Rabu, 28 November 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: Gara-Gara Menegur Nurul Izzah, Video Panas Sultan Pahang Pula Kini Tersebar Meluas Di Internet

Posted: 27 Nov 2012 10:08 PM PST

Teguran yang dibuat oleh Sultan Pahang, Sultan Haji Ahmad Shah (foto) terhadap Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar harus diterima dengan hati terbuka oleh semua pihak sebenarnya. Dalam satu kenyataan media yang dibuat oleh baginda pada 15 November lalu, Sultan Hj.Ahmad Shah menegur sikap pemimpin PKR itu yang begitu lantang bersuara bab agama hingga tidak sedar apa yang diperkatakan telah menimbulkan situasi tidak tenteram kepada umat Islam. "Sebagai ketua agama Islam dan pemerintah negeri Pahang saya berasa sedih, dukacita (dengan kenyataan itu). Kita tidak boleh terlampau lantang sangat sebut pasal agama ini. "Saya nasihatkan agar rakyat tidak mendengar cakap-cakap sebegitu dan perlu memikirkan perkara itu dengan sehalus-halusnya," titah baginda.  Baginda juga bertitah sebagai seorang Islam, kenyataan berkaitan agama Islam tidak boleh dibuat sesuka hati tanpa merujuk kepada pihak yang lebih arif. "Tidak semestinya orang yang mahir tentang Islam boleh bercakap mengenai Islam, saya juga mahir dan boleh juga bercakap mengenai Islam tapi kita ada majlis agama Islam, ulama kita semua bijak bistari, sebab itu saya tak berani bercakap," titah baginda. "Saya sayang agama saya. Kita kena sanjung agama kita setinggi-tingginya dan jaga dengan sepenuh hati. Dalam Perlembagaan turut menyebut bahawa agama Islam adalah agama rasmi negara ini," titahnya. Susulan kenyataan baginda itu, kini episod "serangan peribadi tuanku" telah dilakukan oleh pihak tertentu yang bertujuan untuk mengaibkan maruah Sultan Pahang. Selepas heboh diperkatakan tentang pendedahan Blogger Uncle Seekers terhadap Sultan Johor, kini kecoh dibuatnya apabila tersebar video panas berkenaan Sultan Pahang di laman Youtube. Tidak diketahui siapa yang memuat turun video tersebut, namun ia mungkin ada kaitan dengan kenyataan Sultan Pahang terhadap Nurul Izzah agaknya. Video yang bertajuk "Kat Films Royal Soiree: 1881 Celebrations Of His Royal Highness Sultan Pahang & Prince Hafad.mov". Edaran video tersebut kini telah disaksikan ramai pihak termasuk warga Pahang di luar negara. Malah, video berkenaan juga telah disebarkan di laman  sosial facebook serta tweeter secara meluasnya. Malah dalam blog panas amenoworld dengan jelas mendedahkan gambar-gambar berkaitan untuk tatapan pembacanya. Apa yang terjadi ini benar-benar sesuatu yang sungguh mendukacitakan kerana ia melibatkan Sultan Pahang yang dikenali sebagai "Raja Berjiwa Rakyat" dan  disanjung oleh penduduk negeri ini.


[Video yang berdurasi selama 3 minit ini diterbitkan oleh KatFilms.Co.Uk jelas sekali boleh menjatuhkan imej dan maruah Sultan Pahang sebenarnya. Tambahan dalam video berkenaan ada memaparkan adengan-adengan yang tidak sewajarnya dipertontonkan kepada rakyat. Persoalannya sekarang, siapakah pihak yang telah memuat turun video berkenaan ke laman Youtube. Dari maklumat pada Youtube video berkenaan diterbitkan oleh individu yang bernama ikanbandor mulai semalam (27 November). Sebagai rakyat Pahang kita merasa amat kecewa dengan penerbitan video yang boleh menjejaskan imej dan maruah institusi raja di negeri Pahang ini sebenarnya. Justeru, pihak berkuasa digesa segera memantau perkara ini kerana ia jelas sekali satu penghinaan yang telah dirancang oleh pihak tertentu].

Mahkamah Tinggi Kuantan 'Tangguh Pengurusan' Kes Lynas Malaysia 'Saman SMSL' Pada 17 Disember Ini !!

Posted: 27 Nov 2012 08:03 PM PST

KUANTAN, 28 Nov - Mahkamah Tinggi Kuantan semalam menangguhkan pengurusan kes saman fitnah Lynas (Malaysia) Sdn Bhd (Lynas) terhadap kumpulan anti-Lynas, Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) pada 17 Disember depan. Hakim Dato' Mariana Yahya yang membuat keputusan itu berkata, penangguhan itudilakukan supaya kes itu dijalankan selepas mendapat keputusan rayuan Lynas di Mahkamah Rayuan, Putrajaya Khamis ini. Sebelum ini, kes berkenaan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, namun dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuantan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Hakim Datuk John Louis O'Hara. Kes itu dipindahkan selepas permohonan SMSL dan dua individu yang terbabit dalam kes saman berkenaan, Tan Bun Teet dan Lim Sow Teow dibenarkan oleh hakim berkenaan. Bagaimanapun, Lynas menfailkan tuntutan rayuan agar prosiding kes berkenaan didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Lynas diwakili Tetuan Jeff Leong, manakala SMSL dan dua individu itu diwakili firma guaman Bastian Vendargon.

[Ramai pemerhati yang berpandangan keputusan Lynas menyaman SMSL ini pasti akan dimenangi oleh Lynas. Ini kerana Lynas sudah pun dibenarkan operasinya oleh kerajaan Malaysia sendiri. Makanya, tidak mungkin keputusan perbicaraan kes ini akan berpihak kepada SMSL. Walau apapun yang dilakukan oleh rakyat bagi menghalang operasi kilang Lynas termasuk berjalan kaki dari Kuantan ke Kuala Lumpur baru-baru ini, namun tidak mungkin kewujudan Lynas di kawasan perindustrian Gebeng dapat dihalang melainkan mengubah kerajaan yang ada hari ini. Hanya rakyat yang perlu buat perubahan jika mereka mahu masa depan mereka lebih terjamin pada masa yang akan datang. Maka, buatlah pilihan anda!].

Tiada ulasan: