Sabtu, 3 November 2012

Kerabu Bersuara ®

Kerabu Bersuara ®


Kenapa Utusan Malaysia Tidak Ulas Pengerusi PERKASA N9 Juga Ditangkap?

Posted: 03 Nov 2012 08:47 AM PDT

http://anjangmuor.files.wordpress.com/2012/11/black20maria20jais.jpg?w=470
http://anjangmuor.files.wordpress.com/2012/11/nak20letak20tajuk20apa20show20dlm20lori20ni-7b7d.jpg?w=580

Salam ceria. Entah untuk ke berapa kali anjang sampai ke rumah agam GISB di Danga Bay ni. Sebelum Abuya pergi, kalau ke JB, di sinilah selalunya Abuya tinggal. Indahnya kenangan bersama Abuya. Ummu Miqdam pun pernah duduk sini, begayala. Bunglow! Saudara mara yang sangat pandang dunia memuji-muji rumah Ummu Miqdam, besar giler. Lokasinya: di seberang jalan je, Danga Bay. Kalau ada 'Sure Heboh'… Sure bising gilerrr sebab stagenya dah le dekat, menghadap bunglow tu pulak. Cuma pengalaman anjang, tak pernah la tunggu lama tak buka pintu macam awal pagi tadi. Mungkin penghuninya sangat keletihan. Kesian Fida' tawaf rumah, nak kejutkan warganya. Sejuk hati bila doa jihad di baca: 'Mohonlah di pecah belahkan musuh-musuh itu, bubarkan perhimpunan mereka, kecilkan bilangan mereka, goncangkan dan runtuhkan kedudukan dan kuasa mereka…' Dengan pelat lidah Palestin. Ya bilal pagi ni di rumah agam Danga Bay, menantu ibu Sukainah: Husam Khamis. Keciknya dunia, selalu jumpa di Jerash, penuh bergaya mengarah-arah pekerja-pekerja Mat'am Lubnan, pagi ni melayan kami sahur di meja makan.

Berkat doa Husam agaknya, Syh Nasir sampaikan berita yang dia baru baca: Perletakkan jawatan YDP Perkasa Pulau Pinang, Datuk Ahmad Saad.

Perkasa agak terkenal dengan agenda mereka mempertahankan hak bangsa Melayu dan Pribumi, Agama Islam, Raja-raja Melayu serta mempertahankan maruah

Negara. Menjadi lebih terkenal bila YB Dato' Ibrahim Ali sebagai Presidennya mengajak menangani bekas Arqam seperti tangani komunis. Sayangnya permohonan maaf Dato' Ibrahim Ali daripada pihak GISB di Mat'am Nur Muhammad Segambut tidak mendapat liputan media.

Post kali ni faktanya bukan muktamad, ia cuma perbandingan segera. Tapi bila yang suarakan adalah Ahli Dewan Tertinggi PERKASA Malaysia, kira hampir menjadi kenyataan rasmi. Cuma mungkin atas dasar menjaga hati pihak-pihak tertentu, ia tak dijadikan kenyataan umum. Beliau adalah YDP Perkasa Negeri Sembilan, Datuk Haji Mohd Noor Nordin bin Abdullah, VIP hari ke 3, roadshow GISB di Seremban 2. Setelah melawat booth-booth pameran dan gerai jualan di Roadshow Saham Akhirat, komennya :

'Orang-orang Abuya berkualiti kerana mempunyai jiwa juang, semangat kesukarelawan dan pengorbanan yang tinggi.'

'Sedangkan orang-orang UMNO tak akan bergerak kecuali disediakan duit. Dari sekecil-kecil perkara, semuanya kena disediakan duit.'

'Ini menjadi tekanan kepada para pemimpin kerana mereka juga tidak ada sumber. Setakat gaji Adun RM6K tidak mampu menanggung petugas-petugas yang sentiasa menuntut bayaran, maka ramai yang korup, terlibat dengan rasuah demi menggerakkan program.' Datuk kata: 'UMNO pasti akan jatuh kerana kemungkaran tak akan bertahan lama.'

Nampaknya, Datuk sebagai salah seorang pemimpin UMNO pun dah tak yakin dengan kemampuan UMNO untuk bertahan. Sebenarnya Datuk bukan keseorangan, kerana bukan sedikit dari kalangan orang-orang politik samada pembangkang mahupun kerajaan yang dah tak yakin bukan saja dengan parti malah dengan sistem demokrasi itu sendiri.

Cuba cari satu negara demokrasi contoh di dunia ini, kita nak tengok bagaimana pemimpin dan rakyatnya. Hakikat pahit yang perlu kita telan hari ini ialah, tiada satu pun negara demokrasi atau bukan demokrasi yang boleh dijadikan contoh di seluruh dunia. Semua lapisan masyarakat meluahkan rasa tidak puas hati dengan pelbagai cara; tulisan, internet, mogok, bakar diri, jenayah, protes jalanan malah pemberontakan ketenteraan seperti di Syria dan selatan Thailand.

Dalam analisa politiknya ketika bersembang-sembang,

Datuk juga sebut:

i-Pendapat Tun Daim kalau buat PRU sekarang BN hanya akan dapat 98 Kerusi Parlimen dari 222 kerusi.

ii-Ku Li pula kata, paling banyak BN dapat 106

iii-Bekas Panglima ATM berpendapat, BN hanya akan menang 117. Jadi purata dari 3 pendapat ini, BN hanya akan memperolehi 107 kerusi sahaja. Minumum untuk menang BN kena dapatkan 112 kerusi. Ertinya jika adakan PRU, BN tak akan menang. Putrajaya akan dirampas oleh PR.

Ertinya dah ada ketakutan di hati semua pihak, kerajaan tak akan dapat bertahan jika diadakan PRU. Kebimbangan yang sangat berasas bila melihat kepada rapuhnya kekuatan dalaman parti tunggak BN…UMNO.

Cuma yang menjadi kemuskilan anjang adalah bila Datuk sebut: "Tinggalkanlah agenda untuk jadi PM tu."

Setakat itu je la pandangan Perkasa. Rasa nak beritau je pada Datuk tu, Datuk sendiri kata, UMNO akan jatuh tapi Datuk tak mahu GISB naik, kalau begitu siapa yang akan naik? Dalam masa yang sama Datuk sokong GISB berniaga.

Sedangkan GISB langsung tidak ada agenda nak jadi PM, Abuya pun begitu. Yang Abuya dan GISB yakin dan perjuangkan sungguh-sungguh adalah Malaysia dalam jadual Allah. Malaysia akan jadi Daulah. Abuya sebagai PBT dan akan memerintah Malaysia. Pada GISB ia bukan agenda peribadi Abuya, ia adalah jadual Allah yang pasti berlaku. Ia adalah agenda Tuhan. Datuk sendiri akui, GISB sangat kuat sekarang. Walaupun roadshow GISB hanya beberapa hari di setiap lokasi, cubalah Perkasa, UMNO, PAS. ABIM, JIM atau mana-mana kumpulan Melayu Islam buat! Siapa yang berhak mewakili kepimpinan bangsa Melayu Islam di Malaysia sekarang kalau bukan GISB?

Sekadar pandangan. Ampun maaf, jam 10 insyaAllah ke Singapore, nak tengok roadshow GISB di Geylang.



Bilik Abuya, Danga Bay.
http://anjangmuor.wordpress.com/2012/08/06/umno-vs-gisb-dari-kacamata-perkasa/
9.04am, Ogo 6, 2012

TG Haji Hadi Berucap

Posted: 03 Nov 2012 08:26 AM PDT

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/548923_501329483223493_1900574342_n.jpg

Mohd Taufek Abd Ghani

Pertama kali melihat Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi berucap secara bebas tanpa rostrum. ..HEBAT di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Seremban, NS

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/400221_505037459516149_151638531_n.jpg

Live Dari Seremban, Himpunan Kebangkitan Rakyat!

Posted: 03 Nov 2012 02:23 AM PDT

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/317268_500914496608341_1458250697_n.jpghttp://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/66250_500914539941670_200376026_n.jpghttp://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/523530_500914519941672_801064683_n.jpghttp://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/32326_488663321168102_1812833617_n.jpg


rakyat sudah bersedia tolak umno!

Pemimpin Umno Sabah Ugut Rakyat?

Posted: 03 Nov 2012 02:01 AM PDT

Hubungan tidak selari Kerajaan Pusat-negeri beri kesan tidak baik

SEMPORNA 3 Nov. -Hubungan tidak selari atau tidak akrab antara Kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri boleh menjejaskan usaha membantu memajukan rakyat.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, banyak projek untuk rakyat di beberapa negeri yang ditadbir kerajaan pakatan pembangkang termasuk Projek Loji Rawatan Air Langat 2 menghadapi masalah disebabkan hubungan tidak mesra kedua-dua pihak.

"Sebagai contoh, bantuan yang kita berikan kepada negeri Selangor dan Kelantan untuk penyelenggaraan jalan raya di negeri itu tidak digunakan untuk jalan tetapi untuk kepentingan lain. Sebahagian kecil sahaja untuk tujuan asal," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Pelancaran Kluster Rumpai Laut Sabah yang disempurnakan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar di sini hari ini.

Menurut Shafie, projek bekalan air untuk masyarakat Orang Asli di Gua Musang, Kelantan, di bawah kementeriannya juga menghadapi masalah disebabkan tindak-tanduk kerajaan negeri yang tidak mesra dengan Kerajaan Pusat meskipun projek itu untuk rakyat.

Siapa kata kontraktor Melayu Pulau Pinang terpinggir? Putar-belit BN terbongkar

Posted: 02 Nov 2012 10:02 PM PDT

http://roketkini.com/wp-content/uploads/2012/11/kontraktor-melayu-sokong-300x196.jpg




GEORGE TOWN, 3 NOVEMBER: Tuduhan BN bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang meminggirkan kontraktor Kelas F yang kebanyakannya Melayu Bumiputera dianggap tidak berasas apabila jumlah penganugerahan projek kepada kontraktor berkenaan meningkat setiap tahun selaras dengan pertambahan peruntukan pembangunan kerajaan negeri.

"Pada 2010, nilai kerja projek pembangunan negeri yang ditawarkan kepada kontraktor Kelas F bernilai RM38.5 juta iaitu meningkat sebanyak RM26.8 juta berbanding 2009," kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawan Negeri 2013 semalam.

"Pada 2011 juga mencatat peningkatan ketara di mana nilai projek berjumlah RM67.9 juta ditawarkan jabatan dan agensi kerajaan negeri kepada kontraktor Kelas F," katanya.

Menurut Guan Eng, sehingga September 2012, nilai projek yang ditawarkan kepada kontraktor Kelas F adalah berjumlah RM57.02 juta.

Prihatin, Pulau Pinang tubuh majlis Rundingan Kontraktor Kelas F

Katanya lagi, kerajaan negeri juga menubuhkan Majlis Rundingan Kontraktor Kelas F yang berfungsi menyediakan platform sebagai meja rundingan dua hala di antara jabatan atau agensi kerajaan dan kontraktor Kelas F.



"Antara usaha yang dilakukan ialah mengadakan bengkel dan latihan untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran kontraktor Kelas F khusus dalam kerja konservasi warisan," katanya.

DAP pinggir kontraktor Melayu? Fitnah BN terjawab

Timbalan Bendahari MCA Selangor, Lee Ban Seng sebelum ini cuba memainkan sentimen perkauman di kalangan masyarakat Cina dengan mendakwa Kerajaan Pulau Pinang tidak melaksanakan pemberian tender secara telus bagi semua projek Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) kerana 100 peratus nilai projek diserahkan kepada kontraktor Melayu.

Menempelak dakwaan itu, Guan Eng berkata, sebelum ini UMNO-BN menuduh Kerajaan Negeri Pulau Pinang anti Melayu.
"Kita tidak anti kepada mana-mana kaum kecuali BN yang ditentang kerana sikap mereka yang sering mempolitikkan isu dan sentimen kaum untuk kepentingan

Umno: Kenyataan Hadi pelik, boleh makan diri

Posted: 02 Nov 2012 09:58 PM PDT


NOR AZURA MD AMIN

PONTIAN - Kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sedia bertanding di Pekan, yang kini disandang oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) disifatkan sebagai "pelik".

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, pihaknya melihat perkara tersebut sebagai pelik memandangkan Parlimen Pekan bukan kubu kuat Pas, DAP mahupun PKR.

Ketiga-tiga parti itu komponen Pakatan Rakyat (PR).

Beliau juga menasihatkan agar Hadi, kini Ahli Parlimen Marang, Terengganu, tidak mengambil tindakan yang boleh 'makan diri' sendiri.

"Adakah tidak ada tokoh (Pas) di kawasan Pekan sehingga perlu mengimport calon luar atau payung terjun.

"Jelas kali, mereka umpama terdesak sehingga terpaksa meletakkan pemimpin utama parti tersebut bagi meraih undi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian jalan baru Parit Betak Darat, Benut, Pontian yang menelan kos RM532,000 di sini, pagi ini.

Ahli Parlimen Pontian ini menegaskan, walau apa pun tindakan yang diambil oleh pembangkang, Umno yakin ia tidak sedikit pun menggoyah keyakinan rakyat kepada kepimpinan yang sedia ada.

"Biarlah apa pun yang mereka (pembangkang) mahu lakukan, itu hak mereka, dan kita (Umno) menghormatinya.

"Umno yakin PM akan mempertahankan kedudukannya kerana pada (Pilihan Raya Umum) PRU lepas, PM telah mendapatkan majoriti yang tertinggi di situ," katanya yang juga Ketua Publisiti dan Penerangan Barisan Nasional (BN).

Beliau turut mengingatkan agar Hadi yang dilihat sebagai payung terjun ini benar-benar yakin dengan keputusannya kerana melihat ia boleh memakan diri sendiri kelak.

"Saya melihat seperti payung terjun, bukan tidak pernah berlaku... payung terjun yang tidak dapat dibuka pada saat saat akhir (terjunan)," katanya.

Ketika ditanya sama ada Umno akan menggunakan taktik yang sama seperti yang oleh diumumkan oleh Hadi, Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, parti itu sudah mempunyai calon-calon yang berwibawa.

"Umno mempunyai strategi yang tersendiri, dan mempunyai mempunyai calon-calon yang berwibawa di setiap (bahagian) Parlimen dan Dun.

"Justeru tidak timbul payung terjun dalam Umno," katanya.

Gambar Terkini DS Anwar Di Sarawak

Posted: 02 Nov 2012 06:59 PM PDT

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/431589_500819316617859_442739459_n.jpg


Jelajah Merdeka Rakyat DS Anwar Di Kabong Saratok, Sarawak, Semalam 

Kamek Mauk Berubah !

Farid Kamil & Diana Danielle Sah Menjadi Suami Isteri Dengan Sekali Lafaz

Posted: 02 Nov 2012 06:54 PM PDT

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/602444_10151136624629822_1782474458_n.jpg

Pengantin lelaki telah membawa 5 dulang hantaran dan dibalas oleh 7 dulang oleh pengantin perempuan. Masa kahwin adalah sebanyak RM10,000. Kedua-dua pengantin nampak sama cantik dan sama padan dengan persalinan pengantin serba putih.

Majlis Guru Pondok tolak YPP1M

Posted: 02 Nov 2012 06:35 PM PDT


JITRA: Majlis Guru Pondok yang dianggotai 28 pondok pengajian Islam di negeri ini sebulat suara menolak penyertaan mereka ke dalam Yayasan Pembangunan Pondok 1 Malaysia (YPP1M) yang dilancarkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Dato' Dr Mashitah Ibrahim.

Pengerusinya, Ustaz Mohd Rejab Md Akhir memaklumkan, semua anggotanya tidak pernah memberi sebarang persetujuan berkaitan penyertaan ke dalam YPP1M, sekaligus mendesak agar nama pondok-pondok mereka dikeluarkan serta merta dari senarai YPP1M.

Dalam satu deklarasi yang dikeluarkan selepas majlis pertemuan bersama anggota-anggota majlis tersebut mereka menegaskan, sebagai tanda kepada penolakan tersebut semua anggota majlis tidak akan hadir ke majlis bersama Perdana Menteri yang dijadualkan pada 8 November ini.

"Bahawa kami amat menyedari penubuhan ini bermotifkan politik khususnya kepada Umno yang semakin tenat di hujung usia. Malah kami amat mempersoalkan penubuhannya di saat hampir menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 yang dilihat lebih menjurus kepada tarikan undi.

"Dengan tegas kami menyatakan bahawa pihak Kerajaan Malaysia pimpinan BN sedang cuba memperalatkan guru-guru pondok dan pengaruh mereka bagi tujuan berkaitan," demikian petikan deklarasi yang termeterai selepas pertemuan tersebut di Madrasah Manabi' Al-Ulum Ad-Diniah, Telaga Batu, di sini 1 November baru-baru ini


Deklarasi itu juga lantang mengingatkan bahawa di bawah teraju BN, institusi pondok dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) pernah cuba dibunuh dengan penarikan bantuan perkapita dan tuduhan melampau sebagai markas militan.

Malah, majlis yang bernaung di bawah Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (Hesa) itu turut melontarkan kekesalan bahawa sejak lebih 50 tahun, institusi pondok dan SAR tidak pernah diberi peruntukan khusus menerusi Bajet Tahunan Negara sepertimana dinikmati institusi pendidikan lain.

Ujar gabungan itu lagi, sekiranya YPP1M benar-benar tulus untuk membantu institusi pondok, mereka menggesa sebarang bentuk bantuan atau sumbangan disalurkan menerusi akaun bank majlis gabungan itu.

"Pun begitu, pihak kami akan meneliti terlebih dahulu sebarang syarat penerimaan yang mungkin dikenakan sebelum menyatakan persetujuan penerimaan," jelas kenyataan itu.

Deklarasi itu turut menegaskan bahawa ulama dan institusi pondok wujud lebih awal sebelum kewujudan institusi kerajaan dan pelopor kepada perjuangan kemerdekaan ke arah menegakkan pemerintahan Islam yang dinafi dan dibuli pemerintah sejak sekian lama.

Tiada ulasan: