Rabu, 27 Februari 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


KHAIRAT KEMATIAN WARGA EMAS - TV3 PERBODOHKAN RAKYAT SELANGOR

Posted: 27 Feb 2013 09:46 PM PST

Rombak Struktur Ekonomi Akan Biayai Dasar PR

Posted: 27 Feb 2013 09:38 PM PST

Bik Mama ‘diserang’ siswi UKM,cabut lari ikut pintu belakang...

Posted: 27 Feb 2013 04:32 PM PST

Sekumpulan mahasiswi daripada Ikatan Studi Islam Universiti Kebangsaan Malaysia (ISIUKM) hari ini telah melakukan protes aman di hadapan Dewan Canselor Tun Abdul Razak (Dectar) terhadap isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Lebih kurang 50 orang mahasiswi telah berkumpul di hadapan dewan tersebut bagi menyatakan protes terhadap penyelewengan yang telah dilakukan oleh isteri pemimpin nombor satu negara itu.


Rosmah yang dikatakan hadir ke UKM bagi merasmikan program bersama mahasiswa UKM telah menerima tekanan hebat apabila sekumpulan mahasiswi telah berkumpul di luar dewan sambil memegang sepanduk dengan mesej menolak penyelewengan dan pembaziran duit rakyat yang didakwa telah dilakukan oleh beliau.

Mahasiswi itu dikatakan telah mula berkumpul di luar dewan pada jam 4 petang sebelum menyambut Rosmah yang dijadualkan akan habis program pada jam 4.30 petang. 
Read More / Baca Lagi >>

Kes Balak : Mampat sokong MB Terengganu bercuti panjang

Posted: 27 Feb 2013 04:22 PM PST


KUALA TERENGGANU: Penasihat Majlis Pemuafakatan Rakyat Terengganu (Mampat), Tengku Ibrahim Sultan Ismail (gambar) menyokong cadangan Persatuan Anak Terengganu Di Perantauan (Perantau) yang meminta Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said bercuti panjang sementara dakwaan ke atasnya disiasat.

"Sudah lama kita ingin mencadangkan Ahmad Said 'bercuti' dari tugas sebagai Menteri Besar setelah berbagai dakwaan 'salah laku' dihadapkan kepada pentabirannya.

"Jika beliau berdegil, saya akan membuat siri-siri pendedahan salah lakunya untuk diketahui rakyat umum," kata bapa saudara kepada Sultan Terengganu itu ketika dikunjungi Harakahdaily.

Beliau yang mengesahkan untuk hadir dalam Himpunan Anak-anak Terengganu di Perantauan 2013 (HAT13) pada 3 Mac ini di Shah Alam akan mencadangkan sebuah sekretariat rakyat prihatin untuk menerima aduan dan menyiasat salah laku Ahmad segera dibentuk untuk membincangkan isu berkenaan dan lain-lain berkaitan serta prestasi pentadbiran Menteri Besar itu.
Read More / Baca Lagi >>

Selangor : Skim Air Percuma Jimat Penggunaan Air

Posted: 27 Feb 2013 04:21 PM PST

SHAH ALAM : Penggunaan air di seluruh Selangor telah menurun sejak Pakatan Rakyat melaksanakan skim 20 metre padu air percuma. Selain itu, lebih 1.3 juta keluarga setahun telah menjimat RM 1,200 sejak lebih empat tahun skim itu dijalankan.
Manakala bagi segelintir pengguna yang masih tidak mendapat skim air percuma, mereka telah menjimatkan sebanyak RM 875 dalam lima tahun. Ini selepas Kerajaan Selangor menyekat kenaikan tarif air oleh Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas).
Perangkaan tersebut dibuat berdasarkan tarif 20 metre padu air sebulan yang berjumlah RM 11.40.
Sekiranya Kerajaan Pakatan Rakyat tidak mentadbir Selangor dan Syabas dibenarkan menaikkan tarif air, kos air untuk satu isi rumah mulai Januari 2013 adalah RM 18.80 sebulan untuk 20 meter padu.
Read More / Baca Lagi >>

Ceroboh Lahad Datu : Filipina tolak desakan Sultan Sulu

Posted: 27 Feb 2013 04:16 PM PST


Jamalul Kiram III
Jamalul Kiram III mendengar sesuatu yang diperkatakan oleh pengikutnya di Taguig, selatan Manila baru-baru ini. - Foto ihsan philstar.com/Nation
MANILA - Kerajaan Filipina menolak bulat-bulat permintaan Sultan Sulu Jamalul Kiram III agar Malacanang mengadakan perbincangan dengan Malaysia dan mengiktiraf tuntutan pihaknya ke atas Sabah.

Sebaliknya Manila mahu pengikut Sultan Sulu dipanggil balik dari Lahad  Datu, yang diceroboh 12 Februari lalu.

Edwin Lacierda, jurucakap Presiden Filipina berkata, kerajaan negara itu tidak akan mengadakan perundingan berkenaan isu Sabah kecuali Sultan Sulu membawa balik kumpulan penceroboh terbabit dari wilayah Malaysia.

"Jangan mengharapkan kami datang dan bercakap dengan anda. Ia seolah-olah mendesak kami.

"Ia tidak boleh diterima. 'Bumalik kayo rito" [balik ke tanah air] dan kami akan berbincang dengan anda," kata beliau dipetik portal Manila Times semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Ada Berani : Pakatan cabar BN debat manifesto

Posted: 27 Feb 2013 04:15 PM PST


Pakatan cabar BN debat manifesto
Rafizi (dua, kiri) bersama pimpinan Pakatan Rakyat di sidang media, semalam. Foto Foto: SAFWAN MANSOR
PETALING JAYA - Pakatan Rakyat (PR) mencabar Barisan Nasional (BN) terutamanya Pengerusinya, Datuk Seri Najib Tun Razak berdebat mengenai sumber kewangan manifesto pihaknya yang didakwa tidak relevan.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, apa yang dibentangkan dalam manifesto PR, yang bertemakan Pakatan Harapan Rakyat, adalah berdasarkan kajian dan kiraan pakar ekonomi bukannya hanya janji manis untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

"Kita sedia debat dengan pemimpin BN mengatakan manifesto kita tidak bagus, dan mereka juga perlu berani bentangkan aliran perbelanjaan dalam manifesto mereka seperti mana kami lakukan.

"Manifesto ini berbeza dengan sebelum ini, kita ubah strukturnya tetapi memberi kesan kepada semua. Pendekatan ini berbeza dengan pendekatan 'gula-gula' kerajaan BN kerana ia merangkumi pelbagai pihak termasuk peminat K-Pop sekali pun," kata beliau semalam.

Menurut Rafizi, setiap program dalam manifesto PR telah dikira anggarannya berdasarkan aliran tunai tahunan.
Read More / Baca Lagi >>

Ustaz Nassuruddin :Penerima Brim Haiwan-Haram sokong Pas-Hudud

Posted: 27 Feb 2013 04:06 PM PST


Siapa Arah Bunuh Altantuya? [Part 3]

Posted: 27 Feb 2013 04:00 PM PST

Siapa Arah Bunuh Altantuya? [Part 2]

Posted: 27 Feb 2013 03:59 PM PST

Siapa Arah Bunuh Altantuya? [Part 1]

Posted: 27 Feb 2013 03:59 PM PST

Tazkirah Magrib oleh Anwar Ibrahim di Masjid Taman Barakah Tanah Merah

Posted: 27 Feb 2013 08:48 AM PST

Dr Maza - Bertawassul Dengan Orang Mati

Posted: 27 Feb 2013 08:47 AM PST

Dr Maza - Habib di Hadraumaut

Posted: 27 Feb 2013 08:46 AM PST

2 pekerja maut sesak nafas dalam kebakaran

Posted: 27 Feb 2013 08:24 AM PST

Perkembangan banjir Pantai Timur

Posted: 27 Feb 2013 07:55 AM PST

Wacana Sinar: Peranan siswa 'check and balance'

Posted: 27 Feb 2013 07:51 AM PST



SHAH ALAM – Mahasiswa akan menjadi ejen perubahan dalam landskap politik negara ini sekiranya Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dipinda sepenuhnya ataupun dimansuhkan, bukan setakat membenarkan mereka menyertai mana-mana parti politik dan bebas untuk bertanding dalam pilihan raya.
Malah, aktiviti pelajar di kampus juga sewajarnya tidak dikenakan pelbagai garis panduan yang mengongkong yang semata-mata menjaga kepentingan politik kerajaan yang memerintah.
Wacana Sinar Kuasa Politik Mahasiswa Hakikatnya kebebasan mahasiswa menyertai kegiatan politik masih lagi disekat, malah program mencambah minda pun dikatakan dihalang pihak universiti.
Wacana Sinar ke-17 bertajuk Kuasa Politik Mahasiswa semalam telah membuktikan bahawa mahasiswa memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan hala tuju politik negara khususnya sebagai suara perubahan yang amat digeruni parti yang memerintah negara.
Seorang mahasiswa sebuah universiti awam tempatan menyifatkan pelajar berperanan sebagai check and balance sama ada kepada kerajaan ataupun pembangkang.
"Mahasiswa ini mewakili jumlah yang sangat besar bagi golongan pengundi kali pertama. Mereka berperanan untuk mencorakkan masa depan Malaysia pasca-PRU13.
Read More / Baca Lagi >>

Manifesto PR: Negara boleh muflis, kata Dr M

Posted: 27 Feb 2013 07:50 AM PST


KUALA LANGAT - Manifesto Pakatan Rakyat (PR) boleh menyebabkan kerajaan menjadi muflis kerana pelaksanaannya melibatkan perbelanjaan yang sangat banyak, kata bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.
Beliau berkata, sebuah kerajaan perlu mempunyai wang untuk mentadbir negara, dan manifesto pembangkang itu dilihat akan mengurangkan pendapatan kerajaan.
Mahathir Mohamad "Manifesto ini dibuat oleh pihak yang tidak pernah menjadi kerajaan. Dia tidak tahu kerajaan perlu ada wang, tidak boleh belanja sahaja, dan jika kita lihat manifesto mereka ialah nak kurangkan pendapatan kerajaan dengan kurangkan cukai, tol dan sebagainya," katanya pada sidang akhbar selepas pelancaran kapal latihan kedua Tentera Laut Diraja Malaysia 'Teguh Samudera' oleh isteri beliau,Tun Dr Siti Hasmah Mohd Ali, di limbungan NGV Tech Sdn Bhd di Sijangkang hari ini.
Kelmarin, PR melancarkan manifesto 10 perkara menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), antaranya, pendidikan percuma bermula dari prasekolah hingga menara gading, kad keanggotaan DAP, PKR dan Pas boleh diguna di semua plaza tol untuk mendapat tol percuma, selain penurunan cukai eksais kereta secara berperingkat dengan tujuan menghapuskannya dalam tempoh lima tahun.
Read More / Baca Lagi >>

GE13, the People's Election: Go for Change or Dr M will come back to DESTROY US!

Posted: 27 Feb 2013 07:49 AM PST

Well, we are on the verge of the 13th General Election for our beloved Malaysia. Anytime now, the Prime Minister will announce the dissolution of Parliament and the stage will be set for the biggest, most expensive and most promising Election ever!
Barisan Nasional's agenda of spend, spend, spend and cheat, cheat, cheat, against Pakatan Rakyat's talk, talk, talk and expose, expose, expose, will be the main contention here.
GE13, the People's Election: Go for Change or Dr M will come back to DESTROY US!But we the Rakyat will not do a listen, listen, listen anymore. We will go to the polls and change all that. It will be listening time for them. This is the People's Election not Pakatan Rakyat's or the Barisan Nasional's Election. We have the last say!
BN already way past retirement age
Looking at the current situation of this divided country because of 1Malaysia, we should vote for a Change. We should give a chance to the only formidable opposition that the country has seen for the last 54 years.
The current Government is already at retirement age, we can see the toil on its facade, the years of abuse of all its institution, the scandals, the corruption and the gloating.
Anytime now, BN can get a heart attack and drop dead on its tracks. So in view of this, we the People have to make a Change and let them live for another day.
We will need BN to do the check and balance for us in the Parliament on the new Government and keep it on its toes. We have learned our lesson for over-relying on the current government for 54 years, hence the abuse of the institutions and the people.
Read More / Baca Lagi >>

Datuk Abdul Ghafir : Pasukan Polis Dan Risik Tentera Telah Mendapat Maklumat Menunjukkan Pakatan Rakyat Akan Menang PRU13

Posted: 27 Feb 2013 07:21 AM PST

Dr Maza - Lafaz Niat Dalam Solat

Posted: 27 Feb 2013 07:10 AM PST

Dr Maza - Gadis Nak Kahwin Duda Anak Satu

Posted: 27 Feb 2013 07:09 AM PST

Dr Maza - Antara Jihad di Gaza atau Besarkan Anak?

Posted: 27 Feb 2013 07:08 AM PST

Anwar Ibrahim: Angkat Orang Yang Tak Curi Harta Rakyat, Jaga Amanah & Bela Nasib Rakyat

Posted: 27 Feb 2013 06:42 AM PST

Altantuya, C4 & the Immigration: Who gave the order & deleted the records?

Posted: 27 Feb 2013 06:29 AM PST

The savage murder of the late Altantuya continues to haunt Malaysians' imagination, logic and emotions all across the nation.
It is a 'blockbuster story' that permeates every nook and corner of cities and villages. Just utter the word 'Mongolia' and everybody gets the drift.
It certainly continues to puzzle many across our borders, and surely the Mongolians are not exhausted of wondering too.
Altantuya, C4 & the Immigration: Who gave the order & deleted the records?Back in our own yard, the Altantuya episode continues to plague and haunt the political terrains on both sides of the divide – the BN and Opposition parties, as the politicians and their die-hard fans fight it out over the 'right' and 'wrong' of the episode.
But the fact is politicians are all missing the point. Some do not seem to get the drift of the riddle that is riling the rakyat.
C4 and immigration records
To them, whether the PM and or his spouse had anything to do with the slaying is a non-issue. The Premier's silence or swearing on the matter is a non-issue. The foregone conclusion of the Courts of Justice is a non-issue. Deepak and Bala are non-issues too. These are turning out to be mere spices to the mysteries, speculations and truths.
The crux of the death of Altantuya however rests on two crucial but yet unanswered questions that have far more and dire consequences for the nation and its people.
We need to address these two questions if we are serious about treason, treachery and the security of all Malaysians and our 'friends' across the globe.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: