Khamis, 1 November 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Menteri ni dah panas bontot jadinya....

Posted: 01 Nov 2012 07:58 AM PDT

Nazri pelindung kepada Michael Chia – mengisytiharkan Chia 
'bersih' dan arahkan siasatan SPRM ditutup. Dia Menafikan Chia 
pernah ditangkap dan disiasat oleh ICAC Hong Kong.

Lebih satu tahun kereta Amerika Hummer 2 SUV, plat nombor WNX9776, telah dipandu di sekitar KL oleh Mohamad Nedim Nazri, anak Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mohd Nazri Abdul Aziz utama.

Namun kereta itu didaftarkan bukan di bawah nama Nedim mahupun bapanya Nazri Abdul Aziz, tetapi pembeli asal Michael Chia, penyeludup wang haram dari Sabah, yang baru saja diisytiharkan 'bersih' dari segala tuduhan berhubung menyeludup wang haram RM40million dari Hong Kong ke Sabah pada tahun 2008!

Sarawak Report  mempunyai gambar pelbagai Hummer 2 WNX9776 diletakkan di luar kediaman mewah Mohammed Nedim di bangunan Clearwater di Damansara Heights, Kuala Lumpur.


Menurut laporan itu, Chia telah ditangkap dan disiasat oleh ICAC Hong Kong dan SPRM pada tahun 2008,.

Namun BN cuba penafikannya secara terang-terangan. Peguam Negara Gani Patail (saudara Musa) enggan bekerjasama antara negara untuk ICAC, sekali gus menyebabkan had masa 3 tahun penyiasatan Hong Kong luput pada tahun 2011.

Dan dia juga enggan untuk mendakwa 40 caj yang disyorkan SPRM. Pada masa yang sama Chia menafikan dia telah ditangkap, atau bahawa telah RM40million terlibat atau bahawa dia mempunyai apa-apa urusan perniagaan atau politik dengan Musa.

Musa begitu juga menafikan sebarang kaitan dengan Chia. Walau bagaimanapun, satu bukti yang disediakan kepada SPRM, telah menunjukkan bahawa satu web antarabangsa akaun Chia-dikawal menyalurkan berpuluh-puluh juta ringgit ke dalam sendiri peribadi Musa Aman bank akaun Zurich, dikendalikan oleh Swiss bank UBS.

Terdapat juga bukti menunjukkan bahawa akaun Chia yang dikawal sedang digunakan untuk membayar tetap kepada anak Musa Aman, semasa mereka belajar di Australia. Ini disokong oleh bank Switzerland UBS dalam kes mahkamah berasingan di Mahkamah Tinggi Singapura.

Pada bulan Jun lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengakui bahawa SPRM itu menyerahkan laporan mengenai perkara itu kepada Peguam Negara dan bahawa Musa dikaitkan.Tergamam Musa berminggu-mingu lamanya.

Walaupun BN mengakui bahawa Chia telah ditangkap memindahkan RM40million kepada Musa, tetapi mereka mengisytiharkan bahawa Chia dan rakan sejenayah beliau itu telah 'dibersihkan'.


Chia - budak kaki parti menjadi multi-jutawan.
Bagaimana lelaki muda yang buta huruf ini melakukannya?

Dalam jawapan parlimen pada 10 Oktober Nazri berkata bahawa kedua-dua pihak telah dilepaskan atas dasar bahawa wang itu bukan untuk 'kegunaan peribadi', tetapi untuk kegunaan UMNO!

Rakyat berasa pelik bahawa derma politik berdasarkan sogokan balak boleh dianggap tidak apa. Selama empat tahun penafian yang berbeza oleh Musa dan Chia.

Dan jika tidak ada apa-apa yang salah dengan 'derma politik' ini, mengapa ia telah dinafikan untuk sekian lama?

Dakwaan bahawa siasatan ICAC Hong Kong telah 'membersihkan Musa dan Chia' adalah rekaan Nazri sahaja; sedangkan siasatan Hong Kong itu hanya luput tempoh masanya lantaran tidak mendapat kerjasama daripada Peguam Negara Malaysia.

Namun lebih banyak penjelasan yang kini diperlukan

Pengarah Strategi Keadilan, Rafizi Ramli mendedahkan bukti-bukti bahawa anak Dato' Seri Nazri Aziz , Nedim Nazri Aziz, mendapat manfaat kewangan melalui penggunaan kereta mewah Hummer WNX 9776 yang dimiliki Michael Chia.

Dalam keadaan Michael Chia disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Dato' Seri Nazri Aziz bertanggungjawab terhadap SPRM, bermati-matian mempertahankan Michael Chia ….

 Ini sudah cukup untuk menimbulkan keraguan bahawa ada unsur-unsur rasuah di antara Dato' Seri Nazri Aziz yang melindungi Michael Chia melalui kenyataan-kenyataan beliau kerana si tertuduh membiayai kenderaan mewah yang digunakan oleh anaknya.

 Bahawa penafian membabi buta kononnya beliau tidak tahu menahu mengenai urusan peribadi anaknya tidak boleh diterima rakyat.

Nak kata Apa pula Nazri Aziz kali ini? Sebelum ini dia kata Rafizi 'tiup trompet'. Apakah Nazri anggap kali ini, Rafizi hanya meniup air buih sabun? Rafizi menjemput korang menjengok : Kenyataan Penuh dan Gambar-gambar Bukti Untuk Dimuat turun

Tiada ulasan: