Khamis, 14 Mac 2013

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


(OPS DAULAT) Belanja Pertahanan RM75 Bilion Tetapi Kem + Kelengkapan Tentera Daif. Risikan Taktikal Lemah!

Posted: 14 Mar 2013 04:00 PM PDT

(OPS DAULAT) Belanja Pertahanan RM75 Bilion Tetapi Kem + Kelengkapan Tentera Daif. Risikan Taktikal Lemah!


Gambar Tentera Lahad Datu
Satu demi satu perwira negara kita tumbang di medan pertempuran di Lahad Datu Sabah. Masa terus berlalu, tidak pasti sampai bila tragedi Lahad Datu Sabah akan menemui titik noktahnya. Kelmarin,  kami sempat mendengar dan meneliti di salah satu saluran radio di mana menemuramah seorang Profesor dari Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) di mana beliau :
  1. menemplak sekeras-kerasnya Projek IC Sabah (DI SINI)
  2. rundingan terlampau lama dengan penceroboh
  3. dan juga kawalan perairan pantai Sabah terlalu lemah.
Dan beliau sempat menyentuh kumpulan-kumpulan Islam di Filipina di mana :
  • tidak wujud sebenarnya "Muslim Brotherhood" di sana kerana lebih gembar bergasak dan bertelingkah sesama-sesama dalam kehidupan berpuak-puak.
  • Sanggup angkat senjata semata-mata kerana duit (kerana desakan hidup)
  • Mereka ini apabila sudah mengangkat senjata, tidak mudah untuk menyerah begitu sahaja (ini hasil kajian yang dilakukan kes demi kes sejak sekian lama, sebab itulah rundingan dengan puak pengganas seperti ini tidak logik)
  • Berlakunya jurang yang sangat melebar antara Kristian dan muslim di Filipina
  • Dan lain-lain lagi….
pengganas lahad datu

Senarai anggota keselamatan terkorban

Laporan berita terkini Lahad Datu Sabah yang diterima menyenaraikan senarai anggota keselamatan yang terkorban dalam pertempuran dengan penceroboh militan di Lahad Datu dan Semporna, Sabah:
  1. 1 Mac 2013 – ASP Zulkifli Mamat, 29, dari Pasukan Polis Komando VAT 69.
  2. 1 Mac 2013 – Sjn Sabaruddin Daud, 46, dari Pasukan Komando VAT 69.
  3. 2 Mac 2013 – ACP Ibrahim Lebar, 52, dari Cawangan Khas Bukit Aman.
  4. 2 Mac 2013 – ASP Michael Padel, 36, dari Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Semporna.
  5. 2 Mac 2013 – Sjn Abdul Azis Sarikon, 48, dari Pasukan Gerakan Am Tawau.
  6. 2 Mac 2013 – L/Kpl Mohd Azrul Tukiran, 27, dari Pasukan Gerakan Am Tawau.
  7. 2 Mac 2013 – Sjn Detektif Baharin Hamit, 49, dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah.
  8. 2 Mac 2013 – Kpl Salam Tugiran, 42, dari Ibu Pejabat Polis Daerah Tawau.
  9. 12 Mac 2013 – Prebet Ahmad Hurairah Ismail, 24, dari Batalion 7 RAMD Tawau.
  10. 12 Mac  2013 : Kpl Ahmad Farhan Ruslan,  21, dari Batalian 3

9 Gambar Ops Daulat Tragedi Lahad Datu Sabah

Antara Punca Pencerobohan Pengganas Lahad Datu Sabah?

Rundingan yang terlalu lama satu hal juga. Satu lagi persoalan yang bermain di fikiran kami (dan kami tidak merasakan yang mana kami bersendirian memikirkan persoalan seperti ini),  bagaimana perairan negara kita mudah mudah diceroboh oleh penagganas Lahad Datu Sabah sepertimana yang dibangkitkan juga oleh profesor UPNM di atas tadi  :
Polis Lahad Datu Sabah
(Hansard Parlimen Tahun 2009 : KLIK SINI)
Adakah ini salah satu punca pencerbohan pengganas Lahad Datu Sabah selepas operasi Polis Marin ditamatkan?
pengganas lahad datu sabah
Walauapapun, tragedi Lahad Datu Sabah telah membuka mata ramai pihak yang bertanggungjawab. Kadang-kadang suatu perkara sangat pahit untuk diterima walaupun ia satu kebenaran. Ya…Harapan kami supaya : -
  • Kepentingan keselamatan perairan kita terus diberikan keutamaan
  • APMM vs Polis Marin – mana lagi berkesan? Mengapa diketepikan peranan & kebolehan barisan polis marin kita (based on history – Polis marin properly trained)
  • Latihan asas survival atau cara-cara hidup dalam pelarian buat  orang-orang kampung di penempatan atau kawasan yang dilabelkan  atau terdedah kepada kawasan MERAH (di aman ada kemungkinan ada penceroboh)
  • CCTV di kawasan-kawasan yang  senang dicerobohi yang link terus kepada semua pegawai tertinggi daalm tentera, polis, Imegresen
  • Diwujudkan kawasan keselamatan andaikata berlaku pencerbohan atau lain-lain
  • Ada daripada anda mahu ditambah bilangan cadangannya?
Andaikata besar belanjanya, apalah salahnya jika ia untuk tujuan keselamatan dan keamanan negara. Bagi kami, rakyat Malaysia tidak kisah jika banyak perbelanjaan negara digunakan utnuk tujuan kebaikan. Rakyat cuma ada masalah jika ada senjata atau peralatan perang yang lain sepatutnya dibeli pada harga RM1 bilion tetapi dibeli dengan harga RM3 bilion atas nama komisen. (SEPERTI DI SINI)
Gambar Datuk Ghafir Abdul HamidAnggaplah teguran & kritikan ini ibarat seorang bapa epada anaknya atas nama sayangkan keluarganya. Beliau yang kami maksudkan adalah mantan timbalan panglima Tentera Darat Malaysia Leftenan Jeneral (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid. Melihatkan jawatan yang pernah disandangnya sahaja kita sudah boleh menilai pengalamannya, kecekapannya, taktikalnya dan kepimpinan dalam angkatan tentera.
Bagi kami tragedi Lahad Datu hanyalah secebis kuman berbanding sebahagian pengalamannya termasuklah sebagai Pegawai Pemerintah Batalion Malbat ke Namibia. Apa kritikan teguran disebalik tragedi Lahad Datu kali ini?
  • Ops Daulat sepatutnya memakan masa sehari sahaja tetapi terus berlanjutan kerana ketiadaan risikan taktikal lengkap oleh pasukan pertahanan
  • Maklumat risikan taktikal yang lengkap akan membolehkan pasukan keselamatan negara mengekang kemaraan pengikut Jamalul Kiram III daripada menduduki Kampung Tanduo, Lahad Datu sewaktu pencerobohan mula berlaku
  • Kalau psukan keselamatan tahu bagaimana taktik musuh, walaupun mereka masuk dengan 200 orang dia tidak akan sempat berada di (Kampung) Tanduo atau berada di pinggiran (Kampung) Tanduo.
  • Pada sidang media tersebut, Lt Jen (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid mendedahkan pelbagai penyelewengan dan kelemahan urustadbir Kementerian Pertahanan.
  • Menemplak pihak yang bertanggungjawab apabila kelengkapan dan kem tentera sangat daif sedangkan RM75 bilion sudah dibelanjakan ikut belanjawan
  • Pembelian senjata yang dijalankan selama ini secara rundingan terus sebenarnya hanya untungkan sesetengah pihak, akibatnya anggota tentera Malaysia tidak mendapat senjata yang terbaik.
  • Selain itu, Malaysia tidak dapat faedah pemindahan teknologi setiap kali membeli senjata sedangkan negara miskin seperti Pakistan apabila membeli senjata mendapat teknologinya sekali.
P/S : Sama-sama kita sedekah Al- Fatihah kepada kesemua perwira negara yang terkorban semasa berjuang di medan pertempuran menjaga keselamatan kita semua di sini. Al-Fatihah.


UNDI PAKATAN RAKYAT

Posted: 14 Mar 2013 10:52 AM PDT


LAGI KUTUK OTAK SEMBAB

Posted: 14 Mar 2013 02:52 AM PDT

Seolah-olah 'ada pihak' mahu huru-hara – Dr Hatta

Anis Nazri, 14 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Dakwaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kononnya Pakatan Rakyat merancang huru-hara merupakan satu dakwaan yang tidak berasas.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr. Mohd Hatta Ramli, berkata bagaimana Pakatan Rakyat yang berkeyakinan untuk menawan Putrajaya boleh bercadang untuk menimbulkan huru-hara.

"Untuk apa huru-hara itu? Siapa yang untung jika kita bercadang untuk timbulkan huru-hara? Dalam suasana kita (Pakatan Rakyat) bersedia menjadi kerajaan baru, sudah tentulah kita mengharapkan satu suasana yang lebih aman supaya transisi ke arah itu lebih baik," tegas beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Selain menyifatkan dakwaan Muhyidin itu sebagai sangat prejudis, ia juga menampakkan seolah-olah 'ada pihak' yang mahukan huru-hara berlaku.

Dakwaan itu juga, kata Dr. Hatta seolah-olah cubaan untuk mengaitkan Pakatan Rakyat dengan krisis yng melanda negara di Lahad Datu.

"Jika Naib Presiden PKR, Tian Chua boleh didakwa di bawah Akta Hasutan, apa bezanya dengan Muhyiddin?" soal beliau.

Justeru, beliau berharap Muhyiddin tidak mengeluarkan kenyataan yang memberikan gambaran bahawa ada pihak yang ingin keadaan huru-hara berlaku.

Timbalan Presiden Umno itu mendakwa bahawa dari maklumat beberapa dokumen yang boleh dipercayai, pembangkang dipercayai merancang untuk menggagalkan pilihan raya umum ke-13 dengan mewujudkan keadaan porak peranda kerana gementar dengan sokongan rakyat kepada BN yang sudah mula meningkat.


Tiada ulasan: