Isnin, 28 Januari 2013

Siulan Apadianie

Siulan Apadianie


Pendidikan : Perniagaan TERBESAR KAPITALIS

Posted: 28 Jan 2013 06:25 PM PST


Manusia kini di era DUNIA KAPITALIS telah dididik untuk "BEKERJA" bukan untuk MEMAHAMI DIRI MEREKA SENDIRI ataupun HAKIKAT KEJADIAN...Malah majoriti manusia yang mengajar dalam sistem pendidikan KAPITALIS tidak mempunyai pengetahuan yang sebenar iaitu pengetahuan mengenai ALLAH.

PENGETAHUAN yang sebenar adalah "PERCUMA"...Sebaliknya apabila bayaran dikenakan ..anda hanya akan memperolehi maklumat apabila anda ada wang sahaja..tetapi kebanyakan pengetahuan tersebut tidak berguna langsung.Maklumat yang berguna ditakrif sebagai maklumat yang membawa kepada pengetahuan sebenar.Yang sebaliknya pula adalah pengetahuan yang tidak berguna atau sia-sia.

Mereka yang memiliki pengetahuan sebenar akan sama-sama berkongsi tanpa mengenakan sebarang bayaran kerana mereka tahu pengetahuan itu bukan milik mereka yang boleh dijual beli.Mereka juga sedar bahawa pengetahuan mereka adalah anugerah Ilahi yang telah diberikan kepada mereka kerana mereka mahukanya dan ALLAH memberikannya...bukan kerana mereka membelinya.Bayaran yang diperlukan untuk mendapatkan ilmu pengetahuan yang sebenar ialah dengan menyembah ALLAH ,bertakwa kepadaNYA dan bertawakkal kepadaNya.Sebenarnya pengetahuan itu diberi dengan sifat Maha Pemurah ALLAH jika itu yang ALLAH mahukan...Manusia tidak akan memperolehi ilmu tersebut dengan mencarinya ..tetapi hanya dengan mecari seseorang akan mendapatkanya..

Firman ALLAH didalam Al-Qur'an:

"Bertawakalah kepadaKu dan Aku akan memberikanmu pengetahuan"

dan;

"Ingatilah Aku dan Aku akan mengingatimu"

dan;

"Bertanyalah dan Aku akan menjawab"

Sistem universiti KAPITALIS yang kita ketahui hari ini adalah kemuncak kepada sistem pendididkan KAPITALIS yang merupakan perniagaan yang besar.Ia bukan hanya melengkapkan asuhan terhadap mereka yang diberi kawalan proses pengeluar-pengguna dan sistem yang mengawal serta menentukan fungsinya dan menjadikan kemungkinan kewujudanya tetapi juga memastikan keuntungan yang besar diperolehi semasa ia dilakukan .Ia juga memastikan pentadbir masa depan bagi negara-negara yang telah berjaya dijajah oleh pencipta proses pengeluar-pengguna supaya boleh diprogramkan untuk mempertahankan kemerdekaan kononya ...yang jelas dilepaskan daripada kawalan bekas ketuanan penjajah KAPITALIS mereka.Antara helah mereka ialah apabila penjajah kelihatan seolah-olah melepaskan kawalan tetapi hakikatnya mereka masih menjajahnya yang juga dipanggil neo-kolonialisme.

50 tahun dulu universiti amat sukar ditemui.Yang ada hanya sebilangan kecil pelajar yang mana objektif utama mereka ialah pengetahuan ,walaupun sebenarnya ianya hanya untuk pengajian anak-anak gologang elit pemerintah yang dididik untuk mengambil alih kuasa apabila saudara mereka meninggal.Dengan kemunculan universiti-universiti ibarat cendawan tumbuh pada mulanya meeka mengekalkan ciri-ciri dan matlamat seperti universiti terdahulu ataupun sekurang-kurangnya cba meniru mereka.

10 tahun selepas berakhirnya perang dunia ke2..perubahan yang amat ketara dalam polisi adalah jelas sekali.Bilamana pada masa lepas pencarian pengetahuan yang selalunya merupakan cadangan yang sia-sia bagi mana-mana institusi yang kebanyakan tenaga pengajarnya tidak mempunyai perhubungan terus dengan petunjuk kerasulan yang hidup dan utuh serta menjadi pertimbangan utama dan kini dua objektif baru pula muncul.
Objek pertama ialah untuk berkembang secepat mungkin bagi mendapatkan seramai mana pelajar yang akan dikenakan yuran ,meskipun dengan fakta bahawa perhubungan yang rapat di antara pengajar dan pelajar tidak lagi mungkin terjadi.
Objektif kedua ialah untuk meyalurkan lebih ramai individu kepada bidang sains dan memberi kurang penekanan dalam bidang sastera.
Tentunya objektif-objektif ini disertakan dengan istilah-istilah yang sesuai seperti semua orang berhak medapatkan pelajaran yang baik dan demi kepentingan dan keselamatan negara ,kajian kehidupan mesti diteruskan.

Realitinya apa yang kononya dipanggil pendidikan adalah jauh daripada baik,manakala metodologi asas yang digunakan oleh institusi pendidikan KAPITALIS kerap kali memastikan apa yang dikaji tidak akan ditemui.Kajian yang sia-sia digalakan di universiti KAPITALIS kerana ia mengekalkan kesibukan manusia dan menyediakan untuk segelintir yan bernasib baik peluang-peluang bagi membina reputasi dan pendapatan yang lumayan daripada tiada apa-apa.

Tiada ulasan: