Jumaat, 7 September 2012

.

.


Udin Anak Yassin Tentu Suka Bila Foto Najib Ditungging Punggung

Posted: 06 Sep 2012 09:14 PM PDT

ULASAN INSIDEN                                                                                                                  

Tindakan drastik piha polis bertindak menangkap, menggari dan mereman individu yang lebih tepatnya budak-budak yang baru 'berbulu jagung' memijak gambar perdana mEnteri Najib Razak pada malam aambang merdEka lalu sebenarnya tidak bijak. Tindakan itu tidak merrupakan satu pembelaan sebenar kepada Najib tetapi mmbawa tafsiran buruk buatnya.

Begitu jugsa degan mereka yang marah denga kejadia itu dan membuat laporan polis supaya mereka terlibat memijak, menungging jubur terhahap gambar Najib, gambar Rosman Mansor dan lain-lain sebenarnya tidak bijak dan arif membaca implikasi di sebalik itu. Nawitu mereka hendak  menjaga maruah perdana menteri tidak memberi kebaikan kepada Najib sebaliknya menimbulkan berbagai persepsi dan natijah buruk.

Begitu juga para pengulas dan penganalisa politik yang setanding dan seewktu dengan professor wheelchair ataupun profesor rambut panjang yang memberi ulasan tindakan itu tidak bermoral, tidak menghromati perdan menteri, sebenar bukan memberi niai tabah kepada Najib sebaliknya menurunkan darjat Najib sebagai PM di mata umum.

Kenapa saya kata begitu kerana dengan kecaman kemudian diikuti dengan tindakan menurut undang-undang secara drastik itu menyebabkan insiden itu menjadi penting dan tersebar luas. Baik dunia tidak tahu ia menjadi tahu dengan tindakn itu.

Kalau sebelum ini kejadian itu hanya menjadi perbualan di kalangan anak-anak muda yang berseronak dan berhore-hore di dataran merdeka malam itu kini ia telah menjadi pengetahuan umunm. Isu ada orang pijak gambar Najib dan isterinya sudah tersebar luas.

Apakah keuntungaan bagi Najib apabila cerita itu tersebar luas? Tidak ada untung apa-apa melainkan seluruh dunia tahu bahawa Najib dibenci bukan sahaja oleh pemimpin dan penyokong pembangkang tetpi ia juga dibenci sama oleh budak-budak berbulu jangung dan juga mahasiwa.

Bahawa reputasi Najib sebagai PM kini sangat buruk sehinggakan ada orang pijak dan menunjukkan buntut kerapu ke atas gambarnya. Kalau hendak dikira apalah sangat dengan kejadian itu. Yang dipijak dan ditunjukkan punggung kerapu ialah gambar bukan di hadapan mata Najis.

Lainlah kalau kejadian itu berlaku di depan Njib atau umpamanya Njib dibaling kasut seperti berlaku ke atas presiden Amerika George W Bush satu waktu dulu... barulah boleh dianggap kejadian itu baidap dan pelakunya perlu diambil tindakn drastik.

Apa yang terjadi itu setakat tunjuk punggung dan pijak sahaja. Dalam hal ini orang-orang yang sayangkan Najib sepatutnya biarkan saja kejadian itu tanpa mengangkatnya ke muka umum. Patut mereka mencontohi apa yang terjadi ke atas Nik Aziz dan Haji Hadi walaupun gambar (banner) mereka dikencing oleh manusia yang bersifat anjing mereka diamkan sahaja.

Kejadian ada bennar Nik Aziz dan Hadi itu dikencing anjing berpala orang hanya diketahui hari ini sahaja apabila ada pihak yang sayang dan taksud kepada kedua pemimpin itu membuat laporan politik. Tindakan itu pun bagi saya tidak baijak. Cuma Pas bernasib baik kerana polis tidak menguar-uarkan kejadian itu dengan membuat tangkapan ke atas anjing-anjing berkaki dua itu.

Memikirkan ini menyebabkan saya terfikir apakah dalang tertentu yang sengaja kejadian memijak dan tungging punggung kerapu ke atas gambar Najib itu diketahui umum?  Apakah ianya dilakukan oleh puak-puak yang anti Najib di dalam Umno sendiri dan juga pukan polis? Tidak mustahil kalau dilihat dari sudut politik itu serba mungkin.

Motif mereka kalau benar ada dalang ialah mahu dunia melihat Najib bahawa sudah dihina oleh semua orang smpai ke budak berbulu jagung. Tujuannya memberi untuk gambaran Najib tidak  popular dan tidk dihormati. Ntijah dari itu Najib perlu berundur menjadi PM dan perlu diganti oleh orang lain.

Apakah begitu?

Saya sedar kemungkinan-kemungkinan ini apabila timbalan Najib, Udin anak Yassin tidak sedikit membei komen berhubung kejadian itu. Tiada ada sepatah pun kata-kata 'menyingkirkan' telinga terkeluar dari mulutnya. Kenapa? Mungkin Udin anak Yassin suka kalau lebih ramai lagi indivu berbuat demikian kerana dia akan mengaut laba besar.

Salah satu tektik dalam politik yang berkesan ialah mencalar balarkan imej dan merusakkan reputrasi seseorang.

Kesediaan Najib memaafkan budak yang pijak gambarnya tidak dapat menyapu imejnya yang sudah tercemar itu dengan insiden itu. Dunia tidak akan menilai kebaikan budi Najb memaafkan budak itu kerana apalah sangat kesalahan itu, sebaliknya dunia akan mengatakan bahawa PM Malaysia kini sudah mulai dibenci rakyat apabila gambarnya ditungging punggung dan dipijak. Saya pula nak cari gambar Mat Maslan untuk ndigantung di rumah, hehe. [wm.kl.12:14 t/hari 07/09/12]

Umno Serkam Siap Untuk Ganggu Tamrin?

Posted: 06 Sep 2012 03:20 AM PDT

SUSUPAN PETANG

Pihak Umno Jasin dilaporkan sudah siap sedia untuk 'menganggu' ceramah Pas malam esok di Jeperun, Jasin yang melibatkan kehadiran sama Tamrin Ghafar Baba. Beberapa khemah kini sudah di pasanag berdepan dengan tempat program Pas di kampung berkenaan. Ia dipercayai untuk menganggu ceramah Pas.

Tamrin: Tidak gentar.
Kalau bukan untuk menganggu ceramah Pas untuk apa Umno memasang khemah dan mengadakan program di situ.

Bagaimana pun dalam satu sms Tamrin kepada saya sejam lalu beliau tetap akan datang berceramah malam esok seperti mana dirancangkan. "Saya akan datang juga untuk menjelaskan kekeliruan yang telah ditimbulkan oleh pihak Umno berhubung ceramah Matu Sabu yang dianggap memalukan keluarga Pak Ghabar," begitu kata Tamrin.

Beliau mengakui sebelum ini telah beberapa kali dia menolak jemputan untuk berceramah di kampung berkenaan kerana menghormati keluarganya terutamanya abang iparnya Ahmad Hamzah. Tetapi katanya kali ini beliau kena hadir memberi penjelasan apa sebenar yang berlaku dan tuduhan ke atas ceramah Mat Sabu itu satu kekeliruan.

Tamrin juga telah menghantar pesanan rengkas kepada Ahmad Hamzah bagi menjelaskan tindakannya itu dan sekligus memberi ingatan tegas. Pesanan rengkas itu berbunyi;

"Assalamulaikum Mat (Yb Datuk Mat Hamzah) saya memilih berceramah di Jasin kali ini selepas menolak jemputan di sana kerana mengambil kira kekeluargaan kita tetapi oleh kerana ahli-ahli keluarga membuat kenyataan akhbar maka saya tiada pilihan. Jika sekiranya Umno (BN Jasin) menganggu ceramah kami malam esok makan saya akan meningkat aktivi saya di Jasin. Terserahlah kepada you selaku pemimpin di sana. Salam..."

Syabas kepada Tamrin kerana tidak berganjak dan gentar dengan parti lamanya yang sudah mulai mengancam perjuangan barunya. Didoakan semoga Allah akan diberi kekuatan melawan apa juga ugutan dan ancaman kepadanya.

Dalam pada itu sama-sama kita berdoa semoga keluarga besar Allahyarham Pak Ghabar Baba tidak akan berpecah kerana wujudnya perbezaan pendapat di antara mereka berhubung perjuangan dalam politik. [wm.kl.6:19 pm 06/09/12]

Tiada ulasan: