Sabtu, 1 Disember 2012

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Potong Telinga Hanya Kiasan.. Kahkahkah..

Posted: 30 Nov 2012 10:15 PM PST

Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob hari ini menjelaskan bahawa beliau hanya berkias ketika menyatakan kesediaannya untuk memotong telinganya jika BN tewas di kawasan Bentong.

"Anda tahu kiasan? Dalam bahasa Inggeris kita ada pengucapan kiasan. Kita ada perumpamaan, kita ada metafora, kita ada hiperbola...

"Jadi apabila saya kata 'potong telinga saya', itu bermakna (Pakatan) tidak akan menang. Itu menunjukkan tahap keyakinan.


"Ia bukannya jika kami (tewas) mereka (Pakatan) boleh ambil pisau dan potong telinga saya secara harfiah.

"Bukan, ini adalah pengucapan kiasan – bahasa perumpamaan supaya orang-orang ini belajar bahasa Inggeris," katanya kepada pemberita di hari terakhir Perhimpunan Agung Umno ke-66 hari ini.

Dalam kenyataan semalam, Adnan menyatakan keyakinannya bahawa loji Lynas merupakan isu di Kuantan sahaja dan tidak akan menjejaskan peluang BN di Pahang dalam pilihan raya umum akan datang.

Beliau memberi contoh kawasannya di Bentong yang menurutnya tidak boleh dimenangi DAP.

"... DAP tidak boleh menang di Bentong. Tidak boleh menang. Jika DAP menang di Bentong, anda potong teliga saya, saya terjun Sungai Pahang. (DAP) tidak boleh menang," katanya semalam.

Adnan adalah ADUN Pelangai - satu lagi kerusi DUN dalam Parlimen Bentong.


Hebatnya Pakatan Rakyat Dimata Ahmad Maslan

Posted: 30 Nov 2012 09:07 PM PST

Harga Saham FGV jatuh sebab Pakatan Rakyat jahat kata Ahmad Maslan..

Apa yang menyerlahkan kebodohan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan yang juga ketua penerangan UMNO ini ialah apabila beliau berkata laporan negative adalah punca harga saham FGV terus menjunam..
Ini kerana selain FGV, Lynas yang beroperasi di Gebeng juga mendapat laporan-laporan yang negative mengenai operasinya tetapi biarpun begitu Saham Lynas meningkat A5.5 sen atau 8.73 peratus kepada A68.5 sen.

Harga saham Lynas Corporation melonjak selepas syarikat itu menyatakan yang konsentrat bumi nadir telahpun tiba untuk pemprosesan di kilangnya di Gebeng, Kuantan.


Laporan berkaitan..

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, selain kejatuhan harga komoditi sawit, laporan negatif terhadap Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) merupakan antara punca harga saham syarikat gergasi perladangan itu jatuh.

"Ini (laporan negatif) antara puncalah. Hari itu tuduh Genting ada RM400 juta saham dalam Felda. Saham ini bergantung pada emosi juga.

"...di antara saya sebut (laporan negatif punca saham jatuh). Selain daripada pasaran sawit dunia. Mereka ini jahat betul. Saya tak pernah tengok dalam dunia manusia sejahat mereka ini.

"Saudara pernah jumpa? Malaysiakini pernah (jumpa)?," katanya dalam sidang media selepas persidangan Perhimpunan Agung Umno ke-66 di PWTC hari ini.

Ahmad yang juga ketua penerangan Umno berkata demikian ketika mengulas soalan pemberita berhubung kemerosotan harga sahamyang dibangkitkan oleh kumpulan yang menentang penyenaraian FGV.

Malaysiakini pada 12 November lalu melaporkan saham FGVH buat pertama kalinya diniagakan di bawah paras harga penyenaraian RM4.55 ke paras RM4.53.

Pada hari ini, harga saham berkenaan hari ini susut empat sen, atau 0.87 peratus kepada RM4.55 sehingga pukul 11.33 pagi setelah penganalisis menjangka keputusan suku ketiga yang kurang memberangsangkan untuk FGV.

Laporan Bernama hari ini memetik kenyataan seorang penganalisis yang berkata unjuran keputusan suku ketiga yang kurang memberangsangkan itu disebabkan oleh harga minyak sawit mentah (MSM) yang lemah dan pengeluaran tandan buah segar (FFB) yang rendah semasa tiga bulan dalam kajian.

Menurut penganalisis itu lagi, FGVH juga mungkin berhadapan dengan masalah pokok sawit tua - sebanyak 53 peratus daripada 320,000 hektar ladang sawitnya.

Pengerusi Felda Tan Sri Isa Abdul Samad ketika mengulas mengenai trend penurunan harga berkenaan pada pertengahan Oktober lalu berkata perkara itu hanyalah sementara kerana ia bergantung kepada harga pasaran komoditi sawit dunia.

Isa berkata situasi berkenaan "tidak membimbangkan" dan yakin harga saham tersebut akan meningkat semula dalam tempoh terdekat berikutan komoditi kelapa sawit yang sentiasa mendapat permintaan tinggi oleh pengguna

~ Malaysiakini


Bom Besar

Posted: 30 Nov 2012 08:30 PM PST

KUALA LUMPUR 30 November: Satu lagi 'bom besar' berkaitan penjualan minyak sawit ke Israel oleh Felda akan didedahkan dalam Himpunan Kebangkitan Rakyat di Batu Pahat esok, kata Mazlan Aliman.

"Saya akan dedahkan satu lagi maklumat berhubung penjualan minyak sawit Malaysia ke Israel esok, dalam himpunan di Johor," kata Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) itu.


Beliau turut mengulas kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan yang mempertimbang untuk saman Suara Keadilan dan Harakah.

Maslan berkata, kedua-dua akhbar tersebut memaparkan kenyataan Mazlan berhubung isu penjualan minyak sawit kepada Israel.

Selasa lalu, Suara Keadilan pada muka depannya melaporkan, Felda menjual lebih 100 tan minyak sawit untuk sebulan, malah nilai import dari Israel berjumlah RM2 bilion pada 2010 dan 2011.

Sementara laporan Harakah pula bertarikh 26 November.

"Itu hak dia untuk saman. Apa yang saya nyatakan itu adalah benar. Saya ambil kira semua dokumen dan fakta. Saya tak takut berhadapan perkara ini," tegas Mazlan ketika dihubungi.

"Saya ada banyak lagi maklumat untuk didedahkan, terpulang pada dia untuk saman, tapi ingat, setiap pendedahan akan bawa kesan yang lebih teruk kepada Umno," katanya.

Mazlan sebelum ini mendedahkan penjualan sejumlah besar minyak sawit kepada Israel sejak tahun 2010.

Mazlan turut mendedahkan invois jualan minyak sawit mentah kepada Bunge Agribusiness Singapore Pte Ltd, syarikat Israel berpengkalan di Singapura.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/

Altanyuta Hidup Balik Sedang Bergerak Ke PWTC

Posted: 30 Nov 2012 06:49 PM PST

Petang ini Ha Najib Razak dan pemimpin Umno akan menyimpulkan segagala perbahasan dalam perhimpunan agung Umno termasuklah menyimpulkan segala macam maki hamun yang dilemparkan ke atas pembangkang selama empat hari bersidang.

Bagaimana pun bukan kesimpulan terhadap maki hamun perwakilan kepada pembangkang termasuk sinikal kejam Mohamad Alwi Che Ahmat kepada Nik Aziz itu yang dinanti-nantikan, tetapi apa ditunggu ialah jawaban Najib kepada beberapa isu yang meletup di luar dewan merdeka merdeka.

Isu yang meletup di luar dewan merdeka sangat dinanti dan menuntut Najib membuat penjelasan. Bahkan isu-isulah menjadi signifiken kepada perhimpunan terakhir Umno sebelum parti itu akan kehilangan keramat.


Tanpa penjelasan isu-isu yang meletup itu perhimpunan selama empat hari empat malam itu tidak bermakna. Ia sia-sia saja dan meletihkan. Mungkin kira-kira 2,500 perwakilan Umno - itu pun tidak semua berpuas hati dengan perhimpunan kali ini, apalah lagi dengan pemerhati dan rakyat di luar sana, mereka lagi tidak memerhati kerana apa yang disaksikan di dewan merdeka itu adalah sandiwara ulangan.

Isu-isu panas dan yang menjadi seperti bom jangka yang diletupan diluar dewan menuntut penjelasan tuntas dari Najib Razak. Najib tidak dapat mengelakkan kerana ia menyentuh soal integriti kerajaan beliau dan Umno. Makanya isu-isu ini menjadi sangat terdesak untuk dijawab oleh Najib dan menjadi perioriti daripada terus mengulas dan memperpanjangkan ejekan kepada kepada pembangkang.

Bagi ahli Umno mereka akan balik bagaikan itik pulang petang - 'biyan' (tembolok) penuh dengan dengan makanan; sebab di perhimpunan itu atau untuk hadir ke perhimpunan semuanya disediakan termasuk makan minum dan wang saku. Begitu juga isu-isu dan bahan fitnah telah dibekalkan kepada mereka untuk diecerkan di kampung-kampung, tetapi tidak bagi orang ramai mereka mempersoalkannya mengenai isu-isu yang meletup di luar dewan itu.

Bagi orang ramai dan rakyat mereka tidak lagi fokus kepada apa yang dijelaskan didalam dewan berhubung makin hamun tetapi apa ditunggu-tunggu ialah jawaban kepada apa yang ditimbul menerusi isu yang meletup di luar dewan Merdeka itu yang sangat meruja dan mengejutkan. Isu-isu itu bagaikan hala lintar yang memanah kepala Najib dan Umno.

Isu-isu dimaksudkan ialah mengenai pendedahan Deepak Jaikishan mengenai penglibatan keluaraga Najib berhubung urusniaga taukeh karpert itu dalam perkongsian pembelian sebidang tanah dengan seorang wanita Umno. Ada kemisterian di sebalik urusniaga itu dan inilah yang menjadi tanda tanya.

Apa didedahkan Deepak Jaikishan itu satu rahsia besar yang selama ini cuba di sembunyikan. Walaupun perkara ini sudah menjadi persoalan tetapi ia seakan tersembunyi sekejap dan kini timbul balik. Semuanya bermula apabila Deepak Jaikishan dikatakan di tipu atau dipermain-mainkan oleh wanita Umno berhubung dengan pembelian tanah. Deepak Jaikishan baru mengenali hati budi bagaimana seorang wanita Umno.

Penipuan atau pun pemnbolotan harta rakyat bukan saja dilakukan oleh ahli Umno jantan dan muda tetapi ahli wanita Umno tua dan wanita Umno remaja juga. Mereka adalah sama saja menipu dan membolit harta rakyat. (Apologi kepada orang Umno yang tak makan bangkai).

Mungkin soal Deepak ditipu oleh wanita Umno itu tidak begitu besar dan membimbangkan. Yang lebih parah dari itu ialah apabila Depak membayangkan dia terlibat dalam kerja-kerja untuk mempengaruhi penyiasat persendirian P Balasubarmanian agar mengubah akuan bersumpah (SD)nya yang membabitkan pembunuhan Altantuya.

Dalam SD pertama penyiasatan itu ada menyebut bahawa pembunuhan Altantuya ada sangkut paut dengan Najib atau individu tertentu keluarganya. Bagaimana pun tidak semena-mena SD itu diubah dengan memadamkan beberapa penjelasan dan pengakuan awal termasuk sangkutan dengan Najib tadi.

Pengubahan SD oleh Bala itu dilihat ada kaitan dengan peranan Depak manakala Depak pula dilihat seakan mendapat sesuatu (upah atau imbuhan) di sebalik usahanya sehinggakan SD pertama Bala itu dipinda. Inilah orang nampak di sebalik isu Deepak ini yang boleh menyebabkan darah Najib akan naik sampai ke rambut.

Jadi kemunculan Deepak beberapa jam menjelang Najib memberi ucapan utama didewan merdeka sesuatu mengejutkan. Dan ia sudah tentu isu ini menyebabkan Najib menggeletar dan menuntut dia menjawab pada ucapan penggulungan nanti. Tanpa jawaban Najib rakyat diluar sana akan tetap beranggapan isu yang disebut Deepak itu adalah benar dan Najib terus hendak menyebunyikan anak arbok didalam kocek bajunya.

Isu kedua ialah mengenai pendedahan bekas IGP Musa Hasan kononnya Hishamuddin Hussein telah membuat arahan langsung kepada polis tanpa diketahui olehnya sebagai ketua polis. Apa dilakukan Hishamuddin adalah satu penyalahgunaan kuasa yang besar. Kita semua ingat macam mana Anwar Ibrahim pernah dituduh melakukan penyalahgunaan kuasa apabila beliau meminta polis bertindak dan mengawal seorang betina sial yang menabur fitnah ke atasnya.

Natijah dari tindakan itu menyebabkan Anwar didakwa atas kesalahan rasuah. Jadi apa dilakukan Hishamuddin seperti mana didakwa Musa itu sama dengan apa yang dilakukan ke atas Anwar. Dari segi semangat kejadian itu Hishmuddin juga perlu ditangkap dan didakwa kerana menyalahgunakan kuasa sebagai Menteri Dalam Negeri. Adalah tidak adil dan nampak sangat undang-undang kita haprak kalau ianya dikenakan kepada seseorang dan seseorang lain pula dilepas dan dibebaskan.

Mengenai salah laku Hishamuddin ini Najib kena bertanggungjawab. Dia kena perjelasakan. Dan sekiranya apa didakwa Musa itu tidak betul, Najib berhak untuk mengarahkan agar Musa Hasan ditahan hari ini juga kerana pendedahan dibuat itu menyentuh soal intergriti kerajaan dan ia mencabar transformasi Najib yang kononnya mahukan ketelusan dan keadilan.

Isu ketiga ialah yang berkaitan dengan isu pertama tadi. Tidak semena-mena isu pembunuhan kejam ke atas Altantuya hidup kembali. Kalau sebelum ini kematian Altantuya sudah hampir hilang dan luput bersama kerangka dan debu-debunya yang dibawa pulang ke Olu Batur Mongolia, tetapi kini ia hidup kembali.

Dengan apa didedahkan oleh Depak itu dan mengambil kira penyalahgunaan kuasa dilakukan Hishamuddin menyebabkan tulang-tulang Altanyuta yang berselerak kini bergerak dan berhimpun membentuk lembaga Altantuya. Cebisan daging yang hancur dan menjadi debu dan humas kini berhimpun dan berpadu kembali kemudian melekat ditulang mengikut kedudukan asalnya. Justeru kini lembaga Altantuya bangkit dan bangun kembali. Dia kini sedang berjalan perlahan-lahan menurun Bukit Puncak Alam dan menuju ke PWTC.

Kemudian ia berjalan dan bergeliwat di dewan merdeka. Makanya sudah tentu Najib dan pemimpin Umno termasuk Zahid Hamidi kena halau lembaga itu, kena runtuh lembaga Altantuya itu. Sekiranya Najib dan pemimpin Umno gagal menghalaunya sudah pasti lembaga Altantuya yang dijampi oleh P Balasubermanian dan Deepak akan bergerak dan berjalan.

Lembaga Altantuya akan round seluruh Malaysia menceritakan nasibnya, menceritakan siapa matermind membunuhnya dan akhir sekali akan menunjuk kepada 29 juta rakyat Malaysia siapa mencengkek lehernya sebelum ditembak. Keputusan mahkamah yang menjatuhkan hukuman mati ke atas Sirul dan Azilah yang membunuh Altatuya tidak akan muktamad. Dunia tetap akan meragui keputusan itu sampai ke bila-bila?

Makanya petang yang mulia nanti kita sama-sama tunggu apakah Najib dan pemimimpin Umno bersuara atau tidak tentang segala isu itu. Dan kalau pun mereka bersorak kegembiraan kerana perhimpunan itu berjaya menggemburkan semangat, tetapi percayalah nun jauh di lubuk hati, mereka didogam keresahan dan setiap telinga orang Umno terdengar dengan rintihan tolonggg... tolonngggg.... dari Altantuya Sharribbu. [wm.kl.10:17 am 01/12/12]

http://msomelayu.blogspot.com/2012/12/altanyuta-hidup-balik-sedang-bergerak.html


ISU TALAM DAN AIR BUKTI KOMITMEN KERAJAAN SELANGOR MENJAGA KEPENTINGAN RAKYAT

Posted: 30 Nov 2012 06:44 PM PST

KENYATAAN AKHBAR
30 NOV 2012

ISU TALAM DAN AIR BUKTI KOMITMEN KERAJAAN SELANGOR MENJAGA KEPENTINGAN RAKYAT

Saya mengucapkan terima kasih kepada Dewan Negeri Selangor dan Speaker, Datuk Teng Chang Khim kerana telah mengendalikan persidangan Dewan penggal kelima dengan baik dan lancar.

Saya berpuas hati dengan perjalanan persidangkan Dewan kali ini yang mana kita bukan sahaja membentangkan belanjawan berimbang untuk lima tahun berturut-turut tetapi juga berjaya menyerahkan kertas putih pelunasan hutang Talam dan dua laporan status berkenaan penstrukturan semula industri perkhidmatan air serta pengundi yang meragukan menerusi Projek Pendemokrasian.


Saya mengucapkan tahniah kepada semua Ahli Dewan yang telah mengambil bahagian dalam perbahasan. Saya terima cadangan, kritikan serta hujah-hujah yang boleh memberi penambahbaikan untuk kerajaan Selangor.

Dalam penggulungan, saya ada menyentuh isu Talam yang mana rakyat Selangor boleh melihat kaedah kutipan dibuat dengan tertib, mengikut peraturan dan tidak merugikan kerajaan negeri serta rakyat. Keputusan kerajaan Selangor mendapatkan semula hutang lapuk ini menerusi Perjanjian Penyelesaian Menyeluruh (Global Settlement Agreement) adalah keputusan yang bijak kerana penilaian adalah berdasarkan kepada penilaian pendapatan masa hadapan.

Kita telah mengeluarkan dokumen-dokumen perjanjian penyelesaian hutang ini dan orang ramai boleh menyemak dokumen ini tertakluk di bawah Enakmen Kebebasan Maklumat (FOI).

Dalam isu air, kita berpendirian bahawa Langat 2 dan Penstrukturan Semula Industri Perkhidmatan Air Negeri Selangor hendaklah dibincangkan bersekali supaya Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri mencapai persefahaman di dalam memuktamadkan penstrukturan semula industri perkhidmatan air di bawah Model Holistik.

Tanpa penstrukturan semula sebagaimana yang dicadangkan, perkhidmatan air semasa yang tidak holistik akan terus menyumbang kepada pengurusan bekalan air yang tidak cekap dan membebankan pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Kita juga mendapati Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) tidak lagi berupaya mengendalikan pengagihan air kerana menanggung defisit kewangan dan berhutang dengan operator rawatan air melebihi RM400 juta serta gagal membayar royalti air mentah kepada kerajaan negeri sebanyak RM3 juta.

Kita berharap rakyat Selangor akan terus menyokong usaha penstrukturan semula industi perkhidmatan air untuk memastikan bekalan air lebih cekap pada harga munasabah. Ini adalah komitmen kerajaan Selangor untuk menjaga dan memelihara kepentingan rakyat menerusi pentadbiran yang cekap, berhemah telus dan bertanggungjawab.


TAN SRI DATO' SERI ABDUL KHALID IBRAHIM
DATO' MENTERI BESAR SELANGOR



Serangan Najib Terhadap Anwar Makan Diri Sendiri

Posted: 30 Nov 2012 05:00 AM PST

Rakyat arif membezakan angka ekonomi — Azmin Ali

30 NOV — Serangan Datuk Seri Najib Razak terhadap kredibiliti dan kemampuan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemudi teraju ekonomi negara bukanlan perkara baru. Retorik yang sama turut digunakan menjelang Pilihanraya Umum ke-12 (PRU12) dalam tahun 2008 bertujuan untuk menakut-nakutkan rakyat; kononnya negara akan muflis jika pakatan politik yang lain memerintah Malaysia.

Pun begitu, dalam PRU12 rakyat tetap memilih Keadilan dan rakan-rakan PAS dan DAP untuk mentadbir negeri-negeri terkaya di Malaysia seperti Selangor dan Pulau Pinang, selain Kelantan, Kedah dan Perak. Maknanya, rakyat tidak termakan dengan adu domba dan propaganda politik Umno/Barisan Nasional yang merendah-rendahkan pemikiran rakyat, seolah-olah rakyat tidak boleh membandingkan dengan objektif pencapaian ekonomi di bawah kepimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan.


Cara terbaik menilai keupayaan Datuk Seri Anwar Ibrahim mentadbir ekonomi adalah dengan membandingkan angka-angka ekonomi seperti berikut:

Pertumbuhan ekonomi sepanjang Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan.


Sejak menjadi Menteri Kewangan, pencapaian ekonomi Datuk Seri Najib Tun Razak tidak pernah sekali pun mengatasi pencapaian Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pada kala Datuk Seri Anwar berjaya memacu pertumbuhan ekonomi negara sehingga mencecah 9 peratus - 10 peratus hampir sepanjang beliau menjadi Menteri Kewangan, tahun pertama Datuk Seri Najib (2009) mengemudi ekonomi negara menjunamkan negara ke kancah kegawatan ekonomi, sedang negara jiran seperti Indonesia kekal berkembang pesat.

Hakikatnya, rakyat Malaysia tidak buta angka dan arif membezakan pertumbuhan sekitar 9 peratus - 10 peratus semasa Datuk Seri Anwar Ibrahim mentadbir ekonomi negara, berbanding pertumbuhan lembap 4 peratus - 5 peratus sekarang, disamping berdepan dengan pelbagai masalah ekonomi harian seperti harga barang naik, gaji yang terbantut dan lain-lain.

Rekod ekonomi Datuk Seri Anwar Ibrahim juga menunjukkan beliaulah Menteri Kewangan yang terakhir yang berjaya mencapai belanjawan lebihan. Selepas beliau, menteri-menteri kewangan Umno mengambil pendekatan berhutang untuk menampung perbelanjaan negara yang meningkat saban tahun sedang hasil tidak bertambah.

Sebab itulah, Malaysia masih bergelut dengan masalah hutang/defisit yang meruncing sehingga kini.

Perbandingan angka berikut membuktikan kegagalan Datuk Seri Najib Razak sebagai Menteri Kewangan apabila gagal mengatasi masalah hutang/defisit, walaupun ditinggalkan dalam keadaan yang cukup baik oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim:

Perbandingan defisit belanjawan dan jumlah hutang negara.

Sepanjang tempoh Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan, hutang negara semakin berkurangan dan Malaysia mengalami lebihan belanjawan yang berterusan sehinggalah tahun 1997. Sebaliknya, hutang negara pula melonjak lima kali ganda berbanding baki hutang yang ditinggalkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan jumlah hutang yang digandakan oleh Datuk Seri Najib Tun Razak (iaitu RM456 bilion pada akhir tahun 2011).

Kegilaan berhutang dan berborosan ini berlaku tatkala Datuk Seri Najib Tun Razak memaksa Petronas menyumbang dividen pada kadar yang paling tinggi dalam sejarah Malaysia. Tidak pernah ada Menteri Kewangan atau Perdana Menteri yang paling banyak menggunakan dana Petronas, kecuali Datuk Seri Najib Razak seperti yang dibuktikan oleh angka berikut:

Jumlah dividen yang disumbangkan Petronas semasa Datuk Seri Najib menjadi Menteri Kewangan

Sedang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengurangkan hutang negara, berbelanja berhemah sehingga pendapatan mengatasi belanja, tidak membebankan Petronas dan ekonomi tumbuh 9 peratus - 10 peratus, Datuk Seri Najib Razak mengambil 10 kali ganda lebih banyak wang Petronas, hutang negara meningkat 5 kali ganda, defisit akibat keborosan berlarutan 14 tahun dan ekonomi tetap lembap sekitar 4 peratus - 5 peratus sahaja.

Saya yakin rakyat Malaysia lebih arif membezakan angka-angka ini. Pimpinan negara perlu fokus kepada usaha memulihkan ekonomi negara dengan berpandukan angka-angka yang objektif ini, bukannya cuba memutarbelitkan prestasi ekonomi negara kerana takut dengan wibawa Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Menteri Kewangan yang berkebolehan.

* Azmin Ali adalah timbalan presiden PKR and ahli Parlimen untuk Gombak

Ada orang akan hilang telinga lepas PRU13 nanti..

Posted: 30 Nov 2012 03:35 AM PST

MB: 'Potong telinga saya jika DAP menang Bentong'

Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob percaya loji Lynas merupakan isu di Kuantan sahaja dan tidak akan menjejaskan peluang BN di Pahang dalam pilihan raya umum akan datang.

Beliau memberi contoh kawasannya di Bentong yang menurutnya tidak boleh dimenangi DAP.

"... DAP tidak boleh menang di Bentong. Tidak boleh menang. Jika DAP menang di Bentong, anda potong teliga saya, saya terjun Sungai Pahang. (DAP) tidak boleh menang," katanya.


Adnan adalah ADUN Pelangai - satu lagi kerusi DUN dalam Parlimen Bentong.

Ditanya sama ada referendum mengenai Lynas itu hanya terhadap di Kuantan, Adnan menjawab: "... jika kita menang di Kuantan, selesai. Lynas bukan isu lagi."

Adnan yang juga pengerusi BN dan Umno Pahang menegaskan demikian ketika ditemui pemberita di perhimpunan agung Umno di PWTC hari ini.

Ditanya mengenai tahap keyakinannya dalam pilihan raya umum akan datang, Adnan berkata:

"Sangat, sangat yakin. (Kalau Lim) Guan Eng datang pun dia akan kalah. Betul. Jika MCA kalah di Bentong, MCA mesti tutup kedai.

"MCA adalah perimeter di Pahang, jika MCA kalah kepada DAP, lebih baik tutup kedai. Tapi jika MCA menang, DAP kena tutup kedai di Pahang," tegasnya.



Tiada ulasan: