Nuffnang

Pengikut

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Jiwa Kacau Politikus Pencen

Posted: 27 May 2012 09:38 AM PDT


Mahathir Mohamad ..Mantan PM Malaysia menulis sesuatu dlm blog beliau tentang kebimbanganya iaitu..jika Pakatan Rakyat kalah didalam Pilihanraya Umum 13 nanti..keganasan dan huru-hara serta ketegangan kononya akan berlaku..

Sebenarnya malas nak mengomen tentang apa yg menjadi kerunsingan dan kebimbangan Mantan PM Malaysia ini..ini kerana betapa kuatnya berpegang pada hujah..

"...Politikus/Politikus Pencen akan menjadi PENTING kerana RAKYAT/KITA yang menjadikanya PENTING....Kalau RAKYAT/KITA berhenti bercakap tentang mereka...Politikus/Politikus Pencen akan sedar bahawa mereka tidaklah sepenting dan sehebat yang mereka sangkakan..."

Atas hujah ini...ia menyakinkan bahawa Dr M membina blog beliau(kalau tak silap di era Pak Lah jadi PM)..semata-mata ingin bersuara bagi menjadikanya relevan didalam arus politik perdana di Malaysia ini...mungkin beliau sedar..dgn sistem yg dibina semasa beliau berkuasa..menyukarkan beliau mendapat ruang dan sudut utk memastikan beliau masih "bertenaga"..walaupun dh pencen/bersara..

Setelah mendapati Tuan Guru Nik Aziz menempelak apa yg tertulis dilaman blog Dr M dan juga dimuat-naik berita ini di Malaysiakini..maka disini terpaksalah disurahkan apa yg berbuku didada..

Ini antara ringkasan dan huraian dari apa yg TGNA kata..

"Saya katakan ini kenyataan terbalik..Pembangkang terbukti telah kalah dan gagal menjadi Kerajaan Baru sebanyak 12 kali pilihanraya..tidak pernah berlaku huru-hara..Yang tidak pernah tewas ialah UMNO/BN..Hari ini selepas BN hilang majoriti 2/3 Parlimen..berlaku "tunjuk perasaan punggung" ..ceramah PR dilontar batu dan telur dan sebagainya..SIAPA YANG BERPOTENSI MENJADI GANAS.????"

Jika dilihat dari segi sejarah Dr M dan kebimbangan beliau ini..rupa-rupanya..ianya hanya sebuah skrip lama yg diolah baru..ditambah dengan kosa kata "BERSIH"..dan "ARAB SPRING"....suatu ketika dulu beliau sudah tayangkan apa yg berlaku hari ini di zaman ini..jom kita layan apa yang berlaku ketika 09 Ogos 1999..

Satu kenyataan media dikeluarkan pada 10 Ogos 1999 oleh Lim Kit Siang selaku Ketua Pembangkang ketika itu..

"Mahathir bersalah menghasut dengan menyebut 13 Mei dan rusuhan kaum jika BN tidak dimenangkan dengan majoriti 2/3 dalam pilihanraya akan datang"

(Petaling Jaya,Selasa) : Ugutan yg dibuat tanpa segan silu oleh PM Dr Mahathir di Melaka kelmarin bahawa akan terjadi 13 Mei dan rusuhan kaum jika BN tidak dimenangkan dgn majoriti 2/3 dlm pilihanraya akan datang amat tidak bertanggungjawab dan TERKEJI...INI FAKTA.!!!!!

huhuhu...sekali pada 2008 PRU 12..BN hanya menang majoriti mudah saja..dinafikan majoriti 2/3...alahai kesiannya...Tragedi 13 Mei dan Rusuhan Kaum..tidak pulak jadi..huhuhu..kesiannn..

Sama kan..tapi tak serupa kan..huhuhu..dulu..actornya...13 Mei..sekarang..actressnya..ARAB SPRING..huhuhu..matlamat menghalakan cara..tak kira la apa pun pelakon tambahannya..

Ingin ditekankan sekali lagi....

Janganlah kita memainkan isu perkauaman sempit..ini kerana mengapi-apikan sentimen perkauman sempit ini adalah agenda utama Zionis Tempatan yg terdiri dr Melayu-Cina-India..Mari kita bersama bersangka baik sesama insan..kita dijadikan berbeza-beza..untuk kita saling lengkap melengkapi.. kenal mengenal..hormat menghormati..sayang menyayangi..bantu membantu.tolong menolong..ayuh kita bangunkan Malaysia ini dengan harmoni..makmur dan sejahtera..

Akhiaq kata...biarkan si luncai Dr M ini terjun dengan labu-labunya..kerana apa..kerana hujah ini..

"...Politikus/Politikus Pencen akan menjadi PENTING kerana RAKYAT/KITA yang menjadikanya PENTING....Kalau RAKYAT/KITA berhenti bercakap tentang mereka...Politikus/Politikus Pencen akan sedar bahawa mereka tidaklah sepenting dan sehebat yang mereka sangkakan..."


usinkata ; ..petikan dari sebuah lirik lagu sebagai selingan...


Sayang menyayang
Saling percaya
Punca kasih berpanjangan

Mengapa kita harus bersengketa
Kerana fitnah dan salah sangka
Apa yang telah terjadi pada kenangan
Sememangnya aku tak pernah melupakannya
Mengapa mesti ada perasaan benci
Kerana cinta dan percaya luput dalam perasaan

Marilah kasih
Kita saling sayang menyayang
Kalaulah ada benci
Kita sandarkan pada kenangan



sumber rujukan artikel diatas..:


1) http://chedet.cc/blog/?p=765#more-765
2)http://www.malaysiakini.com/news/199000
3)http://bm.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/10597-banyak-bukti-umno-cetus-suasana-tegang-
4)Foto yg ditag kan ..http://www.facebook.com/photo.php?fbid=3963185680815&set=a.2421100209642.2137888.1315539401&type=1&theater
5) Buku Hak Untuk Berbeza Pendapat : Lim Kit Siang - Sebuah Lakaran    Biografi..http://store.dapmalaysia.org/index.php?route=product/product&product_id=104
6) Buku Tunggu Apa Lagi ; NOBISHA.. http://www.alaf21.com.my/prodDetails.asp?idpr=525
7)Lirik Lagu http://www.liriklagu.com/liriklagu_nr/OGY_SandarkanPadaK.html











MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Lagi Felda tipu Melayu

Posted: 27 May 2012 11:16 PM PDT

PKR dakwa FGVH dapat tanah rizab Melayu ikut 'pintu belakang'
by Nigel Aw


 
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli hari ini mendakwa sebahagian besar tanah yang akan dipajak kepada Felda Global Ventures Holdings (FGVH) untuk rancangan penyenaraian syarikat itu merupakan kawasan tanah rizab Melayu.

Kajian PKR menunjukkan bahawa sejumlah 105,382 ekar tanah daripada 847,362 ekar yang akan dipajak itu merupakan tanah rizab Melayu, kata Rafizi dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Katanya, perkara itu berdasarkan perjanjian yang ditandatangani Felda Plantation Bhd, yang sebelum ini mempunyai pegangan ke atas tanah berkenaan, dan juga FGVH.

Katanya, tanah rizah berkenaan diwujudkan untuk menjamin milikan bumiputra dan tanah berkenaan perlu digantikan dengan tanah lain yang sama saiz sekiranya diambil oleh bukan bumiputera.

Bagaimanapun, urusniaga tersebut menggunakan "jalan belakang" yang mengekalkan pemilikan dan status tanah berkenaan, tetapi memberikan pajakan selama 99 tahun kepada FGVH untuk mentadbir tanah tersebut, dakwanya.

Katanya, pajakan selama 99 tahun itu sama seperti memindahkan pemilikan tanah berkenaan memandangkan penyenaraian FGVH bukan sahaja disertai bumiputra dan bukan bumiputra tetapi juga warga asing.

Perkara itu bertentangan dengan semangat dalam memperuntuk tanah rizab Melayu, katanya. - Malaysiakini

Kerajaan Najib lemah - Mahathir

Posted: 27 May 2012 09:45 PM PDT

by Shannon Teoh
KUALA LUMPUR, 28 Mei — Tun Dr Mahathir Mohamad telah memberi amaran kepada Datuk Seri Najib Razak bahawa beliau masih lagi memimpin kerajaan yang lemah, mengulangi pendirian supaya pilihan raya ditangguhkan sehingga selesai bulan puasa yang akan tamat pada Ogos.
Bekas perdana menteri itu dipetik Bloomberg dalam satu temuramah khas berkata, perdana menteri perlu menanggunhkan rancangan untuk mengadakan pilihan raya yang mesti dilakukan dalam masa setahun.
"Apabila lemah, beliau perlu berhadapan dengan kritikan. Tapi bila berhadapan dengan masalah ini, apa pun yang dibuat tidak akan cukup," kata bekas pemimpin Barisan Nasional (BN) ini, dan menambah, Najib mewarisi perikatan yang lemah, yang mana memenangi pilihan raya 2008 dengan nisbah yang paling kecil sejak Merdeka.


Najib mengambil alih pemerintahan daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi pada  April 2009, bagi mengurangkan rekod kekalahan 82 kerusi Parlimen dan lima negeru dengan pemerhati melihat dengan mengembalikan kuasa dua per tiga majoriti, Najib dijamin memegang kuasa yang besar.

Najib telah melaksanakan beberapa pembaharuan demokrasi untuk memberikan lebih kebebasan kepada rakyat, namun pengkritik melihat ia hanyalah remeh dengan lebih banyak undang-undang lama digantikan.
Perdana menteri masih lagi menguruskan perhimpunan ketiga Bersih pada 28 April lalu dan pentadbirannya telah mengemukakan saman badan pemerhati pilihan raya tersebut minggu lalu kerana menyebabkan berlakunya kerasakan terhadap kenderaan kerajaan berpunca daripada pertembungan antara polis dan perusuh.
Polis melepaskan gas pemedih mata dan meriam air serta menahan 512 perusuh apabila menceroboh Dataran Merdeka dengan merempuh halangan pihak polis.
Kaji selidik Merdeka Center mendapati 92 peratus pengundi menuntut daftar pemilih dibersihkan sebelum pilihan raya dilaksanakan dengan 48 peratus melihat daftar pemilih sedia ada tidak lengkap.
Dr Mahathir turut berkata kepada akhbar tersebut Najib perlu mengambil lebih masa sebelum melaksanakan pilihan raya bagi memperoleh kemenangan daripada kaum Cina yang majoritinya menyokong pembangkang, Pakatan Rakyat.
Najib sebelum ini berkata pilihan raya bakal dilaksanakan "tidak berapa lama lagi" disamping khabar angin Parlimen akan dibubar sebelum sidang berikutnya Jun ini
Namun hari ini, The Malaysian Insider melaporkan BN sedang meneliti kemungkinan pilihan raya akan dilaksanakan pada September kerana kaji selidik dalaman mendapati parti itu mampu memenangi 146 kerusi Parlimen dengan sekurang-kurangnya 80 pasti menang, lebih 140 yang dimenangi pada 2008 tapi kurang 148 untuk majoriti dua pertiga majoriti.
Pentadbiran Najib memberikan fokus utama kepada demografi namun cadangan pemansuhan bantuan dana pinjaman pendidikan oleh PR mungkin mengakibatkan undi belia, kunci utama pengundi yang meliputi sekurang-kurangnya 20 peratus daripada 12 juta pengundi.
Hampir 60 peratus pengundi baru adalah Melayu, komuniti dominan di negara ini. _ The Malaysian Insider

Menarik pagi ini - Londeh seluar dalam Mahkamah

Posted: 27 May 2012 07:17 PM PDT

KUALA TERENGGANU - Mahkamah Majistret, di sini, semalam gempar apabila pemuda yang dituduh atas kesalahan mencuri di sebuah kedai menjual haiwan peliharaan, melondehkan seluarnya sejurus masuk ke dalam kandang tertuduh.

Perlakuan tertuduh, Mohd Khairul Hamimi Mohd Sabri, 25, yang separuh bogel itu telah menggemparkan suasana di mahkamah, sebelum Majistret Abdul Hayyi Salim terpaksa mengarahkan polis bertugas agar menggari kedua belah tangannya sepanjang pertuduhan dijalankan.

Bukan itu sahaja, dia yang berasal dari Kampung Tebakang, Bukit Payung, Marang turut meracau-racau kononnya menampakkan dia seorang yang tidak waras sambil memohon agar mahkamah menghantar dirinya ke wad sakit jiwa kerana mendakwa sudah lama tidak makan ubat.

"Bos (Majistret), saya memang melakukan curi itu tetapi bos masukkan saya dalam hospital sebab saya gila. Sekarang ini, kepala saya tengah sakit dan saya perlu makan ubat," katanya yang telah menarik perhatian orang awam yang berada di galeri awam mahkamah.

Terdahulu, Mohd Khairul Hamimi mengangguk faham ketika pertuduhan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana melakukan pecah rumah dibacakan oleh jurubahasa.

Berdasarkan pertuduhan, dia didakwa pada 22 Mei lalu jam lebih kurang 7 petang hingga 23 Mei lalu jam lebih kurang 8.55 pagi bertempat di kedai menjual Haiwan Peliharaan dan Aquarium Ming Yu Two, Jalan Hiliran Masjid, Chabang 3, telah melakukan pecah rumah dan curi dengan memasuki kedai milik Lim Chew Siang, 41, dengan mencuri 50 ekor burung banji dalam sangkar dan 45 ekor arnab dalam sangkar besi yang dianggarkan RM5,000.

Mohd Khairul Hamimi didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 457 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara boleh sampai 14 tahun dan denda jika disabitkan kesalahan.

Bagaimanapun tiada sebarang pengakuan direkodkan dan Abdul Hayyi kemudiannya memerintahkan Mohd Khairul Hamimi dihantar ke Hospital Permai, Tampoi, Johor Bahru untuk menjalani rawatan psikiatri selama sebulan dan menetepkan 24 Jun depan sebagai tarikh sebutan semula kes.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Anak Dunstan Muda manakala tertuduh tidak diwakili peguam. - SH

Restoran Sekinchan Ikan Bakar 'bungkus' ...

Posted: 27 May 2012 06:23 AM PDT

Restoran Sekinchan Ikan Bakar Di 'Lelong'

Panas!! Restoran Sekinchan Ikan Bakar di Kota Damansara telah di tutup dan cawangan di Bukit Tinggi, Kelang juga sudah 2 bulan di tutup.Manakala cawangan di Segambut pula akan di lelong pada 30hb Mei, 2012.
 Sebenarnya, sebelum ni bukan nak peduli pun pasal citer restoran kena lelong, bankrap ataupun di tutup. Tetepi memandangkan pemilik restoran nih bikin isu panas, sebab tu ramai yang ambil port pasal citer nih.
Anyway kau orang nilailah usahawan pencacai United Malays National Organisation (Umno) nih. Berniaga lingkup tetapi hidup boleh bermewah-mewah lagi..





LINGKUP - BANYAK LAGI AKAN IKUT  - By Tukar Tiub


DARI FACEBOOK ZUNAR
Cawangan Kota Damansara dah tutup. Teruskan boikot hingga semua cawangan tutup dan dia terpaksa "kais pagi makan tayar Ferrari, kais petang makan tayar Lamborghini." 

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH

KAH KAH KAHhttp://www.blogger.com/img/blank.gif

woit.... TOK PERAIH IKAN DI KUALA SELANGOR JUGA TELAH BERI TEKANAN..kah jkah kah.

kah kah kah... BILA PERNIAGAAN MALAON INI BUNGKUS...kah kah kah..

kah kah kah.... KITA SEMUA SENANG HATI.... kah kah kah..

kah ka kah...KALAU MALAON INI BENGKRAP...kah kah kah...

kah kah kah...LAGI AMAT SENANG HATI KITA SEMUA.... kah kah kah

kah kah kah...KEGAGALAN MALAON INI ADALAH KEJAAYAN KITA... kah kah kah..

NOTA:
kita harap dia akan teruskan
kempen anti ambiga
kerana kelihatan kempen ini
amat amat berjaya
orang india meloroh masuk pakatan
kah kah kah

Jawapan kepada soalan Rafizi : Dimana 237 billion sumbangan Petronas kepada kerajaan ketika Pak Lah menjadi PM.

Posted: 27 May 2012 03:27 AM PDT


~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Facebook pun merudum, depa ingat FGVH terer sangat ka?

Posted: 26 May 2012 09:34 PM PDT


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


APA KHABAR SEKHINCHAN IKAN BAKAR

Posted: 27 May 2012 05:26 PM PDT

Apa khabar Sekinchan Ikan Bakar?

 

IHSAN WARTAMAYA

 

OLEH SEBAB TAUKE DIA NI ENJOY SAKAN,MAKA SAPA SAPA YANG PI MAKAN DI RESTORAN INI BERSUBAHAT DENGAN APA YANG DIA BUAT....JADI MUDAH CERITA ..... RAKYAT BOIKOT...... 

Di atas ni .. di Kota Damansara. Tutup .... Di Bukit Tinggi, Kelang sudah 2 bulan .. Tutup .. .
Di Segambut .. .Lelong
Bersih 3.0 ni memang tak patut betul la ... 
Sebab sehari Bersih .. semua restoran tutup
Tu pasal tokey dia meragan tak sudah .. 
Kalu dia kata Jual Nasi Lemak .. doa dia mungkin jadi kenyataan ..
Tapi tak per la .. bleh pakai Ferrari lagi .. kira OK la .. 
Wakakak !!! ..

Mahathir sedang mengumumkan Marina diperguna untuk gulingkan kerajaan Najib?

Posted: 27 May 2012 05:18 PM PDT

Rakyat Malaysia patut berterima kasih kepada bekas Perdana Menteri Mahathir kerana telah menyediakan bukti kelima mengenai kempen fitnah untuk memburuk-burukkan BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat dan mengapa "panel penyiasatan bebas" yang diketuai oleh Haniff Omar tidak boleh diterima sama sekali dan mesti ditolak dengan sekeras-kerasnya.

Empat bukti yang lain yang telah diberikan oleh Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan dua bekas Ketua Polis Negara, yakni:

1. Dakwaan melulu yang tidak bertanggungjawab oleh Perdana Menteri, Najib Razak bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 sebenarnya adalah satu "kudeta" atau percubaan oleh pihak pembangkang untuk menggulingkan kerajaan;

2. Sokongan padu yang diberikan dengan serta-merta oleh bekas Ketua Polis Negara Haniff Omar bagi dakwaan Najib mengenai cubaan untuk menggulingkan kerajaan yang juga menyatakan bahawa beliau telah mengenalpasti individu-individu pesimpati komunis di BERSIH 3.0 yang dilihat dalam peristiwa demonstrasi tahun 1970-an dengan lebih dakwaan bahawa kanak-kanak dan ejen-ejen provokasi digunakan sebagai taktik komunis.

3. Rahim Noor, bekas Ketua Polis Negara yang telah memberikan sokongan padu dengan serta-merta kepada teori menggulingkan kerajaan juga telah melemparkan tuduhan bahawa BERSIH 3.0 telah menggunakan taktik "Marxist" serta menuduh pihak pembangkang mahu melihat tumpahnya darah kerana tidak yakin akan dapat menakluk Putrajaya.

4. Dakwaan Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Hussein dalam temuduga bersama Sunday Star pada 20 Mei bahawa "demokrasi telah dirampas" (hijacked) pada 28 April.

Tulisan blog Mahathir dua hari yang lepas bahawa perhimpunan BERSIH 3.0 adalah satu "penyediaan" oleh Pakatan Rakyat untuk mencetuskan kekecohan dan rusuhan untuk menolak keputusan Pilihanraya Umum Ke-13 sekiranya pihak pembangkang kalah adalah bukti yang kelima dalam kempen fitnah dan tohmahan BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat yang melibatkan bekas Perdana Menteri, dua Ketua Polis Negara, walaupun mereka semua ini, sampai sekarang belum lagi membekalkan sekelumit pun bukti untuk menyokong pendirian dan pendapat mereka, yang telah dinyatakan pada bulan yang lepas.

Apa yang telah mereka lakukan dengan "melonggokkan" semua pendapat mereka itu adalah supaya "panel penyiasatan bebas" Haniff ditolak sama sekali kerana tiada sesiapapun yang akan percaya bahawa panel tersebut benar-benar bebas, adil dan objektif apabila wujudnya kempen fitnah yang dilancarkan terhadap BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat.

Malah, Haniff (gambar kiri), bersama-sama dengan Mahathir, Hishammuddin dan Rahim Noor haruslah tampil kehadapan sebagai saksi utama untuk memberi justifikasi dakwaan mereka di hadapan panel penyiasatan yang benar-benar bebas, adil dan kredibel berhubung apa yang benar-benar telah berlaku dalam perhimpunan BERSIH 3.0 pada 28 April dimana keganasan telah dicetuskan, tidak kira kakitangan polis, wakil-wakil media atau peserta-peserta yang telah berhimpun di sana.

Jika kelima-lima daripada mereka, Najib, Mahathir, Hishammuddin, Haniff and Rahim Noor - tidak mampu untuk menyediakan apa-apa bukti untuk menyokong dakwaan mereka terhadap BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat, kesemua VVIP ini harus menarik balik dakwaan tidak berasas ini dan memohon maaf dengan mulia dan tertib kepada semua rakyat Malaysia.

Adakah gambaran ini memberikan idea bahawa Marina Mahathir telah dipergunakan oleh BERSIH 3.0 dan Pakatan Rakyat untuk menggulingkan kerajaan Najib dengan menggunakan keganasan, seperi yang dinyatakan oleh Mahathir?

Adakah Mahathir sedang menggunakan alat yang sama untuk memburuk-burukkan imej 200,000 hingga 300,000 rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama, kawasan, kelas, jantina dan umur yang telah turun padang pada 28 April untuk menyahut seruan untuk menuntut pilihanraya yang bebas dan bersih di Malaysia?

Mahathir patut memuji anaknya Marina di atas semangat kerakyatan dan patriotisme dalam penyertaannya dalam BERSIH 3.0 pada 28 April dan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011, daripada mengutuk dan mencemuhnya dan peserta-peserta yang lain dalam perhimpunan BERSIH 3.0.
Baca: Mahathir ramal demo ganas untuk gulingkan kerajaan pilihan rakyat

*Kenyataan media oleh Lim Kit Siang (gambar kanan) selaku Ketua Parlimen DAP dan Ahli Parlimen Ipoh Timur.

Raja Dato' Kamarul Bahrin Ahmad Shah - Ceramah Khas di Rhu Muda

Posted: 27 May 2012 05:13 PM PDT

KERABAT DI RAJA INI PERNAH MENCETUSKAN SATU FENOMENA SUATU KETIKA DAHULU.
KISAH BELIAU DAN BEKAS ISTERI WARGA AUSTRALIA




RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Imuniti tidak halang Najib dibicarakan di Perancis

Posted: 27 May 2012 09:07 PM PDT

KUALA LUMPUR 28 Mei: Memiliki imuniti sebagai Perdana Menteri tidak dapat menghalang Datuk Seri Najib Razak daripada dibicarakan di Perancis atas penglibatannya dalam skandal rasuah Scorpene.
Pengarah Eksekutif Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel berkata, Najib merupakan saksi penting kerana terlibat dalam pembelian kapal selam itu ketika menjadi Menteri Pertahanan pada 2002.
"Imuniti bukan sesuatu yang mutlak. Ia bergantung kepada asas jenayah yang dilakukan. Ia perkara yang sangat subjektif," katanya pada taklimat kes berkenaan di Ibu Pejabat KEADILAN di Petaling Jaya semalam.
Beliau mengulas soal imuniti Perdana Menteri dan hubungan kedaulatan antara kedua negara yang dikatakan bakal menghalang Najib sebagai saksi di Tribunal Paris Grande de Instance.
Read More / Baca Lagi >>

Wasatiyyah kosmetik pada Himpunan Jutaan Belia

Posted: 27 May 2012 09:06 PM PDT


KUALA LUMPUR: Mungkin ada segelintir masyarakat yang teruja terhadap Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya tetapi yang pastinya ramai yang terkesima dan kecewa.
Justeru, Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) melahirkan kekecewaan kerana ruang yang baik sudah tersedia, tetapi kenapa perlu dicemari dengan budaya-budaya yang tidak elok.

Presidennya, Akram Ikrami Taib Azamudden berkata, usaha pembentukan belia perlu dipandang serius oleh semua pihak.

"Semua maklum bahawa belia merupakan aset negara yang mesti digilap, bukan dibiarkan sahaja tanpa mendapat bimbingan yang betul," ujarnya dalam satu kenyataan.

Katanya, penganjuran Himpunan Jutaan Belia pada 23 hingga 27 Mei 2012 di Putrajaya mungkin merupakan sebuah projek mega kerajaan untuk menggilap potensi golongan belia.

Read More / Baca Lagi >>

DAP bidas Wan Ahmad anggap responden 'tak tahu'

Posted: 27 May 2012 09:05 PM PDT

NONETindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak hasil kajiselidik Merdeka Centre - bahawa 92 peratus rakyat Malaysia menyokong pembersihan daftar pemilih sebelum pilihan raya umum akan datang - hanya membuktikan tiada kebebasan dalam suruhanjaya tersebut, dakwa Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau membidas Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar untuk menolak hasil kajiselidik itu sebagai "remeh" serta menyifatkan respondennya "mungkin tidak tahu apa yang mereka katakan".

Pua (kiri) mendakwa Wan Ahmad telah menghina responden dengan
mengatakan bahawa adalah lebih baik jika Merdeka Centre meninjau pendapat pengundi yang baru mengundi, daripada bertanya kepada "Rempit' di tepi jalan, seperti yang dilaporkan oleh The Malaysian Insider.

Pua mendakwa, keangkuhan SPR itu membuktikan ia tidak berhasrat untuk melaksanakan pilihan raya yang bebas dan adil di Malaysia dan tidak mengendahkan pendapat umum walau bagaimana negatif sekalipun.

Pua, yang juga ahli Parlimen Petaling Jaya Utara.berkata komen tersebut menunjukkan Wan Ahmad adalah sebenarnya jahil, dan bukan rakyat Malaysia yang menjadi responden dalam kajiselidik tersebut.

UN Blames Syrian Forces for Shelling Houla

Posted: 27 May 2012 09:02 PM PDT

Ustaz Azhar Idrus - Fatwa Mufti Johor - Surau Ladang Kuala Terengganu

Posted: 27 May 2012 09:01 PM PDT

SKANDAL SCORPENE - PENJELASAN DARI WAKIL SUARAM CYNTHIA GABRIEL [2]

Posted: 27 May 2012 09:01 PM PDT

Air S’gor buat kroni Umno kenyang

Posted: 27 May 2012 07:52 PM PDT

Rakyat akan tahu bahawa projek ini sebenarnya untuk kepentingan kroni dan Umno malah Noh sendiri, bukannya untuk kesenangan rakyat, kata Faekah Husin.
PETALING JAYA: Kenyataan seorang pemimpin Umno Selangor bahawa jika Barisan Nasional (BN) berjaya menawan semula negeri itu maka masalah air akan diselesaikan adalah muslihatnya untuk memberi 'makan' kepada kroni dan dirinya sendiri. Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Faekah Husin berkata, kenyataan ini merupakan amaran awal BN akan meneruskan projek pembinaan loji Langat 2.
Beliau merujuk kepada kenyataan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor dan juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berhubung masalah bekalan air yang bakal dihadapi negeri itu menjelang tahun 2014.
"Rakyat akan tahu bahawa projek ini sebenarnya untuk kepentingan kroni dan Umno malah Noh sendiri, bukannya untuk kesenangan rakyat," katanya dalam satu kenyataan media semalam.
Read More / Baca Lagi >>

Bersih 3.0 bukan Arab Spring

Posted: 27 May 2012 07:44 PM PDT

Saifuddin Abdullah

Perhimpunan Bersih 3.0 telah sebulan berlalu. Tetapi, perbincangan tentangnya masih hangat, seolah-olah ia berlaku semalam. Saya tidak menyokong Bersih 3.0. Tetapi, saya tidak memandangnya dengan sebelah mata sahaja.

Saya juga tidak menyokong Bersih 2.0. Tetapi, saya bersetuju dengan banyak daripada tuntutannya. Kerana itu, saya amat teruja apabila Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen berhubung dengan penambahbaikan proses pilihan raya (JPP) ditubuhkan.

Apalagi, kerana ia dibentuk secara bi-partisan antara Ahli Parlimen BN dan PR. Laporan JPP meluluskan 18 daripada 22 syor jawatankuasa.

Read More / Baca Lagi >>

Jiwa Kacau Politikus Pencen

Posted: 27 May 2012 07:42 PM PDT

Mahathir Mohamad ..Mantan PM Malaysia menulis sesuatu dlm blog beliau tentang kebimbanganya iaitu..jika Pakatan Rakyat kalah didalam Pilihanraya Umum 13 nanti..keganasan dan huru-hara serta ketegangan kononya akan berlaku..

Sebenarnya malas nak mengomen tentang apa yg menjadi kerunsingan dan kebimbangan Mantan PM Malaysia ini..ini kerana betapa kuatnya berpegang pada hujah..

"...Politikus/Politikus Pencen akan menjadi PENTING kerana RAKYAT/KITA yang menjadikanya PENTING....Kalau RAKYAT/KITA berhenti bercakap tentang mereka...Politikus/Politikus Pencen akan sedar bahawa mereka tidaklah sepenting dan sehebat yang mereka sangkakan..."

Atas hujah ini...ia menyakinkan bahawa Dr M membina blog beliau(kalau tak silap di era Pak Lah jadi PM)..semata-mata ingin bersuara bagi menjadikanya relevan didalam arus politik perdana di Malaysia ini...mungkin beliau sedar..dgn sistem yg dibina semasa beliau berkuasa..menyukarkan beliau mendapat ruang dan sudut utk memastikan beliau masih "bertenaga"..walaupun dh pencen/bersara..

Read More / Baca Lagi >>

Najib’s government still in weak position, says Dr M

Posted: 27 May 2012 07:37 PM PDT

KUALA LUMPUR, May 28 — Tun Dr Mahathir Mohamad has warned Datuk Seri Najib Razak that the latter is still leading a weak government, repeating his call for federal polls to be held off until after the fasting month which ends in August.
The influential former prime minister told Bloomberg in an interview published today that the prime minister should delay plans for a general election that must be held within a year.
Dr Mahathir said the prime minister should delay calling for a general election. — File pic
"Being weak, he has to respond to the criticisms. But when you are faced with this problem anything you do is not enough," the long-serving former Barisan Nasional (BN) chief said, adding that Najib inherited a weakened coalition, which won Election 2008 by the narrowest margin since independence. Najib took over from Tun Abdullah Ahmad Badawi in April 2009, ostensibly to reduce the record loss of 82 federal seats and five state governments with some observers saying that only a return to BN's customary two-thirds majority can guarantee Najib's hold on power.
Read More / Baca Lagi >>

Nurul Izzah serah video serang ceramah Anwar

Posted: 27 May 2012 07:36 PM PDT


Nurul Izzah Anwar SHAH ALAM - Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, menyerahkan rakaman video kekecohan semasa ceramah PKR di pekarangan Pangsapuri Pantai Permai, Lembah Pantai, Kuala Lumpur, Khamis lalu, kepada polis.

Naib Presiden PKR itu berbuat demikian ketika membuat laporan di Balai Polis Pantai, Jumaat lalu.

"Saya menyerahkan dua pautan video yang disiarkan portal berita menunjukkan provokasi yang dimulakan Umno.

"Dengan penyerahan itu, saya harap dapat membantu polis menyelesaikan kes ini secepat mungkin," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Seorang warga emas cedera di kepala terkena objek keras dan seorang kanak-kanak berumur 12 tahun patah tangan terkena bata ketika berada dekat kawasan ceramah itu.

Aqidah Umat Islam Ramai Rosak Setelah Ramai Bukan Islam Sokong Parti Islam ?

Posted: 27 May 2012 07:33 PM PDT

Oleh Litmohd
Kebimbingan bertambah ramai orang Islam di Malaysia yang rosak aqidah menjadi momokan Umno dan pengampu-pengampunya sejak mutakhir ini.
Apakah benar momokan Umno ini atau ia sekadar serampang lima mata politik Michelvelli bagi menggambarkan hanya Umnolah yang menjuarai Islam di Malaysia?


Sedang hakikatnya Umno telah gagal menjuarai Islam di Malaysia apabila didapati ramai umat Islam di Malaysia yang longgar aqidahnya. Umno perlu bertanggungjawab kerana dialah yang menjadi pemerintah di Malaysia selama lebih 50 tahun dan mempunyai kuasa ke atas Orang Melayu dan Agama Islam. Read More / Baca Lagi >>

Pope's butler charged in 'Vatileaks' scandal

Posted: 27 May 2012 07:32 PM PDT

Former Japanese PM to testify on Fukushima disaster

Posted: 27 May 2012 07:28 PM PDT

Fresh elections called for Nepal

Posted: 27 May 2012 07:28 PM PDT

Dugaan Artis Mendekati Islam - Ustaz Nazmi Karim

Posted: 27 May 2012 07:26 PM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Jual agama...Anjing !

Posted: 27 May 2012 07:26 PM PDT

Isu K-POP KOREA - Ustaz Azhar Idrus

Posted: 27 May 2012 07:23 PM PDT

Ustaz Nazmi Karim: Tafsir-UAI.....K Pop ! Majlis Fatwa ?

Posted: 27 May 2012 07:23 PM PDT

Ustaz Nazmi Karim - UAI vs K-Pop

Posted: 27 May 2012 07:19 PM PDT

Pengerang: Where rain and tears mixed

Posted: 27 May 2012 07:18 PM PDT

SKANDAL SCORPENE - PENJELASAN DARI WAKIL SUARAM CYNTHIA GABRIEL [1]

Posted: 27 May 2012 07:16 PM PDT

Lebuh raya rakyat : Pihak luar lebijh baik diam

Posted: 27 May 2012 07:15 PM PDT


KOTA BHARU: Kelantan meminta pihak luar memberi peluang kepada kerajaan negeri membina 'lebuh raya rakyat' tanpa mengeluarkan persoalan negatif apa lagi berbaur tidak sihat.
Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa, berkata sebaiknya berdiam diri daripada mengeluarkan sebarang kenyataan negatif berhubung perkara itu.

Beliau berkata demikian kepada media semalam ketika mengulas kenyataan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Fathmi Che Salleh, yang mendakwa pembinaan lebuhraya oleh kerajaan negeri tidak akan berjaya.

Pada sidang medianya itu Husam seterusnya berkata, kerajaan negeri telah memilih lima daripada sembilan syarikat yang berhasrat untuk membina lebuhraya ini.

Read More / Baca Lagi >>

Tulisan jawi ditinggalkan bahasa Inggeris disanjungi

Posted: 27 May 2012 07:15 PM PDT

Tulisan Jawi adalah satu seni penulisan yang telah  wujud berabad-abad lamanya di Nusantara. Ianya  muncul serta berkait secara langsung  dengan kedatangan Islam ke Nusantara.

Tulisan Jawi berasal dari tulisan Arab dan merupakan huruf-huruf Arab yang dimasukkan ke dalam sistem penulisan bahasa Melayu. Tulisan Jawi ialah tulisan rasmi bagi negara Brunei dan digunakan meluas di Malaysia, Filipina dan Indonesia.

Tulisan Jawi adalah antara tulisan terawal yang pernah ditemui. Tulisan ini telah berkembang sejak zaman Kerajaan Islam Pasai kemudian disebarkan ke Kerajaan Melaka, Kerajaan Johor dan juga Aceh pada abad ke-17. Bukti kewujudan tulisan ini di Malaysia adalah dengan terjumpanya Batu Bersurat Terengganu yang bertarikh 702H atau 1303M manakala tulisan Rumi yang paling awal ditemui adalah pada akhir kurun ke-19. Ini menunjukkan tulisan Jawi telah sampai ke negara ini lebih awal berbanding tulisan Rumi.

Read More / Baca Lagi >>

Perlunya pemisahan di antara kerajaan dan parti

Posted: 27 May 2012 06:53 PM PDT

Perlunya pemisahan di antara kerajaan dan partiSesebuah parti politik tidak memiliki kerajaan walaupun parti tersebut adalah merupakan parti yang mempuyai majoriti di parlimen atau dewan undangan negeri (DUN) dan memegang tampuk pemerintahan.
Sesebuah parti politik berperanan membentangkan undang-undang, membahas dan seterusnya meluluskan rang undang-undang tersebut untuk dijadikan sebagai satu akta parlimen.
Penguatkuasaan akta tersebut akan adalah dilaksanakan oleh para penjawat awam (pegawai kerajaan) yang dilantik dan diperkenankan oleh raja berpelembagaan. Sebab itulah, pada sampul surat-menyurat kerajaan, terdapat perkataan yang menyebut "Urusan Seri Paduka Baginda".
Dan ini adalah makna dan definasi sebenarnya perpisahan di antara peranan sesebuah parti politik dan struktur pemerintahan kerajaan.
Pembangunan
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT