Selasa, 4 Disember 2012

Murai Anak Emas

Murai Anak Emas


Royalti Petroleum Kelantan Petronas Sudah Bayar Pada Pusat

Posted: 03 Dec 2012 09:02 AM PST

"Petronas sedia maklum bahawa syarikat ini tidak pernah berhutang dan telah melunaskan pembayaran royalti kepada semua negeri dan Kerajaan Persekutuan mengikut Akta Pembangunan Petroleum 1974 kepada Kerajaan Persekutuan.

royalti sudah dilunasSHAMSUL Azhar Abbas mengumumkan keputusan prestasi kewangan kumpulan Petronas suku ketiga sambil diperhatikan oleh Mohd. Sidek Hassan (kanan) di Menara Berkembar Petronas, Kuala Lumpur, semalam. - UTUSAN/MOHD. NAJIB MOHD. NOR

"Terpulanglah kepada Kerajaan Persekutuan untuk membuat agihan itu sama ada dalam bentuk royalti atau wang ihsan," katanya dalam sidang akhbar semasa mengumumkan prestasi kewangan suku ketiga Petronas di sini hari ini.

Shamsul Azhar menambah, jumlah royalti yang dibayar itu masih kekal iaitu lima peratus daripada nilai petroleum yang dijumpai dan diperoleh dalam kawasan perairan atau di luar perairan negeri-negeri berkenaan.

Soalnya mana bahagian Kelantan yang sebut dalam Akta itu ?

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20121130/dn_03/Petronas-sudah-lunaskan-royalti#ixzz2DzENjHqY

Tiada ulasan: