Ahad, 14 Oktober 2012

Pahang Daily Online

Pahang Daily Online


Panas: Kes Hina Islam Di Kuantan, Ramai Kecewa Dakwaan Isu Sengaja Di Reka Untuk Cari Publisiti!

Posted: 13 Oct 2012 08:10 PM PDT

KUANTAN, 14 Okt - Orang ramai terutamanya umat Islam di bandar ini kecewa dengan kenyataan beberapa orang pemimpin politik yang mendakwa isu kekecohan kes "hina Islam" yang berlaku di pasaraya Berjaya Mengamall  (foto) dekat sini semalam sengaja direka-reka oleh pihak tertentu bagi mencari publisiti murahan dan menjatuhkan imej Kerajaan Negeri Pahang. Ia berikutan terdapat kenyataan daripada pihak terbabit yang dengan jelas mengatakan isu tersebut hanyalah "fitnah semata" yang direka bagi mencari publisiti murahan oleh pihak pembangkang. Walhal segala yang berlaku adalah benar semata-mata dan tidak pernah direka oleh sesiapa pun. Tambah mengelirukan ada pula blogger-blogger UMNO yang dengan jelas mendakwa blog pembangkang termasuk Harakahdaily sengaja memutar belit cerita tersebut. Misalnya, blogger Cucu Tok Selampit dengan jelas mengatakan "Blogger PAS dan Harakahdaily (sekali lagi) Menfitnah Kerajaan Pahang Isu Gambar Kaabah Di Persenda..". Menurut posting terkini daripada blogger "Blogger Pakatan Haram, Wargamarhaen, yang memuatkan artikel "Biadab! Kaabah dihina di Megamall Kuantan" dan dipetik dan disiarkan oleh Haprakdaily didapati telah melakukan fitnah dengan menyiarkan berita palsu mengenai Kerajaan Negeri Pahang. Blogger berkenaan menulis, "Mohon pihak bertanggungjawab batalkan event kurang ajar dan menghina agama Islam serta merta! Kenapa permit untuk event ini diluluskan kerajaan Pahang?", dakwanya Tidak cukup dengan itu Cucu Tok Selampit (CTS) juga mendakwa beliau  telahpun mendapat kepastian daripada Setiausaha Politik Menteri Besar Pahang (Setpol), Dato Shamsuddin Nawawi, bahawa tiada promosi dan kain rentang seperti yang dilaporkan oleh Blogger Pakatan dan Harakahdaily diletakkan di Megamall Kuantan. "Hasil maklumat daripada rakan-rakan di Facebook, gambar berkenaan adalah asli dan tidak diubahsuai. Cumanya, lokasi Megamall berkenaan adalah di Kuala Lumpur dan bukannya di Kuantan!", dakwa kenyataan di blog beliau untuk mempertahankan kerajaan dalam isu ini. Kenyatan ini jelas sekali bertujuan mengampu seperti kebiasaan yang dilakukan oleh blogger pencacai. Amat malang sekali bila kisah benar seperti ini pun mereka masih mahu "tegakkan benang yang basah". Minda rakyat masih mahu dipesongkan atas isu yang jelas sekali "sudah terang lagi bersuluh" itu.

Apa yang memusyilkan kita sekarang ialah kenapa mereka masih mahu mempertahankan isu yang sudah menjadi kekecohan dikalangan umat Islam di Kuantan ini?. Mana pergi pemimpin agama termasuk Mufti Pahang? Mana pergi pemimpin yang mendabik dada kononnya mereka mempertahankan kesucian agama Islam selama ini?. Tambah memalukan blogger terbabit juga mendakwa Setpol MB sudah memaklumkan kepada beliau bahawa tiada promosi dan kain rentang seperti yang dilaporkan. Kenapah beliau tergamak mengeluarkan kenyataan seperti ini agaknya?. Sedangkan satu Kuantan sudah kecoh dengan isu berkenaan, masih mahu mengelirukan rakyat dalam kes ini. Malah, blogger Cucu Tok Selampit tanpa segan silu mengatakan kejadian berlaku di Berjaya Megamall di Kuala Lumpur dan bukannya di Kuantan. Bukankah ini sesuatu yang jelas "menipu rakyat" atas kerakusan pertahankan "benang yang basah"


[Malah, pihak kami (PDO) sebelum ini sudah awal-awal lagi mendapat maklumat berkenaan daripada orang ramai yang berada di lokasi kejadian tersebut (Berjaya Megamall Kuantan). Maka kenapa blogger berkenaan mendakwa ia berlaku di Kuala Lumpur. Malah, PDO juga ada mendapat maklumat daripada beberapa orang petugas media arus perdana yang turut memantau isu ini. Menurut seorang petugas media, memang backdrop asal ada tertulis "Raya Haji & Halloween 2012" (sebelum) seperti gambar di atas. Mereka (penganjur) kemudian telah mengubah gambar lain (selepas) dan telah membuat permohonan maaf menerusi media (Sinar Harian). Apa yang menjadi persoalan backdrop yang diganti itu juga masih tidak sesuai dan tetap menghina Islam sebenarnya. Difahamkan penganjur program berkenaan ialah PREC dan sebuah akhbar berbahasa Cina dengan mendapat sokongan penuh daripada pihak pengurusan Berjaya Megamall (paper) itu sendiri. Jika wartawan media arus perdana pun melaporkan kebenaran kes ini, maka kenapa masih ada blogger pencacai dan pemimpin kerajaan yang masih mahu membela dan menuduh isu ini sengaja direka bagi mencari publisiti murahan untuk jatuhkan imej kerajaan UMNO BN?].

Tiada ulasan: