Nuffnang

Pengikut

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH

0
sumber :-

PAKATAN RAKYAT N15 DUN JUASSEH


Anwar bakal PM yg Hebat-Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir

Posted: 14 Jan 2012 06:47 AM PST

BEKAS MENTERI UMNO NI KATA.... ANWAR AKAN JADI PERDANA MENTERI YANG HEBAT DIMATA RAKYAT !!!

Bekas menteri Umno berkata kalau Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) menjadi Perdana Menteri beliau akan menjadi Perdana Menteri yang hebat dimata rakyat, beliau menganggap Anwar adalah seorang pemimpin yang berjiwa rakyat dan beliau tidak perlu tunjuk lagaknya atau main drama kata orang kampong.

Tan Sri Kadir Sheikh Fadzir yang kini timbalan presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) yang Presiden nya Tengku Razaligh Hamzah (Ahli Parlimen Gua Musang)

Tan Sri Kadir Sheik Fadzir masih menjadi ahli Umno dan Jawatan terkini ialah selaku Bendahari Umno bahagian Kulim Bandar Baharu.

Beliau juga pernah menjadi Menteri Kebudayaan, Kesenian Dan Pelancongan pada tahun 1999 di bawah pimpinan Perdana Menteri ke-empat Tun Mahathir Mohamad, serta jawatan sebagai Menteri Penerangan di bawah pimpinan Perdana Menteri ke-lima Tun Abdullah Ahmad Badawi.

"Apabila DSAI masuk ke kampung dan apabila beliau bercakap dengan orang kampung beliau nampak natural... beliau tidak perlu tunjuk lagaknya atau main drama kata orang kampong... jadi beliau adalah pemimpin berjiwa rakyat kampong... sebab itu jika beliau berpeluang menjadi Perdana Menteri beliau akan menjadi perdana menteri yang hebat di mata rakyat yang mempunyai sikap semulajadi nya yang suka mengambil berat tentang rakyat......Saya rasa beliau mempunyai bakat kepimpinan yang hebat.... Beliau boleh menjadi pemimpin negara yang hebat..... dengan sikap beliau yang semulajadi".

Mengulas tentang keputusan Mahkamah yang membebaskan DSAI dari Tuduhan Liwat II, kata nya

"agak mengejutkan dan bersejarah kerana beliau percaya sebelum keputusan diumumkan,70 peratus DSAI yang juga ketua pembangkang itu akan dihumbankan ke penjara".


Komen beliau tentang kebebasan Badan Kehakiman yang dikatakan Bebas olek Media Arus Perdana dan kebanyakan Ahli Umno/Bn serta PM Datuk Hj Seri Najib, katanya

"keputusan ini tidak cukup untuk menepis persepsi umum yang sering mempersoalkan kebebasan nstitusi badan kehakiman dari pengaruh kerajaan, cuma Saya harap ia permulaan yang baik, peluang keemasan untuk meletakkan sesuatu pada tempatnya supaya kita semua dapat tidur nyenyak".


Rasanya Tan Seri ini akan membuat orang Umno jadi panas macam cacing kepanasan, walaupun tidak membandingkan antara Datuk Seri Hj Najib dengan DSAI secara langsung... tetapi sebalik kata-kata beliau jelas membayangkan DSAI jauh lebih bagus cara Kepimpinan Politik yang semula jadi dan tidak berlakun drama macam Datuk Seri Hj Najib

Cara berpolitik Umno sudah ketinggalan Zaman atau pun cara Zaman Pra-Sejarah.... Zaman semasa letak calon katak dengan lembu pun Umno/Bn boleh menang.... atau pun memang Umno tak boleh berubah kerana Sejarah Kelahiran nya yang dilahirkan oleh Inggeris Penjajah hasil

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


RAMAI ORANG AKAN SERTAI UMNO JIKA..............

Posted: 14 Jan 2012 01:20 PM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

ANWAR cabar Najib berdebat lagi.  Aku rasa ini cabaran yang ke entah kali berapa.  Adakah kali ini Najib akan mempunyai `kejantanannya'?  Jawapannya ada pada Rosmah anak Mansor. 

Ramai yang berkata akan masuk Umno kalau Najib berani berdebat dengan Anwar.  Tidak perlu Najib menang dalam perdebatan itu, Najib berani berdebat dengan Anwar saja sudah cukup membuatkan ribuan orang akan masuk Umno walaupun untuk tempoh satu hari.  Jadi, inilah peluang untuk Najib menarik orang ramai sertai Umno iaitu hadir berdebat dengan Anwar walaupun terpaksa memakai `pampers' atau menyapu air liur yang meleleh seperti Shabery Cheek dulu.

Haji Najib...

Tidak sukar untuk membuktikan bahawasanya Najib ini anak jantan keturunan pahlawan Tok Gajah.  Beliau cuma kata bersetuju dengan cabaran Anwar, itu sudah cukup untuk kita kata bahawa anak Tun Razak itu memang jantan sejati.  Tetapi, jika sebaliknya maka rakyat keliru di antara Najib dan Rosmah siapa lebih betina dari betina.

Najib tak perlu bimbang di dalam perdebatan itu nanti,  Sudah tentu Anwar tidak akan pecahkan rahsia `trajedi hitam di hotel Port Dickson' atau kisah misteri Altantuya mahu pun kisah perampas bini orang.  Anwar hanya berhujah soal ekonomi dan Anwar sanggup Najib import segala pakar ekonomi untuk membantu beliau berdebat, bahkan Anwar pernah kata, jika perlu Najib boleh bawa satu bas kabinet beliau untuk berdepan dengannya. 

Jika Najib masih keberatan, maka tahulah kita siapa itu Najib dan mengapa Najib terlalu takut untuk berdepan dengan Anwar./wfauzdin.blogspot.com

FITNAH ANWAR KAKI JANTAN DAN BETINA GAGAL, KINI SOLAT ANWAR PUN JADI BAHAN FITNAH UMPORNO

Posted: 14 Jan 2012 12:41 AM PST

Oleh:  WFAUZDIN NS

APABILA DS Anwar dibebaskan oleh mahkamah, maka meroyan segala kaki-kaki fitnah di dalam Umporno bagaikan mahu hilang nyawa.  Memang pun Umporno sedang nazak ketika ini kerana rakyat kini tidak lagi peduli kepada cerita lucah, maki hamun dan fitnah dari Umporno tetapi rakyat kini berfikir mengapa setelah lebih 50 tahun Umporno memerintah, rakyat semakin susah bukan bertambah senang.

Umporno tidak mampu menjawab segala isu yang melibatkan rakyat seperti isu Felda, NFC (lembu kondo), wang zakat yang digunakan untuk halang Hukum Qazaf, Cukai (GST), kenaikan harga barang dan berbagai lagi isu termasuk rasuah yang semakin meningkat di negara ini.  


Oleh kerana kehabisan modal, memaksa Najib bercakap soal sampah di Selangor.  `Standard' PM bercakap pasal sampah?  Memang layak seseorang yang berfikiran sampah hanya tahu bercakap soal sampah.  Justeru itu, fitnah terpaksa terus dimainkan dan apakah lagi fitnah yang boleh ditujukan kepada DS Anwar?  Liwat?  Ternyata gagal semenjak dari Liwat I hingga Liwat II yang terbaru.  

Liwat I melibatkan Azizan, siapa boleh lupa bila mana Azizan tidak ingat tarikh bila beliau diliwat.  Apabila ditanya oleh Peguambela DS Anwar, siapa yang memberitahu kamu tarikh kamu diliwat?  Selamba sahaja Azizan menyebut Musa Hassan yang cadangkan tarikh tersebut. Pening dibuatnya, siapa sebenar yang diliwat?  Azizankah atau Musa Hassan?  Itu belum dikira tarikh pertuduhan dipinda beberapa kali kerana tarikh awal yang disebut menunjukkan kondo tempat yang kononnya berlaku kejadian liwat ketika itu belum siap.  Jawapan mudah pihak Pendakwa, `Typing Error'.  Masakan `Typing Error' boleh berlaku lebih dari sekali atau teruk sangatkah kerani yang menjadi tukang taip kertas pertuduhan tersebut?  Banyak lagi peristiwa di dalam mahkamah di dalam kes Liwat I dahulu menjadi bahan ketawa orang ramai.

Liwat II melibatkan Saiful begitu juga.  Bermula dengan kisah Najib tidak kenal Saiful.  Lepas tu, Najib beritahu Saiful berjumpa beliau di pejabat atas urusan mohon biasiswa.  Bagaimana seseorang yang gagal di dalam pengajiannya boleh memohon biasiswa?  Lebih lucu lagi boleh bertemu terus di Pejabat PM tanpa ada protokol atau temujanji, dan semenjak bila Najib menguruskan biasiswa pelajar?  Akhirnya, lebih dramatik lagi Najib beritahu Saiful datang ke rumahnya dengan muka pucat dan menggigil-gigil melaporkan beliau diliwat.  Apabila dipanggil ke mahkamah untuk menjadi Saksi, Najib tidak berani tampil walaupun sebelum itu melalak di dalam TV memberitahu beliau tahu semuanya. 

Melucukan, Saiful tertinggal seluar dalam di rumah teman wanitanya.  Ini contoh pemuda yang Soleh sehingga terdapat kesan lebam di dahinya.  Kesan lebam di dahi kononnya kuat ibadat itu, dijelaskan lagi dengan kisah skandal sulit beliau dengan salah seorang Tim Pendakwa.  Skandal ini langsung tidak dijawab oleh Saiful samada menafikannya atau tidak.  Pemuda Soleh ini bersumpah laknat di dalam masjid.  Pemuda yang tertinggal seluar dalam di rumah teman wanitanya, yang mempunyai skandal sulit, yang tidak mencuci dubur selama dua hari tetapi tetap bersolat ini mengharapkan sumpah laknatnya berjaya memperbodohkan rakyat.  Malangnya, hanya puak-puak lembu kondo sahaja yang mahu percaya.

Kisah video seks?  Sejak awak kisahnya sudah nampak bohong.  Cuba kita ingat kembali awal mula cerita yang dibawa oleh Eskay.  Beliau menceritakan, sewaktu beliau bersama DS Anwar keluar meninggalkan hotel tersebut, DS Anwar minta beliau mengambil jamnya yang tertinggal di dalam bilik hotel.  Eskay masuk bilik mengambil jam dan terjumpa wayar alat perakam video yang disorokkan.  Beliau mengambil alat tersebut dan setelah dibuka, beliau terperanjat apabila melihat kononnya aksi seks DS Anwar dengan seorang wanita Cina.  Tetapi, di dalam pengakuannya bersama kumpulan `Datuk T' di dalam sidang media kemudiannya, beliau mengaku terlibat di dalam perancangan video seks berkenaan.  Mana satu yang betul?  Mula-mula terjumpa alat, kemudiannya mengaku pula terlibat?

Lebih memeningkan, laporan bercanggah dari Eskay dengan pihak Polis.  Ada laporan menyebut berlaku di hotel dan ada laporan menyebut berlaku di kondo.  Ada laporan menyebut wanita Cina seorang pelajar, ada menyebut bukan pelajar.  Itu belum dikira kandungan di dalam video berkenaan yang jelas secara fizikalnya pelaku bukanlah DS Anwar.  Tambahan pula, mereka yang telah menonton video berkenaan termasuk wartawan dapat mengesahkan fitnah ini.  Jam Omega?  Ada yang dakwa jam tersebut dihadiahkan oleh Kerajaan Arab Saudi.  Tetapi akhirnya disahkan jam tersebut didaftar di Taiwan.  Pihak Polis menyebut bahawa isu jam sudah selesai dan DS Anwar juga mengesahkan bahawa jam tersebut masih berada di dalam simpanannya.

Persoalan mereka, mengapa DS Anwar tidak tunjukkan jam tersebut?  DS Anwar bukan bodoh untuk menampilkan bukti awal sebelum kes dibawa ke mahkamah (jika dibawa).  Sewajarnya, mereka kena mencabar Eskay tunjukkan jam Omega yang kononnya ada pada beliau.  Bukankah sipenuduh dibebankan dengan bukti bukan yang dituduh?  Bodoh sangat DS Anwar jika beliau terpaksa menunjukkan bukti terlebih dahulu sebelum si penuduh mengemukakan bukti. 

Kesemua fitnah mereka tidak berkesan.  Saya terbaca satu blog yang penulisnya sudah kehabisan modal untuk melakukan fitnah lain pula.  Kali ini, soal sembahyang DS Anwar juga menjadi bahan fitnah beliau.  Dikatakan bahawa DS Anwar kerap sembahyang Asar di dalam satu hari semata-mata untuk menunjukkan beliau warak.  Baca di SINI.  Habis sudah modal mereka.  Itu tanda Umporno bakal berkubur dan mereka masih berharap agar jangka hayat Umporno dapat diselamatkan melalui dubur Saiful./wfauzdin.blogspot.com

fcamel 雜記

0
sumber :-

fcamel 雜記


創業與生活

Posted: 14 Jan 2012 09:43 AM PST

剛好看到這三篇而有些想法:

以一、三篇特別有感觸, 大概也是因為他們已不需擔心物質生存的問題, 思考提昇到另一個境界了, 說出來的視野更高。

現在覺得從這類創業的文章裡, 學到的反而是人生方向居多, 會多思考自己究竟想過什麼樣的生活呢? 一方面是因為創業重要的幾個核心想法, 看過幾個經典文或書後, 差不多就是那樣, 剩下的是不斷的實戰。屬於自己的戰鬥有學不完的東西, 不過每個人的情境不同, 屬於自己的功課, 掌握著大方向, 偶而再看些前人經驗回想起即可。另一方面則是過什麼樣的人生才是重點, 創業則是其中一個考慮面向或執行方式。問對問題, 才會得到好的答案。

從另一個層次回來看原本的問題, 會覺得原本的煩惱滿微不足道的, 明明有更重要的點需要思考, 卻因問錯問題, 而在小地方打轉出不來。雖說有種豁然開朗的痛快感, 開竅之後要如何思考, 到是沒什麼想法, 只是知道日後應該往什麼方向煩惱才是。路漫漫其修遠兮, 吾將上下而求索。

西門町逛街

Posted: 14 Jan 2012 06:09 AM PST

印象中最早是國二時有天和自己喜歡的人以及她朋友到士林逛街, 當下的對逛街的感想是: 又累又無趣的事。從此以後沒什麼興趣逛街, 到是喜歡在一些都市人煙稀少的地方閒晃。

雖說在大四寒假時曾因魔術社寒訓而在西門町練習向路人變魔術, 之後也沒什麼去西門町的印象, 挺多一兩年大概一次, 和朋友們去那看個電影, 在萬年大樓閒晃。此外對西門町沒什麼印象。啊, 另外就是有次自己去看看 Animate 台北店, 不過在見識過東京的總店後, 逛這類店已沒什麼新的火花 (曾經滄海難為水, 除卻巫山不是雲, 應該是這樣用吧)。

即使有這麼多前言, 卻因為懶得想要做什麼, 還是決定下午和 YKW 去西門町晃晃。一來應該有超多可以逛的地方, 事前不用規劃。最壞的情況, 隨便走也可以走到電影院, 坐下來看個電影也不壞。於是在早上投完票後, 和 YKW 約好到西門町晃晃 (身為一位善良市民, 人都住在家裡了, 不去投票實在說不過去)。

果然西門町沒辜負我的期望, 從漢口街直直走到底, 就有許多東西可看。在公園的假日市集挺妙的, 形形色色的人, 穿著都很有特色。不過還是圓領T最省事, 相當適合工程師做為上班用制服 (?), 雖說也沒有很排斥穿不同的衣服啦。

意外的是, 整趟行程占去最多時間的部份是打電動。原本看到誠品的大樓, 想說進去看看在西門町這種地方開書店是要做什麼, 結果在地下一樓的模型店待了一陣子, 那邊的模型相當精美, 有許多美系英雄人物。後來則換了五十元代幣, 隨意玩些遊戲, 像是攀岩、KOF、吞食天地類型的動作遊戲。也許是久久沒玩電動, 或是和 YKW 打電動是滿新鮮的體驗, 還滿有意思的。

中途有看到一個什麼 4D 體驗的東西, 好像滿有趣的, 還有回程才發現 Animate 就在去的入口旁邊, 沒有進去晃一下, 稍嫌可惜。這樣看來, 和誠品信義店一樣, 西門町也可以再去個一次, 至少有兩個備案地點, 可省下兩次思考行程的時間, 不錯不錯。


AdlyZahari

0
sumber :-

AdlyZahari


Takziah kepada keluarga Datuk Amid Nordin

Posted: 13 Jan 2012 11:41 PM PST


Salam takziah kepada keluarga Datuk Amid Nordin.
Mantan ADUN Telok Mas, Melaka.
Beliau juga merupakan bekas Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka dari 1999 hingga 2004.
Semoga Allah tempatkannya di kalangan yang beriman.
Al-Fatihah.

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


KISAH LEMBU DI DEWAN

Posted: 13 Jan 2012 11:21 PM PST









Kisah Pasir Salak

Posted: 13 Jan 2012 10:36 PM PST












Bapa Adam Adli tolak tawaran "mohon maaf kepada PM"

Posted: 13 Jan 2012 09:47 PM PST

Bapa Adam Adli tolak tawaran "mohon maaf kepada PM"

Lim Hong Siang

Di sebalik ugutan "menampar dan meludah pada muka Adam", yang disampaikan melalui video di Youtube oleh sekumpulan anggota UMNO, Ketua Penerangan Pemuda UMNO Reezal Merican Naina Merican telah menelefon bapa Adam Adli, menawarkan agar anaknya memohon maaf kepada Presiden UMNO, berikutan perbuatan Adam menurunkan bendera berwajah Najib Razak.

Reezal Merican (gambar kanan) cuba menjelaskan kepada bapa Adam Adli, tentang perbuatan "biadap" yang telah dilakukan Adam. Namun, menurut Adam Adli, "Ayah saya jawab, 'saya ada facebook, saya pun ada internet. Saya tahu'." Reezal Merican dikatakan menyusul dengan tawaran pertolongan, agar Adam diaturkan untuk memohon maaf kepada Perdana Menteri, tetapi dibalas oleh bapa Adam, "Tak apa-lah, saya minta pertolongan Tuhan."

Demikianlah kisah yang dikongsikan Adam Adli, aktivis mahasiswa yang mencetuskan kontroversi setelah menurunkan bendera berwajah Najib di ibu pejabat UMNO, dan kemudian menaikkan panji kebebasan akademik. Beliau digantung tiga semester oleh Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) lantaran perbuatannya pada 17 Disember 2011 itu.

Ketika ditanya keadaan keluarganya, setelah insiden-insiden ini berlaku, Adam menjawab, "Family saya sangat okay. Mereka juga berjuang." Jawapannya disambut dengan tepukan, sebelum beliau meneruskan, "Mereka yang lahirkan saya. Kerana mereka yang lahirkan saya, mereka lebih kenal saya, dan saya ikut mereka."

Adam Adli berucap dalam satu forum berjudul "Adam Adli, Kebebasan Akademik & Kebangkitan Mahasiswa", bersama Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS), Muhammad Safwan Anang dan aktivis seni Fahmi Reza. Forum anjuran Pemuda Dewan Perhimpunan Cina Selangor-KL di auditorim bangunannya itu, semalam, telah menarik kehadiran lebih 150 orang, yang kebanyakannya terdiri daripada siswa-siswa.

Ada tawaran dari parti politik

Adam Adli, 22, kini menjadi tumpuan setelah digantung tiga semester pelajarannya di UPSI. Ketika ditanya oleh seorang hadirin sama ada beliau akan melibatkan diri dalam politik partisan, secara jujur beliau mengakui bahawa memang ada tawaran dari parti politik setelah dirinya terlibat dalam insiden tersebut.

Beliau mengisahkan pengalaman bekas pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIAM), Abdul Aziz Bari yang sudah hampir pasti akan menyertai parti politik, meluahkan keresahan mereka terhadap pakar perlembagaan tersebut. 【Baca: Aziz Bari mungkin bertanding di Sabak Bernam

Adam (gambar kiri) berkata kepada Aziz Bari, "Kalau prof masuk politik, prof boleh berjasa kepada satu parlimen sahaja. Prof tak boleh berjasa kepada satu negara. Pandangan prof akan dikecilkan. Prof tidak lagi stand untuk akademik. Tidak lagi dipandang sebagai seorang akademia kerana apa-apa pun pandangan prof, orang akan anggap prof pro ke mana-mana parti politik."

Beliau menyatakan bahawa dirinya tidak berhasrat untuk mengambil pendirian partisan, dan kalau dirinya benar-benar berjuang untuk memenangkan satu parti politik sahaja sebagaimana yang didakwa, maka beliau tidak akan turun untuk terlibat dalam satu demonstrasi di Kolej Universiti Insaniah (KUIN), yang menyasarkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Kedah.

"Saya seorang mahasiswa, kalau saya berapat, memang saya ada kawan dalam parti politik. Saya tak boleh buat macam tu, kerana itu akan menghina perjuangan rakan-rakan saya. Itu pendirian saya," kata Adam, yang masih ditawarkan pentas parti politik sehingga hari ini. Beliau tahu ramai yang akan kecewa seandainya beliau menyertai parti politik.

Sebelum ini, beliau menjelaskan, "Saya tertanya-tanya, siapa musuh saya? Adakah saya bermusuh dengan UMNO, atau bermusuh dengan kerajaan? Adakah saya cari lawan parti politik, atau saya lawan sang penguasa? Orang menganggap saya melawan UMNO, kerana itu adalah Presiden UMNO, itu adalah bangunan UMNO."

"Tapi aku boleh buat apa dengan acedemic freedom? No, aku tak boleh buat apa-apa. Yang boleh adalah kerajaan. The government. Sebab itu saya anggap lawan saya bukannya UMNO. Lawan saya adalah kerajaan. Kerana saya adalah rakyat, bukan parti politik. Lawan UMNO adalah parti politik lain. Saya rakyat, saya lawan dengan penguasa. Itu saja."

Sungguhpun UPSI menyediakan beliau untuk menjadi seorang guru setelah tamat pengajiannya, namun beliau mempersoalkan, "Tapi siapa kata saya hanya boleh jadi seorang guru? Saya boleh jadi sesiapa saja saya mahu, asalkan ada iltizam, saya mahu, saya boleh jadi!" Malah beliau berkongsi impian dirinya, jikapun beliau menjadi seorang guru akhirnya, beliau akan memilih untuk bertugas di kampung orang asli yang tidak bersekolah.

Fahmi: Aku sibuk sebab kau tak sibuk!


Aktivis seni dan pengarah filem, Fahmi Reza pula mengkritik sikap khalayak ramai yang tidak mengambil berat isu mahasiswa. "Isu wanita ada NGO wanita, isu kanak-kanak, ada NGO kanak-kanak. Isu orang asli, ada NGO orang asli. Ada tak NGO untuk mahasiswa? Tak ada, kan?"

"Ke mana kita? Kenapa kita (sebagai) rakyat, tak sokong dia orang ni?" Sambil menyindir diri sebagai "penyibuk", Fahmi (gambar kiri) berkata dirinya bukan mahasiswa tetapi sibuk nak pertahankan mahasiswa, "Mengapa saya sibuk? Sebab kau orang (hadirin) tak sibuk!"

Bagaimanapun, Fahmi mengingatkan bahawa mahasiswa hanya memerlukan sokongan kita, tetapi bukan "pimpinan" kita. Fahmi menambah, sering kali parti politik menganggap mahasiswa perlu dipimpin, namun untuk Fahmi, "Biar mereka (siswa) pimpin dia orang sendiri, kita support dia dari belakang." Malah beliau berkata, siswa mudah terlibat dalam parti politik kerana parti politik memberi sokongan kepada mereka, sesungguhnya dengan harapan untuk menarik mahasiswa ke dalam parti mereka.

Safwan: Kita tak nak tumpang populariti

Sementara itu, Muhammad Safwan Anang turut mencuit sesetengah pemimpin parti politik yang cuba mengambil kesempatan ke atas gerakan yang telah dibina siswa. Mengambil contoh insiden pada awal pagi 1 Januari 2012, sesetengah ahli politik "menghulurkan bantuan tanpa diminta", namun apabila siswa memperjuangkan isu yang beri kepentingan kepada rakyat dan bukan kepada parti tertentu, "di mana mereka?", Safwan mempersoalkan.

"Kita tak nak pun menumpang populariti-populariti yang hanya mencari di awal waktu, yang kemudian ditinggalkan, bayang-bayang pun tak nampak." Safwan (gambar kanan) berkata, beliau tidak menafikan peranan pemimpin politik, "tapi jangan ambil kesempatan, jangan ambil peluang di atas gerakan yang kita bina!"

Baca: Siswa dipuji Tengku selepas patahkan tiang bendera Filipina, tahun 1968

*Lim Hong Siang ialah Editor MerdekaReview, edisi Bahasa Malaysia.


~penarik beca

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Rasuah: Hukum jerung, ampunkan bilis – Ambiga

Posted: 14 Jan 2012 06:54 PM PST

ALOR SETAR, 14 JAN: Pengerusi Bersih, Datuk Ambiga S menggesa Pakatan Rakyat menyediakan satu rancangan menyeluruh untuk menangani rasuah secara serius.
Menurutnya, penubuhan badan khusus untuk menyiasat kes-kes rasuah dalam negara sahaja tidak mencukupi.
Beliau mencadangkan agar Pakatan mempertimbangkan untuk mendapatkan kembali harta-harta yang diperolehi pesalah rasuah melalui amalan rasuah mereka.
"Saya harap Pakatan Rakyat juga harus memikirkan bagaimana untuk membawa aset dan wang yang keluar ini untuk dibawa kembali kedalam negara. Ini adalah wang rakyat yang boleh dikembalikan bagi meringankan beban rakyat," kata Ambiga.
Beliau turut menggesa Pakatan Rakyat agar memberikan tumpuan khusus kepada penyelewengan wang negara dalam jumlah yang tinggi dan mempertimbangkan untuk memberikan pengampunan kepada pesalah-pesalah kecil.
Read More / Baca Lagi >>

Dengar suara mahasiswa jika mahu ke Putrajaya – Gamis

Posted: 14 Jan 2012 06:50 PM PST

ALOR SETAR 14 JAN: Mahasiswa menggesa Pakatan Rakyat agar memberikan tumpuan kepada suara anak muda sekiranya mereka mahu diberikan mandat untuk mentadbir Putrajaya dalam pilihan raya umum ke-13.
Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Semenanjung (GAMIS), Akram Ikrami berkata, anak muda kini tidak mudah tertipu dengan retorik politik untuk menarik perhatian mereka.
Katanya, kebebasan mahasisiwa dan professional akademik perlu diutamakan memandangkan banyak campur tangan dalam pentadbiran universiti sehingga membantutkan kebebasan akademik.
"Mereka bekerja tidak seronok sebab sekatan kerajaan Umno BN. Idea dan pandangan hanya untuk mengejar ranking universiti tanpa ruang untuk menyumbang," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

PAS, DAP, PKR adalah 'kuda perjuangan'

Posted: 14 Jan 2012 05:59 PM PST


ALOR SETAR, 14 Jan: PAS, DAP dan PKR tidak pernah diperalat, diperkuda dan diperbodohkan antara satu sama lain, sebaliknya ketiga-tiga parti itu adalah 'kuda-kuda perjuangan' untuk merubah landskap politik tanah air.

Hanya dengan kuda-kuda perjuangan itu yang yang akan membolehkan politik kotor yang diamalkan oleh Umno BN di negara ini dibersihkan sekiranya Pakatan Rakyat berjaya melangkah ke Putrajaya pada PRU Ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, oleh itu dakwaan Umno yang mengatakan PAS diperalatkan atau diperkudakan oleh DAP ternyata tidak berasas.

"Kita adalah kuda-kuda perjuangan dan kita tidak sekali-kali boleh diperbodohkan oleh sesiapa, insya Allah," katanya ketika berucap pada sesi Penggulungan pada Konvensyen Pakatan Rakyat Ke-3 di Stadium Sultan Abdul Halim Mu"adzam Shah, di sini, hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

PAS will stick it out with Pakatan, says Nik Aziz

Posted: 14 Jan 2012 05:59 PM PST

Nik Aziz (left) says hello to a young man just outside the venue of the 3rd Pakatan Rakyat Convention in Kedah capital Alor Setar Jan 14 2012. — Picture by Jack Ooi
ALOR STAR, Jan 14 — PAS reaffirmed its commitment to the Pakatan Rakyat (PR) pact today, just days after the Islamist party sacked outspoken maverick Datuk Hasan Ali from its ranks. PAS spiritual advisor Datuk Nik Aziz Nik Mat said there was no chance the party would consider joining Umno after being kicked out of Barisan Nasional (BN) in 1977 after helping the ruling coalition win in the general election three years prior.
"After the last general election, Umno again asked PAS to join it. I said, cis! I know you," he said to raucous laughter and claps from the PR convention here.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar tells Pakatan: Steady on to Putrajaya

Posted: 14 Jan 2012 05:58 PM PST

Anwar (left) having a chat with Kelantan Mentri Besar Datuk Nik Aziz Nik Mat during the 3rd Pakatan Rakyat Convention in Kedah capital Alor Setar January 14 2012. — Picture by Jack Ooi
ALOR STAR, Jan 14 — Pakatan Rakyat (PR) must stay the course to topple Barisan Nasional (BN) and seize federal power, Datuk Seri Anwar Ibrahim said today. "Man can plan. We may face many tests but it should not weaken or erode our conviction that... God decides," the opposition pact's leader told the PR convention here.
"Neither should we feel threatened, trapped or lose out because of money or threats. So we must be consistent and committed to our struggle to uphold justice for all Malaysians.
Read More / Baca Lagi >>

PLUS Di Hapus Apabila PR Perintah

Posted: 14 Jan 2012 05:57 PM PST

Umno Sudah Tidak Layak Mengurus DEB

Posted: 14 Jan 2012 05:56 PM PST

Mat Sabu BN Takut Bebaskan Media

Posted: 14 Jan 2012 05:55 PM PST

Lensa Rapat Rakyat Konvensyen PR ke 3

Posted: 14 Jan 2012 05:53 PM PST





















Beku akaun NFC bukti pendedahan KEADILAN benar

Posted: 14 Jan 2012 05:52 PM PST

ALOR SETAR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata tindakan membekukan akaun NFC seperti diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak adalah bukti bahawa pendedahan yang dibuat KEADILAN selama ini adalah benar dan bukan fitnah mahu pun manipulasi fakta.
"Mereka kata fitnah-fitnah akhirnya hari ini beku. Kalau fitnah, beku buat apa?" kata Anwar.
Anwar berkata demikian dalam respons kepada pengumuman Najib hari ini bahawa aset NFC dibekukan buat masa ini.
Najib juga dilaporkan mengarahkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Pertanian, Datuk Seri Noh Omar untuk meneliti bagaimana penyelewengan itu boleh diselesaikan.
Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli sebelum ini membuat pendedahan bersiri penyelewengan NFC yang menerima pinjaman RM250 juta daripada Kerajaan Persekutuan tanpa sebarang jadual pembayaran balik.
Read More / Baca Lagi >>

Peserta konvensyen ikrar bina Malaysia baru

Posted: 14 Jan 2012 05:48 PM PST

ALOR SETAR, 14 Jan: Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, di sini, hari ini, bergema dengan ikrar para pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat.

Dengan diketuai Penolong Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan dan ditemani Penolong Setiausaha Agung PKR, Rosli Abdullah dan Teresa Kok dari DAP, mereka bersama-sama membaca Ikrar Pakatan Rakyat yang berbunyi:

"Bahawasanya kami, Dengan menginsafi bahawa asas keadilan dan demokrasi semakin runtuh di bumi Malaysia; Dan menginsafi bahawa rakyat Malaysia semakin dinafikan hak dan terus menerus dipinggir daripada mengecapi kekayaan negara.
Read More / Baca Lagi >>

Drought of new ideas threatens Pakatan’s Putrajaya bid

Posted: 14 Jan 2012 05:43 PM PST


ANALYSIS, Jan 15 — More than a year on after unveiling its Buku Jingga book of reforms, Pakatan Rakyat (PR) appears to have moved little from where it was at its previous convention in Penang.
Eschewing bold moves for refried ideas laid out in its Buku Jingga, PR looked less a forward-looking pact at its third convention in Alor Star yesterday than one content to offer old wine in new bottles.
This was most evident in PR's decision to repackage four policy thrusts from the 13-month-old master plan as "Tawaran Jingga", accompanied by well-rehearsed speeches touting the past successes of opposition-led states.
While PR may have been buoyed by the surprise acquittal of its leader, Datuk Seri Anwar Ibrahim, little of this renewed vigour and optimism went into resolving key issues still plaguing the sometimes fractious alliance.
Elephants in the room 
Read More / Baca Lagi >>

Anwar ulang cabaran debat kepada Najib

Posted: 14 Jan 2012 05:42 PM PST

ALOR SETAR: Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengulangi cabaran debat krisis dan polisi negara kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Anwar mengulangi cabaran itu dalam ucapan penggulungannya di Konvensyen Pakatan Rakyat ketiga di Stadium Sultan Abdul Halim, Alor Setar, Kedah.
"Najib kata kononnya Pakatan Rakyat ini retorik. Untuk tentukan sama ada retorik atau populis atau pun bukan, saya cabar debat terbuka antara Najib dan saya tentang dasar negara ini," kata Anwar.
Dalam ucapan penggulungannya itu, Anwar sempat membidas Najib yang sebelum ini melaung-laungkan mahu menjadikan Malaysia negara demokrasi terbaik dunia.
Read More / Baca Lagi >>

Pakatan ikrar bentuk kerajaan bersih

Posted: 14 Jan 2012 05:41 PM PST

Pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat hari ini menyatakan ikrar untuk mengukuhkan jati diri dan menolak kesemua bentuk sogokan yang boleh mengkhianati usaha pakatan tersebut.

Pemimpin DAP, PAS dan PKR itu mengangkat tangan dan membacakan lima ikrar tersebut di hadapan 2,000 orang penyokong mereka dalam Konvensyen Pakatan Rakyat Ketiga di Alor Setar.

Dalam ikrar tersebut, pemimpin berkenaan berkata asas keadilan dan demokrasi semakin runtuh dan rakyat Malaysia semakin dinafikan hak serta terus menerus dipinggir daripada mengecapi kekayaan negara.
Read More / Baca Lagi >>

Tawaran Jingga Pakatan Rakyat – ‘Bersihkan Malaysia’

Posted: 14 Jan 2012 05:34 PM PST

Di ambang pilihanraya umum ke-13 (PRU 13), negara kembali berdepan dengan pelbagai kemelut dan suasana krisis hasil langsung dari urus-tadbir dan tata-kelola sebuah pemerintahan yang tempang. Sebuah kerajaan yang tidak benar-benar komited untuk mensejahterakan rakyat seluruhnya bahkan meletakkan keutamaannya untuk membela suku-sakat kroni dan membolot kekayaan negara untuk segelintir kelompok penguasa, lazimnya akan berakhir dengan kehidupan rakyat yang serba terhempit dan ternafi dari mengecapi kekayaan dan kemakmuran negara.

Justeru, jurang antara kaya-miskin tampak semakin melebar, kesenjangan pembangunan antara bandar-desa, antara pantai Barat Semenanjung dan negeri pantai Timur-Utara, serta Sabah-Sarawak semakin ketara. Begitu juga hal hutang negara, khasnya hutang awam (Kerajaan Persekutuan) terus membengkak, daya-saing terus menjunam, 'brain-drain' tidak mampu disekat, ketirisan akibat rasuah dan salahguna kuasa dalam sistem 'delivery' berulang setiap tahun dan ekonomi terdedah kepada ancaman kebankrapan hasil pengurusan dan defisit fiskal yang tidak mematuhi tuntutan amalan terbaik-best practice- dan prinsip tata-kelola kewangan pruden.
Read More / Baca Lagi >>

Setiausaha Agung KEADILAN terima anugerah Datuk

Posted: 14 Jan 2012 05:33 PM PST

ALOR STAR: DYMM Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah berkenan menganugerahkan Darjah Setia Diraja Kedah (DSDK) yang membawa gelaran Datuk kepada Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution Ismail.
Anugerah itu adalah sempena ulang tahun keputeraan baginda yang ke-84.
Saifuddin menerima anugerah itu Istana Anak Bukit, Alor Star 15 Januari.

Anwar: Pakatan bersedia untuk ke Putrajaya

Posted: 14 Jan 2012 05:30 PM PST

Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama-sama dengan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di konvensyen PKR pada hari ini.
ALOR STAR, 14 Jan  — Pakatan Rakyat (PR) harus mengekalkan matlamat untuk menumpaskan  Barisan Nasional (BN) dan menawan pentadbiran persekutuan, demikian menurut Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini. "Manusia hanya mampu merancang. Kita menghadapi pelbagai cabaran dan ujian, tapi janganlah itu menghapuskan matlamat kita ... Tuhan menentukan," kata Ketua Pembangkang itu ketika Konvensyen ke-3 PKR di sini.
Read More / Baca Lagi >>

Lebih 50,000 hadir Rapat Rakyat Perdana

Posted: 14 Jan 2012 05:29 PM PST



ALOR SETAR, 15 Jan: Lebih 50,000 rakyat di seluruh Kedah hadir pada Rapat Rakyat Perdana yang diadakan di Stadium Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah, di sini, malam tadi.

Kehadiran orang ramai dari pelbagai lapisan masyarakat itu menjadikan padang bola Stadium Sultan Abdul Halim penuh sesak sehingga melimpahi ke luar stadium.

Keadaan itu menjadikan suasana di padang stadium itu dipenuhi pandangan kopiah yang memutih yang cukup memukau pandangan jika dilihat dari atas tempat duduk di stadium itu.

"Macam duduk di Padang Arafah," begitulah reaksi yang dituturkan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika hendak memulaklan ucapannya.
Read More / Baca Lagi >>

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT