Nuffnang

Pengikut

Siulan Apadianie

0
sumber :-

Siulan Apadianie


Hamza Kashgari ; Tafsiran Untuk Kepentingan Siapa..?

Posted: 02 Mar 2012 04:09 PM PST



Hamza Kashgari: Anda memilih kami atau darah anda halal bagi kami! - Afiq M Noor

Sewaktu artikel ini ditulis, saya tidak pasti apakah nasib Hamza Kashgari. Sudah lebih dua minggu beliau dihantar pulang (dideportasi) secara tidak sah ke Arab Saudi oleh kerajaan Malaysia. Penghantaran pulang secara tergesa-gesa dan tidak menurut lunas-lunas perundangan ini sudah pasti menimbulkan banyak tanda tanya, tambahan apabila ia melibatkan dua negara yang menjadi anggota kepada Majlis Hak Asasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Sungguh memalukan. Namun tidak ada yang mustahil bagi Malaysia dan Arab Saudi yang sememangnya terkenal sebagai negara yang paling tidak menghormati hak asasi manusia. Mereka senang sekali memberi alasan kononnya untuk menjaga hubungan diplomatik antara negara dan isu agama maka Hamza Kashgari harus dikorbankan.

Lewat isu penghantaran pulang Hamza Kashgari (gambar kanan), ramai rakan-rakan Muslim saya (samada di dalam status Facebook dan Twitter) mengucapkan tahniah dan menyokong tindakan Malaysia mendeportasi beliau. Kononnya kerana beliau telah melakukan satu jenayah yang maha besar, iaitu menghina Rasulullah (S.A.W). Hamza Kashgari juga dituduh dan difatwakan sebagai murtad dan hanya hukuman bunuh yang layak untuk beliau meskipun beliau telah bertaubat dan memadamkan tweet tersebut.

Hamza Kashgari bukanlah orang pertama yang dituduh sebagai murtad. Dr.Nasr Hamid Abu Zaid, seorang Profesor Bahasa Arab dari Universiti Kaherah juga pernah dituduh sebagai murtad kerana pandangan dan kecenderungan beliau terhadap falsafah hermeneutika dalam memahami Al Quran. Beliau hidup dalam buangan, dipaksa untuk berpisah dengan isterinya kerana para Islamist menganggap beliau sesat, murtad dan perlu dihukum mati kerana kononnya telah mempersendakan Al Quran.

Abu Hayyan Al Tauhidi, Muhammad Bin Abdulkarim Bin Ahmad, pengarang kitab tafsir Nuzhum Al Dhurur Fi Tanasub Al Ayat Wa Suwar, Ibrahim Bin Umar Bin Hasan Rabath, Shadaqah Bin Al Husin dan Lisanuddin Bin Khattib. Sekadar menyebut beberapa nama yang masyhur dari kalangan ilmuan Islam yang turut dituduh sebagai murtad bahkan ada di antara mereka yang mati dibunuh. Ternyata virus memurtadkan dan menghalalkan darah sesama Muslim bukanlah sesuatu yang aneh dan jarang-jarang berlaku. Tidak keterlaluan untuk saya sifatkan ia sebagai trend para ulama dan Muslim yang ekstrem apabila berhadapan dengan pemikiran yang asing dan janggal bagi mereka.

Ternyata kita senang sekali menggambarkan wajah Islam sebagai agama yang bengis, tidak toleran dan tidak berperikemanusiaan. Seolah-olah pilihan kita hanya dua; anda memilih kami; atau darah anda halal bagi kami. Dan inilah yang terjadi kepada Hamza Kashgari.

Siapa kita untuk menjatuhkan hukum ke atas Hamza?

Sepanjang pengetahuan saya, tidak ada satu pertuduhan rasmi atau keputusan dari mana-mana mahkamah di Arab Saudi yang menghukum Hamza Kashgari bersalah kerana menghina Rasulullah (S.A.W) dan telah terkeluar dari agama Islam (murtad). Lalu atas sangkaan jahat apa kita berani menjatuhkan hukum dan memfatwakan beliau sebagai murtad?

Prinsip umum common law bahawa seseorang itu bebas dari kesalahan sehingga dibuktikan sebaliknya ternyata tidak lari dari kaedah Fiqh: Al Asl Baraah Al Zimmah yang bermaksud, asal seseorang itu adalah tidak bersalah sehingga dibuktikan sebaliknya. Sekiranya diaplikasikan di dalam kes Hamza Kashgari - beliau tidak bersalah atas apa-apa pertuduhan melainkan dibuktikan sebaliknya oleh mahkamah.

Justeru, saya hairan dengan sikap ekstrem ulama-ulama di Arab Saudi dan Malaysia yang dengan senang hati dan terburu-buru menghukum murtad anak muda yang berusia 23 tahun ini tanpa bukti. Saya juga yakin mereka tidak pernah berjumpa dengan Hamza Kashgari atau menelefon beliau bagi mendapatkan kepastian dan mendengar sendiri penjelasan beliau. Namun mereka berkata dan bertindak seolah-olah kuasa menentukan nasib kita di akhirat itu di-outsource kepada mereka!

Hukuman murtad dan menghina Rasulullah.

Saya sentiasa percaya kepada kebebasan untuk berpendapat, termasuk di dalam isu-isu agama sebagaimana yang telah dijamin oleh Al Quran. Kita boleh mempunyai pandangan yang berbeza dalam sesuatu isu, tapi hidup dalam suasana harmoni dan Hormat-menghormati. Setiap pendapat yang kita percaya perlulah mempunyai basis atau asas yang benar.

Seringkali kita mendengar rakan-rakan kita yang menyokong hukuman bunuh kerana murtad menyandarkan pendapat mereka kepada hadith: "Sesiapa yang menukar agamanya hendaklah dibunuh". Dan mereka berpendapat bahawa ayat 256 Surah Al Baqarah: "Tidak ada paksaan dalam beragama" merupakan ayat umum yang ditujukan kepada orang bukan Islam dan tidak terpakai kepada seorang Muslim. Ada juga di kalangan para ulama yang berpendapat ayat tersebut telah dimansukkan atau dihapuskan (Rujuk; Majmo' Fatawa Wa Maqalat, Bin Baaz 6/219). Memandangkan ruang yang terhad, saya tidak berniat untuk memanjangkan perbincangan tentang pendapat yang menyokong hukuman bunuh ini.

Secara peribadi saya lebih cenderung kepada pendapat yang mengatakan tidak ada hukuman hadd bagi mereka yang murtad atau menukar agamanya. Rasulullah (S.A.W) semasa hayat baginda, tidak pernah membunuh orang yang menukar agamanya. Sekiranya benar Rasulullah diperintahkan untuk membunuh orang yang murtad dan itu merupakan satu perintah daripada Allah sudah pasti baginda akan menerapkan hukuman itu berkali-kali.

Di dalam Al Quran, terdapat lebih dari 200 ayat yang memberikan manusia kebebasan untuk memilih dan berpendapat. Maka adalah mustahil, Islam menghukum manusia dengan keras apabila mereka melaksanakan hak mereka untuk memilih dan berpendapat sebagaimana yang telah dijamin di dalam Al Quran.

Apabila membaca komen rakan-rakan di forum-forum internet ternyata ramai dari kalangan mereka (terutamanya yang menggelar diri "Islamis") menyokong tindakan para ulama Saudi menghalalkan darah Hamza Kashgari walaupun beliau telah meminta maaf dan menarik semula tweet tersebut. Mereka berpendapat bahawa sesiapa yang menghina Allah dan Rasulullah (S.A.W) wajib dihukum bunuh walaupun telah bertaubat. Pendapat mereka ini disokong oleh Ibnu Taymiyah di dalam kitabnya Al Sorimul Maslul 'Ala Syatimul Rasul dan Ibnu Hizmin di dalam Al Muhalla Bi Al Atsar.

Dr. Taha Jabir Al Alwani mempunyai pandangan yang menarik dalam masalah ini. Sewaktu mengupas persoalan hukuman bunuh kepada orang Munafiq, Dr.Taha menyinggung kekeliruan dan pendapat aneh Ibnu Hizmin Al Andalus. Menurut beliau Rasulullah tidak pernah membunuh orang-orang Munafiq pada zaman baginda walaupun baginda mengetahui bahawa mereka mempunyai perancangan jahat terhadap baginda. Juga jelas dalam sejarah ketika mana orang-orang yang datang berjumpa Rasulullah mengaku bahawa mereka telah keluar dari agama Islam tidak diperintahkan hukuman bunuh ke atas mereka.

Lihat sahaja Abdullah Bin Ubay Bin Salul. Beliau terkenal dalam sejarah kerana telah mentohmah dan menuduh Aishah dengan tuduhan dusta sehingga Allah (S.W.T) menurunkan ayat untuk membersihkan Aishah dari tuduhan jahat tersebut. Di dalam Sahih Al Bukhari, diriwayatkan bahawa Abdullah Bin Ubay mengatakan: "Sekiranya kita kembali ke Madinah (dari medan perang) , sudah tentu orang-orang yang mulia lagi kuat akan mengusir orang-orang yang hina dan lemah". Allah merakamkan perkataan Abdullah Bin Ubay ini di dalam Surah Al Munafiqun ayat 8. Dia bukan sahaja menghina Rasulullah bahkan bercita-cita menghalau Rasulullah (S.A.W) dari Madinah.

Sewaktu mendengar perkataan Abdullah Bin Ubai tersebut, Umar Al Khattab menghampiri Rasulullah dan berkata: "Benarkan aku membunuh orang Munafiq ini". Rasulullah menjawab: "Biarkanlah dia, agar orang-orang tidak mengatakan Muhammad membunuh sahabatnya.."

Sepertimana yang kita sedia maklum, Rasulullah (S.A.W) adalah manusia yang paling taat kepada Allah. Sekiranya terdapat hukuman bunuh terhadap orang yang murtad dan munafiq, maka sudah pasti Rasulullah mengarahkan para sahabat membunuh Abdullah Bin Ubai Bin Salul.

Saya tertanya-tanya, apakah para pembenci Hamza Kashgari merasakan bahawa beliau lebih teruk dari Abdullah Bin Ubai Bin Salul yang Allah (S.W.T) telah rakamkan kisahnya di dalam Al Quran? Ataupun sebenarnya mereka merasakan diri mereka lebih baik dari Rasulullah (S.A.W)?

Memalukan dan Menghina Islam

Apa yang pasti tindakan mengeluarkan fatwa yang menghalalkan darah Hamza Kashgari merupakan satu lagi perkara yang memalukan dan memberikan imej yang negatif terhadap Islam. Tidak cukup dengan pendapat-pendapat pelik seperti wanita diharamkan memandu, umat Islam perlu menjauhi media sosial seperti twitter, mentaati pemerintah zalim dan haram memeranginya, ternyata umat ini senang sekali dikhayalkan dengan candu agama. Mereka menerima tanpa caveat apa sahaja yang keluar dari mulut ulama mereka seolah-olah ianya firman dari Tuhan.

Hamza Kashgari adalah saudara kita. Dia bukan ayam untuk makanan dan sembelihan kalian.


*Afiq M Noor adalah peguam dari Lawyers For Liberty.

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Pengarah2 Lembu Shahrizat guna RM81 juta untuk seronok-seronok

Posted: 02 Mar 2012 09:18 PM PST

Para pengarah NFCorp guna RM81 juta untuk diri sendiri?


KUALA LUMPUR, 3 MAC: National Feedlot Corporation (NFCorp) harus bertanggungjawab untuk RM81 juta yang dikeluarkan oleh para pengarahnya yang digunakan untuk diri sendiri.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua berkata, beliau telah mendapati bahawa sejumlah RM81,324,745 telah dihutang kepada firma ternakan lembu tersebut oleh "syarikat yang ada hubung kait" dengan pengarah NFCorp sepertimana yang tertera dalam laporan tahunan NFCorp pada 2009.

Katanya, laporan tersebut mendedahkan bahawa jumlah wang itu disenaraikan sebagai "terimaan lain" dan tidak bercagar serta tidak mempunyai terma pembayaran semula yang tetap.

"Kerana jumlah wang tersebut dibiayai oleh pembayar cukai, maka saya menyeru NFCorp untuk segera memberitahu ke mana setiap sen daripada wang RM81 juta ini pergi.

"Terdapat satu keperluan untuk akauntabiliti di sini. Wang rakyat tidak boleh digunakan sesuka hati mereka dan tidak boleh disorok. Ia haru telus."

"(Para pengarah) mendakwa semua perbelanjaan adalah demi NFCorp. Jika demikian, sila senaraikan semua. Tak perlu menyorok. Mana RM81 juta?" katanya kepada pemberita di sini semalam.

Di bawah Akta Syarikat, syarikat tidak dibenarkan untuk memberi hutang kepada pengarah melainkan pinjaman perumahan, dan itu pun harus mendapat kelulusan daripada pemegang saham. Dalam kes NFCorp yang mengendalikan Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC), pemegang saham utamanya, iaitu Kementerian Kewangan, tidak pernah memberi sebarang kebenaran sedemikian.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata, setelah disemak, didapati bahawa tiada sebarang kebenaran pemegang saham diberikan dan ianya tiada dalam akaun yang diaudit.

"Tiada sebarang dokumen yang memberitahu bahawa kebenaran telah diberikan untuk memberi pinjaman kepada pengarah," tambah beliau.

Menurutnya, beliau akan membawakan perkara itu ke mesyuarat Jawatankuasa Akaun Awam Parlimen (PAC) pada Isnin ini.

Katanya, beliau juga akan mencadangkan kepada PAC untuk memanggil para pegawai daripada Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Kewangan dan juga pengarah-pengarah NFCorp bagi membuat penjelasan. – Roketkini.com

STONE : Senang sungguh depa ni perabih duit. Apa ada hal 81 dari 250 , ala ciput jer tu. ... 
Pasai tu Sharizat tak mau sangat tinggal jawatan dia tu, satu takut kena bongkar bila dia dah di luar kerajaan dan satu lagi tak der dah masyuk nya ... sebaliknya silap-silap dia dan lakinya yang masuk ke dalam ... hahaha

Gelek ghairah di Kepong

Posted: 02 Mar 2012 07:46 PM PST


OPERASI Polis D7 IPKKL membanteras aktiviti kegiatan maksiat di OPS Pub, Jalan Metro Prima Perdana Barat 7, Kepong.


OPERASI Polis D7 IPKKL membanteras aktiviti kegiatan maksiat di OPS Pub, Jalan Metro Prima Perdana Barat 7, Kepong. 

KUALA LUMPUR: Aksi 'catwalk' sambil menari dan menyanyi dalam pakaian mengghairahkan menjadi santapan mata buat pelanggan selain menyajikan khidmat seks dengan harga lumayan adalah antara tarikan sebuah pusat hiburan di Kepong.

Malah, pusat hiburan terbabit yang sudah lima tahun beroperasi didapati menyediakan pentas 'catwalk' di tengah-tengahnya sebagai tarikan kepada pengunjung melihat aksi ghairah wanita Thailand dan Vietnam.


Bagaimanapun, kegiatan mereka akhirnya terbongkar selepas diserbu sepasukan anggota Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur diketuai Pegawai Turus D7 IPK KL, Deputi Superintendan Azman Mohd Isa, awal pagi tadi.

Dalam serbuan kira-kira jam 1.30 pagi itu, 15 GRO , termasuk 14 warga Thailand dan seorang warga Vietnam berusia 20 hingga 35 tergamam sebaik diserbu polis ketika mereka leka melayan tetamu.

Malah, sebahagian daripada mereka ketika itu berada di atas pentas menyanyi sambil menari dengan pakaian mengghairahkan.

Azman berkata, pihaknya sudah mengadakan intipan di pusat hiburan terbabit sejak seminggu lalu selepas menerima aduan orang ramai mengenai kegiatan maksiat di premis terbabit.

Menurutnya, hasil pemeriksaan mendapati pusat hiburan terbabit yang sudah beroperasi sejak lima tahun lalu dan bertukar majikan tidak mempunyai lesen selepas ia gagal diperbaharui.

"Pusat hiburan ini menggunakan khidmat GRO dengan menyediakan sebuah pentas 'catwalk' di mana wanita terbabit akan menari, menyanyi dalam aksi mengghairahkan dengan pakaian seksi.

"Kita juga percaya mereka turut menawarkan khidmat seks kepada pelanggan yang memberi tawaran lumayan bergantung kepada cara mereka memujuk GRO terbabit," katanya selepas operasi terbabit.

Beliau berkata, kesemua mereka memasuki negara ini menggunakan pas lawatan sosial dan penjaga.

Azman berkata, seorang wanita tempatan berusia 30-an turut ditahan bagi membantu siasatan.

"Kita juga akan berbincang dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya tidak memperbaharui lesen premis terbabit selain akan mengeluarkan saman kepada pemiliknya," katanya - MyMetro

Farid Ridzuan serang blogger UmporNo

Posted: 02 Mar 2012 08:36 AM PST

Farid Ridzuan diserang habis-habisan oleh blooger UMporNO yang mane dia dikatakan mempertikaikan peranan yang dimainkan oleh bloger UMporNO dan juga kerajaan dengan `menyerang' dan menyelar kononnya bloger-bloger pro kerajaan dan UMNO ini sebagai bodoh dalam menangani sesuatu isu....

Farid Redzuan dilantik sebagai Penasihat Komunikasi Pejabat Perdana Menteri setelah dikeluarkan dari TV3 bertanggungjawab menasihati apa sahaja peranan media terhadap aktiviti ataupun peranan Perdana Menteri di mata rakyat dan dunia malah kehadirannya dalam pejabat Perdana Menteri setakat ini dilihat bagi membantu untuk mengangkat promosi Perdana Menteri sekaligus menolak peranan blogger mereka yang selama ini tidak banyak menguntungkan BN dan Perdana Menteri sendiri.

.... kesian aku kat puak-puak nie...

SUMBER : DPPWM

Lelaki hina Nabi terbakar hidup-hidup ...

Posted: 02 Mar 2012 03:08 AM PST



Kurt Westergaard, lelaki yang melukis kartun Nabi Muhammad S.A.W dengan niat untuk menghina Islam suatu ketika dulu. Allah S.W.T telah mrmbakar lelaki ini dalam api. Banyak cubaan untuk membunuh lelaki ini tetapi ramai yang mati ditembak oleh polis yang mengawal lelaki ini. Dengan kuasa Allah S.W.T, walaupun dijaga rapi oleh pihak polis. Api yang datang entah dari mana, membakar lelaki ini . izyan.com


STONE :  Ambil lah iktibar dari kejadian ini. Ada sesiapa yang pernah dan berniat untuk menghina Nabi atau Islam, awas anda akan dibayar "cash" di atas muka bumi ini. Tak perlu tunggu hingga di akhirat nanti. Tiada siapa yang dapat membantu walau beratus "bodyguard" tidak akan dapat menghalang kekuasaanNya. Jadi, beringat lah .... Jangan senang-senang menghina Nabi atau Islam.

Dey macha ada cikit tarak betul la ... kenapa sekarang baru mau repot, ...sudah lebih 2 tahun la ... ayo yo yo

Posted: 02 Mar 2012 02:02 AM PST

NGO lapor polis Anwar menghina kaum India


Jamilah Kamarudin | March 2, 2012

Ketua Umum PKR itu didakwa telah mengeluarkan kata-kata kesat dalam ceramahnya ketika kempen Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang pada 9 Oktober 2009.


KUALA LUMPUR: Satu laporan polis dibuat terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung penyebaran video di laman web Youtube yang menunjukkan beliau mengeluarkan kata-kata lucah menghina kaum India.

Laporan polis tersebut dibuat oleh NGO, Alternative Action Team (AAT) dan Kelab Perpaduan Insan Selangor di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi di sini hari ini.

Presidennya, B Kalaivanar berkata, Ketua Umum PKR itu didakwa telah mengeluarkan kata-kata kesat dalam ceramahnya ketika kempen Pilihan Raya Kecil DUN Bagan Pinang pada 9 Oktober 2009.


Rasis dan mengancam keharmonian

"Laporan ini dibuat supaya pihak polis mengambil satu tindakan tegas terhadap Anwar yang begitu rasis dan mengancam keharmonian yang dibina di Malaysia.

"Saya mahu polis merakamkan percakapan beliau dan Peguam Negara buat pertuduhan mahkamah terhadap Anwar," tegasnya.

Katanya setakat ini sebanyak 27,000 penonton telah menyaksikan ucapan tersebut sejak video itu dimuat naik dalam Youtube sejak minggu lalu.

Ditanya sama ada pihaknya akan menarik balik laporan sekiranya Anwar memohon maaf secara terbuka, Kalaivanar bagaimanapun berkata itu terpulang kepada Anwar.

"Tetapi kita tetap tak boleh terima kerana beliau selama ini telah menyinggung perasaan masyarakat India," katanya yang turut menyifatkan Anwar sebagai 'pelakon handalan'.

TERKINI : Nampaknya Gani Patail tak berminat nak dakwa keluarga lembu NCF - Rafizi

Posted: 02 Mar 2012 01:42 AM PST

Aedi Asri Abdullah)

KUALA LUMPUR 2 Mac: Tindakan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail memulangkan semula kertas sisatan National Feedlot Corporation (NFCorp) kepada pihak polis, menunjukkan kerajaan tidak berminat untuk mendakwa syarikat milik keluarga Datuk Seri Shahrizat  Jalil itu.
Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli mempersoalkan tindakan Abdul Gani memulangkan semula kertas siasatan tersebut, meskipun pun pihak polis sendiri sebelum ini mencadangkan supaya Pengerusi NFC, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail didakwa.

"Sememangnya ia terpulang kepada Peguam Negara untuk mendakwa atau tidak.

"Namun, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (CCID) Syed Ismail Syed Azizan sendiri secara terbuka mengatakan ada bukti kukuh dan mencadangkan pengarah NFCorp, Datuk Mohamed Salleh didakwa di mahkamah," ujarnya ketika dihubungi keadilan daily.
Menurut Rafizi, tindakan terbaru peguam negara itu hanya menunjukkan wujudnya usaha kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk menghalang atau melengahkan pendakwaan terhadap keluarga Shahrizat.
"Ini kerana Peguam Negara hanya tertakluk di bawah kuasa Perdana Menteri," tambah beliau.
Memetik laporan portal berita Malaysiakini, Abdul Gani hari ini memulangkan kembali kertas siasatan kepada pihak polis dan mengarahkan siasatan diteruskan, tanpa menyatakan sebab.
Ini adalah kali kedua Abdul Gani bertindak sedemikian, selepas memulangkannya buat kali pertama pada 17 Januari lalu.
Mengulas lanjut, Rafizi berkata, ia tidak akan melemahkan usaha Pakatan Rakyat untuk terus mendedahkan penyelewengan RM250 juta yang dilakukan oleh NFCorp.
"Pakatan akan terus membongkar dan membentangkan bukti penyelewengan yang dilakukan NFCorp kepada rakyat, kerana terbukti rakyat dapat menjadi pendakwa yang lebih baik.
"Rakyat sememangnya tidak menaruh harapan tinggi untuk melihat tindakan diambil dalam kes ini. Justeru, saya berharap rakyat akan menghakimi Umno-BN melalui peti undi nanti," jelas Rafizi.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=27706


Mahathir perlu disiasat ... Jangan buat helah la

Posted: 02 Mar 2012 12:33 AM PST

Helah Dr M mula lagi : Tun inilah yang perlu disiasat

Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad cuba membuat "helah biasanya", dengan mengalihkan tumpuan supaya dia tidak perlu diaudit oleh kerajaan terutamanya bagi kes RM100 bilion wang pembayar cukai yang lesap akibat salah tadbir urus kewangan yang dicatatkan semasa pemerintahan beliau selama 22 tahun dari 1981 hingga 2002.

"Ia adalah lebih baik jika kerajaan menyiasat semua Tun yang terlibat tetapi jika mereka perlu memilih, maka jelas Mahathir adalah calon yang tepat untuk disiasat," naib presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Beliau berkata demikian bagi menjawab komen yang dibuat oleh Mahathir, yang telah dituduh mengamalkan rasuah secara besar-besaran semasa berkuasa. ini bagi menjawab gesaan Penasihat DAP Lim Kit Siang yang mahu audit dijalankan.


"Tetapi semua Tun mesti diaudit. Anak-anak dan cucu-cicit mereka juga perlu diaudit," kata Mahathir kepada pemberita yang jelas membuat rujukan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi, PM selepasnya.

Daim dan Pak Lah juga termasuk



Kit Siang telah merujuk kepada skandal Tajudin Ramli-MAS, di mana Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini mengarahkan semua agensi kerajaan untuk menyelesaikan tindakan undang-undang mereka terhadap hartawan kontroversi yang telah dipersalahkan kerana menyebabkan kerugian sebanyak RM8 billion kepada syarikat penerbangan MAS.

Selain dari Abdullah, keluarganya juga dituduh kerana terlibat dalam skandal perkhidmatan catering MAS. Tajudin agak rapat dengan Tun Daim Zainuddin, bekas Menteri Kewangan yang berhenti pada tahun 2001 selepas pertelingkahan dengan Mahathir akibat peristiwa beberapa orang jutawan Melayu yang telah dibiarkan terumbang-ambing apabila Mahathir cuba menyalahkan mereka.

Dalam afidavit mahkamahnya dia memberitahu pentadbiran Najib telah mengajak untuk berdamai, Tajudin menyatakan dirinya adalah "proksi" semata-mata yang bertindak atas arahan Mahathir.

"Saya telah berkata pada hari Sabtu bahawa masanya telah tiba untuk mengkaji semula kerugian RM100 bilion yang dialami oleh negara semasa pemerintahan Mahathir selama 22 tahun. Lebih-lebih lagi jika generasi rakyat Malaysia sekarang yang terpaksa membayar untuk itu, "dosa-dosa Mahathir, Perdana Menteri yang lalu," tulis Kit Siang dalam satu kenyataan yang dikeluarkan pada hari Rabu.

"Ini timbul selepas terpaksa membelanjakan RM580 juta untuk penyelesaian antara Danaharta dan Tajudin Ramli diluar mahkamah pada 14 Februari. Terma yang kekal sulit antara kedua-dua pihak ini melibatkan semua tindakan berkaitan dengan keputusan penghakiman mahkamah sebanyak RM589.14 juta dimana Tajudin telah diarahkan untuk membayar kepada Danaharta pada tahun 2009, akan digugurkan jika Tajudin bersetuju untuk menarik balik tuntutan sepenuhnya RM13.46 bilion, yang melibatkan 27 rayuan, 11 daripadanya terhadap Danaharta. "

Tiada jalan keluar, tegas Tajudin



Kes Tajudin berdasarkan kepada afidavitnya menerangkan bahawa dia telah diarahkan oleh Mahathir dan Daim pada tahun 1994 untuk membeli kepentingan dalam MAS untuk menyelamatkan kerajaan yang juga merupakan "khidmat kepada negara" demi menyelamatkan Bank Negara selepas bank pusat itu mengalami kerugian besar-besaran akibat spekulasi pertukaran mata wang asing berserta "Overriding Agreement" untuk melindunginya daripada sebarang kerugian.

"Nampaknya Tun Mahathir merujuk kepada orang yang perlu disiasat adalah penggantinya, Tun Abdullah. Mahathir juga mahu dia diaudit penuh atas kerugian kewangan yang berlaku semasa pemerintahannya selama lima tahun, "tambah Kit Siang.

Badawi mengambil alih pemerintahan daripada Mahathir pada tahun 2003 dan telah dipersalahkan dengan pelbagai kejadian yang membelenggu Barisan Nasional semenjak itu termasuk pilihan raya umum 2008, di mana tanpa disangka-sangka, 5 buah negeri dan Wilayah Persekutuan telah jatuh pada Pakatan Rakyat yang dipimpin oleh Anwar Ibrahim.

Malaysia Chronicle

Peguam Negara dituduh salah guna kuasa – beranikah Najib tubuhkan tribunal kehakiman?

Posted: 01 Mar 2012 11:28 PM PST

KUALA LUMPUR, 2 MAC: Bekas Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Datuk Ramli Yusof telah menuduh Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail menyalahgunakan kuasa perlembagaan beliau. Beranikah kerajaan UMNO-BN menubuhkan satu tribunal kehakiman untuk menyiasat dakwaan serius itu?

Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang mempersoalkan perkara itu kerana mahu memastikan keadilan dan kesaksamaan dikuatkuasakan.

Katanya, buat kali pertama dalam lebih satu dekad terdapat tuduhan serius penyalahgunaan kuasa oleh seorang bekas pegawai kanan polis terhadap seorang yang berpangkat tinggi dalam kerajaan, iaitu Peguam Negara.


"Adakah Datuk Seri Najib Razak berani mengarahkan kabinetnya menubuhkan sebuah tribunal kehakiman untuk menyiasat tuduhan Datuk Ramli Yusof bahawa Peguam Negara telah menyalahgunakan kuasa perlembagaan beliau?" ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata, walau pun tuduhan serius Ramli tidak baru kepada rakyat Malaysia yang bermaklumat dan berpengetahuan, ia adalah dakwaan pertama ditujukan terhadap Gani secara terbuka.

Dalam laporan Malaysiakini semalam, Ramli dipetik sebagai menjelaskan bagaimana beliau (Ramli) dan para pegawai serta kakitanganya telah diatur oleh Peguam Negara sejak 2007, termasuk memastikan mereka bebas dari mana-mana dakwaan undang-undang.

"Dengan tertampilnya Ramli secara berani menceritakan kisah beliau dan kesediaan beliau untuk menerima kesan-kesan daripada tindakannya, kerajaan Najib tidak boleh pura-pura bodoh dan mengganggapnya tidak berlaku.

"(Jika tribunal kehakiman ditubuhkan dan) sehingga Gani dibersihkan daripada semua tuduhan, beliau perlu bercuti untuk membenarkan pemangku Peguam Negara dilantik bagi pihak kerajaan," kata Kit Siang. – Roketkini.com

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Jangan Musnahkan Negara ini....!!!!

Posted: 02 Mar 2012 10:35 AM PST

Wacana Sinar Harian -

PRU 13 - UNDI SIAPA JADI PENENTU. Ahli panel YB Dato Saifuddin Abdullah, YAB Lim Guan Eng, YB Nurul Izzah Anwar, Datuk Zaid Ibrahim dan Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah manakala moderatornya adalah Dr Maszlee Malik dari UIAM.










WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Amalkan politik Islam bukan injak lawan untuk menang, kata Mufti Selangor

Posted: 02 Mar 2012 07:15 AM PST

Amalkan politik Islam bukan injak lawan untuk menang, kata Mufti Selangor

March 02, 2012

KUALA LUMPUR, 2 Mac — Menyokong gesaan agar gejala keganasan politik dihentikan, Mufti Selangor Datuk Tamyes Abd Wahid menegaskan insiden itu boleh diatasi sekiranya parti politik ikhlas dalam perjuangan selain berpegang kepada prinsip Islam.

Kelmarin Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menggesa semua pihak termasuk parti politik agar menghentikan gejala keganasan politik menambah insiden itu boleh diatasi sekiranya rakyat berpegang kepada prinsip "negara barakah".

Menurut Presiden ABIM Amidi Abd Manan, prinsip negara barakah mengangkat tinggi prinsip, nilai akhlak, etika dan moral.

Jelas Tamyes, politik jika diamalkan dengan tertib dan teratur segala insiden tidak baik termasuk keganasan politik tidak akan berlaku.

Beliau menambah walaupun ada yang beranggapan politik bukan sesuatu yang sihat namun ia turut diamalkan Islam.

"Gejala keganasan politik tidak sepatutnya berlaku, politik perkara yang baik jika dilakukan dengan tertib dan teratur... Walaupun ada yang beranggapan politik itu kotor tapi politik itu perlu dan ia diamalkan dalam Islam.

"Sebab itu politik perlu dilakukan secara berdisiplin, maknanya istilah keganasan politik adalah penipuan dalam politik seperti rasuah dan sebagainya," katanya kepada The Malaysian Insider.

Tamyes berkata semua parti politik di Malaysia sepatutnya mengamalkan prinsip politik yang sihat selain menjaga kebajikan rakyat.

"Itu (keganasan politik) politik yang tidak sihat, kita perlu politik yang sihat...menuju untuk membangunkan negara dan biarlah politk ini menuju ke kerehdaan dan keberkatan Allah.

"Kita mahukan negara yang baik dan menjaga kebajikan rakyat. Masing-masing bercita-cita untuk kemukakan sesuatu yang terbaik ke arah kebajikan rakyat yang boleh memberikan mereka bahagia, harmoni dan tidak ketegangan," katanya.

Sebaliknya jelas beliau, semakin banyak insiden keganasan politik berlaku sejak kebelakangan ini yang boleh memberikan tanggapan negatif masyarakat luar.

"Politik digalakkan, kalau nak kata semua pandangan orang ini sama susah, dalam sebuah keluarga ibu dengan bapa pun ada berbeza pendapat. Masing-masing berbeza pandangan.

"Kalau politik untuk membangunkan negara ia mesti dilakukan dengan lebih harmoni, bukan menginjak-injak lawan dan akhirnya jadi orang yang dikecam...berpegang kepada prinsip Islam, amalkan politik secara harmoni dan tidak mengeluarkan kata-kata kesat atau cacian," katanya.

Gangguan dan provokasi kerap berlaku semasa program ceramah diadakan terutamanya dalam persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13.

Terbaru ceramah Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim diganggu

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


First Person: Survivor 'It Just Hit So Fast'

Posted: 02 Mar 2012 05:40 PM PST

Massive Band of Storms Hits Indiana

Posted: 02 Mar 2012 05:29 PM PST

Storms Rip Apart Homes in Tenn.

Posted: 02 Mar 2012 05:28 PM PST

Major Storm Damage in Southern Ind.

Posted: 02 Mar 2012 05:27 PM PST

Day of Damage: Storms Rake Across South, Midwest

Posted: 02 Mar 2012 05:26 PM PST

PM must curb violence or be seen as complicit, say groups

Posted: 02 Mar 2012 05:18 PM PST

Cabar Hasang bertanding atas tiket BN

Posted: 02 Mar 2012 04:59 PM PST

KUALA TERENGGANU – Pimpinan Pas, Datuk Abu Bakar Chik mencabar bekas Pesuruhjaya Pas Selangor, Datuk Dr Hasan Ali menjadi calon Umno dan bertanding atas tiket Barisan Nasional (BN) bagi membuktikan kebenaran dakwaan beliau bahawa Pas akan kalah teruk pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13). 
Abu Bakar yang juga Ahli Jawatankuasa Pas Pusat berkata, pihaknya menyedari bahawa Hasan ketika ini bergerak sebagai suara Umno dalam melemahkan keyakinan masyarakat kepada parti.
 
Beliau juga meminta Umno tidak lokek memberikan kerusi kepada Hasan dalam pilihan raya akan datang bagi membuktikan kebenaran ramalan Hasan itu.
 
"Kita cabar dia bertanding atas tiket Umno kerana hanya Umno yang layak berlawan dengan Pas, sedangkan Jati yang ditubuhkannya itu adalah badan bukan kerajaan (NGO) yang mengelirukan (dari sudut perjuangan)," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Dr M : Kenaikan gaji mingkin mufliskan Malaysia...rompak wang rakyat kayakan negara..!!!!

Posted: 02 Mar 2012 04:55 PM PST

mahathir ebook launching 091211 02Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran bahawa Malaysia sudah  mempunyai terlalu banyak cuti umum sehingga sukar bagi meningkatkan produktiviti.

Katanya, jika keadaan itu berterusan dengan kerajaan memilih untuk membayar lebih untuk kurang bekerja, negara akan menghadapi kesukaran kewangan yang serius atau menjadi muflis seperti yang berlaku di negara Barat.
jika.

"Apabila kita bekerja jumlah hari yang kurang, maka produktiviti juga akan berkurangan.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia will be bankrupt because…

Posted: 02 Mar 2012 04:53 PM PST


For two decades, we listened to Dr Mahathir Mohamad because he was the prime minister and he gave his version of everything, from privatisation to NEP and crony capitalism.
But now we know better. Now we see the all the excesses seeping out and the double talk. His so-called economic policies depended on oil revenue, not any superb thinking.
Read More / Baca Lagi >>

Isu Kedah: Phahrolrazi serah pada Pas Pusat

Posted: 02 Mar 2012 04:49 PM PST


Phahrolrazi-Mohd-Zawawi.
ALOR SETAR - Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi menyerahkan nasibnya kepada Pas Pusat dan bersedia dengan sebarang kemungkinan yang akan diputuskan dalam mesyuarat parti yang akan dihadiri Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, termasuk semua anggota jawatankuasa kerja pusat, malam ini.
Menurutnya, selagi persetujuan belum dicapai, adalah tidak sesuai untuk beliau mengeluarkan sebarang kenyataan berkaitan pendiriannya terhadap isu berbangkit, kerana mahu tahu terlebih dahulu keputusan Pas Pusat.
"Saya serah pada Pas Pusat dan kita tengok keputusan macam mana dulu. Selepas persetujuan dicapai atau keputusan telah diputuskan, saya akan respons terhadap isu ini," katanya ketika dihubungi.
 Mengulas mengenai persediaannya berdepan dengan jawatankuasa itu, Phahrolrazi yang juga Yang Dipertua Pas kawasan Kuala Kedah berkata, dia sudah bersedia dengan hujah-hujahnya untuk dibentangkan berdasarkan pendiriannya itu.
Read More / Baca Lagi >>

Perkasa mob ticked off for ‘un-Malay-like’ behaviour

Posted: 02 Mar 2012 04:48 PM PST

PMC secretary Mohd Noor Mohd Abdul Kader also condemned Penang Perkasa leader Mohd Rizuad Mohd Azudin for rudely showing a shoe to Chief Minister Lim Guan Eng when the DAP leader was leaving the place in his official car.
GEORGE TOWN: The Penang Malays Congress (PMC) today hit out at Perkasa members for causing the ugly Esplanade ruckus during the anti-Lynas peaceful gathering on Sunday.
PMC secretary Mohd Noor Mohd Abdul Kader also condemned Penang Perkasa leader Mohd Rizuad Mohd Azudin for rudely showing a shoe to Chief Minister Lim Guan Eng when the DAP leader was leaving the place in his official car.
Mohd Noor criticised the Perkasa mob for being "un-Malay-like" in creating the disturbance at the peaceful gathering, in which two reporters were roughed up.
"Perkasa has embarrassed the Malays and insulted the intelligence of a civil society with its mob culture.
Read More / Baca Lagi >>

Erykah Badu: Di mana suara ulama Umno.....!!!! Bagi Umno ok kot.....!!

Posted: 02 Mar 2012 04:47 PM PST


Mohd-Nor-Hamzah
BUKIT PAYONG – Tindakan sebuah akhbar tempatan berbahasa Inggeris menyiarkan gambar artis Amerika, Erykah Badu yang bertatu kalimah Allah di sisi kiri dan kanan badannya merupakan satu tindakan yang dilihat sengaja dilakukan dengan tujuan menghina Islam. 
Dewan Pemuda Pas Negeri Terengganu (DPPNT) menyifatkan akhbar terbabit yang dikatakan milik MCA itu dilihat semakin berani mencabar kesucian Islam sejak belakangan ini, khususnya sejak isu hudud mula hangat diperkatakan pada tahun lalu.
 
Malah DPPNT mendakwa selepas dua hari isu penyiaran gambar itu hangat diperkatakan masih tiada suara ulama Umno, baik dari golongan tua atau muda melaungkan bantahan ataupun menyatakan pendirian mereka berhubung perkara itu.
Read More / Baca Lagi >>

Politik Mafia : 'Kami dikasari walaupun jadi tetamu di majlis PM'

Posted: 02 Mar 2012 04:44 PM PST

NONEAhli Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Lee Kee Hiong hari ini berkata beliau dan rombongan kira-kira 20 ahli dan bekas ahli majlis serta penduduk yang memakai baju hijau, menghadiri majlis pecah tanah bagi pembinaan sebuah sekolah baru di Bandar Sungai Long semalam sebagai tetamu.

"Kami bukan 'samseng' seperti yang dituduh oleh seorang menteri
  Umno," katanya.

Lee menafikan bahawa kumpulan itu berada di sana untuk menimbulkan masalah dan menceroboh majlis BN seperti yang didakwa oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Noh Omar.
Read More / Baca Lagi >>

Stop thuggery: Vote for change

Posted: 02 Mar 2012 04:42 PM PST

Stop thuggery: Vote for change As was seen from the fracas at the Penang Himpunan Hijau 2.0 rally at Speakers' Square on February 26, uncouth behaviour, thuggery and violence were the modus operandi of a group hell-bent on disruption.
Eyewitness accounts and video clips clearly show this group was not interested in rational discussion or debate but went all out to create a ruckus, exhibited bullying behaviour and were disrespectful, vulgar and violent. From the shouts of this group, it was clear to which political party they were being loyal.
This incident is just the most recent in what can now be described as a pattern of disruption and intimidation involving a group of belligerent and, more recently, violent hecklers (often on motorcycles which are revved to increase the noise levels and used as an added tool of intimidation).
Read More / Baca Lagi >>

Nearing the end, Umno behaves strangely

Posted: 02 Mar 2012 04:41 PM PST

There is a Chinese saying that a person who is near death exhibits weird behaviour. Perhaps this is happening to Umno now as it senses its demise in the coming 13th general election.

Recently, beginning from January this year, Umno has resorted to hooliganism by disrupting Pakatan Rakyat ceramah events. Events organised by certain NGOs have also come under attack.
The list is as follows:
1. ABU and Hindraf joint event held in a hall in Jalan Kebun, Klang;
2. 15 student activists who wanted to voice their demands for academic freedom had to be escorted to safety by the police, also in Klang;
3. Anwar Ibrahim's ceramah in Felda Tun Ghafar in Alor Gajah, Malacca, was marred by scuffles between PKR and BN supporters;
4. Anwar's car's windscreen was smashed by Umno hooligans when he went to Sembrong in Johor to give a ceramah;
Read More / Baca Lagi >>

Mahfuz: Saya nak jadi PM, bukan MB....sebab tu bertanding Parlimen..!!!

Posted: 02 Mar 2012 04:37 PM PST


NONENaib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menafikan tanggapan akan bertanding di peringkat DUN untuk dilantik menjadi menteri besar menggantikan Datuk Seri Azizan Abdul Razak jika Pakatan Rakyat mempertahankan negeri itu dalam pilihan raya itu akan datang.

Sebaliknya, beliau mengesahkan bahawa dirinya akan bertanding mempertahankan kerusi parlimennya, Pokok Sena, dalam pilihan raya umum akan datang.

"Confirm satu kerusi. Pokok Sena. Insya-Allah, (saya pertahan kerusi) Pokok Sena kalau diizinkan oleh PAS Pusat untuk bertanding di situ.

"Saya nak bertanding parlimen, macam mana saya nak jadi MB (menteri besar)," katanya berseloroh.
Read More / Baca Lagi >>

Kadar gaji minimum ditetapkan, beza RM100 antara timur, barat Malaysia, kata sumber

Posted: 02 Mar 2012 04:33 PM PST


KUALA LUMPUR, 3 Mac — Kabinet bersetuju untuk menetapkan kadar gaji minimum di bawah RM1,000 untuk 3.2 juta pekerja di sektor swasta, dengan perbezaan RM100 antara negeri-negeri di Semenanjung Malaysia dan Sabah dan Sarawak, kata sumber.
The Malaysian Insider difahamkan pentadbiran Najib memutuskan membuat kelainan kadar gaji daripada perbezaan sektor walaupun beberapa sektor akan diketepikan daripada polisi.
Kerajaan negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat telah menetapkan kadar gaj minimum RM1,500 seperti yang dituntut kebanyakan kesatuan tetapi dibantah majikan.
"Gaji minimum di bawah RM1,000 kerana menteri berkata sebelum ini dan Kabinet meluluskannya," kata sumber merujuk Menteri Sumber Manusia Datuk Seri S. Subramaniam (gambar) berkata dua minggu lalu bahawa Kabinet akan membuat keputusan tidak lama lagi.
Read More / Baca Lagi >>

Surat Israel: Perangkap bagi Anwar atau Mahathir?

Posted: 02 Mar 2012 04:32 PM PST

mahathir ebook launching 091211 04Tiga pucuk surat mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada tiga perdana menteri Israel pada 1993, 1997 dan 1999 yang didedahkan oleh akhbar tempatan benar-benar menginsafkan.  Ia menonjolkan keprihatinan Dr Mahathir terhadap nasib buruk rakyat Palestin.
Sekaligus ia juga melaungkan sikap Dr Mahathir mahu sengketa sesama jiran diselesaikan melalui rundingan. Di segi perhubungan antarabangsa, ia membuktikan betapa konsisten dasar Malaysia bila berhadapan dengan konflik di antara negara serantau.
Bagaimanapun agak malang, keluhuran dasarnya ini kini tercemar oleh keghairahan pihak berkuasa dan peneraju media Malaysia hari ini untuk menjadikan dasar dan sikap negarawan ini sebagai modal untuk kepentingan politik semasa Malaysia.
Read More / Baca Lagi >>

Halang ceramah Pakatan: Polis berat sebelah

Posted: 02 Mar 2012 04:30 PM PST

KUALA LUMPUR 3 Mac:  Ahli Parlimen Selayang, Wiliam Leong membidas tindakan berat sebelah pihak polis menolak permohonan Pakatan Rakyat mengadakan program ceramah, sebaliknya membenarkan program yang dianjurkan Barisan Nasional (BN) dan proksi parti itu.
Petang tadi, Wiliam dipanggil memberi keterangan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak, berhubung siasatan mengadakan ceramah tanpa kebenaran polis.
Menurut Wiliam, pihaknya telah memohon mendapatkan kebenaran polis untuk mengadakan ceramah di Bandar Tasik Puteri Rawang pada 18 Februari lalu, namun ia ditolak.
Read More / Baca Lagi >>

GMJ beriltizam hapuskan penjajahan Zionis

Posted: 02 Mar 2012 08:32 AM PST


AMMAN – Puluhan delegasi Global March to Jerusalem (GMJ) dari pelbagai negara bertemu pada 26 dan 27 Februari lalu bagi mengkaji pelbagai langkah untuk menjayakan beberapa agenda.

GMJ"Pertemuan ini merupakan agenda antarabangsa lintas agama dan negara," ujar Dr Armouthy, seorang tokoh nasional Jordan dalam sambutan pembukaan.
Perhimpunan ini diadakan bersempena acara International Commitees Conferences of GMJ di sini bagi mengkaji lebih 20 laporan perkembangan daripada perwakilan negara anggota dan menghuraikan langkah-langkah teknikal pada 30 Mac 2012.
"Tema pembebasan, kemerdekaan dan antipenjajahan adalah masalah yang menjadi tanggungjawab semua orang dan sejak dulu menjadi masalah yang selalu diperjuangkan," tambah beliau lagi.
Di hadapan para peserta persidangan, beliau menegaskan pelbagai elemen antarabangsa hampir seluruhnya tidak bersetuju dengan pendudukan, Yahudisasi, tindakan penangkapan serta  pengusiran penduduk Jerusalem yang dilakukan Israel.
Read More / Baca Lagi >>

GAMBAR CARA PENYOKONG UMNO TEMPAH TIKET KE NERAKA

Posted: 02 Mar 2012 08:31 AM PST

http://m.ak.fbcdn.net/a4.sphotos.ak/hphotos-ak-ash4/426627_249536315133835_100002324062153_560602_1359649967_n.jpg
Syirik tanpa sedar.........

Masha' Al-Arba'een | Hama | (+18) Two Unknown Women Murdered by Assad Forces

Posted: 02 Mar 2012 08:19 AM PST

Wahid ulangi cabaran debat dengan Mad Said

Posted: 02 Mar 2012 08:16 AM PST

Rejim Syria yang berpegang kepada Syiah Nusairi adalah KAFIR dan darah Basyar adalah HALAL

Posted: 02 Mar 2012 08:14 AM PST

Fatwa Ulamak: Rejim Syria yang berpegang kepada Syiah Nusairi adalah KAFIR dan darah Basyar Al-Asad adalah HALAL.

Read More / Baca Lagi >>

Pandangan Ahli Sunnah Terhadap Syiah

Posted: 02 Mar 2012 08:13 AM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT