Khamis, 11 Oktober 2012

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kedah dilanda kemelut tak sudah-sudah di bawah Azizan

Posted: 11 Oct 2012 09:30 AM PDT

PAS harus berani melakukan perubahan dan pembaharuan dan tidak boleh mengamalkan pendekatan menyembunyikan sesuatu isu atau masalah atas alasan akan diketahui umum dan boleh menjejaskan imej parti. 

Barangkali kerana mahu menjaga imej parti yang dianggap terbersih dalam Pakatan Rakyat berbanding PKR dan DAP maka PAS dilihat begitu liat untuk mengambil tindakan yang sewajarnya sama ada dari konteks disiplin atau pun rombakan kepimpinan di sesebuah negeri. 

Satu demi satu masalah timbul dalam pentadbiran yang diketuai Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak. 

Masalah yang pada mulanya hanya berkisar mengenai perbezaan pendapat antara parti pakatan iaitu PAS, PKR dan DAP kemudian merebak kepada masalah perbalahan sesama pemimpin dalam parti. Korang bacalah sendiri di sini. 

Yang menghairankan kita semua, mana itu Jawatankuasa Pemandu? Nampaknya tidak berfungsi langsung. Ada lagi ke tidak Jawatankuasa Pemandu tersebut yang pusat tubuhkan bagi tujuan menyelesaikan kemelut di Negeri Kedah. 

Dan aku juga nak tahu juga samada Azizan yang pernah dilaporkan semakin uzur dan sering kurang sihat namun nekad tidak mahu melepaskan jawatan Menteri Besar, adakah beliau kini sudah bertambah baik dan benar-benar sihat untuk memikul tanggung jawab sebagai MB?

Tanya sahaja, bukan nak suruh dia digantikan.Harap jangan ada sesiapa yang terasa hati. 

Azman Aliman pernah beritahu, Salahudin menangis teresak-esak di sini . Sia-sia Salahuddin Ayub menangis pada hari tu jika Kedah masih terus dilanda kemelut tak sudah ....

Najib Kemut Wang Pampasan Buruh Keretapi Maut Siam - Burma

Posted: 11 Oct 2012 12:41 AM PDT

Beberapa perkara telah dibangkitkan oleh DS Nizar semasa perbahasan Bajet 2013  di Parlimen.

Tetapi perkara yang paling menarik ialah mengenai isu bayaran pampasan kepada buruh paksa binaan landasan keretapi maut Siam-Burma sewaktu Pemerintahan Jepun pada tahun 1942-1946 dulu.

Dikhabarkan, kerajaan Jepun telah mengeluarkan bayaran 207 billion wang pampasan kepada buruh-buruh paksa (Ringgit Malaysia? saya tidak pasti mengenainya).

Negara-negara sekeliling kita seperti Indonesia, Vietnam dan juga Filiphina turut menerima wang pampasan berjumlah yang sama dan negara-negara tersebut telah pun menyampaikan wang pampasan tersebut kepada buruh-buruh paksa di negara mereka masing-masing.

Malangnya, Malaysia masih lagi menyimpan wang pampasan tersebut tanpa membahagi-bahagikan kepada yang berhak.

Pihak Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Keretapi Ke Siam- Burma  1942-1946 telah menghantar memo kepada Perdana Menteri pada 27 Julai 2011.

Selain rakyat negara ini, turut menjadi mangsa buruh paksa Jepun ialah rakyat Filipina, Singapura, Thailand, Vietnam, Laos, Taiwan, Indonesia, India, Sri Lanka, Brunei, Cina, dan Korea.

Sepanjang tempoh 1942 hingga 1946, menurut beliau, sebanyak 72,000 rakyat negara ini menjadi buruh paksa, namun hanya kira-kira 30,000 orang sahaja selamat pulang.

Kira-kira 42,000 orang buruh paksa lagi yang kebanyakannya berusia awal dua puluhan dan sesetengah berusia belasan tahun hilang dipercayai mati di sana. 

Buruh paksa tidak dibayar gaji. Makan minum mereka amat menyedihkan dan ada yang didera jika Jepun tidak puas dengan kerja mereka.

Sepanjang lebih empat tahun itu, buruh-buruh paksa diminta membina landasan kereta api sepanjang 415 kilometer dari Stesen Tha Rua Noi ke Stesen Thanbyuzayat yang merangkumi 60 stesen itu.

Ramai buruh menderita dizalimi askar Jepun termasuk perut dipijak dan dipaksa minum air sabun.

Menyedari kesilapan itu Kerajaan Jepun telah mengundang Persatuan Kebajikan Bekas dan Warisan Buruh Binaan Landasan Keretapi Ke Siam- Burma  1942-1946 berunding mengenai pampasan itu di Narita pada 7-11 Disember 2005 lalu.

Walaupun Jepun dahulunya kejam, tetapi setelah menyedarinya, ia insaf dan sanggup memberikan pampasan ganti rugi kepada mangsa-mangsa kekejamannya itu dan sudah barang tentu, walaupun pampasan sebanyak mana sekalipun pun tidak akan setimpal dengan penderitaan yang telah dialami.....

Dan setelah Kerajaan Jepun mengeluarkan pampasan itu kepada kerajaan Malaysia, kenapa wang sebanyak itu masih lagi terus tersimpan begitu lama waima buruh-buruh di negara yang disebutkan tadi telah pun lama menerimanya.

Kalau dulu mereka telah dizalimi oleh kerajaan Jepun, apakah kerajaan Malaysia tidak bersikap kejam kepada mereka dengan menangguhkan pembayaran pampasan tersebut hingga ke hari ini?

 Sila ikuti sendiri melalui rakaman berikut :

Video streaming by Ustream Anda boleh juga baca di sini

Malaysia Negara Kristian in the making?

Posted: 10 Oct 2012 06:11 PM PDT

Dakwaan Umno bahawa DAP mahu menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian adalah sangat mengarut dan tidak munasabah. kata Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu. 

Beliau membidas BN menyibarkan kebencian agama di kalangan umat Islam dengan mengatakan bahawa DAP bertujuan mahu menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian. 

 "Ia adalah teori yang tidak betul dan praktikal. Mustahil DAP mampu menjadikan negara menjadi negara Kristian kerana sebagai parti, ia tidak menikmati dua pertiga majoriti dalam Parlimen. 

 "Perlembagaan menyatakan bahawa Islam adalah agama Persekutuan dan Perkara 153 melindungi kedudukan istimewa orang Melayu," katanya pada satu ceramah di Simpang, Taiping Ahad lepas. 

Beliau menegaskan bahawa DAP yang paling boleh perintah adalah kira-kira 40 kerusi Parlimen daripada jumlah 222 kerusi di Parlimen. 

Beliau berkata ini adalah jauh dari majoriti dua pertiga daripada 148 Ahli Parlimen perlu membuat pindaan kepada Perlembagaan Persekutuan bagi tuntutan tidak munasabah BN Umno untuk datang benar. 

Beliau berkata pada masa ini, terdapat 136 penggubal undang-undang umat Islam manakala 86 adalah bukan Islam. 

Dalam senario sedemikian, Mat Sabu meminta orang ramai 3,000 padat sama ada DAP boleh mendapat mandat untuk membuat apa-apa perubahan. 

Para hadirin bertindak balas dengan riuh rendah berkata 'Tidak'. 

Beliau berkata DAP bukan merupakan musuh Islam tetapi Umno kerana ia menggunakan bangsa dan agama untuk memastikan rakyat Malaysia dibahagikan untuk kesesuaian dan pemerintahan autokratik di negara ini yang berterusan. 

Melayu mesti berubah Mat Sabu memberitahu bahawa Umno pada mulanya menggunakan media yang dikawal untuk menyebarkan dakyah bahawa DAP dan PAS sedang berusaha menghakis kepentingan umat Islam. 

"Kemudian ia mengubah taktik dengan mendakwa bahawa DAP telah bekerjasama dengan Singapura dengan menggatakan PAS sebagai boneka untuk mengambil alih negara," kata Mat Sabu marah. 

Beliau berkata Umno, dalam keadaan terdesak semata-mata, telah cuba untuk memecahkan perpaduan gabungan Pakatan dengan memburukan DAP terhadap PAS tetapi telah gagal. 

Beliau menggesa masyarakat Melayu supaya mengubah cara pemikiran mereka dan bukannya sekadar mengambil pemberian, tetapi tanya UMNO kenapa penyaliran kekayaan negara hanya melalui kronisme dan rasuah. 

Beliau berkata orang Melayu mesti membuang sikap 'tidak apa' dan perlu mengambil bahagian dalam kemajuan ekonomi dan kesejahteraan negara dan menggesa mereka supaya menyokong Pakatan. 

Beliau mengecam Umno kerana menggunakan MCA untuk memberi gambaran yang salah kepada bukan Melayu, terutama Cina, bahawa PAS adalah sebuah parti yang fanatik yang memusnahkan hak-hak asasi mereka. 

 Beliau menegaskan bahawa propaganda BN itu ketinggalan zaman sekarang kerana parti Islam itu kini adalah untuk semua dan lebih ramai bukan Melayu menyertai parti itu pada setiap ceramah PAS. 

Pada hari itu kira-kira 100 orang India secara rasmi menyertai kelab penyokong PAS yang telah disaksikan oleh bekas menteri besar Perak Mohammad Nizar Jamaluddin. sumber

Tiada ulasan: