Jumaat, 2 November 2012

PENYAPU SIAL

PENYAPU SIAL


Skandal KCB di zaman BN lebih dahsyat

Posted: 02 Nov 2012 05:37 AM PDT

 

skandal sebegini pukimak pukimak menteri UMNO  tak ambil kisah...yang dia sibuk hanya untuk melanyak kerajaan PR jika ada peluang...!!!!

Pendedahan oleh Ketua Audit Negara mengenai pelaburan anak syarikat kerajaan negeri iaitu Kedah Corporation Berhad (KCB) dalam sebuah syarikat yang menjalankan perniagaannya di Papua New Guinea (PNG) menjadi bahan cuba disensasikan oleh pihak pembangkang di Kedah, setelah perniagaan tersebut gagal di tengah jalan. Kerajaan negeri dikatakan mengalami kerugian yang agak besar.

Ada yang menyebut jumlah jumlah kerugian atau penyelewengan adalah sebanyak RM134 juta. ‘Angka itu dipetik dari buku laporan audit, takkan audit nak menipu?’ mereka berhujah. UMNO memang terbukti sangat pakar kalau dalam bab menipu orang kampung. RM134 juta (USD44 juta) bukanlah jumlah kerugian atau penyelewengan. Ia adalah jumlah pinjaman yang dibuat oleh KCB dengan Capital Investment Agency berpusat di London untuk membiayai mengambilalihan 70% kepentingan dalam Mas Incorporated (PNG) Ltd. yang berjaya memperolehi kawasan pembalakan di PNG. Ia juga bagi membiayai aktiviti lain KCB.

Bagaimanapun pinjaman ini telah dibatalkan pada Januari 2010 setelah Jawatankuasa Penilaian yang dilantik oleh Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMbKed) mendapati pinjaman dan penglibatan dalam perniagaan di PNG akan menambahkan beban dan risiko kepada syarikat. Jawatankuasa ini juga mengsyorkan KCB menamatkan perniagaan mereka di negara itu memandangkan suasana tidak menentu dalam prosedur urusniaga dan perjanjian yang dimeterai. Jawatankuasa itu dianggotai oleh Setiausaha Kerajaan Negeri, Pegawai Kewangan Negeri dan Ketua Pegawai Eksekutif PMBKed. Ertinya pinjaman RM134 juta itu tidak berlaku!

Kerugian perniagaan berjumlah RM6.4 juta yang dialami oleh KCB adalah adalah kos pengurusan perniagaan, kos pengurusan pinjaman dan pelaburan awal beberapa syarikat lain yang berhasrat untuk turut serta dalam perniagaan itu. Ianya bukan penyelewengan atau rasuah.

Pelaburan perniagaan di PNG ditamatkan di pertengahan jalan menyebabkan semua modal dan kos pengurusan yang telah dikeluarkan oleh syarikat dicatatkan sebagai pelaburan yang tidak sempat mendatangkan pulangan. Tindakan ini dibuat setelah mendapat syor daripada Jawatankuasa Penilaian untuk mengelak risiko yang lebih besar kepada syarikat dan kerajaan negeri.

Ketua Pegawai Eksekutif yang dilantik selepas Mac 2008, yang menjerumuskan KCB dalam masalah di PNG telah ditamatkan perkhidmatan pada 2010 dan beliau menyaman PMBKed kerana penamatan itu yang didakwa melanggar undang-undang (Akta Pekerjaan 1955).

Sebelum dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif KCB, beliau yang juga seorang usahawan sudah terbabit dengan individu dalam MAS Incorporated iaitu Dato’ Manaf untuk menjalankan perniagaan di PNG.

Ada pihak mendakwa KCB telah dimusnahkan oleh peniaga-peniaga yang menjadikan 'penipuan' sebagai modal dalam perniagaan mereka. Mereka bukan orang PAS atau Pakatan Rakyat bahkan ada yang mendakwa bahawa mereka adalah ahli UMNO sewaktu BN berkuasa dahulu. (Namun politik kepartian bukan isunya di sini). Mereka menggunakan 'kelurusan' pengurusan KCB telah menjadikan syarikat dan pemegang saham sebagai mangsa.

Kerajaan Pakatan Kedah yang masih baru dalam selok belok perniagaan antarabangsa masih sempat menghentikan risiko yang lebih besar melalui penglibatan anak-anak syarikat dengan aktiviti perniagaan antarabangsa.

KCB adalah syarikat warisan dari kerajaan BN dahulu. Kalau hendak menilai prestasi KCB sekarang, kena bandingkan juga dengan yang terdahulu. KCB menanggung beban projek Monda (S'pore) Ltd. CEO pada masa itu ialah Dato' Tajul Urus yang juga merupakan Ketua Bahagian UMNO Merbok. Pada 2007 KCB terbabit dalam projek 99East yang bernilai RM1.9 bilion, sedangkan KCB tidak memiliki tanah yang ditawarkan dalam perjanjian.

Ia meninggalkan beban kewangan dan reputasi buruk kepada syarikat yang lebih besar berbanding perniagaan di PNG. Anggaran kasar kerugian yang terpaksa ditanggung PKB melebihi RM43 juta, sebahagian besarnya melibatkan pembayaran premium tanah. (Semuanya dijangka terbongkar dalam Sidang Bajet 2013 Dun Kedah November nanti).

Isunya ialah KCB yang sama; mengalami dua kali kerugian. Di zaman Pakatan kerugiannya RM6.4 juta dan di zaman BN kerugiannya melebihi RM43 juta. Yang mana lebih teruk?

Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir mengambil kesempatan untuk menyerang kerajaan negeri dengan dakwaan kononnya kerugian pelaburan di luar negara itu memalukan negara kerana tidak pernah berlaku. Spesis ‘Melayu mudah lupa’ rupanya si Mukriz ini.

Lupakah beliau pada skandal BMF di zaman bapanya menjadi PM, penglibatan Bank Negara dan Tabung Haji dalam perniagaan matawang asing yang mengakibatkan kerugian berbilion ringgit, komisyen kapal selam Scorpene, bahkan skandal NFC juga melibatkan pelaburan yang kemudiannya mengalami masalah di Singapura. Apakah itu semua tidak memalukan negara?

Mukhriz juga wajar bertanya kepada diri sendiri bagaimana kerajaan BN sejak berpuluh tahun menguruskan negeri Kedah sehingga kerajaan sekarang terpaksa menanggung beban tindakan mahkamah dalam kes-kes perjanjian perniagaan dengan beberapa syarikat melibatkan RM11 juta dalam kes tanah di Tandop, Alor Setar dan kes sedang menanti di Jerai International Park di penghujung tahun 90-an melibatkan tuntutan kerajaan negeri sebanyak RM60 juta. Apakah Mukriz tidak rasa ini memalukan?

 

 

ZULKIFLI YAHAYA

Siar Berita Fitnah & Palsu Dalam Isu Aset PKNS....utusan penjilat najis UMNO dah patut kena saman sampai bangkrap....!!!

Posted: 02 Nov 2012 04:46 AM PDT

Kerajaan Selangor akan menyaman akhbar Utusan Malaysia dan Timbalan Ketua Pengarangnya ekoran satu artikel tidak benar dan berunsur jahat berkenaan status pemilikan lima aset Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS).

Artikel tersebut bertajuk “Jual aset PKNS : Sultan Selangor murka?” diterbitkan hari ini dan ditulis timbalan ketua pengarang Datuk Zaini Hassan.

Pengumuman saman itu dibuat Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dalam satu sidang media sejurus selesai mempengerusikan Mesyuarat Exco di Bangunan SUK di sini petang tadi.

“Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri kesal dengan artikel yang disiarkan Utusan Malaysia hari ini.

“Justeru, Kerajaan Negeri mewajarkan satu tindakan tegas diambil kerana artikel tersebut ternyata palsu dan menjejaskan nama baik Menteri Besar,” tegasnya yang turut ditemani Ahli Exco Negeri, Dr.Ahmad Yunus Hairi dan Ronnie Liu.

Sehubungan itu juga, Kerajaan Negeri mengarahkan peguam menghantar surat tuntutan maaf kepada Utusan Malaysia dan Zaini selain mengarahkan PKNS mengambil tindakan sama.

“Walaupun kita menghormati kebebasan media, namun media tidak boleh menyalahgunakan kebebasan itu.

“Apalagi untuk melaporkan berita berunsur fitnah, palsu dan mengelirukan,” tambah beliau.

Laporan akhbar berkenaan menyebut Kerajaan Negeri akan menjual lima aset PKNS iaitu Kompleks PKNS Shah Alam dengan harga RM 85 juta, Menara PKNS Petaling Jaya (RM90 juta), Shah Alam Convention Centre (RM97 juta), Kompleks PKNS Bangi (RM42 juta) dan Wisma Yakin (RM7 juta).

 

 

penyapu sial

 

 

saman jer....suka sangat nganggu pentadbiran pr...buat fitnah lak tu..
ingat....Makan minum yang haram bukan setakat makan babi dan minum arak. Makan gaji dengan cara memfitnah dan melaga-lagakan orang lain tetap juga haram hukumnya.

Belum apa apa kroni penyamun tajaan kerajaan BN besar kepala menyamar JPJ...

Posted: 02 Nov 2012 04:29 AM PDT

Kita  menuntut penjelasan daripada Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha dan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) berhubung kejadian penyamaran sebagai pihak berkuasa oleh syarikat konsesi Sistem Kamera Automatik (AES).

Berdasarkan sumber yang diperolehi, Syarikat Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd mewarnakan kenderaan mereka seakan-akan pacuan empat roda Toyota Fortuner milik JPJ.

Apa yang berlaku sekarang, maklumat yang kita  terima, ATES dan Beta Tegap mewarnakan kenderaan milik syarikat sebagai warna seakan-akan warna JPJ.

Letak logo JPJ, nama ‘Automated Enforcement System’ sedangkan kenderaan tersebut bukan kenderaan JPJ. Ini apa cerita?.

Penyamaran sebagai pihak berkuasa ini merupakan satu kesalahan dan boleh dikenakan tindakan undang-undang.

Di samping itu kita menggesa semua penerima saman AES agar tidak membuat bayaran kompaun sebaliknya hadir ke mahkamah untuk menyelesaikan perkara berkenaan.

Ini kerana pihak KASE ( anti saman ekor ) akan menyediakan peguam kepada mereka selain penggunaan peruntukkan undang-undang yang salah seperti dinyatakan dalam surat saman.

Kerajaan sepatutnya membatalkan semua saman yang mula dikeluarkan pada 13 Oktober lalu dan penangguhkan perlaksanaan AES seperti yang didesak sebelum ini.

Kalau kerajaan masih tidak menarik balik saman ini, kita  menyeru kepada semua penerima saman ini agar tidak membayar kompaun.

Sebaliknya ikut arahan ini (dalam surat saman) ke mahkamah.Pihak KASE bersedia menyediakan beberapa peguam bagi membantu mereka yang bersedia ke mahkamah.

Peguam ini hanya untuk saman AES dan bukannya saman trafik,Surat saman AES yang dikeluarkan menyatakan kesalahan melanggar had kelajuan berada di bawah Seksyen 79 (2).

Seksyen berkenaan sebenarnya bukan berkaitan perlanggaran had kelajuan sebaliknya merujuk pada perlanggaran kepada mengabaikan terhadap arahan dan isyarat lalu lintas.

Dari segi hukuman pula, tidak ada kompaun minimum RM300 sebaliknya tidak melebihi RM 500.

Undang-undang disini (dalam surat saman) yang digunakan pun pelik. Dia (surat saman) kata miinta kita hadir ke mahkamah sendiri atau diwakil peguam.

Mana boleh pertuduhan yang ingin disebut di mahkamah diwakili peguam,Kesalahan AES ini tidak akan melibatkan kesan disenarai hitam sebaliknya penerima boleh membuat saman balas seandainya mereka dikenakan tindakan sedemikian.

Langkah penyelesaian di mahkamah ini dapat mengurangkan peluang kepada syarikat konsesi memperoleh keuntungan RM16 dari setiap saman yang dikeluarkan.

 

 

penyapu sial

 

Terang2 mau kikis duit rakyat...Kaedah menipu rakyat digalakkan ikut fatwa kerajaan BN.Bermati-matin nak cari dana tambahan untuk PRU ke13.Agaknya dana pemberian Soros tak mencukupi.

Tiada ulasan: