Selasa, 16 Oktober 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: Saksi Utama Tidak Relevan, UMNO Pahang Di Gesa Batalkan Hasrat Merayu Kes Gagal Tuntut Ganti Rugi Terhadap 'Seruan Gemilang Makmur' !

Posted: 15 Oct 2012 10:20 AM PDT

KUANTAN, 16 Okt - Badan Perhubungan UMNO Pahang yang diketuai oleh Menteri Besar, Dato' Sri Adnan Yaakob (foto) wajar menarik balik permohonan untuk merayu keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan yang memberi kemenangan kepada syarikat pembalakan, Seruan Gemilang Makmur Sdn Bhd (SGM) pada 24 September lalu. Demikian ditegaskan oleh salah seorang saksi yang mengikuti perjalanan kes tersebut baru-baru ini. Dalam penghakiman yang dibuat oleh Timbalan Pendaftar, Sazlina Shafie memutuskan tiada sebarang kerugian dan manfaat yang perlu dibayar oleh SGM atas tuntutan saman gantirugi UMNO Pahang terhadap mereka. Ini kerana alasan tuntutan tersebut (gantirugi) tidak relevan kerana banyak percanggahan dalam setiap keterangan yang diberikan oleh saksi pakar yang ditampilkan oleh UMNO selaku defenden dalam kes ini. UMNO gagal membuktikan tuntutan gantirugi terhadap hasil pembalakan bernilai RM1 juta atas tanah seluas lebih 400 hektar di Nenasi, Mukim Bebas Pekan dan manfaat perjanjian berjumlah lebih RM3.5 juta. Bagaimana pun, keputusan mahkamah itu tidak membabitkan soal liabiliti yang kini masih berjalan. Menurut saksi tersebut yang tidak mahu namanya disiarkan berkata, amat memalukan bila mana UMNO Pahang menampilkan saksi dan saksi pakar yang tidak berwibawa untuk kes itu. Difahamkan saksi utama UMNO Pahang dalam kes ini ialah Setiausaha Perhubungan UMNO Negeri Pahang bernama Abd Rahim Abas (dulunya Dato' Ahmad Tajuddin Sulaiman). Saksi tersebut (Abd Rahim) dipercayai beberapa kali gagal untuk menjawab soalan yang dikemukakan oleh peguam plaintif (SGM) iaitu Dzulkarnain dan Muhamad Aznel. Saksi tersebut dipercayai gagal menjawab secara profesional dan lebih banyak memberi alasan "tidak tahu" dan "tidak pasti", hingga terkadang menimbulkan kesangsian oleh pihak mahkamah sendiri apakah beliau benar-benar bersedia untuk menjadi saksi kes itu. Malah, ketika prosiding berjalan juga saksi tersebut beberapa kali mengaku beliau sebenarnya tidak tahu menahu kes itu dan segala jawapan yang terkeluar dari mulutnya adalah "diajar" serta mendapat "nasihat" daripada peguam UMNO Toh Seng Soon, Wong dan Ong Siew Wan.
Kenyataan beliau itu jelas sekali satu tindakan yang salah dari segi undang-undang dan Peguam UMNO sebenarnya boleh dikenakan tindakan jika perkara ini diajukan kepada Lembaga Displin, Majlis Peguam. Paling mengejutkan saksi berkenaan mendakwa, pernah pada satu ketika saksi UMNO itu ditegur oleh Timbalan Pendaftar (Sazlina Shafie) sendiri atas alasan jawapan yang diberikannya tidak konsisten, tidak fokus dan tidak serius menjawab soalan-soalan yang dikemukakan oleh peguam plaintif (SGM). "Saksi itu langsung tidak berwibawa dan tidak boleh dipercayai. Beliau tidak mempunyai pengalaman dalam indsutri pembalakan dan tiada pengalaman dalam kerja-kerja tersebut. Segala jawapan yang dia berikan bukan dari pengetahuannya tetapi jelas telah diajar serta diasuh oleh peguam UMNO Pahang sendiri selaku defenden", tambah saksi itu.
Pada penghakiman tersebut (24 September) UMNO Pahang diberi tempoh 14 hari untuk menfailkan rayuan terhadap keputusan berkenaan dan difaham mereka telah berbuat demikian. Namun persoalannya, apakah alasan kukuh untuk UMNO merayu sedangkan saksi yang ditampilkan oleh mereka jelas sekali tiada kreadibiliti dan Timbalan Pendaftar sendiri pernah menegur beliau berkali-kali supaya tidak menganggap mahkamah sebagai sarkas semata-mata. Ini sesuatu yang amat memalukan tidak tidak wajar berlaku dalam sistem perundangan negara. Bukankah mana-mana pihak yang mahu menjadi saksi perlu bersumpah bahawa segala keterangan yang diberikannya di mahkamah adalah benar belaka dan boleh dikenakan tindakan menghina mahkamah jika cuba menipu atau memutar belit sesuatu fakta. Maknanya, dalam kes ini jelas sekali segala perkara itu berlaku malah lebih teruk lagi apabila peguam UMNO sendiri dipercayai telah memberi tunjuk ajar kepada saksi untuk menjawab segala persoalan yang dikemukakan oleh peguam plaintif (SGM) dalam kes ini. Bermakna, Badan Perhubungan UMNO Pahang tidak wajar menafailkan rayuan untuk satu kes yang boleh menjejaskan imej mereka di mata dunia sebenarnya].

Bicara Isu Felda Bersama Mazlan Aliman Di Cili FM

Posted: 15 Oct 2012 10:19 AM PDT


Panas: SPR, SKMM Kesan Pihak Berkempen Guna Media Alternatif Selepas Jam 12.00 Tengah Malam

Posted: 15 Oct 2012 09:17 AM PDT

KUANTAN, 15 Okt - Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bagi mengesan pihak berkempen menerusi media alternatif selepas pukul 12 tengah malam menjelang hari mengundi. Timbalan Setiausaha SPR Datuk Noordin Che Ngah berkata perbuatan itu melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya yang melarang calon dan ejen mereka berkempen di luar tempoh dibenarkan. Bagaimanapun, SPR tidak mempunyai penguat kuasa mahupun kepakaran untuk memantau media sosial dan alternatif seperti blog, Facebook dan Twitter, katanya. "Kita berharap pihak SKMM boleh melihat perkara ini dan bersama-sama membantu kita dalam mengenal pasti mana-mana pihak yang berbuat demikian" katanya pada taklimat SPR bersama wakil parti politik dan media di sini, hari ini. Noordin turut mengingatkan semua parti politik supaya tidak menggunakan bahan kempen yang boleh memfitnah orang lain dan berdepan tindakan jika mereka ingkar. Pada taklimat itu, SPR turut mengadakan demonstrasi proses pengundian di tempat mengundi yang disaksikan oleh kira-kira 100 wakil dari parti politik dan media. Bagaimanapun, proses itu terganggu beberapa kali apabila beberapa wakil dari parti pembangkang terus mempersoalkan beberapa prosedur termasuk gunakan pensil untuk menanda nama-nama pengundi.

[Satu tindakan yang tidak masuk dek akal dan tidak wajar sebenarnya di zaman sains dan teknologi ini. Peraturan baru SPR ini jelas sekali untuk menghalang dan takut berhadapan dengan kebenaran. Mereka mungkin akan kenakan tindakan kepada calon pembangkang tetapi tidak mungkin berani ambil tindakan kepada mana-calon BN yang berkempen dengan cara tersebut sebenarnya. SPR tidak perlu membuat peraturan yang direka khas untuk menghalang demokrasi subur tertegak di tanahair yang tercinta ini]. 

Berita Radio Cili FM Di Muka Depan Media Terkini!

Posted: 15 Oct 2012 09:10 AM PDT


Jenayah: Polis Pahang Berjaya Tembak Mati Salah Seorang Daripada Anggota Kumpulan KK Merah !!

Posted: 15 Oct 2012 09:01 AM PDT

TEMERLOH, 15 Okt - Polis Temerloh menembak mati seorang daripada empat anggota kumpulan KK Merah, yang disyaki terlibat dalam tujuh kes samun dan satu kes bunuh, ketika berbalas tembakan di kawasan ladang sawit di Sanggang dekat sini, semalam. Ketua Polis Pahang Datuk Sharifuddin Ab Ghani (foto) berkata dalam kejadian pada 1.30 pagi itu, sepasukan polis Bahagian Jenayah Berat Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang cuba menahan sebuah kenderaan yang mencurigakan dipandu seorang lelaki di persimpangan lampu isyarat selepas tol Temerloh menghala Jerantut. Bagaimanapun, beliau berkata kenderaan yang disyaki dicuri itu terus memecut ke jalan ladang kelapa sawit berkenaan dan terbabas dalam kawasan ladang tersebut. "Apabila anggota kita menghampiri kenderaan itu, tiba-tiba terdengar bunyi tembakan dari arah dalam kereta tersebut," katanya kepada pemberita. Sharifuddin berkata pasukan polis terpaksa membalas tembakan dan pemeriksaan yang dilakukan selepas itu mendapati seorang lelaki mati di bahagian pemandu akibat terkena tembakan. Beliau berkata polis menemui sepucuk revolver bersama tiga butir peluruhidup dan tiga kelongsong peluru, yang dipercayai digunakan suspek ketikaberbalas tembakan dengan polis selain sebuah komputer riba, sebilah parang sertasatu ketulan mampat dadah, dipercayai ganja, dalam kereta itu. "Suspek yang meninggal dunia itu dikenali sebagai Muhamad Azirywan Mohd Azlan, 21, dari Perkampungan Cenderawasih, Kuantan dan merupakan seorang penganggur, dan hasil siasatan mendapati kumpulan itu terlibat dalam tujuh kes samun dan satu kes bunuh di daerah Temerloh, Kuantan, Bentong dan negeri Selangor," katanya. Sharifuddin berkata suspek dipercayai terlibat dalam kes bunuh di Kampung Baru Simpang Songsang pada 14 Sept lepas melibatkan seorang peniaga Abdul Talib Yadin, 56, yang ditikam selepas disamun ketika pulang dari berniaga pada 2.30pagi. Beliau berkata seorang lagi rakan suspek berumur 16 tahun, yang turut terbabit dalam lapan kes samun, ditangkap di Jalan Kampung Lantin, Chenor pada 1.30 pagi 7 Okt ketika sedang menaiki motosikal bersama dua lagi rakannya, yang berjaya melarikan diri. Katanya, polis kini memburu dua individu dikenali sebagai Mohd Hairie Abdul Malik, 28, beralamat di No. 21, Kampung Tebing Tinggi, Temerloh serta Mohd Ridzuan Khaidir, 22, dan orang ramai yang ada maklumat diminta tampil di balai polis berdekatan.

Tiada ulasan: