Selasa, 5 Mac 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Manila denies tarring Sulu intruders as ‘terrorists’

Posted: 05 Mar 2013 09:12 PM PST


Anifah yesterday said his Philippine counterpart concurred to labelling the Sulu invaders "terrorists". — Reuters picKUALA LUMPUR, March 6 ― The Philippine government did not agree with Malaysia's "terrorist" label on the armed Sulu intruders engaged in violence on Sabah's east coast, refuting Wisma Putra's statement saying so last night.
The Aquino administration ― under heavy fire from the Philippine media for failing to protect the lives of Filipinos here ― was questioned over Datuk Seri Anifah Aman's statement last night saying Philippine Foreign Secretary Albert F. Del Rosario, had agreed the militant group should be called "terrorists".
In a statement published on its website today, the Philippine Department of Foreign Affairs (DFA) said its ambassador to Malaysia, Eduardo Malaya, had clarified Anifah's statement was "out of context".
Read More / Baca Lagi >>

MNLF beri ‘amaran’ jika Sultan Sulu ditangkap

Posted: 05 Mar 2013 09:11 PM PST

KUALA LUMPUR, 6 Mac—Presiden Benigno Aquino III tidak akan dimaafkan kerana bersikap lepas tangan semasa Malaysia  mengebom bertali-arus rakyat Filipina di Sabah, kata ketua pemimpin pemberontak Nur Misuari yang juga memberi amaran situasi  huru hara jika Sulu Sultan Jamalul Kiram III ditangkap dan pengikutnya diberkas.
Misuari merupakan ketua Barisan Pembebasan Nasional Moro (MNLF), sebuah gerakan politik Islam yang bertukar menjadi  pemberontak pada 1969 berkata Aquino perlu lebih tegas dan menghentikan serangan Malaysia keatas pengikut Jamalul, bukannya  menyebelahi negara jiran mereka tersebut.
"Apa yang beliau lakukan sangata buruk," kata pemimpin tersebut yang dipetik dalam The Philippine Daily Inquirer.
"Beliau bukan seorang mengetuai negara ini apabila menyebelahi musuh kepada orangnya sendiri."
"Atas alasan apa beliau (Aquino) bekerjasama seiring dengan Malaysia, sebuah kuasa penjajah yang menduduki tanah orang kita?  Saya menentangnya, sangat menentangnya dengan seluruh jiwa saya. Saya harap Presiden mendapat nasihat dengan baik. Saya  harap beliau akan sedar. Jika tidak kami tidak akan memaafkannya," kata beliau semasa sidang media semalam di kediaman Jamalul  di bandar Taguig, Filipina.
"Dan terdapat cubaan untuk menangkap Sultan, saya difahamkan. Biarkan mereka buat, negara ini akan dalam huru-hara jika  mereka meneruskannya. Saya janji kepada anda."
Misuari juga mendakwa telah memberikan amaran kepada Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak bahawa penentangan  kumpulan penceroboh Sulu di Sabah "dianggap sebagai sebuah peperangan".
Read More / Baca Lagi >>

Ops Daulat : Seorang musuh dipercayai terbunuh pagi ini - KPN

Posted: 05 Mar 2013 09:09 PM PST



 
Ketua polis negara Tan Sri Ismail Omar berkata satu pertempuran meletus di Kampung Tanduo, Lahad Datu pagi ini, sehari selepas operasi pengeboman dilakukan ke kawasan tersebut.

Katanya, pasukannnya terpaksa melepaskan tembakan apabila ditembak dalam kejadian kira-kira jam 6.45 pagi itu.

"Saya difahamkan seorang musuh ditembak... Kami percaya dia terbunuh," katanya.

Bagaimanapun pasukan keselamatan tidak mengeluarkan mayat tersebut atas sebab keselamatan.

Beliau menambah, pasukan tentera dan polis tidak mengalami kemalangan jiwa atau kecederaan dalam operasi bersama itu, sehingga hari ini.Read More / Baca Lagi >>

Ops Daulat : Kawasan operasi diperluas untuk buru musuh - KPN

Posted: 05 Mar 2013 09:08 PM PST



 
Ketua polis negara Tan Sri Ismail Omar berkata pasukan keselamatan kita memperluaskan kawasan operasi bagi memburu penceroboh yang lolos dari Kampung Tanduo ke kawasan berhampiran."Pasukan keselamatan sedang mengesan pergerakan mereka dan akan mengambil tindakan untuk respon kepada situasi.

"Kemungkinan pembersihan dan penggeledahan ini terpaksa diperluaskan dari sasaran asal, memandangkan terdapat tanda-tanda bahawa penceroboh telah bergerak ke satu lokasi yang lain," katanya dalam satu kenyataan di Facebook.

Ops Daulat capai sasaran: KPN

Posted: 05 Mar 2013 09:03 PM PST

OPS DAULAT: SIDANG MEDIA KPN (6 MAC 2013 @ 11 AM) 1/2

Posted: 05 Mar 2013 08:58 PM PST

One gunman killed today, still no bodies from airstrikes

Posted: 05 Mar 2013 08:11 PM PST

Ismail said the militants have moved on to "certain areas". — File picLAHAD DATU, March 6 ― Despite pounding a village here with airstrikes yesterday and sending in five battalions of soldiers, authorities said today that they have yet to recover any bodies of Filipino militants.
But Inspector-General of Police Tan Sri Ismail Omar said today that one Sulu gunman was shot dead early this morning in a brief gunfire exchange between local security forces and the 200-strong followers of the Sulu sultanate.
"The intruders are moving to certain areas," said Ismail at a press conference here today, but declined to specify.
"The mopping and searching operation is still going on... We are moving cautiously," he added.
Self-proclaimed Sulu "princess" Jacel Kiram was reported by Philippine media this morning as saying that Sulu militant leader Agbimuddin Kiram and his group have survived yesterday's aerial assault and search operations.

Groups blast PNoy on worsening Sabah standoff

Posted: 05 Mar 2013 08:10 PM PST

Supporters of the Sultanate of Sulu along with activists march to Mendiola, Manila on Wednesday to condemn the Aquino administration's alleged inaction to protect the national interest of the country. They blame President Aquino for siding with Malaysia over the Sabah issue. Danny Pata

Dapat Anugerah Wira GAZA : Najib Sepatutnya Turun Ke Lahad Datu Dan Semporna...!!! Tak Nak Jumpa Rakyat Ke...????

Posted: 05 Mar 2013 08:05 PM PST

Oleh Shahbudin Husin
Sudah beberapa hari peristiwa serangan kumpulan pemberontak Sulu berlaku di Lahad Datu dan Semporna Sabah. Sehingga ini sudah 28 orang terkorban, 8 anggota keselamatan dan selebihnya kumpulan pemberontak dari Kesultanan Sulu. Walaupun keadaan nampaknya terkawal tetapi langkah berhati-hati tetap diambil dan tujuh batalion tentera sudah pun di hantar ke sana untuk mengawal keadaan

Di ketika semua orang bercakap mengenai kejadian itu, ramai yang tertanya-tanya kenapa Perdana Menteri, Najib Razak tidak turun ke Sabah bagi mengetahui lebih dekat apa yang sedang berlaku. Pada hari pertama kejadian, Najib berada di Perlis dan beliau tetap meneruskan program politiknya walaupun ketika itu dilaporkan sudah dua orang anggota keselamatan yang terkorban.Kemudian Najib hanya hadir menyambut ketibaan jenazah anggota keselamatan yang terkorban itu saja di lapangan terbang.
Tetapi kini dengan lapan anggota keselamatan sudah terkorban, askar sudah diturunkan dengan kapalterbang tambang murah Air Asia, penduduk di Lahad Datu dan Semporna masih dalam ketakutan, Najib sepatutnya segera turun ke negeri Sabah. Sebagai Perdana Menteri, kehadirannya bukan saja boleh meredakan ketakutan para penduduk tetapi juga memberi sokongan moral kepada pasukan keselamatan yang sedang menjalankan tugas.
Read More / Baca Lagi >>

SAMM ke Lahad Datu serah nota sokongan kepada tentera, sampaikan bantuan kepada penduduk 8-10 Mac

Posted: 05 Mar 2013 08:01 PM PST

Sejak diwujudkan secara rasmi 15 Disember 2012 yang lalu, SAMM Sabah terus memacu melangkah menyusun massa muda ke arah perubahan.
Sabah 'tanah' yang subur bagi menyusun anak muda anarkis radikal politik untuk mengasak perjuangan mendesak perubahan.
Justeru, pada 8 – 10 Mac ini SAMM Kebangsaan akan mengadakan lawatan kerja ke Sabah. 4 program umum dan 5 acara tertutup disusun sepanjang berada di sana.
Dalam jadual lawatan kerja tersebut, deligasi SAMM Kebangsaan akan bersama komrad SAMM Sabah yang diketuai oleh Boby Lewat akan turut melawat Lahad Datu untuk berjumpa aktivis muda di sana.
Kunjungan SAMM ke Lahad Datu juga bertujuan untuk berkunjung ke Bilik Operasi 'Ops. Sulu' untuk menghantar nota sokongan bagi prajurit negara yang bertungkus lumus dan menanggung risiko memastikan keselamatan dan kedaulatan negara.
SAMM juga akan menyumbangkan bahan – bahan makanan ringan bagi anggota – anggota yang kebanyakannya bertugas 24jam.
Read More / Baca Lagi >>

Pengikut Sultan Sulu enggan serah diri

Posted: 05 Mar 2013 07:58 PM PST


Sabah diceroboh
SHAH ALAM - Susulan serangan pasukan keselamatan Malaysia pagi semalam, pengikut Sultan Sulu yang dilapor masih berkubu di Lahad Datu, Sabah engggan menyerah diri, sebaliknya mahu beralih kepada perang gerila.

Pasukan keselamatan meneruskan serangan hari kedua hari ini.

"Putera mahkota, pasukan keselamatan dan parajurit ramai yang pergi berjuang secara sukarela demi mencapai impian untuk mendapatkan kembali hak nenek moyang kami," kata Puteri Jacel Kiram, anak kepada Jamalul Kiram III, yang mengisytiharkan
dirinya sebagai Sultan Sulu, semalam.

Beliau merujuk kepada bapa saudaranya Agbimuddin yang juga digelar sebagai raja muda atau putera mahkota yang mengetuai kumpulan penceroboh di Sabah.

"Apa yang kami mampu sekarang ialah memohon doa kepada ALLAH SWT untuk melindungi rakyat kami yang kini sedang berada di Lahad Datu, Semporna, Kunak, Sandakan dan seluruh Sabah," katanya dipetik Philippine Star.

Beliau menambah, Agbimuddin sendiri akan terus berjuang bagi menuntut dan menyelesaikannya secara aman.

Jurucakap Kesultanan Sulu, Abraham Idjirani turut memaklumkan yang Agbimuddin terselamat dari serangan pihak berkuasa Malaysia.

"Raja muda dan pihak tentera kami masih hidup dan mereka selamat. Kali terakhir saya menghubungi baginda ialah pada pukul 2.30 petang semalam," katanya.

Tambahnya, Agbimuddin dan para pengikutnya meninggalkan kubu mereka selepas diserang pihak berkuasa Malaysia.

Pada masa yang sama, Idjirani turut menafikan pihaknya mempunyai hubungan dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Kami tidak kenal siapa Anwar Ibrahim," katanya.

KPN : Seorang Pengganas Sulu Ditembak Mati Pagi Rabu

Posted: 05 Mar 2013 07:56 PM PST

LAHAD DATU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar mengesahkan seorang pengganas Sulu ditembak mati dalam operasi menggeledah di Kampung Tanduo kira-kira pukul 6.45 pagi Rabu.
Ismail turut menasihatkan agar orang awam berhati-hati kerana beliau tidak menolak kemungkinan kumpulan pengganas kini menyamar sebagai penduduk kampung.
Bagaimanapun Ismail enggan mendedahkan butiran lanjut Ops Daulat termasuk jumlah mayat pengganas yang ditembak mati.
Sementara itu menerusi kenyataan media yang dimuatkan di laman Facebook PDRM, pasukan keselamatan itu menyatakan kemungkinan operasi pembersihan dan penggeledahan terpaksa diperluaskan daripada sasaran asal kerana terdapat tanda-tanda kumpulan pengganas bergerak ke satu lokasi lain.
"Pasukan keselamatan sedang mengesan pergerakan mereka dan akan mengambil tindakan untuk respon kepada situasi.
"Orang ramai sekali lagi diminta supaya tidak cemas kerana pasukan keselamatan masih mengawal keadaan dan orang ramai serta pengamal media diingatkan supaya tidak menghampiri atau mendekati kawasan operasi," kata kenyataan itu.

Kesultanan Sulu - siapa sebenarnya sultan?

Posted: 05 Mar 2013 07:55 PM PST

Oleh Syed Imran
Kesultanan Sulu yang diasaskan oleh seorang pedagang/pendakwah Arab yang berhijrah ke kepulauan selatan Filipina itu dari Johor, kini menimbulkan masalah dan pertanyaan, walaupun pada hakikatnya kesultanan itu tidak wujud.


Isu tuntutan ke atas Sabah oleh apa yang didakwa sebagai waris sultan Sulu sebenarnya sudah basi dan tidak dapat diterima. Rakyat Sabah atau yang dirujuk sebagai "North Borneo" itu telahpun membuat keputusan kira-kira 50 tahun lalu untuk bersama-sama Persekutuan Malaysia. Nokhtah.
Keputusan yang dibuat oleh rakyat Sabah melalui 'pungutan suara' oleh Suruhanjaya Cobbold itu disah dan diakui oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan diterima oleh pentadbiran Manila ketika itu. Ia tidak lagi berbangkit.

Ada beberapa dokumen yang dengan jelas dan nyata menyokong pendirian  Malaysia walaupun kerajaan membayar 'sagu hati' kepada waris kesultanan Sulu. Pembayaran itu dibuat berdasarkan satu perjanjian kuno dan sebagai kerajaan yang bertangungjawab, Putrajaya akur. Itu yang berlaku tetapi ia tidak bermakna yang Malaysia mengiktiraf atau menerima hak kesultanan Sulu ke atas Sabah, tidak sama sekali.  
Ekoran pencerobohan  oleh "askar kesultanan Sulu" di Lahad Datu dan serpihannya di Semporna, lapan nyawa anggota polis Malaysia menjadi korban. Mereka sebenarnya pengganas dan mesti diambil tindakan sewajarnya.  
Read More / Baca Lagi >>

Anwar Ibrahim: The Battle Is Not Against The Sulu, The Battle Is Against Militants, Armed Insurgents

Posted: 05 Mar 2013 07:51 PM PST

‘Bukan serang orang Sulu tapi berperang dengan orang bersenjata’

Posted: 05 Mar 2013 07:46 PM PST

_MG_9311KUALA LUMPUR 6 MAC: Serangan ketenteraan terhadap penceroboh di Lahad Datu, Sabah bukan bermakna Malaysia menyerang orang Sulu, sebaliknya berperang dengan orang bersenjata.
Bercakap dengan nada seorang negarawan, Datuk Seri Anwar Ibrahim, berkata tindakan ketenteraan yang tegas dan keras – bagaimanapun – perlu berikutan pencerobohan ke atas wilayah negara.
"Saya lihat, sebahagian kita agak keliru, kita serang orang Sulu. Kita bukan perang dengan orang Sulu. Kita berperang dengan orang bersenjata.
"Mereka hadir (ceroboh) dan cuba serang kawasan kita. Oleh demikian kita harus tegas dan keras menghadapi orang bersenjata," katanya pada sidang media di Lake Club, petang semalam.
Ketua Umum KEADILAN itu juga menunjukkan reaksi gembira berikutan penglibatan pasukan keselamatan tampak berjaya walaupun pihaknya tiada maklumat terperinci.
"Ia selaras dengan syor kita semalam kepada kerajaan – Perdana Menteri, Menteri Pertahanan, Menteri Dalam Negeri supaya beri bantuan kepada pasukan polis.
Read More / Baca Lagi >>

Lahad Datu: Is there a solution?

Posted: 05 Mar 2013 07:45 PM PST

By bringing the battles right to the heart of our towns, they have nothing to lose; but not us, our terrified civilians will become refugees and our developments devastated.

This is a requested sequel to my previous article titled "To whom does Sabah belong?" which attracted a high number of responses and shares in cyber space and triggering a unique volume of debate among netizens.
In the current piece, I will unmask the mindset of most Malaysian commentators before imparting more of my findings about the Lahad Datu debacle.
Firstly: To the families of policemen who died in the line of duty, my condolences here are as heartfelt and deep as those of mine for the families of innocent citizens who died in police custody including those inside motor vehicles as a result of police shootings.
Secondly: To the families of deceased Tausug warriors who had to assert their right to sovereignty with their lives, my profoundest sympathy that it has to come to such a stage as a result of the failings of my government and possibly that of yours as well. I condemn my government for our casualties and I leave it to you to rebuke yours if yours so deserve it.
By and large, not all homo sapiens are born intelligent, and the high tendency of them ending up as nincompoops rests on how he or she is brought up at home and of course that also includes the way they are educated.
Many countries in the world control the thinking of their citizens; for example, I was reliably told only a few weeks ago that the National University of Singapore does not have the subject called "Jurisprudence" for their law students; if this is true, my personal opinion is that it must have been deliberately done to prevent them from becoming lawyers who can think better.
On the other hand, Malaysians are indoctrinated from a young age with politically convenient half-truths which are spiced up with fabricated history about events that are authored by so-called historians who were never there in the first place; such brainwashing was authorised by an irresponsible government with a vicious tenacity to keep the citizens daft and executed right from primary schools up to tertiary levels.
Read More / Baca Lagi >>

Sultan Sulu: Kami bukan pengganas

Posted: 05 Mar 2013 07:44 PM PST


Jamalul Kiram III
Jamalul Kiram III mendengar sesuatu yang diperkatakan oleh pengikutnya di Taguig, selatan Manila baru-baru ini. - Foto ihsan philstar.com/Nation
MANILA - Sultan Jamalul Kiram III menolak label pengganas yang dikenakan, oleh kedua-dua kerajaan Malaysia dan Filipina, ke atas pengikutnya yang menceroboh Lahad Datu, Sabah awal bulan lalu dan berkubu sehingga sekarang.

Label pengganas dikeluarkan beberapa jam selepas pasukan keselamatan Malaysia melancarkan serangan ke atas kumpulan yang berkubu di Lahad Datu.

Dalam temu bual berasingan di kediaman keluarga Kiram di Maharlika Village, anak sultan, Puteri Jacel Kiram pula berkata label pengganas dikeluarkan hanya bertujuan untuk menghalang campur tangan antarabangsa.

Beliau menambah, pihaknya sudah meminta bantuan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu agar menyiasat pendekatan tentera Malaysia terhadap kumpulan bersenjata yang diketuai Raja Muda Agbimuddin Kiram.

Jacel menambah bahawa usaha tentera Sulu merupakan perjuangan seluruh Filipina.

"Tentera kami tidak akan menyerah kalah kepada pasukan Malaysia walaupun mereka menyerang kami pagi semalam dalam usaha menghentikan konflik yang berlanjutan sudah tiga minggu ini," katanya dipetik ABS-CBNnews.
Read More / Baca Lagi >>

Palace says Sabah standoff not a stumbling block to ASEAN integration

Posted: 05 Mar 2013 07:40 PM PST


MANILA, Philippines - The Aquino administration does not see the ongoing standoff in Lahad Datu in Sabah a hindrance for the realization of a single community by the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) by December 2015.
The regional grouping agreed on this last year during a summit in Cambodia to realize the ASEAN Community by 2015.
President Benigno Aquino III and Malaysian Prime Minister Najib Abdul Razak have been in touch with each other on the Sabah crisis and both are working to resolve the issue at the soonest possible time, Presidential spokesman Edwin Lacierda said in a press briefing in Malacanang Tuesday.
"Hindi po magiging sagabal ito [Sabah]. Nakita natin at the highest level, nag-usap na si Prime Minister Najib at saka ang Pangulong Aquino. Hindi namin ito nakitang isang obstacle," Lacierda told reporters.
Lacierda said the administration doesn't believe the Sabah issue would be an obstacle to the ASEAN's goal of achieving a single community by 2015.
The President's perspective is much broader and he cares not only for the 180 people holed up in Lahad Datu, the Palace spokesman said.
"He cares not only for the 800,000 Filipinos in Sabah, he also has to be concerned with the interest of the 95 million Filipinos here in the Philippines. We have a national interest to protect and to promote."
The ASEAN Community will be based on three pillars, namely, a security community, an economic community and a socio-cultural community.

Penceroboh2 Sulu Sama Bangsa dan Agama dengan UMNO!!!

Posted: 05 Mar 2013 07:36 PM PST

Semalam Tulang Besi bercakap dengan seorang makcik ni. Tulang Besi konfiden Makcik ni UMNO sebab dia tak berapa cerdik. Lansung keluarlah cerita pasal trajedi Lahad Datu.

Makcik tu cerita adik dia ada dalam Felda dekat Lahad Datu tu. Kerja pegawai katanya.

Makcik tu bukan main bangga dengan tentera2 kita mengebom dan membedil penceroboh2 Sulu tu.

"Padan muka" kata makcik tu. "Berani kacau negara orang. Negara sendiri tak tau jaga ada hati nak kacau negara orang. Esok bertambah lagi orang Kristian kat Sabah tu" sambung Makcik tu.

Terkejut Tulang Besi dengar cakap makcik tu.

Tulang Besi pun tanya "Makcik tau ke sapa yang asykar kita lawan di Lahad Datu tu?".

Makcik tu balas " Eh, orang Filipina la, sapa lagi"

"Laaa MAkcik, yang kita lawan di Sabah tu orang2 keturunan Sulu. Mereka ni bangsa Melayu, siap pakai songkok dengan baju Melahyu lagi. Agama mereka agama Islam madhab Syafiee sebijik macam kita. Cumanya mereka bahasa Bajau Laut lain sikit dari kita" jawab saya.

Terdiam makcik tu. Terkejut beruk saya tengok muka makcik tu. Mengeleng2 kepala dia macam dia tak nak percaya tapi satu perkataan pun tak keluar dari mulut dia. Cuma kepala dia mengeleng2.

"Makcik cuba masuk google cari perkataan SULU. Mesti dia bagitau benda yang sama yang saya cakap ni". Lepas tu saya pun minta izin undur diri sebab ada urusan.

Sambil berjalan pergi saya berkata dalam hati "patutlah UMNO masih kuat. Ramai lagi orang Melayu ni yang buta sejarah bangsa sendiri. Kalau macam ni punya gaya, memang lah layak makcik ni jadi penyokong UMNO"

Selagi orang Melayu kekal bodoh dan emosi, UMNO akan terus mempunyai sokongan.

Tapi kalau orang Melayu mula berfikir dan berilmu, maka akan matilah UMNO buat selama-lamanya. UMNO tidak boleh hidup dalam keadaan orang Melayu berfikir dan berkritis kerana UMNO memerlukan orang Melayu yang setaraf dengan lembu yang boleh dicucuk hidung nya.

Kepada penyokong2 Pakatan Rakyat, kena bagitau saudara/ri kita kerana ramai mereka ini masih menyangka penceroboh2 Sulu ini adalah orang berbahasa Tagalok dan beragama Kristian dari Filipina.

Konfirm saudara/ri kita yang UMNO tu akan ternganga bila kita bagitau benda ni.

Sedar tak PERKASA dan JATI sikit pun tak berani bukak mulut?

TULANG BESI

Laporan media pro UMNO dakwa 30 ditemui terbunuh lepas pengeboman..??

Posted: 05 Mar 2013 07:28 PM PST




Laporan akhbar tempatan hari ini mendakwa seramai 30 orang penceroboh Sulu terbunuh dalam serangan besar-besaran melalui Ops Sulu, yang kemudiannya dinamakan Ops Daulat, di pantai timur Sabah semalam.

"Jumlah tersebut menjadikan keseluruhan pengganas Sulu yang berjaya ditumpaskan ATM dan PDRM sehingga kini ialah 49 orang, manakala di pihak anggota keselamatan negara tiada sebarang kecederaan mahupun kemalangan jiwa berlaku dalam operasi itu," laporan Utusan Malaysia dipetik.

Laporan yang tidak menyatakan sumber maklumat itu juga menyebut, terdapat "khabar" yang menyatakan pemimpin kumpulan berkenaan Raja Muda Azzumudie terbunuh namun perkara itu tidak disahkan.

Sementara itu laporan akhbar Berita Harian pula yang memetik sumber mendakwa pasukan keselamatan, yang menjalankan operasi pembersihan selepas pengeboman semalam, menjumpai antara 20 hingga 30 mayat musuh.

Sementara itu, akhbar The Star pula hari ini melaporkan pasukan tentera memindahkan penduduk dari dua buah kampung berdekatan - Kampung Labian dan Kampung Batu.

Penduduk tempatan sebelum ini mendakwa kumpulan penceroboh memasuki kawasan tersebut dan menjadikan penduduk sebagai tawanan.
Pasukan keselamatan, setakat malam tadi, masih belum menyatakan jumlah rasmi yang ditemui dalam operasi besar-besaran diketuai pasukan polis.Ketua polis negara Tan Sri Ismail Omar dijangka menjelaskan perkara itu hari ini dalam sidang medianya.
Kesultanan Sulu semalam menafikan laporan akhbar Malaysia bahawa Azzimudie Kiram, yang mengetuai kumpulan bersenjata di Lahad Datu terbunuh dalam operasi berkenaan.

Menurut InterAksyon.com, portal berita dalam talian saluran TV Filipina TV5, jurucakap kesultanan Abraham Idjirani telah bercakap dengan Azzimudie melalui telefon di hadapan pemberita semasa taklimat media di Manila petang semalam.

Lapan buah pesawat tentera Malaysia semalam dilaporkan menggugurkan sekurang-kurangnya enam bom pemusnah di kawasan yang didakwa diduduki Azzimudie dan pengikutnya di Kampung Tanduo.

UFTI SULU : Bayarlah Dengan Nilai Setimpal....Jangan khianati Perjanjian..!!!!

Posted: 05 Mar 2013 07:16 PM PST


Bayarlah yang setimpal dengan nilai dollar $5300 tahun 1906, bukan hanya RM5300 setahun.

On 22 April 1903 His Majesty Sultan Jamalul Kiram signed a document known as "Confirmation of cession of certain islands", under what he either grant and ceded or leased additional islands in the neighbourhood of the mainland of North Borneo from Banggi Island to Sibuku Bay to British North Borneo Company. The sum 5,000 dollars a year payable every year increased to 5,300 dollars a year payable every year.

http://bruneiresources.blogspot.com/2012/08/british-trade-dollar-in-brunei.html

Kalau $1 tahun 1906 = RM300. Maka $5300 x RM300 = RM 1 590 000.

Setara dengan gaji sultan serta kerabat melayu. Dapatlah mereka menjaga kebajikan keluarga mereka yang besar.

http://www.erapasca.com/2012/11/gempar-gaji-agung-perdana-menteri.html

Jangan dikhianat perjanjian.

Kantoi : Altantuya Teman Wanita Najib - PI Bala

Posted: 05 Mar 2013 07:00 PM PST

MNLF exec says veteran fighters heading to Sabah

Posted: 05 Mar 2013 06:56 PM PST





MANILA, Philippines -- Battle-hardened guerrillas of the Moro National Liberation Front have sailed from the Philippines to reinforce followers of the sultan of Sulu who are battling Malaysian forces, one of their leaders said Wednesday.
"Many have slipped through the security forces. They know the area like the back of their hands because they trained there in the past," Muhajab Hashim, chairman of the MNLF's Islamic Command Council, told AFP.
"We are expecting more of them to join (the fighting) even if our official instruction is for them to refrain from going," he added.
He could not say how many MNLF fighters had managed to slip through naval cordons set up by the Philippines and Malaysia, but said "thousands" had earlier expressed interest in joining some 200 followers of the sultanate, led by Raja Muda Agbimuddin Kiram.
The Islamic Command Council oversees all the MNLF's armed forces, which was meant to disarm as part of the 1996 peace pact but never fully complied.
Read More / Baca Lagi >>

Del Rosario approved 'terrorist' tag on intruders Malaysia

Posted: 05 Mar 2013 06:53 PM PST

MANILA, Philippines (UPDATED) - Philippine Foreign Affairs Secretary Albert del Rosario agreed with Malaysian authorities that the followers of the Sultanate of Sulu who occupied parts of Sabah should be called "terrorists," the Malaysian Ministry of Foreign Affairs said Tuesday night.
In a statement published online following del Rosario's meeting with his counterpart, Anifah Aman, the Malaysian Ministry of Foreign Affairs also said del Rosario vowed that the Philippine government will file criminal cases against those involved in the Lahad Datu and Semporna incidents "to the fullest extent of the law in the Philippines."
"Malaysia considers this group as terrorists following their atrocities and brutalities committed in the killing of Malaysia's security personnel, two in Lahad Datu and six in Semporna, Sabah," Anifah said.
"Secretary Rosario agreed that this group should be labelled as terrorists," Anifah added.
He said Malaysia wanted to know what specific criminal charges that the "terrorists" will face in the Philippines.
Malaysia's Attorney General also wants to study the charges to be filed in Manila against the supporters of Sulu Sultan Jamalul Kiram III.
Malaysia has one of the world's most draconian laws on national security.
Its Security Offences (Special Measures) Act 2012 allows warrantless arrest and detention for up to 28 days, as well as wiretapping without court review.
"I also emphasised that actions need to be taken against Jamalul Kiram for his many statements inciting hatred and violence," Anifah said.
He added that del Rosario told him that the Aquino administration "deplores the action of the intruders."
"He conveyed his deepest condolences to the families of fallen security personnel and Malaysian public," the Malaysian foreign affairs chief said.
" We understand very well the Philippines' positions to resolve this challenge by the Sulu group against Malaysia's sovereignty and territorial integrity, as well as dignity," he added.
The statement did not mention either Anifah or del Rosario discussing the Philippines' claim on Sabah.
Del Rosario has since returned to Manila.

DFA: 'Terroristic,' not 'terrorist' tag
The Department of Foreign Affairs (DFA), in an emailed statement to ABS-CBN News Wednesday morning, denied that Del Rosario labeled the sultan's followers as terrorists.
"According to (Philippine Ambassador to Malaysia Ed) Malaya who was present at the meeting, the report is out of context," the DFA said.
"In Semporna, there were alleged acts of terrorism. As reported by the Malaysian Foreign Minister, after the police forces were lured into an ambush and killed, their bodies were brutally mutilated and desecrated. If indeed these atrocities were committed as reported to him, the Secretary and the Foreign Minister both agreed that these were, at the very least, terroristic acts," it added.
The DFA said it does not have information yet on the number of casualties from the latest assault by Malaysian forces.
The department said Del Rosario, in his meeting with Malaysian officials, pursued the possibility of allowing for an unconditional surrender of the group to avert further loss of lives and allow them to return to their respective homes and families.
"Negotiations for this remain in progress," it added.

MNLF says its fighters heading to Sabah to aid sultan's men

Posted: 05 Mar 2013 06:51 PM PST

Malaysian forces attack Sulu gunmen in Sabah
Malaysian forces attack Sulu gunmen in Sabah . A Malaysian armored personnel carrier on Monday heads toward Tanduo village where a standoff between Malaysian forces and Sulu gunmen has been ongoing for three weeks. The Malaysian government beefed up its security forces in Sabah where nearly 30 people have been reported killed as police and soldiers grapple with a bizarre incursion by followers of a Sulu sultan. AFP/Moud Rasfan
Battle-hardened Moro guerrillas have sailed from the Philippines to reinforce followers of Sulu Sultan Jamalul Kiram III who are battling Malaysian forces in Sabah, one of their leaders said Wednesday.
 
The fighters are veteran members of the Moro National Liberation Front (MNLF) who waged a decades-long insurgency against the Philippine government before signing a 1996 peace pact, Muhajab Hashim told AFP.
 
"Many have slipped through the security forces. They know the area like the back of their hands because they trained there in the past," Hashim told AFP.
 
"We are expecting more of them to join (the fighting) even if our official instruction is for them to refrain from going."
 
He could not say how many MNLF fighters had managed to slip through naval cordons set up by the Philippines and Malaysia, but said "thousands" had earlier expressed interest in joining.
 
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: