Sabtu, 24 November 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bontot Nazri panas berapi jadinya

Posted: 24 Nov 2012 01:57 PM PST

Misi Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli  ke Hong Kong pada hari Rabu lalu nampaknya berjaya menyakinkan  Ketua penyiasat ICAC , HongKong Martin Chan untuk membuka semula kes kontroversi penangkapan seorang hartawan balak Sabah, Michael Chia di Lapangan Terbang Antarabangsa Hong Kong kerana  cuba menyeludup keluar matawang Singapura bernilai RM40 juta pada tahun 2008. 

 Turyt bersama misi tersebut ialah Ahli Parlimen PKR William Leong dan Hee Hoy Sian, dan ADUN Perak Chang Lih Kang

Rafizi melahirkan keyakinan kes itu kini akan kembali dibuka selepas Ketua penyiasat ICAC Martin Chan mendapat lebih banyak bukti baru dari delegasi. 

Dia (Martin Chan) mahu kes itu dibuka semula supaya Hong Kong tidak menjadi syurga bagi pengubahan wang haram. Tidak mahu nama baik ICAC akan tercemar. 

Delegasi itu merancang untuk kembali ke Hong Kong dalam masa dua minggu lagi bersama bukti pemindahan urus niaga dan kewangan yang berlaku di Hong Kong yang akan menunjukkan hubungan antara pemberian konsesi balak oleh Musa sendiri dan derma RM40 juta. 

Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Nazri Aziz telah berkata ICAC telah berpuas hati bahawa tidak ada unsur-unsur rasuah dalam kes itu. Pada Oktober tahun ini, Nazri memberitahu Parlimen bahawa wang adalah dana politik bagi Sabah Umno. 

Beliau mengumumkan bahawa kedua-dua Hong Kong dan pihak berkuasa Malaysia telah menutup kes itu. Nazri mempertikaikan laporan mengenai kes itu, berkata Chia tidak pernah ditangkap oleh ICAC. 

Beliau juga berkata RM40 juta yang disita daripada beliau telah berwayar ke dalam akaun di Hong Kong dan tidak berada dalam milikan peniaga tersebut. sumber

Tiada ulasan: