Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Hudud : Fathul Bari nak ajar Soi Lek mengenai Islam Hudud ..

Posted: 16 Aug 2012 08:23 PM PDT

SHAH ALAM - Sekretariat Ulama Muda Umno (Ilmu) mempersoalkan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang risau berlaku ketidakadilan kepada bukan Islam sekiranya hukum hudud dijalankan.

Pengerusinya, Fathul Bari Mat Jahaya berkata, sekiranya Soi Lek tidak yakin dengan pelaksanaan hudud, beliau bersedia untuk membantu beri penjelasan.

"Malah, saya juga sedia dijemput untuk menerangkan hukum Islam dan hudud kepada pemimpin bukan Islam yang lain seperti Pengerusi DAP, Karpal Singh, Lim Kit Siang atau Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

"Mereka perlu faham hudud bukan isu politik dan biarkan ia keluar dari kepompong politik," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurutnya, jika bukan Islam tidak menerima hudud, mereka perlu buat analisa terlebih dahulu dan alasan penolakan hukum itu.

Beliau menegaskan, pihaknya telah memberikan penjelasan secara berterusan mengenai perkara tersebut malah, pernah berdiskusi bersama Soi Lek tahun lalu.

 "Saya pernah membincangkan perkara ini dengan Soi Lek dan mendapati beliau melakukan analisa awal sebelum berdebat.

"Namun, analisa itu tidak mencukupi kerana tidak secara terperinci sebaliknya ia perlu diperjelaskan ke peringkat seterusnya, " katanya.

Fathul Bari berkata, sekiranya kita boleh menerima demokrasi dari Yahudi, mengapa hudud ditolak sedangkan ia hukum Islam.

Kejadian aneh : Kubur Seorang Petani Bercahaya Sehingga Ke Langit |

Posted: 16 Aug 2012 08:30 AM PDT

Suatu kisah yang diceritakan dalam tazkirah ramadhan di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu yang sangat mengharukan dan bisa menitis air mata.
Cintakan Al-Quran, Kubur Bercahaya Hingga Ke Langit
Seorang lelaki melewati sebuah kawasan perkuburan di suatu malam yang kelam dan sunyi. Tiba-tiba ia terpandang suatu cahaya yang terang benderang muncul dari sebuah kubur, dan terus menjulang ke langit. Dia merasa sedikit ketakutan dan berdebar.
Terpegun dan kaku melihat kejadian itu. Dia terfikir kemungkinan kubur ini adalah kubur seseorang yang sangat istimewa. Samada ia seorang waliyullah atau ulamak atau orang soleh yang istimewa kedudukannya di sisi tuhan. Diambilnya sebatang kayu lalu dipacak di atas kuburan yang bercahaya itu.
Keesokannya lelaki itu datang lagi kekawasan perkuburan itu dengan ditemani orang kampung. Beliau ingin menyelidiki dan ingin mengetahui kubur siapakah yang sangat ajaib itu. Apakah seorang tuan guru atau waliyullah atau alim ulamak atau orang soleh yang terkenal?.
Bila bertanya kepada orang kampung, mereka kehairanan kerana apa yang mereka ketahui dan pasti ini adalah kubur seorang lelaki tua, yang pernah mendiami sebuah pondok dihujung kampung bersama istrinya. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut , lelaki itu berkunjung kerumah simati dan bertemu dengan isteri simati lalu menceritakan keajaiban yang dilihat diperkuburan suaminya.
Kubur Bercahaya Sehingga Ke Langit
Gambar Sekadar Perhiasan
Anehnya isteri simati terkejut dan kehairanan. Dia sangat mengenal suaminya. Suaminya bukan siapa-siapa . Suaminya seorang petani kecil. Bukan seorang kiyai, bukan seorang ahli ibadat, bukan orang soleh, apa lagi bukan imam, bukan muazzin, bukan guru quran. Malah suaminya tidak pandai membaca quran dan dia tidak pernah mendengar suaminya membaca quran. Hal ini benar-benar menimbulkan kehairan kepada lelaki tersebut dan isteri simati.
Akhirmya lelaki itu bertanya apakah perkara-perkara anih yang simati selalu lakukan dalam kehidupan sehari-harinya. Akhirnya isteri simati teringat suatu perkara yang selalu dilakukan oleh si mati, setiap kali sebelum tidur pada setiap malam. Katanya , setiap malam sebelum tidur suaminya akan mengambil wudhu, kemudian masuk di dalam suatu bilik lalu diambilnya alqur'an di atas rak, lalu dicium dan dipeluknya dengan penuh kecintaan dan kasih sayang.
Ia akan duduk dan membelek alqur'an itu sehelai demi sehelai seperti sedang membaca, sedangkan ia seorang yang buta alqur'an. Dia akan meraba-raba ayat-ayat qur'an itu dengan tangannya , seolah-olah sedang menyentuh dan mebelai sesuatu yang sangat dikasihi. Tambah isteri simati lagi, ia pernah mendengar rintihan dan esakan tangis suaminya yang sangat sedih, mendayu-dayu dengan penuh penyesalan.
"Tuhanku! ampunkanlah aku kerana aku tidak mampu membaca kalimah mu. Janganlah engkau hukum aku di atas kebodohanku ini." "Wahai Kalam Allah, maafkan kesalahan ku. Aku tidak mampu membaca kalimah mu. Aku tidak dapat bersahabat dengan mu.
Aku tidak dapat memahami mu. Tapi aku sangat mengasihi mu. Aku sangat mencintaimu. "Wahai Kalamullah, jangan lah engkau mendakwa aku, jangan engkau menuduh aku dihadapanTuhan diakhirat nanti". Cerita isteri simati lagi. Kadang-kadang suaminya tertidur di dalam bilik itu ditemani alqur'an buah hati kesayangannya.
Begitulah suaminya setiap malam sebelum tidur. Lelaki itu meminta untuk melihat alquran kesayangan suaminya itu. Benar dan sangat mengharukan apabila ia melihat naskah yang mulia itu kelihatan lusuh, helaian-helaiannya kelihatan selalu dibelek berkali-kali. Dan ada bekas-bekas airmata di kertasnya ,tanda seseorang sering menangis berjurai airmatanya tatkala membuka lembaran yang maha suci ini.
Pastinya lelaki ini sangat mulia peribadinya. Hatinya telah bersatu dengan ruh alqur'an. Dia sangat mengasihi kalimat tuhan dengan sesungguhnya. Bererti ia mengasihi tuhan dengan seluruh jiwa dan raganya. Marilah kita menghidupkan alquran di dalam masjid kita, di dalam rumah kita, di dalam diri kita, sepanjang bulan ramadhan, bulan pengampunan ini. Perkisahan ini ditulis dan disesuaikan semula untuk bacaan semua -tranungkite-

Nasha kecewa tak dapat jawatan - Khalid

Posted: 16 Aug 2012 06:57 AM PDT


August 16, 2012




SHAH ALAM, 16 Ogos — Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad, hari ini berkata, kenyataan yang dikeluarkan Nasharuddin Mat Isa berhubung PAS perlu keluar Pakatan Rakyat (PR) jika DAP terus menentang pelaksanaan hukum hudud adalah disebabkan rasa kecewa beliau yang gagal melihat parti Islam itu bergabung dengan Umno.
Menurut Khalid, bekas timbalan presiden PAS itu berkemungkinan mengharapkan impak yang besar daripada cadangan penggabungan PAS-Umno kerana beliau mungkin akan beroleh jawatan yang tinggi sekiranya penggabungan itu berjaya.
Khalid Samad: "Nasharuddin mungkin kecewa kerana PAS tidak mahu bergabung dengan Umno." — Foto fail
"Nasharuddin ini mungkin kecewa kerana PAS tidak mahu bergabung dengan Umno. Kalau penggabungan itu berjaya mungkin dia mengharapkan akan dapat menjawat jawatan tinggi, mungkin jawatan di Kabinet," kata Khalid.

Tambah Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor itu lagi, kenyataan Nasharuddin itu dilihat berkisar berkenaan hudud, dan beliau turut menggesa Nasha agar melihat kembali kepada kenyataan Umno yang turut menolak hudud sebelum ini.
"Dia kata PAS perlu keluar PR kerana DAP tak terima hudud, adakah Umno menerima hudud?" soal Khalid lagi.
"Nasharuddin sengaja menimbulkan isu ... dan mungkin itulah dia lihat (peluang) terlepas dan pada masa yang sama dia pun kecewa kerana dia kalah dalam pertandingan merebut jawatan timbalan presiden.
"Dan ini menyebabkan dia tidak seperti dulu dan dia memang nampak semakin rapat dengan pimpinan umno walaupun di parlimen," jelas Khalid lagi.
Nasharuddin  sebelum ini pernah mencetuskan kontroversi  ekoran menyokong cadangan pembentukan kerajaan perpaduan Umno-PAS sehingga menimbulkan rasa kurang senang kepada Mursyidul Am parti komponen PR itu, Datuk Nik Aziz Nik Mat.
Ketika Muktamar Agung PAS tahun lepas, Nasharuddin juga gagal mempertahankan jawatan timbalan presiden dan tewas kepada Mohamad Sabu.
Nik Aziz juga sebelum ini berkata adalah lebih baik bagi Nasharudin meninggalkan PAS daripada menimbulkan masalah kepada parti.
Jelas Khalid lagi, keputusan sama ada nasib Nasharuddin bakal menjadi seperti Adun Gombak Setia Datuk Dr Hasan Ali juga tidak berasas, kerana dalam PAS, keputusan itu adalah hak individu.
"PAS bukan parti yang akan menentukan nasib sama ada nak pecat, lucut jawatan ahlinya, terpulang kepada mereka sendiri," tambah Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu lagi.
Dr Hasan Ali sebelum ini telah dipecat keanggotaan daripada PAS  kerana dikatakan mempunyai matlamat yang berbeza dengan perjuangan parti.

Datuk Seri Jaafar ...polis dok cari hang, jangan nak menyorok laaaa

Posted: 15 Aug 2012 11:10 PM PDT

SHAH ALAM: [JENAYAH] Polis sedang mencari seorang ahli perniagaan bergelar 'Datuk Seri' dan anak lelakinya bagi membantu siasatan kes seorang peniaga minuman mati dibelasah sekumpulan lelaki di sebuah tapak perniagaan di kawasan Downtown, The Mines, Seri Kembangan awal pagi Isnin lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah, berkata ahli perniagaan itu ialah Jaafar Shaari, 50, alamat terakhir di No 3, Jalan P11 K/12, Presint 11, Putrajaya dan anaknya Ahmad Jiwari @ Wari, 23, alamat terakhir di Lot 141, Kampung Pedas Hilir, Jalan Kundur, Pedas, Negeri Sembilan.
"Polis meminta kedua-dua mereka tampil untuk membantu siasatan," katanya di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini, hari ini.


Difahamkan kejadian kira-kira jam 2 pagi itu berlaku selepas mangsa Azhari Sidek, 44, mengambil sebuah meja usang ditinggalkan di kaki lima tempat kejadian sebelum diletakkan berhampiran gerai miliknya.


Bagaimanapun, tindakan mangsa itu tidak disenangi seorang lelaki dikatakan menjalankan perniagaan di kawasan sama yang mendakwa meja berkenaan miliknya hingga berlaku pergaduhan.

Menurut adik angkat mangsa yang enggan mahu dikenali, lelaki terbabit memanggil beberapa rakannya untuk membelasah abangnya akibat rasa tidak puas hati itu.

Sementara itu, Tun Hisan berkata, seorang suspek lelaki tempatan ditahan bagi membantu siasatan kes rogol dan bunuh seorang pekerja kilang perempuan berusia 19 tahun di sebuah unit flat di Jalan Taming 2, Taming Jaya dekat Balakong Isnin lalu.
Beliau berkata, suspek berusia 26 tahun yang ada ikatan kekeluargaan dengan mangsa ditahan pada jam 2 petang berdekatan Jalan Semenyih, Kajang, semalam.

"Siasatan mendapati suspek bekerja di kilang yang sama dengan mangsa," katanya.

Dalam kejadian Isnin lalu, mayat Sabturiah Faisal, 19, yang berasal dari Kampung Merotai Besar dekat Tawau, Sabah dijumpai dalam keadaan terlentang di dalam bilik tidurnya oleh abang ipar mangsa pada jam 7 malam.

Mengikut laporan media, polis yang menyiasat mayat mangsa mendapati ada kesan lebam pada leher, perut, dan tangan kanan anak ketujuh daripada 12 beradik itu.

Difahamkan, polis turut menemui kesan tompokan air mani di bilik mangsa dan mengesyaki gadis itu menjadi mangsa rogol oleh individu yang dikenalinya. - BERNAMA

# menyorok - sembunyi

MS : Pada sesiapa yang tahu mana dua beranak ni dok menyorok, harap dapat hubungi balai polis berhampiran.
(Gua pun Jaafar, umur pun lebih kurang la  ....  tapi bukan Datuk Seri la.... hahahahaha)

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kesalahan d Hari Raya - Ustaz Kazim (TH Filem)

Posted: 16 Aug 2012 09:48 PM PDT

Somalis look to move beyond conflict scars

Posted: 16 Aug 2012 09:41 PM PDT

Today in History for August 17th

Posted: 16 Aug 2012 09:41 PM PDT

Injured Syrians flee to Turkey

Posted: 16 Aug 2012 09:38 PM PDT

Malaysia mungkin mengalami ekonomi dwi-kelajuan, kata penganalisis

Posted: 16 Aug 2012 09:37 PM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Ogos - Menghairankan suku kedua kukuh bagi pertumbuhan ekonomi Malaysia walaupun eksport yang lemah sebahagian besarnya disebabkan kepada penimbal projek pembinaan yang berterusan dan peningkatan perbelanjaan disebabkan oleh kenaikan gaji penjawat awam dan pemberian wang tunai dari kerajaan, kata pakar ekonomi, boleh menunjukkan kepada pertumbuhan tidak sekata pada bulan-bulan akan datang.
Prestasi baik Produk Dalam Negera Kasar (KDNK) iaitu pertumbuhan sebanyak 5.4 peratus berbanding ekonomi didorong oleh faktor luaran seperti Singapura yang meningkat hanya pada1.9 peratus pada suku kedua kerana ketidaktentuan global terus menekan permintaan dalam ekonomi Barat.
Manakala pertumbuhan permintaan domestik di negara ini dipercepatkan kepada 13.8 peratus pada suku kedua daripada 9.7 peratus pada suku pertama, eksport bersih merosot sebanyak 36.2 peratus dalam tempoh yang sama.
Read More / Baca Lagi >>

CAWP: 'RM17.2j fi pengarah Puncak Niaga satu kegilaan'

Posted: 16 Aug 2012 09:31 PM PDT



 
Gabungan Menentang Penswastaan Air (CAWP) menyifatkan bayaran RM17.2 juta yang dibuat oleh Puncak Niaga Holdings Bhd sebagai fi pengarahnya, sebagai satu "kegilaan", terutama ketika syarikat itu mengalami kerugian dan mendakwa perkhidmatannya pula tidak memuaskan.

NONEPenyelaras CAWP, Charles Santiago (kiri) mendakwa bahawa pengurusan atasan syarikat itu, yang merupakan syarikat induk
kepada syarikat pembekal air Selangor, - Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) - menikmati imbuhan tidak kira berapa banyak kerugian yang dialami oleh syarikat tersebut.

Beliau mengulas laporan Malaysian Business mengenai senarai 50 pengarah yang menerima bayaran tertinggi, dengan Puncak Niaga di tangga ke-16, dengan membayar seorang pengarahnya antara RM8.35 juta dan RM8.4 juta tahun lepas.

Senarai telah disediakan berdasarkan laporan tahunan syarikat berkenaan. Identiti pengarah Puncak Niaga yang menerima imbuhan tertinggi itu tidak dinyatakan dalam laporan tersebut.Read More / Baca Lagi >>

Sunah dan adab menyambut hari raya

Posted: 16 Aug 2012 09:26 PM PDT


Eid al-Fitri atau Hari Raya Fitrah adalah hari yang disyariatkan umat Islam menyambutnya sebagai hari bergembira dan bersyukur di atas nikmat yang Allah SWT anugerahkan kepada hamba-Nya yang berjaya melakukan ibadat pada bulan Ramadan.Oleh itu untuk mendapatkan kesempurnaan sambutan ini, hendaklah mengikut panduan sunnah Rasulullah SAW menyambut Hari Raya, antaranya ialah;
1. Mandi sebelum keluar menunaikan solat Hari Raya.
Imam Malik meriwayatkan: "Sesungguhnya Abdullah bin Umar akan mandi pada pagi hari Raya al-Fitri sebelum beliau keluar ke tempat solat hari raya."
Al-Imam al-Nawawi menyebut para ulama‟ telah bersepakat atas sunatnya mandi untuk solat hari raya.
2. Makan sebelum keluar untuk menunaikan solat hari raya 'Eid al-Fitri dan untuk 'Eid al-Adha makan selepas solat.
Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Anas bin Malik katanya: "Sesungguhnya Rasulullah SAW tidak keluar pada pagi hari Raya al-Fitri, sehinggalah Baginda makan terlebih dahulu beberapa biji tamar dan baginda memakannya dalam jumlah yang ganjil." [HR Al-Bukhari: 953].
Read More / Baca Lagi >>

Hati-Hati : Wang palsu berleluasa..!!!

Posted: 16 Aug 2012 09:22 PM PDT



Jika ada individu yang ingin menukar atau membeli barangan menggunakan wang kertas RM50 dan RM100, anda perlu berhati-hati kerana ia mungkin wang palsu.Kegiatan urus niaga wang palsu kini dilaporkan semakin berleluasa di gugusan Felda Bandar Tun Razak melibatkan Felda Keratong 1 hingga 5, di sini, sejak lebih sebulan lalu.Buktinya, kebanyakan peniaga yang terdiri daripada pengusaha stesen minyak, kedai tambah nilai dan peniaga pasar mini di Bandar Tun Razak, menerima wang palsu tersebut daripada pelanggan.
Peniaga mendakwa, wang kertas RM10, RM50 dan RM100 itu dikesan seakan-akan telah difotostat semula berdasarkan pada ciri-ciri keselamatan pada permukaan wang tersebut.
Seorang peniaga pasar mini, Mohamad Rozali Hassan, 42, berkata, wang palsu itu dikesan melalui mesin pengimbas wangnya selepas menerima wang palsu daripada pelanggan yang membeli barang di kedainya.
Menurutnya, wang palsu itu bukan saja tidak menampakkan ciri-ciri keselamatan, malah kertasnya juga lebih lembut seakan-akan kertas A4 serta dakwatnya mudah kembang dan lusuh.
"Sudah empat kali saya menerima wang kertas palsu. Kali pertama saya menerima wang kertas palsu RM10, dan kali kedua juga saya terima wang kertas RM10.
Read More / Baca Lagi >>

No happy ending for rape victim

Posted: 16 Aug 2012 09:15 PM PDT

Jeswan Kaur
When the Court of Appeal decided it was "right" to allow national bowler Noor Afizal Azizan to walk free from his five-year jail term for committing statutory rape three years ago, the court did what the women's groups have always feared – the court's chauvinistic attitude resulted in the demise of justice for the rape survivor concerned.Many a times, rape survivors who manage to muster the courage and drag their perpetrators to court are left disappointed after their cases are thrown out due to lack of evidence or worst still, because the presiding judge has a sexist mindset or he or she failed to understand the issue of rape.
In the present case, the court's failure to execute justice has proved that the judiciary needs to be cleared of such minds who manipulate justice for the sake of personal convictions.
A real shame that the judges allowed a rapist to roam free all because they think the perpetrator, Noor Afzal, has a bright future as a bowler. So appeal judges decided to entertain Noor Afzal's appeal on the basis that public interest would not be served if the bowler was jailed as the latter had a bright future as a bowler.
Read More / Baca Lagi >>

Tazkirah Ramadhan : Azab Anak Derhaka Hadapi Sakaratul Maut

Posted: 16 Aug 2012 09:14 PM PDT



سم الله الرحمن الرحيم

Sebaik sampai ke pintu wad, jeritan Jalal menerpa ke telinga saya. Jeritannya sungguh kuat kerana azab dan sakit yang ditanggungnya tidak mampu ditanggung lagi. Saya percepatkan langkah menuju ke katilnya. Di sisi katil saya lihat ahli keluarga Jalal sedang menangis tersedu-sedu. Jelas = mereka panik dan tidak tahu apa yang perlu dila
kukan, kecuali melihat Jalal menggelepar kesakitan dan berdoa semoga Jalal cepat sembuh. Di katil pula, Jalal meraung dan meronta sambil tangan dan kakinya terikat kemas di katil."Terima kasih ustaz sebab sudi datang bantu kami. Saya dah tak tahu apa nak buat. Dah seminggu lebih adik saya macam ni," kata salah seorang abang kepada Jalal sebaik melihat saya sampai.

Sebelum itu mereka menghubungi saya melalui telefon meminta saya segera datang untuk membantu menyembuhkan penyakit adik bongsu mereka itu.

"Apa sakitnya ni?" tanya saya. "Entahlah ustaz, doktor pun tak tau."

Sedang kami berbual, tiba-tiba sekali lagi Jalal menjerit kesakitan. Kali ini jeritannya cukup jelas di pendengaran saya. Jeritannya menakutkan dan menyedihkan.
Read More / Baca Lagi >>

Aidilfitri: BN digesa ketepikan dendam politik

Posted: 16 Aug 2012 08:56 PM PDT


KOTA BHARU: Kerajaan Barisan Nasional (BN) hendaklah mengenepikan dendam politik terhadap rakyat Kelantan dengan mengambil kira semangat Aidilfitri yang bakal menjelang.

Anak-anak muda mahu kerajaan persekutuan mengutamakan kepentingan rakyat termasuk membina lebuh raya Kota Bharu-Gua Musang sebagai melengkapkan komitmen kerajaan negeri merancang Lebuh Raya Rakyat Kota Bharu-Kuala Krai.

Setiausaha Gabungan Profesional Tuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Negeri Kelantan (R), Mohd Hisyamuddin Ghazali berkata, sudah sampai masanya kerajaan pusat tidak lagi mengamalkan politik sempit sehingga menyusahkan rakyat.

Read More / Baca Lagi >>

Kontroversi Akta Keterangan, Najib Terus Terburu-Buru

Posted: 16 Aug 2012 08:53 PM PDT


SHAH ALAM 17 OGOS : Keputusan Kabinet berhubung pindaan undang-undang kontroversi Seksyen 114A Akta Keterangan 1950 baru-baru ini menyerlahkan sikap 'terburu-buru' kerajaan yang diterajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam melaksanakan sesuatu perkara.
Demikian ujar Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub ketika mengulas mengenai pindaan Seksyen 114A terhadap Akta Keterangan yang digazetkan pada 31 Julai lalu berkenaan internet dan rangkaian sosial.
Menurutnya, tindakan Najib itu disifatkan sebagai tergopoh-gapah terutama dalam membuat sesuatu keputusan yang membabitkan pindaan Akta ke dalam Parlimen.
"Kelemahan Najib ialah beliau tidak mempunyai fokus dalam setiap perkara yang dilakukan, lebih-lebih lagi apabila membabitkan pindaan akta atau rang undang-undang. Antara yang ketara ialah penarikan semula cadangan pindaan kepada Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 di Dewan Negara.
Read More / Baca Lagi >>

S'gor water war: Umno's river of CASH

Posted: 16 Aug 2012 08:50 PM PDT


Does the Klang Valley's water company mainly service UMNO?
In the mid-1990s, then Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad ordered the privatization of a wide range of government activities from highways to airports to railways to shipyards and much more. However, privatization Malaysia-style would result in a cornucopia of money funneled to companies linked to the ruling national coalition, and particularly to the United Malays National Organization, the country's leading political party.
S'gor water war: Umno's river of CASHThere are few better examples of that river of cash than the system that provides water to the 8 million-odd residents of Selangor, the country's biggest states, as well as, Kuala Lumpur proper and the new Putrajaya government center. The water service was hived off in a 30-year contract to a company called Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd, more popularly known as Syabas, which was incorporated to operate the system.
Using water to regain S'gor
That was when the state of Selangor was an UMNO stronghold. But in the 2008 election, Selangor fell to the opposition Pakatan Rakyat coalition. And since that time, Pakatan Rakyat has been attempting to get the water service re-nationalized. It has been an intense and so far unsuccessful campaign that has become a game of chicken between the federal and state governments ahead of the next general election, which could be held in November.
Read More / Baca Lagi >>

Ya.! Marsitah : Kenapa DAP menentang Pas soal Hudud..???

Posted: 16 Aug 2012 08:43 PM PDT

MASHITAH IBRAHIM

Satu kenyataan kurang cermat Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan Tantawi, Julai lalu, mencetuskan polemik politik baru antara Pas dan DAP yang berlarutan sehingga kini.

Pengerusi DAP, Karpal Singh mempertikai kenyataan Nasrudin bahawa partinya sudah berlembut pendirian berhubung keinginan Pas mewujudkan Negara Islam dan melaksanakan hukum hudud. Katanya, prospek ini tidak mungkin berlaku selagi parti mereka bersama dalam Pakatan Rakyat.

Rakyat geli hati melihat perkelahian dua parti adik-beradik lain bapa dan lain ibu ini. Mereka tahu ideologi dan retorik politik masing-masing, tetapi masih terhibur membaca kenyataan demi kenyataan para pemimpin kedua-dua pihak: engkau kata aku, aku kata engkau. Engkau tibai aku, aku hentam engkau.

Namun, bagi kepimpinan Pakatan Rakyat, perkembangan ini cukup membimbangkan, apatah lagi pilihan raya umum sudah dekat.

Mereka masih ingat peristiwa sama yang berlaku 11 tahun lalu. Perbalahan Pas dan DAP mengenai Negara Islam dan hudud menyebabkan DAP keluar daripada Barisan Alternatif, satu eksperimen yang bertahan hanya dua tahun.
Read More / Baca Lagi >>

Ilmu sedia perjelas hukum Islam, hudud kepada MCA....!!!

Posted: 16 Aug 2012 08:36 PM PDT


Fathul Bari SHAH ALAM - Sekretariat Ulama Muda Umno (Ilmu) mempersoalkan kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang risau berlaku ketidakadilan kepada bukan Islam sekiranya hukum hudud dijalankan.

Pengerusinya, Fathul Bari Mat Jahaya berkata, sekiranya Soi Lek tidak yakin dengan pelaksanaan hudud, beliau bersedia untuk membantu beri penjelasan.

"Malah, saya juga sedia dijemput untuk menerangkan hukum Islam dan hudud kepada pemimpin bukan Islam yang lain seperti Pengerusi DAP, Karpal Singh, Lim Kit Siang atau Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Read More / Baca Lagi >>

Ostad Soi Lek: MCA tidak akan 'campur' debat hudud Umno dan Pas

Posted: 16 Aug 2012 08:35 PM PDT


KUALA LUMPUR –  Presiden MCA, Datuk Chua Soi Lek berpendirian tidak akan terlibat dengan debat antara Umno dan Pas berhubung pelaksanaan hudud di negara ini.

Tegasnya, hudud yang dilaksanakan oleh Pas, adalah hudud Pas dan beliau tidak akan terlibat dengan debat mengenai 'hudud Umno' dan 'hudud Pas'.

"Saya tidak akan bercakap sesuatu yang saya tidak faham, itu adalah perkara yang tidak adil," katanya.

Beliau juga yakin, di sudut Barisan Nasional, hudud tidak akan dilaksanakan berdasarkan kenyataan jelas Perdana Menteri sebelum ini.
Read More / Baca Lagi >>

Kenangan tragis beraya di rumah awek

Posted: 16 Aug 2012 06:24 PM PDT

MUHAMAD MAT YAKIM
Aidilfitri. Ingatan ke kampung halaman semakin kuat. Turut sama kuat ialah ingatan pada memori silam, beraya zaman kanak-kanak. Saya percaya, bagi sesiapa juga, itulah kenangan yang paling manis dalam hidup. Bukan kanak-kanak sahaja, ketika usia remaja juga tidak kurang seronoknya.
 
Cuma seiring dengan pertambahan usia, keseronokan zaman remaja sedikit berbeza. Perkara paling utama beraya bagi orang muda ialah peluang bertandang ke rumah 'marka'. Marka istilah orang utara bagi buah hati. Itulah yang paling dinanti-nanti.
 
Kerana terlalu ghairah, saya pernah sampai di rumah seorang gadis pada pagi raya ketika jiran sebelah rumahnya pun belum lagi datang bertandang. Kamilah - saya bersama seorang kawan yang kemudian jadi saingan kerana berebut gadis yang sama - yang paling awal.
 
Read More / Baca Lagi >>

Sapa buat spin? Najib atau Nasha?

Posted: 16 Aug 2012 06:17 PM PDT

Oleh:MSK
Semalam aku buat posting tentang pertemuan antara Najib dengan Tok Arab Mekah. Aku bubuh tajuk "Najib minta tolong Mufti Mekah. Nasha jadi broker."
Dalam posting tu juga, aku tulis, "Wei..kalau Tok Arab tu yang cakap dalam sidang media, kot-kot aku boleh percaya, tapi kalau Najib yang cakap bagi pihak Tok Arab tu, sikit pun aku tak percaya. Semuanya boleh di auta."
Hari ini, Nasha dah mengaku dia hanya jadi broker. ""The clerics are my friends and they requested if I could arrange a meeting with the prime minister."
Dalam posting semalam juga aku tulis, aku tak minat dengan Mamat kopiah Transformer ni. Aku lebih minat macam mana media BN buat spin tentang pertemuan ini.
Spin macam ni memang selalu dibuat oleh politikus murahan. Kat peringkat kawasan pun auta ini selalu dilakukan.
Read More / Baca Lagi >>

'Tanda Putra' itu 'tanda UMNO terdesak'

Posted: 16 Aug 2012 05:53 PM PDT

'Tanda Putra' merupakan filem yang dipergunakan oleh BN lebih-lebih lagi UMNO untuk 'discredit' Lim Kit Siang dan ini merupakan tindakan 'desperate' pihak BN dalam menunggu pilihanraya yang paling mencabar dalam sejarah negara ini. Isu perkauman dan agama diperbesarkan oleh pihak UMNO kerana itu sahaja yang mereka rasakan boleh menyekat peningkatan pengaruh DAP dalam kancah politik tanahair. DAP sudah di terima oleh sebahagian orang Melayu sebagai parti yang mampu membawa kebaikan kepada negara bersama-sama dengan PAS dan PKR.
Tohmahan dan tuduhan palsu ke atas LKS itu merupakan jalan yang terakhir untuk BN mengelakan diri dari terjatuh tersungkur di hadapan mata rakyat kerana momokan terhadap parti itu sejak lebih empat dekad lalu sudah secara deras tidak diterima lagi oleh ramai orang Melayu. UMNO dalam kedudukan 'desperate' untuk mendapatkan sokongan orang Melayu kerana sebahagian besar dari orang Melayu sudah menerima PAS sebagai parti gantian kepada UMNO untuk mereka sekarang ini.
Read More / Baca Lagi >>

Untuk Sabah dan Sarawak: Dengarkan lah Keluhan hati seorang Doktor

Posted: 16 Aug 2012 05:51 PM PDT

Ini suatu pendedahan oleh seorang doctor dari Semenanjung mengenai kemiskinan di Sabah.
Penulis yang melakukan pendedahan itu memulakan:-
*******
Saya membaca surat Dr Hams dan amat bersetuju dengan banyak pengamatan nya. Saya berkerja di Sabah selama lebih dari 7 tahun sebagai house officer dan medical officer. Setelah housemanship saya, saya telah dihantar bertugas di hospital daerah Ranau. Apa yang diceritakan oleh Dr Hams di Kota Marudu bukan lah suatu perkara yang terasing hanya untuk Kota Marudu. Cerita menyayat hati ini diulangi diseluruh negeri Sabah.
Pengenalan saya kepada keadaan kemiskinan Sabah terjadi dalam beberapa bulan pertama saya di Kota Marudu. Suatu hari seorang wanita berumur 70 tahun dari Kota Marudu telah dihantar ke Hospital Queen Elizabeth kerana demam kuning yang dasyat.( deep jaundice). Wanita ini tinggal berseorangan dalam sebuah kampong di Kota Marudu. Dia menyedari mengenai demam kuning nya setelah selang satu bulan.
Wanita ini tidak mempunyai wang untuk tambang teksi. Dia telah menunggu masa salama 1 bulan mengumpul wang. Dengan menjual ayam ayam peliharaan nya dia dapat cukup RM50 membayar teksi ke Kota Marudu Hospital. Dia terpaksa berjalan kaki sejauh 2 batu untuk sampai ke bahu jalan mendapatkan teksi.
Read More / Baca Lagi >>

Abby: Mahu kembali berlakon

Posted: 16 Aug 2012 05:49 PM PDT


Abby AbadiPENGLIBATAN selebriti ini dalam program politik mendapat perhatian ramai sejak menyerahkan borang keahlian menyertai Pas bulan lalu.

Abby Abadi atau nama sebenarnya, Arbaieyah Abdul Manan mendapat pelbagai reaksi berikutan penghijrahannya ke dalam arena politik sebagai ahli Pas. Abby yang kini tampil dengan imej bertudung mengakui dia tidak ambil peduli kritikan mana-mana pihak kerana ia tidak mendatangkan apa-apa kesan terhadapnya.

"Saya memang tidak ada masalah kerana apa yang dikhabarkan itu tidak betul. Fitnah," tegasnya kepada Sinar Harian ketika ditemui pada program Ziarah Ramadan dan Majlis Berbuka Puasa di Shah Alam, semalam.

Read More / Baca Lagi >>

Jangan Pergi Dulu Wahai Ramadhan....

Posted: 16 Aug 2012 05:46 PM PDT

Rasanya.. Masih banyak ibadah yang harus dibenahi.. masih banyak dosa diri, ingin mengisinya dengan sesuatu berarti.. ramadhan jangan pergi!

1. jangan dulu pergi.. wahai bulan yang awalnya adalah rahmat, pertengahannya ampunan, dan akhirnya pembebasan dari api neraka. #ramadhan

2. jangan dulu pergi.. Wahai bulan orang-orang berpuasa dan menghidupkan malam-malamnya dengan ibadah.. #ramadhan

3. jangan dulu pergi.. Wahai bulan ketika Allah setiap malamnya membebaskan ratusan ribu orang yang harus masuk neraka #ramadhan

4. jangan dulu pergi.. Wahai bulan mustajabnya doa.. #ramadhan

5. Ibadahku belum lagi sempurna, doaku belum lagi membahana, malam-malamku masih kurang dengan airmata.. #ramadhan

6. jangan dulu pergi... Wahai bulan segala pahala kebajikan digandakan.. Wahai bulan keberkahan.. #ramadhan

7. jangan dulu pergi..amalan shalihku belum seberapa.. Itupun, belum tentu diterimaNya.. #ramadhan

8. jangan dulu pergi.. Masih kurang ku bertilawah, masih kurang kuberibadah berjamaah, masih kurang kubersedekah.. #ramadhan

‎9. jangan pergi..Lisanku masih kurang bertasbih, malamku tak sempurna bertarawih, dosaku masih membuih..

‎10. Tinggal hitungan hari, kau pergi.. Meninggalkan diri yg berharap kembali fitri. Kembali suci.. #ramadhan -oki setiana dewi

DUNIA Salamworld cabar Facebook, Twitter

Posted: 16 Aug 2012 05:01 PM PDT


JAKARTA: Laman web sosial yang berunsur Islam akan dilancarkan di Indonesia pada November depan dengan menawarkan perlindungan kepada remaja Islam daripada kandungan bercanggah dengan agama. 


Versi Beta laman web Salamworld kini diuji oleh kira-kira 1,000 pengguna di seluruh dunia. "Salamworld ialah landasan rangkaian sosial global yang dibina mengikut nilai Islam bertujuan menunjukkan penyatuan umat Islam di seluruh dunia. 
 
Read More / Baca Lagi >>

Revolusi cetus perang Mahzab? : Dari Syria ke Lebanon

Posted: 16 Aug 2012 03:38 PM PDT


"Konflik di Syria telah merebak ke negara jiran. Bahangnya kini mula terasa di Lebanon. Ini menyebabkan beberapa negara arab mendesak rakyatnya meninggalkan negara terbabit.

Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Qatar dan Kuwait menggesa tindakan segera selepas rentetan penculikan Muslim Sunni oleh puak Syiah di Lebanon.
Ini dikategorikan sebagai 'balas dendam' selepas beberapa ahli puak mereka dikatakan diculik oleh tentera FSA.

Amaran puak Al-Meqdad
Puak al-Meqdad mendakwa mereka telah menculik lebih daripada 20 orang yang mempunyai kaitan dengan FSA di Syria. A penyiaran video oleh saluran TV pro-Syria menunjukkan apa yang dikatakan dua lelaki, termasuk seorang kapten FSA.
Read More / Baca Lagi >>

Mana nak letak Muka UMNO kononnya parti Islam?

Posted: 16 Aug 2012 03:37 PM PDT

"
Klik untuk besarkan

Lim Guan Eng menasihat rakyat tidak menjadikan hukum hudud yang diperjuangkan PAS sebagai punca untuk pecah belah. DAP tak akan menghasut bukan Islam untuk menentang hudud. Yang peliknya UMNO menghasut MCA dan MIC untuk tentang hudud?

Mana mahu letak muka UMNO parti Islam ketiga terbsear di DUNIA!!!!

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT