Rabu, 26 Disember 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: Musa Hassan Dan Mantan Pengerusi SPR Di Jangka Akan Turut Hadir Ke Himpunan 12 Jan Ini

Posted: 26 Dec 2012 12:44 AM PST


[Desak desus semakin bertiup kencang bila mana ada perkhabaran dalam kem polis sendiri bahawa bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hasan bakal hadir pada petang 12 Januari 2013 untuk bersama rakyat Malaysia untuk hari himpunan kemarahan dan kebangkitan rakyat di Dataran Merdeka atau Stadium Merdeka. Perkara dan khabar angin ini sudah merebak dalam kem kem polis dan juga kem Kementerian Dalam Negeri sendiri, di katakan turut hadir sama pada petang hari sejarah anak muda itu adalah bekas orang nombor 3 dalam polis dan bekas pengerusi SPR sendiri. Bekas ketua polis negara ini juga di katakan akan bersama sama dengan rakyat dalam kempen kebangkitan rakyat untuk menghumban Barisan Nasional yang selama ini mengganggu tugasan polis serta membuat pelbagai arahan yang tidak sepatutnya kepada pihak polis yang di paksa bekerja untuk umno. menurut sumber bocor dari Wisma Putra, berkemungkinan musa hasan akan menyertai Pakatan Rakyat bagi meneruskan agendanya untuk memastikan polis adalah Polis Di Raja Malaysia kembali dan bukannya Polis Di Raja UMNO].  networkedblogs.

Hebat: Pokok Tertua Di Dunia Hidup Subur Di Afrika

Posted: 25 Dec 2012 08:08 PM PST


Panas: Video Eksklusif, Datuk Ismail Kamus Jelaskan Perbandingan Di Antara Parti PAS Dan Parti UMNO !!

Posted: 25 Dec 2012 06:04 PM PST

Pelajar Polisas Maut Kemalangan, Gara-Gara "Lopak Air Di Bukit Pengorak Gebeng" Tengahari Semalam !

Posted: 25 Dec 2012 04:44 PM PST

 KUANTAN, 26 Dis - Gara-gara kelewatan pihak berkuasa membaik pulih jalan yang sering ditakungi air di Jalan Bukit Pengorak dekat Kawasan Perindustrian Gebeng di sini, seorang pelajar Politeknik Sultan Hj.Ahmad Shah (POLISAS) maut akibat kemalangan tengahari semalam. Muhammad Faizol Ashraf Ramly (foto), 20, pelajar Diploma Automotif Mobil (Diesel) itu mejadi mangsa apabila kenderaan yang beliau naiki telah dilanggar dari belakang oeh sebuah lori, kemudian terhimpit pula dibelakang lori yang sedang bergerak perlahan akibat "air bertakung" atas jalan tersebut. Beliau yang dipercayai dalam perjalanan ke Kemaman, meninggal serta mereta akibat rempuhan tersebut. Menurut seorang saksi, kejadian berlaku ketika hujan renyai-renyai masih lagi turun di Kuantan. "Saya nampak ada lori berhenti (perlahan), kemudian diikuti kereta mangsa dan dua kereta lain.... tiba-tiba datang sebuah lori yang membawa muatan tanah meluru dari belakang dengan laju (tidak membrek).. merempuh dua kenderaan terbabit dan kenderaan mangsa. Dua kereta lain tercampak ke bahu jalan (longkang)... tetapi kenderaan yang dinaiki mangsa tersepit antara dua lori terbabit kerana berada betul-betul dibelakang lori yang perlahan berkenaan. Semua kejadian ini akibat lopak air dijalan menuruni bukit terbabit.. Dah lama kami pekerja di Gebeng ini adukan masalah jalan terbabit kepada pihak berkenaan... namun hingga kini tiada tindakan.. sebelum ini sudah ramai yang kemalangan di situ... tapi kali ini yang paling teruk dan ngeri. Kenapa mereka tidak baiki jalan sejak sekian lama?.. Inilah akibatnya..", kata saksi yang juga pekerja sebuah kilang industri di Gebeng. Mayat mangsa telah dibawa ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) untuk dibedah siasat dan kemudian dituntut oleh ahli keluarganya sekitar jam 8.00 malam tadi. Jenazah mangsa akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Sg.Tekam (Getah) pagi ini. Difahamkan, mangsa sedang bercuti seminggu sempena Krismas dan akan menyambung semester baru beberapa hari lagi. Apapun, takziah diucapkan kepada keluarga mangsa terbabit. Semoga rohnya dicucuri rahmat serta ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Al-Fatihah.


[Kemalangan maut terkadang bukan dek kerana kecuaian pemandu tetapi kerana sikap dan tanggungjawab kerajaan yang gagal membaik pulih jalan-jalan yang berisiko kemalangan. Jalan di Bukit Pengorak Gebeng ini memang sudah lama mengalami masalah air bertakung dan cukup berbahaya kepada lalulintas. Namun, aduan yang dibuat diambil acuh tidak acuh oleh pihak yang terbabit, hingga akhirnya memakan korban seperti ini. Jika kemalangan, biasanya pemandu akan dipersalahkan tetapi bagaimana dengan keadaan jalan rosak dan tidak diselengarakan dengan baik seperti ini. Apakah kerajaan boleh disaman kerana gagal melaksanakan tanggungjawab mereka agaknya. Semoga pihak berkenaan dapat memantau keadaan jalan terbabit agar pengguna jalanraya lain tidak menjadi mangsa tragedi ini. Mangsa meningga dunia gara-gara kenderaan beliau remuk akibat tersepit antara dua buah lori besar. Bukankah ini sesuatu yang tidak adil kepada rakyat tidak berdosa. Justeru, kerajaan terutamanya Jabatan Kerja Raya (JKR) digesa memainkan peranan bagi mengatasi masalah ini pada masa-masa yang akan datang hendaknya. Lakukanlah tanggungjawab dengan berkesan !].

Tiada ulasan: