Jumaat, 25 Januari 2013

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


RCI: Najib juga perlu disiasat

Posted: 25 Jan 2013 09:12 PM PST

BATU PAHAT 26 Jan: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak juga perlu disiasat berhubung pemberian kad pengenalan (IC) kepada warga asing di Sabah, kata Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.
"Najib, Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) juga perlu disiasat, kerana ini projek terus menerus dari era Mahathir, dan tidak pernah berhenti IC terus diberikan," kata Anwar di Majlis Dialog bersama penduduk Batu Pahat di Hotel Garden, semalam.
Anwar turut membidas bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir yang mahu menutup kesalahan beliau dengan mempertikai kewarganegaraan penduduk Cina dan India yang diberi Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj.
"Sekarang dia (Mahathir) nak salahkan 'Jus Soli' pula, nampak tak bagaimana dia pertikai kewarganeraan penduduk Cina dan India yang sememangnya layak menjadi warganegara?
"Semua anak Cina, India, Kadazan, Dayak, yang lahir di tanah ini sebelum kemerdekaan adalah warganegara dan semua akan kita lindungi!" kata Anwar disambut tepukan 300 tetamu.
"Kewarganegaraan ini kalau mengikut prosedur, undang-undang tidak menjadi isu, tapi ini melibatkan korupsi Perdana Menteri ketika itu," katanya lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Betulkah Senarai Calon PAS Kelantan Dirombak?

Posted: 25 Jan 2013 09:11 PM PST

Seharusnya untuk memastikan kemenangan dan kejayaan di dalam pilihan raya, keputusan serapi mungkin perlu dibuat dari semua sudut. Ia bukan saja dalam persiapan jentera pilihan raya, persiapan isu, peruntukan yang mencukupi, tetapi juga soal calon.

Calon merupakan aspek paling penting dalam pilihan raya. Selalunya selepas orang memilih dan menilai parti untuk disokong, mereka akan melihat siapa dia sosok atau individu yang akan jadi calonnya.

Walaupun apa yang hendak dipaparkan oleh sesebuah parti itu mengenai dasar, matlamat ataupun agenda perjuangannya tetapi aspek calon juga akan diambil kira. Selepas semua aspek tadi dihitung dibandingkan, maka calon adalah perkara terakhir akan ditilik oleh pengundi. Sekurang-kurang 20% peribadi dan syaksiah calon menjadi penyumbang ke arah kemenangan.

Mungkin atas peri penting dan mustahaknya perkara itu menyebabkan PAS Kelantan diberitakan telah merombak semula calon-calonnya. Senarai yang sudah dikatakan sudah lengkap, dipinda sedikit untuk memastikan persiapan dibuat secara rapi dan calon tidak menimbulkan masalah. Tindakan ini patut dipuji dan menunjukkan PAS kali ini benar-benar menghalusi mengenai calon dan bukan tangkap muat saja atau dibuat atas nasihat dari satu sumber, bukan kolektif.

Peristiwa atau kejadian tahun 2004 mungkin dijadikan iktibar, di mana salah satu faktor kekalahan PAS ialah apabila urusan calon tidak begitu lendik. Calon-calon yang lemah yang sudah dipertikaikan oleh pengundi diambil semula atas alasan mereka adalah 'orang kita'. Kerana mereka adalah orang hampir dengan pihak yang memilih calon maka mereka dikutip. Natijahnya calon-calon yang sudah dikenal pasti tidak berdaya maju itu kalah.

Read More / Baca Lagi >>

PIPE DREAM: Najib, Umno pin GE13 hopes on 127 Malay, Bumi-majority seats

Posted: 25 Jan 2013 09:08 PM PST

The general election is coming. The atmosphere, however, is different this time. The FBM KLCI drastically plunged, as investors cashed in their positions ahead of the general election.
Investors are worried about the uncertainty of the election. The index once hit an intra-day low of 1,631.40, down 45.04 points on Monday and plunged 33.51 points to near the psychological important 1,600 level the next day.
PIPE DREAM: Najib, Umno pin GE13 hopes on 127 Malay, Bumi-majority seatsInvestors are worried that once the BN loses the power, there might be changes to the contracts and projects approved and issued by the government, particularly huge projects like the MRT and the recently inked West Coast Highway, causing a drastic plunge in political, banking and blue chip stocks.
There is another argument saying that some people are raising general election funds and thus, try to push up stocks to gain profit. Therefore, it would be better for small stock players to wait and see, to avoid becoming the victims of big players.
It is the stock market's concern about the election.
Meanwhile, entrepreneurs and politicians also have their worries. Would the Pakatan Rakyat change the entrepreneur-friendly policies if it takes over the office? As every new sovereign brings his own courtiers, many people will lose their jobs for sure.
Mixed constituencies the king maker
Back to reality, the unpredictable voting tendency is more agonizing.
Based on last election's voter structure, there are 127 Malay- and Bumiputera-majority parliamentary constituencies, 43 Chinese-majority constituencies and 52 mixed constituencies. The Chinese has taken a very clear stand while the number of Indian voters is small. However, there is no definite answer for how serious is the split of Malay votes.
According to polling expert Datuk Seri Prof Syed Arabi Idid of the International Islamic University, mixed constituencies would be the most intense competition between the BN and the Pakatan Rakyat as each has 30% of basic support, while the remaining 40% swing voters will be the key that decides the results.
127 Malay & Bumi-majority seats may not be enough to save Umno or Najib
Based on the current trend, the BN has made too many mistakes and most swing voters actually tend to support the Pakatan Rakyat. Even if the BN is able to win big in Malay constituencies, it would still not be able to get two-thirds of seats.
Read More / Baca Lagi >>

PR Mampu Pertahan Selangor Dan Ambilalih Putarajaya

Posted: 25 Jan 2013 09:07 PM PST

Kediaman Rasmi MB Majlis Ramah Mesra dengan Dun Ijok dan Bandar Tun Razak 01
SHAH ALAM 26 JAN : Pakatan Rakyat (PR) mampu mempertahankan Selangor berdasarkan sokongan rakyat ketika ini yang memihak kepada gabungan itu berbanding Umno-BN dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) yang akan diadakan dalam masa terdekat ini.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, perkembangan semasa di dalam negara membuktikan rakyat mula menaruh harapan kepada PR untuk terus mentadbir Selangor malah tidak terkecuali mengambilalih pentadibiran negara di Putrajaya.
Menurutnya, kajian beberapa pihak juga jelas memberi gambaran sokongan rakyat lebih kepada PR berbanding Umno-BN.
Read More / Baca Lagi >>

Takut Hilang Kuasa Punca Umno-BN Tangguh Pilihan Raya

Posted: 25 Jan 2013 09:05 PM PST

Kediaman Rasmi MB Majlis Ramah Mesra dengan Dun Ijok dan Bandar Tun Razak 05
SHAH ALAM 26 JAN : Umno-BN didakwa menangguhkan pilihan raya beberapa kali kerana kajian dijalankan membayangkan gabungan itu akan kehilangan kuasa di Putrajaya.
Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin atau Chegubard berkata Umno-BN kini kelihatan dalam keadaan terdesak bagi mengekalkan kuasa diperolehnya.
Katanya, maklumat dari sumber yang boleh dipercayai menyatakan Umno-BN pernah cuba mengadakan Pilihan Raya Umum Ke -13 (PRU13) tetapi melupakannya kerana tidak yakin bagi memenanginya.
"Untuk pengetahuan semua, empat kali Umno-BN pernah cuba panggil pilihan raya. Tanya pihak Kemas, tanya cikgu sekolah, tanya polis dan tanya pimpinan Umno, mereka telah diarah bersedia empat kali sebelum ini.
"Tetapi ternyata keempat-empat kali mereka tidak boleh panggil pilihan raya sebab kajian menyatakan kalau dia panggil pilihan raya iaitu Umno-BN bukan saja gagal merampas Selangor tetapi dipaksa keluar dari Putarajaya," katanya ketika berucap dalam majlis meraikan jentera pilihanraya Ijok dan Bandar Tun Razak di sini malam tadi.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar kecam rampasan tanah Pengerang, pindah kubur

Posted: 25 Jan 2013 09:04 PM PST

PENGERANG 26 Jan: Pemimpin rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam rampasan tanah penduduk dan tindakan mengalihkan kubur untuk projek Rapid Pengerang  yang disifatkan tidak bertimbangrasa.
"Kerana apa mereka sanggup rampas tanah begitu saja? Kerana mereka fikir penduduk Pengerang hanya rakyat di bawah, suka hati mereka nak gali kubur semata-mata untuk projek pembangunan yang diberi kepada kroni," kata Anwar di Majlis Makan Malam dan Ceramah Jom Ubah dekat sini, semalam.
"Kita bukan menolak pembangunan, tetapi perlu kah sampai mengenepikan rakyat begitu saja? Kenapa ada layanan berbeza antara orang mereka (Umno), yang kaya dengan rakyat miskin?" katanya.
"Cuba kita tanya mana-mana Exco, Ketua Pemuda atau Menteri Umno, adakah antara mereka yang boleh benarkan kubur arwah datuk atau nenek mereka digali hanya untuk pembangunan? Tak ada!" tegasnya disambut tepukan 1000 tetamu yang hadir.
Anwar pada Oktober tahun lalu menegaskan Pakatan Rakyat tidak menolak program pembangunan tersebut, namun membantah pelaksanaan projek berkenaan.
Pertama, kawasan yang diambil alih seperti kampung tradisional dan tanah perkuburan, sedangkan ada kawasan alternatif.
Read More / Baca Lagi >>

Forum 'Kebebasan Akademik dan Hak' - Part 4

Posted: 25 Jan 2013 08:55 PM PST

PRU13 : 'Asalkan menang alhamdulillah, tak terlalu tipis'

Posted: 25 Jan 2013 06:34 PM PST


Anwar Ibrahim
SHAH ALAM - Meskipun pelbagai pihak meramalkan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat, masing-masing berhadapan laluan sukar dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13), Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yakin perikatan itu akan menang dengan agak selesa.

Walaupun tidak membuat kiraan jumlah kerusi yang akan dimenangi, Anwar optimis jika pembangkang menang, ia bukan dengan majoriti terlalu mudah.

"Saya tak buat kiraan ikut kerusi. Asalkan menang Alhamdulillah. Tak terlalu tipis. Insya-ALLAH," katanya dalam wawancara khas bersama Sinar Harian di pejabatnya baru-baru ini.

Selain penganalisis politik yang membuat pelbagai ramalan, Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali sebelum ini berkata, mana-mana parti yang menang dalam pilihan raya kali ini, kemenangan itu hanyalah dengan majoriti mudah.
Read More / Baca Lagi >>

Najib’s Gaza trip a political gimmick for GE13 but it BACKFIRED!

Posted: 25 Jan 2013 06:23 PM PST

Saying prime minister Najib Razak's highly publicised visit to Gaza in Occupied Palestine was nothing more than political ploy to boost support of the Malay-Muslim electorate, two political experts however dismissed its impact on the target group's voting pattern. An associate professor of political science at Singapore Management University described the visit as being "primarily a political ploy aimed at winning Malay-Muslim support" in the looming general election.
"(It's just a pattern of Najib) trying to seek international legitimacy for a [Malaysian] regime that is being challenged at home," said Bridget Welsh, as quoted by news portal World Politics Review (WPR).
Welsh however opined that the impact should not be overstated, though she said Islam and issues of morality play a part in Malaysia politics, as is the issue of Palestine which is considered an important Muslim cause.
Welsh said the angry outburst by Mahmoud Abbas, the president of Palestinian Authority alligned to Hamas's rival Fatah, showed how the Palestinian cause was "used symbolically" for political purposes in Malaysia "with limited attention to its actual reality".
Joseph Liow, associate dean of the School of International Studies at Nanyang Technological University Singapore echoed her point, saying Najib's visit may not have any impact on Malaysian electorate.

Pengundi Hantu : BN akui kesilapan, akan hantar semula surat Selamat Tahun Baru

Posted: 25 Jan 2013 06:19 PM PST

 ( 1 Alamat 28 Nama...!!!)



 SHAH ALAM – Barisan Nasional (BN) Selangor mengakui terdapat kesilapan kecil yang berlaku dalam proses penghantaran surat Selamat Tahun Baru bersimbol 'Sayangi Selangor' kepada sebilangan kecil pengundi di Dun Selat Klang seperti didakwa Pakatan Rakyat (PR).

Ketua Penerangan Umno Selangor, Abdul Shukor Idrus berkata, tidak mustahil kesilapan kecil sebegini terjadi ketika penghantaran surat dalam jumlah yang besar.
"Ya, saya mengaku BN Selangor ada menghantar surat ini kepada rakyat Selangor bertujuan mengucapkan Selamat Tahun Baru. Jadi dalam penghantaran pukal sebegini pasti berlaku kesilapan teknikal seperti ini.
"Atas rasa tanggungjawab, BN Selangor akan mengirim semula surat pembetulan dan permohonan maaf kepada pengundi berkenaan," katanya kepada Sinar Harian, semalam.
Dalam perkembangan sama, Abdul Shukor yang juga Adun Kuang turut menjelaskan bahawa kesilapan teknikal seperti ini hanyalah kesalahan kecil yang tidak disengajakan dan tiada niat untuk mengaburi atau mengelirukan pengundi seperti didakwa.
Read More / Baca Lagi >>

Orde Melayu Baru...!!!

Posted: 25 Jan 2013 06:02 PM PST

Anuar Mohd Nor

Kiblat kaum sudah runtuh. Mungkin itu yang ada hari ini. Isu perkauman tidak lagi wujud – perbezaan kaum tidak lagi menjadi isu – siapa memimpin dari kaum mana bukan lagi bahan besar tetapi yang penting kualiti kehidupan.
Apa peduli siapa kepimpinan kita, kata seorang anak muda Melayu bila berbicara dengan saya baru-baru ini. Kalau di bawah pemerintahan Cina kita lebih baik – apa salahnya.
Kita tidak perlu takut dan kita selama ini pun hidup di bawah kepimpinan Melayu – Melayu cam itu juga, ujarnya lagi. Saya bertanya semula – hidup di bawah pemerintahan Melayu – cam tu juga, apa maksud nya.
Beliau menjawab, apa yang istimewa sangat untuk orang macam saya ini, dari saya melihat Melayu yang istimewa itu buat berlipat kali ganda – angkuh dengan kuasa dan merasakan mereka saja yang betul biar sekali mereka dihukum kepimpinan Cina yang lebih adil.
Mereka tidak ada lagi demarkasi kaum dalam menceritakan politik. Mereka tidak lagi memikirkan bahawa perjuangan Melayu itu relevan dan mereka kini hanya mahu membalas – pendedahan yang timbul akibat kepincangan kepimpinan yang ada dalam menyeret nama perjuangan Melayu kemudiannya meninggalkan nama Melayu sehingga ia perlu digunakan semula pada PRU akan datang.
Ini adalah apa yang mahu mereka katakan dan merebaknya idealis kumpulan ini dan sejauh mana ia sudah berkembang masih belum dapat kita pastikan lagi.
Adakah ini sebenarnya apa yang dikatakan liberalis Melayu. Adakah ini orde baru masyarakat Melayu di negara kita atau pun ini adalah liberalis persepsi yang terbentuk akibat gelodak dan gelombang politik yang terbit sejak 1998 – sejak gelombang reformasi yang juga merupakan pertempuran politik yang terbit dalam UMNO sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Henti provokasi agama, pelihara kerukunan hidup

Posted: 25 Jan 2013 06:01 PM PST

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) menggesa agar semua pihak menghentikan provokasi agama serta tidak mengeluarkan kenyataan yang boleh menegangkan suasana demi memelihara kerukunan hidup antara agama di negara ini.

Setiausaha Agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, mengungkit isu agama yang diketahui akan menyentuh sensitiviti penganut agama masing-masing sangat merbahaya dan tidak bertanggungjawab.

"Kami kesal terhadap pemimpin politik yang tidak berhati-hati dalam mengeluarkan kenyataan yang menimbulkan persepsi yang tidak baik terhadap Islam," ujarnya dalam satu kenyataan.

Dalam masa yang sama, katanya Mapim menegaskan pihak pemimpin agama harus menghormati kedudukan Islam di negara ini terutama soal menarik orang Islam kepada agama lain yang dilarang dalam undang-undang Persekutuan.

Menurutnya, pemimpin-pemimpin agama perlu mengambil berat mengenai sensitiviti yang sangat tinggi di kalangan orang Islam terutama dalam isu murtad dan apa sahaja yang dilakukan oleh penyebar agama lain yang boleh menyebabkan orang Islam murtad.

Read More / Baca Lagi >>

Kematian Sugumar, polis ambil keterangan 11 individu

Posted: 25 Jan 2013 05:45 PM PST

(Bilik mayat yang menempatkan mayat Sugumaran dikawal ketat krn takut mengamuk lagi..!!!)

Polis mengambil keterangan 11 individu bagi membantu siasatan kes seorang pengawal keselamatan yang dikategorikan sebagai mati mengejut dalam kejadian amuk dekat Kajang, kelmarin.
  
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Selangor SAC Mohd Adnan Abdullah berkata saksi yang melihat insiden itu berkata C Sugumar, 39, mula mengamuk dari Taman Sri Nanding sebelum ke Taman Desa Raya dan Taman Lagenda Suria.
  
"Saksi melihat lelaki itu terjatuh di Taman Lagenda Suria dan seterusnya tidak sedar selepas itu.

"Tiada seorangpun dalam insiden itu nampak pihak polis memukul lelaki berkenaan sebelum dia ditahan," katanya pada satu sidang akhbar di Shah Alam semalam.

Dalam insiden pada kira-kira 6.30 petang Rabu itu, Sugumaran dikatakan menggunakan palang besi untuk merosakkan harta benda awam.
  
Mohd Adnan berkata siasatan awal mendapati lelaki itu mengalami sakit mental dan polis akan mendapat pengesahan berhubung perkara tersebut daripada pihak hospital.
  
Read More / Baca Lagi >>

PRU13: 40% calon muda, bukan Islam pertama kali guna simbol Pas

Posted: 25 Jan 2013 05:28 PM PST

KUALA TERENGGANU - Pas akan menampilkan lebih 40 peratus calon daripada golongan muda yang berusia 40 tahun ke bawah, di samping penambahan kerusi Muslimat dan menampilkan calon bukan Islam buat kali pertama dalam sejarahnya, pada Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13).
Ketua Penerangannya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, secara keseluruhannya lebih kurang 25 peratus calon muda itu adalah calon baru bagi parti itu.
Menurutnya, antara pembaharuan terbesar yang dibuat ialah menampilkan calon bukan Islam daripada Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP), atas tiket Pas dan menampilkan ramai calon Muslimat, sebagai pengiktirafan kepada golongan itu.
"Sebelum ini ada penyokong Pas yang bertanding tetapi mereka menggunakan lambing parti lain. Tetapi untuk PRU13 ini, Majlis Syura Ulama Pas sudah bersetuju untuk membenarkan non-Muslim mewakili dewan himpunan.
"Rasionalnya pemilihan calon bukan Muslim ini ialah mereka adalah calon daripada DHPP dan mereka sudah menerima prinsip-prinsip dasar perjuangan Pas. Selain itu, kita sudah semak latar belakang mereka dan jika elok dan mampu jadi pemimpin, kita pilih," katanya ketika ditemui Markas Pas Kuala Ibai di sini, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Siasat kes Sugumaran secara menyeluruh

Posted: 25 Jan 2013 05:25 PM PST

(Bilik mayat yang menempatkan mayat Sugumaran dikawal ketat)

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mendesak pihak Polis Di Raja Malaysia (PDRM) membuat siasatan menyeluruh dibuat ke atas kematian C. Sugumaran.

Kes ini telah menimbulkan polemik yang menggemparkan masyarakat ekoran terdapatnya dakwaan beliau dipukul semasa ditahan oleh pihak polis, kata Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Terdapat dakwaan daripada saksi yang melihat kejadian tersebut yang mendakwa mangsa dibelasah hingga mati dalam keadaan tangannya bergari.

Malah ada dakwaan saksi melihat pihak polis memijak leher Sugumaran serta membiarkan beliau dipukul oleh orang ramai.

Sekiranya dakwaan tersebut benar, kata Riduan, DPPM mempersoalkan apakah Standard Of Procedure (SOP) yang digunakan oleh pihak polis semasa menahan mangsa.

"Meskipun mangsa dikatakan mengamuk dan merosakkan harta benda awam, apakah itu suatu lesen untuk pihak polis membelasah atau membiarkan mangsa dibelasah sehingga mati?" soalnya.Read More / Baca Lagi >>

Tidak Pernah Lantik Paradiselink Urus Daftar PATI, KDN Di Gesa Jujur Dan Usah Terus Tipu Rakyat

Posted: 25 Jan 2013 05:16 PM PST

Belum pun habis cerita tentang projek IC di Sabah, kini heboh pula diperkatakan projek IC menjelang pilihanraya umum ke-13 di Semenanjung Malaysia. Walau pun ia cuba dinafikan oleh kerajaan, namun pendedahan demi pendedahan yang dibuat ternyata ribuan warga asing kini telah memiliki IC dan layak mengundi BN pada pilihanraya umum nanti. Kerajaan terutamanya Kementerian Dalam Negeri (KDN) beberapa kali cuba menafikan tentang adanya projek IC untuk memastikan BN terus kekalkan kuasa mereka kali ini, namun berbagai bukti dan pembongkaran terus dilakukan oleh rakyat yang prihatin. Tidak cukup dengan pendedahan mengenai begtiu ramai pengundi hantu pada daftar pemilih Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kini tersebar pula maklumat berkenaan projek mendaftar warga asing untuk mendapat IC bagi membolehkan mereka mengundi pada PRU-13 ini. Sebelum ini sudah banyak kali didedahkan isu berkenaan tetapi dianggap fitnah semata-mata oleh pihak yang berkenaan. Biar pun penyokong UMNO BN sendiri tahu begitu ramai warga asing mendapat kerakyatan bagi membolehkan mereka mengundi BN namun mereka masih  mahu berdolak dalih lagi. Terbaru, satu surat edaran berkenaan Pendaftaran dan Sesi Taklimat Khas oleh sebuah syarikat mendaftar warga asing iaitu Paradiselink Sdn Bhd yang berpejabat di Temerloh Pahang telah tersebar. Walau pun  Kementerian Dalam Negeri menjelaskan pihaknya tidak pernah melantik Syarikat Paradise Link/Linx Sdn. Bhd. atau mana-mana syarikat lain untuk menguruskan proses pendaftaran pendatang asing tanpa izin (PATI) atau menyediakan program khidmat imigran. Namun semua itu hanyalah sekadar alasan semata-mata   kerana rahsia dan modus operandi syarikat itu sebenarnya sudah lama diketahui umum. Cuma ia menunggu masa untuk didedahkan kepada rakyat. Maka, kini tibalah masanya yang paling sesuai!.
Read More / Baca Lagi >>

Pemilik banglo terkejut terima 28 surat PM tertera nama pengundi tidak dikenali..?? SPR kena jawap nie..!!!!

Posted: 25 Jan 2013 05:14 PM PST


Hannah (dua, kanan)
Hannah (dua, kanan) menunjukkan 28 surat mengandungi mesej politik BN dengan nama penerima berlainan yang dihantar ke alamat seorang pengundi di Petaling Jaya, dua minggu lalu.
 
SUBANG JAYA – Seorang pemilik banglo terkejut apabila 28 pucuk surat berbeza nama penerima yang mengandungi mesej tahun baru dan politik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dihantar ke rumahnya di Petaling Jaya.

Surat berkenaan didakwa mula diterima sejak dua minggu lalu tertera nama penerima yang langsung tidak dikenalinya.

Hairan dengan perkara itu, pemilik rumah berkenaan mengadukan perkara itu kepada Adun angkat Bukit Gasing, Hannah Yeoh Tseow Suan.

Hannah berkata, berikutan aduan berkenaan, pemeriksaan dilakukan menerusi senarai daftar pengundi suku tahun pertama 2012 dan hasil mengejutkan apabila mendapati 28 nama berkenaan didaftarkan di alamat pengadu.

Read More / Baca Lagi >>

SPR: Salah daftar pengundi bagi pihak orang lain...??

Posted: 25 Jan 2013 05:09 PM PST

Undang-undang tidak membenarkan seseorang itu didaftarkan sebagai pengundi tanpa pengetahuan mereka, kata Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata pemohon mesti menandatangani sendiri borang permohonan dan menyertaikan salinan kad pengenalan mereka.

Beliau mengulas dakwaan seorang bapa Tiruchelvam Vallipuram, yang mengadu nama anak perempuannya ada di daftar pemilih walaupun dia tidak pernah mendaftar.
Menurut Tiruchelvam, beliau mendapat tahu mengenai perkara itu apabila menerima kad ucapan Deepavali tahun lepas dari Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak, yang menandatanganinya sebagai pengerusi BN Selangor.

Ia juga mengandungi butiran pengundian untuk anak perempuan berusia 22 tahun itu, seperti daerah mengundi dan kawasan pilihan raya.

Sehubungan itu, Abdul Aziz meminta Tiruchelvam memberikan nama penuh dan nombor kad pengenalan anak perempuannya itu untuk membolehkan SPR menyemak borang permohonannya yang disimpan oleh suruhanjaya tersebut.

"Memang ada aduan seperti ini tapi sedikit saja, apabila ditunjukkan borang permohonan menjadi pengundi, baru mereka memahaminya (apa yang berlaku)," katanya dalam jawapan melalui SMS kepada Malaysiakini semalam.

"Eloklah SPR semak dulu untuk mengetahui kedudukannya. Kalau sah berlaku penipuan, boleh diambil tindakan yg lain, mungkin membuat laporan polis," katanya.

NEGERI UMNO PALING KUAT DIDUNIA SUDAH GOYAH TUNGGU REBAH

Posted: 25 Jan 2013 05:05 PM PST


Jelajah Merdeka Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim. Jalan Sagu, Taman Daya, Johor Baharu, malam tadi membuktikan yang Johor sudah tidak boleh lagi dinobatkan sebagai negeri UMNO paling kuat gagah perkasa didalam dunia.

Dulu apabila parti pembangkang mau membuat ceramah sambutan amatlah dingin sekali..

Itu dulu.. kini suasana sudah jauh berubah.

Ribuan rakyat tempatan sudah mula berjinak-jinak untuk mendengar pidato dan amanat yang disampaikan oleh para pemimpin Pakatan Rakyat terutamanya dari Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Rakyat sudah bertekad mau melakukan perubahan.. 56 tahun diberikan mandat dan amanah sudah dikira terlalu lama.

Dulu rakyat tiada pilihan.... kini pilihan yang terbentang luas didepan mata ternyata jauh lebih baik, mantap dan hebat dari UMNO, gagasan yang terdiri dari PAS/PKR/DAP dinamakan Pakatan Rakyat.

UMNO lahir di Johor Bahru.. maka rakyat mau kuburkan UMNO jua di Johor Bahru.. INS'YALLAH.

Clashes mark Egypt revolution anniversary

Posted: 25 Jan 2013 04:48 PM PST

Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz | Kuliah Jumaat 25 Jan 2013

Posted: 25 Jan 2013 08:29 AM PST

PRU13 : MASA DIA DAH TIBA UNTUK DIREHATKAN..!!!

Posted: 25 Jan 2013 07:59 AM PST


PRU13 : GST 6% JIKA BN TERUS BERKUASA SELEPAS PRU13..???

Posted: 25 Jan 2013 07:55 AM PST


Forum 'Kebebasan Akademik dan Hak' - Part 3

Posted: 25 Jan 2013 07:51 AM PST

PRU13 : SIRI FITNAH "SYAITAN DIKENALI" TELAH BERMULA

Posted: 25 Jan 2013 07:50 AM PST


Tiada ulasan: