Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Lembu NFC : Cubaan tutup kelemahan Najib

Posted: 27 Mar 2012 11:14 PM PDT

KUALA LUMPUR 28 Mac: KEADILAN menyifatkan pembukaan bidaan baru bagi mengambil alih Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) sebagai usaha untuk menutup kesilapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang menyerahkan projek ini secara terus kepada NFC.

"Ini (skandal NFC) mencerminkan kecuaian Najib dan mungkin berlaku penyelewengan, dan perkara ini masih belum dijawab beliau.
"Justeru, kita bantah dengan keras pengumuman Noh Omar, yang dilihat cuba menutup peranan Najib dalam skandal yang menggunakan RM250 juta duit rakyat ini," kata Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli.
Rafizi turut mempersoal siasatan dan juga langkah-langkah pemulihan NFC yang sehingga ke hari ini masih belum mampu menangani masalah tersebut sehingga ke peringkat akar umbi.

"Ini termasuk pengumuman pembekuan aset oleh Najib, walhal operasi, perbelanjaan dan penstrukturan aset NFC dan syarikat berkaitan berjalan seperti biasa dan cuba menghapuskan bukti penyelewengan.
"Begitu juga dengan pelantikan juruaudit bebas oleh Timbalan Perdana Menteri, yang sehingga kini tidak diketahui skopnya dan bilakah laporan dibentang di Dewan Rakyat.
"Kita khuatir audit ini hanya untuk mengenalpasti penyelewengan, agar bukti dapat dihapuskan,"katanya.
Rafizi merujuk pengumuman Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar semalam, yang akan membuka tender kepada pihak berminat untuk mengambil alih projek ternakan lembu daging Perbadanan Fidlot Nasional (NFC).
Projek yang sebelum ini dikendalikan syarikat milik keluarga Shahrizat ini disifatkan gagal dan menghadapi pelbagai masalah.
12 Mac lalu, Pengarah NFC, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail, dihadapkan ke mahkamah atas empat pertuduhan pecah amanah dan melanggar Akta Syarikat 1965.
Rafizi berkata lagi, tidak ada pilihan lain selain terus membongkar penyelewengan yang telah dan masih berlaku dalam NFC, dan ini akan diteruskan bermula minggu depan.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=28636

[Video] : Ceramah DSAI - Rapat Rakyat di Ampang 1/2 : 27/3/2012

Posted: 27 Mar 2012 10:01 PM PDT

Hassan Ali penyubur fitnah - Azmin

Posted: 27 Mar 2012 07:27 AM PDT

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali menganggap desakan bekas Exco Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamad Ali agar beliau menjawab lima isu yang dibangkitkan, hanya sebagai skrip fitnah lama yang diulang tayang sejak lebih satu dekad.

Katanya, sebagai seorang yang sering mendabik dada mengatakan beliau ada pengalaman luas dan berpendidikan tinggi, adalah amat malang apabila Hasan kini dilihat sanggup melutut dan mengutip tohmahan yang berupa fitnah yang begitu kejam dan keji untuk menyerangnya.

"Sekiranya Hasan seorang pemimpin yang berjiwa Islam dan mempunyai nilai-nilai kemelayuan, beliau sewajarnya menasihati mana-mana pihak yang membuat fitnah dan tohmahan supaya hentikan budaya fitnah ini.

"Tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya. Hasan sendiri yang mengutip fitnah ini sebagai hujah balas terhadap saya.


"Ini adalah satu taktik politik untuk alihkan pandangan masyarakat daripada isu yang saya kemukakan secara berfakta dan berdokumen pada sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini," katanya kepada Sinar Harian.

Azmin turut menegaskan, beliau tidak pernah memilih untuk menyerang peribadi Hasan atau mengeluarkan fitnah, tetapi apa yang dibangkitkan adalah berasaskan angka dan dokumen dalam simpanan Kerajaan Negeri.

"Hasan yang selama ini melaung dan memperjuangkan Islam kini bergelumang dengan fitnah-fitnah keji yang ditaja Umno dan dijaja oleh individu yang menjadi agen fitnah," katanya.

Mengulas mengenai isu keluarga termasuk DNA anaknya, Azmin berkata, pendiriannya sangat jelas dalam isu berkenaan.

"Saya memilih untuk membersihkan nama dan maruah keluarga saya melalui tindakan undang-undang di mahkamah dan kaedah perubatan. Mahkamah telah buat keputusan dalam kes berkenaan dan saya percaya Hasan tahu keputusan itu. Jadi, mengapa beliau masih meneruskan fitnah ini sedangkan mahkamah telah membersihkan nama saya, isteri dan anak saya.

"Saya tegaskan agenda beliau atas nama Melayu dan Islam adalah satu pembohongan kerana jelas Hasan kini diperkuda Umno dan Barisan Nasional. Dan amat malang apabila beliau gagal menjawab dakwaan-dakwaan saya secara khusus tetapi memilih nada-nada yang sama seperti dimainkan oleh Umno dalam jawapannya," katanya.

Azmin berkata, sebagai contoh apabila isu Hasan membelanjakan wang yang banyak untuk mengubah suai pejabatnya, Hasan menjawab: "Ada orang yang belanja lebih besar dari saya".

Bagi Azmin, jawapan itu adalah jawapan retorik yang selalu digunakan Umno dalam kes-kes yang membabitkan pemimpin mereka.

Ditanya mengenai dakwaan adiknya, Ummi Halfida seperti didakwa Hasan, Azmin berkata, be- liau memilih cara Islam untuk menyelesaikannya.

"Isu keluarga bukan untuk dipamer atau dijaja kepada umum. Apa juga perkara yang berbangkit dalam keluarga mesti diselesaikan cara Islam. Saya tidak memilih untuk mengaibkan keluarga di khalayak kerana ia ditegah Islam.

"Sebagai seorang motivator yang sering muncul menasihati umum dalam hal-hal kekeluargaan, Hasan sepatutnya tahu perkara ini dan jika benar perjuangan beliau masih berteraskan Islam, beliau perlu menasihatkan pembuat fitnah ini supaya menghentikannya dan bukannya menjadi ejen untuk menyuburkan fitnah Umno ini," katanya.

[ARTIS] Awal dan Scha bakal bernikah

Posted: 27 Mar 2012 06:41 AM PDT

KUALA LUMPUR: Pasangan pelakon Awal Ashaari,31, akan melangsungkan pernikahannya dengan Scha Al Yahya,29, pada 4 Mei depan di Hotel Pullman, Putrajaya.

Berita itu diumumkan oleh kedua-dua pihak dalam satu sidang media khas yang diadakan di Ampwalk, Jalan Ampang di sini kira-kira pukul 3.30 petang Selasa.

Majlis resepsi kedua-dua mempelai pula akan diadakan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya pada 6 Mei 2012.

Awal atau nama sebenarnya Ahmad Awaluddin Ashaari berkata, dia gembira kerana akhirnya dapat memperisterikan Scha selepas menjalinkan hubungan cinta selama dua tahun enam bulan.

"Sebenarnya saya dan keluarga telah merisik Scha pada 30 Mei tahun lalu. Pada mulanya kami telah merancang untuk melangsungkan perkahwinan kami lebih awal, cuma jadual kerja yang padat dan masalah tempahan dewan membuatkan kami melewatkan sedikit tarikhnya," katanya.



Scha atau Sharifah Norazean Syed Mahadzir pula memberitahu, dia juga bersyukur apabila ada beberapa pihak yang sudi menaja perkahwinan mereka.

Terdahulu menerusi siaran Propaganza di Astro Ria Ahad lalu, Awal mengumumkan secara terbuka untuk melamar Scha ketika pelakon wanita itu sedang mengendalikan rancangan tersebut sebagai pengacara jemputan.

Bagaimanapun, jelas Awal, lamaran yang dilakukan secara terbuka itu bukanlah gimik tetapi sekadar ingin menunaikan hasrat Scha yang pernah bertanya bilakah dia ingin dilamar seperti yang dilakukan oleh kebanyakan orang.

"Walaupun permintaan Scha sekadar gurauan, saya tetap mahu menunaikan permintaannya. Bagaimanapun saya harap, pihak di luar sana tidaklah menganggap saya mahu mengikut budaya barat apabila melakukan tindakan itu," ujarnya.

"Sebagai pemegang PhD dia selalu kata dirinya bijak, tetapi saya terkejut ....." kata Azmin merujuk kepada Hassan Ali

Posted: 27 Mar 2012 03:38 AM PDT

"Sebagai pemegang PhD dia selalu kata dirinya bijak, berpengalaman luas tetapi saya terkejut sebab dia sanggup merendahkan martabatnya," kata Azmin Ali.

KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PKR Azmin Ali terkejut dan tidak menyangka Pengasas Jalur Tiga (Jati) Datuk Dr Hasan Ali sanggup mengeluarkan kenyataan fitnah menyerang peribadinya.

Enggan menjawab dakwaan Hasan, Azmin sebaliknya menganggap Hasan telah merendahkan martabat dirinya sendiri apabila gagal menjelaskan perkara sebenar mengenai dakwaan pengubahsuaian pejabat sehingga mencecah RM300,000.

Malah, Hasan bertindak menyuburkan budaya fitnah apabila mencabar Azmin menjelaskan butiran sumber kewangannya untuk membeli saham bernilai jutaan ringgit ketika menjadi pegawai kerajaan pada 1992 hingga 1994 sedangkan gajinya ketika itu hanya RM2,000 saja.


"Sebagai pemegang PhD dia selalu kata dirinya bijak, berpengalaman luas tetapi saya terkejut sebab dia sanggup merendahkan martabatnya apabila menunjukkan respon negatif terhadap persoalan yang saya bangkitkan minggu lalu," katanya kepada pemberita di luar Dewan Rakyat di sini hari ini.

Hasan semalam mendakwa Azmin serta isteri termasuk iparnya memiliki saham mencecah RM8.5 juta pada awal 1990-an, memetik kenyataan Pengerusi Yayasan Pembangunan India Malaysia, S A Vickneswaran sebelum ini .

Namun Azmin yang juga Ahli Parlimen Gombak berkata, dakwaannya itu berdasarkan fakta dan angka daripada laporan audit.

Sedangkan katanya Hasan tidak menjawab soalan beliau, malah tidak menafikannya dan turut mengheret beberapa Adun lain mendakwa mereka juga melakukan perkara yang sama.

"Apakah ini nilai Islam dan Melayu yang hendak diperjuangkan Hasan Ali?
"Dia tak jawab soalan pokok tapi kutip fitnah beberapa individu dan menyuburkan fitnah itu," katanya yang menganggap isu saham itu satu fitnah lama yang timbul sejak dulu lagi.

Ubah suai pejabat

Katanya, isu ubah suai pejabat itu sudah lama dibangkitkannya sejak dua tahun lalu namun apabila beliau memaklumkan kepada Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, beliau dihalang kerana Abdul Khalid memutuskan untuk menyiasat dakwaan ini melalui pemeriksaan audit.

"Menteri Besar kata tak perlu bangkit dalam Dewan dan dia nak maklumat tu diaudit dan siasat dakwaan ini, jadi audit ambil masa untuk siasat dan kemudiannya membawa isu ini untuk perhatian exco.

"Tetapi bila Menteri Besar nak bentangkan laporan audit, Hasan Ali keluar dan tidak pertahankan jawatannya," katanya.

Ditanya mengenai tindakan yang wajar diambil terhadap Hasan kerana mengubah suai pejabat, Azmin berkata perkara itu diluar bidang kuasanya dan menyerahkan kepada Abdul Khalid dan Exco Selangor lain putuskan.

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


KISAH YANG BUAT AKU TERASA DENGAN YB PKR INI

Posted: 27 Mar 2012 07:00 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

SAKIT hati pun ada, sedih pun ada.  Ini aku ikhlas mahu tegur seorang pemimpin yang dianggap kanan juga di dalam parti yang aku sertai.  Aku tak mahu sebut nama sebab aku tak berniat nak burukkan sesiapa cuma sekadar menegur.

Aku diminta oleh seorang rakan untuk mengiringinya bertemu dengan si YB ni.  Beliau beritahu temujanji telah dibuat melalui SMS beberapa kali untuk bertemu.  Akhirnya YB yang popular dan diminati ramai orang ini memberikan tarikh semalam (27 Mac 2012) di antara jam 2.00 petang hingga 5.00 petang untuk bertemu dengannya di Parlimen.  Rakan aku ini bekerja dengan Kerajaan dan beliau mahu bawa satu aduan berkaitan beberapa hal mengenai gaji dan lain-lainnya yang diharapkan YB ini boleh kemukakan pertanyaan di dalam Parlimen.

Maka, semalam rakan aku terpaksa mengambil cuti untuk bertemu dengan YB tersebut. Tengahari itu, aku, rakan aku dan seorang lagi pimpinan parti dari Pahang pun bertolak ke KL.Di dalam perjalanan, sekali lagi rakan aku dan aku sendiri menghantar SMS kepada YB ini untuk memberitahu bahawa kami telah bergerak ke KL untuk bertemu beliau sebagaimana yang beliau sendiri cadangkan.  SMS kami tidak berjawab.  Kami fikir tentu beliau sibuk di Parlimen waktu itu maka SMS kami tidak dijawab.

Akhirnya, sampai di Parlimen kami terpaksa menunggu di Balai Pengawal kerana mereka hanya benarkan kami masuk setelah mendapat pengesahan dari YB berkenaan.  Kami pun SMS lagi, tidak berjawab.  Pemimpin parti yang kami bawa bersama terus membuat panggilan, malangnya panggilan tidak diangkat.  Aku juga membuat panggilan namun tidak juga diangkat, sedangkan nombor telefon kami semua ada pada YB berkenaan kerana telah berurusan beberapa kali sebelum ini melalui SMS.  Kami tidak putus asa, mungkin YB ini teramat sibuk ketika itu berbahas, fikir kami.  Apabila aku buat sekali lagi panggilan, telefon YB ini ditutup.

Rakan aku, pemimpin parti yang berjawatan agak penting di dalam PKR Pahang ini terus menghubungi MP Kuantan, YB Fuziah Salleh.  YB Fuziah menyuruh kami masuk dengan menggunakan nama beliau.  Kami pun masuk dan berjumpa dengan YB Fuziah Salleh di luar Dewan Parlimen berhampiran kantin yang pada waktu itu beliau mahu keluar seketika untuk satu urusan lain.  Namun, kami sempat berbual seketika dengan MP Kuantan ini.  Aku pun SMS MP Batu, YB Tian Chua untuk memohon bantuannya memberitahu YB yang kami mahu temui itu bahawa kami telah berada di luar dewan untuk bertemu dengannya.  YB Tian Chua cepat membalas SMS aku dengan menyebut bahawa YB yang kami ingin temui itu tiada di dalam dewan kerana ada urusan lain.

Hati mula merasa sakit, kerana kami datang dari jauh bukan untuk melakukan lawatan ke Parlimen.  Lagi pun, tarikh, tempat serta waktu temujanji itu YB berkenaan yang tetapkan, bukan kami.  Tapi kami tetap sabar kerana kami fikir YB tersebut mungkin ada tugas lain yang lebih penting dan akan kembali semula ke Parlimen.  Kami pun pergi ke kantin untuk minum sambil berbual di situ dengan harapan kami tidak akan pulang kosong.

Agak lama menunggu lebih satu jam, SMS dikirim berkali-kali langsung tidak berjawab maka kami berputus asa.  Kami pun beredar meninggalkan Parlimen dengan hati yang sakit di samping tertanya-tanya mengapa kami perlu datang dari Kuantan dengan perbelanjaan sendiri, memandu mengejar masa hanya untuk ditipu sedemikian rupa?  Rakan aku yang sememangnya puas untuk memohon cuti hanya diluluskan cuti 1 hari, ternyata sia-sia.  Masa terbuang, penat dan buang duit untuk menjadi bodoh seperti ini.  Kami pilih YB dari PKR bukan untuk menganiayai orang apatah lagi dari ahli parti sendiri.

Sibuk sangat?  Ya, kami tahu YB memang sibuk tetapi masakan untuk sepatah perkataan melalui SMS pun tidak mempunyai masa?  Andainya beliau tahu beliau memang tidak ada masa untuk melayani kami hari itu, jawab sahaja SMS mengatakan temujanji ditunda ke tarikh lain.  Kami boleh berpatah balik, tiada masalah.  Beliau tidak baca SMS kami?  Itu bohong kerana kami bukan sahaja mengirim SMS bertalu-talu bahkan membuat panggilan di dua nombor telefon bimbitnya.  Beberapa panggilan tidak diangkat, kemudiannya telefon ditutup.  Bukan khianat ke namanya itu?

Sewaktu kami telah jauh meninggalkan KL, barulah YB ini SMS aku dengan mengatakan beliau dari pagi lagi ada mesyuarat di Pejabat Parti.  Ya Allah, kenapa tidak jawab mesej kami dari awal?  Kalau beritahu kami suruh jumpa di Pejabat Parti pun kami sanggup datang.  

Dugaan kami bukan setakat itu.  Di dalam perjalanan pulang, kereta yang kami pinjam dari rakan lain pula buat hal.  Kereta kami mempunyai masalah di tengah jalan iaitu `temperature' heating.  Mekanik yang meronda di lebuhraya tiba dan kami terpaksa minta Mekanik tersebut membaiki dan tukar beberapa alat memandangkan perjalanan kami masih jauh dan jika dibiarkan akan membahayakan kami semua.  Rakan aku keluar duit poket sendiri dan di`baham' oleh Mekanik sebanyak RM 200 lebih.  Biasalah Mekanik ronda ni.

Rupa-rupanya kereta yang kami naiki tidak bertahan lama, masih mengalami masalah yang sama.  Kami akhirnya tahu bukan sedikit yang perlu dibaiki, tetapi kami tiada pilihan kerana wang pun tidak mencukupi dan hari pun sudah gelap.  Kami teruskan perjalanan perlahan-lahan dan terpaksa berhenti beberapa kali apabila `temperature' terlalu tinggi.  Perut lapar, kami berhenti makan di R@R sambil menyejukkan injin kereta.  

Aku tidak mahu ungkit pasal kereta yang rosak dan rabaknya duit rakan aku itu.  Itu sudah takdir kerana andainya kami dapat bertemu YB tersebut, kereta yang kami naiki itu pasti mengalami kerosakan juga.  Tetapi, mungkin berbaloi juga kerana hajat tercapai untuk bertemu YB berkenaan. 

Mungkin inilah yang dinamakan perjuangan.  Kita diminta untuk berjuang bersama dan membantu parti.  Rakan aku itu boleh dianggap hadir ke KL untuk memperjuangkan nasib rakan-rakan sekerjanya di seluruh negara.  Beliau bukan hadir untuk kepentingan dirinya seorang.  Malangnya, perjuangan beliau dianggap tidak bermakna langsung oleh YB ini.  

Sebagai orang yang bekerja dengan parti sepenuh masa, aku nasihatkan rakan aku agar tidak berasa kecil hati.  Aku katakan padanya, walaupun kita lihat satu yang tidak baik pada YB berkenaan yang buat kita marah, kita boleh redakan kemarahan kita dengan memikirkan terlalu banyak jasa-jasa beliau terhadap parti dan rakyat.  Aku katakan padanya lagi, mungkin kita adalah di antara segelintir sahaja yang YB ini `terlepas pandang', tetapi jangan kita mudah kecewa kerana kita berjuang bukan kerana YB ini tetapi kerana parti yang kita sayangi.  Sedih juga aku memikirkan, rakan aku ini terlalu menyanjung YB berkenaan sehinggakan sewaktu YB ini berceramah di Kuantan baru-baru ini, rakan aku sanggup menunggu di luar pintu pagar ceramah untuk bergambar bersama YB yang diminatinya itu.  Mungkin, tiada rezeki buat beliau untuk bertemu YB itu sekali lagi.

Pesanan buat YB berkenaan, kami tetap menyokong anda atas nama parti yang anda sering laungkan sebagai parti yang menyanjung konsep keadilan untuk semua.  Terima kasih buat YB Fuziah Salleh dan YB Tian Chua yang banyak membantu kami semalam.  Buat rakanku, jangan berputus asa, teruskan perjuangan dari dalam kerana setiap perjuangan yang baik dan ikhlas, samada berjaya atau tidak, tetap diberi pahala oleh Allah SWT, InsyaAllah./wfauzdin.blogspot.com    


BEKAS ORANG KUAT NAJIB DI PEKAN MAHU TALQINKAN UMNO

Posted: 27 Mar 2012 09:52 AM PDT



Mari talqinkan UMNO.

Ianya bukan apa apa. UMNO sudah sampai masa tamat nya. Bila dah tiba maut, kita tak boleh melambat atau menyegerakan walaupun se saat. Rakyat sudah lemas dan meluat dengan UMNO. Untung nya, UMNO tidak boleh melakukan apa apa untuk menyelamatkan diri nya. Setiap hari UMNO menunjukkan lemas nya.

Najib berkata kepada rakyat jangan melakukan kesilapan sekali lagi. Amat benar- jangan melakukan kesilapan dengan memberi lesen kepada pimpinan UMNO untuk merompak dan melanun negara ini. Pada kadar kerajaan UMNO memberi kontrak dan pinjaman dengan kadar rendah, seolah olah nya, kerajaan pimpinan UMNO memerah rakyat. Negara akan bengkrap.

Lebih mendukacitakan- Najib menunjukkan sifat UMNO yang bongkak. UMNO merasakan dia lah sahaja Melayu nya. Dia lah sahaja yang pandai mengurus negara. Dia lah sahaja yang melindungi orang Melayu. Dia lah sahaja yang boleh beri masa depan kepada orang Melayu dan Malaysia. Akan tetapi, fakta menunjukkan negeri2 di bawah Pakatan Rakyat di tadbir dengan lebih baik.

Bagaimana UMNO boleh memberi kita suatu masa depan yang cerah, jika ia telah menyebabkan suatu sejarah yang muram dan masa kini yang kacau? How can you offer a bright future when you have created only a dark past?

Ternyata Najib tidak menghormati pilihan rakyat. Ternyata Najib bukan seorang democrat tapi seorang closet feudalist yang despotik.
Kenapa?

kerana yang Najib kata buat silap itu merupakan 51% dari undi popular di Semenajung Malaysia. Siapa Najib untuk berkata 51% dari pengundi popular telah silap kerana menyokong Pakatan Rakyat? Penyokong UMNO dan BN hanya merupakan 49% peratus dari pengundi popular. Yang menyelamatkan UMNO dan yang membolehkan Najib jadi PM, ialah persempadanan kawasan mengundi. Kalau tidak ada pembohongan dan 'arrangement' macam ini, UMNO yang melakukan kesilapan demi kesilapan keatas rakyat Malaysia sudah lama bungkem!.

Apa punca kesombongan UMNO yang paling besar? Ada 2 punca nya.

Pertama UMNO menyifatkan diri nya penaung dan orang Melayu mereka yang UMNO naungi. UMNO patron dan Melayu budak budak. Ini bertentangan dengan piagam manusia yang merdeka- bahawa penentu nasib dan masa depan individu ialah diri mereka sendiri. Dengan sikap sombong UMNO menerapkan jiwa hamba keatas orang Melayu.

Kedua nya- UMNO menganggap diri nya sesuatu yang mesti di sembah dan rakyat ialah budak2 hamba sahaya mereka. Sekali lagi ini bersalahan dengan piagam manusia yang merdeka- yang menyifatkan kerajaan hanya suatu wadah yang melalui nya, rakyat mencapai pelbagai matlamat kepentingan masyarakat. Kerajaan bukan sesuatu yang menekan dan menindas rakyat.

Jadi apa yang rakyat dan bangsa Melayu hilang dengan menolak UMNO? Merka hanya akan menghilangkan rantai dan pasung yang selama ini memenjarai jiwa mereka. UMNO membodohkan orang Melayu dan suka selagi orang Melayu bergantung kepada UMNO dan tertunduk tunduk meminta sedekah seperti segala tambi dan peon. Ini bukan cara untuk memertabatkan maruah bangsa.

Nasib baik yang menyebelahi kita ialah kerana UMNO bodoh. Kalau UMNO cerdik, pakatan rakyat yang jadi jurubicara rakyat akan susah. Jadi kita tepuk bila Najib kata pembangkang auta. Kita tepuk bila Najib tidak hormat 51% pengundi popular. Kita tepuk bila Najib cakap merapu dan kata Anwar tidak layak jadi PM. Tapi kita jangan lupa, kedua dua PM dan TPM sekarang adalah pengikut orang yang hari ini di katakana tidak layak jadi PM.Kedua mereka adalah pengikut setia team wawasan yang ketika itu di pimpin oleh orang yang di katakan tidak layak jadi PM.

Reality nya- jika Najib boleh jadi PM, maka sesiapa sahaja ada peluang jadi PM. If Najib can become PM, anyone can too.

Najib dan UMNO tidak tahu lagi menangani keadaan. Mereka bercelaru. UMNO dan BN ingat semua ini is about Anwar. Sebab itu mereka attack Anwar dengan cara lama- Izam Mat Nor, Nallakarupan, Umi Hafilda, Hassan Ali, Zulkifli Nordin di perkudakan untuk menyerang Anwar.

Sebetulnya kita suka keadaan demikian berlaku kerana UMNO bodoh. Akhirnya UMNO akan sedar bahawa penolakan rakyat kepada UMNO bukan disebabkan oleh Anwar Ibrahim.

Ianya adalah kerana UMNO sudah sampai masa untuk kita takqinkan.Dari debu dia datang, kepada debu ia pulang. /sakmongkol
 

Siapa Sakmongkol?

My Photo
 
Sakmongkol AK47 is the nom de guerre of this blogger. His name is Dato' Mohd.Ariff Sabri bin Hj. Abdul Aziz. He was ADUN of Pulau Manis, Pekan.( 2004-2008) From 2000-2004, he was Ketua Penerangan UMNO Bahagian Pekan, under Dato Sri Najib. Studied Economics at University Malaya and University of Manchester(Owens). Sakmongkol was a legendary Muay Thai fighter. AK 47 is the Russian made firearm. He can be reached at the following e mail:ariff.sabri@gmail.com

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Untukmu Rakyat Marhaean...

Posted: 27 Mar 2012 07:03 PM PDT

Siapa Rakyat Marhaean..?..iaitu Rakyat Malaysia semua kaum yg purata pendapatan dibawah RM3000 sebulan..

Anwar Ibrahim kata;...

"Pakatan Rakyat PR akan menyebelahi kumpulan masyarakat kelas bawahan untuk Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang."

"Perjuangan ini pilihan raya adalah antara golongan berpendapatan rendah menentang golongan kaya kroni Umno "Setiap hari saya diserang Siapa yang menentang saya Bukan Najib atau Muhyiddin Tapi jutawan yang takut keuntungan mereka disekat ".

"Adakah saya berbangga Melayu mengawal ekonomi ?..Ya tapi bukan untuk menyusahkan rakyat "

"Di bawah Syed Mokhtar harga gula empat kali lebih tinggi Kamu penyokong Umno keluarga kamu di sawah padi sedang ditekan oleh pemimpin ".

"Golongan belia ini berpendapatan kurang RM800 sebulan siapa yang menyokong...Umno...?"

" Bukan Umno yang berjuang untuk gaji minimum tapi kami (PR)"

"Kami akan memansuhkan PTPTN bukan Umno "

"Kami mahu turunkan harga petrol elektrik "

Tapi Umno kata beri air percuma seperti Selangor akan jadikan kerajaan bankrup "
(rujuk kepada pemberian subsidi Kerajaan Selangor (PR) terhadap 20 meter padu air untuk isi rumah di sekitar Lembah Klang.)

Tolak GST...Politikan GST..kerana politik itu kehidupan kita kini dan masa depan..

Posted: 27 Mar 2012 05:44 PM PDT



Jangan politikan GST, kata Idris Jala

Sinar Harian ;27 Mac 2012
KUALA LUMPUR -- Pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) tidak wajar dipolitikkan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala, hari ini.

Idris Jala yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Unit Pengurusan Prestasi dan pelaksanaan (Pemandu), berkata GST akan menjadikan Malaysia lebih kompetitif.

Pelaksanaan GST akan mewujudkan ruang untuk negara menurunkan cukai korporat dan individu, katanya kepada pemberita selepas memberi syarahan pada Ulang Tahun ke-53 Institut Akauntan Berkanun Bertauliah di sini.

usinkata;.Mengapa kita perlu membantah GST dilaksanakan dalam masa terdekat ini..

Mari kita lihat beberapa fungsi cukai yg mudah difahami .

1) Salah satu fungsi pencukaian ialah utk meningkatkan hasil bagi membiyai perkhdimatan sosial seperti jalan raya,sekolah,hospital dan keselamatan.

Namun begitu di Malaysia...

Jalanraya - kita masih membayar tol dilebuh-lebuhraya...

Sekolah - sebahagian besar daripada kita terpaksa untuk menghantar anak-anak ke pendidikan swasta dan contoh paling mudah Pra-Sekolah atau TADIKA/TABIKA dan sekurang-kurangnya pelbagai KELAS TUISYEN dan tidak dilupai KELAS AGAMA ...

Hospital - Sebahagian dari kita memaksa diri pergi ke hospital swasta apabila sakit tenat/berat.
Malah ada yang membeli insuran kesihatan/kemalangan kerana utk memastikan ada payung sebelum hujan.

Keselamatan - Sebahagian kita mengupah pengawal keselamatan swasta meronda kawasan kejiranan kerana kadar jenayah yang meningkat.

2) Satu lagi fungsi cukai ialah pengagihan semula,iaitu mengambil daripada yang KAYA bagi membantu yang miskin.Orang yang waras tidak akan membantah hal ini.

Namun begitu berkenaan hal GST...9 juta rakyat Malaysia yang bekerja tidak membayar cukai kerana apa..kerana mereka tidak kaya..apatahlagi bagi rakyat yang tidak bekerja..

Soalan ?

Kemana pergi wang cukai kita jika GST dilaksanakan?..Kita lihat berbilion ringgit dihabiskan atas kebodohan dan beberapa skandal ; sebaliknya terlampau banyak contoh kemiskinan yang ketara diluar bandar dan di dalam bandar.

Contoh terbaru ,Kerajaan memejam mata skandal MAS dengan tidak menuntut RM500 juta daripada Tajuddin Ramli...
Bagaimana pinjaman kepada NFC sebanyak RM250 juta..yang diselewengkan...???

Jadi ke mana prginya semua wang cukai kita?
Kurangnya kebertanggungjawapan ini menyemarakkan rasa ketidakadilan yang dialami oleh pembayar cukai.Kenapa membayar cukai kalau "kerajaan akan membazirkanya"..

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat kena tol lagi dlebuhraya..

Kenapa Bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap beli insuran kesihatan/kemalangan.

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap terpaksa hantar anak ke tadika swasta yg kosnya mencecah RM3000 setahun..

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap gunakan pak guard swasta jaga kediamanan dikawasan perumahan.

Kenapa bayar cukai GST..tetapi rakyat tetap kena buat simpanan utk kerosakan kenderaan akibat jalanraya yg kurang memuaskan..

Ketelusan dan kebertanggungjawapan Kerajaan yang lebih baik akan menggalakan rakyat berfikiran positif dan membayar cukai.

Rakyat yang membayar cukai akan lebih gembira melepaskan hasil titik peluh mereka jika mereka tahu ke mana duit cukai mereka pergi dan merasakan bahawa mereka ada suara dan kepentingan dalam perbelanjaanya.




Petronas dan Pertamina ; Sama tapi tak serupa

Posted: 27 Mar 2012 05:19 PM PDT



Ribuan tunjuk perasaan protes Indonesia naikkan harga minyak

SinarHarian ; 28 Mac 2012
JAKARTA - Ribuan orang yang mewakili pelbagai kumpulan masyarakat semalam mengadakan demonstrasi di Jakarta dan beberapa bandar lain di seluruh Indonesia sebagai membantah rancangan kerajaan untuk menaikkan harga minyak bersubsidi sebanyak Rp1,500 (55 sen) pada bulan depan.

Kumpulan-kumpulan yang berdemostrasi di hadapan Istana Merdeka termasuklah dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) pimpinan bekas Presiden Indonesia Megawati Soekarnoputri dan pertubuhan Hizbut Tahrir Indonesia (HTI), yang sebelumnya telah juga berdemonstrasi di Bulatan Hotel Indonesia.

Jurucakap HTI Muhammad Ismail Yustanto berkata kenaikan harga minyak, pembatasan minyak bersubsidi serta penarikan balik subsidi minyak, akan mengungtungkan syarikat minyak asing dalam jangka masa panjang.

"Jika tidak ada inovasi, kegiatan perniagaan Pertamina (syarikat minyak nasional) akan menjadi tidak kompetitif, sehingga Pertamina akan berpindah kepada syarikat minyak asing itu.

"Hal ini tentu akan merugikan Pertamina," katanya. Pada masa ini Pertamina memonopoli penjualan minyak petrol oktan 88 yang bersubsidi, dengan harga runcit Rp4,500 seliter (kira RM1.60 seliter) dan selepas kenaikan harga yang dicadangkan itu, harga baru akan menjadi Rp6,000 (kira-kira RM2.15).

usinkata;....saya tertarik hujah dari Jurucakap Hizbur Tahrir Indonesia seperti diatas..
Komen saya di Facebook ;..

Usin Wafer Pendekata;...sepatutnya di Malaysia hanya syarikat PETRONAS yg menjual harga minyak yg bersubsidi..kerana ianya syarikat negara..miliknegara..rakyat yang punya..kenapa..syarkat asing turut sama mendapat faedah dengan menjual harga yg sama dengan PETRONAS...Shell negara mana punya...BP syarikat org Malaysiakah..Caltex made in Malaysia ka..EssoMobil 1Malaysiaka..


Kerana itu..hati ini kuat berkata..terdapat perjanjian "isitimewa" antara Malaysia dan syarikat asing yg sudah bertapak di Malaysia sejak Merdeka lagi atau lebih tepat selepas Akta Petroleum dikuatkuasakan dimana Petronas memberi laporan terus kepada Perdana Menteri...

Cuba tanya Ku Li...dia lebih arif dan tahu hal ini..dan tidak hairanlah Anwar sehingga kini masih berirama akan menurunkan harga minyak dipasaran Malaysia sebayak RM 0.30sen sekiranya PR dpt menawan Putrajaya..sudah tentu dia tahu formulanya..

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


K'jaan buka tender ambil alih projek pusat fidlot nasional

Posted: 27 Mar 2012 05:59 AM PDT

1 MALAYSIA...MUDAHNYA KALAU SAPU DUIT RAKYAT DU MALAYSIA.SELEPAS MEMBAHAM 250 JUTA, PESALAH BELUM PUN MASUK PENJARA, DAN KEGAGALAN ITUEMUDIANNYA DI SERAHKAN EPADA SESIAPA YANG BERMINAT....ADUHAIIII..PUNYA LA SENANG...




Kerajaan akan membuka tender kepada mana-mana syarikat yang berminat untuk mengambil alih projek ternakan lembu daging Perbadanan Fidlot Nasional (NFC), kata Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar.

Beliau berkata kementerian itu serius untuk memastikan projek tersebut dapat diteruskan dan berjalan lancar seperti yang dicadangkan sebelum ini.

Menurutnya, cadangan mempelawa syarikat lain meneruskan projek itu telah diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini dengan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin diminta diminta memastikan projek itu diteruskan.

"Kita telah melantik juruaudit bebas kerana kita serius (untuk teruskan projek ini). Kita juga dalam proses kedua iaitu membuka tender projek untuk diteruskan oleh mana-mana syarikat yang berminat," katanya ketika menggulung usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Rakyat hari ini.

Isu NFC berbangkit apabila didakwa telah menyalah guna peruntukan kerajaan sebanyak RM250 juta untuk projek pengeluaran daging.

- Bernama

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Sah Dr Hasan paling tinggi, Dr Halimah tiada ubahsuai

Posted: 27 Mar 2012 09:04 PM PDT


SHAH ALAM, 28 Mac: Pejabat Exco Dr Halimah Ali tidak membuat sebarang ubahsuai dan hanya menggunakan pejabat pihak lain sebelum ini tanpa sebarang perubahan.

"Kalau adapun kita tambah perabut sedikit yang tidak sampai RM1,000 pun," kata Setiausaha Dr Halimah, Cik Nur Kamarina.

Kamarina memberitahu perkara ini kepada Harakahdaily ekoran teka teki yang wujud selepas pengumuman Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim semalam.

Khalid dalam jawapannya di Dewan Undangan Negeri semalam memaklumkan semua perbelanjaan pengubahsuaian pejabat Exco kerajaan negeri Selangor.
Read More / Baca Lagi >>

Wanita simmers: Najib mulls new NFC overseer to close probe into the Shahrizats?

Posted: 27 Mar 2012 09:03 PM PDT

Wanita simmers: Najib mulls new NFC overseer to close probe into the Shahrizats? "Non measures" by Prime Minister Najib Razak to deal with the RM250million NFC corruption scandal involving Women's minister Shahrizat Jalil and her family will only irritate the people more and trigger further loss of public confidence in the government.
"Basically, Najib hasn't done a thing about the NFC at all. The announcement by Noh Omar that they government is considering a fresh tender to replace Shahrizat's family as managers of the NFC project is meaningless without the key questions being answered first. The most crucial is of course, has the RM250 mil government soft loan been recovered and intact," PKR vice president Tia Chua told Malaysia Chronicle.
"Then by openly supporting Shahrizat to stay as the Wanita chief, he is taking Umno, the BN government and the whole of Malaysia back to square one. After all, if she can stay as the head of the Umno women's wing, why not give her family aother national project to run. There is no logic in Najib's decisions. He is simply talking and doing nonsense. The fact is, he needs to weed out corruption and punish it. But he is not doing it."
Read More / Baca Lagi >>

Nazri takut isytihar harta ! rupa-rupanya ada sebab?

Posted: 27 Mar 2012 09:01 PM PDT

Anda kenal si mamat dalam gambar ni? Rasa-rasanya itulah anak Yang Berhormat  Dato' Seri Muhamed Nazri Tan Sri Abdul Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Lihatlah aksinya,.. sedang melaram dengan kereta Porsche,..tetapi kereta milik siapa ye?

Barangkali inilah sebabnya mengapa Nazri takut sangat bila ada ura-ura sebelum ini untuk mewajibkan semua menteri istihar harta.  Kalau pembangkang tanya apa nak jawab, lebih-lebih lagi jika sumbernya boleh dipersoalkan! 

Khabarnya juga selain memiliki  Porsche  Nazri anak Tan Seri Aziz ini turut memiliki sebuah MPV mewah,. tetapi tak kisahlah berapa banyak pun harta dia nak kumpul selagi sumbernya halal !. Namun begitu rakyat tetap nak tahu rahsia kekayaan menteri ini  kerana lazimnya insan yang bergelar pemimpin Umno begitu mudah mengumpul kemewahan dan kekayaan terutama untuk diri sendiri dan keluarga.  Bagi mereka,.. mengumpul harta dan kekayaan ini boleh dilakukan dengan apa cara sekalipun,.. asalkan bukan merompak bank !!   Menipu, tak mengapa!,.. mengambil hak orang lain tak mengapa!, menyalahguna kuasa tak mengapa!,  rasuah,..tak boleh tidak,  ia satu kemestian !  
Read More / Baca Lagi >>

PR Akan Kecundang Jika....

Posted: 27 Mar 2012 08:58 PM PDT

Oleh: RuzisRI

"Salam.Cuba kita bertanya sesiapa pun, asalkan yang bukan fanatik, adakah UBN menguasai Putrajaya pada PRU13? Rata-rata jawabannya sama ada di warung kopi, cafe, pejabat-pejabat, bahawa Najib telah pun menempah kerusi yang kini dipegang oleh Anwar, Ketua Pembangkang.

Sekurang-kurangnya beberapa isu yang menyesak nafas Najib, isu SBPA, isu Lynas, isu Fidlot, isu Shahrizat dengan Wanita UMNOnya, dan isu FGVH dan penyenaraian Felda. Daim pula menabur garam ke luka Najib bahawa jika PRU13 berlaku sekarang, hanya 3 negeri yang benar-benar selamat: Johor, Melaka, Pahang.

Read More / Baca Lagi >>

Ahmad Said Tidak di calun di DUN Kijal PRU13?

Posted: 27 Mar 2012 08:57 PM PDT

Oleh: mohdnoorawang

"Menteri Besat Terengganu Dato' Seri Ahmad Said atau nama manjanya Ahmad Zoo dikatak tidak dicalunkan di Dun Kijal PRU13. Ahmad Said mungkin "disingkir" dari bertanding kerusi DUN. Ramai orang bercakap dalam "kedai kopi dan wartawan kedai kopi Ahmad Said disingkir secara terhormat dari kerusi menteri besar PRU13.

Cakap cakap  politik Ahmad said bertanding atau ditawarkan kerusi Parlimen Kemaman PRU13. Apakah salah Ahmad Said semasa menjadi menteri besar Terengganu?. Untuk rekod Ahmad Said menjadi menteri besar Terengganu secara lantikan atau secara rampasan kuasa secara terhormat dari Idris Jusoh.

Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan Arab Saudi Sekarang Sedang Tempat Laknat ALLAH

Posted: 27 Mar 2012 08:56 PM PDT


Pemerintah Arab Saudi merancang menghantar atlet wanita untuk beraksi di Olimpik London 2012. Jika langkah itu wujud, penyertaan atlet perempuan dari Arab Saudi akan menjadi sejarah kerana selama ini kerajaan negara-negara itu melarang kaum perempuan mengikuti pertandingan sukan.
Tekanan dari dalam dan luar terhadap pemerintah kerajaan Arab Saudi untuk menghantar atlet wanita dalam Sukan Olimpik 2012 yang semakin kuat dan memaksa Arab Saudi untuk mula membincangkan permasalahan olah raga wanita itu. Dan timbul pula idea untuk memasukkan pelajaran olah raga dalam kurikulum sekolah kaum perempuan, inilah apa yang dilaporkan oleh Al Arabiya pada 22/3/2012 yang lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Sejahat manapun, manusia tetap mati

Posted: 27 Mar 2012 08:54 PM PDT

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM
TIDAK ada daripada kalangan makhluk Allah yang tidak mati, sama ada makhluk itu manusia, binatang, tumbuhtumbuhan dan sebagainya.Hebat macamana sekalipun manusia atau binatang, apabila sudah ajalnya ia tetap akan mati. 

Walaupun suatu ketika dahulu pernah diberi gelaran 'orang besi', orang paling kuat di dunia dan bermacam-macam gelaran lain, mati tetap akan menemuinya walau di mana dia berada, hatta di bulan sekalipun.
Read More / Baca Lagi >>

PAS tidak tolak calon artis

Posted: 27 Mar 2012 08:53 PM PDT

PAS tidak menolak jika ada permohonan daripada PAS Cawangan dan Kawasan untuk meletakkan calon di kalangan para artis sekiranya calon tersebut boleh menjamin kemenangan dalam PRU13 nanti.
Perkara itu dijelaskan Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang ketika menjawab pertanyaan daripada hadirin dalam sesi dialog pada Majlis Makan Malam Pelancaran Dana Dewan Muslimat PAS Pusat, di Shah Alam, baru ini

Katanya, tidak salah menjadi pelakon atau penyanyi tetapi biarlah artis yang membuat kebajikan kepada masyarakat dengan menggunakan seni mereka untuk mendidik bukan mengkhayalkan mereka. "Jika kita perintah negara, kita betulkan kehidupan mereka, kita dekatkan diri mereka kepada Allah," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Apa muslihat Najib bawa Felda ke BSKL?

Posted: 27 Mar 2012 08:52 PM PDT

Oleh WAN NORDIN WAN YAACOB
NASIB Peneroka Felda bagaikan 'terawang-awang' dalam kes jika kerajaan me neruskan usaha menyena raikan lagi kepentingan Felda ke Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) seperti yang dilakukan ke atas Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH).

"Untung nasib timbul, un tung sabut tenggelam" inilah ungkapan yang sesuai jika boleh disamakan dalam kes tindakan kerajaan mahu menyenaraikan Felda Plantations pula selepas gagal berbuat demikian dalam kes Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF).
Read More / Baca Lagi >>

Poser over NRD exercise in Sabah

Posted: 27 Mar 2012 08:43 PM PDT

The National Registration Department has accused the media of irresponsible reporting in the issuing of belated MyKads to 'stateless' children.
KOTA KINABALU: Confusion reigns over the National Registration Department (NRD) drive to issue thousands of birth certificates and MyKads belatedly to children in Sabah.
The controversy comes as various groups and political parties are pressing for a Royal Commission of Inquiry on the explosive population growth of the state, coupled with allegations of improper issuance of MyKads in return for political support.
According to local politicians and independent bodies, the latest numbers supplied by the authorities of those who had not been registered at birth do not add up and they want the NRD to stop a mobile service late registration exercise it launched last month.
Read More / Baca Lagi >>

Tender baru kendali NFC untuk tutup kesalahan PM

Posted: 27 Mar 2012 08:39 PM PDT

KEADILAN membantah sekeras-kerasnya tindakan Barisan Nasional seperti yang diumumkan oleh Noh Omar, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani untuk menjemput bidaan baru bagi memilih kontraktor mengambil alih operasi Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).

Kebelakangan ini, tindakan-tindakan Barisan Nasional secara jelas bertujuan untuk menutup secepat mungkin skandal ini tanpa merungkai soal pertanggungjawaban semua pimpinan tertinggi Barisan Nasional yang terbabit.  Beberapa contoh tindakan yang diumumkan tetapi tidak dilaksanakan termasuklah:
Read More / Baca Lagi >>

GE13 a class war

Posted: 27 Mar 2012 08:38 PM PDT

KUALA LUMPUR, March 28 — Pakatan Rakyat (PR) will go into upcoming polls fighting a class war on behalf of the lower classes whom Datuk Seri Anwar Ibrahim said were being held at the mercy of Barisan Nasional (BN) cronies.
The opposition leader told a crowd of more than 2,000 at a ceramah in Ampang, a former Umno stronghold, that PR was facing attacks in BN-controlled media because cronies of the ruling coalition feared cuts into their "obscene profits" if there was a change in government.
"This battle, this election is about the masses, the workers, the low-income earners against the rich cronies of Umno," he said.
Read More / Baca Lagi >>

Jenayah: Mengapa enggan dakwa AG, bekas KPN?

Posted: 27 Mar 2012 08:36 PM PDT


KUALA LUMPUR, 28 Mac: Keengganan kerajaan mendakwa Peguam Negara (AG) dan bekas Ketua Polis Negara (KPN) yang didakwa melindungi jenayah menunjukkan kerajaan seakan melindungi golongan yang berkepentingan.


Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Riduan Mohd Nor (gambar) berkata, mereka yang berprofil tinggi, berjawatan besar dan ada kedudukan tersendiri seolah-olah kebal dari sebarang tindakan undang-undang.

"Sebaliknya, jika rakyat bawahan yang didakwa terlibat, mereka pasti akan diseret ke muka pengadilan," ujarnya dalam satu kenyataan.

Sehubungan itu, tegasnya DPPM menyokong gesaan Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar supaya kerajaan mengambil tindakan terhadap AG dan bekas KPN atas dakwaan melindungi penjenayah untuk membersihkan nama polis dan juga jabatan kerajaan.
Read More / Baca Lagi >>

BN is about 'privileges' and Pakatan about 'rights': Which do the people prefer?

Posted: 27 Mar 2012 08:34 PM PDT

BN is about 'privileges' and Pakatan about 'rights': Which do the people prefer?If you go by the standard operating procedures of the BN political machinery and practice, for the past fifty over years, and more so in the past thirty years, 'privileges' have been the sanctioned and sacrosanct principle.
But if you take inventory of the DAP, PKR and PAS manifestations, it is easily noticeable that they are selling 'rights'. Their thrust has been – especially from the pre-2008 election year to now, one of returning to the man and woman in the street their basic and fundamental rights as citizens and as humans.
Privileges vs Rights
As society progresses in thought and feelings over time, humanity awakens to the importance of rights. Society begins to register an understanding that privileges belonged to the feudalistic era of bygone times.
Read More / Baca Lagi >>

Scrapped smelter plant: ‘A blow for Taib’

Posted: 27 Mar 2012 08:33 PM PDT

Swiss-based BMF hailed it as a "victory" the decision by Rio Tinto PLC not to go ahead with its aluminium plant in Sarawak.
KUCHING: Swiss-based NGO, Bruno Manser Fund (BMF), today said the decision by global mining giant Rio Tinto PLC to scrap its plan to build a US$2 billion (RM6.1 billion) aluminium smelting plant in Sarawak was a "major victory" for the international campaign to preserve the natural environment.
The plant was to be sited at Similajau near Bintulu.
Rio Tinto decided to scrap the controversial smelter plans as negotiations with Chief Minister Abdul Taib Mahmud's family-controlled Cahaya Mata Sarawak and the Taib-controlled Sarawak Energy Bhd failed to bear results.
In a statement e-mailed to FMT, BMF said: "Rio Tinto's announcement is a major blow for the Sarawak state government under Chief Minister Abdul Taib Mahmud who consistently used the aluminium smelter to promote the recently completed Bakun Dam, Asia's largest dam outside China.
Read More / Baca Lagi >>

Najib is wrong: The Opposition is not all about Anwar

Posted: 27 Mar 2012 08:32 PM PDT

Najib is wrong: The Opposition is not all about AnwarNajib Razak, the prime minister, fallaciously thinks that the Opposition in the country is all about Anwar Ibrahim. So as the election fervour is making its grip among politicians on both divides there is a surly group purportedly with Najib's blessings and with the obvious help of the mainstream media adopting character assassination as a political offense on Anwar.
Indulging in gutter politics must be a bad diktat on Najib's part. He does not seem to have the political will to stop this garbage politics. The people have had enough of this mucky approach to politics. Najib is fast digging his own grave. He is also dragging UMNO into the bog faster than anyone could think of.
Najib is still oblivious of the fact that the people have opportunely accepted a two-party system for the country. They feel that with such a system there can be an apposite check-and-balance of a government for the betterment of the nation. Anwar is thus not the real issue here, as what the people are demanding is a sustainable two-party system for a better deal from politicians.
Read More / Baca Lagi >>

Orang Asli mengadu kubur jadi lapang sasar

Posted: 27 Mar 2012 08:29 PM PDT

Orang Asli Mahmeri dari Banting mendakwa menghadapi masalah melakukan upacara keagamaan apabila tanah perkuburan mereka di Bukit Jugra dijadikan sebagai Lapang Sasar menembak oleh Kementerian Pertahanan.

Dalan sesi inkuiri Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) semalam, seorang penduduk terlibat Ariff Embing mendakwa kesukaran itu membuatkan mereka terpaksa mengadakan upacara keagamaan di tempat lain yang jauh.
Read More / Baca Lagi >>

RM120j kos potong tol Lebuhraya Cheras-Kajang

Posted: 27 Mar 2012 08:28 PM PDT

NONEPengurangan separuh bayaran tol untuk Lebuhraya Cheras-Kajang membabitkan bayaran pampasan RM120.55 juta oleh kerajaan dan lanjutan 15 tahun tempoh perjanjian konsesi.

Ini didedahkan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor
(kanan) di Parlimen semalam ketika menjawab soalan Ahli Parlimen Serdang, Teo Nie Ching.

Menteri itu juga berkata syarikat konsesi Grand Saga Sdn Bhd telah bersetuju untuk tidak menaikkan bayaran tol bagi tempoh tiga tahun yang akan datang. Berikutan itu, Grand Saga akan dibenarkan mengutip tol sehingga tahun 2045.
Read More / Baca Lagi >>

RM608.68 juta! Peruntukan segera Najib, Muhyiddin, tapi mana peruntukannya?

Posted: 27 Mar 2012 08:27 PM PDT


Ini ialah jawapan dari parlimen. Terima kasih YB. Mari kita sama2 perhatikan apa benda yang dimaksudkan dalam kenyataan di atas neh.


1. YB tanya piem berapa banyak peruntukkan segera yang telah diluluskan semasa lawatan rasmi najib dan muhyiddin ke negeri2.

2. Lepas tue jawapan bertulis yang didapati ialah ;
Read More / Baca Lagi >>

Reformasi p'raya: PSC perlu selesaikan lima lagi isu

Posted: 27 Mar 2012 08:26 PM PDT

NONESelepas mengadakan siri pendengaran awam di seluruh negara dan mesyuarat panel sejak enam bulan lalu, Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) bagi reformasi pilihanraya telah mencapai kata sepakat berhubung 16 isu utama.

Panel sembilan anggota yang diketuai oleh Menteri Sains, Teknologi
dan Inovasi Datuk Maximus Ongkili itu bagaimanapun masih belum mencapai kesepakatan berhubung lima lagi isu, kata sumber yang rapat dengan PSC.

Antara perkara penting yang belum selesai ialah:
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 perang kelas masyarakat

Posted: 27 Mar 2012 08:25 PM PDT

KUALA LUMPUR, 28 Mac — Pakatan Rakyat (PR) akan menyebelahi kumpulan masyarakat kelas bawahan untuk Pilihan Raya Umum ke-13 akan datang yang mana Datuk Seri Anwar Ibrahim melihatnya sebagai belas ihsan untuk kroni Barisan Nasional (BN).
Ketua Pembangkang itu memberitahu sekitar 2,000 penyokongnya dalam ceramah di sini, yang merupakan bekas kubu kuat Umno suatu ketika dahulu, PR menerima tekanan daripada media BN kerana kroni kerajaan itu khuatir "keuntungan" mereka akan berkurang sekiranya berlaku perubahan kerajaan.
"Perjuangan ini, pilihan raya adalah antara golongan berpendapatan rendah menentang golongan kaya, kroni Umno.
Read More / Baca Lagi >>

Apa ada dengan bangsa..Islam adalah yang tertinggi.

Posted: 27 Mar 2012 06:28 PM PDT


Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU-Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kecewa dengan sikap segelintir masyarakat yang masih mengagungkan bangsa, tanpa mengutamakan kepentingan Islam.

Beliau menyifatkan tindakan masyarakat mengagungkan-agungkan bangsa seolah-olah terikut-ikut dengan pendekatan bangsa Yahudi yang mahukan masyarakatnya dihormati dengan mengetepikan hak orang lain.

"Seolah-olah pendekatan ini telah masuk menyerap dalam masyarakat orang Islam, setiap bangsa mengejarkan kehormatan masing-masing dan menyebabkan orang lupa tentang Palestin, "katanya kepada pemberita selepas menyambut kunjungan konvoi Superbike Pantai Timur di kediamannya di Pulau Melaka, kelmarin.

Read More / Baca Lagi >>

Negara Zina : Upah seks ‘tutup mulut’...

Posted: 27 Mar 2012 06:25 PM PDT


Tertuduh
TEMERLOH – Seorang remaja perempuan berusia 15 tahun yang bimbang rakaman aksi hubungan seks bersama kekasihnya disebar dalam internet terpaksa pula melayan nafsu rakan kekasihnya yang merakam aksi itu sebagai upah 'tutup mulut'.

Dalam kejadian 28 Februari 2012, mangsa keluar bersiar-siar bersama kekasihnya berusia 18 tahun di kawasan air terjun Bukit Bertangga, Felda Kumai, Triang, Bera.

Mangsa kemudian diajak teman lelakinya melakukan hubungan seks dan dalam terpaksa mangsa menurutinya.

Read More / Baca Lagi >>

Hasan akidah terkena lagi?

Posted: 27 Mar 2012 06:22 PM PDT


Musykil juga kita macam mana seorang Melayu yang kuat beragama, membawa Quran sejak dari kecil, membaca Khutbah di masjid-masjid berkelulusan Phd di luar negara lagi.. tetapi boleh berbohong. Sepatutnya orang agama yang berpendidikan seperti itu tidak akan berbohong atau tergamak memutar fakta yang mudah dipetahkan oleh orang lain?

Tetapi itulah nampaknya yang berlaku kepada Hasan Akidah alias Hasan Ali seperti mana didedahkan oleh Menteri Besar Selangor Abdul Khalid Ibrahim berhubung pendedahan bekas Exco Selangor itu mengenai peruntukan membaiki pejabat.

Kata Hasan sebelum ini beberapa orang Exco telah membelanjakan wang ratusan ribu untuk membaiki pejabat.


Sebaliknya apa yang didedahkan oleh Khalid hari ini jelas, nyata dan tidak payah bersuluh lagi yang banyak membelanjakan untuk membaiki pejabat ialah Hasan sendiri. Hasan tampaknya telah meludah ke langit akhirnya terkena hidung comelnya sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

PAS tanya PM statistik terkini permohonan murtad

Posted: 27 Mar 2012 06:21 PM PDT


KUALA LUMPUR, 28 Mac: Dr Mujahid Yusof Rawa (gambar) minta Perdana Menteri menyatakan statistik terkini orang yang memohon untuk murtad dan yang telah murtad tanpa permohonan.
Demikian pertanyaan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Parit Buntar itu bagi jawab lisan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini yang bermula jam 10.00 pagi.

Berikut adalah soalan-soalan bagi jawab lisan anggota Dewan Rakyat daripada PAS, hari ini.

Datuk Taib Azamudden Md Taib [Baling] minta PERDANA MENTERI menyatakan sejauh mana JAKIM memulakan dialog dengan NGO bukan Islam untuk menerangkan prinsip keadilan Islam, jika ya apakah hasilnya.

Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT