Isnin, 8 April 2013

Biaqpila

Biaqpila


VIDEO CERAMAH AMNO PALING HOT !!!

Posted: 08 Apr 2013 03:00 PM PDT

WOI INI APA CERITA? KAH! KAH! KAH!

Posted: 08 Apr 2013 06:31 AM PDT

MARI MENJILAT LUDAH

Posted: 08 Apr 2013 01:00 AM PDT

Manifesto Aku Janji Jilat Ludah Sendiri

Mukhriz Mahathir berkata janji Barisan Nasional (BN)
untuk menurunkan harga kereta antara
20 hingga 30 peratus jauh lebih bijak
berbanding tawaran yang dibuat oleh Pakatan Rakyat.

Sebelum ini
para pencacai meracau
memburukkan Pakatan Rakyat

Kestabilan ekonomi negara bakal terjejas 
sekiranya harga atau duti eksais kereta diturunkan 
seperti yang mahu dilaksanakan pembangkang 
jika berjaya menawan Putrajaya selepas Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).
Selain itu, ia mendedahkan rakyat khususnya 
yang terlibat dengan industri automotif kepada situasi muflis.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, 
penghapusan cukai kereta akan menyebabkan hasil negara 
berkurangan sebanyak RM7 bilion.



Muhyiddin Yassin berkata, 
penurunan harga kereta secara mendadak 
akan menjejaskan pembangunan industri automotif tempatan secara keseluruhan.
Bukan itu sahaja, malahan langkah tersebut juga akan 
memberikan kesan terhadap pembangunan ekonomi negara.





Manifesto pakatan pembangkang boleh menjejaskan
pertumbuhan ekonomi negara yang kini berkembang pesat,
kerana pelaksanaan manifesto itu
melibatkan implikasi ekonomi yang besar,
kata Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin.


Khairy jamaluddin kata: '
'Jika kurangkan harga kereta, 
ia bermakna kita akan menghapuskan cukai. 
Apabila hapus cukai, ini akan memberi kesan kewangan 
sebanyak RM4.6 bilion setiap tahun 
iaitu cukai yang tidak dapat dipungut kerajaan. 
Janji ini merupakan sebahagian daripada janji-janji yang lain. 
Persoalannya bagaimana pembangkang nak biayai janji-janji itu?

''Jika satu janji tak mengapa. 
Tetapi jika ditambah dengan janji menghapuskan tol, 
pendidikan percuma, royalti minyak tambahan 
kepada Sabah dan Sarawak, 
menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) 
dan nak beri gaji minimum RM4,000 setiap keluarga, ini akan bankrapkan negara,'' katanya.



Manifesto Pilihan Raya Umum Ke-13 pembangkang 
yang mahu menurunkan harga kereta disifatkan sebagai janji tidak realistik 
dalam keadaan ekonomi semasa negara.

Presiden Persatuan Automotif Malaysia (MAA),
 Datuk Aishah Ahmad berkata, 
tindakan itu akan menyebabkan
 negara kehilangan pendapatan besar 
ekoran penghapusan cukai bagi kenderaan.

Ahli Majlis Tertinggi Umno:
"Janji pembangkang mahu merombak
Dasar Automotif Negara sekaligus
mahu menurunkan harga kereta
jika dapat menawan Putrajaya
pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) akan datang
dilihat sebagai tidak rasional.
"

Pembangkang ni, saya tengok,
dengan mudahnya nak turunkan
harga itu dan ini, sampai rugi.
Sedangkan syarikat-syarikat kereta inilah
yang membayar cukai kepada kerajaan,
yang sekaligus kembali semula kepada rakyat
dalam bentuk pelbagai faedah untuk rakyat,"
katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Ismail Sabri kata:
"Kalau semuanya hendak diturunkan
dari mana hendak dapatkan sumber pendapatan negara?"




Ulasan :


Ini membuktikan Manifesto Pakatan Rakyat boleh dilaksanakan dan sesuatu yang realistik!



Bukankah Umno/Bn terpaksa menjilat ludah sendiri?


Jika tidak, mengapa Manifesto Aku Janji Umno/BN turut meniru menurunkan harga kereta?



 suasanapolitikmalaysia


NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?

Jadi tukang kempen Ibrahim Ali pun cukuplah

Posted: 07 Apr 2013 09:00 PM PDT



Oleh Aspan Alias

Apa yang membuatkan Mahathir terlalu berdendam terhadap Lim Kit Siang (LKS) hanya beliau sahaja yang tahu. Rakyat hanya boleh mengagak apa yang didendamkan oleh Mahathir. Tetapi kita ketepikan isu sebab dendam Mahathir terhadap bekas Ketua Pembangkang itu tidak pernah padam malahan lebih menyala dari masa-masa lampau



Mahathir mahukan UMNO dan BN menghabiskan riwayat LKS dalam politik kerana itu sahajalah cara untuk membuatkan LKS bersara. Kenyataan dendam kesumat begitu tidak terkawal sehingga beliau (Mahathir) meminta calon 'heavy weight' untuk diturunkan melawan LKS di Gelang Patah dalam pilihanraya seperti Ghani Othman yang sekarang penyandang kerusi Menteri Besar Johor. Dr Mahathir berkata LKS tidak mahu bersara seperti beliau dalam politik sejak begitu lama.

Tetapi kita bertanya pula kepada Dr Mahathir. Bagaimana pula beliau? Beliau masih lagi bermain politik yang begitu aktif sekarang ini walaupun sebelum ini beliau pernah menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun. Sekarang masih lagi bermain politik dan tidak mahu berhenti-henti. Beliau masih lagi berperanan untuk mengganggu pelan dan kemahuan Najib Tun Razak dalam penentuan calon. Seperti saya katakan dalam posting yang lepas Mahathir masih lagi mahu menjadi penentu keadaan UMNO itu.

Jika UMNO terlalu kuat beliau mahukan kekuatan UMNO itu diturunkan dengan memberikan komen yang menjatuhkan kekuatan UMNO. Apabila UMNO sekarang sudah agak hampir jatuh dengan sebenarnya beliau turun padang untuk menaikkan sedikit kekuatan UMNO itu. Ini semua permainan politik Mahathir yang tidak mahu berhenti dari politik negara.

Yang terakhir pula Mahathir mahukan Ibrahim Ali diambil oleh Najib untuk menjadi calon UMNO di Pasir Mas. Beliau sentiasa masuk campur dalam urusan negara yang sedang diurus oleh Najib. Semasa beliau menjadi Perdana Menteri, tidak siapa pun boleh mempengaruhi kehendak beliau dan beliau mentadbir negara mengikut kemahuan nafsu beliau sendiri.

Saya selalu berkata rakyat mesti bersatu kali ini di luar BN kerana jika rakyat bersatu dalam UMNO dan BN, mereka akan ditunggangi oleh kehendak Mahathir dan kroni serta keluarga beliau sendiri. Mahathir tidak henti-henti bermain politik walaupun beliau telah bersara. Keadaan politik yang kucar-kacir sekarang berpunca lama dahulu, iaitu semasa zaman beliau menjadi peneraju negara ini. Hasilnya kita boleh lihat sekarang.

Yang rakyat bergerak untuk melakukan perubahan ini adalah kerana gara-gara beliau. Apabila beliau bersara Mahathir telah mewarisi negara kepada pemimpin yang tidak pernah dididik oleh beliau dengan nilai murni, sebaliknya mewariskan kepada pimpinan yang tidak mampu menjaga kehormatan negara dalam erti sebuah negara berdaulat sebenarnya.

Rasuah besar yang bermula di zaman beliau telah melarat dan menjadi barah dalam kerajaan hari ini. Barah ini tidak dapat dikawal lagi.

Tidak apalah begitu, tetapi biarkanlah rakyat membetulkannya. Tetapi Mahathir kembali berpolitik dan UMNO tidak mampu untuk membuat keputusan dengan betul kerana campur tangan beliau dalam politik tanah air.

Dr Mahathir lah yang sepatutnya bersara dan beliau sepatutnya tidak lagi bermain politik. Jangan hendak mengata LKS sedangkan beliau lebih gila bermain politik dan UMNO kini tidak boleh lagi membuat keputusan sendirian tanpa campur tangan Mahathir.

UMNO yang lemah sekarang inilah yang dikehendaki oleh Mahathir kerana kelemahan UMNO hari ini membolehkan beliau menjadi penting dan terus-terusan berpolitik.

Asalkan boleh bermain politik menjadi tukang kempen Ibrahim Ali pun jadilah. Yang penting beliau terus berpolitik. Belum lagi beliau berniat untuk bersara. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

DD



NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?

BN CEDOK MANIFESTO PR

Posted: 07 Apr 2013 04:57 PM PDT



Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali mendakwa BN menciplak kandungan manifesto Pakatan Rakyat untuk dimasukkan dalam manifesto yang dibentang oleh perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada malam tadi.

Bercakap dalam sidang media di ibu pejabat PAS hari ini, Mustafa mendedahkan sekurang-kurangnya sembilan perkara yang didakwa dicedok daripada manifesto Pakatan.

Mustafa berkata BN hanya mengolah istilah tertentu dalam untuk membezakan antara kedua-dua manifesto tetapi "polisi yang dipinda mengikut cara kita".

Antara perkara yang dicedok daripada manifesto Pakatan itu, dakwa Mustafa, adalah janji untuk mengurangkan harga kereta secara berperingkat antara 20 hingga 30 peratus serta meningkatkan daya saing kereta nasional.

Manifesto Pakatan pula, katanya, menawarkan untuk menghapuskan cukai eksais kereta dalam tempoh lima tahun agar harga kereta lebih berdaya saing serta membolehkan kereta dikeluarkan dengan harga serendah RM25,000 sebuah.

Selain itu, BN juga berjanji untuk membina 1,000,000 rumah mampu milik termasuk 500,000 rumah melalui skim Perumahan Rakyat 1Malaysia.

Beliau membandingkan janji berkenaan dengan tawaran untuk membina 150,000 rumah akan dibina dalam akategori kos rendah, sederhana dalam tempoh penggal pertama pentadbiran Pakatan Rakyat.

Selain itu, BN juga berjanji untuk meneruskan bayaran tunai khas dan pemberian dana untuk perbelanjaan operasi dan pembangunan sehingga melebihi 20 peratus daripada perolehan minyak dan gas daripada Sabah, Sarawak, Terengganu, Kelantan dan Pahang.

Dalam manifesto Pakatan pula, bayaran royalti itu kepada negeri pengeluar minyak dan gas itu ditawarkan untuk dinaikkan dari 5 peratus ke 20 peratus.

"Ini beberapa perkara yang disebut. Apa yang disebut dalam manifesto dalam manifesto BN banyak persamaan, bukan sahaja kebetulan tapi diceduk daripada manifesto Pakatan," katanya.

Sementara itu, naib presiden PKR Nurul Izzah Anwar dalam satu sidang media berasingan hari ini berkata, beliau melihat bahawa manifesto yang diumumkan tidak disalin bulat-bulat daripada tawaran Pakatan tetapi cuba mengetengahkan tawaran "populis, tanpa perubahan fundamental".

"Ini adalah plagiarisme dalam definisinya yang jelas. Manifesto itu populis, tetapi tercicir perkara yang lebih utama, iaitu reformasi fundamental," katanya dalam ucapan selepas acara pemeriksaan kesihatan di kawasan Lembah Pantai hari ini.

Di sisi DAP pula, setiausaha organisasi kebangsaannya Anthony Loke berpendapat pengumuman Najib untuk meningkatkan bayaran melalui Bantuan Rakyat 1Malaysia kepada RM1,200 akan turut meningkatkan peruntukan untuk bantuan berkenaan kepada kira-kira RM6 bilion.

Loke dalam laporan The Star hari ini berkata, Pakatan sebaliknya menawarkan bantuan tunai kepada warga emas sebagai tanda penghargaan.

"Bila BN mengkritik kita bahawa pembangkang akan membankrapkan negara dengan manifesto kami, mereka sepatutnya melihat diri sendiri," katanya seperti dipetik dalam laporan itu.

MK



NAK TAU CARA CAJ HANDPHONE DI MANA SAJA ANDA BERADA?

Tiada ulasan: