Selasa, 29 Januari 2013

.

.


"R" Cabar Awang Adek Berdebat Isu Royalti

Posted: 29 Jan 2013 03:10 AM PST

SENYUM TEATARIK                                                                                                       

Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak Dan Gas Ke Kelantan (Royalty) telah menghantar surat rasmi mencabar Timbalan Menteri Kewangan Awang Adek Hussein untuk berdebat berhubung royalti petroleum yang sepatutnya diterima oleh Kelantan sebagai negeri pengeluar minyak.

Kepala surat "R" dituju kepada Awang Adek.
Surat yang bertarikh 15 Rabiluawal 1434H bersamaan 27 Disember 2013 itu (saya kira tersilap) telah dihantar kepada Awang Adek di tiga alamat, satu di Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP), Kota Bharu di pejabat Umno Kelantan dan di pejabat Awang Adek di Putrajaya bagi mengelakkan ianya tidak diterima Awang Adek.

"R" memberi kelonggaran kepada Awang Adek untuk menentukan tarikh debat.

"Mengambil penghormatan YB Datuk sebagai anggota Kabinet Malaysia yang semestinya terlalu sibuk jadi pihak kami bersedia mengosongkan jadual pada tarikh dan masa yang YB Datuk tetapkan sendiri bagi menjayakan program debat tersebut," demikian antara kandungan surat berkenaan.

Surat itu ditandatangani oleh Setiausaha R Kelantan Mohd Hisyumuddin Ghazali.

Pihak "R" juga menetapkan tajuk debat; Royalti Atau Wang Ehsan - Demi Rakyat Kelantan."R" memberi tempoh lima hari untuk Awang Adek menjawab surat berkenaan.

Mungkin sedikit malang kalau surat yang diemailkan kepada saya itulah juga dihantar kepada Awang Adek menyebabkan menteri itu tidak akan membalasnya kerana tarikhnya masih jauh kira-kira 11 bulan lagi. Keadaan ini tambah buruk kalau Awang Adek jahil takwim Islam. "R" diharap perbetulkan tarikh surat berkenaan dan dihantar semula kepada Awang Adek. [wm.kl.7:04 pm 29/01/13]

PAS Kelantan Perlu Gugurkan 20 Wakil Rakyat Sebagai Calon

Posted: 28 Jan 2013 10:51 PM PST

ANALISA                                                                                                                                 

Abduh: tanding Pasir Mas?
Demi mengemukakan satu barisan calon yang berkualiti dan mantap ke arah mewujudkan sebuah kerajaan berwibawa selepas pilihan raya umum akan datang (insyaAllah) PAS Kelantan perlu menggugurkan 20 hingga 23 orang wakil rakyatnya dari terus menjadi calon.

Adalah dibimbangi kalau PAS tidak bersedia menggugurkan wakil-wakil rakyat ini ia bakal mempengaruhi pengundi untuk tidak memilih PAS dalam pilihan raya akan datang. Mereka ini perlu digugurkan kerana beberapa sebab dan faktor.

Antaranya, kerana menghadapi masalah kesihatan kronik, mengalami kes-kes peribadi, (mini skandal) kurang berprestasi sebagai wakil rakyat parti memerintah dan sudah lebih dari dua penggal menjadi Adun atau tidak kurang tiga kali bertanding dalam pilihan raya.

Sekiranya PAS ataupun Pesuruhjaya PAS negeri Nik Abdul Aziz Nik Mat merasa berat hati untuk membuat pertukaran kerana pertimbangan-pertimbangan tertentu, setidak-tidaknya 15 wakil rakyat yang ada sekarang perlu digugurkan tanpa berkompromi. Mereka ini diklasifikasikan berhadapan degan masalah boleh menjejaskan peluang PAS untuk memenangi 2/3 kerusi di DUN Kelantan.

Sallahudin: balik negeri.
Dalam pilihan raya umum ke-12 lalu PAS mendapat 38 kerusi DUN dan tujuh kerusi Parlimen. Kerusi-kerusi parlimen ialah; Kota Bharu, Kuala Krai, Rantau Panjang, Tumpat, Pasir Puteh, Pengkalan Chepa dan Bahcok. Pasir Mas PAS serahkan kepada Inchek Ibrahim Ali. Tiga lagi kerusi parlimen milik PKR, Ketereh, Machang dan Tanah Merah manakala dua dimenangi UBN, Gua Musang dan Jeli.

Dari 20 orang wakil rakyat tadi ia meliputi dari semua kawasan Parlimen, dengan kedudukannya tiga Pasir Puteh dan Kota Bharu, masing-masing dua Rantau Panjang, Pasir Mas, Tanah Merah dan Bachok dan satu masing-masing di Ketereh, Jeli, Kuala Krai, Machang dan Pengkalan Chepa.

Sekiranya PAS akan melakukan pengguguran, sekurang-kurang 15 wakil rakyat, ini bermakna PAS akan mendapat 17 ADUN baru dalam pilihan raya akan datang. Dua kerusi lagi yang tidak melibatkan pengguguran wakil rakyat dijangka di Bunut Payung dan Tendong. Tendong wakilnya meninggal. Manakala sekiranya benar PAS akan mengambil alih kerusi Pengkalan Kubur ia menjadikan 18 muka baru.

Kerusi Pengkalan Kubur yang diberikan kepada PKR besar kemungkinan ditarik balik kerana kegagalan parti berlambangkan mata itu berkerjasama sesama sendiri di Pengkalan Kubur.

Dalam kelompok 18 muka baru itu PAS bolehlah mengenal pasti calon-calon yang berktrampilan di dalam berbagai bidang; iktisad, hubungan luar, pelancongan, perdagangan, pertanian, politik, sosial dan sebagainya untuk dipilih menjadi anggota Majlis Mesyuarat Negeri (Exco).

Bagaimana pun sangat afdal bagi PAS sekiranya parti itu mampu untuk menukar 20 hingga 23 orang Adun bagi digantikan dengan muka baru. Pertukaran lebih separuh itu akan memberi gambaran PAS Kelantan benar-benar bersedia untuk melakukan perubahan dari segi kepimpinan dan juga persiapan bagi memperbaiki kelemahan pentadbiran sebelum ini khasnya di barisan anggota Exco Kelantan. Pertukara itu juga bakal merombak struktur parti di peringkat kawasan kerana selalunya wakil-wakil rakyat menjadi pemimpin utama dalam parti dan kedudukan mereka terlalu lama.

Perubahan besar itu juga menunjukkan komitmen dan iltizam Nik Aziz begitu serius bagi meletakkan kerajaan Kelantan sebagai kerajaan contoh dalam Pakatan Rakyat. Belum pernah berlaku dalam sejarah PAS membuat rombakan calon-calonnya lebih 50% dan apakah kali ini bakal dicatat Nik Aziz?

Sehingga hari ini saya difahamkan nama wakil-wakil rakyat yang dicadang untuk dilakukan pertukaran sudah pun sampai ke pengetahun Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Pesuruhjaya PAS Kelantan. Dipercayai tokguru sedang menghalusi dan melihat implikasi dari segala aspek jika pertukaran hendak dilaksanakan. Beliau dikatakan tidak menolak cadangan berkenaan dan sedia menerima input nuntuk tujuan itu.

Dalam pada itu sebahagian besar ahli parlimen PAS juga dijangka akan bertukar wajah. Yang sudah hampir pasti ialah untuk kerusi Pengkalan Chepa (Abdul Halim Abdul Rahman), Kubang Kerian (Sallahuddin Ayub), Bachok (dia tu) dan Kota Bharu (Wan Abdul Rahim Abdullah). Sallahuudidn di pindah ke Johor manakala 'dia tu' tiada dalam senarai calon PAS. Wan Abdul Rahim dan Abdul Halim dikatakan sedia untuk berundur. Lainnya kerusi Pasir Puteh (Muhammad Hussein) juga dikatakan akan bersalin wajah.

Di kerusi Parlimen Pasir Mas PAS sudah tentu akan mendapat muka baru. Kerusi yang digadaikan kepada Ibrahim Ali tanpa ditebus itu akan diambil balik dan PAS mengura-urakan akan menurunkan Timbalan Dewan Pemuda PAS Pusat, Nik Mohamad Abdul Nik Aziz untuk bertanding di situ.

Jika ini berlaku seperti mana dirancangkan, hanya Siti Zailah Yusuf (Rantau Panjang), Kamaruddin Jaafar (Tumpat) dan Dr Mohd Hatta Ramli (Kuala Krai) saja ahli parlimen dijangka tidak berubah tempat.

Menyentuh mengenai kemungkinan PAS tidak dapat menukar kesemua 20 orang wakil rakyat yang patut dibersarakan ialah kerana masalah pengganti. Di kawasan-kawasan tertentu tidak ada orang atau pengganti yang setanding dengan wakil rakyat yang ada kini. Ketiadaan tokoh ini menyebabkan PAS tidak ada pilihan lain selain mengekalkan yang sedia ada.

Beberapa kerusi yang tiada tokoh pengganti antara Air Lanas (Jeli), Kota Lama (Kota Bharu) Demit (Kota Bharu), Chetok (Pasir Mas), Perupok (Bachok), Tanjung Mas (Kota Bharu). [wm.kl.2:50 pm 29/01/13]

Tamrin Tempelak Brua Umno

Posted: 28 Jan 2013 05:30 PM PST

BERITA SINGAKAT                                                                                                              

Semalam anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Ghaffar Baba, Tamrin menempelak para brua Umno yang tidak habis menakut-nakut orang Melayu khasnya di kampung dengan menimbulkan cerita-cerita yang tidak masuk akal kerana terdesak untuk menang dalam pilihan raya.

Tamrin sedang menyampaikan ceramah.
Kata Tamrin, Umno menerusi agensinya sanggup memperbodoh-bodohkan orang Melayu sampai sanggup menengelamkan fakta yang ada di depan mata mereka.

Misal kata beliau, boleh agen Umno bercerita kepada orang Melayu kampung sekiranya Pakatan Rakyat menang lagi di Pulau Pinang negeri itu akan terus menjadi milik Cina, hari ini pun dakwa mereka DAP sudah berkuasa apabila Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri.

Dengan nada lelucoh Tamrin menyebut satu persatu bekas-bekas Ketua Menteri Pulau Pinang sebelum ini; katanya KM Pulau Pinang pertama ialah Wong Pow Nee (1957 - 1969) ialah seorang berbangsa Bugis, yang kedua Lim Chong Eu (1969 - 1990) soorang berbangsa Jawa, ketiga Koh Tsu Khoon (1990 - 2008) berbangsa Bajau.

"Hanya kini baru Lim Guan Eng baru berbangsa Cina," sinis Tamrin.


"Saya hairan dengan Umno dan agen-agennya ini masakan buta sejarah begitu teruk sekali," katanya sambil disorak oleh para hadirin. Tamrin membuat senikal itu semasa berceramah di Padang Bola Rejang Setapak malam tadi. Tambah beliau lagi memang patut kalau kita hantarkan mereka ini ke sekolah semula dari Tadika hingga ke IPTA untuk mengenalkan mereka dengan sejarah dan fakta-fakta yang direkod.

Tambah beliau lagi, Umno dan agennya boleh memberi tahu apa saja yang tak tersaul dek akal kepada orang ramai, tetapi orang tidak akan mempercayainya. "Umno boleh mengadu dombkan rakyat, membuat fitnah dan sebagainya, tetapi rakyat akan menolaknya, percayalah tuan-tuan, kerana rakyat sudah naik muak," kata Tamrin lagi.

Bekas Exco Pemuda Umno yang kini sudah menjadi ahli PAS seumur hidup itu dan menjadi penceramah paling popular juga memuji Ketua Menteri Pulau Pinang hari ini, Lim Guan Eng kerana telah membantu dalam pengembangan Islam di negeri itu di mana jumlah bantuannya lebih banyak berbanding dengan bantuan yang diperuntukan oleh kerajaan BN di mana Umno bersekongkol sekali sebelum ini.

Beliau lantas menyebut angka-angka yang diperuntukkan oleh kerajaan Pulau Pinang untuk institusi agama di negeri itu berbanding dengan sebelum ini.

Peruntukan berkaitan hal ehwal agama Islam semasa BN sejak 55 tahun lalu, RM25.7 juta (2008) sekarang di zaman DAP sebanyak RM33.2 juta (2009), RM38.9 juta (2010), RM45.7 juta (2011) dan RM64.03 juta (2012).

Saguhati tahunan untuk KAFA, di zaman BN sebanyak RM659,000.00 (2008) di zaman Pakatan Rakyat RM879,000.00 (2009), RM913,200.00 (2010), RM900,000.00 (2011) dan RM900,000.00 (2012).

Yang paling mendukacitakan katanya ialah peruntukan tambahan tahunan untuk sekolah rendah Rakyat (SAR) kosong di zaman BN, manakala di zaman DAP atau Pakatan Rakyat lebih RM4 juta.

Begitu juga degan sumbangan dan pengikhtirafan al Hafiz, ehya ramadhan dan program bulanan al Quran tidak pernah wujud dan ada peruntukan di zaman BN tetapi kini diwujudkan dan diberikan peruntukan di zaman DAP.

Fatka yang ada dihadapan kita tidak boleh disembunyikan begitu saja dan rakyat sudah celik maklumat. Kerana itu katanya, baginya Umno kini sudah kehilangan kompas untuk mencari arah dan jalan bagaimana untuk kekalkan kuasa.

"Tidak perlu hairan tuan-tuan kalau Allah hendak tarik kuasa dari sesuatu puak dan kumpulan itu ia akan berlaku dengan sendiri, salah satu caranya ialah mereka akan melakukan sesuatu yang boleh menjejaskan diri mereka sendiri," katanya sambil menekannya apa dilakukan Umno kini adalah menjelaskan mereka akan kehilangan kuasa selepas pilihan raya umum nanti.

Majlis malam tadi adalah anjuran bersama NGO Pahlwan bagi membantu calon Pakatan Rakyat bagi parlimen Setiawangsa dalam piliha raya umum nanti. Dalam pada itu adalah elok kalau PKR yang diperuntukan kerusi berkenaan tidak lagi mencalonkan bekas calon sebelum ini Ibrahim Yaacob kerana kurang wibawa dan tidak mesra rakyat.

Ada juga yang berpandangan kerusi Parlimen patut diserahkan kepada PAS kerana PAS mempunyai calon berwibawa untuk diletakkan di situ. [wm.kl.9:02 am 29/01/13]

Pengguguran TP PAS Perkara Biasa

Posted: 28 Jan 2013 04:48 AM PST

MENYELAK DIRI                                                                                                           

Pengguguran bekas timbalan presiden PAS, dari menjadi ahli Majlis Syura Ulama tidak perlu diberi ulasan panjang. Pemecatan itu adalah perkara biasa. Seperti mana kata Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat suami isteri pun bercerai jadi pengguran itu adalah perkara biasa.

Orang PAS tidak perlu menangis dan bersedih, apa lagi tercabut kain, terimalah semua itu sebagai takdir. Cuma ingat satu sahaja, PAS adalah sebuah jemaah dan bukan milik individu. PAS lebih besar dari sesiapa hatta Nik Aziz. Siapa pun dia namun jemaah mengatasi segala-galanya.

Seorang pergi meninggalkan PAS ribuan yang memasukinya. Selagi PAS tetap atas perjuangan asal ia tetap menjadi pilihan. Jangan ambil kira yang melarikan diri kerana mereka mengejar sesuatu yang PAS tidak dapat berikan kepada mereka. Ini sudah terbukti sejak penubuhannya tahun 1952 PAS terus membesar dan disokong hingga apa yang wujud hari ini.

Justeru isu bekas timbalan presiden itu hanya sebesar tahi cicak terpotong dua saja.

Sebelum ini pun ramai yang diambil tindakan dan kerana itu mereka terus berjauhan dengan PAS malah ada yang menghentam dan memaki hamu PAS dari belakang. Itu biasa. Dan PAS tidak pun terjejas apa-apa. Sebab apa, yang diperkirakan orang ialah PAS bukan orangnya.

Dalam kes bekas timbalan presiden itu, ianya jelas. PAS telah memberi beberapa kali peringatan tetapi dia terus dengan keputusan dan kepercayaannya. Siapa yang boleh memujuk atau menahan dia? Dia bukan seorang budak yang perlu diberi tunjuk ajar. Dia menjadi ahli Parlimen PAS dua kali. Dia juga pernah menjadi timbalan presiden dua penggal, jadi dia berada di tempat paling tinggi. Tidak bererti bila sudah sampai ke tempat itu dia berada di pihak benar, tidak.

Sesuatu yang mungkin dia tidak sedar bahawa kemenangan dia untuk jawatan timbalan presiden PAS dulu bukan atas kredibilitinya. Kemenangan itu adalah kerana strategi politik. Inilah yang salah ditafsirkan oleh beliau sehingga beliau merasakan dia lebih berhak untuk menjadi timbalan presiden kemudian dia merasakan berpengaruh.

Saya akan menceritakan detik-detik awal bagaimana dia dicalonkan untuk mencabar Allahyarham Hassan Shukeri untuk merebut jawatan timbalan presiden yang ditinggalkan oleh Abdul Hadi Awang selepas ketiadaan Allahyarham Fadhil Mohd Noor. Ramai mungkin yang tidak tahu cerita di sebalik ini. Dan dia juga tidak insaf apa yang berlaku di sekitar dirinya.

Orang PAS perlu mengucap selamat berjuang dalam wadah baru kepada beliau. Kalau dia memilih Umno itu adalah pilihan yang tepat baginya bila dilihat kepada karektor dan juga pembawaannya. Angkatlah tangan dan berdoalah semoga dia berjaya dengan caranya sendiri. Mereka yang kekal dalam PAS hendaklah istiqamahkan perjuangan. [wm.kl.8:47 pm 28/01/13]

Tiada ulasan: