Jumaat, 15 Mac 2013

Addin

Addin


Ini Dia Ketua Pencacai Umno..

Posted: 15 Mar 2013 10:33 AM PDT


KUALA LUMPUR 15 MAC: Selesai solat Jumaat hari ini, puak Umno membuka pentas ceramah fitnah mengaitkan pemimpin Pakatan Rakyat dalam isu pencerobohan di Lahad Datu, Sabah.

Perhimpunan yang disertai kira-kira 50 ahli dari beberapa NGO pro Umno itu diadakan berdekatan Masjid Negara dan bangunan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), di sini bermula jam 2.15 minit petang tadi.Sebuah lori dijadikan pentas fitnah bertajuk 'Anwar dalang Lahad Datu' untuk pemimpin utama NGO terlibat.

Mereka mencerca dan memfitnah Ketua Umum KEADILAN dalam isu tersebut.Turut menjadi sasaran, Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.Presiden Jati, Datuk Hassan Ali berulang kali mengaitkan hubungan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan mantan pemimpin Moro National Liberation Front (MNLF), Nur Misuari dan kumpulan pemisah Filipina.

Antara yang hadir, Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali; Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Datuk Zulkifli Noordin dan Mursyidul Am Kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (Tibai), Muhammad Zahid Md Arip.Mengulas tindakan itu, Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN, Fariz Musa berkata, Umno BN ketandusan isu untuk dibawa dalam pilihan raya akan datang.

Beliau menyifatkan, fitnah yang mengaitkan Anwar sebegitu tidak ubah seperti meludah ke langit."Ramai sudah maklum penafian Nur Misuari mengenai pembabitan Anwar dalam insiden Lahad Datu.

"Puteri Jacel Kiram iaitu waris Sultan Jamalul Kiram III juga menafikan sebarang komunikasi dengan pembangkang Malaysia dan menolak dakwaan berlaku perbincangan antara mereka," kata Fariz kepada Keadilan Daily.

Fariz berkata, himpunan fitnah itu tak ubah rancangan tidak bermoral Umno untuk membentuk persepsi umum kononnya Anwar bersalah."Mereka cuba mempengaruhi pengundi luar bandar dengan memfitnah Anwar kerana mereka tahu kempen itu gagal diterima pengundi muda dan bandar disebabkan kelompok ini terdedah pelbagai sumber berita," kata Fariz. ~keadilandaily




Iklan C (ii)

Akhirmya.. Rahsia Shafie Afdal Terbongkar

Posted: 15 Mar 2013 07:59 AM PDT


Dia seorang ahli politik Tausug dari Semporna, Sabah. Datuk Seri Shafie Apdal, datuknya dari etnik Sulug, Jolo dan ibunya dari etnik Sama-Bajau adalah orang yang bertanggungjawab menghidupkan Pesta Lepa-Lepa atau Pesta Sambulayang yang diadakan setiap tahun di Semporna.

Pesta Lepa-Lepanya menjadi kejutan budaya kepada Sabahan yang selama ini tidak pernah didedahkan dengan Pesta Kesultanan.

Sebenarnya Pesta lepa-Lepa ialah Pesta Sambulayang iaitu suasana perarakan di laut menyambut Sultan Sulu dan para Datu Diraja.

Sultan Sulu semenjak dulu telah memberi keistimewaan kepada etnik Sama-Bajau di laut untuk mengarak atau menyambut ketibaan Sultan.Satu protokol yang telah membudaya dalam institusi Kesultanan Sulu.

Etnik atau kaum Taguimah mempunyai perhubungan yang panjang dengan etnik Sama-Bajau yang mahir dilaut dan penyelam yang handal.

Para sarjana barat menggelar etnik Sama-Bajau di Sulu adalah penyelam yang terbaik di dunia. Malah ketika era Sulu Zone, Sama-Bajau lah yang menjaga laut bersama etnik Iranun.

Maka, sebagai mengingati sejarah, Datuk Seri Shafie Apdal telah berjaya melestarikan kebudayaan Tausug & Kesultanan Sulu di Semporna. ~nanatanjungcafe74



Iklan C (ii)

Terbaru.. PI Bala Meninggal Dunia

Posted: 15 Mar 2013 02:24 AM PDT

KUALA LUMPUR, 15 Mac — Penyiasat persendirian P. Balasubramaniam meninggal dunia hari ini kerana masalah jantung, beberapa minggu selepas pulang ke tanah air selepas lama menetap di luar negara dan berikrar untuk mendedahkan perkara sebenar berkaitan dengan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu pada 2006. Peguam beliau Americk Singh Sidhu mengesahkan perkara ini apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider pada pukul 2.50 petang hari ini.

"Beliau meninggal lebih kurang 45 minit lalu," kata Americk kepada The Malaysian Insider. Americk mengatakan isteri Balasubramaniam menghubungi ambulan apabila bekas penyiasat persendirian itu mengalami serangan jantung dirumahnya.

Peguam mengatakan sudah terlambat apabila ambulan sampai sambil menambah: "Beliau meninggal dunia ketika masih di rumah".

"Mayatnya dibawa ke hospital Sungai Buloh," katanya.

Americk mengesahkan Balasubramaniam telah dimasukkan ke dalam wad di hospital selama seminggu dari 3 Mac, tetapi "pulang ke rumah untuk berehat".

Beliau mengatakan telah bercakap dengan Balasubramaniam beberapa hari lalu dan anak guamnya itu kedengaran dalam keadaan baik.

"Ia adalah sangat tidak dijangka. Saya dalam kesedihan ... saya fikir dia mungkin salah seorang daripada rakyat Malaysia yang terbaik kita pernah miliki," kata Americk, yang tidak berada di rumah anak guamnya apabila serangan jantung berlaku.

"Saya dengar tentang itu. Saya mengucapkan takziah," kata Deepak Jaikishan dalam reaksi segeranya apabila dihubungi oleh The Malaysian Insider.

Deepak baru-baru mengakui beliau terlibat dalam membantu Balasubramaniam untuk menarik kembali perakuan bersumpah (SD) mengenai pembunuhan berprofil tinggi pada 2006 termasuk menyediakan dua peguam untuk membantu menyediakan SD baru.

Penaiga tersebut juga telah menamakan beberapa individu dalam dakwaanya, termasuk seorang peguam yang dituduh menulis SD kedua.

Awal bulan lepas, Balasubramaniam keluar dari persembunyiaannya dan kembali ke Malaysia, mengatakan beliau mahu membantu Pakatan Rakyat (PR) untuk berkempen menjelang Pilihan Raya 2013.

Balasubramaniam atau PI Bala muncul dbuat pertama kali dikhayalak ramai pada 2008 apabila beliau keluar membuat pertuduhan melibatkan pemimpin tertinggi negara dalam SD pertamanya mengenai pembunuhan kejam Altantuya.

Akan tetapi beliau tampil kembali keesokkan harinya untuk menarik semula SD pertama dan keluar dengan SD kedua yang bercanggah dengan yang awal.

Balasubramaniam kemudiannya membawa keluarganya berpindah ke luar negara kerana bimbang dengan keselamatannya. ~the malaysian insider



Iklan C (ii)

Polis Serbu Pejabat KEADILAN, Cubaan Geledah Dan Rampas Komputer

Posted: 15 Mar 2013 01:09 AM PDT


KUALA LUMPUR 15 MAC: Sekumpulan enam polis menyerbu pejabat Suara Keadilan untuk menggeledah dan merampas komputer, di sini kira-kira jam 10.15 pagi ini.

Mereka adalah pasukan penyiasatan dari Johor Baharu dalam kes kenyataan Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua berkaitan kontroversi isu Lahad Datu yang dimuat naik portalKeadilan Daily, 1 Mac lalu.

Ketika serbuan, beberapa kakitangan Suara Keadilansedang bertugas di tingkat 2 bangunan pejabat di Jalan Metro Pudu, dekat sini. ~keadilandaily




Iklan C (ii)

Berita Panas Tentang Najib Ni Pasti Di Sorokkan Oleh Media Pencacai..

Posted: 14 Mar 2013 09:20 PM PDT

MANILA - Pasukan keselamatan Malaysia di Sabah yang memburu pengikut Sultan Sulu boleh dihadapkan tuduhan melakukan jenayah terhadap kemanusiaan diatas laporan perbuatan pencabulan hak asasi manusia, pakar undang-undang antarabangsa Harry Roque berkata Khamis (hari ini).Roque yang mengetuai Pusat Undang-Undang Antarabangsa berkata, malah Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak boleh menghadapi tuduhan sekiranya terbukti bahawa pemimpin Malaysia itu menyedari penyalahgunaan sedang dilakukan terhadap Suluk atau penduduk Filipina Sabah, tetapi tidak berbuat apa-apa untuk mencegah kekejaman.

"Ia mungkin tidak hari ini, ia tidak mungkin di Malaysia, tetapi pasti di masa hadapan dan di mana-mana tempat dalam dunia ini, dia akan ditanggungjawabkan bagi jenayah-jenayah ini. Ini adalah pelajaran yang telah dipelajari oleh Saddam Hussein, Slobodan Milosevic, Charles Taylor dan Tomoyuki Yamashita, "kata Roque.

"Najib harus menghentikan jenayah ini jika tidak dia akan ikut tersenarai dalam senarai yang terkenal kerana kejahatannya," katanya.

Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib telah menafikan dakwaan penderaan yang dilakukan oleh pasukan keselamatan Malaysia di Sabah.

Roque berkata Malaysia harus berfikir dua kali sebelum meneruskan untuk melakukan perbuatan jenayah di bawah undang-undang antarabangsa, menambah bahawa sementara kekal sebagai persoalan sama ada kebuntuan sekarang ini (stand-off) ditadbir oleh undang-undang kemanusiaan antarabangsa, 200 lebih pejuang Tentera Diraja Sulu bukan ejen negeri.

Menurut Roque, undang-undang antarabangsa menghukum tindakan sistematik atau serangan yang meluas terhadap orang awam.

"Ini dikenali sebagai jenayah terhadap kemanusiaan. Tidak seperti jenayah perang, jenayah terhadap kemanusiaan tidak memerlukan pertalian dengan konflik bersenjata. Ia cukup bahawa perbuatan tidak berperikemanusiaan, sama ada deportasi, penangkapan, atau rawatan yang tidak berperikemanusiaan, menjadi meluas atau sistematik, "kata Roque.

Roque berkata bahawa di bawah undang-undang antarabangsa, jenayah terhadap kemanusiaan juga boleh dilakukan, selain daripada pembunuhan, melalui pemindahan penghapusan, perhambaan, deportasi atau secara paksa penduduk, penjara, penderaan, rogol, dan penganiayaan terhadap kumpulan yang dikenal pasti kepada warga seperti Filipina di Sabah yang sengaja menyebabkan penderitaan yang besar atau badan yang serius atau kecederaan mental.

"Ia semakin jelas bahawa pihak berkuasa Malaysia tidak mempedulikan hal kewajipan mereka di bawah undang-undang hak asasi manusia antarabangsa untuk melindungi dan menggalakkan hak untuk kehidupan Filipina di Sabah," kata Roque.

Sumber Malaysia melaporkan bahawa seramai 63 anggota Tentera Diraja Sulu telah terbunuh dan sekurang-kurangnya 100 penyokong telah ditangkap.

"Namun , tidak kelihatan apa-apa tanda bahawa pihak berkuasa Malaysia juga akan memperlahankan keazaman mereka untuk melumpuhkan pemilik sejarah Sabah," kata Roque. ~philstar com



Iklan C (ii)


Lagi Cawangan Umno Bakal Di Tutup?

Posted: 14 Mar 2013 04:52 PM PDT


SELAMA,14 Mac-Dr Raja Iskandar (Naib Ketua Pemuda Malaysia) menerima borang menyertai PAS oleh Exco Pemuda Umno Bahagian Larut, Zulkifli Minhat mewakili 39 orang Umno yang lain.

Raja Kubu Gajah jangan marah Exco Pemuda UMNO Bahagian Larut menyerah borang kepada YM Raja Dr Ahmad Iskandar Al-Hiss. ~sisi bukit





Iklan C (ii)


Tiada ulasan: