Nuffnang

Pengikut

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


SIAPA AKAN LARI TIDAK CUKUP TANAH SELEPAS PRU NANTI?

Posted: 24 Mar 2012 07:00 PM PDT

Oleh:  WFAUZDIN NS

ADA seorang betina tua yang mengaku `dara' pernah dibuang oleh ayahnya sendiri dan tidak diakui sebagai darah dagingnya sehingga si ayah meninggal dunia.  Betina ini juga pernah dirujuk sebagai `Wanita Neraka Ketujuh' oleh abangnya sendiri.  Itu mukaddimah kisah seorang betina yang menghabiskan masanya bercakap lucah, mencarut serta menabur fitnah demi mengisi perutnya.

Lupakan kisah betina itu.  Aku mahu merujuk laporan yang disiarkan oleh Malaysiakini di sini.  Umi Hafilda kononnya mahu mengugut DS Anwar Ibrahim dan abangnya Azmin Ali untuk menjaja semua cerita buruk kedua-dua pemimpin PKR tersebut menjelang Pilihanraya Umum nanti.  Kononnya, kedua-dua tokoh itu akan `lari tidak cukup tanah' apabila beliau bersama Tim Sesumpah yang terdiri dari Ezam sesumpah dan Nalla Karupan bakal menggempur DS Anwar dan Azmin.

Dulu Ezam berkawan dengan wanita berakhlak, kini....?

Soalnya, mengapa mesti menunggu saat Pilihanraya?  Jawapannya mudah.  Ini adalah kerana cerita yang bakal keluar dari mulut-mulut pencacai ini hanyalah modal Pilihanraya sahaja.  Sebelum ini kita boleh lihat, apabila ada sahaja Pilihanraya Kecil, maka timbullah muka pencacai-pencacai ini untuk mencari makan.  Mereka tahu saat Pilihanraya adalah saat paling `murah rezeki' haram yang diperolehi.  Kerja menjadi `Pelacur Politik' bagi mereka lebih bersih dari menjadi pelacur di lorong-lorong gelap, walaupun hasilnya sama iaitu duit haram.

Jika benar telus mahu tegakkan kebenaran, mengapa mesti tunggu saat Pilihanraya?  Mengapa tidak dedahkan dulu dan sekarang?  Mengapa sewaktu Umi Hafilda dipanggil menjadi Saksi sewaktu kes Liwat 1 dahulu beliau tidak tampil dengan semua bukti yang kononnya beliau miliki?  Mengapa mesti tunggu hampir 14 tahun mahu dedahkan?  Dan, peliknya mahu menunggu tarikh Pilihanraya pula?  Ertinya, mereka hanya mahu jadikan fitnah sebagai modal Pilihanraya semata-mata.  Sebab itu, apa yang beliau katakan kononnya ada bukti dan sebagainya itu tidak pernah dibawa ke dalam mahkamah malahan tidak pernah pun dibuat laporan untuk disiasat.

Taktik mereka hanya satu iaitu mereka akan karang cerita fitnah, kemudian dengan bodohnya mencabar DS Anwar atau Azmin menyaman mereka.  Apabila DS Anwar dan Azmin enggan melayan permainan bodoh mereka itu, maka modal besar mereka adalah mendakwa DS Anwar dan Azmin amat takut dengan mereka dan memang benarlah cerita-cerita bodoh mereka itu.  

Kalau aku berada di tempat betina ini, mudah sahaja.  Aku akan bekalkan semua fakta dan bukti yang aku ada tentang DS Anwar dan aku akan serahkan pada Najib.  Sudah tentu Najib mempunyai modal besar apabila DS Anwar mencabarnya berdebat.  Bayangkan jika Najib memiliki semua bahan bukti yang ada pada betina ini dan Najib akan dedahkan sewaktu berdebat dengan DS Anwar nanti.  Ketika itu, aku percaya DS Anwar akan `lari tidak cukup tanah'.  Malangnya betina ini amat bodoh, tidak tahu langsung untuk membodek Najib agar Najib lebih berani berdebat dengan DS Anwar. Sehingga kini, Najib terus menikus tanpa seorang pun yang tampil untuk memberikan `tangkal' untuk menjadikan Najib seorang `jantan sejati'.  

Percayalah, kempen fitnah dan cerita lucah dan seks yang bakal dibawa oleh betina dan kumpulan sesumpah ini bakal dicampakkan oleh rakyat ke muka mereka sendiri.  Apa yang bakal kita lihat nanti, selepas PRU ke 13, InsyaAllah, yang akan `lari tidak cukup tanah' bukan mereka ini sahaja bahkan tuan-tuan mereka juga akan lari kerana mereka tahu sudah berapa banyak perut-perut mereka mentekedarah hak rakyat.  Mereka pasti lari lintang pukang./wfauzdin.blogspot.com

VIDEO - DI MANA PERJUANGAN ISLAM, RAJA DAN MELAYU NYA? SOAL AZMIN KEPADA HASSAN ALI

Posted: 24 Mar 2012 09:42 AM PDT


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Negara Maju : Segelas air panas RM1.80....

Posted: 24 Mar 2012 09:01 PM PDT


Segelas air panas RM1.80
CHUKAI – "Sebagai pelanggan saya rasa tertipu," keluh pekerja swasta, Ishak Kamarudin, 42, yang kesal dengan harga RM1.80 bagi segelas air panas yang disifatkannya sebagai tidak munasabah.

Ishak dari Taman Alamanda, Jalan Kubang Kurus, dekat sini berkata, dia yang menjamu selera bersama isteri dan dua anak di sebuah restoran di Taman Chukai Utama pada 23 Februari lalu terkejut apabila melihat caj yang dikenakan untuk air panas yang diminta berharga RM1.80.

Menurutnya, harga yang dikenakan itu tidak masuk akal dan seolah-olah mengambil kesempatan terhadap pelanggan.

Read More / Baca Lagi >>

Ops Tapis: YB antara 27 diperiksa

Posted: 24 Mar 2012 08:59 PM PDT


Ops Tapis: YB diperiksa
BANDARAYA MELAKA - Seorang wakil rakyat antara 27 yang diperiksa dalam serbuan dilakukan sepasukan polis Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) negeri di sebuah pusat hiburan di Melaka Raya di sini, awal pagi semalam.

Wakil rakyat terbabit yang juga pelanggan di premis berkenaan diperiksa ketika serbuan Ops Tapis Pusat Hiburan oleh 14 anggota termasuk dua pegawai, diketuai Inspektor Risikan Operasi dan Tahanan JSJN negeri, Inspektor Mohd Hisham A Rahman, bermula jam 2.40 pagi.

Dalam serbuan itu, seorang ketua pelayan juga dilihat cuba meloloskan diri dengan berlari keluar menuju ke pusat hiburan bersebelahan sebelum dapat dikesan anggota polis, lalu menahannya di tangga premis terbabit.

Read More / Baca Lagi >>

Aset KWSP RM440,52B, Kerajaan UMNO Hutang KWSP RM240B Akan DiLupuskan ?

Posted: 24 Mar 2012 07:47 PM PDT


Umno has turned the EPF into its private cookie jarKumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) adalah salah satu dana simpanan terbesar di dunia yang telah terkumpul lebih daripada RM 440,52 bilion pada 2011. Dan ini merupakan wang simpanan kira-kira 12 juta rakyat Malaysia. Sudah tentu wang yang disimpan di bawah bantal tidak akan menjana lebih pendapatan.


Ia perlu melabur secara berhemah. Persoalannya sekarang ialah KWSP di bawah kerajaan pimpinan UMNO melabur simpanan hasil titik peluh rakyat Malaysia bijaksana.
Read More / Baca Lagi >>

KREDIBILITI Ahmad Maslan Dipertikai

Posted: 24 Mar 2012 07:45 PM PDT

PONTIAN – Tindakan Datuk Ahmad Maslan, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri menggunakan peruntukan sebagai Ahli Parlimen dipertikai bagaimana cara pengagihannya didakwa tidak dinikmati oleh seluruh rakyat di kawasannya.

Perkara ini dinyatakan secara tegas oleh Ustaz Atan Gombang, Penyelia, Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut dengan mempersoalkan agihan itu yang mana dilihat hanya disalurkan kepada projek tertentu tanpa melihat kepada keperluan setempat.

Read More / Baca Lagi >>

Gabungan Pelacur Dan Bapa Ayam Ini Akan Menangkan UMNO Pada PRU13 Nanti ?

Posted: 24 Mar 2012 07:45 PM PDT

Oleh: psyco
Satu pertemuan yang membabitkan bekas sekutu rapat dengan Anwar Ibrahim telah diadakan semalam dan memutuskan untuk menghancurkan masa depan Anwar untuk kali ke 3 pada PRU13 yang bakal menjelma. Kes 'SEK' Anwar adalah isu 'hot' untuk pelacur dan bapa ayam ini untuk urusan  jualbeli

UMNO sedar selagi Anwar tidak dapat dihapuskan , maka impian PR untuk merampas Putrajaya semakin hampir. UMNO masih tidak berpuas hati setelah Azizan dan Saifool tidak berjaya untuk melakonkan plot jijik ciptaan Mahathir dan legasinya hingga kini.

Anwar yang mempunyai setengah dozen anak , seorang peliwat dan terkni seorang Biseksual...Anwar sememangnya gagah dari segi personaliti beliau atau pon nafsu sek nya menurut akal gerombolan yang jijik. Sejak Anwar di pecat ,UMNO masih gagal mengesan salahlaku dan rasuah Anwar selain isu sek yang menjadi mainan pemimpin gerombolan.

Dalam reaksi pada satu acara di Negeri Sembilan, Najib telah mula mengaitkan nama Chanda,  Ezam , Anuar Shaari dan Zul Nordin yang pernah menjadi orang rapat Anwar. bakal memdedahkan aktiviti sek Anwar. 
Dengan termeterainya MOU PRU13 nanti, jika tiada mangsa baru yang sedia jadi mangsa ,mungkin  para pelacur dan bapa ayam ini akan terpaksa/bakal mengaku menjadi mangsa Anwar untuk di siarkan di media pencacai gerombolan menjelang PRU13 nanti
Bayangkanlah di mana lagi bapa ayam dan pelacur ini hendak melacur jika UMNO melingkup pada PRU13 nanti

Siapa bawa RM1.07 trilion keluar negara? Duit tu berjalan sendiri..hi.hi.hi..

Posted: 24 Mar 2012 07:32 PM PDT

AHLI PARLIMEN SELAYANG, William Leong mempertikaikan sama ada ada di kalangan pemimpin Umno-BN terlibat dalam pengaliran wang haram keluar negara berjumlah USD291 bilion (RM1.07 trilion) sejak 10 tahun lalu.
Katanya, berdasarkan pendedahan Bank Negara, pengaliran wang haram tersebut membuktikan tiada usaha dilakukan oleh kerajaan BN untuk menangani isu tersebut.

"Pengaliran wang haram ke luar negara dalam tempoh 10 tahun berjumlah USD291 bilion (RM1.07 trilion) membuktikan amalan rasuah dan aktiviti haram di negara ini berlaku secara berleluasa. "Saya pertikai ketelusan kerajaan BN yang tidak mengambil sebarang tindakan drustik berhubung hal ini.
"Apakah hal ini tidak diambil tindakan disebabkan oleh ramai pemimpin BN terlibat. Inilah persepsi rakyat sekiranya kerajaan bersikap lepas tangan dan tidak mengambil sebarang usaha untuk menghentikan kegiatan yang merugikan negara ini," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Hanya lima ketua wanita pertahan Shahrizat..!! Kawan lama naik semula...he.he.he

Posted: 24 Mar 2012 07:30 PM PDT

KUALA LUMPUR: Hanya lima Ketua Wanita Umno negeri – Melaka, Pahang, Negeri Sembilan, Johor dan Kedah – yang mempertahankan kedudukan Dato' Shahrizat Jalil sebagai Ketua Wanita Umno Malaysia, ekoran desakan Naib Ketua Wanitanya, Dato' Kamilia Ibrahim yang mahu Shahrizat melepaskan jawatannya sebagai Ketua Wanita.

Mereka menegaskan Shahrizat – yang mengumumkan akan berundur dari jawatan menteri pada 11 Mac lalu - telah dipilih oleh perwakilan Wanita dalam pemilihan parti, bukan pelantikan daripada Presiden Dato' Seri Najib Razak atau Kamilia sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Ekonomi Islam : Setan Pun Semakin Tertawa Terbahak-Bahak!

Posted: 24 Mar 2012 07:27 PM PDT

Inilah salah satu wujud penipuan terbesar abad ini yang bersembunyi di balik nama 'syariah'. Promo syariah hari ini masih boleh pakai "skirt", esok pula jangan hairan ada yang "berbogel" dengan nama 'syariah'. Rujuk ekonom Islam semasa, semua senang 'boleh jadi syariah' dengan menggunakan kaedah-kaedah agama untuk justifikasi kepincangan. Kapal zaman yang semakin sengaja ditenggelamkan oleh orang yang 'konon' pakar di dalamnya.

Najib's support for Shahrizat an endorsement for corruption

Posted: 24 Mar 2012 07:21 PM PDT

Najib's support for Shahrizat an endorsement for corruptionKUALA LUMPUR — Datuk Seri Najib Razak's decision to keep Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil as Wanita Umno chief shows the prime minister's willingness to endorse "tainted" leaders, Pakatan Rakyat lawmakers said.
Opposition MPs said that Najib's insistence in keeping Shahrizat despite objections from within her own Wanita Umno wing was a reflection of his failure as a reformist, in keeping his administration and party free from allegedly corrupt figures.
"To win elections, Najib has shown his willingness to nominate tainted leaders such as (Tan Sri) Isa Samad, who was suspended by Umno itself of vote buying, to stand for elections and to head Felda.
Read More / Baca Lagi >>

Friendship between communist and cop forged in the jungle

Posted: 24 Mar 2012 07:19 PM PDT

Friendship between communist and cop forged in the jungle KUALA LUMPUR - For five years, a police inspector's sole task was to bring in a communist leader who was causing havoc in the jungles of Perak.
More than 100 confrontations later, the communist leader, Chin Fong, who was then head of the Ninth Armed Forces, surrendered to the officer, Inspector Paul Kiong, who had been pursuing him relentlessly.
What followed next was another five years of the hunter working with the hunted to bring in more communist insurgents.
That cooperation paid off with the capture of 43 insurgents.
These events took place between 1976 and 1986 and today, Chin and now, Datuk Paul Kiong, are the best of buddies.
Read More / Baca Lagi >>

Wag The Dog - Media Caught Faking Syria News Reports

Posted: 24 Mar 2012 07:15 PM PDT

Cops say scuffle did not involve Nazri’s son

Posted: 24 Mar 2012 07:14 PM PDT

KUALA LUMPUR, March 25 — Police have cleared Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz's son of any involvement in a scuffle involving his bodyguard and a security guard.
The Star reported that Brickfields district police chief ACP Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid said yesterday "it is a clear cut case" involving the security guard and Mohamad Nedim's bodyguard.
"This is a minor case. We have already forwarded the investigation papers to the DPP (deputy public prosecutor). I do not know why and how another person (Mohamad Nedim) was dragged into this,'' the English daily quoted him as saying.
The MCA-controlled newspaper also reported that the case was investigated under Section 160 of the Penal Code for committing affray.
Several online news portals had reported the allegation against Nedim with opposition leaders calling on the police to investigate the matter impartially.
Read More / Baca Lagi >>

The youth are watching your lavish lifestyle

Posted: 24 Mar 2012 07:08 PM PDT

Some people are born lucky. In Malaysia, you must be in the top percentile of the society if you could afford RM79,053 for a birthday bash and RM409,767 for your daughter's engagement.
Not the case with my junior, Ikhwan, a fresh graduate with take-home pay of less than RM3,000, tightening his belt to start his life, slapped with PTPTN loan repayment, smashed with RM30 per day for meal and commuters, cramped with RM500 of rental in a tiny flat. His bank account then is emptied by the 20th day of the month.
Further to this, getting married is an expensive stuff. It may cost him between RM25,000 and RM50,000, depending on the selection of catering and the value of the dowry set by the bride.
Read More / Baca Lagi >>

Ceramah Che`gu Bard Di Bukit Mendi

Posted: 24 Mar 2012 07:03 PM PDT

Pas Kelantan ingatkan Hasan Ali

Posted: 24 Mar 2012 07:01 PM PDT


Fatah-Harun
KOTA BHARU - Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali diingat tidak terlalu ghairah memburukkan nama Pas melalui siri jelajah yang diadakan di seluruh negara.

Timbalan Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Abdul Fatah Harun mengingatkan perkara tersebut memandangkan pihaknya turut mempunyai bukti terdapat beberapa kes yang menunjukkan Hasan tidak melaksanakan tugas dengan baik semasa menganggotai parti itu.

Bagaimanapun kata beliau, pihaknya tidak mahu mendedahkan perkara tersebut memandangkan Hasan merupakan bekas ahli Pas, sekali gus kesan dirasai oleh parti itu sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Najib’s backing for Shahrizat shows failure as reformist, says Pakatan

Posted: 24 Mar 2012 06:59 PM PDT

Datuk Seri Najib Razak insists there was no reason for Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil to cease being Wanita Umno chief. - Picture by Choo Choy May
KUALA LUMPUR, March 25 — Datuk Seri Najib Razak's decision to keep Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil as Wanita Umno chief shows the prime minister's willingness to endorse "tainted" leaders, Pakatan Rakyat lawmakers said.  Opposition MPs said that Najib's insistence in keeping Shahrizat despite objections from within her own Wanita Umno wing was a reflection of his failure as a reformist, in keeping his administration and party free from allegedly corrupt figures.
"To win elections, Najib has shown his willingness to nominate tainted leaders such as (Tan Sri) Isa Samad, who was suspended by Umno itself of vote buying, to stand for elections and to head Felda.
Read More / Baca Lagi >>

Hadi: Bukan Islam tidak boleh jadi No 2 Pas

Posted: 24 Mar 2012 06:59 PM PDT


hadi awang
MARANG – Datuk Seri Abdul Hadi Awang menolak sekeras-kerasnya cadangan bahawa pemimpin bukan Islam boleh memegang jawatan timbalan presiden Pas satu hari nanti kerana ia bertentangan dengan perlembagaan parti berkenaan.

"Itu bercanggah dengan perlembagaan Pas, tidak boleh.

"Yang bukan Islam boleh jadi menteri, bukan memegang jawatan parti (dalam Pas). Kalau di negara komunis, adakah mereka akan melantik presidennya yang tidak komunis?

Read More / Baca Lagi >>

Mengapa Jingga13 berjuang untuk Imam Hoslan

Posted: 24 Mar 2012 06:55 PM PDT

Teen shot dead as Egpyt football protests erupt

Posted: 24 Mar 2012 06:52 PM PDT

Call for calm on eve of Senegal's election run-off

Posted: 24 Mar 2012 06:46 PM PDT

Pendedahan Pertama Nama Nama YB Umno Baham Tanah

Posted: 24 Mar 2012 10:39 AM PDT

  Berkaitan :

Wahid dedah nama Adun Umno dapat tanah hari ini




(Wahid bersalam dengan orang ramai di Jabi)

SETIU, 24 Mac: Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohamad Abdul Wahid Endut akan mendedahkan nama-nama ADUN dan Ahli Parlimen Umno Terengganu yang mendapat tanah seluas satu hektar seorang pada satu sidang media di Pejabat PAS hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Drug violence spills over into Guatemala

Posted: 24 Mar 2012 10:19 AM PDT

Can the nuclear industry survive?

Posted: 24 Mar 2012 10:18 AM PDT

Anwar Ibrahim on current issues

Posted: 24 Mar 2012 10:16 AM PDT

Jangan Tak Jadi (Debat) - YB Ng Suee Lim

Posted: 24 Mar 2012 10:15 AM PDT


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Ini lah dia kawan Tun Mahathir

Posted: 24 Mar 2012 06:26 AM PDT

Tajudin Ramli (antara kawan-kawan baik Tun Mahahthir) masuk MAS dengan bawa duit dalam poket sebanyak RM1.8 bilion.

Punggung belum panas jadi CEO, dia sudah 'order' berpuluh biji boeing, kononya nak ganti pesawat-pesawat MAS yang dah tua dan yang sedang tunggu masa nak jatuh semasa terbang.

Sepanjang menjadi CEO, dia juga mula menjual banyak aset-aset MAS dan harta benda MAS. Lepas tu dia pindahkan pula MAS Kargo ke Frankfurt, Jerman. 5 lima tahun selepas menyamun, dia pun 'melingkup angkat bungkus keluar' dari MAS, keluar dengan membawa semula RM 1.8 billion 'modal' yang di bawa masuk dulu, dan tinggal lah MAS yang dah setengah 'mamposs'.

Gurkah-gurkah politik di'port' tidak mahu nak percaya yang hutang Tajudin sebanyak RM589 juta tu telah di lupuskan minggu lepas. Dalam erti kata lain, tak payah bayar lahh..gomen BN bagi derma.

Jadi pokoknya, memang betoi lah perumpamaan orang-orang tua-tua... 'bulan sudah jatuh ke riba'Tajudin Ramli.

Apa lah malang nasib MAS, nasib syarikat melayu.

dollah yankee -
Foohhh..tak syokkk ka macam ni?? Hutang tak payah bayar.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Kit Siang cabar Najib serah kuasa secara aman jika Pakatan menawan Putrajaya

Posted: 24 Mar 2012 04:59 AM PDT

Pilihan raya umum ke-13 semakin mendekat, Perdana Menteri Najib kini berada di mod berkempen yang sepenuhnya. Sepertimana yang dikatannya sendiri baru-baru ini, beliau telah "bekerja malam dan siang", "tanpa berhenti-henti", bukannya untuk menjadi seorang Perdana Menteri yang baik dan berteladan, tetapi menjadi Santa Claus kebangsaan untuk "memastikan kemenangan" bagi Barisan Nasional dalam pilihanraya umum yang akan datang ini.

Semasa berkempen di merata tempat, nada beliau bertukar dari yang paling berkeyakinan dengan mengisytiharkan bahawa "BN akan merampas negeri-negeri di bawah pemerintahan pembangkang pada PRU ke-13" (di Puchong pada 19 Mac) dan yang berbunyi lebih gelap bahawa "adalah sukar bagi BN menguasai majoriti parlimen dua per tiga dalam PRU yang akan datang" (Foreigh Correspondents Club pada 20 Mac), kepada yang berbunyi mengugut bahawa cita-cita rancangn "transformasi"nya supaya Malaysia menjadi sebuah negara yang berpendapatan tinggi akan gagal jika beliau tidak mendapat "mandat besar" dan negeri-negeri pembangkang balik ke pangkuan BN (semasa bertemu dengan kakitangan kerajaan pada 18 Mac di Shah Alam).

Malah pada awal bulan ini, semasa berkempen di Kedah, Najib (gambar atas) memohon maaf terhadap segala kesilapan yang dilakukan oleh Barisan Nasional di masa-masa lepas yang mengakibatkannya kehilangan kuasa dan kerusi di beberapa negeri dalam pilihanraya yang lepas.

Tetapi setelah tiga minggu berlepas, apa yang kekal menjadi misteri dan rahsia negara adalah kesilapan apa yang dimaksudkan oleh Najib itu.

Sebenarnya, Timbalan Perdana Menteri Muhyddin Yasin (gambar kiri) telah dengan segeranya pada hari kemudian menolak kemungkinan untuk mengenalpasti "kesilapan-kesilapan" apa yang dimaksudkan oleh Najib, dan berhujah bahawa "yang penting adalah memandang ke depan", sementara Ketua Penerangan UMNO Maslan pula memperkecil-kecilkan tindakan "minta maaf" Najib dengan mengumumkan bahawa "UMNO memerlukan mandat untuk memperbetulkan kesilapan-kesilapannya"!

Maka adakah ini bererti tanpa "mandat dan kemenangan yang besar" untuk UMNO dan BN dalam PRU yang akan datang ini, maka tidaklah perlu untuknya minta maaf untuk segala kesilapan yang pernah dilakukan oleh UMNO/BN?

Adakah Najib sedar apakah kesilapan-kesilapan lampau BN yang beliau maksudkan semasa meminta maaf di Kedah awal bulan ini, ataupun ia sebenarnya hanya retorik politik yang tidak bererti langsung yang hanya bertujuan menipu undi?

Sementara kita meminta penjelasan daripada Najib mengenai apakah kesilapan-kesilapan lampau BN yang beliau bersedia untuk jelaskan dan minta maaf, biarlah beliau meminta maaf terhadap kesilapan-kesilapan beliau sendiri dahulu, khasnya yang beliau lakukan dalam tempoh 35 bulan sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Kesilapan-kesilapan Najib ada berpuluh-puluh jenis, biarkan saya menggariskan beberapa di sini:

1. Merampas kuasa pemerintahan negeri Perak Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Menteri Besar Nizar Jamaluddin secara haram dan bertentangan perlembagaan yang beliau sendiri merancang dan melaksanakan dua bulan sebelum beliau menjadi Perdana Menteri.

2. Kegagalan beliau untuk mempertahankan dasar 1Malaysia yang bertujuan mencipta sebuah negara Malaysia di mana semua rakyat mengutamakan identiti sebagai rakyat Malaysia terdahulu dan kaum, agama, kawasan dan status sosio-ekonomi kemudian, apabila Timbalan Perdana Menterinya sendiri Muhyddin Yassin mengumumkan bahawa beliau adalah Melayu dahulu dan rakyat Malaysia kemudian.

3. Politik hipokrisi di mana beliau berdakwah mengenai kemuliaan kesederhanaan di forum-forum antarabangsa sementara mengizinkan kuasa-kuasa ekstrimis perkauman dan agama yang diterajui oleh jubir UMNO, Utusan Malaysia, berleluasa di negara ini sehinggakan masalah polarisasi kaum dan agama menjadi semakin teruk di dalam tempoh 35 bulan beliau menjawat jawatan Perdana Menteri, di mana retorik politik tentang kebencian kaum dan ketidak toleransi agama yang berlandaskan dusta dan bohong menjadi begitu serius di Malaysia, sehinggakan UMNO nampaknya telah "outsource"-kan politik melampau kepada PERKASA.

4. Ucapan beliau di Perhimpunan Agong UMNO 2010 yang berjanji "walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa", demi mempertahankan UMNO di Putrajaya. Adakah Najib bersedia untuk meminta maaf dan menarik balik ugutan ini dengan mengumumkan bahawa selaras dengan tujuan beliau menjadikan Malaysia sebuah "demokrasi paling baik di dunia", beliau dan para pemimpin UMNO akan secara aman dan tanpa syarat menerima keputusan pilihanraya dalam PRU yang akan datang, termasuk sekiranya berlaku pertukaran kerajaan di Putrajaya?

5. Bertambahnya kejadian-kejadian politik keganasan terhadap ahli-ahli parti pembangkang seperti Ahli parlimen kawasan Lembah Pantai, Nuruk Izzah serta para aktivis masyarakat madani yang dilakukan oleh Pemuda UMNO dan ahli-ahli PERKASA serta para penyokong mereka, termasuk tindakan menyerang protestor anti-Lynas di Sudut Berpidato Pulau Pinang yang mengakibatkan dua orang wartawan cedera, sementara pihak politk berdiri di tepi tanpa menjalankan tugas mereka.

6.Gelaja rasuah yang semakin serius di Malaysia di mana kedudukan kita di Indeks Persepsi Rasuah Transparency International tahun 2011 terjatuh ke tahap paling teruk iaitu No. 60 dan skor yang paling rendah iaitu 4.3, meletakkan Malaysia pada taraf paling korup sekali dalam tempoh 55 tahun sejarah negara di bawah pimpinan enam orang Perdana Menteri.

7. Kematian Teoh Beng Hock dan kegagalan untuk mengambil tindakan terhadap pembunuhnya dari Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia, serta menahan dan mendakwa orang yang bertanggungjawab terhadap kematian Ahmad Sarbani Mohamad di bangunan SPRM, V Kugan di bawah jagaan polis dan lain-lain kes kamatian semasa dalam penahanan pihak berkuasa.

8. Muncul kembalinya politik Mahathirisma, sedangkan generasi Malaysia masa kini masih terbelenggu oleh skandal-skandal kewangan yang tercetus dalam tempoh 22 tahun Mahathir menjawat jawatan Perdana Menteri Malaysia, dan baru-baru ini usaha "menyelamatkan" bekas pengerusi MAS, Tajudin Tamli buat kali ketiga yang bernilai RM840 juta menerusi out-of-court settlement dengan Danaharta dan beberapa GLC.

9. Politk rasuah, kronisma dan naungan yang berterusan sepertimana yang berlaku dalam penganugerahan RM2.2 bilion Lebuhraya Kinrara-Damansara (KIDEX) kepada dua syarikat, Emrail Sdn Bhd dan Zabima Engineering Sdn Bhd yang ada hubung kait degan peguam UMNO, Hafarizam Harun dan isteri bekas Ketua Hakim Negara, Zaki Azmi, dan Lebuhraya West Coast bernilai RM7.1 bilion menghubungkan Banting ke Taiping yang diberikan kepada Kumpulan Europlus Bhd selama 60 tahun konsesi.

10. Keengganan kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja mengenai masalah pendatang tanpa izin yang berlarutan di Sabah yang menjadikan rakyat Sabah bagai orang asing di tanah bumi sendiri.

11.Salah urus perhimpunan BERSIH 709 yang bertujuan menuntukan pilinraya bersih, bebas dan adil, memburuk-burukkan imej para penganjur dan penyokong BERSIH, sementara kumpulan pelampau dan ekstrim tidak dikawal atau disekat tetapi dibiarkan mereka menyebar dan mengugut mesej keganasan, mengapi-apikan suasana kebencian kaum dan agama.

12. Kegagalan untuk memulihkan keyakinan orang ramai terhadap keberkesanan, kebebasan dan profesionalisam institusi-institusi utama negara, samada pihak kehakiman, polis, kamar Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia, Suruhanjaya Pilihan Raya dan sebagainya. Keengganan Perdana Menteri untuk menubuhkan tribunal untuk menyiasat dakwaan serius yang dibuat oleh bekas pegawai polis peringkat tinggi, termasuk bekas Pengarah CCID Ramli Yusof dan bekas Pengarah CID KL Mat Zain mengenai salah guna kuasa, subversif kedaulatan undang-undang dan penyelewengan perjalanan keadilan, yang ditujukan terhadap Peguam Negara Gani Patail dan bekas Ketua Polis Negara Musa Hassan, sampai kepada pemalsuan bukti dalam insiden "mata lebam" Anwar Ibrahim, perbicaraan Anwar dalam tahun 1998, usaha menyelamatkan Tajudin Ramli dari MAS, serta maklumat terkini mengenai "kes lima tahun yang ganjil yang kononnya melibatkan pegawai polis paling berkuasa di negara ini, peguam negara serta seorang ketua penjenayah", mengaitkan juga Timbalan Menteri Dalam Negeri pada masa itu, Johari Baharom, telah membangkitkan pelbagai persoalan mengenai komitmen Perdana Menteri terhadap kedaulatan undang-undang.

Adakah Perdana Menteri akan terus mengelak dari mengambil satu pendirian sungguhpun dakwaan-dakwaan ini amat serius dan mendakwa bahawa pegawai-pegawai undang-undang dan polis tertinggi di negara ini, iaitu Peguam Negara dan Ketua Polis Negara, merupakan penejenayah hanya baru-baru ini - dan Peguam Negara yang sama masih berada di penjawatannya?

Banyak lagi "kesilapan-kesilapan" yang telah dilakukan oleh Najib sendiri dalam tempoh 35 bulan ini yang perlu beliau minta maaf, dan kita belum lagi menceritakan kesilapan-kesilapan lampau yang dilakukan oleh BN yang mengakibatkan keputusan pilihanraya paling teruk baginya dalam tahun 2008.

Dari manakah Najib mahu bermula?

Kebelakangan ini, wujudnya petanda-petanda yang merunsingkan bahawa oleh sebab takut kehilangan kuasa buat pertama kalinya dalam tempoh 55 tahun dalam sejarah negara ini, PRU ke-13 ini akan menjadi PRU yang paling kotor, tidak adil, dan tidak demokratik di negara kita ini.

Saya mencabar Najib supaya memberikan petanda jelas bahawa sebagai Perdana Menteri ke-6 negara ini, beliau akan memastikan Malaysia akan bertindak seperti sebuah negara demokratik yang biasa di mana sekiranya Pakatan Rakyat berjaya memenangi kerusi majoriti di Parlimen dalam PRU ke-13 menerusi peti undi, maka Barisan Nasional akan menyerahkan kuasa pemerintahan di Putrajaya secara aman, tanpa membuat sebarang ugutan Mei 13, laungan perang "walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa", dan sebaliknya menjadikan PRU ke- 13 "paling bersih, bebas dan adil" setara dengan sebuah "demokrasi paling baik di dunia".

Baru-baru ini, politik di Malaysia menjadi semakin kasar dan kesat, termasuk di dalam Dewan yang mulia ini, di mana dusta dan fitnah disebarkan tanpa sebarang sekatan atau rasa sesal.

Tragedi 13 Mei

Dalam mesyuarat Parlimen ini dan yang lepas, fitnah yang paling keji dan tidak bertanggungjawab telah dilontarkan terhadap saya, menuduh saya sebagai menghasut dan mencetuskan rusuhan Mei 13, 43 tahun yang lepas pada 1969.

Selama empat dekad ini, pihak polis, pasukan keselamatan dan kerajaan tidak dapat menentukan siapa sebenarnya yang mencetuskan rusuhan Mei 13 dalam tahun 1969, tetapi tiba-tiba saja, ada orang tahu siapa yang mencetuskan rusuhan Mei 13 - dan saya telah didusta di Dewan ini sebagai orang yang menghasut dan mencetus Mei 13, menerusi slogan-slogan paling racis di jalan-jalan di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei 1969.

Hasilnya, semua dusta dan fitnah bahawa saya telah menghasut dan mencetuskan rusuhan Mei 13, khasnya di jalan-jalan di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei 1969, telah disiarkan secara berleluasa di blog-blog kumpulan cybertroopers UMNO.

Pada hakikatnya, saya tidak berada di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei 1969. Saya masa itu bertanding di Bandar Melaka, dan berada di pusat pengiraan undi di Melaka sehingga awal pagi 11 Mei 1969 kerana menunggu keputusan, hanya kembali kepada keluarga saya di Petaling Jaya pada 11hb Mei (hari Ahad). Pada hari Isnin seterusnya, iaitu 12 Mei 1969, saya pulang ke Bandar Melaka untuk mengucapkan terima kasih kepada para pengundi di perarakan berterima-kasih-kepada-pengundi pada petang dan menghadiri satu rapat umum berterima-kasih-kepada-pengundi pada malam. Kedua-dua acara itu telah berlangsung secara aman.

Saya mungkin merupakan satu-satunya wakil rakyat dalam tahun 1969 yang sempat mengadakan perarakan dan rapat umum berterima-kasih-kepada-pengundi selepas pilihanraya kerana saya telah menempah tiket untuk terbang ke Sabah pada awal pagi hari Selasa, 13 Mei 1969 untuk membantu dalam kempen pilihanraya calon-calon bebas di situ, kerana pada masa itu, hari mengundi Sabah dan Sarawak adalah diadakan seminggu selepas keputusan pilihanraya diumumkan di Semenanjung.

Semasa saya berucap di rapat umum di Kota Kinabalu pada malam 13hb Mei, barulah saya terima berita bahawa huru hara Mei 13 telah berlaku di Kuala Lumpur.

Menuduh saya sebagai menghasut rusuhan Mei 13 menerusi ungkapan-ungkapan perkauman dan kesat di jalan-jalan di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei adalah fitnah yang paling tidak bertanggungjawab dan keji sekali.

Dalam ucapan pertama saya di Parlimen pada 23 Februari 1971 setelah saya dibebaskan daripada tahanan ISA pertama saya serta setelah Parlimen dipulihkan, semasa membahas Rang Undang-undang Pindaan Perlembagaan 1971, saya telah menyeru supaya satu Suruhanjaya Parlimen yang keahliannya termasuk wakil-wakil bukan ahli parlimen yang dihormati dalam bidang mereka masing-masing, untuk antara lain, "mengenalpasti punca rusuhan Mei 13" dan "membuat cadangan bagaimana untuk mencegah berulangnya rusuhan kaum Mei 13 di masa depan, dan menghentikan masalah polarisai kaum di Malaysia."

Berikut adalah apa yang telah saya katakan dalam bulan Julai 1969 semasa membalas penahanan saya di bawah ISA, dan saya pasti rekod ini masih disimpan dalam arkib Kementerian Dalam Negeri:

"My every public statement and stand was motivated by my sense of Malaysian nationalism and patriotism. I was born in Malaysia and I shall die in Malaysia. I have no other land as my home. I have children who are growing up in Malaysia and who are going to live in Malaysia.

I fell it is my duty to do my part to build a multi-racial and harmonious Malaysia for, without such a society, all Malaysians will suffer.

I believe that the policy followed by the Alliance is not producing or generating a sense of Malaysian consciousness and identity transcending all racial language and cultural differences.

I believe that the only formula to build a Malaysian nation is to give every Malaysian regardless of his race, language or culture, a stake in the political economic social and cultural development of the country, where no group feels that ti is being discriminated against on racial, cultural, language or religious grounds. It is this philosophy which guided all my public actions and utterances.

I also believe that the Malaysian nation is going through a trauma with the tragic May, 13th disturbances and that a special effort must be made to end the great damage inflicted by the disturbances. Although the wounds of May, 13 may close, it may not heal. If this the case then May 13 disturbances is only a prelude to worse disturbances.

In this task of reconciliation of the races it will be a great mistake if the ruling part shoulders singly, or only with superficial co-operation with opposition leaders and parties who have won the confidence of the people
."

Ini merupakan kenyataan sayang, setia, komitmen, nasionalisma dan patriotisma saya semasa saya masih berusia 28 tahun. Saya bangga berkata bahawa saya berpegang teguh kepada kenyataan ini, khasnya perisytiharan saya:

"My every public statement and stand was motivated by my sense of Malaysian nationalism and patriotism. I was born in Malaysia and I shall die in Malaysia. I have no other land as my home. I have children who are growing up in Malaysia and who are going to live in Malaysia. I fell it is my duty to do my part to build a multi-racial and harmonious Malaysia for, without such a society, all Malaysians will suffer."

Anak-anak saya semuanya berada di Malaysia, menyumbang kepada pembangunan sebuah Malaysia yang moden, progresif, berdaya saing, demokratik dan adil.

Pilihanraya umum yang seterusnya akan merupakan satu ujian yang terbesar buat Malaysia, menguji samasa kita berdaya menjadi sebuah negara demokratik yang biasa, di mana semua rakyat Malaysia menikmati hak dan kuasa untuk melaksanakan peralihan kuasa dan kerajaan menerusi peti undi.

Saya menjemput Perdana Menteri serta semua pemimpin Barisan Nasional supaya menyertai usaha Pakatan Rakyat untuk membuktikan bahawa kita semuanya nasionalis dan patriot Malaysia yang berupaya bekerjasam dengan menubuhkan sebuah Suruhajaya Bersama untuk memastikan bahawa PRU ke-13 ini akan merupakan pilihanraya yang paling bersih, bebas dan adil di sejarah negara ini, sementara membuktikan kepada masyarakat sedunia serta diri kita sendiri bahawa kita telah muncul sebagai sebuah negara demokratik biasa.

Senator Idris Jala kini berkata bahawa negara Malaysia tidak lagi berisiko menjadi bankrap

Senator Idris Jala, CEO kepada PEMANDU, yang terkenal dengan amarannya bahawa Malaysia akan menjadi bankrap menjelang tahun 2019 sekiranya negara tidak mengubah corak perbelanjaannya dan mengurangkan pergantungan terhadap subsidi.

Tetapi dalam satu ruang media baru-baru ini, beliau nampaknya berpendapat bahawa risiko-risiko ini telah makin berkurangan "kerana pada keseluruhannya, prestasi kewangan kerajaan Malaysia adalah baik".

Agak malang sekali bahawa seorang professional yang berkomited dan tidak terlibat dalam politik seperti Idris Jala pun tidak dapat melarikan diri daripada terjebak dalam permainan politik.

Hakikatnya, rakyat Malaysia sekarang mempunyai lebih banyak sebab untuk merasa risau akan keadaan kewangan kerajaan dewasa ini berbanding dengan bulan Mei 2010 apabila Idris membuat pengumunan yang membimbangkan itu. Perbelanjaan ke atas subsidi telah meningkat dari RM 23.1 bilion dalam tahun 2010 kepada RM 32.8 bilion pada tahun 2011. Perbelanjaan kita di atas subsidi gula sebenarnya telah bertambah dua kali ganda dari RM262 juta menjadi RM567 juta walaupun harga gula sedunia telah menurun. Perbelanjaan operasi kerajaan diramalkan akan bertambah pada kadar 18.9% dari tenpoh 2010 sehingga 2011 berbanding dengan peningkatan hasil pendapatan hanya 14.9% dalam tempoh masa yang sama. Perbelanjaan operasi ini akan tumbuh dengan lebih pesat di bawah skim gaji baru yang telah disemak dan diubah, yang menurut sesetengah laporan, akan memakan tambahan perbelanjaan kerajaan sebanyak M6 bilion setiap tahun. Dan semua ini belum lagi mengambil kira peningkatan dalam liabiliti kontinjen yang disebabkan bon-bon yang dikeluarkan oleh Syarikat Prasarana untuk membiayai projek lanjutan LRT dan bon-bon yang telah dikeluarkan oleh Syarikat MRT Co. untuk membiayai projek MRT raksaksa, yang sehingga kini, merupakan projek infrastruktur awam paling besar dalam sejarah negara kita.

Pada masa yang sama, pertumbuhan ekonomi negara hanya 5.1%, iaitu kadar yang berada di lapisan bawahan anggaran kadar pertumbuhan 5% hingga 5.5% yang dibuat oleh Kementerian Kewangan. Kadar pertumbuhan ini adalah di bawah sasaran 6% yang telah ditetapkan oleh PEMANDU. Sebahagian besar pertumbuhan ini adalah didorong oleh peningkatan dalam perbelanjaan kerajaan dan aktiviti-aktiviti kerajaan.

Sebagai contoh, penggunaan kerajaan muktamad telah meningkat sebanyak 16.8% pada tahun 2011 berbanding dengan kenaikan 6.9% dalam penggunaan sektor swasta. Pada jangka masa yang sama, output sektor perkhidmatan kerajaan bertumbuh sebanyak 11.6% berbanding dengan hanya 4.5% dalam sektor pembuatan dan 6.8% untuk keseluruhan sektor perkhidmatan. Pertumbuhan ekonomi yang diketuai oleh kerajaan sebegini jelas tidak mampan untuk jangka masa yang panjang kerana pertumbuhan dalam sektor swasta yang sebenarnya dapat menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan peningkatan pendapatan hasil cukai.

Dalam erti kata yang lain, pandangan kewangan awam negara telah bertambah buruk dalam tempoh satu tahun setengah yang lalu tanpa apa-apa kesan peningkatan dalam pandangan pertumbuhan ekonomi negara, sungguhpun kita adanya Program Transformasi Ekonomi (ETP).

*Ucapan Lim Kit Siang (gambar kanan) selaku Ketua Parlimen DAP merangkap Ahli Parlimen kawasan Ipoh Timur, semasa menyertai perbahasan ke atas Usul Menjunjung Kasih Titah Yang DiPertuan Agong pada 22 Mac 2012.

Keadilan untuk Syauqey: Kutipan 15 ribu dalam 50 jam

Posted: 24 Mar 2012 04:54 AM PDT

Dalam tempoh 50 jam, sumbangan sejumlah RM 15,000 telah berjaya dikutip, dan dimasukkan ke dalam akaun isteri Ahmad Syauqey, Salwati Mohd Ariffin. Fadiah Nadwa Fikri dari Lawyers For Liberty, bagi pihak rakan Ahmad Syauqey telah menerima sumbangan tersebut daripada Pow Kien An, dengan MerdekaReview sebagai saksi penyerahan tersebut.

Ia bermula apabila MerdekaReview membuat laporan khas pada 19 Mac 2012, berjudul "Ahmad Syauqey: Kenapa harus saya bayar wang kepada peguam untuk membela saya?", lantas tercetus idea oleh aktivis sosial Wong Chin Huat untuk memanggil satu kutipan derma bagi Ahmad Syauqey.

Pow Kien An (gambar kiri, paling kanan) mengakui bahawa beliau bukan satu-satunya orang yang terlibat dalam usaha ini. Ramai lagi yang membantu untuk mengumpulkan wang derma ini, namun enggan mendedahkan identiti diri. Matlamat yang disasarkan adalah RM10 ribu pada mulanya, untuk menampung kos guaman dan kos sara hidup keluarga Ahmad Syauqey. Kempen ini telah diumumkan tamat pada jam 11 malam, 22 Mac, dengan sejumlah RM15,000 dikutip.

Ketika ditemuramah MerdekaReview, Pow Kien An berkata dirinya telah memohon izin daripada isteri Ahmad Syauqey sebelum melancarkan kutipan derma ini. Pow enggan menggunakan istilah "membantu", sebaliknya memohon agar diberi peluang untuk menyumbang kepada Ahmad Syauqey.

"Saya rasa terhutang budi kepada Ahmad Syauqey (gambar kanan)," kata Pow, menjelaskan bahawa Ahmad Syauqey sebagai seorang warga sivil telah melaksanakan haknya yang diperuntukkan di bawah undang-undang, dan beliau kini terpaksa berdepan dengan keadaan yang menimpanya.

Semalam, Pow telah berkongsi mesej daripada Salwati Mohd Ariffin yang diterimanya melalui sms, di laman Donate To Free Syauqey.

"Saya dan keluarga mengucapkan berbanyak terima kasih di atas sumbangan yang diberikan. Setiap yang disumbangkan untuk membantu orang yang dizalimi itu ganjarannya amat besar di sisi Tuhan. Hanya Tuhan sahaja yang mampu membalas segala jasa baik semua. Saya amat terharu dengan usaha semua.

Terima kasih banyak. Semoga kalian semua dimurahkan rezeki oleh Yang Maha Kuasa.
"

Salwati Mohd Ariffin kini adalah ibu kepada tiga orang anak, pada masa yang sama sedang mengandung, terpaksa menyara hidup sekeluarga dengan gaji RM1,500 sebulan.

Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan


Fadiah dari Lawyers For Liberty menganggap kes Ahmad Syauqey adalah contoh yang mencerminkan situasi bagaimana mereka yang tidak mampu dari segi ekonomi, gagal dibela peguam. Beliau mengisahkan pengalaman yang disaksinya sendiri di Majistret Kuala Lumpur, bagaimana mereka yang direman memohon agar hakim memberi masa yang lebih panjang kepada mereka ketika menentukan tarikh perbicaraan, kerana perlu "menjual harta milikan diri untuk membayar peguam".

Ini bukan kes terasing, sebaliknya 80% daripada mereka yang ditahan dan direman di penjara, gagal diwakili peguam. Fadiah (gambar kiri) berkata, jalan penyelesaiannya bukan untuk mencari khidmat peguam yang percuma, kerana peguam mungkin mampu mengendalikan beberapa kes, tetapi bukan kesemuanya. Untuk Fadiah, kerajaan harus memperuntukkan dana agar tertuduh mendapat hak untuk khidmat guaman.

Fadiah mengambil kesempatan untuk mengkritik Yayasan Bantuan Guaman Kebangsaan, yang diumumkan Perdana Menteri Najib Razak pada Februari 2011, dengan geran permulaan RM 5 juta. Sebagaimana yang difahamkan Fadiah, yayasan ini masih di peringkat "perbincangan", sekadar "lips service" yang masih tidak memperlihatkan hasil konkrit.

Fadiah menganggap jumlah RM5 juta terlalu sedikit untuk menyelesaikan masalah ini, menyeru agar kerajaan Malaysia menjadikan model sistem bantuan guaman di Taiwan, Hong Kong dan New Zealand sebagai rujukan, di mana hak untuk mendapat khidmat guaman terbela di sana, dengan peruntukan daripada kerajaan, menggunakan wang cukai rakyat.

Baca: Kutipan derma langkaui batas kaum: Solidariti menentang keganasan polis

Baca: Ahmad Syauqey: Kenapa harus saya bayar wang kepada peguam untuk membela saya?

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Malaysia.

LAPORAN KHAS -NFC-Antara Suami Menteri dan Penternak Biasa.mpg

Posted: 24 Mar 2012 04:52 AM PDT

Kes anak menteri: Siasatan tak berat sebelah penting

Posted: 24 Mar 2012 04:46 AM PDT





Pihak polis digesa menjalankan siasatan secara bebas dan tidak berat sebelah berhubung dakwaan anak Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz menyerang seorang penyelia keselamatan di sebuah kondominium mewah di Kuala Lumpur pada Selasa lalu.

Pihak keselamatan juga diharapkan tidak tunduk kepada sebarang tekanan termasuk sekiranya datang daripada menteri sendiri, demikian peringatan daripada Naib Presiden PKR N Surendran , Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Mohd Akin dan NGO JINGGA 13 yang dekat dengan pembangkang.

NONE"Keyakinan umum pada polis sentiasa berada di paras rendah pada setiap masa dan polis mesti membuktikan mereka boleh menyiasatnya tanpa memihak," kata Surendran yang juga seorang pengamal undang-undang.

Dalam masa yang sama, Surendran berkata, Nazri mesti menjelaskan bagaimanapun anaknya mampu memiliki kereta Porsche dan mempunyai pengawal peribadi sendiri.

"Ini juga masanya semua menteri patut mengisytiharkan harta masing-masing," katanya.

Ketua Polis Daerah Polis Brickfields, Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid sebelum ini mengesahkan dua laporan polis dibuat ekoran kejadian di Bukit Kiara itu dan menyiasatnya mengikut Seksyen 160 Kanun Keseksaan kerana terbabit dengan pergaduhan.

Seorang jurucakap pengurusan kondominium itu mengesahkan bahawa terdapat perbalahan kecil antara anggota keselamatan dan tetamu bangunan itu tetapi enggan mengulas lanjut butiran kejadian.

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT