Selasa, 29 Januari 2013

SIASAH

SIASAH


PAS jangan biar DHPP dimonopoli

Posted: 29 Jan 2013 12:24 AM PST

Kumpulan penyokong PAS bukan Muslim, yang kini menikmati kedudukan selesa sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS, DHPP, perlu dinilai semula kedudukannya supaya tidak mencetuskan masalah pada masa depan kepada PAS.

DHPP yang diketuai Hu Pang Chow itu melonjak naik dengan pantas, daripada sekadar kelab penyokong bukan Muslim kepada sebuah dewan dalam tempoh yang singkat.

Kewujudan DHPP sebagai satu sayap yang rasmi itu bermakna dewan ini secara rasmi menjadi suara bagi penyokong bukan Muslim PAS, dan diiktiraf sebagai wakil dan suara tunggal penyokong bukan Muslim.

Dewan itu, yang setakat ini kelihatan dikuasai hampir sepenuhnya oleh Hu yang telah lama rapat dengan PAS, menampakkan pengaruh yang agak besar, sehingga mampu mengkritik parti dengan lantang tanpa berdepan dengan risiko yang biasa dihadapi pengkritik parti dari dalam.

Malah, Hu juga pernah mencetuskan satu kejutan besar apabila mengkritik kerajaan negeri Kelantan berhubung isu pelaburan ke negeri yang telah dikuasai PAS selama lebih daripada 20 tahun itu.

Tindakan-tindakan Hu selama ini menunjukkan satu pengaruh besar yang dimilikinya melalui penglibatan lamanya bersama PAS dan kedudukan sebagai ketua DHPP yang sehingga kini kelihatan dikuasai sepenuhnya oleh beliau, tanpa sebarang saingan dari dalam.

Pengaruh dimiliki Hu dan DHPP ini kelihatan melebihi kadar kedudukan sayap itu dalam PAS, yang keahlian dan kekuatan sebenarnya masih belum dapat dinilai dengan tepat.

Sesetengah pihak dalam PAS melihat kedudukan Hu ini memberikan beliau bargaining chip yang cukup besar untuk membuat tuntutan, dan segala yang disuarakan beliau itu tidak dapat tidak akan dilihat sebagai mewakili penyokong bukan Muslim PAS.

Keadaan sekarang membolehkan Hu dan DHPP - yang dilihat masih tidak benar-benar mewakili keseluruhan penyokong bukan Muslim PAS -mengambil kesempatan daripada sentimen semasa dalam PAS dan keperluan pada masa ini untuk menarik undi bukan Muslim.

Dalam suasana Pilihan Raya Umum ke-13 semakin hampir, pelbagai tuntutan boleh dikemukakan, dengan berbekalkan DHPP dan penyokong bukan Muslim sebagai satu bentuk jaminan.

Pada tahun 2011, Hu menuntut satu kerusi diberikan di setiap negeri kepada calon bukan Muslim, tuntutan yang menggambarkan keyakinan yang semakin kuat di pihak Hu dan DHPP.

PAS dilaporkan bakal meletakkan lebih ramai calon bukan Muslim dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti, tindakan yang membuka ruang kepada pelbagai tuntutan lagi daripada DHPP pada masa akan datang.

Tanpa menafikan sumbangan yang telah dan mampu diberikan oleh DHPP, PAS perlu memastikan pengaruh dimiliki Hu dan juga DHPP dikenakan semak dan imbang yang sewajarnya, agar sayap ini tidak mengenakan pengaruh yang tidak sewajarnya kepada parti.

Krisis FAM, Annuar Musa sedia lawan raja?

Posted: 28 Jan 2013 05:30 PM PST

Akhbar Umno, Mingguan Malaysia Ahad lalu menerbitkan satu muka wawancara dengan Tan Sri Annuar Musa, yang berkrisis dengan presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia, Sultan Ahmad Shah ibni Abu Bakar.

Dalam wawancara panjang itu, Annuar menyentuh dengan tegas isu-isu berkaitan kepincangan FAM di bawah Sultan Ahmad Shah, kontroversi kehadiran pasukan bersenjata di stadium semasa perlawanan antara pasukan Johor dan Kelantan.

Pertembungan Annuar dengan Sultan Ahmad Shah yang memuncak tahun lalu ditingkatkan lagi dengan kenyataan-kenyataan tegas dalam wawancara ini, yang menunjukkan Annuar mendapat sokongan yang agak kuat, kerana sukar untuk beliau mendapat ruang wawancara yang besar itu pada hari Ahad sekiranya berada dalam kedudukan terpinggir.

Beliau turut memperlihatkan sikap kritikal terhadap tindakan menghadirkan pasukan tentera bersenjata di Kota Bharu dalam perlawanan 15 Januari lalu, tindakan yang dipertanggungjawabkan pada Tunku Ismail Sultan Ibrahim, presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Johor.

Perkembangan ini meletakkan Annuar bertembung dengan istana di dua negeri; Pahang dan Johor, dan Annuar kelihatan mempunyai sokongan yang agak kuat, dan bukan hanya daripada peminat bola sepak Kelantan.

Dominasi Sultan Ahmad Shah, dan kepincangan pengurusan FAM dilihat sebagai salah satu punca utama kedudukan bola sepak negara yang tidak berkembang, atau tidak mencapai tahap yang diharapkan walaupun pernah disegani di Asia.

Pandangan-pandangan yang dikemukakan Annuar memberi gambaran beliau mempunyai ide yang jelas tentang usaha memajukan sukan bola sepak negara, dan beliau mungkin dapat diberikan kredit hasil kejayaan pasukan Kelantan kebelakangan ini, tetapi juga memperlihatkan cita-cita besar beliau berkait kepimpinan FAM.

Walau bagaimanapun, Annuar mewakili golongan politik dan daripada parti Umno, yang juga dikaitkan dengan dominasi ke atas persatuan-persatuan bola sepak sehingga menjejaskan pembangunan sukan ini.

Tetapi Annuar kini berada di posisi kritikal berdepan dengan sultan Pahang, yang memungkinkan beliau terpinggir ekoran sensitiviti isu ini, tetapi berpotensi juga menarik sentimen populis menentang institusi monarki yang semakin dinilai dengan kritikal kebelakangan ini.

Ini berdasarkan populariti sukan bola sepak di negara ini, dan sentimen terhadap kelemahan pengurusan FAM yang meluas.

Berdasarkan perkembangan sejak setahun lalu, dan kesediaan beliau meneruskan dan meningkatkan serangan dalam krisis panjang ini, Annuar dijangka akan terus membina momentum, dan menerima sokongan ramai.

Isu ini juga tidak dapat dielakkan akan meningkatkan lagi sikap kritikal terhadap sultan Pahang yang menguasai pengurusan bola sepak di negara ini, menambahkan lagi senarai rungutan terhadap institusi raja.


Tiada ulasan: