Isnin, 4 Mac 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Total defeat for Sulu group in Sabah dawn attack

Posted: 04 Mar 2013 09:21 PM PST

Villagers carry the body of a dead gunmen that was killed on Saturday for removal at Simunul village in Sabah's Semporna district March 4, 2013. – Reuters pictureKUALA LUMPUR, March 5 – The armed Sulu intruders who had been in Sabah for over three weeks suffered a total defeat in an attack by the Malaysian army early this morning, the Star Online reported today, citing police sources.
"The Sulu armed group was totally routed by Malaysian security forces' overwhelming firepower unleashed at 7am Tuesday (today), police sources said," the news portal said.
No Malaysians were killed in the attack but the numbers of those who had died or were wounded among the Filipino militants was unknown, the Inspector-General of Police said at a 11.30am media briefing today, the news portal reported.
Read More / Baca Lagi >>

MNLF dilatih Malaysia sertai pejuang Kiram, kata akhbar Filipina

Posted: 04 Mar 2013 09:20 PM PST

KUALA LUMPUR, 5 Mac — Pejuang Moro National Liberation Front (MNLF) akan menyertai militan Islam Filipina melawan pihak keselamatan Malaysia di Sabah, lapor akhbar Filipina, Manila Bulletin hari ini.
Akhbar tersebut melaporkan, Hadji Acmad Bayam, bekas ketua propaganda kumpulan pemisah itu, mengatakan MNLF mempunyai senjata tersembunyi di dalam Sabah yang disembunyikan selepas latihan dan yakin pihak berkuasa Malaysia tidak akan menjumpai senjata berkenaan.
Senjata termasuklah G1 dan FAL yang diperbuat oleh Belgium dimana bekas presiden Libya Muammar Gadafi memberikan melalui Malaysia, kata Acmad kepada akhbar tersebut.
Acmad dilaporkan tinggal di Sabah selama satu dekad dari 1976 hingga 1986 sebelum menyerah kepada bekas presiden Filipina pada ketika itu, Fidel V Ramos.

Semporna Update [12PM]: Police deny gunshots fired last night

Posted: 04 Mar 2013 09:16 PM PST

Tweets tell tale of Sabah siege

Posted: 04 Mar 2013 09:12 PM PST

Malaysia rejects PH plea for maximum tolerance

Posted: 04 Mar 2013 09:11 PM PST

Groups torch picture of PNoy, Najib

Posted: 04 Mar 2013 09:10 PM PST

Kumpulan Bersenjata Sulu Ditumpaskan Sepenuhnya, Kata Sumber Polis

Posted: 04 Mar 2013 09:08 PM PST

KPN: Tiada kecederaan atau kemalangan di kalangan pasukan keselamatan Malaysia.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar (tengah) dan Panglima Angkata Tentera Jen Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin (kanan) pada sidang media di Lahad Datu.
 
KAMPUNG TANDUO: Kumpulan bersenjata Sulu bersenjata telah ditumpaskan oleh pasukan keselamatan Malaysia dalam kejadian tembak-menembak secara besar-besaran bermula pukul 7 pagi Selasa, kata sumber polis.
Pasukan keselamatan Malaysia berada di peringkat keempat dalam Ops Sulu apabila mereka mengawal keselamatan kampung yang dikepung oleh kira-kira 100 lelaki bersenjata yang merupakan pengikut kepada seorang individu yang mendakwa dirinya sebagai Sultan Sulu, yang menegaskan bahawa saudaranya mengetuai kumpulan itu untuk berada di Tanduo sehingga mati walaupun tarikh akhir dilanjutkan yang diberikan kepada mereka untuk meninggalkan kawasan itu tanpa pertumpahan darah.
Rundingan untuk menyelesaikan pencerobohan, untuk dilakukan secara aman telah gagal dan pada pagi Selasa, jet pejuang terbang melakukan serangan, diikuti oleh pasukan polis elit yang turut menghadapi pertempuran itu.
Read More / Baca Lagi >>

Muslims call on Malaysia to stop Sabah bloodshed

Posted: 04 Mar 2013 09:05 PM PST


Sympathetic Muslims gather in front of the Malaysian Embassy in Makati City on Tuesday to demand a stop to the bloodshed in Sabah. Malaysian forces are engaging the armed followers of Sultan Jamalul Kiram III in battle at the village of Tanduo, Sabah on Tuesday. Danny Pata

OPS SULU : SIDANG MEDIA KPN 05 MAC 2013 @ 11.00am

Posted: 04 Mar 2013 08:52 PM PST

Malaysia Masih Bayar Ufti Pada Sultan Sulu, Tidak Seharusnya Ada Pencerobohan - Tuanku Datu Kiram

Posted: 04 Mar 2013 08:38 PM PST

OpsSulu : Suasana Sekitar Kg. Tundou Sebelum Serangan

Posted: 04 Mar 2013 08:33 PM PST

Ops Sulu : Kenyataan media Ketua Polis Negara dari Lahad Datu

Posted: 04 Mar 2013 08:30 PM PST


"Pasukan keselamatan telah melancarkan tindakan 'offensive' terhadap kumpulan pengganas yang bertapak di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah pada jam 7.00 pagi tadi. Operasi ini dilaksanakan oleh PDRM bersama pihak ATM. Sejak operasi ini dimulakan sehingga kini, masih terdapat tentangan dalam bentuk beberapa das tembakan yang dilepaskan oleh pihak musuh. Ketika ini 'mopping up' dan penggeledahan sedang dijalankan. Bagaimanapun, jumlah kematian dan kecederaan di pihak musuh masih belum dapat disahkan dan setakat ini tidak ada kemalangan di pihak pasukan keselamatan.

Oleh itu semua pihak dinasihatkan agar tidak membuat andaian atau spekulasi tentang sebarang kehilangan nyawa memandangkan operasi ini masih lagi berjalan. Berita-berita yang tidak tepat boleh menjejaskan operasi ini.

Orang ramai tidak perlu bimbang kerana operasi ini hanya dilancarkan di Kampung Tanduo sahaja. Oleh itu orang ramai dinasihatkan supaya tidak masuk ke kawasan operasi dan seterusnya menerima arahan dan mematuhi nasihat pihak polis yang bertugas di sekatan jalanraya yang menghala ke Kampung Tanduo.
 
Oleh itu semua pihak dinasihatkan agar tidak membuat andaian atau spekulasi tentang sebarang kehilangan nyawa memandangkan operasi ini masih lagi berjalan. Berita-berita yang tidak tepat boleh menjejaskan operasi ini. 
Orang ramai tidak perlu bimbang kerana operasi ini hanya dilancarkan di Kampung Tanduo sahaja. Oleh itu orang ramai dinasihatkan supaya tidak masuk ke kawasan operasi dan seterusnya menerima arahan dan mematuhi nasihat pihak polis yang bertugas di sekatan jalanraya yang menghala ke Kampung Tanduo.

No Malaysian casualties in attack on Sulu militants, says IGP

Posted: 04 Mar 2013 08:19 PM PST

LAHAD DATU, March 5 — No Malaysians were killed in this morning's attack by the army and air force on Filipino militants holed up at Kampung Tanduo here, Tan Sri Ismail Omar said today.
The Inspector-General of Police said that there were no casualties among the Malaysian security forces or civilians, but said it was unknown if any Sulu gunmen were killed or wounded in the battle where bombs were fired from fighter jets on the seaside village.
"Alhamdulilah (Thank God), there were no loss of lives among the security forces, whether among PDRM (Royal Malaysian Police) or ATM (Malaysian army)," Ismail (picture) told a press conference at the Felda Sahabat 16 resort here.
At least six explosions were reportedly heard this morning as fighter jets swooped low over Kampung Tanduo.

GAMBAR NAJIB DI BAKAR DI KEDUTAAN FILIPINA

Posted: 04 Mar 2013 08:12 PM PST


Serangan capai objektif, laporan media Filipina tidak benar: KPN

LAHAT DATU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata serangan mencapai objektif dan menafikan laporan media Filipina bahawa bom digugurkan pasukan keselamatan Malaysia terkena kubu sendiri. 

Beliau berkata demikian pada sidang media mengenai operasi serangan ke atas kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina di Hotel Residen FELDA Sahabat di sini, sebentar tadi.
 -BH

Lahad Datu : Serangan ofensif dari pelbagai sudut

Posted: 04 Mar 2013 08:05 PM PST

ceroboh Sabah
Sebuah helikopter Nuri membawa anggota komando ke medan pertempuran menghadapi penceroboh dari Selatan Filipina di Kampung Tanduo, Lahad Datu hari ini. 
ceroboh Sabah
Seorang anggota keselamatan berkawal dekat ladang kelapa sawit Imbara Budi bagi menyekat sebarang penyusupan pihak penceroboh di kawasan ini.
 
LAHAD DATU - Pasukan keselamatan melancarkan serangan ofensif ke atas penceroboh kumpulan bersenjata di Kampung Tanduo, Lahad Datu pada 7 pagi ini.
  
Gerakan ke atas penceroboh dimulakan kira-kira pukul 7 pagi dengan serangan udara.

Pada awalnya kedengaran bunyi jet mengisi ruang udara kampung itu diikuti dengan bunyi tiga letupan setengah jam kemudian.

Bernama melaporkan serangan ofensif udara dilakukan jet pejuang F18 dan Hawk diikuti mortar dan gerakan di darat oleh anggota tentera.

Pasukan komando di barisan hadapan yang mengepung kawasan itu dilihat merapati kawasan perkampungan diikuti dengan Pasukan Gerakan Am.

Serangan yang dilancarkan oleh pasukan keselamatan negara ke atas kumpulan penceroboh di Lahad Datu menyaksikan letupan kedengaran dari pelbagai sudut.
Read More / Baca Lagi >>

Lahad Datu update[10AM]: Fighter jets bomb Kg Tanduo, army moves in

Posted: 04 Mar 2013 07:55 PM PST

Operasi masih berjalan, enggan dedah senjata, bahan letupan digunakan: Panglima ATM

Posted: 04 Mar 2013 07:53 PM PST

LAHAD DATU: Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin enggan mendedahkan senjata dan bahan letupan digunakan pihak keselamatan Malaysia dalam serangan terhadap penceroboh di Lahad Datu, pagi ini kerana operasi masih berjalan.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar bersama dengan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar di Hotel Residen Felda Sahabat, di sini, sebentar tadi.

Serangan capai objektif, laporan media Filipina tidak benar: KPN

Posted: 04 Mar 2013 07:52 PM PST

LAHAT DATU: Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata serangan mencapai objektif dan menafikan laporan media Filipina bahawa bom digugurkan pasukan keselamatan Malaysia terkena kubu sendiri.

Beliau berkata demikian pada sidang media mengenai operasi serangan ke atas kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina di Hotel Residen FELDA Sahabat di sini, sebentar tadi.

Tangan UMNO Berlumuran Darah yang tidak Berdosa

Posted: 04 Mar 2013 07:51 PM PST

Saya dapati artikel yang ditulis oleh penulis blog  Finance Twitter mengenai krisis Sulu sebagai tulisan yang baik. Maka saya memohon persetujuan beliau menterjemah tulisan nya kedalam Bahasa Melayu. Pada beberapa tempat saya membuat beberapa tambahan.
Saya ulangi sekali lagi. Kematian yang tidak perlu yang telah berlaku adalah kerana kerajaan Najib ini lembab dan mempunyai kepentingan terselindung. Yang mempolitikkan Lahad Datu ialah UMNO kerana mereka tahu mereka sudah kaput dalam PRU13. Rakyat tidak perlu befikir panjang- dalam PRU 13 nanti, mari kita singkirkan kerajaan yang rasuah dan korap ini. kita ajar mereka bagaimana mahu mengurus dan mentadbir negara. Kita akan ajar Mahathir kalau dia hidup lama lagi, kita boleh lakukan yang lebih baik dari dia. Tidak ada pihak yang akan buat lebih teruk daripada yang dilakukan oleh UMNO. Kita dah pun sampai rockbottom.
Bukan nya kali pertama Lahad Datu dan kawasan sekitar sana dicerobohi oleh kumpulan bersenjata. Maka sudah tentulah prasarana pertahanan dipertingkatkan. Macam mana boleh bolos? Atau kedatangan penceroboh dibiarkan. Kenapa tentera tidak digunakan? Mana kereta kebal kita? Mana Adnan? Mana pesawat terbang? Tentera kita tidak ada kepakaran precision bombing?
Fakta nya ialah- ini menujukkan bahawa tentera kita adalah ill-equipped. Kita ada alatan surveillance di perairan sana- mengapa tak dapat detect? Puak UMNO segera dan pantas mahu mengaitkan pencerobohan ini dengan Anwar Ibrahim untuk menutup kelemahan diri sendiri. Kelengkapan askar dan polis substandard kerana pembelian nya di orang tengahkan kepada kroni UMNO. System lintah darat ini mesti kita hapuskan. Benar- kita gantung mereka yang mengkhianati negara.
Read More / Baca Lagi >>

Tragedi Lahad Datu: Najib mengaku gagal jaga keamanan negara

Posted: 04 Mar 2013 07:49 PM PST

najib-peningKUALA LUMPUR 5 MAC: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengakui gagal menjaga kedaulatan dan keamanan negara.
Pengakuan itu terkandung dalam kenyataan beliau yang disiar beberapa portal berita pagi ini.
Ia khusus berhubung pencerobohan bersenjata di Lahad Datu dan Semporna, Sabah hingga berlaku pertumpahan darah dan kematian anggota keselamatan negara.
"Sebagai negara Islam yang cintakan keamanan dan mengangkatkan perjuangan penyelesaian konflik scara perundingan, usaha kita menggelakkan pertumpahan darah di Lahad Datu tidak berjaya. Sebaliknya, anggota pasukan keselamatan kita diserang dan dibunuh," kata Najib dipetik.
Sebelum ini, Timbalan Presiden KEADILAN, Mohamed Azmin Ali mempersoal bagaimana pencerobohan di Lahad Datu berlarutan hingga dua minggu tanpa tindakan serius Menteri Dalam Negeri, Menteri Pertahanan dan Perdana Menteri.
"Adalah tidak masuk akal pencerobohan wilayah di Lahad Datu oleh sekumpulan bersenjata berlarutan selama dua minggu.
"Bagaimana wilayah negara boleh sewenang-wenangnya dicerobohi dan kenapa hampir dua minggu penceroboh bertapak di Lahad Datu?" soal Azmin.
Semalam, Pakatan Rakyat syorkan supaya sidang meja bulat diadakan bagi membincangkan insiden pencerobohan Lahad Datu dan isu keselamatan negara.
Pakatan juga mahu sidang Parlimen khas diadakan berhubung tragedi pencerobohan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Tempur Di Kampung Tanduo Dilancarkan Sepenuhnya

Posted: 04 Mar 2013 07:45 PM PST

KAMPUNG TANDUO: Pertempuran darat dipercayai berlaku di kampung Tanduo.
Tembakan meriam dihentikan dan jet pejuang dipercayai telah melakukan tugas mereka.
Tiada letupan didengari lagi.
Jets tidak dilihat terbang melalui kampung itu yang berlakunya serangan tembakan pada sejak pukul 7 pagi.
Butiran bilangan mangsa di kalangan anggota kumpulan bersenjata Sulu, yang diketuai oleh Raja Muda Azzimudie Kiram, dan pasukan keselamatan tidak diketahui.
Bagaimanapun, ambulans dari Tawau dan Lahad Datu telah diletakkan dalam keadaan bersiap sedia dilihat menuju keluar.
Sebuah helikopter Nuri turut dilihat membawa tentera dari Cenderawasih kepada barisan hadapan di kampung Tanduo.
Persisiran kampung Tanduo tenang apabila pihak berkuasa maritim dan tentera laut berada di situ melakukan pemantauan terhadap kemungkinan serangan balas dari kumpulan bersenjata di selatan Filipina yang mengancam untuk melakukan serangan di bandar pantai timur Sabah sekiranya kampung Tanduo diserang.
Walaupun terdapat laporan penceroboh dilihat muncul dari Kinabatangan dan kawasan-kawasan lain, polis mengisytiharkan keadaan di seluruh Sabah kini terkawal.

Kiram's people chose this path - Palace

Posted: 04 Mar 2013 07:33 PM PST

Medical units deployed to Sabah battleground

Posted: 04 Mar 2013 07:31 PM PST

A convoy of ambulances drive toward Tanduo village on Tuesday where the standoff with Sulu gunmen and Malaysian security forces was taking place. Malaysian security forces launched an assault on March 5 to clear out the armed Filipinos engaged in a three-week incursion into Sabah that has left 27 people dead. AFP/Mohd Rasfan

Lahad Datu: Serangan udara dihentikan ....Operasi darat bermula..

Posted: 04 Mar 2013 07:30 PM PST

LAHAD DATU: Serangan udara dihentikan sebentar tadi dan kini disusuli operasi darat pasukan keselamatan di lokasi persembunyian penceroboh besenjata di Kampung Tanduo, dekat sini.

Sementara itu, satu sidang media mengenai operasi serangan ke atas kumpulan penceroboh dari Selatan Filipina itu dijadual diadakan oleh Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, di Hotel Residen Felda Sahabat, jam 11 pagi ini.

PH tried to stop Sabah clash: Carandang

Posted: 04 Mar 2013 07:25 PM PST

MANILA - President Benigno Aquino's spokesman said Tuesday the Philippines had done all it could to avoid a violent end to a stand-off in Sabah, as Malaysia launched an assault on Filipino gunmen there.
A total of 27 people have been reported killed in clashes since the followers of Jamalul Kiram III, an heir to the Sultan of Sulu, landed there on February 12 by boat.
"We've done everything we could to prevent this, but in the end, Kiram's people chose this path," Aquino spokesman Ricky Carandang said of the gunmen, who are claiming the state for a now defunct Filipino Muslim sultanate.
A Malaysian government spokesman in Sabah said Tuesday an operation was underway to clear out the remainder of the gunmen, holed up in the village of Tanduo.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: