Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Cara berfikir Umno amat purba

Posted: 29 Jan 2012 05:03 PM PST

Sikap ini adalah manifestasi dari lesunya daya fikir dan intelek kepimpinan mereka dalam menghadapi realiti politik semasa dunia yang mengamalkan budaya telus dan terbuka.

PETALING JAYA: Cara berfikir pemimpin-pemimpin Umno amat purba kerana mereka gentar untuk berbicara secara bersemuka mengenai hak rakyat, demikian ditegaskan Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty.

"Jelas, Umno belum berhenti dari muslihatnya terus memperbodoh dan menindas minda rakyat. Dengan ini, kuasa memerintah negara terus kekal di tangan dan pelbagai penyelewengan mudah diteruskan tanpa sekatan.
"Apa yang kita pasti, sikap ini adalah manifestasi dari lesunya daya fikir dan intelek kepimpinan mereka dalam menghadapi realiti politik semasa dunia yang mengamalkan budaya telus dan terbuka," katanya dalam satu kenyataan media.

Beliau mengulas perkara ini berhubung sikap Perdana Menteri dan juga Presiden Umno-Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkali-kali enggan menyahut cabaran Ketua Pembangkang dan juga pemimpin Pakatan Rakyat untuk berdebat.

Anwar secara terbuka mengajak Najib berdebat mengenai beberapa isu kritikal semasa – politik, ekonomi dan kebajikan rakyat - yang sedang hangat diperkatakan kini.

Dr Manuty berkata, alasan yang diberikan begitu memual dan menjengkelkan. Sikap ini menampakkan betapa purbanya cara berfikir kepimpinan parti ini dan betapa gentarnya Umno untuk berbicara secara bersemuka mengenai hak rakyat.

Debat – amalan tradisi pemimpin

Sesungguhnya kata beliau, PKR ingin menegaskan pendirian bahawa debat antara pemimpin adalah tradisi mana-mana kepimpinan silam bagi semua tamadun. Di dalam Al Quran sendiri Allah SWT menjelaskan:

"Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya, dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk." (An-Nahl: 125).

Beliau menegaskan pada hakikatnya, budaya debat adalah amalan lumrah para ilmuan dan kepimpinan silam. Melaluinya, kebenaran akan lebih terserlah dan "insight" baru dapat dicernakan demi kepentingan negara dan rakyat.

Lebih penting katanya, rakyat diberi peluang menilai secara empirikal dan adil akan ketrampilan dan keikhlasan kepimpinan yang akan diberikan amanah mengurus negara pada masa depan. Inilah demokrasi sebenar yang dituntut oleh rakyat.

"Kita pun merasa aneh mengapa pula Najib tidak punyai keberanian menyahut cabaran ini sedangkan, beliau sendiri dikatakan selalu mempamirkan gaya pidato yang tidak kurang hebatnya semasa berucap di khalayak umum di mana-mana.

"Beliau sebenar lebih beruntung kerana dikelilingi ratusan pegawai dan pembantu yang bersiap siaga dengan bekalan idea dan maklumat jika diperlukan.

"PKR merasa kesal akan betapa hina dan rendahnya pandangan Umno-BN terhadap rakyat Malaysia yang bersifat majmuk ini," tegas beliau. - FMT

Keputusan/ulasan langsung AJL 26

Posted: 29 Jan 2012 09:16 AM PST

Keputusan akhir Anugerah Juara Lagu 26 (AJL26)
1. Persembahan terbaik – Alyah, Kisah Hati.
2. Vokal Terbaik – Hafiz, Awan Nano
3. Tempat Ketiga – Faizal Tahir, Karma
4. Tempat Kedua – 3 Suara, Beribu Sesalan
5. Juara – Hafiz, Awan Nano

Update secara langsung:
1. Persembahan pembukaan oleh penyanyi feveret Abang Nara, Jamal Abdillah. Weee ~~~
2. Fuh. Persembahan Awie terus membakar semangat AJL26. Mantop babe ~~~
3. Sheila Majid la pulak. Kenapa semua mantap-mantap untuk opening show nie? Arghh
4. Fuh ~~ Terkagum sebentar dengan persembahan tiga legend sebentar tadi. Persembahan 12 peserta selepas ini. Sama-sama kita nantikan.
5. Persembahan pertama daripada Projek Pistol dengan lagu Wanita Seluruh Dunia.
6. Arrangement muzik yang sangat berlainan daripada lagu asal daripada Projek Pistol. Mantap dan sedap didengar.
7. Persembahan seterusnya oleh Jacyln Victor dengan lagu Sedetik Lebih.
8. Not bad jugak kan Jac nyanyi lagu Sedetik Lebih. Lebih kurang tahap Abang Anuar Zain gak la.
9. Monoloque dan Atilia pulak. Yeah ~~ Lagu feveret gak nie.
10. Comel gila rambut Atilia. Lagu nie memang susah sikit nak nyanyi time live rasanya. Good effort anyway.
11. Yuna muncul untuk lagu Gadis Semasa. Memang arrangement lain 100% nie. Nice ~~
12. Nice outfit Yuna. Menarik tertarik kau memang da bomb.
13. Lagu Kalau Berpacaran pulak. Lagu best nie. Banyak nasihat."
14. Serius comel sangat lagu Kalau Berpacaran nie. Ana Rafali nampak hijau gitu.
15. Cinta Muka Buku oleh Najwa Latif. Adakah dia akan menang?
16. 16 tahun dan dah masuk AJL. U go girl.
17. Juara Anugerah Mobile Celcom jatuh kepada lagu Sedetik Lebih.
18. Persembahan daripada Faizal Tahir dengan lagu Karma. Ada orang kata ini adalah persembahan terakhir daripada Faizal untuk AJL. Layan ~~
19. Terbakar piano dibuatnya oleh Faizal Tahir
20. Seramai 30 orang juri telah digunakan untuk memilih lagu terbaik AJL26. Harap-harap tiada kontroversi.
21. Alyah dengan lagu Kisah Hati sekarang. Siapa sebenarnya manusia yang bernama Manusia Putih yang mencipta lagu ini?
22. Fuh. Starting pun dah sedap dah Alyah nie. Baju pun cantik gak. Nice
23. Arghhhh. Napa Remy Ishak muncul dan memeluk Alyah. Mesti ramai yang panas.
24. Sungai Lui daripada Aizad. Melodi yang mampu melegakan jiwa.
25. Aizad membuktikan yang bakat adalah segalanya. Kurang rupa sikit pun tak apa.
26. Hebat benar orang yang melukis kat belakang semasa persembahan Aizad nie.
27. Yuna dengan lagu Penakut. One of Abang Nara punya favourite song jugak.
28. Good persembahan daripada Yuna, sekarang ini lagu kegemaran ramai, Awan Nano daripada Hafiz akan didendangkan.
29. Awan Nano nano nano nano nano.
30. Beribu Sesalan sekarang ini. Adakah lagu feveret kebanyakan peminat muzik ini akan merangkul gelaran juara?
31. Memang meletop 3 Suara bawak lagu Beribu Sesalan. Meremang bulu roma.

Sumber ; BeautifulNara

bumiperak

0
sumber :-

bumiperak


Tentera Syria dalam bertahan di Damsyik dari pemberontak

Posted: 29 Jan 2012 07:39 AM PST

Damsyik 29 Jan (Al-Jazeera) The Syrian military has launched an offensive to regain control of suburbs on the eastern edge of Damascus, storming neighbourhoods and clashing with groups of army deserters in fighting that sent residents fleeing and killed at least three civilians, activists said.

Six soldiers were also killed when a roadside bomb detonated near the bus they were traveling in south of the capital. The escalation in violence on Sunday coincided with the Arab League's suspending of its observer mission. Activists inside Damascus told Al Jazeera's Anita McNaught that tanks had rolled into Al-Ghouta, within 10km of Damascus city centre.

"People we've spoken to are too frightened to leave their homes, they've locked themselves in," our correspondent said from Istanbul in Turkey.

Al-Ghouta is historically known for being a hub of dissent against the Assad government, and the crackdown appeared to be an attempt "to avoid any Tahrir Square-style mass movements," she said.

Four people have been killed in Sunday's fighting, according to the Syrian Observatory for Human Rights.

(Reuters) The growing power of a rebel army has seen control of the Syrian capital of Damascus split between rival gunmen fighting for or against President Bashar Assad.

Two days of bloody carnage in which at least 74 people have died has come as the rebel force - the Syrian Free Army - steps up its mission to take control of the streets from government forces.

'We had a big battle here earlier this month,' a Damascus schoolteacher, who did not want to be identified for fear of reprisals, told The Times.

'For the past 11 days this has been free Syria. All they can do now is cut the electricity and the water an disrupt the phone. It just goes to show how weak they are. The head of Arab League observers in Syria said in a statement that violence in the country has spiked over the past few days.'
No go area for government soldiers: A Syrian soldier, who has defected to join the Free Syrian Army, brandishes a rifle and waves a Syrian independence flag in the Saqba istrict of Damascus
No go area for government soldiers: A Syrian soldier, who has defected to join the Free Syrian Army, brandishes a rifle and waves a Syrian independence flag in the Saqba istrict of Damascus
Caught in the middle: Boys hold toy weapons as they protest against Syria's President Bashar al-Assad in Homs
Caught in the middle: Boys hold toy weapons as they protest against Syria's President Bashar al-Assad in Homs
Checkpoint: A soldier from the Free Syrian Army secures a street as the rebel force closes off sections of the Damascus to government soldiers
Checkpoint: A soldier from the Free Syrian Army secures a street as the rebel force closes off sections of the Damascus to government soldiers
Martyr: Syrians carry a coffin during the funeral of Mazen abou Dhahab who was killed in a protest in Damascus
Martyr: Syrians carry the coffin of Mazen abou Dhahab who was killed in a protest in Damascus
Anti-Russian sentiment is running high among rebel fighters because they believe Putin's government is preventing regime change in Syria, reviving Assad, as pictured in this creative protest banner
Anti-Russian sentiment is running high among rebel fighters because they believe Putin's government is preventing regime change in Syria, reviving Assad, as pictured in this creative protest banner

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


JENIS KATAK TIDAK SEDAR DIRI

Posted: 29 Jan 2012 08:32 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS 

SEWAKTU mula-mula DS Anwar dibebaskan dari penjara dahulu, Ketua Pembangkang ini terus menjalani rawatan sakit pinggang di Jerman.  Siapa tokoh politik di dalam negara ini yang awal-awal mengunjungi DS Anwar dan mencium tangan tokoh reformasi ini?  Salah seorangnya adalah Ibrahim Alkataki kerana diwaktu itu raja katak ini sudah hanyut terpinggir di dalam politik Umno. 

Budaya bodek dan ampu Ibrahim Alkataki sememangnya terkenal sejak beliau berada di dalam Umno lagi, sehinggakan setelah tercampak dari Umno pun budaya ini masih lekat di jasad raja katak Pasir Mas ini.  Beliau menyangka dengan mencium tangan DS Anwar, beliau akan ditawarkan oleh DS Anwar untuk menyertai Keadilan dan diharapkan akan menjadi pemimpin kanan di dalam Keadilan.  Tetapi DS Anwar bukan bodoh, beliau kenal lama Ibrahim Alkataki kerana air liur hasil mencium dan mengucup tangan Mahdey Kutty masih melekat di tangan Mahdey sehingga kini.  Tabiat raja katak yang hanya boleh hidup dengan mengampu amat dikenali oleh DS Anwar. 


Oleh kerana kecewa apabila DS Anwar tidak memandang walaupun sebelah mata terhadap Ibrahim Alkataki, maka raja katak ini beralih kepada PAS pula.  Di pentas PAS, Ibrahim Alkataki melalak melolong mengutuk dan memaki Umno dan memuji memuja Tuan Guru Nik Aziz, MB Kelantan waktu itu.  Siapa tidak sedih dan simpati waktu itu melihat Ibrahim Alkataki dihina dan dipijak oleh Umno sehinggakan beliau bertanding secara bersendirian menentang Umno dan PAS, beliau kalah teruk.  Tuan Guru Nik Aziz seorang Ulamak dan berjiwa lembut, tanpa prasangka maka diberi pinjam kerusi Parlimen Pasir Mas kepada Ibrahim Alkataki di dalam PRU ke 12 tahun 2008.

Umpama melepaskan `katak yang dipijak', Ibrahim Ali mulai lupa diri.  Akhirnya, beliau mengaku menjadi Bebas yang tidak memerlukan sokongan PAS lagi walaupun kerusi yang beliau duduki sekarang adalah kerusi PAS.  Ini lah jenis katak yang paling bangsat di dalam dunia.

Baru-baru ini, akibat bebalnya raja katak ini beliau sudah termakan dengan propaganda media pencacai yang menuduh DS Anwar adalah penyokong Zionis Israel.  Maka, Ibrahim Alkataki membuat kenyataan agar rakyat Malaysia dan Pembangkang menolak DS Anwar Ibrahim.  Memetik kenyataannya di Malaysiakini, " Ibrahim menggesa rakyat Malaysia terutama parti politik supaya "melupakan" Anwar memandangkan pelbagai isu dikaitkan dengan ketua pembangkang itu, sehingga membuatkan rakyat "letih" mendengarnya.  "Sekarang ada masa untuk melupakan Anwar. Sekarang adalah masa untuk memikirkan tentang masa depan. Pemimpin datang dan pergi, tetapi Malaysia lebih penting (Malaysiakini).

Beliau menyebut rakyat letih dengan karenah DS Anwar.  Hakikatnya, bukan rakyat yang letih tetapi beliau serta Umno yang letih untuk menghadapi kebenaran yang dibawa oleh Ketua Pembangkang ini.  Buktinya, ke mana sahaja DS Anwar pergi, ribuan rakyat akan menyambutnya tanpa dibayar upah.  Bukti lebih jelas lagi, mengapa DS Anwar begitu berani berkali-kali mencabar pemimpin Umno terutamanya Najib untuk berdebat dengan beliau di dalam apa jua isu?  Jika benarlah DS Anwar ini ejen Yahudi, ejen Amerika, rendah moral, perasuah dan sebagainya, sudah tentu beliau tidak mempunyai kekuatan untuk mencabar Najib berdebat.  Bodoh benarlah DS Anwar jika beliau sanggup berdebat di dalam keadaan dirinya yang penuh dengan `kekotoran' itu.

Sebenarnya, Ibrahim Alkataki terlalu iri hati dan sakit hati dengan ketokohan DS Anwar Ibrahim.  Hatinya yang busuk itu bertambah sakit apabila melihat tatkala DS Anwar diserang di segenap penjuru oleh semua jentera kerajaan terutamanya media kawalan Umno, rakyat tetap mengangkat tokoh ini ke persada tanahair malahan dunia juga mula memandang bahawa tiada tokoh lain yang hebat untuk menjadi pemimpin negara ini melainkan DS Anwar Ibrahim.

Pesanan kita kepada Ibrahim Alkataki, manusia yang paling wajar ditolak dari muka bumi ini adalah beliau sendiri.  Rakyat terutamanya di Pasir Mas juga teramat `letih' melihat tabiat raja katak yang tidak ketahuan perjuangannya.  Percayalah, keletihan rakyat di Pasir Mas akan hilang selepas PRU ke 13 nanti.  Pada waktu itu, di Pasir Mas raja katak ini akan dimakamkan di jirat untuk diabadikan sebagai tempat permakaman sang pengkhianat.  Ibrahim Alkataki pasti dikuburkan./wfauzdin.blogspot.com



~penarik beca

0
sumber :-

~penarik beca


Abdul Hadi kata tindakan Azizan guna undang-undang taghut wajar jadi rujukan kepimpinan PAS

Posted: 29 Jan 2012 07:41 PM PST

Ulama PAS guna undang-undang taghut dan pertahan penggunaannya: Kiamat makin dekat?

Posted: 28 Jan 2012 11:48 PM PST


dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


Tak mustahil jika Soi Lek pun akan lari ...

Posted: 28 Jan 2012 09:29 PM PST

dollah yankee -

DI-SINI Amin Iskandar sudah silap , kenapa hanya MCA ?? Kalau dia rajin turun ke bawah lagi dan dengar sendiri suara-suara rakyat yang di-bawah sekali, ianya adalah keseluruhan BN, bukan hanya MCA atau UMNO. MIC tak payah cerita lahh...

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


PRU-13: PPP hanya minta kerusi yang yakin menang

Posted: 29 Jan 2012 08:11 PM PST

Presidennya Datuk M.Kayveas berkata PPP meletakkan kemenangan sebagai keutamaan bagi membantu BN memenangi PRU-13 dengan cemerlang.
SUNGAI PETANI: Parti Progresif Penduduk (PPP) hanya akan meminta kerusi untuk ditandingi pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13) jika yakin dengan sepenuhnya boleh menang di kawasan berkenaan.
Presidennya Datuk M.Kayveas berkata PPP meletakkan kemenangan sebagai keutamaan bagi membantu BN memenangi PRU-13 dengan cemerlang.
"Setiap permintaan bergantung kepada keputusan boleh menang atau tidak. Jika kita yakin boleh menang 100 peratus barulah kita minta. Kita tidak minta hanya hendak tunjuk boleh dapat banyak kerusi (untuk ditandingi).
"Namun jika belum bersedia dan pengundi juga tidak mahu, kita tidak akan minta walaupun satu kerusi," katanya kepada Bernama selepas merasmikan perayaan Ponggal 2012 PPP Kedah di Kuil Sri Maha Mariamman, Kampung Tupah, Bedong, dekat sini petang semalam.
Read More / Baca Lagi >>

KUIN: “Serangan bertalu-talu macam nak jatuhkan Azizan ” dakwa Nasrudin Hassan

Posted: 29 Jan 2012 08:06 PM PST

Ketua Pemuda PAS pusat, Nasrudin Hassan. — Gambar fail
KUALA LUMPUR, 30 Jan - Dewan Pemuda PAS pusat hari ini melahirkan kebimbangan terhadap reputasi Datuk Seri Azizan Abdul Razak dalam isu  Kolej Universiti Insaniah (KUIN) mendakwa serangan yang dilemparkan seolah-olah mahu menjatuhkan Menteri Besar Kedah itu.
Ketika dihubungi The Malaysian Insider, Ketua Pemuda PAS pusat Nasrudin Hassan berkata semua pihak termasuk kepimpinan Pakatan Rakyat perlu menghormati pandangan Azizan dalam isu penggantungan lima mahasiwa KUIN menggunakan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU).
Read More / Baca Lagi >>

Portfolio agama: Umno sengaja cetus provokasi

Posted: 29 Jan 2012 08:01 PM PST

SHAH ALAM, 30 Jan: Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor yang baru, Dr Ahmad Yunus Hairi berpendapat tindakan mempersoal kononnya PAS dipinggir ekoran tidak diberi portfolio agama di Selangor hanya permainan politik Umno.

Menyifatkan tuduhan itu liar dan tidak berasas, Dr Yunus yang memegang portfolio Belia, Sukan dan Adat Resam Melayu berkata, tindakan Umno itu juga sebagai cubaan melaga-lagakan parti-parti dalam Pakatan Rakyat.

Beliau menjelaskan, keputusan Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim untuk memegang sendiri portfolio agama Islam yang sebelum ini dipegang bekas exco Datuk Dr Hasan Mohd Ali adalah keputusan terbaik untuk negeri itu khususnya berdepan Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama lagi.

"Ini antara strategi, dalam masa singkat untuk menghadapi pilihan raya sudah tentu Menteri Besar mempunyai pandangannya sendiri.
Read More / Baca Lagi >>

Qazaf : Peguam Anwar tak puas hati, keluar mahkamah syariah

Posted: 29 Jan 2012 07:57 PM PST

Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bertindak keluar daripada Mahkamah Rayuan Syariah Kuala Lumpur susulan tidak berpuas hati dengan keputusan Hakim Datuk Zohdi Toha yang memberi kebenaran kepada menteri Di Jabatan Perdana Menteri dan dua lagi, untuk mendengar permohonan mereka untuk mengetepikan rayuan Anwar berhubung kes qazaf.
Read More / Baca Lagi >>

Tak Faham Budaya : PERKASA tak mahu bertanya kerana terlalu EGO..!!!!

Posted: 29 Jan 2012 07:52 PM PST

PERKASA dakwa tiada niat hina Cina
Kumpulan pendesak Melayu PERKASA menjelaskan mereka tiada niat menghina kaum Cina dengan memberikan angpow menggunakan sampul putih dalam majlis sambutan tahun baru kaum itu di Kuala Lumpur semalam.

NONESetiausahanya Syed Hassan Syed Ali (kiri) berkata, pihaknya tidak tahu bahawa warna putih digunakan untuk upacara kematian dan mereka menyangka putih bermakna suci atau ikhlas.

"Sebab itu kami tidak tukar kepada warna lain sebab PERKASA tidak tahu sampul warna putih untuk majlis kematian.

"Kalau kami tahu, kami tidak gunakan sampul warna putih. Kami ikhlas dengan apa yang kami lakukan dan tiada niat lain," jelasnya.

Sehubungan itu, menurut Syed Hassan, sesuatu tempat memerlukan masyarakat majmuk supaya mereka saling faham memahami antara satu sama laim.
Read More / Baca Lagi >>

Drama terbaru UMNO@BN menjelang PRU13

Posted: 29 Jan 2012 07:39 PM PST


Wayang baru!! Drama terkini!! Wayang@drama cari publisiti.

Kah kah kah kah....

Gambaran atau mesej yang cuba dipaparkan daripada drama terkini ini ialah kerajaan PR negeri Selangor ialah crook dan pembawa masalah, manakala... UMNO@BN ialah hero atau penyelamatnya.
Read More / Baca Lagi >>

Umno@Bn DiPerdaya Orang Asli... Rakyat Semakin Bijak

Posted: 29 Jan 2012 07:35 PM PST

Kongres Senoi Asal Orang Asal yang bersejarah telah diadakan hari ini di Tapah, Perak.  Program yang bermula pada jam 9.00 pagi tadi telah menghadapi satu cabaran besar apabila hanya 3 orang sahaja yang mendaftar sebagai peserta.

Program tersebut dicabar lagi dengan arahan YDP Majlis Perbandaran yang telah diberi tekanan oleh pemimpin UmnoBn supaya semua bendera Pakatan Rakyat yang dipasang sepanjang jalan ke dewan program dirampas walaupun usaha-usaha memasang bendera dilakukan oleh Orang-Orang Asal tempatan di situ yang bertungkus lumus menjayakan program bersejarah tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Perisytiharan Bangkit 2012 julang Revolusi Malaysia?

Posted: 29 Jan 2012 07:33 PM PST

Di Fatehpur Sikri, merencana revolusi!
Oleh ALI BUKHARI AMIR

Sekumpulan anak muda telah menyerahkan kepada saya sehelai kertas yang termuat di dalamnya suatu perisytiharan. Mereka namakan perisytiharan itu sebagai Perisytiharan Bangkit 2012. Berikut di bawah ini, diperturunkan salinan penuh isi perisytiharan tersebut.

Menginsafi firman Allah s.w.t, "Dan jagalah diri kamu daripada fitnah (kemudaratan) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim antara kamu secara khusus (teapi akan menimpa kamu secara umum). Dan ketahuilah bahawa Allah maha berat azab hukuman-Nya." (Surah Al-Anfal, ayat 25).
Read More / Baca Lagi >>

Harga Gula Terkini 2012 Masih Kekal. Harga Gula Dunia Telah Menurun Tapi Subsidi Gula Meningkat?

Posted: 29 Jan 2012 07:23 PM PST

harga gula 2 Harga Gula Terkini 2012 Masih Kekal. Harga Gula Dunia Telah Menurun Tapi Subsidi Gula Meningkat?Kerajaan terbaru mengatakan sebelum ini harga gula terkini 2012 akan terus kekal tetapi dalam masa yang sama kerajaan terpaksa menanggung peningkatan subsidi gula sehingga RM567 juta berbanding RM262.41 sebelumnya.
Mengikut rekod sebelum ini harga gula di Malaysia telah meningkat sebanyak 4 kali ini sejak daripada tahun 2010 :
  1. 1 Januari 2010 : RM1.65 sekilo (Harga gula meningkat 20 sen)
  2. 16 Julai 2010 : RM1.85 (Harga gula meningkat 20 sen)
  3. 4 Disember 2010 : RM2.05 (Harga gula meningkat 20 sen - menjimatkan perbelanjaan subsidi kerajaan sebanyak RM283.5 juta)
  4. 10 Mei 2011 : RM2.30 (Harga gula meningkat 25 sen – menjimatkan perbelanjaan subsidi kerajaan sebanyak RM116.6 juta)
Peningkatan harga gula sejak daripada tahun 2010 adalah bersamaan dengan 58.6 peratus. Kalau dahulu, negara mengimport sehingga 99 peratus gula daripada luar, sekarang ini kerajaan terpaksa import gula telah meningkat sehingga 100 peratus yang sebahagian besarnya datang dari negara Brazil.
Read More / Baca Lagi >>

Hadi akan kekal berpengaruh jika pun tidak tanding

Posted: 29 Jan 2012 07:17 PM PST

G MANIMARAN
Abdul Hadi Awang
SHAH ALAM - Penganalisis dan pemerhati melihat Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan terus kekal sebagai pemimpin berpengaruh dalam Pas walaupun tidak bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) dan kemungkinan melepaskan jawatan presiden parti Islam itu kelak.
Abdul Hadi mengekalkan jawatannya pada pemilihan Jun lalu tanpa cabaran. Beliau mengetuai Pas sejak 2002.
Mengulas perkembangan dalam Pas, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata, beliau melihat Abdul Hadi akan kekal berpengaruh dalam partinya sebagaimana diperlihatkan oleh Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang tidak dipilih oleh perwakilan.
Read More / Baca Lagi >>

Empat juta kawal 28 juta penduduk?

Posted: 29 Jan 2012 07:16 PM PST

Suffian Abu Bakar

30 JAN — Seorang pemandu teksi, Mohd Norpiah Harun Arashid yang mencari rezeki di ibu negara ialah rakyat biasa yang peka dalam menilai keselamatan negara di sudut orang awam.
Bukan dia sahaja, malah hampir semua rakyat Malaysia mempunyai penilaian tersendiri mengenai tahap keselamatan negara ketika ini.
Rakyat Malaysia pasti akan membandingkan soal keselamatan itu sepanjang mereka mula mengenali peranan dan tugas anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM), pasukan yang sinonim dan paling awal disebut oleh sesiapapun, jika kita berbicara tentang keselamatan negara.
Bagi Mohd Norpiah yang berusia lingkungan 50-an, beliau menganggap penglibatan anggota polis di tempat-tempat awam kini kian berkurangan.
Read More / Baca Lagi >>

TAK NAK 1CARE!

Posted: 29 Jan 2012 07:08 PM PST

Healthcare "reforms" called 1Care for 1Malaysia are upon us and it's a truly frightening prospect.

The BN government has been selling 1Care in the MSM throughout 2011, describing it it glowing terms without giving away any details at all. A concerned citizens group called #taknak1care managed to get hold of some insider information and started a Tak Nak 1Care facebook campaign that's picking up steam.

The revelations on their Tak Nak 1Care Facebook page worried the authorities enough that the Deputy Director General of the Ministry of Health, Datuk Dr Hisham Abdullah joined in the discussions on the page to try and do some damage control. However, he has so far been unable to answer or categorically refute any of the information revealed on the page and has been reduced to repeating the mantra of "nothing has been decided yet, but whatever it is will benefit the rakyat".
Read More / Baca Lagi >>

Ep.2 - Tak Nak 1CARE!

Posted: 29 Jan 2012 07:01 PM PST

Ep1 - Tak Nak 1Care!

Posted: 29 Jan 2012 07:01 PM PST

The danger of having a weak economy with a strong stock market, and this includes M'sia

Posted: 29 Jan 2012 07:00 PM PST

The danger of having a weak economy with a strong stock market, and this includes M'siaFor the past two to three decades, there has been a radical structural transformation of the American economy from being a producing economy to a consumer economy. Due to the so called Globalization, much of America's manufacturing facilities have been transferred overseas and hence with its jobs as well. Since the beginning of the 21st century America has lost more than 50,000 manufacturing facilities either due to closure or being shifted overseas. As a result more than 5 million jobs are lost along the way.
This has also resulted in a loss of more than 10% of the middle class jobs where during the early 2000s there are more than 72 million middle class jobs. Now there are less than 65 million middle class jobs.
Problems of Keynesianism
Similar problems are also surfacing in most of the economies around the world, which is being run on policies that is dictated along the lines of Keynesianism. Keynesians believe in ever expanding the economy through private consumption and public spending and any slowdown will result in a contraction of the economy. One of the tools available to Keynesianism is the manipulation the interest rates.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar sokong YAHUDI, Umno PENCACAI YAHUDI!

Posted: 29 Jan 2012 06:59 PM PST

Anwar dituduh seorang yang simpati dan menyokong negara haram Yahudi. Anwar dituduh akan melindungi kepentingan dan keselamatan Yahudi. Itulah serangan terbaru Umno dan pencacainya terhadap Umno. Sesiapapun atas dunia jika ia seorang yang waras dan tiada kepentingan tidak sanggup untuk bersimpati dan menyokong bahkan melindungi Yahudi.

Anwar dikatakan sokong Yahudi hanya dengan satu kenyataan yang boleh kita tafsirkan dari pelbagai sudut. Tafsiran masing-masing adalah berbeza. Maksud yang tersirat dari apa yang dilaporkan media hanya diketahui oleh orang yang mengucapkannya iaitu Anwar. Media sebagai pelapor hanya melaporkan apa yang didengar tetapi tidak dapat melaporkan apa yang tersirat di dalam hati. Malah lebih teruk media seringkali memutar dan mereka-reka cerita demi kepentingan masing-masing lebih-lebih lagi media yang menjadi pencacai Umno. Spin sana spin sini sudah jadi wirid harian mereka.

Yang pasti kerajaan telah menjadikan Apco sebagai guru penasihat mereka. Anak murid sudah tentulah akan ikut jejak langkah Tok Guru. Pemimpin Umno/BN terhegeh-hegeh berjumpa dengan pencacai Yahudi di US. Malah berbangga pula dapat berjumpa dengan pemimpin US yang terkenal sebagai pencacai Umno. Ada pemimpin Umno yang berjumpa dengan pemimpin Yahudi ...apa tujuan berjumpa? Itu kena tanya pemimpin Umno tersebut.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada jaminan peribadi dalam pinjaman kepada NFCorp, kata PAC

Posted: 29 Jan 2012 06:56 PM PST

Setiausaha publisiti DAP Tony Pua merupakan salah seorang ahli jawatankuasa PAC. — Gambar fail
KUALA LUMPUR, 30 Jan - Tiada jaminan peribadi terlibat dalam pinjaman yang diberikan kerajaaan sebanyak RM250 juta kepada National Feedlot Corporation (NFCorp), lantas menimbulkan persoalan siapa yang akan bertanggungjawab sekiranya projek Pusat Fidlot Nasional (NFC) gagal, demikian menurut ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Awam (PAC) Parlimen.
Perkara tersebut dibangkitkan oleh pentadbiran NFCorp pada 27 Januari lepas yang mengatakan pinjaman tersebut harus dibayar atau "kami akan diisytihar bankrup dan disumbat ke dalam penjara."
"Perkara itu tidak melibatkan jaminan peribadi, itu adalah apa yang kami diberitahu. Ia merupakan pinjaman mudah yang diberikan kepada syarikat.
Read More / Baca Lagi >>

Ang Pow Putih dari Perkasa

Posted: 29 Jan 2012 06:55 PM PST



http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/403929_10150512825944039_617819038_9092833_1199968906_n.jpgKalau diperhatikan dengan mata kaca, di mana Perkasa memberikan ang pow dibalut dengan envelope putih, ini membuktikan Perkasa sebuah pertubuhan yang kurang ajar dan biadap.
By antimamak
Perkasa sebuah pertubuhan ingin memprojek dirinya sebagai sebuah pertubuhan ngo yang tidak rasict, malah ingin merapatkan jalingan hubungan. Pertubuhan ini memainkan peranan yang agak licik dan menjijikkan di mana mereka menyediakan jamuan untuk menyambut Gong Xi Fa Cai.
Kalau diperhatikan dengan mata kaca, di mana Perkasa memberikan ang pow dibalut dengan envelope putih, ini membuktikan Perkasa sebuah pertubuhan yang kurang ajar dan biadap. Dalam budaya Cina, angpow putih ditakrifkan sebagai PAK KAM atau funeral payment.
Read More / Baca Lagi >>

UM : Risau Status APM ‘Digantung Tak Bertali’

Posted: 29 Jan 2012 06:44 PM PST

Petaling Jaya, 30 Jan : Penuntut Akademi Pengajian Melayu (APM) Universiti Malaya Kuala Lumpur kecewa!
Beliau yang mahasiswa fakulti berkenaan dalam kenyataannya telah menyatakan satu kerisauan mengenai isu yang berlaku di fakulti berkenaan awal tahun ini.
Isu yang membabitkan bidang Sains Sosial ini ialah penggabungan jabatan-jabatan di beberapa buah fakulti di Universiti Malaya.
Read More / Baca Lagi >>

Egyptians return to polls for upper house vote

Posted: 29 Jan 2012 06:42 PM PST

Bantahan Pencerobohan Alam Sekitar Manjung

Posted: 29 Jan 2012 06:39 PM PST

Gerakan Anak Muda

Posted: 29 Jan 2012 06:38 PM PST

Oleh: MSK
Masa aku dalam parti, bila nak buat sesuatu cukup susah. Mula-mula kena cadang dan kena ada penyokong. Lepas tu kena bincang berjam-jam..baru masuk minit mesyuarat. Sebulan lepas tu..kena sahkan minit mesyuarat. Ingatkan dah boleh buat…tapi lepas pengesahan minit mesyuarat, ada pulak yang komplen bila tiba masa "Perkara berbangkit". Kena ubah lagi.
Akhirnya tiga empat kali mesyuarat, apa pun tak jadi. Tu pasai bila nak buat sesuatu kadang-kadang kena plan tiga empat bulan lebih awal. Tu pun belum tentu boleh jadi.
Read More / Baca Lagi >>

Arab Spring pengaruhi siswa bangkit

Posted: 29 Jan 2012 06:29 PM PST


FENOMENA global Arab Spring (kebangkitan Arab) yang sedang berlaku ketika ini telah mengahttp://blogs.thenews.com.pk/blogs/wp-content/uploads/2012/01/as.jpgnjur kebangkitan anak muda dan para mahasiswa untuk sama-sama meruntuhkan kerajaan diktator.
Menurut Ketua Penerangan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Riduan Mohd Nor, kesan daripada fenomena global itulah telah menaikkan semangat anak-anak muda di negara ini untuk memperjuangkan hak mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Banyak IPT tapi tiada “universiti”

Posted: 29 Jan 2012 06:28 PM PST


Oleh LIM HONG SIANG
"PANGLIMA Melayu" yang ghairah mahu meludah pada muka Adam Adli mungkin perlu menelaahhttp://3.bp.blogspot.com/_997TCPckFIg/Szn0gFR3SUI/AAAAAAAAAdE/pP6x-LTGIPo/s320/student.jpg kisah sejarah pada tahun 1968 ini, yang tercatat dalam buku berjudul Mahasiswa Menggugat, tulisan Muhammad Abu Bakar.
"Pada 21 haribulan, lebih kurang 500 orang Mahasiswa Universiti Malaya, selepas mengadakan majlis perjumpaan di hadapan Sudut Pidato telah berarak menuju ke bangunan kedutaan Filipina di Kuala Lumpur
Read More / Baca Lagi >>

Dasar sekular kerajaan punca gejala murtad

Posted: 29 Jan 2012 06:22 PM PST


KUALA LUMPUR, 30 Jan: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) menyambut baik penubuhan Jawatankuasa Pusat Mengenai Murtad  seperti yang diumumkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
"Kami mendapati bahawa gejala murtad yang tidak boleh dinafikan berlaku di kalangan umat Islam perlu segera dibendung terutama ancaman sekularisme yang mendasari dasar-dasar kerajaan telah menjadi punca utama gejala ini semakin parah," kata presidennnya, Mohd Azmi Abdul Hamid.
Katanya, jawatankuasa yang ditubuhkan itu perlu memberi perhatian serius kepada  punca murtad berlaku.
Menurutnya, murtad tidak boleh hanya dilihat dari sudut undang-undang semata-mata tetapi juga harus ditangani dari pelbagai faktor lain iaitu sosio-budaya, pendidikan dan ekonomi masyarakat.
Katanya, kebiasaannya mereka yang menjadi mangsa murtad ialah apabila mereka didekati oleh pihak lain yang sememangnya mempunyai hasrat untuk mempengaruhi agar mangsa dimurtadkan.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT