Jumaat, 7 September 2012

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


[SANTAI MLM] Gambar Ribut Pasir Di Kuwait Yang Menakutkan

Posted: 07 Sep 2012 09:04 AM PDT




Песчаная буря в Кувейте (7 фото)
Песчаная буря в Кувейте (7 фото)
Песчаная буря в Кувейте (7 фото)
Песчаная буря в Кувейте (7 фото)
Песчаная буря в Кувейте (7 фото)
Песчаная буря в Кувейте (7 фото)

Mahkamah TOLAK saman RM2Juta raja katak Ibrahim Ali terhadap Saifuddin Nasution

Posted: 07 Sep 2012 07:19 AM PDT

Pasir Mas MP Datuk Ibrahim Ali. Pix: Sinar HarianPasir Mas MP Datuk Ibrahim Ali. Pix: Sinar HarianKUALA LUMPUR: The Civil High Court, here, today struck out the RM2 million defamation suit by Pasir Mas MP Datuk Ibrahim Ali against Parti Keadilan Rakyat (PKR) secretary-general Saifuddin Nasution Ismail over an article in the party's mouthpiece, Suara Keadilan daily, two years ago. 
Justice Datuk Hue Siew Kheng in chambers granted Saifudin's application to strike out the suit with RM8,000 in costs.

Counsel Puspawati Rosman, for Saifudin, cited the judge as saying, among others, that the court did not find the article defamatory.

- Bernama

Kes pemain bowling rogol remaja bawah umur : Bila orang dah bising-bising baru depa kata boleh semak semula ....

Posted: 07 Sep 2012 06:42 AM PDT

Noor Afizal Azizan, pemain boling negara yang terselamat dari hukuman penjara atas kesalahan merogol remaja bawah umur. Pix: Sinar HarianNoor Afizal Azizan, pemain boling negara yang terselamat dari hukuman penjara atas kesalahan merogol remaja bawah umur. Pix: Sinar HarianPUTRAJAYA: Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria hari ini berkata Mahkamah Rayuan boleh menyemak semula kes pemain boling negara Noor Afizal Azizan yang dibebaskan dengan perintah berkelakuan baik kerana merogol gadis bawah umur.

Beliau berkata Pejabat Peguam Negara boleh memfailkan semakan semula kes itu, bagaimanapun mahkamah itu akan meneliti kewajaran bagi mahkamah itu menggunakan bidang kuasanya untuk menyemak semula kes itu.

"Jika Peguam Negara (yang merupakan pendakwa raya) memohon (bagi semakan semula), mahkamah boleh meneliti kewajaran untuk menggunakan bidang kuasanya untuk merayu. Mahkamah boleh putuskan kemudian. Saya tidak dapat ramalkan apa yang akan terjadi. Tidak wajar (untuk saya beri ulasan)," kata Arifin kepada pemberita ketika ditemui pada rumah terbuka Hari Raya di Istana Keadilan di sini.

Ketua Hakim Negara berkata demikian ketika diminta mengulas kes mahkamah baru-baru ini membabitkan individu yang dituduh merogol gadis bawah yang hanya dikenakan bon jaminan berkelakuan baik dan bukannya hukuman penjara.

Dalam kenyataan dikeluarkan pada Rabu, Peguam Negara  Tan Sri Abdul Gani Patail berkata pihak pendakwaan sedang menimbangkan penggunaan kuasa inheren Mahkamah Rayuan untuk menyemak keputusannya.
  
Pada 8 Ogos tahun ini, Mahkamah Rayuan dipengerusikan oleh Presidennya Tan Sri Md Raus Sharif mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen Melaka yang membebaskan Noor Afizal dengan perintah berkelakuan baik selama lima tahun dengan ikat jamin RM25,000 kerana merogol gadis berumur 13 tahun.

Panel itu mengenepikan tempoh penjara lima tahun yang dikenakan ke atas Noor Afizal oleh Mahkamah Tinggi Melaka yang membenarkan rayuan pendakwaan bagi hukuman lebih berat, selepas Mahkamah Sesyen melepaskannya dengan bon jaminan berkelakuan baik selepas mengaku salah merogol seorang gadis bawah umur di sebuah hotel di Ayer Keroh, Melaka antara 12.30 pagi dan 5 pagi pada 5 Jun, 2009.

Kepada soalan mengenai juruelektrik Chuah Guan Jiu yang juga dibebaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik oleh Mahkamah Sesyen Pulau Pinang selepas didapati bersalah merogol gadis bawah umur, Arifin berkata adalah subjudis untuk beliau mengulas kes itu ketika ini.

"Peguam Negara sedang merayu (keputusan Mahkamah Sesyen), ia akan mewujudkan keadaan prejudis terhadap kes rayuan (jika beliau (Arifin) mengulasnya). "Tetapi kami akan menelitinya. Kami akan pertimbangkan semua aspek kes ini. Keputusan Mahkamah Rayuan adalah muktamad. Tiada apa yang kami dapat lakukan," katanya.

- Bernama

Gobind pula minta IGP perjelas tindakan mengikut Akta Hasutan

Posted: 07 Sep 2012 05:03 AM PDT


4:25PM Sep 7 2012

NONEMP Puchong Gobind Singh Deo berkata penahanan dan siasatan ke atas tindakan peserta perhimpunan Janji Demokrasi yang didakwa memijak gambar perdana menteri dan isteri dibuat berdasarkan takrif yang longgar ke atas Akta Hasutan 1948.

Tindakan memijak gambar itu tidak sepatutnya menjadi satu kesalahan mengikut Akta Hasutan, malah perdana menteri juga telah mengumumkan untuk memansuhkan undang-undang tersebut, katanya.

Gobind seterusnya merujuk Seksyen 4 dalam akta tersebut yang menyatakan bahawa seseorang individu yang bertindak atau cuba melakukan perbuatan yang mempunyai "kecenderungan menghasut" bertindak melakukan kesalahan.


Beliau juga merujuk Seksyen 3 akta berkenaan yang menggariskan takrif "kecenderungan hasutan" itu – antaranya kecenderungan untuk "mendatangkan kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak setia terhadap pentadbiran keadilan di Malaysia atau di mana-mana
negeri".

Takrif untuk "kerajaan" pula, mengikut Seksyen 2 akta itu dinyatakan sebagai kerajaan Malaysia dan mana-negeri di negara ini.

"Maka, akta ini tidak tertakluk kepada perdana menteri dan isterinya secara individu. Ia mesti dilihat dalam konteks yang betul," katanya yang menambah akta itu hanya boleh diguna sekiranya menghina pentadbiran kerajaan dan bukan ke atas perdana menteri.

NONE"Meluaskan takrif istilah 'kerajaan' kepada individu yang merupakan sebahagian daripada kerajaan akan melonggarkan definisinya terlalu jauh," katanya lagi.

Beliau mengulas tindakan polis yang menahan dan menyiasat seorang model, Ong Sing Yee, 19, dan individu lain mengikut akta tersebut atas perbuatan mereka semasa sambutan ambang kemerdekaan pada 30 Ogos lalu.

Seorang rakan Ong yang menemaninya dalam sidang media semalam, Lim Kian Peng dilaporkan mendakwa, beliau diminta menandatangani satu pengakuan berhubung Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan ketika siasatan.

Bagaimanapun, polis dalam satu kenyataan pada 2 September lalu menyebut bahawa pasukan itu menggunakan peruntukan bawah Seksyen 4(1)(a) Akta Hasutan adalah berhubung siasatan ke atas tindakan peserta perhimpunan yang membawa bendera Sang Saka Malaya pada perhimpunan tersebut.

Menurut polis, individu yang didakwa memijak gambar Najib itu pula disiasat mengikut Seksyen 290 dan Seksyen 504 Kanun Keseksaan sementara tindakan peserta yang didakwa menunjukkan punggung ke arah gambar Najib pada perhimpunan itu pula disiasat mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

Menteri BN bantah polis gari remaja

Posted: 07 Sep 2012 01:29 AM PDT





Timbalan Menteri Belia dan Sukan Gan Ping Sieu akan menulis kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar bagi menyatakan bantahannya terhadap tindakan pasukan keselamatan menggari gadis 19 tahun Ong Sing Yee yang didakwa memijak gambar perdana menteri.


NONESenator itu mahukan polis mengkaji semua prosedur operasi standard (SOP) membuat tangkapan, terutamanya terhadap wanita, remaja, suspek yang tidak ganas dan pihak yang tampil menyerah diri.

Gan merujuk kepada tindakan polis menggari Ong ketika dia menyerah diri di balai polis ohor Bahru Central pada Rabu lalu.

Dalam kenyataannya malam tadi, beliau berkata, polis tidak semestinya menggari model sambilan itu kerana ia boleh menyebabkan trauma yang berpanjangan.

"Sebaliknya polis harus mengamalkan cara yang lebih berperikemanusiaan apabila menguruskan kes-kes sebegini," kata Gan yang juga naib presiden MCA.

Tiada ulasan: