suasana politik di Kelantan, tetapi atas kebijaksanaan Husam ia dapat dikawal. Alhamdulilah.

Mereka yang dikekalkan tetapi bertukar atau berlaku perubahan tugas ialah Annuar Tan Abdullah, Mohd Anizan Abdul Rahman, Abdul Fatah Mahmod, Dr Mohd Fadzli Hassan, Che Abdullah Nawi. Manakala Mohd Amar Nik Abdullah dinaikkan pangkat menjadi Timbalan Menteri Besar.

Dalam pembahagian tugas itu Ahmad Yaacob memegang portfolio Pentadbiran Awam, Perancangan Eokonomi dan Kewangan di mana portfolio ini dahulu dipegang oleh Husam Musa. Bagaimana pun portfilo Kebajikan yang turut dipegang Husam dilepaskan kepada orang lain.

Manakala Mohd Amar Nik Abdullah diberi tugas untuk memegang potfolio Pembangunan Wilayah, Tanah, Pelaburan dan Sumber Asli di mana portfolio ini dahulunya dipegang oleh Ahmad Yaacob.

Mohd Anizan Abdul Rahman pula diberi tugas dan tanggungjawab baru dengan memegang portfolio Kebudayaan, Pelancongan dan Warisan di mana dulunya ia dipegang oleh Annuar Tan Abdullah. Perubahan ini dikira wajar memandangkan portfolio yang dipegang oleh Anizan sebelum ini memerlukan seseorang yang berkebolehan tinggi dalam bidang berkenaan.



Annuar Tan Abdullah pula kini memegang portfolio Perindusterian, Perdagangan dan Perpaduan Masyarakat.

Sementara itu Abdul Fatah Mahmood yang dulu memegang portfolio Belia, Sukan dan NGO kini diberi tanggungjawab untuk memegang portfolio Kerjaaan Tempatan, Perumahan, Kesihatan dan Alam Sekitar yang dulu dipegang Takiyuddin Hassan. Pertukaran ini juga merupakan satu perluang baru untuk Fatah memperluaskan pengalamannya dalam aspek pentadbiran pengurusan.

Che Abdullah Mat Nawi masih dikekalkan dengan portfolio asalnya Pertanian  Bio Teknologi dan Teknologi Hijau.

Begitu juga dengan Mohd Fadzli Hassan diberi tugas dan tanggungjawab baru dan ini boleh dianggap sebagai satu peluang mempeluaskan pengalaman beliau dalam aspek pentadbiran. Beliau ini diberi portfilo Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi.

Sementara tempat beliau kini diambil alih oleh muka baru Nasaruddin Daud yang akan bertanggungjawab ke atas portfolio Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serantau di mana portfolio ini kena dan sesesuai dengan kebolehan yang dimilikinya.

Dua lagi muka baru Muntaz Nawi diberi portfolio Pembangunan Keluarga, Kebajikan dan Kesejahteraan Rakyat. Dulunya portfoilo ini dipegang oleh Wan Ubaidah.

Manakala Dr Ramli Mamat mengambil portfolio Pembangunan Belia, Sukan dan NGO yang dulunya dipegang Abdul Fatah Mahmod.

Kepada Ahmad Yaacob dan semua barisan Exconya diucapkan syabas semoga mereka akan menjalankan tugas dengan baik dan komit dengan tugas dan tanggungjawab masing-masing. Setidak-tdiaknya untuk tempoh lima tahun ini kpesatan, kemajuan atau kemunduran atau kelemahan Kelantan akan menjadi tanggungjawab mereka. Rakyat akan menanti suku tahu pertama apakah perubahan dan pendekatan baru yang bakal dibuat oleh setiap daripada mereka. [wm.kl.11:36 am 10/05/13]

Apa dan Mengapa Dengan Azmin, Tunggu Esok

Posted: 09 May 2013 09:10 AM PDT

SEBELUM MALAM                                                                                                          

Sejak dari pagi tadi saya telah menerima beberapa SMS memaklumkan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali akan membuat sidang akhbar khas esok. Malam ini pun masih banyak masuk mesej dalam email saya dan PM facebooks orang bertanya perkara sama. Masing-masing nampaknya seperti teruja dengan maklumat itu.

Perkara ditanya ialah mengenai Mohamad Azmin Ali kenapa dan untuk apa beliau akan mengadakan sidang akhbar besok. Timbul berbagai spekulasi mengenai perkara itu. Pertanyaan itu makin menjadi lagi apabila ada yang terbaca mengenai tweet Azmin yang bernada agak sumbang dan sedikit mendebarkan.

Gara-gara itu makin ramai pemint blog dan rakan Fb saya bertanya. Saya tidak mahu menjawab malam ini sebab saya tidak tahu apakah puncanya. Jujur. Untuk menolak spekulasi Azmin akan keluar PKR seperti mana didesas desuskan tidak boleh, dan untuk menerimanya amat tidak boleh.  Cuma saya boleh sifatkan kalau ini berlaku bermakna dunia PKR akan khiamat.

Kalau ini berlaku ia menempati ramalan beberapa pemimpin UBN yang mengatakan parti serpihan itu akan mati.
Kalau berlaku itu bukan satu yang mengejutkan saya. Ia masih saya menganggap sebagai satu tektik dan strategi untuk sesuatu tindakan dalam PKR sendiri. Mungkin tektik itu sebahagin salah satu cara untuk membolehkan Anwar mengotakan janjinya untuk bersara dalam politik. Begitukah?

Bila rumah PKR terbakar maka Anwar tidak ada jalan lain akan lari meninggalkan rumah. Sama ada selepas itu akan hangus dan dibina semula oleh Azmin dan lain-lain, lihatlah nanti.

Ramai orang yang sayangkan kepada 'keputusan' pilihan raya lalu hanya akan berdoa agar semuanya selamat. Namun betapa kita berdoa perangai dan sikap orang politik sememangnya begitu, mereka tidak pernah mempedulikan suara orang bawahan. Sifat orang politik itu juga mereka mengikuti naluri dan goncangan nafsu mereka. Ingatlah kembali madah-madah saya tentang politik. "Tiada kejujuran, kebenaran dan keikhlasan dalam politik."

Cuma kalau esok Azmin mengambil tindakan drastik mengejutkan itu ia satu kebagusan kerana ia dibuat selepas pilihan raya. Tetapi jauh di lubuk jati saya, saya tidak percaya kalau keputusan yang bakal dilakukan esok.

Jadi tunggulah sehingga hari esok. Yang saya hendak kata Azmin seorang pemain politik yang lincah sama dengan bosnya, Anwar. Mungkin kelincahan mereka kali ini bertembung setelah semua jalan mereka lalui sehinggalah tinggal satu jalan saja yang belum dilalui maka bertembunglah setelah mereka sama-sama mengambil jalan yang satu itu. [wm.kl.12:08 am 10/05/13]