Isnin, 17 September 2012

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


Syria quartet to pursue all diplomatic means

Posted: 17 Sep 2012 08:04 PM PDT

DSP Hj Lajim Hj Ukin - Sambutan Hari Malaysia ke-49 Peringkat Kebangsaan.

Posted: 17 Sep 2012 08:03 PM PDT

Mat Sabu Di Jamuan Makan Malam PKR Johor

Posted: 17 Sep 2012 08:03 PM PDT

Kerajaan Selangor Sokong Jadikan Debat, Pidato Sebagai Budaya

Posted: 17 Sep 2012 07:57 PM PDT

KLANG 18 SEPT : Bagi melahirkan lebih ramai pelajar yang berkemampuan dan berdisplin tinggi Kerajaan Negeri Selangor menyokong penuh pertandingan debat dan pidato yang dianjurkan di peringkat sekolah lagi.
Exco Pendidikan , Pendidikan Tinggi dan Modal Insan, Dr Halimah Ali berkata demikian dalam ucapan penutup Pertandingan Debat dan Pidato Piala Pengurus Besar Yayasan Selangor di dewan Bestari Asrama Yayasan Selangor di sini.
Katanya, pertandingan debat dan pidato anjuran Yayasan Selangor memasuki tahun keenam itu jelas berjaya kerana ia menarik penyertaan banyak sekolah berasrama penuh dan menengah agama dari sekolah luar Selangor.
"Ia adalah antara program penting dalam pendidikan ke arah melahirkan pelajar yang punya kemampuan dan disiplin diri ke arah menjadi pemimpin yang petah berbicara pada masa depan.
"Ia adalah medan awal bagi pelajar semua yang akan membentuk jati diri berkualiti serta memajukan Malaysia dengan kualiti membanggakan," katanya yang juga menjelaskan Kerajaan Negeri sentiasa memberi sokongan terhadap pertandingan seperti itu demi membudayakannya.
Pertandingan debat dan pidato Piala Pengurus Besar Yayasan Selangor bermula pada 2003 dengan penglibatan sekolah menengah dan sekolah berasrama penuh di sekitar Lembah Klang sebagai porgram dwi tahunan.
Read More / Baca Lagi >>

PRU 13 : Berani Tukar Kerajaan..!!!

Posted: 17 Sep 2012 07:55 PM PDT


Khas buat makcik dan pakcik Felda serta mak mak penakan kat hujung kampung. Tepuk dada tanya selera samaada berani atau tidak untuk berubah. Semua tu terletak pada diri anda sendiri....


Yang pasti, segala penerangan atau segala macam hal yang berkaitan untuk anda membuat keputusan dan penilaian telah diberikan...

Tak tau la nak kata apa kalau masih ada rasa was-was dan takut mati kebuluran tanpa Be End... Jangan menyesal dikemudian hari sudah..

'Ops Kantoi 2020' dedah konspirasi dalam UIA

Posted: 17 Sep 2012 07:54 PM PDT

KUALA LUMPUR: Sebelum ini gerakan mahasiswa di peringkat nasional seperti Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis), Pro-Mahasiswa Nasional dan sebagainya telah mendedahkan dan membongkarkan rahsia di sebalik perancangan konspirasi Ops 2020 yang menunjukkan keterlibatan Umno dalam pilihan raya kampus kali ini.
Rentetan daripada itu, beberapa orang mahasiswa yang bertindak sebagai kumpulan volunteer untuk membuat siri-siri pendedahan konspirasi di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) telah melancarkan 'Ops Kantoi 2020'.

Secara umumnya, perancangan ini telah melibatkan pihak tertinggi dalam Umno dengan kerjasama Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dan Pejabat Rektor UIA.

Siri-siri pembongkaran ini akan disalurkan dan dimuatkan melalui medium FB Buletin Uiam.

Semenjak kehadiran rektor yang baru, pelbagai sekatan dan kes yang telah berlaku dan ianya sangat tidak disenangi oleh warga UIA bahkan masyarakat di luar.

Tujuan pendedahan ini dibuat bukanlah untuk mengaibkan mana-mana pihak tetapi adalah untuk menyelamatkan UIA sebagai institusi ilmu yang menjadi kebanggaan Malaysia serta menjaga imej baik UIA untuk jangka masa panjang.

Kes Zina & Bunuh Bayi, Patut Dididik Dengan Hudud.

Posted: 17 Sep 2012 07:13 PM PDT



PEKERJA kilang yang direman dibawa keluar dari Mahkamah Majistret Petaling Jaya semalam bagi membantu siasatan kes mencampak bayi. 
Gadis Kilang Campak Bayi Direman
PETALING JAYA - Seorang ibu muda yang dipercayai tergamak mencampak bayinya hidup-hidup dari tingkat 3 Blok 1, Flat Desa Mentari di sini sebaik sahaja anaknya selamat dilahirkan direman sehingga Isnin ini bagi membantu siasatan kes perbuatan kejam itu.

Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed berkata, perintah reman itu dikeluarkan oleh Majistret Mahkamah Petaling Jaya, Suraya Syawal pada pukul 11.30 pagi semalam. "Mahkamah membenarkan suspek direman tujuh hari bermula hari ini (semalam) untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," kata beliau ketika dihubungi Kosmo!.
Read More / Baca Lagi >>

“Aktivisme Politik Baru dan Penjajaran Semula: Implikasi untuk PRU 13 Malaysia”

Posted: 17 Sep 2012 06:54 PM PDT

Khoo menegaskan bahawa PR masih belum tampil dengan 'kabinet bayangan' atau kerajaan menunggu. — Gambar-gambar oleh Siow Feng Saw
KUALA LUMPUR, 18 Sept — Pemerhati politik meragui mengenai kesediaan Pakatan Rakyat (PR) untuk memerintah Malaysia jika gabungan itu berjaya untuk merampas Putrajaya pada pilihan raya umum (PRU) akan datang, dengan mengatakan terdapat isu-isu yang tidak dapat diselesaikan dan menggugat peluang mereka. Peguam Andrew Khoo menegaskan bahawa PR masih belum tampil dengan "kabinet bayangan" atau kerajaan menunggu, mengatakan ini telah "menyekat kredibiliti mereka".
"Walaupun mereka mempunyai dasar biasa dalam Buku Jingga... ketidakupayaan atau keengganan PR untuk membentuk kabinet bayangan... bermakna mereka tidak dapat menyuarakan apa bentuk polisi mereka," katanya malam tadi.
Khoo berkata bahawa amalan PR adalah untuk "sentiasa mempunyai jawatankuasa tiga" mewakili parti pakatan pembangkang DAP, PAS, PKR, tetapi apa yang dipersoalkan adalah, siapa paling "berwibawa" untuk bercakap mengenai dasar dicadangkan.
PR telah berjanji untuk menukar pelbagai dasar negara sebagai sebahagian daripada kempen pilihanraya, dengan cadangan baru-baru ini termasuk membuat kereta lebih murah, membanteras jenayah dan menangani isu-isu wanita.
"Saya mempunyai kebimbangan. Bagi saya, tragedi besar akan terjadi di Malaysia jika PR menang dan kemudian gagal sebagai sebuah kerajaan. Itu akan dalam beberapa cara meletakkan kemungkinan bahawa akan ada satu lagi pembangkang."
Beliau menjawab soalan mengenai sama ada PR telah bersedia untuk memerintah pada forum bertajuk "Aktivisme Politik Baru dan Penjajaran Semula: Implikasi untuk PRU 13 Malaysia" di Petaling Jaya semalam.
Read More / Baca Lagi >>

The Rise of Mediacracy- answer to Uppercaise's High and Mighty

Posted: 17 Sep 2012 06:47 PM PDT

I know that all of you here instinctively understand the responsibility to report what you see accurately, and to inform your audience without prejudice.       Kim Il Najib.

When Mas and Air Asia were about to get into bed together, the boss of Khazanah and the short-tenured deputy CEO of MAS called up a few bloggers for a briefing. The meeting was held at a suite in KL Hilton. There was only one objective: to enlighten a group of supposedly overly critical bloggers to see it their way- that the marriage of convenience between MAS and Air Asia then was good. We all know what eventually happened.
After the meeting, for a brief time the bloggers and practitioners of the new media then, sung praises about the short-lived one night stand between the two airlines. Bloggers who would otherwise be scathing about what Azman Mokhtar and his boys in Khazanah are doing were suddenly appreciative about what the Collaboration meant and wrote of the unholy union between the two was the best thing to happen in the aviation industry. The engagement and disengagement made some people behind the scenes very rich.  Not bad for people who say, they do not know anything about the airline industry and served merely as a matchmaker.
Read More / Baca Lagi >>

Samseng Politik : 'Politik Ganas' Menular, Cermin Kereta YDP PAS Pekan Dipecahkan!

Posted: 17 Sep 2012 06:34 PM PDT

Pekan, 17 Sept - Sebuah kereta milik Yang Di Pertua PAS Kawasan Pekan, Ustaz Abu Kassim Manaf (foto) telah dirosakkan oleh individu yang tidak dikenali lewat malam tadi.

Kereta beliau dari jenis Kia Spektra itu telah dibaling dengan batu-bata menyebabkan cermin belakangnya pecah. Menurut sumber, sebelum ini kejadian yang sama telah menimpa kenderaan anak saudara beliau turut dipecahkan cermin ketika ia diletakkan di hadapan rumahnya.

Dua kejadian yang berlaku ini menimbulkan satu persoalan, apakah ia bermotifkan politik atau sekadar perbuatan khianat pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Sementara itu laporan polis telah di buat oleh PAS Pekan selepas kejadi itu awal pagi tadi.

Kejadian yang berlaku ini sungguh mengejutkan kerana ia melibatkan pimpinan tertinggi PAS di kawasan parlimen yang diwakili oleh Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak. Nampaknya kini budaya samseng dalam berpolitik sudah semakin menular dan berada ditahap yang paling serius.
Read More / Baca Lagi >>

Nabi Muhammad dipersenda : Paku Dulang Paku Sepih

Posted: 17 Sep 2012 06:32 PM PDT

Saya percaya rata-rata umat Islam marah apabila Nabi Muhammad dipersenda sebegitu rupa dalam; 'Innocence of Muslims'. Saya juga turut mempunyai perasaan sebegitu rupa. Cuma saya berpendirian kita perlu lebih berhikmah dalam menangani masalah ini.

Soal penghinaan sejak dari zaman Rasulullah sendiri sudah ramai yang mempersendakannya, hatta nabi-nabi terdahulu juga tidak terlepas daripada penghinaan umatnya ketika itu. Ada beberapa perkara yang boleh kita semak semula supaya perkara ini dapat ditangani secara hikmah :

1) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi kita terlupa melihat bangsa dan kaum sendiri yang menghina Islam dengan menolak hukum Islam.


2) Sibuk memarahi individu yang menghina Islam tetapi kita terlupa melihat individu yang memeluk Islam itu sendiri gagal mencerminkan akhlak Islam yang sebenar kepada penganut agama lain.
Read More / Baca Lagi >>

Putrajaya itu Kerajaan Persekutuan, bukannya Kerajaan Pusat

Posted: 17 Sep 2012 06:30 PM PDT

Sudah lama saya hendak menyebut secara khusus tentang apa yang saya hendak perkatakan ini walaupun saya pernah menulis tentangnya secara rambang dan tidak khusus kepada sesiapa yang hendak bercakap tentang kenegaraan dan politik. Tetapi oleh kerana kita dapati kesilapan ini masih terlalu jelas dan tidak di perbaiki saya ingin menyebutnya kali ini.
Saya ingin mengingatkan pemimpin-pemimpin kita dan semua yang mahu mendengarnya bahawa negara kita ini adalah sebuah negara persekutuan. Di negara kita tidak ada kerajaan pusat. Di Putrajaya itu adalah pusat pentadbiran kerajaan persekutuan (federal government), bukan kerajaan pusat (central government).
Negara yang mempunyaai kerajaan pusat adalah negara-negara 'unitary' seperti Thailand, Indonesia dan banyak negara-negara lain  Negara kita terbentuk di atas persetujuan kerajaan-kerajaan negeri yang berdaulat untuk membentuk bersama sebuah gabungan persekutuan. Harus di ingat yang negeri-negeri yang berada di dalam persekutuan ini hanya wujud pada 2hb Feb 1948 apabila negeri-negeri yang berada di dalam semenanjung ini menandatangani perjanjian persekutuan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Kisah Al-Imam Al-Habib Abdullah Alawi Al-Haddad

Posted: 17 Sep 2012 06:17 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Kata2 Allah

Posted: 17 Sep 2012 06:16 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Ilmu Tauhid, Fekah & Tasawuf

Posted: 17 Sep 2012 06:16 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Kenal Allah

Posted: 17 Sep 2012 06:15 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Mutlak !

Posted: 17 Sep 2012 06:15 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Kalah kita dengan nyamuk :)

Posted: 17 Sep 2012 06:14 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Kenal Allah melalui tidur

Posted: 17 Sep 2012 06:14 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Channel Allah :)

Posted: 17 Sep 2012 06:13 PM PDT

Ustaz Fadzil Ismail Al-Yamani: Allah kasih akan kita

Posted: 17 Sep 2012 06:13 PM PDT

Hezbollah is in a 'particularly difficult spot'

Posted: 17 Sep 2012 06:11 PM PDT

Farewell Spain?

Posted: 17 Sep 2012 04:17 PM PDT

Dozens Arrested at Occupy Protest in NY

Posted: 17 Sep 2012 04:16 PM PDT

Coptics, Muslims: 'Condemn' Middle East Violence

Posted: 17 Sep 2012 04:15 PM PDT

Tiada ulasan: